m

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Eldriven motorcykel med trampor
Det här är eROCKIT

På Berlin Motorcycle Days har man nu visat upp eROCKIT som är en eldriven motorcykel. Det som skiljer den här från tidigare vi har sett är att den har trampor, och dessa måste du använda för att få fart på cykeln. Det finns inget gashandtag utan du "gasar" med fötterna så att säga. Toppfarten ligger på 90 km/h och i Tyskland räknas detta som en lätt motorcykel (125 kubiks-klassen). Räckvidden ska ligga på över tolv mil och laddar gör man via ett vanligt eluttag hemma vilket för fullt batteri ska ta runt fem timmar. En eROCKIT blir din för 11.850 euro. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0
2019

Jag har kört runt på elfordonet från Wheels
Och kommer aldrig göra det igen

Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

En California Spider för de små
Något annat än en Bobby Car

California Spider Junior är ingen vanlig sån där plastbil med trampor. Det är heller ingen eldriven sak med halvkass byggkvalitet utan en riktig liten godbit med 110-kubiksmotor, treväxlad låda med back, skivbromsar och ekerfälgar. Den beställdes av den franska playboyen Roger Vadim och var en kopia av hans Ferrari 250 California Spider. Den 25 maj kommer åket att klubbas iväg av RMSothebys under auktionen Villa Erba som anordnas vid vackra Comosjön. Bilen väntas gå för mellan 15.000 och 20.000 euro. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Trampa med pedaler för att få den här bilen att rulla
Få lite träning på väg till jobbet

FitCar PPV är en ombyggd Audi A4 Avant som man måste trampa för att få rull på. Man har satt en pedalbox framför fötterna och ju fortare du trampar desto fortare går bilen. Allt för att du ska få lite träning när du sitter där på väg till jobbet. Bromsa gör du med hjälp av en spak liknande den som finns i handikappanpassade fordon. 30 minuters trampande i bilen kan bränna upp till 300 kalorier. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0
2015

Nu blir handtaget till cykeln också smart
Allt ska vara smart!

Cykeldator, smarta trampor, mobilen och nu smarta handtag. Är du riktigt glömsk kan dessa handtag se till att din cykel låter så att du hittar den, men mer praktiskt är att man kan ställa in handtagen att vibrera i synk med navigering så att man vet vart man ska svänga. Man kan också koppla ihop två handtag så att man märker om en kompis försvinner. Jag brukar vara positiv till det mesta som är smart men det här känns bara konstigt. Jag menar, har man så dålig koll på vart ens barn är i trafiken att man behöver handtag som berättar att de har försvunnit kanske man ska ta sig en funderare på om man ens ska bege sig ut... Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0
2012

Bicymple - en enkel cykel helt enkelt
Ingen kedja, pedalerna sitter direkt på bakhjulet

Bicymple är en cykel som inte behöver kedja för att trampas fram. Den är så kort och kompakt så pedalerna sitter direkt på bakhjulet istället. Enkelt och färre rörliga delar som kan krångla. Och eftersom även bakhjulet går att svänga med kan man dessutom vända på en femöring. Pris och när man kommer att kunna köpa den enkla bågen är inte helt klart än. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Eldriven trike att glida på stranden med
Vem vill inte ha det?

"Snart" är det dags att göra entré på stränderna och förutom att trycka in glass i ansiktet så ska man ju visa upp sig. Och har man inte kroppen kanske man får köra på något annat, som den här eldrivna triken kanske. Alltid imponerar den på någon. Motorn är på 350 watt och batteriet ska på en full laddning kunna ta dig nästan fem mil innan det är dags att parkera eller börja använda tramporna för att ta dig fram. Toppfarten ligger på 32 km/h. Ett litet stuvutrymme finns också där du kan få ned det mesta som man behöver för en dag på stranden. Åket kostar 3 000 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2011

Cykel utan sadel och med breda pedaler
Få lite extra träning när du är ute och cyklar

Istället för vanliga trampor har den här cykeln stora plattor att stå på. För på den här cykeln står man upp och cyklar, det finns nämligen inte någon sadel. Cykeln har inga växlar och ger dig lite extra träning då du använder hela kroppsvikten när du susar fram genom staden. Det hela ska enligt uppgift kännas som att springa fram, fast mycket snabbare då förstås. Trampar du på rejält kan du komma upp i 38 km/h som max. På styret sitter två bromshandtag som hjälper dig att sakta ner och det är vanliga traditionella v-bromsar som gäller. Styret kan man dessutom fälla så att den tar lite mindre plats, och kanske till och med går in under sängen. Cykeln kostar 1 975 dollar och hittas på länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Designa din egen cykel
Välkomna våren med lite glada färger

Cykeln designar du själv på hemsidan som finns efter hoppet. Du kan ändra färg och sätta just din egna prägel på ditt åk. När du klickat klart väntar du snällt en vecka och sen levereras cykeln hem till dig. I grunden är cyklarna single speed, alltså en vanlig enväxlad cykel. Vänder du på bakhjulet blir cykeln en fixie, alltså tramporna slutar aldrig att rotera och för att bromsa måste du hålla emot med benen. Lite farligare, men mycket coolare när du glider runt på stan. Det tar en stund att vänja sig men en del tycker att det är mer bekvämt att reglera hastigheten genom att bara trampa långsammare eller snabbare. Priset börjar på 5 950 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

StreetFlyer - glid fram som en örn
Dagens flummigaste pryl

StreetFlyer går väl enklast att beskriva som en hangglider med hjul, som man använder på marken. Det är en cykel där man hänger vågrätt i en sele, för att få känslan av att man flyger fram. Cykeln har inga trampor så det gäller att köra utför backar för att få fart. Stopp får man genom skivbromsarna som sitter på varje hjul. Just nu styr man genom två handtag som bildar något som liknar ett bockstyre, men skaparen Carsten Mehring håller just nu på att ta fram styrning som ska påminna mer om styrningen i en hangglider. Filmklipp under "Läs mer". Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Elmotor från Bosch till cykeln
Snurrar igång när du trampar

Nu under våren kommer Boschs lilla elmotor till cyklar att erbjudas av 13 olika cykeltillverkare. eBike drive monteras på ramen och aktiveras först när du börjar trampa. Motorn placeras där den har minst påverkan på balansen, alltså precis över vevhuspartiet. Den drar alltså igång när du vevar runt tramporna och hur mycket den hjälper till har du bestämt sen tidigare. Den känner även av vilken terräng det är och anpassar hjälpen efter det, mer knuff när du kör uppför till exempel. Motorn hjälper till i hastigheter upp till 25 km/h, fortare får man helt enkelt inte köra med elcykel för att det inte ska räknas som annat fordon. Ett Lithium-jon-batteri är hjärtat i det hela och på en full laddning ska man komma ungefär 8 mil. Något pris har inte utannonserats än tyvärr. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2010

Fulsnyggt cykelkoncept
Ihopvikbar och framhjulsdriven

Kanske inte lika udda som Sidewayscykeln vi skrev om häromdan, men garanterat en cykel som väcker uppmärksamhet! Antagligen inget under av komfort eftersom tramporna fälls ut direkt från framhjulet och det hela påminner lite om de där trehjulingarna man for runt på som barn. Tumnagel
37.1°
+
Jakob Nettelbladt
0

Miljövänlig Porsche GT3 RS
Som dessutom inte väger mer än 100 kilo

Vad är nu detta för påhitt? En miljövänlig GT3 RS med en sån låg vikt, det kan väl inte vara möjligt? Allt är möjligt, om man nu bara har ambitionen och viljan att skapa något. Det är precis vad Ferdinand GT3 RS är, en skapelse av ett gäng ambitiösa människor som lyckats åstadkomma en bil helt fri från avgasutsläpp. Bilen har inte ett dugg med Porsche att göra, och bygger helt och hållet på en egen konstruktion. Ferdinand är helt byggd från grunden med en stålram som bas och plaströr för att få till karossen. Karossen har sedan fått en "lack" bestående av flera lager packtejp som sedan målats med guldfärg. Under skelette finns ingen motor utan här handlar det istället om rå benstyrka, bilen framförs nämligen med hjälp av trampor. Till höger ser ni bilen dundra fram på racerbanan och följer ni länken nedan hittar ni byggbilder på det minst sagt ambitiösa bygget. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0