m

Nu lanseras Klicket
Ny tjänst för fordonsköpare

Idag slår den nya marknadsplatsen Klicket upp sina portar och där kommer besökare att kunna hitta bilar och andra fordon från svenska fordonshandlare. Tjänsten ser primärt ut att vara en konkurrent till liknande tjänster som till exempel Wayke och Blocket. I skrivande stund finns över 75.000 både nya och begagnade bilar listade på Klicket. Förutom personbilar så går det även att söka i kategorier som till exempel Arbetsmaskiner, ATV, bilar, bussar, båtar, husbilar, husvagnar, hästbilar, hästsläp, lastbilar, mopeder, motorcyklar, släpfordon, snöskotrar och transportbilar .Clas Lundh, försäljningschef på Klicket, säger i ett pressmeddelande om den nya tjänsten: "Vi vill skapa fordonsbranschens träffsäkraste sökmotor och är nu redo att utmana de andra aktörerna på marknaden för sundare konkurrens genom bättre funktioner, innehåll och pris." Här nedanför hittas en bil på Klickets gränssnitt för sökningar och ni hittar själva tjänsten på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Fortsatt kraftig ökning av katalysatorstölder
Ge fan i det här nu

Vi har tidigare rapporterat att det på senare år skett en enorm ökning katalysatorstölder. Under 2020 ökad antalet med mer än 2 500 procent jämfört med året innan och det ser inte ut att bli bättre i år. Enligt Larmtjänst AB så har stölderna fortsatt öka under första kvartalet 2021. Då stals det nämligen 1 870 katalysatorer vilket är bra många fler jämfört med de 562 som stals motsvarande kvartal föregående år Som bekant är dessa stölder en lukrativ inkomstkälla för de internationella stöldligorna då ädelmetallerna i katalysatorerna betingar ett högt värde. Metallerna i katalysator, som kan vara platina, palladium eller rodium, är värdefulla och för 28 gram rodium får du i skrivande stund betala 11 800 dollar för. Enligt Larmtjänst drabbar stölderna i första hand äldre Toyota-modeller samt vissa nyare transportbilar. Dessa stölderna sker också främst i Region Stockholm och Region Syd. Den samlade skadekostnaden för katalysator och övriga bildelsstölder uppgick till 118 miljoner kronor. Detta för att en katalysator kan vara värd 5 000 kronor i metallvärde men skadekostnaden kan uppgå till 30 000 kronor. Många av de drabbade bilarna är av äldre årsmodeller och är därför inte fullt försäkrade mot stöld. Tumnagel
18.9°
+
Frode Wikesjö
0

Renault visar upp ny Kangoo Van, Express Van och Trafic
Går att beställa nu

Renault har nu släppt nya versioner av både Kangoo, Express och Trafic. Kangoo får en trevlig nyhet med en extra vid dörr, B-stolpen är helt enkelt inbyggd i dörren så öppningen blir betydligt större. Express är det enklare syskonet till Kangoo som bara har det absolut nödvändigaste, prislappen hamnar då på 129.900 kronor. Båda modellerna finns för provkörning i juni men går att beställa nu. Man har även släppt nya versioner av Trafic och där finns det två versioner, en lite mer vanlig som heter Trafic Passenger och en lyxigare som heter Trafic SpaceClass. även dessa kommer i juni för provkörning och går att beställa nu. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

Arrival berättar om sin fabrik
Microfactory ska revolutionera tillverkningen

Arrival kallar sin fabrik för Microfactory och man lovar att tillverkningsprocessen blir både smidigare och mer flexibel på det sättet man jobbar här. Varje robot kan utföra flera olika jobb istället för bara ett och kan därmed både snabba upp processen och göra den mer effektiv. Målet är att revolutionera hur man tillverkar elbilar och detta kanske skulle kunna bli den framtida normen gällande det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Arrival berättar mer om den eldrivna transportbilen
Ska börja rulla på allmänna vägar i sommar

Arrival har lagt upp följande två klipp på sin YouTube-kanal där vi får bekanta oss lite mer med deras eldrivna transportbil. Enligt dem ska denna börja rulla på allmänna vägar redan i sommar, och det är då utvalda testkunder som kommer få ratta grejerna. Full kapacitet gällande tillverkningen räknar man att dra igång med under årets tredje kvartal. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Så här ser USPS nya transportbilar ut
Vilken ful

Nu har vi ju inte USPS här i Sverige men jag kände mig tvingad att skriva om deras nya transportfordon för post och paket, eftersom det är så fult. Det ser ut som en bil hämtad från en tecknad serie med sin platta och långa nos. Tillverkar kommer Oshkosh Defense att göra och Next Generation Delivery Vehicle (NGDV) som man kallar fordonet ska börja rulla 2023. Den nya bilen ersättar den gamla klassiska Grumman LLV och i Oshkosh Defenses kontrakt står det att man ska tillverka mellan 50.000 till 165.000 stycken fordon över en tioårsperiod. De kommer att utrustas med både förbränningsmotorer och eldrivlinor. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Amazons nya eldrivna transportbilar börjar rullas ut
Leveranserna drar igång

Som vi tidigare har skrivit så har Amazon specialbeställt 100.000 stycken eldrivna transportbilar från Rivian. Nu har de första exemplaren levererats och börjat köra ut paket till folk. Serietillverkningen av bilarna kommer dock inte att dra igång förrän nästa år, så dessa första exemplaren är bara på test. Under året kommer bilarna att rullas ut i 15 stycken amerikanska städer. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

3197 stycken katalysatorstölder skedde under 2020
En ökning med 4000 procent

I slutet av oktober skrev vi att stölderna av katalysatorer i Sverige ökat med 2538 procent. Nu när ett nytt år har inletts kan 2020 summeras i frågan och siffrorna är sjuka. Enligt Larmtjänst har antalet stölder förra året ökat med hela 4000 procent. Bilägare som drabbats allra värst är de som äger en Toyota, Mitsubishi eller en nyare transportbil. Totalt har 3197 stycken katalysatorer anmälts stulna vilket kan jämföras med 2019 då antalet bara var 74 stycken. Skadekostnaderna för stölderna uppgår till runt 65 miljoner kronor. Anledningen till att katalysatorerna stjäls är för att de innehåller ädelmetaller som skurkarna vill åt. Tumnagel
21.8°
+
Bobby Green
0
2020

Alpha Ace - ny elbil med retroutseende
Kanske blir av om tillräckligt många vill

Alpha Motor Corporation är ett nytt företag som ska tillverka elbilar. Förutom en transportbil visar de nu upp modellen Ace som med sitt retroutseende vill flörta lite med dåtiden. Den har drivning på bakhjulen, ska göra 0-100 km/h på runt sex sekunder och klara 40 mil på en laddning. Vikten anges till 1360 kilo och bilen har plats för två stycken personer. Som väntat är bilen endast hittepå för tillfället och det är bara om man får in tillräckligt många intresseanmälningar som man kommer att göra den till verklighet. Vad tycker ni? Tumnagel
73.5°
+
Bobby Green
0

Canoo presenterar eldrivet transportfordon
Ska lanseras 2022

I september förra året visade företaget Canoo upp en eldriven minibuss som de tänkte lansera 2021. Nu presenteras ytterligare en modell döpt till MPDV (Multi Purpose Delivery Vehicle) och det är en transportbil för den där sista biten-leveransen eller för små företag på mindre orter. Den kostar från 33.000 dollar och det ska finnas olika storlekar och modifikationer att göra så att man får bilen så som man vill ha den. Den billigaste är 4,38 meter lång, 1,95 bred, 1,88 hög och kan lasta upp till 6,5 kubikmeter. Batteripacket är på 40 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 20 mil på en laddning. Det finns även 60 kWh (30 mils räckvidd) och 80 kWh (37 mils räckvidd). Planen är att lansera den 2022 och det här är början på en annan inriktning för företaget. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Ford rullar ut eldrivna E-Transit
Tar sig 35 mil på en laddning

Visst är det bra att vi får eldrivna personbilar men man ska såklart inte glömma de som faktiskt kör allra mest - transportbilarna. Nu presenterar Ford helt eldrivna E-Transit och skåpet ska klara 35 mil på en laddning. Bilen ska kunna lasta upp till 15,1 kubikmeter och upp till 4,25 ton. Elmotorn driver bakhjulen och den ger 269 hästar och har ett vrid på 430 newtonmeter. Batteripacket är på 67 kWh och när man står still ska man kunna plugga in diverse olika eldrivna verktyg. Ombordladdaren är på 11,3 kW och en full laddning ska ta runt åtta timmar. Man kan ladda med upp till 115 kW och då tar det en halvtimme att ladda från 15 till 80 procent. De första leveranserna i Europa ska dra igång våren 2022 så det dröjer ett tag innan vi får se den på vägarna här. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Amazon visar upp sin första helt eldrivna transportbil
Ett samarbete med Rivian

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Amazon hade beställt 100.000 stycken eldrivna transportbilar från Rivian. Nu visar man upp den färdiga produkten som är helt specialanpassad efter Amazons behov. Bilarna har hyllor i lastutrymmet, förstärkta dörrar för bättre säkerhet och dubbla skärmar som kan visa en 360-graders kameravy runt bilen. Vad det sitter för batteripack i golvet framgår inte men på en laddning ska man kunna ta sig omkring 24 mil. De första bilarna ska börja rulla ut på vägarna i USA nästa år. 2022 är målet att 10000 av de beställda bilarna ska vara i drift, 2030 ska resterande 90.000 också vara ute. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Arrival visar uppdaterad version av eldrivna transportbilen
Ett steg närmare produktion

Arrival visar nu upp Beta-versionen av deras lilla eldrivna transportbil. Den har uppdaterats med diverse olika saker efter att logistikföretag som UPS, DHL och Royal Mail fått komma med synpunkter. Det vi kan se är bland annat att föraren nu sitter lite högre, att sidorutorna blivit mindre och att strålkastarna sitter lite högre upp. Målet är att dra igång de första leveranserna under första kvartalet 2022. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida