LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Ford Puma nu i hetare ST-version
Har turbomatad trea som ger 200 hästar

Precis som utlovat rullar Ford nu ut Puma i tillkryddad ST-version. Det här innebär att den kompakta suven får lite biffigare kjolpaket, större fälgar, vinge på bakluckan, sportigare interiör och en turbomatad trecylindrig EcoBoost-motor på 1,5 liter som ger 200 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell låda. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Bilen är utrustad med diffbroms, har 25 procent snabbare styrning och 17 procent större bromsar. Trots den lilla storleken på motorn finns cylinderdeaktivering som stänger av en av de tre burkarna om belastningen är låg, allt för att ytterligare spara några droppar bränsle. Förbrukningen vid blandad körning anges till 0,69 liter och utsläppen till 155 gram per kilometer. Vad Puma ST kommer att kosta och när den lanseras här är tyvärr oklart för tillfället. I Storbritannien börjar priset på 28.495 pund. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Honda presenterar nya N-One
Kan denna komma till Sverige som elbil tack?

Jag har en fäbless för små bilar och önskar ibland att jag bodde i Japan där det kryllar av massa små godsaker. En modell som Honda säljer där är N-One och den presenteras nu i ett uppdaterat utförande. Första generationen av N-One kom 2012 och 2017 fick denna sig en facelift. Nu är det alltså dags för generation två att göra entré. Designen på den lilla kei-bilen har ändrats på en del ställen och nu kan man få den med manuell sexpetad växellåda. Drivningen sker på framhjulen men du kan faktiskt även få fyrhjulsdrift som tillval. Eftersom denna typ av bilar måste ha en väldigt liten motor är det precis som i många övriga bara en liten turbomatad trecylindrig maskin på 0,66 liter som ser till att ta denna skapelse framåt. Det sitter nya LED-strålkastare framtill och även bakljusen har LED-teknik i sig. Det finns tre stycken olika utrustningsnivåer och dessa är Original, Premium och RS. Den sistnämnda är den sportigaste. Vad man får betala framgår inte. Bilen har premiär i Japan senare i höst. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

London-taxin nu även som skåpbil
Lastar enkelt två EU-pallar

För tre år sedan rullade LEVC (London Electric Vehicle Company) ut den nya London-taxin TX. Det är en liten men rymlig bil som har Volvo-delar och ett system med räckviddsförlängare under skalet. Nu presenteras bilen även som skåp under namnet VN5, för hantverkare och andra som ska köra runt grejer och inte människor. Kraften kommer från ett batteripack på 31 kWh som i sin tur förser en bakmonterad elmotor med energi. När denna är slut hoppar en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter igång och laddar batteriet. På bara el ska man kunna köra strax under tio mil och den totala räckvidden anges till 48 mil. Batteriet går att snabbladda med 50 kW och är det helt slut ska det då inte ta mer än 30 minuter att fylla. Lastutrymmet ska rymma två EU-pallar, klara upp till 830 kilo och har 5,5 kubikmeter i lastkapacitet. De första högerstyrda exemplaren ska börja skeppas ut i Storbritannien under fjärde kvartalet. Vänsterstyrda versioner ska man kunna beställa från och med mars nästa år. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Citroën presenterar mer kring nya C4
Den eldrivna versionen tar sig 35 mil

Efter att ha visat ett gäng bilder släpper Citroën nu lite mer uppgifter kring nya C4 och helt eldrivna e-C4. Den sistnämnda är väl kanske den mest intressanta och där kan vi berätta att bilen får en elmotor på 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid som får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. På en laddning ska man komma 35 mil enligt WLTP, det finns en ombordladdare på 11 kW och man ska kunna snabbladda med upp till 100 kW. Gör man det kan man få 80 procent på 30 minuter. För en laddbox med 32 A tar det 7,5 timmar att ladda fullt. Kör man dock kontakten i ett vanligt vägguttag tar det mer än ett dygn. Nya C4 erbjuds även med bensin och då gäller en trecylindrig maskin på 1,2 liter som erbjuds med 100, 130 eller 155 hästar. Utöver detta finns två stycken diesel-fyror som ger antingen 110 eller 130 hästar. Åttastegad automatlåda finns på tillvalslistan. Bilen mäter 4,36 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,52 på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Det innebär att den har vuxit på alla ledder jämfört med föregångaren. I bagaget ska man få in 380 liter, 1250 om man fäller baksätet. Eftersom modellen numera är en crossover har även markfrigången ökat. Insidan får bland annat en tio tum stor pekskärm på mittkonsolen. Några svenska priser eller datum för lansering har vi tyvärr inte än. Det snackas om att orderböckerna ska öppnas i höst i alla fall. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Mini uppdaterar Countryman
Union Jack-baklamporna är på plats

Mini uppdaterar nu modellen Countryman som har sett likadan ut sedan 2017. Det handlar om en liten facelift och att man trycker in mer teknik i bilen. Stötfångaren fram har blivit lite sportigare och LED-strålkastare är nu standard. Bakljusen anammar samma design som vanliga Mini, det vill säga Union Jack-flaggans mönster i glasen. Diffusorn har även fått ny design. På insidan är sportratt nu standard och infotainmentsystemet har nytt innehåll. Instrumentklustret består av en skärm på fem tum och pekskärmen i mitten mäter 8,8 tum. Som motoralternativ finns Cooper ALL4 som har en trecylindrig bensinare på 136 hästar och 220 newtonmeter. Med den gör bilen 0-100 km/h på 10,1 sekunder och toppar 202 km/h. Den som vill komma lite snabbare fram köper Cooper S ALL4 som har en bensinfyra som ger 178 hästar. Den gör istället 0-100 km/h på 7,3 sekunder och toppar 222 km/h. Countryman erbjuds även som laddhybrid och då heter den Cooper SE ALL4. Samma motor som i S driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Den sammanlagda effekten anges till 220 hästar och vridet till 385 newtonmeter. Batteripacket är på 9,6 kW och med fulladdat ska man kunna ta sig 5,2 mil på el. 0-100 km/h går här på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 196 km/h. Prislappen börjar på 321.600 kronor och sträcker sig upp till 492.900 kronor. Tillverkningen drar igång i juli och de första leveranserna ska ske i augusti. Ännu mer fakta och mängder av bilder hittas på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kia lyfter Rio
Erbjuds nu som mildhybrid

Det är nu dags för Kia att rulla ut en facelift på den fjärde generationen av modellen Rio och så här ser bilen ut. Utseendet har uppdaterats en aning och man har tryckt in lite mer teknik. Den största nyheten är dock att Rio nu erbjuds med ett mildhybrid-system. En något smalare grill, lägre och bredare stötfångare fram med nya dimljus, LED-strålkastare, lackalternativen Perennial Grey och Sporty Blue och nya åttaekrade 16-tumsfälgar tillhör nyheterna på utsidan. Insidan får bättre materialval, bättre kvalitet på alla grejerna och en ny pekskärm på åtta tum för infotainment-systemet. Trådlös Apple CarPlay och Android Auto finns. Uppdaterade Rio blir Kias första bensindrivna mildhybrid. Man kallar drivlinan för EcoDynamics+ och den kombinerar den turbomatade trecylindriga Smartstream-motorn på 1,0 liter med ett 48-voltssystem. Effekterna man kan välja mellan är 100 eller 120 hästar. Till maskinen kopplas den nya intelligenta manuella växellådan där kopplingen är elektronisk. Den hjälper bland annat till med mellangas och ska göra växlingarna mjukare överlag. Försäljningen drar igång under årets tredje kvartal men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar Yaris Cross
Går att få med fyrhjulsdrift

Vi har tidigare berättat att Toyota har en ny kompakt SUV baserad på Yaris på gång och idag presenterar man den nya bilen som heter Yaris Cross. Det här blir en modell som storleksmässigt hamnar mellan C-HR och RAV4. Yaris Cross har samma drivlina som Yaris Hybrid vilket innebär trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 120 hästar parad med en liten elmotor. Drivningen sker på framhjulen men fyrhjulsdrift ska finnas på tillvalslistan. På längden mäter den 4,18 meter vilket är 24 centimeter längre än vanliga Yaris. Markfrigången har även höjts med tre centimeter. Hjulbasen är dock densamma - 2,56 meter. De första leveranserna väntas ske i början av nästa år. Några priser eller liknande har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Ny tresitsig sportbil från Koenigsegg
Designkoncept under övervakning av Sasha och Christian

Med modellen Gemera visar Koenigsegg att deras framtid inte bara kommer att bestå av tvåsitsiga hyperbilar utan bagageutrymme. Och det kommer att dyka upp fler modeller av denna typ. Nu visar RAW Design House som startats av Koenigseggs designer Sasha Selipanov upp ett nytt designkoncept och även om det inte handlar om en kombi får det i alla fall plats tre personer i den. Konceptbilen som kallas för RAW by Koenigsegg är designad av Esa Mustonen som tagit fram den som ett examensarbete under övervakning av både Sasha och Christian. Bakom sittbrunnen i kolfiber sitter samma 700 hästar starka trecylindriga kraftpaket som i Gemera. Fokus har legat på en kompakt och lätt bil, och tanken är att den här inte ska väga mer än 700 kilo. Det här är som sagt endast en fantasi för tillfället, men vem vet, något från detta kanske får följa med till en produktionsmodell i framtiden. Visa det här inlägget på Instagram Head over to @raw.designhouse for @esamust degree project. Supported by RAW Design House, Christian von Koenigsegg and yours truly. A vision of a future 3 cylinder 3 seat entry level hypercar! Ett inlägg delat av Sasha Selipanov (@sashaselipanov) 21 Apr 2020 kl. 8:11 PDT Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Land Rover lanserar trecylindrig laddhybrid
Drivlina som går att få till Evoque och Discovery Sport

För ett år sedan fick sig Land Rover Discovery Sport en facelift och lanserades som mildhybrid. Man berättade i samband med detta att även en laddhybrid-version skulle dyka upp och nu presenteras den. Drivlinan består av en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger 200 hästar. Den i sin tur paras ihop med en elmotor på 110 hästar som får sin kraft från ett batteri på 15 kWh. Alltsammans är kopplat till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Även Evoque får ta del av drivlinan och den kommer att erbjudas till andra modeller framöver, Defender lär vara en av dessa. Batteriet ska man kunna ladda från tomt till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till snabbladdning. På bara el kommer Evoque 6,6 mil, Discovery Sport 6,2 mil. Den blandade förbrukningen anges till 0,14 respektive 0,16 liter per mil. Vad de nya drivline-alternativen kommer ha för prislappar är oklart för tillfället. Lansering ska ske efter sommaren. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Därför är Koenigseggs lilla trecylindriga motor så kraftfull
Smart teknik gör att man kan plocka ut 600 hästar

En kul och rätt så oväntad grej i Koenigseggs nya modell Gemera är den egenutvecklade trecylindriga motorn som man har döpt till TFG (Tiny Friendly Giant). En Koenigsegg ska alltid bjuda på massa effekt och det gör synnerligen den här lilla krabaten. Maskinen är på 2,0 liter, har dubbla turbo och det unika Freevalve-systemet med fria ventiler. Effekten är hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Förbränningsmotorn får i sin tur extra draghjälp från inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1100 hästar för en sammanlagd effekt på 1700 hästar. Så hur är det möjligt att plocka så mycket effekt ur den lilla trepipen? Det förklarar Engineering Explained i sitt senaste klipp. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Idag kan du reservera en Toyota GR Yaris
Från klockan 10:00

