m

Ökad internettrafik de senaste två dagarna
Är hemmajobbandet anledningen?

På grund av det nya corona-viruset så är det många som jobbar hemma och då behöver många använda videokonferens och sitta med VPN-tunnlar. Och det kan vara det som nu syns på internettrafiken. Netnod är en av flera knutpunkter för det svenska internet och de har publika grafer för hur mycket trafik som rullar genom deras nod. Som ni kan se på grafen nedan är ökningen under tisdag och onsdag markant. Enligt en expert på området som vi har varit i kontakt med ser de flesta operatörer en viss ökning i trafiken. Även på andra ställen i Europa syns ökningen, vi har kollat noder i Frankfurt och Amsterdam och vi ser samma trend där. Det som är lite underligt är att även trafiken i Milano ökat kraftigt de senaste två dagarna. Anledningen till att det är lite underligt är att Italien som bekant började stänga ner tidigare än resten av Europa. Exakt vad ökningen beror på är så klart inget man kan vara till hundra procent säker på, men att folk behöver sitta i karantän och då hemmajobbar kan vara en anledning till ökningen. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Boring Companys första tunnel i Las Vegas färdiggrävd
Nästa år kommer man kunna färdas i Tesla-bilar under mässhallarna

Elon Musks The Boring Company och Las Vegas Convention Center meddelade i slutet av förra veckan att den första av de två tunnlarna som är tänkta att transportera människor under Las Vegas enorma mässområde nu är färdiggrävd. Det handlar om ett tunnelsystem som kommer att bli cirka 1,3 kilometer långt som grävs fram lite över tolv meter under jord. Tanken är att fordon i tunnlarna ska kunna transportera besökare på Las Vegas otaliga mässor mellan de olika mässhallarna på det cirka 300.000 kvadratmeter stora mässområdet. Besökarna kommer initialt att transporteras i eldrivna Tesla-bilar och man säger att kapaciteten kommer att ligga på 4400 passagerare i timman. De båda tunnlarna i tunnelsystemet samt infrastrukturen, stationer och annat, kommer att ha kostat runt 52,5 miljoner dollar, motsvarande lite över en halv miljard kronor, när det är färdigställt. Boring Company och Las Vegas Convention Center planerar att börja transportera passagerare i sin "Las Vegas Loop" i januari nästa år, något som antagligen gör att besökare på techmässan CES 2021 kommer att få möjlighet att testa på det hela. Här nedan hittas lite illustrationer på hur stationerna kommer att se ut, hur Las Vega Loop kommer att gå mellan de olika mässhallarna samt ett videoklipp som visar när Boring Companys borrigg bryter igenom väggen till den nybyggda mässhallen West Hall. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Anybotics visar upp ny version av roboten ANYmal
Ska användas för att inspektera byggen, tunnlar och annat

Det schweiziska robotföretaget ANYbotics har visat upp en ny version av sin fyrbenta robot ANYmal som ni kan kolla in lite närmare här. ANYbotics har utvecklat fyrbenta robotar i över tio år och den senaste versionen av ANYmal har fått beteckningen ANYmal C. Precis som sina föregångare så är ANYmal utvecklad för att kunna inspektera byggarbetsplatser, tunnlar, katastrofområden och liknande helt på egen hand. Roboten är försedd med LIDAR-system, djup-, värme- och visuella kameror, mikrofoner, gassensorer samt andra sensorer som gör att roboten kan ta sig fram för egen maskin samtidigt som den övervakas från centralt håll. Det finns även möjlighet för robotens operatör att helt ta kontroll över roboten och fjärrstyra den. Här nedanför hittas ett videoklipp på ANYmal C. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Call of Duty: Modern Warfare tänder COD-lågan igen
Vi har lirat multiplayer i nya Modern Warfare

Activision har pumpat ut ett Call of Duty-spel på årlig basis sedan urminnes tider. Episka äventyr har levererats, men helt ärligt har undertecknad inte tillbringat mer än några timmar i spelen sedan Modern Warfare 3. Sedan dess tycker jag att vapnen har känts som ärtpuffror och progressionsystemet har försämrat multiplayerupplevelsen, vilket är riktigt trist då jag fullkomligt älskade att spela de tidiga Modern Warfare-spelen. Efter att ha fått lägga vantarna på multiplayerdelen i nya Modern Warfare har Activision och Infinity Ward lyckas tända intresselågan igen. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0

Hyperloop-tävling ska börja testa krökta tunnlar
Onödigt att bara att köra rakt fram

I helgen avgjordes årets så kallade Hyperloop Pod Competition som arrangerades av SpaceX och efter det så meddelade företagets vd Elon Musk att det skulle bli en del förändringar i nästa års designtävling. I de tävlingar som hittills genomförts med att designa en så kallad "pod" för Hyperloop-banor har dessa testats i en rak Hyperloop-tunnel som varit 1,2 kilometer lång. Nästa år uppger Elon Musk att tävlingen kommer att avgöras i en krökt tunnel som ska vara 10 kilometer lång. Årets Hyperloop Pod Competition vanns av Team TUM från Technical University of Munich. De har tidigare tävlat under namnet WARR Hyperloop och nu vunnit tre av de sammanlagt fyra tävlingarna som arrangerats. I finalen mötte TUM bland andra Delft Hyperloop från nederländska Delft University som siktade på att ta hem sin andra seger i tävlingen men som tyvärr fick ge upp efter tekniska problem. För att vinna tävlingen var lagen tvungna att få upp sin pod i så hög hastighet som möjligt. Team TUM lyckades få upp sitt ekipage i 463 km/h vilket räckte till segern i årets upplaga av Hyperloop Pod Competition. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Boring Company bygga vanliga biltunnlar?
Det är ju inte särskilt futuristiskt

Det har varit mycket snack om Elon Musks tunneföretag Boring Company de senaste två åren men en video de publicerade i slutet av förra veckan var inte särskilt imponerande och gjorde även att det uppstod en del frågetecken runt Borings framtidsplaner. När Musk först presenterade Borings planer för cirka två år sedan så uppgav man att tanken var att bilar, och människor, skulle transporteras hypersnabbt på en slags transportslädar i deras tunnlar. I videon ovan så handlar det om en Tesla som med hjälp av bilens Autopilot-system tar sig fram för egen maskin i Borings lilla tunnel. När Elon Musk fick frågan på Twitter om varför man verkar övergett idén med transportslädar i tunnlarna svarade han att "Det här är enkelt och fungerar". Givetvis fungerar det hela men det känns väl inte superfuturistiskt att bygga tunnlar där bara en bil i bredd får plats. Där fordonen dessutom ska ta sig fram för egen maskin i liknande hastigheter som på vanliga vägar. Då är det nog betydligt mycket mera effektivt och billigare att bara bygga en vanlig väg. Ni hittar ett klipp från förra veckan där en Tesla under jord tävlar mot en Tesla som kör på vanliga vägar. Här nedan hittas ett klipp från i slutet av förra året där en Tesla körs på en dragsläde i Borings testtunnel. Som synes i klippet ovan verkar man nu ha tagit bort spåret från tunneln som synes i videon nedan och istället ha asfalterat hela tunneln. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Boring Company jämför transportsträckor
Väg vs. tunnel

Här har vi ett klipp från Elon Musks tunnelbyggeprojekt, The Boring Company. I klippet får du se när två Tesla-bilar tävlar om vem som kommer fram till en specifik plats först. Den ena bilen kör på vanliga vägar medan den andra bilen åker genom en av The Boring Companys tunnlar. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

El Chapo var en hejare på att gräva tunnlar
Den mänskliga mullvaden

Joaquín Guzmán, mer känd som El Chapo, är en mexikansk knarkkung och den högste ledaren för Sinaloakartellen. En av sakerna som gjorde honom så framgångsrik inom detta ytterst tvivelaktiga yrke var hans förmåga att gräva och utnyttja tunnlar. Han använde tunnlarna som ett sätt att transportera droger över gränserna men även sig själv när han var i fara - eller satt i fängelset. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2018

Roboten ANYmal håller koll på Zürich underjord
Ska inspektera rör, ledningar och annat i framtiden

Forskarna på ETH Zürich har vidareutvecklat sin robot ANYmal som vi skrev om förra året och nu har den fyrbenta roboten börjat inspektera kloakerna under staden. Den senaste versionen av ANYmal har försetts med nya kameror och LIDAR-sensorer som gör att den kan navigera i mörka utrymmen. Roboten har även försetts med "känsel" i sina ben . Det gör att den kan vidröra väggar och golv i tunnlarna för att kontrollera om saker läckt ut från rören som går där (se bild nedan). Tanken är att robotar som ANYmal i framtiden konstant ska glida omkring nere i kloakerna och inspektera rör, ledningar och annat. Skulle den upptäcka att något var fel ska den sedan automatiskt kunna tillkalla en människa som kan inspektera och eventuellt reparera det hela. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boring Company visar upp sin tunnel
Låter en Tesla Model X ta sig en sväng under jord

Igår var det dags för Elon Musks tunnelföretag The Boring Company att visa upp den tunnel man byggt i Kalifornien för pressen och andra inbjudna deltagare. Det handlar om en cirka tre kilometer lång testtunnel som går från SpaceX huvudkontor i Hawthorne utanför Los Angeles till den nybyggda "stationen" Ox27Leary Station. Under presentationen så visade man bland annat upp hur en Tesla Model X som försetts med en tillbehörsanordning tog sig ner i tunneln och avverkade några kilometer i den vilket ni kan kolla in klippet nedan. Enligt de som testade det hela så gick, den något skakiga, färden oftast i hastigheter på runt 50-60 km/h men Elon Musk har uppgett att det ska gå att färdas på det här sättet i hastigheter på upp till cirka 240 km/h. Själva anordningen som gjorde det möjligt för Teslan att rulla runt inne i tunneln tror The Boring Company kommer att kosta cirka 300 - 400 dollar. Tillbehöret kommer givetvis i framtiden att kunna anpassas till självkörande bilar från andra tillverkare än Tesla. Tanken är att de självkörande bilarna ska samsas med poddar som transporterar cyklar och människor i Borings tunnlar i framtiden. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens längsta bro över vatten
Öppnar imorgon

Efter ett antal förseningar ska nu Hongkong–Zhuhai–Macaubron vara redo att öppnas. Bron har tagit nio år att bygga och kostat 20 miljarder dollar. Själva brodelen mäter 35,6 kilometer i längd och ska vara den längsta bron över vatten i världen. Totallängden med tunnlarna inräknade ska vara 55 kilometer. Imorgon öppnar allt och bron lovar att kapa restiden mellan Zhuhai och Hong Kong International Airport från fyra timmar till 45 minuter. Alla får dock inte köra på bron. En del invånare kommer att få ett specialtillstånd men annars kommer det mest vara lastbilar, skyttelbussar och speciella hyrbilar som kommer att få köra här. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Boring Company ska bygga tunnelingång från vanligt garage
Ta bilhiss till tunneln

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company har fått tillstånd att bygga en tunnelingång från ett traditionellt garage som tillhör ett hus som företaget köpt i närheten av SpaceX huvudkontor i Hawthorne, Kalifornien. Som synes på skissen ovan så verkar företaget ha någon slags idé om att man ska kunna ta bilen från garaget och via en hiss sedan ansluta till en av poddarna som är tänkt att trafikera företagets framtida tunnlar. I förslaget som nu godkänts är tanken att Borings tunnel ska gå från garaget till SpaceX huvudkontor. Boring fick som villkor när man fick tillstånd att bygga tunneln att fordon endast skulle transporteras till och från garaget till SpaceX via tunneln för att inte orsaka mer biltrafik i området där huset och garaget ligger. Idén i sig verkar ju hyfsat ball men det känns som en allt annat än lönsam idé om Boring har tänkt att husägare ska installera bilhissar i sina garage i framtiden. Men det kanske kan vara något för de superrika. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Boring Company styr sin borr med en xbox-kontroll
Best video game ever?

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company har tagit fram en ny borr för att borra tunnlar och denna styr man med en Xbox-kontroll som syns i klippet nedan. Det här är inte första gången Xbox-kontroller används för att styra annat än Xbox-konsolen. Förra året började till exempel den amerikanska flottan att styra en del av sina ubåtar med hjälp av Xbox 360-kontroll. Det innebar bland annat att man förhållandevis billigt kunde skapa ett styrsystem baserat på Microsofts utvecklingsarbete med Xbox, något som även The Boring Company verkar ha räknat ut. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina bygger världen längsta järnvägstunnel
Ska binda ihop fastlandet med Taiwan

South China Morning Post rapporterar att Kina nu kommer att bygga världens längsta järnvägstunnel. Det handlar om en 135 kilometer lång tunnel som ska gå mellan Kingtan Island i Kina och kuststaden Hsinchu i Taiwan. Kinas framtida järnvägstunnel kommer att bli mer än tre gånger så lång som Kanaltunneln som binder ihop Storbritannien med det europeiska fastlandet. Tunneln kommer i själva verket vara tre tunnlar där två kommer att användas för att köra tåg i motsatta riktningar samt en tredje tunnel som kommer att användas i service-syfte. Maxhastigheten i tunneln kommer att bli 160 km/h. Det har tidigare sagts att tunneln skulle stå klar 2030 men det verkar ha varit en lite väl optimistisk tidsplan. Nu tror man att tunneln kan vara klar runt 2050. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket ska utreda ny Öresundsförbindelse
Mellan Helsingborg och Helsingör

Trafikverket och dess danska motsvarighet Vejdirektoratet ska nu utreda om det eventuellt ska byggas ytterligare en förbindelse mellan Sverige och Danmark i framtiden. Det handlar om den så kallade "HH-förbindelsen" som om den blir av kommer att gå mellan Helsingborg och Helsingör. Det finns många olika förslag om hur detta skulle kunna se ut och de båda myndigheterna ska bland annat utreda vilken av dessa som skulle vara fördelaktigast. Det handlar om en bro för persontrafik, en kombinerad väg- och järnvägsbro, eller en eller flera tunnlar skriver DN. Trafikverket och Vejdirektoratets utredning startar 1 juli och ska lämnas över till Näringsdepartementet och danska Transport-, Bygnings- og Boligministeriet för beslut någon gång under 2020. Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Large Hadron Collider ska uppgraderas
För 8,5 miljarder kronor

Partikelacceleratorn LHC (Large Hadron Collider) på CERN ska få sig en uppgradering som sammanlagt kommer att kosta motsvarande cirka 8,5 miljarder kronor. I uppgraderingen kommer man att bygga nya byggnader, gräva nya tunnlar och installera nya maskiner på partikelfysik-laboratoriumet CERN utanför Geneve i Schweiz. Uppgraderingen kommer även innebära att den 27 kilometer cirkulära LHC kommer att bli mer känslig för anomalier. Detta hoppas forskare ska ge dem inblick i eventuella egendomligheter i fysikens lagar som kanske kan skapa nye teorier om vårt universum. Går uppgraderingen av LHC som planerat så tror man att LHC i framtiden kommer att kunna öka sin kapacitet i antalet proton-kollisioner med mellan fem och tio gånger mot vad den klarar av idag. Arbetet förväntas ta cirka åtta år. Nästa år kommer man att stänga av LHC i två år och påbörja arbetet men merparten av arbetet kommer att ske under en nedstängning av LHC som är planerad att ske mellan 2024 - 2026. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Se en Model X åka i Borings tunnel
Inte så spännande som det låter

Boring vann i förra veckan uppdraget att bygga en tunnel i Chicago. Här får vi se hur en av deras tunnlar ser ut. Tanken är att man ska åka i små en-vagns-tåg med dem men också ställa bilen på en släde och swisha fram. Här får vi se precis det hända. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Boring Company ska bygga tunnel i Chicago
Ännu en fjäder i hatten för Elon Musk

Elon Musks tunnelbyggar-företag har vunnit en upphandling i Chicago vilket innebär att företaget ska bygga en höghastighetsjärnväg mellan Chicago och deras flygplats Ox27Hare International Airport. Boring planerar att färden mellan stan och flygplatsen, en sträcka på cirka 25 kilometer, ska ta cirka 12 minuter. Det kan jämföras med den nuvarande tågförbindelsen till flygplatsen som tar cirka 40 minuter. Man tror att projektet kommer att kosta runt en miljard dollar men någon tidsplan verkar än så länge inte finnas på plats. Nedan hittas Borings vision av hur transporter i deras tunnlar ska fungera i framtiden. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fler fartkameror i tunnlar
Sätts igång nu i sommar

Trafikverket sätter nu upp nya trafiksäkerhetskameror (fartkameror) i fyra större tunnlar i Stockholm och Göteborg. I sommar ska kamerorna dras igång och målet är som väntat att få folk att hålla hastigheten. Platserna i huvudstaden är Norra och Södra länken och i Göteborg handlar det om Gnistängstunneln och Lundbytunneln. Dessa tunnlar är de man anser har störst olycksrisk. Vid infarten kommer hastighetsskylt, kameraskylt och tilläggstavla med information om hur lång sträcka som övervakas att finnas. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Snart öppnar The Boring Companys första tunnel upp
Elon Musk planerar att bjuda allmänheten på en åktur under L.A.

Elon Musk säger att byggandet av den första tunneln från hans tunnelföretag The Boring Company snart kommer att vara färdigställd. På Instagram tackar Musk alla som har varit inblandade i byggandet och säger att man inom några månader kommer att låta allmänheten åka gratis i tunneln som byggs under Los Angeles. I framtiden säger Musk att en biljett till att åka i tunneln kommer att kosta mindre än en bussbiljett. Tanken bakom The Boring Companys tunnlar är att dessa ska kunna transportera både fordon såväl som människor men gångtrafikanter och cyklister ska prioriteras framför bilar. Här nedan hittas ett kort klipp på tunneln. First Boring Company tunnel under LA almost done! Pending final regulatory approvals, we will be offering free rides to the public in a few months. Super huge thanks to everyone that helped with this project. Strong support from public, elected officials & regulators is critical to success. As mentioned in prior posts, once fully operational (demo system rides will be free), the system will always give priority to pods for pedestrians & cyclists for less than the cost of a bus ticket. A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on May 10, 2018 at 6:49pm PDT Tumnagel
47.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Boring Company ska prioritera människor
Bygger Elon Musk framtidens kollektivtrafik?

Under musik/film/tech-festivalen SXSW så meddelade Elon Musk att hans företag The Boring Company kommer att fokusera på att transportera människor snarare än bilar i framtiden. Det låter med andra ord som om Musk ser poddarna som kommer att trafikera företagets tunnlar i framtiden antagligen mer kommer att fungera som kollektivtrafik än som biltåg, något som verkar ha varit den ursprungliga tanken bakom The Boring Company. På Twitter skriver Elon Musk: "Boring Co urban loop system would have 1000’s of small stations the size of a single parking space that take you very close to your destination & blend seamlessly into the fabric of a city, rather than a small number of big stations like a subway." Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat Indoor Wingsuit Flying
I en unik anläggning i Stockholm

För ett tag sedan var ett gäng från Feber iväg och testade hur det är att flyga inomhus i med hjälp av så kallade wingsuits i en väldigt unik anläggning i Bromma utanför Stockholm. Företaget Indoor Wingsuit Flying har byggt upp en anläggning i en av försvarsverkets gamla horisontella vindtunnlar där försvaret och SAAB testade modeller till framtida stridsflygplan förr i tiden. Detta gör att man har möjlighet att flyga fram och tillbaka samt i sidled på ett helt annat sätt jämfört när man flyger traditionell bodyflight där luften kommer underifrån. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kinesiskt företag vill bygga HH-tunneln
Mellan Helsingborg och Helsingör

News Øresund rapporterar att det kinesiska företaget China Railway Tunnel Group (CRTG) har visat intresse för att bygga en tunnel mellan Danmark och Sverige. Det handlar om den så kallade "HH-tunneln" som är tänkt att gå under vattnet mellan Helsingborg och Helsingör. Representanter från CRTG ska ha besökt Helsingborg flera gånger för att ta del av det underlag som hittills finns om HH-tunneln. Renée Mohlkert, näringslivsdirektör i Helsingborg, säger till News Øresund: " Vi tycker naturligtvis att det är jättespännande med alla som vill titta på en HH-förbindelse. Vi har gett dem underlag och de undersöker möjligheterna. Det gör de helt av eget intresse, vi har inte upphandlat något." CRTG ska ha byggt en hel del tunnlar i Asien och ska enligt de själva vara de största tunnelbyggarna i Kina. Huruvida det någon gång blir en tunnel mellan Sverige och Danmark är ett beslut som till sist måste fattas av den svenska och den danska staten. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Undervattenstunnel länkar ihop Tallinn med Helsingfors
Blir världens längsta

Japanska Seikan Tunnel och Channel Tunnel som länkar ihop Frankrike med Storbritannien får inom några år se sig slagna som världens längsta undervattenstunnlar. Den titeln planerar nämligen FinEst Link att ta över när tunneln mellan Tallinn och Helsingfors är klar. Den blir då längst i världen med sina nio mil. Bygget är planerat att starta 2025 och kostnaden för projektet beräknas till 16 miljarder euro. Tunneln kommer att ta 15 år att få klar och när den väl är det ska man med tåg kunna resa mellan destinationerna på bara 30 minuter. Man räknar med att 72 stycken höghastighetståg kommer att passera varje dag och att 23 miljoner resenärer kommer att åka med varje år. Tumnagel
59.5°
+
Bobby Green
0
2017

The Boring Co. har sålt 30 000 stycken kepsar
Kommer börja sälja eldkastare när de sålt 50 000

Elon Musks tunnelgrävarföretag The Boring Co. släppte den 18 oktober en svart keps med företagets logga på. Pengarna den drar in går direkt till verksamheten och utvecklingen av nya konstadseffektiva sätt att bygga tunnlar och transportlösningar på. The Boring Co. går enbart runt på privat finansiering så alla pengar in är välkomna för att man ska kunna fortsätta jobba. Nu meddelar Elon att man sålt hela 30 000 stycken kepsar. Man kommer "bara" att tillverka 50 000 stycken, och efter det är det dags för nästa merch - en eldkastare. Om det egentligen bara innebär en trimmad tändare återstår att se. En keps blir din för 20 dollar och den finns att köpa på länken nedan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Elon Musk visar upp sin tunnel
Från Boring Company

Elon Musk visade nyligen upp en bild från sin tunnel som Musks bolag Boring Company bygger. Tunneln byggs på en testplats i Los Angeles och just nu är tunneln endast 150 meter lång. Men Musk säger att den borde vara dryga tre kilometer lång inom tre till fyra månader. Målet för Musks tunnlar är att ha ett nätverk av dem under Los Angeles. I tunnlarna ska man ha elektriska slädar som kan transportera bilar runt stan så det blir mindre trafikstockning i stan. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

The Boring Company får bygga en testtunnel
För att se om en hyperloop kan fungera i den

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company har fått ok av myndigheter i Kalifornien att bygga testtunnel i den amerikanska delstaten. Detta ska man göra för att kolla om man kan bygga en fungerande hyperloop i dessa tunnlar. Testtunneln sägs bli 3,2 kilometer lång och gå ungefär 13 meter under marken runt SpaceX högkvarter. När man har testat klart tunneln så kommer har myndigheterna krävt att staden kräva att The Boring Company fyller upp tunneln igen så det inte blir några hål kvar i marken. Tumnagel
58.2°
+
Frode Wikesjö
0

Elon Musk ska bygga en hyperloop
Börjar konkurrera med de företag som inspirerats av hans design

Fram tills nu har multientreprenören Elon Musk inte gett sig in på marknaden för att bygga så kallade hyperloopar om man bortser från att hans senaste företag The Boring Company antagligen kommer att bygga tunnlar till dessa. Nu ser det ut att bli ändring på det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. För två veckor sedan meddelade Musk att han fått godkänt att bygga en hyperloop som, åtminstone delvis, skulle gå under jord mellan New York och Washington DC. Då utgick de flesta att från att Musk:s The Boring Company skulle gräva dessa tunnlar och att något av de redan existerande hyperloop-företagen skulle bygga själva banan. Enligt Bloombergs källor så kommer det inte bli fallet utan nu verkar det som om Musk ska bygga hela grejen själv. Huruvida detta kommer att ske i ett nytt företag eller om SpaceX, som äger varumärket Hyperloop, ska bygga detta finns det i dagsläget inga uppgifter om. Elon Musk presenterade designen för Hyperloop 2013 och sa då att han inte hade några planer på att bygga hyperloopar då han ville fokusera på Tesla och SpaceX. Även på webbsajten Hyperloop.com som ägs av SpaceX har det tidigare stått: "We are interested in helping to accelerate development of a functional Hyperloop prototype. We are not developing a commercial Hyperloop ourselves." Den texten finns dock inte längre kvar på webbplatsen. Varför Musk nu ger sig in i hyperloop-branschen på allvar finns det inga exakta uppgifter om. Det spekuleras om att Musk är frustrerad över att hans namn förknippas med företag han inte är involverad i samt att han tycker att utvecklingen av hyperloop går för långsamt. I dagsläget finns det sex stycken företag som pysslar med hyperloopar varav Hyperloop One och Hyperloop Transportation Technologies (HTT) är de mest kända. De andra är Arrivo som startats av en före detta Hyperloop One-chef, nederländska Hardt Global Mobility, det väldigt nystartade amerikanska företaget Hyper Chariot samt kanadensiska TransPod som utvecklar de vagnar, "poddar", som ska färdas i hyperlooparna. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida