28 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Qatar börjar med luftkonditionering utomhus
Det är jobbigt att bo i öknen

Att världen blir allt varmare är antagligen något som de flesta märker av och ett av de länderna som drabbats hårdast av den globala uppvärmningen är det lilla ökenlandet Qatar. Där är det nu så varmt så att man har börjat använda luftkonditionering utomhus för att försöka skapa en dräglig miljö att leva i för tillfället. Det här orsakar givetvis ytterligare utsläpps av växthusgaser, gaser som i sin tur bidrar till den uppvärmnings-spiral som värmer upp vår planet. Washington Post rapporterar att Qatar nu luftkonditionerar fotbollsarenor, marknader, trottoarer, och utomhusgallerior i landet, något som kanske kan förklara varför landet är det landet i världen som släpper ut mest växthusgaser per capita. 60 procent av landets elförbrukning används för att generera kyla och enligt Washington Post så släpper Qatar ut tre gånger så mycket växthusgaser per capita som USA. När Friidrotts-VM arrangerade i Qatar tidigare i år kunde 28 av de 68 startande inte genomföra hela maratonloppet under evenemanget, trots att detta sprangs mitt i natten. 2022 kommer Fotbolls-VM spelas i Qatar och trots att detta är flyttat till vinterhalvåret är många oroliga för hur värmen kommer att påverka spelet och spelarna då. Tumnagel
-12.2°
0

Elsparkcyklarna borde få var tionde parkeringsplats
Lösningen på problemet?

Bilen har varit en självklarhet för vårt samhälle och våra städer länge nu och det är trevligt med bil. Jag har en som jag älskar och jag har förmånen att köra många roliga bilar varje år. Men bilen står främst still, i snitt rör sig en bil en timme av dygnets 24. Det är 23 timmar som den bara står och tar plats på våra städers gator. Mellan 12,5 och 15 kvadrat stora är rutorna och har man boendeparkering betalar man 1100 kronor i månaden för dessa kvadratmetrar. Det senaste året har vi fått ett antal företag som ställer ut elsparkcyklar i våra städer, i Stockholm är vi uppe i åtta företag. Circ, Bird, Lime, Voi, Aimo och de andra delar inte bara att de har få bokstäver i sina startupnamn, de betalar ingenting för att ställa ut sina fordon på gatorna. Samtidigt är folk mer eller mindre usla på att parkera fordonen efter att man använt dem, men med tanke på hur många de är så är situationen ändå rätt ok. Hade någon ställt ut tusentals bilar i Stockholm hade vi haft en betydligt jobbigare situation. Eller tusentals cyklar. Så vad behöver vi? Fler parkeringsplatser så klart! För elsparkcyklarna alltså. Bilden ovan är från den plats där geostaketet runt Gröna Lund börjar. Några saker är intressanta. Dels att så många fordon får plats på så liten yta. Fordon som dessutom kommer att användas igen inom relativt kort tid. Dels att de faktiskt är rätt prydligt uppställda och (nästan) inte är i vägen för gående och cyklister. Men där ska de så klart inte stå, den platsen är knappast gjord som parkering. Runt hörnet finns en stor grusplan reserverad för bilar. På den får det plats ungefär 150 bilar som i bästa fall har fyra personer per bil, men troligen är det färre resande än så per bil som står på stadens gator. På bilden ovan finns det över 70 elsparkcyklar, fler utanför bild. För enkelhetens skull säger vi att det borde finnas parkering för 100 elsparkcyklar, minst, för att möta behovet. På bilden nedan kan ni se hur stor yta de respektive parkeringarna tar. Ja, bilarna fraktar (kanske) 150 x 4 personer, det vill säga 600 personer. Elsparkcyklarna bara 100. Men behovet för vettiga parkeringar för elsparkcyklar finns och vi borde tillfredsställa detta, inte bara vid Gröna Lund utan i hela staden, i alla våra städer. Och trottoarerna är redan fulla som det är med människor, cykelparkeringar, uteserveringar och annat. Så vad finns det kvar? Parkeringsplatser för bilar så klart. Vore det inte rimligt att var tionde parkeringsplats för bilar blev parkeringsplats för elsparkcyklar? Istället för en bil som används 1/24 av dygnets timmar skulle det få plats i alla fall 20, kanske 30 elsparkcyklar som används av nya personer hela tiden. Självklart skulle antalet reserverade platser vara olika i olika delar av staden, där behovet av elsparkcyklar är störst har man helt enkelt fler rutor reserverade. Staden skulle dessutom kunna be de där åtta företagen om betalt för att de nyttjar platsen. För elsparkcyklarna lär inte försvinna, folk älskar dem ju. I alla fall om man ser till hur snabbt de har blivit populära, hur snabbt de hyrs ut igen och hur många som åker runt på dem. Så då får vi väl lösa problemet, och mindre trottoar är inte lösningen. Färre stillastående bilar kommer däremot ingen att dö av. Tumnagel
41.4°
0

Roboten Digit tar sig en svängom på stadens gator
Huvudlös robot är ute och spankulerar

Här kommer ännu ett klipp på roboten Digit som utvecklats av det amerikanska robotföretaget Agility Robotics. I det här förhållandevis harmoniska klippet kan vi kolla in när Digit är ute och rör sig i stadsmiljö och även besöker skogen. Digit är en efterföljare till Agility Robotics robot Cassie som man presenterade 2017. I början av året visade företaget även upp Digit och en praktiskt tillämpning av den kan eventuellt bli som en slags leveransrobot som leverera paket de sista metrarna mellan ett självkörande transportfordon och mottagarens dörr. Ser ni fram emot framtiden med rädsla, spänning eller något annat när robotar kommer att bli lika vanliga på våra trottoarer som elsparkcyklarna har blivit? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
41.3°
0

Teslas Sentry Mode bryter antagligen mot GDPR
Man får inte filma hur som helst i Sverige

Tidigare i år lanserade Tesla sitt antistöld-system "Sentry Mode" och nu har Ny Teknik undersökt hur bra detta övervakningsläge lirar ihop med Europas GDPR-lagar. Enligt Datainspektionen så är det högst tveksamt att vi kommer att kunna använda Teslas Sentry Mode här i Sverige utan att bryta mot GDPR-lagstiftningen. Anledningen till detta är att systemet spelar in vad som händer utanför bilen och då filmas givetvis även människor som går förbi bilen. För att göra det krävs tillstånd och att de som filmas uppmärksammas om detta. Det gör antagligen att Sentry Mode i sitt nuvarande utförande bryter mot GDPR. Efter det att Ny Teknik visat Datainspektionen hur filmer från Sentry Mode kan se ut säger Jeanette Bladh Gustafson som är jurist på Datainspektionen: "Som det ser ut på filmerna du skickade kan man ganska tydligt komma att se människor runt omkring bilen och så fort man kan identifiera någon är det en form av personuppgiftsbehandling och då hamnar det under gdpr." Det finns dock undantag. Man får filma på sin egen tomt och garageinfart så länge man inte filmar trottoarer eller vägar som går utanför huset. I klippet nedan kan ni kolla in hur det ser ut när Sentry Mode filmar från en Tesla. Tumnagel
31.2°
0

Frankrike reglerar elsparkcyklarna
Ska ej få köra på trottoarer längre

Den franska regeringen har bestämt sig för att reglera elsparkcyklar. Detta gör de för att försöka minska olyckorna som dessa fordon har fört med sig sen de började dyka upp lite överallt förra året. Bland annat ska en hastighetsbegränsning införas vilket innebär att de får köra högst 25 kilometer i timmen och de får endast köra på cykelbanor. Om en cykelbana inte finns får de endast köra på, högst, 50-vägar i stan. Utanför tätbebyggt områden kommer det bli helt otillåtet att använda sig av bilvägar med elsparkcykeln. I Paris har stadens borgmästare redan infört böter på nästan 1 500 kronor för dem som kör elsparkcyklarna på trottoaren. Detta är bland annat något som regeringen vill använda i resten av landet. Folk som vill korsa en trottoar måste leda elsparkcykeln med handen. Förutom ovanstående förslag till lagändringar så vill regeringen även införa en åldersgräns och hjälmtvång för alla under tolv år. Det ska inte heller vara tillåtet att åka mer än en person per elsparkcykel och förbjudet att använda hörlurar under körning. Tanken är att dessa nya regler sak börja gälla efter sommaren. Tumnagel
52.7°
0

Det här är Amazons leveransrobot
Möt Scout

Amazon gillar robotar och använder dem i hög utsträckning på sina lager och packningscenter. Nu börjar man med robotar ute bland oss andra och det gör man med den egenutvecklade roboten Scout. Den börjar rulla på gatorna i Snohomish County, Washington i onsdags. Sex robotar kommer att rulla i testet och leverera på vardagar, men bara medans det är ljust ute. Scout är alltså utvecklad av Amazon själva i Seattle. Scout kommer att rulla i normal gångtakt och man säger sig ha lagt mycket tid på att den ska interagera på ett bra sätt med människor, barn, hundar och annat som den kommer att hänga runt med på trottoarerna. Tumnagel
37.9°
0
2018

Den här mannen har gått på alla trottoarer i New York
Sex år långt projekt har blivit film

The World Before Your Feet är filmen om Matt Green som fick för sig att gå på alla trottoarer i New York City. Projektet tog sex år att genomföra Matt verkar verkligen ha fått uppleva en del på vägen. Tumnagel
40.4°
0

CES2018 Honda berättar mer om sina fyra robotar
Den gode, den onde, den fule

Honda gillar ju robotar och nu har man berättat lite, lite mer om de här fyra. 3E-A18 är en servicerobot, man tänker sig att den ska glida runt på flygplatser och i köpcentrum och hjälpa folk. 3E-B18 är tänkt för att skjutsa runt människor i rätt enkla miljöer, till exempel städer där trottoarerna är fina. 3E-C18 ska istället köra runt på saker, kanske frakta hem den där saken som du har beställt online. 3E-D18 hör hemma i skogen, eller i alla fall naturen. Fyrhjulsdrift och rejäla och i princip oförstörbara hjul räddar dagen. Tumnagel
39.8°
0
2017

San Francisco vill begränsa budrobotar
De irriterar fotgängare i staden

San Francisco har infört nya regleringar för så kallade budrobotar som är avsedda för att leverera varor runt om i staden. Anledningen till detta är att stadens fotgängare har börjat tröttna på att dela trottoarerna med de små rullande maskinerna. Enligt de nya reglerna måste företag ansöka om att framföra budrobotar i staden och ett företag kan bara beviljas tillstånd att framföra tre stycken robotar i staden. För hela San Francisco stad kommer det enbart att delas ut totalt nio stycken tillstånd. Vidare kommer robotarna att vara hänvisade till att köra industriområden, inhägnade områden eller på ställen där trottoarerna är minst 180 centimeter breda. Förutom ovanstående så måste robotarna vara ledsagade av en människa under hela transporten vilket antagligen mer eller mindre äter upp hela den vinst ett företag skulle kunna göra genom att använda budrobotar istället för traditionella varubud. Tumnagel
37.5°
0

Robotar börjar jaga hemlösa i San Francisco
Vill inte att de ska tälta på parkeringen

Den amerikanska djurrättsorganisationen SPCA (Society For Prevention Of Cruelty To Animals) har börjat använda en robot för att köra bort hemlösa människor som försöker sätta upp tält utanför deras kontor i San Fransisco rapporterar Business Insider. Det handlar om Knightscopes väktarrobot K9 som vi har skrivit om ett antal gånger tidigare då dessa robotar varit inblandad i lite mer eller mindre lustiga händelser sedan de togs i drift våren 2016. Roboten använder sig av laser och diverse sensorer för att upptäcka "olovlig" verksamhet och skulle den upptäckta något sådant så tillkallas mänskliga väktare som får ta över situationen. SPCA:s K9-robot patrullerar även trottoarerna utanför SPCA:s kontor vilket har lett till att staden San Francisco kritiserat roboten. Trottoarerna ägs av San Franciscos stad och de anser att SPCA måste ansöka om tillstånd om deras robot ska fortsätta patrullera där. I den inbäddade tweeten nedan kan ni se hur SPCA:s robot ser ut när den glider fram utanför deras lokaler i San Franciscos Mission-distrikt. Tumnagel
31.4°
0
Nästa sida