Idag klockan 10:00 öppnar Toyota möjligheten att reservera den nya busbilen GR Yaris. Priset börjar på 394.900 kronor och visst kan det kännas saftigt för en Yaris men du får också en mycket speciell bil med turbomatad trecylindrig maskin på 1,6 liter som ger hela 261 hästkrafter och 360 newtonmeter i vrid. Den skickar kraften vidare till alla fyra hjulen och systemet kan fördela upp till hundra procent av drivningen till fram- eller bakaxeln beroende på vilket körläge du har valt. Standard är 60:40 mellan fram och bak medan Sport-läget ger dig 30:70 istället. Väljer du Track är det 50:50 som gäller. 0-100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Bilen har kolfibertak, sportstolar i läder och Alcantara och eluppvärmd ratt. Väljer du Circuit Pack-versionen som istället kostar 416.900 kronor får du dessutom smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak, racinganpassade stötdämpare och ett stabiliseringsstag mellan fjäderbenstornen. För att reservera en GR Yaris måste man vara registrerad på MinToyota. Där väljer du version, färg och vilken återförsäljare som ska leverera bilen. Antalet exemplar är begränsat och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2021. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera
GE MIG MERA!

Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
100.3°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai i10 blir din för 138.900 kronor
Dags för lansering

I höstas rullade Hyundai ut nya i10 och nyligen även uppdaterade i20 och i30. Det är nu dags att lansera i10 i Sverige och därmed har vi fått ett svenskt pris. Bilen kostar från 138.900 kronor och för den pengen får du en trecylindrig bensinsnurra på 1,0 liter som ger 67 hästkrafter och 96 newtonmeter i vrid. Drivningen sker som väntat på framhjulen och dit kommer kraften via antingen en fempetad manuell låda eller en femstegad robotiserad automat. Bilen kommer till handlare i april. Alla nyheter kring nya i20 finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg tar med sig ny hybrid-bil till Genève?
Med 2+2-utförande

Genève-mässan börjar närma sig och därmed också flera rykten kring vad som kan tänkas visas upp. De senaste gällande Koenigsegg är att de kommer att ställa ut en ny hybrid-bil med litet baksäte. Den ska ha en trecylindrig förbränningsmotor på 2,0 liter med FreeValve-tekniken som tillsammans med en eller flera elmotorer ska generera hela 1500 hästar. Den mystiska bilen sägs gå under namnet KG12 och få en prislapp på 1,4 miljoner euro. Tillverkningen ska dra igång 2022 och 300 stycken exemplar ska tillverkas. Detta är som sagt bara rykten än så länge men visst vore det spännande om Koenigsegg breddade sin produktportfölj på detta vis? Visa det här inlägget på Instagram We are proud to have fantastic dealer partners all around the world. In the last couple of days, we have all gathered on our home turf, preparing for an exciting future. #koenigsegg #megacars #hypercars #regera #jesko Ett inlägg delat av Koenigsegg (@koenigseggautomotive) 23 Jan 2020 kl. 5:48 PST Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi facelift är här
Och nya motoralternativ

För en månad sedan delade Opel med sig av ansiktslyfta Insignia och nu presenterar man prestandaversionen GSi med det nya nyllet på Brussels Motor Show. Det som skiljer utseendemässigt sedan tidigare är bland annat en ny grill och nya adaptiva LED-strålkastare. Insidan får ett uppdaterat instrumentkluster och ett omarbetat infotainmentsystem. GSi innebär även fetare kjolpaket runt om och större fälgar. Motorn är en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 230 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en ny niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Det finns adaptiv fjädring med inställningarna Standard, Tour, Sport och Competition. Styrning har förbättrats och för bromseriet står Brembo. Vid sidan om att visa upp uppdaterade GSi berättade Opel om deras nya tre- och fyrcylindriga motorer till Insignia som nu alla ingår i samma familj. De tidigare alternativen kom från tre olika motorfamiljer. Minst är en trecylindrig bensinturbo på 1,4 liter som ger 145 hästar och 236 newtonmeter i vrid. Sen finns det en diesel på 1,5 liter som ger 122 hästar och 300 newtonmeter. Vill man ha fyra burkar finns det även här både bensin och diesel (presenteras senare i år) att välja mellan. Bensinmaskinen som är på 2,0 liter bjuder i sitt svagaste läge på 200 hästar och 350 newtonmeter och har numera cylinderdeaktivering. Vad man får betala för nya Insignia GSi vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Toyota presenterar GR Yaris
Rallybil för gatan

Efter en hel del teasers presenterar Toyota nu GR Yaris. Det är en upphottad version av vanliga Yaris som bjuder på stark motor, fyrhjulsdrift och rally-känsla. Under motorhuven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,6 liter som ger 261 hästar och 360 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som ser till att skicka vidare kraften till alla fyra hjulen. Tack var bilens låga vikt på 1280 kilo kan man ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå en begränsad toppfart på 230 km/h. Taket är i kolfiber medan motorhuven, dörrarna och bakluckan är i aluminium. Bromsskivorna mäter 356 millimeter och greppas av fyrkolvsok. Bilen bygger på en helt ny plattform och har ny hjulupphängning. Fyrhjulsdriften kan skicka all kraft till framhjulen eller allt till bakhjulen om det behövs, standardläget är 60 procent drivning fram, 40 bak. Väljer man Sport-läget blir dessa siffror istället 30:70. Track ger dig 50:50. Väljer man tillvalet Circuit Pack får man två Torsen-diffar som även hanterar kraftfördelningen mellan höger och vänster sida, ännu vassare hjulupphängning och smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s-däck i dimensionen 225/40. Bilen har premiär på Tokyo Auto Salon idag och börjar säljas i Sverige till hösten. Vad man får betala framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

BMW kommer tillverka bensinmotorer i minst 30 år till
Dieselmotorer i minst 20 år till

Elbilar är på framåtmarsch men det kommer dröja innan förbränningsmotorn förpassas till en mörk skrubb. BMW berättar att de kommer att tillverka bensinmotorer i minst 30 år till och att bränslecellsbilar är det vettigaste alternativet för framtiden. På dieselfronten kommer man att sluta tillverka den trecylindriga på 1,5 liter och sexan med fyra stycken turbo då den helt enkelt är för komplicerad och dyr att ta fram. De andra fyrcylindriga och sexcylindriga dieslarna kommer dock att finnas kvar i minst 20 år till. Vad tror ni är framtiden gällande hur bilar drivs? Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota Yaris GR-4 har över 250 hästar
Får turbomatad trea

Toyota fortsätter att spotta ur sig teasers kring den kommande sportiga versionen av modellen Yaris. Nu får vi reda på att det lilla krutpaketet kommer att bjuda på över 250 hästar. Under huven sitter en helt ny trecylindrig turbomatad maskin på 1,6 liter som i sin tur kommer att driva alla fyra hjulen via en sexpetad manuell låda. Motorn ska enligt Naohiko Sato som är lead engineer för GR Yaris vara världens lättaste och mest kraftfulla 1,6:a som monterats i en produktionsbil. Låter som ett kul recept detta! Premiär blir den 10 januari på Tokyo Auto Salon. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar vassare Revero
GTS gör 0-100 km/h på fyra sekunder

Förutom konceptbilen SC2 har Karma även visat upp Revero GTS. Det är en lite vassare version av vanliga Revero som ska klara 0-100 km/h på runt fyra sekunder vilket är en förbättring med en halv sekund. Under skalet är det fortfarande elmotorer med räckviddsförlängare som gäller. En trecylindrig TwinPower Turbo-maskin fungerar som förbränningsmotor och den samarbetar i sin tur med elmotorerna och ett batteripack på 28 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 861 newtonmeter i vrid. Det är ingen ökning mot GT men tack vare uppgraderad elektronik i hela bilen, en ny enstegad växellåda och egenutvecklade växelriktare får man mer kräm från batteriet till elmotorerna och därmed en snabbare bil. Räckvidden anges till 58 mil och 12,8 av dessa ska kunna genomföras på bara el. GTS får även förbättrad servostyrning, elektronisk torque vectoring-teknik och en högre toppfart - elektroniskt begränsad till 209 km/h. Insidan har fått en hel del kolfiber, läder, trädetaljer, ett helt nytt ljudsystem och "taktila" knappar på ratten som surrar till i fingrarna när man rör dem. Infotainment-systemet är nytt och detta har fått sig en skärm med taktila knappar och reglage. Även användargränssnittet har uppdaterats. Nytt är också mittkonsolen som nu bjuder på lite mer förvaringsutrymme. Bilen har tre stycken olika körlägen och dessa är Stealth, Sustain och Sport. Det finns även en Launch Control-funktion. Det ska gå att förhandsbeställa Revero GTS nu och produktionen drar igång under första kvartalet nästa år. På prislappen står det 149.950 dollar vilket är omkring 15.000 dollar mer än vad man tar för vanliga Revero. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Geely visar modellen Icon i produktionsform
Blir mindre än Volvo XC40

Förra våren visade Geely upp konceptbilen Icon och det var då en Volvo XC40 med lite annan form. Nu presenteras produktionsversionen men den här baseras på den nyutvecklade BMA-plattformen istället för på CMA som XC40 bygger på. BMA är framtagen för ännu kompaktare fordon så den här är alltså mindre än Volvon. Längden säger 4,35 meter vilket är nio centimeter kortare än XC40. Bredden 1,81 och höjden 1,62. Mellan hjul-axlarna är det 2,64 meter. Även om inte plattformen delas med Volvo ska mycket av tekniken komma därifrån. Vi får inte reda på vad som finns under locket mer än att det är en maskin på 1,5 liter vilket borde innebära Volvos trecylindriga sak. När Icon kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart, men kanske inte heller så viktigt om du nu inte bor i Kina som är det enda landet den kommer att säljas i. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Toyota Yaris Hybrid
Mindre och snålare

Toyota rullar nu ut den fjärde generationen av modellen Yaris Hybrid. Den är mindre än den tredje generationen men samtidigt rymligare. Den baseras på TNGA-plattformen och får bland annat en helt ny hybriddrivlina. Nya Yaris mäter 3,94 meter på längden, 1,47 på höjden och 1,74 på bredden. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Under huven sitter en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger runt 115 hästar. Den i sin tur samarbetar med en elmotor och drivningen sker på framhjulen. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat med 20 procent jämfört med föregångaren. På säkerhetssidan finns bland annat krockkudde mellan framstolarna, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Lansering sker efter sommaren nästa år. Vad bilen kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Läs mer om modellen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar 2-serie Gran Coupé
Minst i slanka fyrdörrars-ligan

BMW presenterar nu ytterligare en medlem i Gran Coupé-familjen och denna gång är det 2-serien det handlar om. Den här får väl närmast ses som en konkurrent till Mercedes modell CLA och receptet är alltså typ en sedan fast med coupé-form på bakdelen. Utseendemässigt påminner bilen mycket om senaste 1-serie i fronten men baken är betydligt mer slimmad och påminner lite om X4 kanske. Bilen mäter 4,52 meter i längd, 1,8 i bredd och är 1,42 meter hög. Hjulbasen anges till 2,67 meter och i bagagerummet ska man få in 430 liter. Versionen vi ser på bilderna är den sportigare M235i vilket bland annat innebär M-kjolpaket runt om, större fälgar, en liten läpp på bakluckan och fetare avgaspipor. Insidan är som i 1-serien och det är inga direkta överraskningar här. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter med 306 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Det finns även mildare versioner i form av 218i som har samma motor som Mini - en trecylindrig sak på 1,5 liter som ger 140 hästar och som endast driver på framhjulen. Sen finns det även en diesel som heter 220d. Prislappen kommer att börja på strax under 26.000 pund, M235i kostar från 37.255 pund. Några svenska priser har vi inte fått än. Världspremiären äger rum på Los Angeles Auto Show i november och marknadslanseringen är i mars nästa år. Läs allt om den nya modellen på länken nedan. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

Nya Renault Clio blir din för 161.900 kronor
Börjar säljas vecka 45

I början av året visade Renault nya Clio och vecka 45 (om fyra veckor) drar försäljningen av modellen igång här i Sverige. Nu får vi reda på vad priset kommer att bli och det börjar på 161.900 kronor. För den pengen får man utrustningsnivån ZEN och en trecylindrig bensinmotor på 100 hästar under huven. Maskinen kopplas till en fempetad manuell växellåda. Vill man ha mer pulver och automalåda är det TCe 130 EDC man ska köpa och den kostar från 201.900 kronor. Nästa år kommer Clio även att lanseras som hybrid där en bensinmotor på 1,6 liter samsas med två stycken små elmotorer. Läs mer om nya Clio i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar X1 som laddhybrid
Tar sig 5,7 mil på bara el

I maj rullade BMW ut en lyft version av modellen X1 och i samma veva sa man att den skulle komma som laddhybrid. Nu presenteras just denna version och den kallar man för xDrive25e. På en full laddning ska man kunna ta sig upp till 5,7 mil på bara el. Drivlinan består av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter och 125 hästar som parats ihop med en elmotor som ger 95 hästar. Förbränningsmotorn driver framhjulen medan elmotorn sitter på bakaxeln och driver bakhjulen. Den gemensamma effekten anges till 220 hästar och 385 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sju sekunder och toppfarten ligger på 192 km/h. Kraften till hjulen går via en sexstegad Steptronic-låda. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen anges till 0,2 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 43 gram per kilometer. Den kombinerade elförbrukningen ska ligga på 13,5 kWh/100 km. Batteripacket är på 9,7 kWh och med en BMW i Wallbox ska det ta 3,6 timmar att ladda detta fullt. Tillverkningen av modellversionen drar igång i mars nästa år men vad den kommer att kosta när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nissan rullar ut nya Juke
Ser inte riktigt lika tokig ut längre

Efter teasers är Nissans nya Juke nu presenterad. Modellen har från start lidit av sitt märkliga utseende men det tycker i alla fall jag att man har ordnat till nu. Den ser inte längre lika förvånad ut och är istället lite mer vuxen i sitt framträdande. Även om den förra generationen såg skum ut sålde den mycket bra och sedan introduktionen för nio år sedan har Nissan sålt nästan en miljon exemplar av modellen. Under huven sitter en liten trecylindrig turbomaskin på 1,0 liter som ger 117 hästar. Den kopplas antingen till en sexpetad manuell låda eller en sjustegad dubbelkopplingslåda. Bagagerummet har blivit 20 procent större och sväljer nu 422 liter. Alla bilens yttermått har blivit större samtidigt som den har bantat 23 kilo jämfört med föregångaren. Förutom nytt utseende får bilen Bi-LED-strålkastare, Nissan ProPILOT, infotainmentsystemet NissanConnect med WiFi, smartphone-integrering och OTA-uppdateringar (Over-the-Air). På tillvalslistan finns bland annat intelligent autobroms med fotgängar- och cyklistavkänning, identifiering av vägskyltar, intelligent filbytesvarnare och Rear Cross Traffic Alert. En nyhet för Nissan är även en intelligent dödvinkelvarnare som varnar föraren om en bil kommer in i döda vinkeln och då kan styra bilen tillbaka till körfältet. De första kunderna ska få sina bilar i slutet av november men vad prislappen ligger på får vi inte reda på nu. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar nya i10
Såg sportigare ut på skissen

För några veckor sedan fick vi skisser på hur nya Hyundai i10 skulle se ut och nu visar tillverkaren upp den färdiga produkten. Bilen kommer att ställas ut i Frankfurt och sen kommer den att tillverkas i Europa. Jämfört med föregångaren har den här två centimeter lägre taklinje och är två centimeter bredare. En ganska stor grill, runda DRL-ljus och hyfsat aggressiva strålkastare dominerar fronten. Tio stycken olika lackalternativ finns att välja mellan - Dragon Red, Brass, Aqua Turquoise, Phantom Black, Polar White, Star Dust, Sleek Silver, Champion Blue, Tomato Red och Slate Blue. Du kan även få taket lackat i svart eller rött. Insidan bjuder bland annat på en åtta tum stor pekskärm som har både Apple CarPlay och Android Auto. Under huven finns från start två olika drivlinor att välja mellan. Insteget är en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 66 hästar och 96 newtonmeter i vrid. Sen finns en lite större fyra på 1,2 liter som ger 82 hästar och 118 newtonmeter. Båda två går att få med antingen en fempetad manuell låda eller en femstegad automat. Vad nya i10 kommer att kosta och när den lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Racerversionen av BMW i8 låter riktigt vass
Inte som gatbilen direkt

En BMW i8 kanske ser ganska frän ut, men den har verkligen inte ett passande motorljud. Man har väl gjort vad man har kunnat för att få den lilla trecylindriga snurran att låta så bra man kan, men tyvärr räcker det inte. Det finns som vi alla vet inga genvägar till det perfekta ljudet, utan vill man ha maffigt motorljud måste man ha maffiga grejer att jobba med. Det har custombyggda BMW i8 GTR som istället för en trepip huserar en V8:a under skalet. Den är på 4,0 liter, helt utan överladdning och ger 540 hästar. Mumma! Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar T-Roc Cabriolet
Lilla crossovern tappar taket

I slutet på augusti 2017 rullade Volkswagen ut den kompakta crossovern T-Roc. Nu presenteras den i ytterligare ett utförande - som cabriolet. Premiär blir det på Frankfurt Motor Show och när den börjar säljas blir det faktiskt den enda cabben Volkswagen för tillfället har i sitt utbud. Den här har en 37 millimeter längre hjulbas än vanliga T-Roc samtidigt som den är 34 millimeter längre. Den har som väntat fått förstärkningar på flera ställen för att kompensera att det inte finns något traditionellt tak som håller ihop karossen. Cabben fäller man bort på nio sekunder och detta går att göra i hastigheter upp till 30 km/h. Den stjäl 161 liter av bagageutrymme när den är nedfälld så där går det numera bara in 284 liter. Motormässigt kan man antingen få en trecylindrig maskin på 1,0 liter som ger 113 hästar eller en fyra på 1,5 liter som levererar 148 hästar. Den sistnämnda går endast att få med sjustegad dubbelkopplingslåda medan den minsta motorn får en sexpetad manuell. Svensk lansering sker nästa vår och det är bara den kraftigare motorn som kommer gå att få här. Vad T-Roc Cabriolet kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
31.1°
+
Bobby Green
0

Skoda presenterar Scala med naturgas
Har en total räckvidd på 63 mil

I december förra året presenterade Skoda den nya modellen Scala. Nu visar man upp en naturgas-driven version av bilen som får tillägget G-Tec. Den har tre stycken CNG-tankar och är dessa fulla ska man kunna ta sig omkring 41 mil. Det finns även en bensintank på nio liter oh är denna också full är den totala räckvidden 63 mil. Under huven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,0 liter som ger 90 hästar och 160 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell växellåda. Det här blir Skodas andra gasdrivna bil efter Octavia G-Tec. Försäljningen drar igång i oktober och de första bilarna ska levereras under första kvartalet nästa år. Vad modellen kommer att kosta framgår dock inte. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida