m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Tisdagens bästa på Black Week!

Nu kan Teslas bilar se vilken hastighetsgräns som gäller
Tesla Autopilot uppdateras

Tesla har släppt en ny uppdatering till sitt hjälpsystem Autopilot så att detta nu kan se vad det står på hastighetsbegränsnings-skyltarna ut efter vägen. Tesla skriver om den nya funktionen till Autopilot: "Speed Assist now leverages your car’s cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning." I den nya uppdateringen till Autopilot har man även gjort en uppdatering i den funktion som håller koll på trafikljus. Denna kan nu spela upp ett ljud för föraren när ett trafikljus slår om till grönt: "A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green traffic Light Chime." Tesla Autopilots nya funktion som läser av vägskyltar kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Funktionen som spelar upp ett ljud när ett trafikljus slår om till grönt kommer att bli tillgänglig i USA, Kanada, Australien samt Nya Zeeland. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikljus verkar vara på ingång till Google Maps
Se var det finns trafikljus på din färdväg

Droid-life rapporterar att Google har börjat experimentera med att visa var det finns trafikljus på färdvägen för vissa utvalda användare. Som synes på bilden ovan så visas det på karta om korsningen man är på väg mot är försedd med trafikljus. Den nya funktionen verkar dock bara visa att det finns ett trafikljus, inte vilken färg det har. Apple introducerade en liknande funktion i Apple Maps när man släppte iOS 13 förra året. Så i det här fallet verkar det faktiskt som om Googles kart-app ligger lite efter Apples dito, något som inte hör till vanligheterna. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholms samkönade trafikljus blir permanenta
Gubbar och gummor blir kvar efter årets Pride-vecka

Stockholm Direkt rapporterar att de samkönade trafikljus som dykt upp under Pride-veckan i Stockholm de senaste tre åren nu kommer att bli permanenta. I år blir det ingen fysisk Pride-festival i Stockholm på grund av pandemin. Detta hindrar dock inte Stockholms stad från att återigen sätta upp de samkönade trafikljusen på sex övergångsställen i staden. Den här gången kommer trafikljusen inte att plockas ner när Pride-veckan är över utan blir nu istället ett permanent inslag i Stockholms trafikbild. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger till Stockholm Direkt: "Nu när Pride genomförs digitalt har vi valt att sätta ut de samkönade trafikljusen på ett antal ställen runt om i staden istället för att sätta alla runt Östermalms IP. Och sedan får de helt enkelt sitta kvar. Jag ser ingen anledning att flytta på dem sen. Precis som vi har Herr och Fru Gårman. Att kunna ha samkönade trafikljus är ytterligare ett sätt att visa upp att det stereotypt manliga i trafikmiljön inte har samma roll längre och i det här fallet framförallt lyfta HBTQ-rörelsen och dess betydelse för stan." De samkönade trafikljusen som nu kommer att bli permanenta i Stockholm kommer att sätta upp vid sex övergångsställen i Stockholms innerstad samt vid Telefonplan. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kommer Teslas Autopilot kunna upptäcka trafikljus
Körassistenten tar över ännu mer av förarens uppgifter?

Tesla verkar vara på gång med en uppdaterad version av sin körassistent Autopilot som kan upptäcka trafikljus. Bilarna ska även kunna stanna vid trafikljus när det är rött eller om de håller på att slå om till rött med den version av Autopilot som Tesla nu testar. I videon nedan kan ni kolla in när Autopilot cruisar fram mellan trafikljus-korsningar och stannar av sig själv när trafikljusen slår om till rött. Teslas Autopilot kan sedan tidigare bland annat känna igen koner och andra bilar och anpassa trafiken efter det. Lite mer "avancerad" körning har Tesla än så länge överlåtit till bilförarna själva. Men framöver kanske man även kan låta Teslor glida runt för sig själv vid stadskörning även om det antagligen inte är att rekommendera inom en överskådlig framtid. Det ryktas om att Autopilots trafikljus-igenkänning kommer att dyka upp i nästa version av Autopilot men det är inget som Tesla själva har bekräftat än så länge. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Trafikljus ska lysa längre i gult
Tack vare en svensks kamp mot trafikböter i USA

Den internationella trafikorganisationen Institute of Transportation Engineers (ITE) har beslutat att uppdatera sina riktlinjer gällande hur länge ett trafikljus ska lysa gult rapporterar The Register. Detta är något man gör efter att en svensk man i USA under sex års tid stridit för att han fru skulle slippa betala böter för en rödljuskörning i den amerikanska delstaten Oregon. Svenske Mats Järlström ansåg att trafikljus lyste gult för kort tid vilket innebar att hans fru ska ha fått böter för rödljuskörning då hon efter att ha passerat ett rödljus stannat till i en korsning för att göra en sväng. ITE:s nuvarande riktlinjer för hur länge ett trafikljus ska lysa gult är från 1960 och anger att ett trafikljus ska lysa gult i 3,2 sekunder. ITE verkar ha tagit intryck av Järlströms argumentation för att låta det lysa gult längre. ITE kommer nu att uppdatera sina riktlinjer och rekommendera att de 90 länder som är medlemmar i organisationen framöver låter trafikljus lysa gult i 4,5 sekunder. Mats Järlströms fru verkar dock inte ha sluppit att betala böter för den rödljuskörning hon gjorde för sex år sedan. Paret slapp dock en anmärkning i sin bilförsäkring efter Järlströms långa kamp mot trafikljusen. Här nedan hittas ett inslag om Järlströms historia. Tumnagel
53.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW-bilar kommer att känna igen trafikljus i framtiden
Stannar automatiskt när det blir rött

BMW har visat upp lite nya funktioner som kommer att dyka upp i BMW-bilar framöver och kanske kan underlätta körningen för en del. Det handlar om ett datorsyns-system som har integrerats i fordonens farthållare och som kan känna igen trafikljus, stopp-skyltar och en del andra vägskyltar. Med hjälp av det kan föraren hela tiden se vilken aktuell hastighetsbegränsning som gäller på vägen och bilen kan även stanna automatiskt vid trafikljus och stopp-skyltar. I dagsläget aktiveras det så kallade ACC Stop&Go-systemet bara om bilen framförs under 80km/h. Systemet är fortfarande under utveckling och det är oklart när det kan komma att dyka upp i BMW:s bilar. I klippet ovan kan ni kolla in en kort demonstation av systemet när detta visades upp på BMW:s testbana i München. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart vet trafikljusen om du vill gå över gatan
Slipp smutsa ner fingret på knappen

I framtiden kanske du, tack vare artificiell intelligens, slipper att trycka på knappen vid bevakade övergångsställen där trafikljusen inte regleras automatiskt. Detta kan bli verklighet med system liknande det som forskare på det österrikiska universitet TU Graz nu har utvecklat. Det handlar om trafikljus som är försedda med kameror och som med hjälp av AI-tekniken datorsyn kan upptäcka om det står någon på andra sidan vägen som verkar sugen på att korsa denna. Om så skulle vara fallet så aktiveras trafikljuset och slår förhoppningsvis om till grönt för gångtrafikanten inom kort. Efter att ha testat sitt system så uppger forskarna att deras AI kunde upptäcka personer 3 - 4 sekunder snabbare än vad det skulle ta en person att komma fram till stolpen och trycka på knappen som vanligtvis aktiverar övergångsställe-funktionen. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färgglatt papper gör dig osynlig för smarta kameror
Så här lurar man en artificiell intelligens

Här kan ni kolla in ett experiment som studenter på belgiska KU Leuven University genomfört där man demonstrerar hur enkelt en människa kan göra sig "osynlig" för smarta kameror som identifierar människor med hjälp datorsyn. Som synes på bilden ovan så identifierar den artificiella intelligensen personen till vänster men personen till höger, som har ett färgglatt papper fäst på sina kläder, syns inte alls av AI:n. Att man kan använda olika mönster, färger och liknade för att lura artificiella intelligenser för datorsyn är välkänt och något som tyvärr kan riskera att ställa till stora problem i framtiden. Det kan givetvis vara rätt gött för oss människor att klistra på en färgglad lapp på våra kläder och slippa registreras av diverse övervakningskameror som finns runt omkring oss i vår vardag. Det kan dock bli problematiskt om någon idiot till exempel skulle använda den här tekniken för att lura en självkörande bil att trafikljuset i nästa korsning är till exempel en lyktstolpe. Detta är problem som givetvis måste lösas innan vi kan släppa lös självkörande bilar på allvar i vårt samhälle. Framför allt för de system för självkörande bilar som förlitar sig väldigt mycket på kameror och datorsyn, till exempel Teslas framtida system för självkörande bilar. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan Waymos bilar tolka trafikpolisers handsignaler
Bra att ha när det inte finns trafikljus

Waymo har nu lärt sina självkörande bilar att tolka handsignaler och gester från poliser vilket kanska kan vara bra på ställen där det inte finns trafikljus eller där dessa har gått sönder. I klippet ovan kan ni kolla in när en av Waymos bilar kommer till en korsning där trafikljuset är trasigt och har ersatts med en trafikpolis. Som synes i nedre högra hörnet så inväntar Waymos bil tecken från polisen att det är klart att köra varpå den kör ut i korsningen. Det ska observeras att klippet ovan har speedats upp till tre gånger hastigheten för att vi inte ska behöva lägga så mycket tid på att titta på det. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Håll rekommenderad hastighet och slipp stillastående vid rödljus
Audi utökar sin Traffic Light Information-teknik

Det finns de som planterar foten på gaspedalen rejält när ljuset har slagit om till grönt bara för att behöva tvärnita vid nästa trafikljus. Ofta kommer bilen bredvid som tagit det lugnare fram perfekt så att den bara kan köra vidare medan vrålgasaren gör ett nytt försök. Tröttsamt, och att stå och vänta på att det ska bli grönt ljus är heller aldrig särskilt roligt. Det vill Audi lösa med ny teknik. Redan 2016 testade man att kommunicera med trafikljusen via bilarna (Traffic Light Information) så att man skulle veta när dessa slog om och nu tar man nästa steg. Green Light Optimization Speed Advisory (GLOSA) som systemet heter ska istället ge förslag på optimal hastighet du ska hålla för att få ett bättre flow i din körning. Klippet nedan visar när Jaguar testar exakt samma teknik. Traffic Light Information och den nya hastighetsrekommendationen är en del av prenumerationstjänsten Audi Connect Prime och fungerar bara i vissa områden. För närvarande är dessa Dallas, Denver, Gainesville, Houston, Kansas City, Las Vegas, Los Angeles, New York (White Plains), Orlando, Phoenix, Portland, San Francisco Bay Area (Palo Alto och Walnut Creek) och Washington, DC. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0
2018

Ford anser att det i framtiden inte behövs några trafikljus
De självkörande bilarna behöver inte det

Det är många saker som kommer att förändras i framtiden när bilarna kör av sig själva. Exempelvis finns det ju då inget behov av trafikljus, och just detta belyser Ford i det här klippet. Man kallar systemet för Dubbed Intersection Priority Management (IMP) och det ser till att kommunicera med övriga fordon i närheten. Om två stycken bilar närmar sig en korsning samtidigt synkar systemet och ser till att tillämpa lämplig hastighet för båda bilarna så att de med säkerhet kan passera varandra utan att krocka. Det innebär att ingen behöver stanna, och det vore ju väldigt skönt. Tumnagel
47.2°
+
Bobby Green
0

Stockholm får samkönade trafikljus igen
Lagom till Europride

Stockholm kommer precis som förra året att uppmärksamma årets Europride genom att sätta upp trafikljus där två personer av samma kön talar om när det är dags att gå över gatan. Det handlar om tre olika trafiksignalsanläggningar i närheten av festivalområdet som ska förses med samkönade linser och detta kommer att kosta cirka 30.000 kronor skriver Stockholm Direkt. Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger till Stockholm Direkt: "Vi fick mycket stor respons och den var genomgående positiv, sedan finns det alltid såna som stör sig. En del klagade på pengarna men det blev mycket billigare än beräknat och det är absolut värt pengarna att göra det här. Det är viktigt att visa upp att vi är en modern, levande stad som är tolerant, ett Stockholm för alla, " Europride arrangeras mellan 27 juli och 5 augusti i Stockholm. De samkönade trafikljusen kommer att invigas dagen innan festivalen startar och plockas ner dagen efter arrangemanget avslutas. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

I Kina sprutar man vatten på de som går mot rött
Nytt varningssystem vid övergångsställen

I den kinesiska staden Daye har man utvecklat ett system som ska förhindra att gångtrafikanter går mot rött på övergångsställen i staden. Systemet kan med hjälp av laser känna av om en gångtrafikant går för långt ut i vägbanan när trafikljuset är rött. Skulle så vara fallet så kommer systemet att varna gångtrafikanten om att ljuset är rött och även ge gångtrafikanten en liten dusch som synes i klippet ovan. Förutom själva varningsfunktionen så är systemet även försett med ansiktsigenkänning som ska kunna identifiera personer som eventuellt går mot rött. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklam kommer till infotainmentsystemen
Va kul!

Vi är nog många som tycker att det här med reklam inte är helt jättekul. Jag själv lackade ur totalt när navigationsappen Waze började pumpa ut massa banners som täckte halva kartbilden under körning vilket slutade med ragequit och omedelbar borttagning av appen. Men det här är något vi helt enkelt får börja vänja oss vid, för snart kommer även reklamen till infotainmentsystemet i bilen. Företaget Telenav som redan samarbetar med exempelvis Ford, GM och Toyota har en "in-car advertising platform" på gång till bilar med internetuppkoppling. Och för att undvika detta får man som vanligt betala extra. För att inte störa körningen kommer reklamen dock "bara" att dyka upp innan man startar bilen, vid trafikljus eller när man kommit fram till sin destination. När bilarna blir helt självkörande kommer det dock som väntat att vara fullt blås på annonserna. Så här säger en talesperson från Telenav: "This approach helps carmakers offset costs related to connected services, such as wireless data, content, software, and cloud services. In return for accepting ads in vehicles, drivers benefit from access to connected services without subscription fees. Telenav research shows users are receptive to ads when they get something of value in exchange." Så här står det även i pressmeddelandet: "Relevant ads such as coupons and recommendations are delivered to customers based on information from the vehicle, including frequently traveled routes, destinations, and time of the day. As an example, drivers can be encouraged to pick up a discounted pizza on the way home, or be alerted to sales at stores near their destination. In addition, when the vehicle is low on gas, the platform points out nearby stations along the driverx27s route, potentially with discount offers." Den mesta reklamen ska vara statisk men vissa kommer som väntat att bli animerade och röra på sig. För tillfället ska de dock inte spela upp några ljud vilket känns skönt. Men det är väl i och för sig endast en tidsfråga innan det kommer också. Tumnagel
-36.0°
+
Bobby Green
0
2017

Storbritannien förbjuder försäljning av fossildrivna bilar 2040
För att förbättra luftkvaliteten

För att förbättra landets luftkvalitet har nu Storbritannien beslutat att inga bilar som drivs med fossila bränslen ska få säljas i landet efter 2040. Det hela är en del i en större plan där man bland annat planerar att bygga om bussar så att dessa blir miljövänligare samt bygga om vägar och till och med justera trafikljusen så att bilfärderna leder till mindre utsläpp. En talesperson för den brittiska regeringen säger i en kommentar till The Guardian: "Poor air quality is the biggest environmental risk to public health in the UK and this government is determined to take strong action in the shortest time possible. That is why we are providing councils with new funding to accelerate development of local plans, as part of an ambitious £3bn programme to clean up dirty air around our roads." Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm får samkönade trafikljus
Nya gubbar och gummor under Prideveckan

Stockholm Direkt rapporterar att vissa trafikljus i Stockholm kommer att få nya samkönade symboler inför Prideveckan i Stockholm. Totalt handlar det om 48 stycken trafikljus i fyra stycken korsningar runt festivalområdet vid Östermalm IP som kommer att få sina traditionella symboler utbytta mot dem ni kan se på bilden ovan. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, säger till Stockholm Direkt: "Vi försöker hitta nya sätt att visa att detta är något vi tycker är viktigt. Genom detta kan vi också bidra till att göra Pride till en spännande och kul grej som händer i stan." Pridefestivalen pågår mellan 31 juli och 6 augusti och totalt kostar det cirka 100.000 kronor att byta ut de nuvarande lyktorna mot de samkönade lyktorna. Tidigare har liknande satsningar genomförts i bland annat London och Wien när de har firat Pride. Tumnagel
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens bilar ska börja prata med varandra
För en säkrare bilfärd

Idag meddelade Volkswagen att deras bilar kommer att få möjlighet att kommunicera med varandra och med andra biltillverkares bilar 2019. Volkswagen har utvecklat ett kommunikationssystem som bygger på Public WLAN (pWLAN) som gör det möjligt för bilar som befinner sig inom en radie på 500 meter att kommunicera med varandra. Initialt kommer bilarna bara att varna för saker i trafiken och lokal trafikinformation men framöver tänker man sig att systemet även ska kunna ge information om trafiken i realtid. Då kan det till exempel handla om att i realtid se trafikljus och hur långt bort eventuella utryckningsfordon befinner sig. Då pWLAN är en standard kommer Volkswagens bilar även att kunna kommunicera med andra bilar som har liknande system baserade på pWLAN. Sedan tidigare har bland annat Volvo, Mercedes och Toyota system som gör att bilarna kan kommunicera med varandra men huruvida dessa stöder pWLAN eller är egenutvecklade är jag osäker på. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google låter artificiella intelligenser möta varandra
Kommer de att slåss eller samarbeta?

Googles DeepMind är en av Googles divisioner för artificiell intelligens och de har i experiment undersökt vad som händer när två artificiella intelligenser möter varandra och antingen måste samarbeta eller tävla för att "vinna". Detta har man gjort genom att släppa loss två artificiella intelligenser i två enkla spel. I spelet "Gathering" som syns ovan ska AI:na samla in äpplen men de kan även skjuta laser på den andra AI:n vilket gör att denna inte kan röra sig på ett tag. I det experimentet visade det sig att AI:na samlade äpplen som vanligt om det fanns gott om dem men när det fanns ont om äpplen började de skjuta lasrar på varandra. När DeepMind i ett senare försök släppte loss en AI som var smartare än sin motståndare sköt den smartare AI:n laser på den mindre smarta oavsett hur mycket äpplen det fanns då det antagligen var en smartare spelstrategi om man ville vinna. I det andra spelet, "Wolfpack" som syns nedan, skulle två AI:s jaga en tredje och AI:na fick poäng dels om de fångade den tredje AI:n men även om de bara var i närheten när den tredje AI:n fångades. I det experimentet kunde man konstatera att ju intelligentare AI:n var desto mer sannolikt var det att den samarbetade med den andra AI:n för att fånga den tredje AI:n då de båda tjänade på det. I framtiden kommer antagligen mycket att våra dagliga liv på ett eller annat sätt styras av artificiella intelligenser, till exempel bilkörning, trafikljus och kanske hela länders ekonomi. Det är då givetvis extremt viktigt att dessa AI-system kommer att kunna interagera med varandra på olika plan så att det inte blir totalt kaos om de verkar inom samma område. Därför är experiment som de DeepMind nu har genomför viktiga så att vi får förståelse hur AI:s reagerar när de möter varandra i olika kontexter. I ett blogginlägg skriver DeepMind bland annat: "As a consequence [of this research], we may be able to better understand and control complex multi-agent systems such as the economy, traffic systems, or the ecological health of our planet - all of which depend on our continued cooperation." Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Snubbe lyckas få grönt i 240 trafikljus på raken
Imponerande i New York

Att hamna i den så kallade "gröna vågen" är väl antagligen bland det härligaste man kan uppleva som stadsbilist och i det här klippet kan ni kolla in en kille som verkligen får jackpot när det handlar om att slippa stanna vid trafikljus. Att Noah Forman lyckades få grönt i 240 trafikljus, ett var i och för sig gult, i rad måste man väl säga var en imponerande bedrift. Att det hela skedde i New York City, en stad som är rätt känd för sitt milda trafikkaos, får väl ses som än mer imponerande. Bedriften genomfördes i och för sig runt halvfyra-tiden på natten men givet att New York är New York så måste det ändå vara väldigt svårt att återupprepa det hela antar jag. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi-bilar kopplas till trafikljusen
Nu igång i Las Vegas

För sex år sedan visade Audi upp Travolution - ett körsystem som kommunicerade med trafikljusen. Sedan dess har vi inte hört så mycket om det men nu verkar man ha tagit tekniken ytterligare ett steg. Det fungerar i princip likadant som tidigare, vilket innebär att bilen talar om för dig när ljuset slår om så att du kan planera din körning bättre. Du kan då köra mer avslappnat och bränslesnålare. Man har redan börjat live-testa grejerna i Las Vegas och där ska nya Audi A4 och Q7 kunna visa trafikljusens läge i bilens instrument enligt bilden ovan. Tekniken kommer sedan att testas i fler amerikanska städer för att därefter rullas ut i Europa. Hur det hela fungerar ser ni i videon här nedan. Mer information om tekniken finns i pressmeddelandet. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida