m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Dagens Black Week-erbjudanden!

Ford rullar ut eldrivna E-Transit
Tar sig 35 mil på en laddning

Visst är det bra att vi får eldrivna personbilar men man ska såklart inte glömma de som faktiskt kör allra mest - transportbilarna. Nu presenterar Ford helt eldrivna E-Transit och skåpet ska klara 35 mil på en laddning. Bilen ska kunna lasta upp till 15,1 kubikmeter och upp till 4,25 ton. Elmotorn driver bakhjulen och den ger 269 hästar och har ett vrid på 430 newtonmeter. Batteripacket är på 67 kWh och när man står still ska man kunna plugga in diverse olika eldrivna verktyg. Ombordladdaren är på 11,3 kW och en full laddning ska ta runt åtta timmar. Man kan ladda med upp till 115 kW och då tar det en halvtimme att ladda från 15 till 80 procent. De första leveranserna i Europa ska dra igång våren 2022 så det dröjer ett tag innan vi får se den på vägarna här. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Foxconns elbilsplattform
Solid-state-batteripack är också på väg

I början av året skrev vi att företaget Foxconn hade planer på att bygga elbilar och visst stämde detta. Nu får vi se hur den kommande plattformen ser ut. Man vill bistå med komponenter och annat elbilsrelaterat till olika tillverkare och målet är att man ska göra detta för tio procent av all världens elbilar mellan 2025 och 2027. Med den nya plattan vill man kunna erbjuda något för alla - sedaner, suvar, transportbilar och annat. 2024 sägs det även att Foxconn planerar att släppa ett solid-state-batteripack för elbilar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Amazon visar upp sin första helt eldrivna transportbil
Ett samarbete med Rivian

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Amazon hade beställt 100.000 stycken eldrivna transportbilar från Rivian. Nu visar man upp den färdiga produkten som är helt specialanpassad efter Amazons behov. Bilarna har hyllor i lastutrymmet, förstärkta dörrar för bättre säkerhet och dubbla skärmar som kan visa en 360-graders kameravy runt bilen. Vad det sitter för batteripack i golvet framgår inte men på en laddning ska man kunna ta sig omkring 24 mil. De första bilarna ska börja rulla ut på vägarna i USA nästa år. 2022 är målet att 10000 av de beställda bilarna ska vara i drift, 2030 ska resterande 90.000 också vara ute. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Arrival visar uppdaterad version av eldrivna transportbilen
Ett steg närmare produktion

Arrival visar nu upp Beta-versionen av deras lilla eldrivna transportbil. Den har uppdaterats med diverse olika saker efter att logistikföretag som UPS, DHL och Royal Mail fått komma med synpunkter. Det vi kan se är bland annat att föraren nu sitter lite högre, att sidorutorna blivit mindre och att strålkastarna sitter lite högre upp. Målet är att dra igång de första leveranserna under första kvartalet 2022. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Caddy, Transporter och Crafter nu som elbilar
Konverterade av ABT

Volkswagen presenterar nu transportbilarna ABT e-Caddy, ABT e-Transporter och e-Crafter. Alla går på el och är precis som namnet antyder ett samarbete med tuning-företaget ABT. ABT e-Caddy bygger på det längre Maxi-chassiet och ska kunna lasta nästan fyra kubikmeter. Den har en elmotor på 113 hästar, batteripack på 37,3 kWh och räckvidden på en laddning anges till 14,1 mil enligt WLTP-cykeln. På dragkroken får man hänga upp till 750 kilo. Om man inte vill bara vill använda bilen till att köra grejer finns även en personbils-version med plats för fem stycken personer. ABT e-Transporter kan lasta upp till 6,7 kubikmeter och ett ton i vikt. Den har samma drivlina och batteripack som e-Caddy och toppfarten anges till 120 km/h. Räckvidden ska ligga på 11,9 mil. e-Crafter bjuder på 136 hästar och 290 newtonmeter i vrid. Här är batteripacket istället på 35,8 kWh och man ska kunna lasta upp till 10,7 kubikmeter. Några priser och när modellerna lanseras vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Torsus Terrastorm här
"World’s Most Capable 4×4 Minibus"

Om du behöver plats för många personer (upp till 20 stycken passagerare) och ska ut i terrängen och härja är det kanske en Torsus Terrastorm du ska ha. Det är en ombyggd och höjd Volkswagen Crafter som beskrivs som den mest kapabla fyrhjulsdrivna minibussen i världen. Behöver man inte frakta människor erbjuds den även som transportbil för den som behöver gods till väldigt avskilda platser och som ambulans som kan komma och rädda dig när du ätit ett dåligt bär i skogen. Prislappen börjar på 57.461 euro och som väntat går det att speca sin bil på väldigt många olika vis så priset kan utan problem ökas rejält. Terrastorm är utvecklad och tillverkas i Slovakien och erbjuds med en turbomatad dieselmaskin på 2,0 liter som kan ge antingen 140 eller 176 hästar. Vridet är 340 respektive 410 newtonmeter. Kraften skickas sedan vidare till alla fyra hjulen via antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Bilen mäter sex meter på längden, två meter på bredden och 2,8 på höjden. Hjulbasen anges till 3,6 meter och markfrigången till 29 centimeter. Maximalt vaddjup är 82 centimeter. Chassiet har uppgraderats precis som fjädringen. Det sitter hasplåtar undertill som bland annat skyddar bränsletanken, diffen, motorn och växellådan. En rejäl frontbåge skyddar mot faror som exempelvis Bigfoot och det finns en vinsch som man kan använda om man behöver dra loss sig själv eller någon annan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar nya Caddy
Dags för generation fem att göra entré

Den bäst säljande modellen Volkswagen Transportbilar har är Caddy och nu presenterar man den femte generationen. Den ser ut som de senaste skisserna visar och även om man känner igen den mycket framifrån får baken en helt ny siluett med högt uppdragna bakljus. För tillfället får vi bara bilder på hur bilen ser ut i personbilsutförande och inte som vi mest kommer få se den - som skåpbil. Nya Caddy baseras på MQB-plattformen och det innebär bland annat att den får ta del av förarassistentsystem som förbättrar både säkerheten och underlättar körningen. Sex av de 19 stycken systemen på Caddy är helt nya. Bilen får bland annat Travel Assist som hjälper till med körningen i alla hastigheter och Trailer Assist när det ska backas med släp. Andra bekvämligheter är exempelvis stängningshjälp för skjutdörrarna och bakluckan, panoramatak, LED-bakljus och LED-strålkastare. Det finns även Keyless Access och ett digitalt instrumentkluster. På tal om insidan så bjuder Caddy Maxi på tillräckligt med plats för att få in två stycken EU-pallar. Marknadsintroduktionen kommer att ske i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte fått för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Det kan bli svårt att få tag på en Suzuki Jimny
Få kommer att säljas i Europa på grund av utsläpp

De nya utsläppsreglerna gör inte bara att tillverkarna måste skärpa till sig, det gör att utbudet försämras när motorer och modeller försvinner. Tillverkarna kontrolleras på deras totala utsläpp och törstigare modeller får då stryka på foten. Nu verkar det som att Suzuki inte riktigt klarar av att ha sin nya modell Jimny med i allt för stor utsträckning eftersom den släpper ut för mycket skit. Tillgången i Europa väntas därför bli sparsam, men också för att efterfrågan på hemmamarknaden Japan ska vara hög. De bilar som kommer till Sverige ska enligt importören vara slutsålda. Det pratas också om att modellen kan komma tillbaka nästa år som transportbil utan baksäten då kraven för transportbilar är lägre än för personbilar. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Jalopnik spanar in Volkswagens senaste campingbil
Har många smarta lösningar

Volkswagens senaste campingbil som vi fick skisser på i somras heter California 6.1. Den är full med massa sköna prylar och smarta lösningar och här får vi oss en genomgång av dessa. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2019

Elbilsmässan eCarExpo äger rum i helgen
På Svenska Mässan i Göteborg

Idag drar mässan eCarExpo igång på Svenska Mässan i Göteborg men idag är den endast öppen för företag. Imorgon och på söndag är det öppet för allmänheten mellan 10-18 lördag och 10-17 söndag. Här kommer det att vara stort fokus på elbilar och tillverkare kommer att ställa ut sina nyheter, den senaste laddningstekniken visas upp och det kommer att finnas en provkörningsbana för den som vill testa elbil. Tio modeller har premiär på mässan och dessa är Audi Q5 TSFIe, BMW 330e, BMW X5 45e, BMW Vision i4, Kia XCeed och Ceed SW PHEV, transportbilen Mercedes eVito, konceptbilen Mercedes Urbanetic, Mini Cooper SE och Polestar 2. Polestar kommer även att lotta ut provåkningar med modellen Polestar 1. Entrén kostar 170 kronor, barn under 15 år går in gratis i målsmans sällskap och studenter och pensionärer går in för halva priset om de visar giltig legitimation. Den som inte har möjlighet att gå i Göteborg får en ny chans i Stockholm på Friends Arena den 7-9 februari nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Mercedes eVito kostar 460.200 kronor exklusive moms
Nu drar försäljningen igång

I slutet av 2017 skrev vi om den helt eldrivna versionen av Mercedes transportbil Vito, kallad eVito. Nu drar försäljningen i Sverige igång och därmed har vi fått svenska priser. Den kostar från 460.200 kronor innan moms och på en laddning ska du kunna ta dig upp till 15 mil. Batteripacket sitter under lastutrymmet och är på 41,4 kWh, placeringen gör att den här kan lasta lika mycket som vanliga Vito - 990 till 1015 kilo beroende på skåplängd. Den längre versionen mäter 5,37 meter och kostar från 467.400 kronor innan moms. Elmotorn är på 116 hästar och ger ett vrid på 300 newtonmeter. Ladda gör man med en Typ 2-kontakt via en ombordladdare på 7,2 kW. En full laddning ska ta runt sex timmar. Går att beställa nu. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida