m

Birds elsparkcyklar ska upptäcka om de körs på trottoarer
Kommer i så fall att börja pipa

Elsparkcykel-tjänsten Bird har utvecklat ett system som gör att deras fordon ska känna av om de framförs på en trottoar. Skulle elsparkcykeln känna av att föraren kör på en trottoar så kommer den att börja ge ifrån sig ett pipande ljud, något som både varnar de som promenerar på trottoaren såväl som kanske irriterar personen som kör elsparkcykeln. Systemet använder sig av GPS såväl som digitala staket vilka ska en precision på några centimeter. Bird kommer nu att börja testa sitt nya system på sina fordon i de amerikanska städerna Milwaukee och San Diego för att längre fram även aktivera det för sina fordon i Madrid. När vi eventuellt kan få se systemet på Birds elsparkcyklar här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alibaba: Robotar levererar snabbare för de röker inte
Rullar ut 1000 leveransrobotar i Kina

Alibaba ska börja använda 1000 robotar för att leverera varor till kunder i Kina. Alibabas robotar ska hämta paket vid en lokal avhämtningsplats och använder sedan trottoarer och cykelbanor för att nå sina destinationer. Företaget menar att det är just denna sista del som varit ett problem då människor kan ha svårt att hitta och ta mer tid än vad man vill. I ett blogginlägg skriver man: "This final leg in a journey that stretches from the manufacturer to the buyer can flummox human couriers. Delivery people can get lost trying to find a flat in a tower block or navigate a large housing estate." I blogginlägget menar man alltså att sina robotar ska kunna ta sig fram snabbare och vara mer effektiva än människor, bland annat på grund av att robotar inte tar någon rökpaus. Alibaba’s robots will be able to make the trip without deviations or smoke breaks. Enligt statistik röker cirka 300 miljoner människor i Kina, de flesta män. Tumnagel
39.6°
+
Hugo Engström
0

Stockholm inför avgift för elsparkcyklar
Företagen som hyr ut dem måste även skaffa tillstånd från polisen

Stockholms stad kommer nu att införa en avgift på 1400 kronor per fordon och år för de företag som vill hyra ut elsparkcyklar i staden skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande. Förutom det kommer företagen behöva ansöka om tillstånd hos polisen för att få hyra ut sina elsparkcyklar i Stockholm. Det finns idag 22.000 elsparkcyklar för uthyrning i Stockholm och kanske de nya reglerna kan minska den volymen något. Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad säger "Det fungerar inte att fylla innerstadens trottoarer och torg med elsparkcyklar. 22 000 elsparkcyklar i Stockholm är flera tusen för många." Det formella beslutet om de nya reglerna för uthyrning av elsparkcyklar i Stockholm ska tas Stockholms stads trafiknämnd 26 augusti. Tumnagel
72.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg ska börja ta betalt för felparkerade elsparkcyklar
Uthyrarna får betala 300 kronor per felparkering

Idag tog trafiknämnden i Göteborg beslut om att stadens parkeringsvakter ska börjar flytta elsparkcyklar som parkeras fel, till exempel när de ligger på trottoarer, cykelbanor eller vägar. För varje elsparkcykel som parkeringsvakterna flyttar kommer det att utgå en avgift på 300 kronor som företaget som äger elsparkcykeln kommer att få betala. Det kan dock dröja tills sista kvartalet i år innan avgiften införs då detta även måste godkännas kommunfullmäktige. De elsparkcykel-uthyrare som verkar i Göteborg lanserade i februari en "parkeringspatrull" i staden vilken har i uppgift att se till att deras elsparkcyklar inte ligger och dräller på gatorna. Eric André, Sverigechef för elsparkcykelföretaget Voi, säger till GT om denna: "I februari lanserade vi tillsammans med våra branschkollegor en parkeringspatrull i Göteborg som arbetar heltid med att ställa upp och flytta på felparkerade elsparkcyklar. Ett initiativ som fungerar mycket bra hittills, och staden har efter dagens beslut uttryckt att de fortsatt kommer att stötta initiativet." Sedan tidigare har Stockholm och Malmö börjat flytta felparkerade elsparkcyklar och låta uthyrarna betala detta. Tumnagel
71.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Transportstyrelsen vill göra elsparkcyklandet trafiksäkrare
Har presenterat lite nya förslag för det

Transportstyrelsen har tagit fram lite nya förslag för att göra elsparkcyklar säkrare i trafiken, både för de som framför dessa och deras medtrafikanter. Bland annat föreslår Transportstyrelsen att elsparkcyklar inte längre ska få framföras på trottoarer. Man vill även slopa kravet på en begränsad motoreffekt på 250 watt. Detta är något man vill göra för att kunna klassa elsparkcyklarna som cyklar och slippa införa ytterligare en fordonskategori. Förutom det så anser Transportstyrelsen även att gränsen på 250 watt kan förhindra utvecklingen av trafiksäkrare elsparkcyklar. Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul." Flera av Transportstyrelsen förslag om elsparkcyklar riktar sig till väghållare och bland dessa finns att man vill ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager samt ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana. Bremer säger: "Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer." Transportstyrelsen kommer att överlämna sina förslag om elsparkcyklandets framtid idag men när några beslut i frågan kan tas finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Vois elsparkcyklar börjar upptäcka gående
Systemet kan även hålla koll på hur elsparkcykeln parkeras

Elsparkcykel-tjänsten Voi ska börja testa ett system som gör att deras elsparkcyklar kan upptäcka gående som är i närheten av deras elsparkcyklar och varna för detta skriver Venture Beat. Det handlar om ett system som är framtaget av företaget Luna vilket använder sig av datorsyn och GPS för att hålla koll på omgivningen. Lunas system kan även hålla koll om elsparkcyklarna framförs på trottoarer och hur de parkeras. Det sistnämnda kanske kan vara intressant med tanke på att en del elsparkcykel-tjänster funderar på att skicka vidare eventuella parkeringsavgifter till användare som parkerar fel, något vi skrev lite om igår. Initialt kommer Vois egen personal att testa det nya systemet i brittiska Northampton för att sedan låta allmänheten där börja använda Vois elsparkcyklar med Lunas system. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elsparkcyklar på gator och trottoarer stoppas i Köpenhamn
Får nu bara hyras i butiker

Den danska kommunledningen (Borgerrepræsentationen) har nu beslutat att elsparkcyklar förbjuds i områden med tät bebyggelse i Köpenhamn. Inga elsparkcyklar på gator och trottoarer längre alltså. Vill man ändå ha en att åka runt på ska detta bara tillåtas om man hyr från en butik, men då ska den tillbaka till samma ställe igen när man åkt klart. Ninna Hedeager som är teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamn säger att beslutet kommer eftersom kommunens mark behöver användas till annat. Tumnagel
61.6°
+
Bobby Green
0

Parkeringsvakter ska ta hand om felparkerade elsparkcyklar
Ställer undan om de ligger och dräller

Ni vet när man har ätit klart sin Snickers och sen bara släpper pappret rätt ner på gatan? Sån härlig känsla ändå, att totalt skita i allt och bara leva life. Så är det ju såklart inte, utan man slänger ju pappret i en papperskorg eftersom man inte är helt pantad. Men hur är det med elsparkcyklar då? Jo, den slänger man ju såklart bara på backen när man åkt klart. Så får någon annan ta hand om skiten. Tyvärr är det många som tänker just så, och nu ska parkeringsvakterna få ta hand om problemet. Från och med nu på måndag ska parkeringsvakter i Stockholm börja flytta på felparkerade elsparkcyklar som står dumt till på trottoarer, cykelbanor och gator och då ställa dem ur vägen. Enligt trafikkontoret rullar det i dag omkring 12.000 elsparkcyklar på Stockholms gator och många ställs och slängs så att de blockerar, är i vägen eller bara allmänt dräller. Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén kommer man på sikt att ta ut en avgift från elsparkcykelbolagen för uppstädandet. Man kommer först att köra en försöksperiod på två till tre veckor och därefter utvärdera. Skulle det till slut bli att man börjar debitera de som står för elsparkcyklarna ska det röra sig om 300 kronor per cykel. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0

Google Maps kommer bli tjusigare
Med mer detaljerade kartor

Brukar ni ofta skifta till satellitvy i Google Maps för att få en hum om hur grönområden, eller liknande, ser ut i din närhet? Då har vi goda nyheter då detta kommer du inte behöva göra i framtiden. Google Maps-utvecklarna har meddelat att kartan kommer få lite ny design i framtiden och fokus ligger på att föra in mer detaljer på kartan som låter dig snabbt se skogar, stränder och annat. Utöver mer detaljerade naturområden kommer även städer få lite kärlek. Speciellt större städer där mer detaljer kommer petas in i vägar av olika slag för att visa övergångsställen, trottoarer och annat. De mer detaljerade kartorna i Google Maps kommer börja rulla ut i veckan. Städerna som kommer få extra kärlek är New York, San Francisco och London och dessa kommer få en ordentlig uppdatering någon gång under de kommande månaderna och fler uppdaterade kartor över städer kommer senare. Tumnagel
70.3°
+
André Stray
0
2019

Frankrike skärper sina regler för elsparkcyklar
Kan bli böter upp till 15 000 kronor

Frankrike har nu skärpt reglerna för elsparkcyklar i landet efter ett antal allvarliga olyckor där dessa fordon varit involverade. Från och med i går måste du, till exempel, vara minst tolv år för att använda dem samt får du inte använda mobil eller hörlurar samtidigt som man kör elsparkcykeln. Företag som hyr ut dessa elsparkcyklar har ofta dessa regler i sina avtal men det har inte varit direkt straffbart om man bryter mot reglerna. Men om du nu skulle bryta mot de nya reglerna kan du, i Frankrike, få böter på 135 euro. I juli månad nästa år kommer också maxfarten att kapas till 25 kilometer i timmen och om du överskrider denna hastigheten kan du åka på böter upp till 1 500 euro. I Sverige gav infrastrukturministern Thomas Eneroth Transportstyrelsen i uppdrag att se över om elsparkcyklar i Sverige behöver regleras bättre. Transportstyrelsens slutgiltiga redivision ska presenteras senast den 1 mars 2021. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida