m

Svenska Opibus gör om fossildrivna bilar till elbilar i Afrika
Så att det blir lite tystare på Kenyas savanner

I början av månaden skrev vi om det franska företaget Transition-One som gör om bilar som drivs av fossilbaserade bränslen till elbilar. Detta är något som även det svenska företaget Opibus pysslar med men de har sin marknad i Afrika för tillfället. Opibus affärsidé är att konvertera fossildrivna safarifordon i Kenya till eldrivna varianter. Detta gör fordonen mer miljövänliga men även tystare, något som kan vara bra när man är ute och försöker observera djuren på Kenyas savanner. Opibus säger till Dagens Industri att man siktar att konvertera tusen fossildrivna safarifordon till eldrift om året i Kenya. Filip Gardler är en av två vd:ar på Opibus och han säger till DI: "Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet." Opbius siktar även på att bygga om motorcyklar och har börjat arbeta med laddinfrastruktur för elfordon. Till DI säger företaget att man även siktar på att lansera sin verksamhet här i Sverige. Det skulle innebära att även vi kan konvertera våra gamla dieselmonster till eldrivna prinsessor. Opibus priser för att göra en bil eldriven startar på mellan 100.000 - 150.000 beroende på fordonsmodell. Då får man en räckvidd på cirka 20 mil men det går även att välja större batterier, något som då kostar mer men ger längre räckvidd. Det ska tilläggas att Opibus använder litiumjonbatterier med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Det leder till att batterierna har lägre kapacitet men klarar av fler laddcykler skriver DI. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transition-One gör fossildrivna bilar eldrivna
Gör din bil lite miljövänligare för 90.000 kronor

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om det franska startup-företaget Transition-One vars affärsidé är att bygga om äldre dieseldrivna bilar så att dessa istället går att köra på elektricitet. Företaget uppger att man kan bygga om de flesta av de mest populära bilarna som sålts i Europa de senaste tio åren. Bland modellerna som nämns hittas bland andra Citroen C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Twingo II samt Volkswagen Polo. Bilen som syns på bilden ovan är en Renault Twingo från 2009 där man bytt ut bränsletanken mot batterier från Tesla som ger bilen en räckvidd på 180 kilometer på en batteriladdning. Det kommer att kosta 8500 euro, motsvarande cirka 90.000 kronor, att bygga om sin bensin- eller dieselbil till den eldriven bil. I Frankrike subventioneras ombyggnationen av staten och därför blir kostnaden där bara 5000 euro, motsvarande lite mer än 53.000 svenska kronor. Huruvida det är vettigt att lägga nästan 100.000 kronor på att bygga om en tio år gammal bil så att denna fixa eldrift är antagligen något ni kan diskutera i kommentarerna. Jag har själv inte riktigt tagit ställning till det och inväntar klokheter från er. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0