m

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Klassikern AC Cobra nu även som elbil
Eller med turbofyra från Mustang

AC Cobra är en av världens mest ikoniska sportbilar och nu kommer den med elmotor. Det är AC Cars som bygger och Series 1 Electric som de kallar den här kommer att tillverkas i 58 stycken exemplar. Antalet har man valt för att fira att det nu är 58 år sedan den allra första AC Cobran rullade ut. Under skalet finns ett batteripack på 54 kWh som matar en elmotor på 312 hästar och 250 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning och vikten på ekipaget ligger på 1250 kilo. Man kan få bilen i färgerna Electric Blue, Electric Black, Electric White eller Electric Green och prislappen börjar på 170.000 dollar. De första leveranserna ska dra igång i höst. Vill man istället ha förbränningsmotor erbjuds AC Cobra 140 Charter Edition som har Fords EcoBoost-maskin under huven. Det är en turbomatad fyra på 2,3 liter som ger 350 hästar och 440 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på sex sekunder blankt och vikten anges till 1100 kilo. Även denna tillverkas i 58 stycken exemplar och varje kostar från 105.000 dollar. Skeppas också till kund i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

En genomgång av skillnaderna mellan Toyota Supra 2,0 och 3,0
Turbofyra vs turbosexa

En Toyota Supra "ska" ju ha en sexa under huven men det kan ju finnas de som även nöjer sig med en fyra. Därför introducerades just detta till nya Supra i början av året. Maskinen är på 2,0 liter och ger 255 hästar mot den raka sexan som är på 3,0 liter och 382 hästar. Den sistnämnda är även 100 kilo tyngre vilket kanske kan spela in när man står där i butiken och väljer mellan dessa två. Redline Reviews har jämfört de båda versionerna och kommer berätta om skillnaderna över tre stycken videos, det här är den första. Vilken gillar ni bäst? Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Cupra presenterar nu Formentor i produktionsutförande
Kommer som laddhybrid

För ett år sedan presenterade Cupra sin första egna modell som ett koncept - Formentor. Nu är den här i produktionsutförande och inte så värst mycket har förändrats. Det här är en CUV (Crossover Utility Vehicle) som kommer att erbjudas med flera olika drivlinor - bland annat en laddhybrid. Namnet kommer från den vackraste och vildaste udden på Mallorca - Cap de Formentor. Bilen mäter 4,45 meter på längden och är 1,83 meter bred. Höjden anges till 1,51 och hjulbasen till 2,68. I bagagerummet ska man få in upp till 450 liter. Vid lanseringen erbjuds två stycken olika motoralternativ. Toppversionen är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en dubbelkopplingslåda. Sen har vi då laddhybriden som kombinerar en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor för en sammanlagd effekt på 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra upp till fem mil. Leveranserna ska dra igång under årets sista kvartal men några prislistor har vi tyvärr inte fått än. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Nya Toyota Supra går nu att få med fyra cylindrar
100 kilo lättare

Toyota presenterar nu nya GR Supra med ett nytt motoralternativ i Europa och det handlar om BMW:s turbomatade fyra på 2,0 liter. Den ger 258 hästar och 400 newtonmeter i vrid och den är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den nya motorn gör bilen 100 kilo lättare och eftersom man har kunnat placera den längre bak har man nu fått till en viktfördelning på 50:50 mellan fram och bak. Det nya motoralternativet firas med specialversionen Fuji Speedway som släpps i 200 stycken exemplar. Dessa har en unik vit metalliclack, röda backspegelkåpor, matta 19-tumsfälgar, extra kolfiber på insidan och svart Alcantara blandat med rött läder. Försäljningen drar igång i mars men tyvärr meddelar Toyota Sverige att bilen inte kommer att säljas här. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Mercedes-AMG C63 kommer att få turbofyra
Säg hej då till V8:an

Dagens Mercedes-AMG C63 har en mullig V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo under huven. Föregångaren hade en på 6,2 liter med kompressor och var kanske ännu mulligare. Men nedskalning och turbo är det som gäller nu för tiden och då får man ta att motorn blir lite mindre och snålare, bonusen är att dock den oftast får mer effekt. Nu kommer nästa steg i nedskalningsprocessen - V8:an i C63 kommer att ersättas med en liten turbomatad fyra på 2,0 liter. Den nya motorn som grundar sig i den som sitter i Mercedes-AMG A45 är just nu under utveckling och det snackas om att den kommer att kunna bjuda på över 500 hästar. Som väntat kommer det att dyka upp olika hybridlösningar kopplade till motorn för att bland annat kunna öka effekten ytterligare. Nästa C63 har premiär 2022. Tumnagel
23.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMGs nya turbofyra ger hela 421 hästar
Kommer hamna i A45 S

Personligen tycker jag att omkring 300 hästar ur en turbomatad fyra på 2,0 liter är fullt tillräckligt, men många verkar tycka att detta inte är nog. Mercedes-AMG är en av dem, och nu får vi reda på att effekten i deras nya motor är hela 421 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Motorn som går under namnet M139 kommer att hamna i nästa A45 och i S-utförande kommer man alltså att få denna monstereffekt. Vanliga A45 blir något mildare med 387 hästar och 480 newtonmeter. Till skillnad mot maskinen som sitter i A35 är den här nya roterad 180 grader vilket gör att man kan placera turbon och grenröret baktill mot brandväggen. Det gör att man kan få till ett bättre främre insug och därmed bättre kylning till motorn. Nya A 45 väntas presenteras nästa månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co 03 Cyan Concept på vägarna i Spanien
En racerbil för gatan

Cyan Racing har testat 03 Cyan Concept på vägar i Spanien och som tur var hade de filmkameran med sig så att vi kan få se lite hur detta såg ut. Man kallar det hela för en utvecklingsplattform för framtida produktionsbilar och bilen fungerar som en testbänk där man bland annat ser hur den 528 hästar starka turbofyran på 2,0 liter beter sig utanför banan. Thed Björk som är racerförare för Cyan Racing säger följande: "While this concept might be a bit extreme, we have learned that in order to explore the true characteristics of a car you need to push it to its maximum and that is just what we are doing right now with this car. We strive to find the optimal balance between responsiveness and performance in combination with predictable, balanced and safe behaviour. This is the same base philosophy as when we develop race cars. I love driving this car as much as my race car." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Både Jeep Renegade och Compass kommer som laddhybrider
Samma saker lär hamna i nya Alfan

Jeep har nu visat upp modellerna Renegade och Compass som laddhybrider i Genève. Grejerna under skalet består av en turbofyra på 1,3 liter och en elmotor som tillsammans ger 240 hästar. Man ska kunna köra på bara el i upp till fem mil, men toppfarten är då begränsad till 130 km/h. När dessa versioner ska lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart. Systemet som man kallar för eAWD lär även dyka upp i Alfa Romeos kommande modell Tonale som igår visades upp som koncept. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Här är Europa-versionen av uppdaterade Volkswagen Passat
Håller liv i modellen ett tag till

För tre veckor sedan fick vi se hur uppdaterade Volkswagen Passat såg ut, men då gällde det den versionen som säljs i USA. Nu får vi ta del av hur bilen som kommer att rulla i Europa och därmed Sverige ser ut. Precis som för vilken annan facelift som helst så är det lite nytt utseende och mer teknik som gäller här. Bilen får ett nytt ansikte med LED matrix-strålkastare kallade IQ.Light på tillvalslistan. Bakljusen är också LED och de har fått ett tredimensionellt utseende. I övrigt är grillen, stötfångarna och avgassystemen uppdaterade. Det erbjuds även nya fälgar i storlekarna 17-19 tum. Färgmässigt finns de nya lackerna Lapiz Blue, Bottlegreen och Sandgold. Insidan får också lite nyheter - bland annat ett nytt infotainmentsystem med pekskärm i storlekarna 6,5, 8 eller 9,2 tum. Det nya systemet kallas för MIB3 och har bland annat integrerat SIM-kort så att man kan dra igång en Wi-Fi-hotspot. Du ska kunna snacka med skärmen genom att säga "Hello Volkswagen" och sen exempelvis be den mata in hur du kör till närmaste korvkiosk. Det ska nu även finnas stöd för trådlös Apple CarPlay. Instrumentpanelen består också av en skärm och den är på 11,7 tum. Den ska ha fått bättre grafik, bättre ljus och högre pixeldensitet än föregångaren. Här finns även en ny ratt, nya dekorinlägg och nya materialval. Den analoga klockan på mittkonsolen har även ersatts med ett upplyst Passat-emblem. Motormässigt erbjuds diesel, bensin och hybrid-versioner precis som tidigare. Vill du köra diesel har du fyra alternativ som sträcker sig från 150 till 240 hästar. Bensin erbjuds från 150 till 272 hästar. Hybriden GTE finns fortfarande och den har fått ett större batteripack på 13 kWh vilket gör att man nu ska komma 5,5 mil på en laddning. Versionen parar en turbofyra på 1,4 liter som ger 115 hästar med en elmotor och en specialutvecklad sexstegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 218 hästar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. Lansering i Tyskland blir i sommar. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Kia ProCeed kostar från 249.900 kronor
Priserna för den nya kombin är nu klara

Kombi-landet Sverige får nu ytterligare en modell att välja mellan. Kia lanserar nämligen sin nya modell ProCeed hos handlare och i och med detta får vi en prislapp på kärran - från 249.900 kronor är det som gäller. ProCeed GT med mer godis kostar från 295.500 kronor. Kia envisas med att kalla den här för en shooting brake men det är bara en kombi med en sluttande taklinje. Nu finns det alltså tre stycken olika ProCeed att välja mellan - en femdörrars halvkombi, en vanlig kombi som man kallar för Sportswagon och den vi ser i den här artikeln. I bagagen ska man få in 594 liter (625 liter går in i Sportswagon). Baksätet går att fälla enligt 40:20:40. Bilen mäter 4,6 meter på längden. Bland standardutrustningen hittar vi saker som Apple CarPlay, Android Auto, trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och autobroms. Vid lanseringen finns två stycken olika bensinmotorer att välja mellan - en turbofyra på 1,4 liter som ger 140 hästar och en turbofyra på 1,6 liter som ger 204 hästar. Till båda kopplas en dubbelkopplingslåda med sju steg. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2018

Svenska priser för nya Toyota Corolla och RAV4
Går att beställa nu

Toyota har återupplivat modellbeteckningen Corolla som nu ersätter Auris. I samband med detta får bilen en helt ny plattform, nya hybriddrivlinor och en körning som ska vara bättre, roligare och bekvämare. Bilen erbjuds som femdörrars hatchback och som kombi. Priserna för den och nya RAV4 är klara och bägge bilarna går nu att beställa. Corollan får du från 184.900 kronor. Lägger du den slanten får du en bensinturbofyra på 1,2 liter under huven. Kombitillägget är 10.000 kronor. Vill du ha hybrid finns det nu för första gången två stycken att välja mellan - en variant med 122 och en med 180 hästar. Bilen börjar tillverkas i början av nästa år och introduceras på marknaden i mars. RAV4 kostar från 295.900 kronor. Bilen har en helt ny plattform och en nyutvecklad elektrisk fyrhjulsdrift. Under skalet finns en bensinfyra på 2,5 liter parad med elmotorer. I den framhjulsdrivna versionen levererar dessa tillsammans 218 hästar, den fyrhjulsdrivna har 222. Enligt NEDC är bränsleförbrukningen vid blandad körning 0,46 liter per mil. Versionen med framhjulsdrift byggs nu, produktionen av den fyrhjulsdrivna drar igång i februari då även lanseringen sker. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Seat Tarraco blir din för 264.900 kronor
Förförsäljningen öppnar idag

I september presenterade Seat den nya modellen Tarraco vilket är en stor SUV som går att få med sju stycken sittplatser. Idag öppnar förförsäljningen och i samband med detta får vi en prislapp på bilen - från 264.900 kronor. I standardutrustningen finns bland annat Digital Cockpit, Full LED, Front assist med fotgängarskydd och Lane assist. Det här blir även Seats första modell med eCall-funktionalitet. Från start går det att beställa bilen som Style eller Xcellence och det finns fem stycken olika motoralternativ att välja mellan. Instegaren blir 1,5 TSI Style som innebär bensin, 150 hästar, manuell låda och framhjulsdrift. Det är också denna som utgör frånpriset. Dyrast blir 2.0 TDI 190 DSG7 4Drive som har en dieseldriven turbofyra på 2,0 liter som ger 190 hästar. Här sker drivningen på alla fyra hjulen och kraften dit skickas via en dubbelkopplingslåda med sju stycken lägen. För denna får man betala 364.900 kronor. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Vilken GTS ska man ha? Cayman eller Boxster?
Alla dessa val i livet

YouTube-kanalen The Straight Pipes försöker bena ut om det är en Cayman GTS eller Boxster GTS du ska ha. Vilken av bilarna lägger du din röst på? Oavsett vilken du väljer får du en sportbil med mittmonterad turbofyra på 2,5 liter och 365 hästar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Vanderhall Carmel bjuder på 200 hästar
Ny modell med lite mer knuff

Företaget Vanderhall som bygger trehjulingar presenterar nu den nya modellen Carmel. Den skiljer sig inte enormt från vad man har byggt tidigare men den är ganska så ball ändå. Under skalet finns en turbofyra från GM på 1,5 liter som ger 202 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Det kanske inte låter så enormt men med tanke på bilen storlek och vikt räcker det gott och väl. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 4,5 sekunder och toppfarten anges till 222 km/h. Viktfördelningen ska vara 75/25. "The new Carmel emphasizes our ongoing commitment to the autocycle segment. In contrast to other manufacturers in our market, the one and only thing Vanderhall does is manufacture All-American autocycles. We are committed to being the leaders in this segment, and the Carmel is the latest evidence of that dedication." Den som är intresserad av ett exemplar kan reservera en bil för 1.000 dollar. Prislappen totalt ligger på 39.950 dollar och leverans ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Vass hybridversion av Peugeot 508 på gång?
508 R sägs få över 350 hästar

Det ryktas om att Peugeot har en prestandaversion av modellen 508 på gång. Den ska då ha tilläggsnamnet R och under skalet ska det sitta en hybriddrivlina som levererar över 350 hästar. Man har parat en turbofyra på 1,4 liter med en elmotor och drivningen ska ske på alla fyra hjulen. 0-100 km/h sägs gå på omkring 4,5 sekund och toppfarten ska ligga på 250 km/h. Bilen utvecklas av Peugeot Sport. När och om vi får se något sådant här bli till är oklart för tillfället. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar i30 Fastback N
i30:s storebror får mer knuff

Hyundai senaste tillskott i dess prestandafokuserade N-familj är i30 Fastback N. Det är en femdörrars coupé med kaxigt utseende och en hel del pulver under huven. Motorn är samma turbofyra på 2,0 liter som även finns i vanliga i30 N. Den finns med antingen 250 eller 275 hästar och vridet anges oavsett hästkraftsantal till 353 newtonmeter. Den förstnämnda gör 0-100 km/h på 6,4 sekunder, den vassare kapar istället den tiden till 6,1. Toppfarten ligger på 250 km/h. Fem stycken olika körlägen finns och dessa är Eco, Normal, Sport, N och N Custom. På insidan får man sportigare stolar och en treekrad ratt att hålla i. Det finns två stycken olika infotainmentsystem att välja mellan och båda är kompatibla med Apple CarPlay och Android Auto. På säkerhetssidan finns bland annat Forward Collision-Avoidance Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist, High Beam Assist och Intelligent Speed Limit Warning. När i30 Fastback N börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

BMW X2 nu även som M35i
Bjuder på en turbofyra med 306 hästar

BMW breddar nu sitt prestandautbud genom att även ge lill-suven X2 ett litet M på bagageluckan. Det är dock ingen renodlad M utan en M35i. Man hävdar att skapelsen är "the most powerful compact sports activity coupe" och under huven på bilen sitter en TwinPower-turbomaskin på 2,0 liter som fer 306 hästar och ett vrid på 450 newtonmeter. Det är alltså en fyra det handlar om i det här fallet, och inte en mumsig rak sexa som det brukar vara. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar drivningen till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Förutom effekt har bilen även adaptiv M Sport-fjädring runt om och en främre diffspärr som också den är märkt med M Sport. Den har även fetare bromsar, blåa bromsok, en annan bakaxel, rappare styrning och ett komplett kjolpaket som avslutning. Produktionen drar igång i November för den amerikanska marknaden, Europa får vänta till i mars nästa år. Vad prislappen kommer att ligga på är oklart för tillfället. Tumnagel
33.7°
+
Bobby Green
0

Efter tidigare läcka - nu är Lynk & Co 03 presenterad
Dock med knapphändig information

För knappt en månad sedan läckte de officiella pressbilderna på Lynk & Co:s tredje modell 03 ut. Nu är den presenterad av tillverkaren själv om än med knapphändig information och det är en modell som är trogen konceptbilen som visades upp i april förra året. Det här är Lynks första sedanmodell och den kommer att tillverkas tillsammans med Volvos bilar i fabriken i Gent. Till Europa kommer den 2020. Rykten säger att bilen är 4,63 meter lång, 1,84 meter bred, 1,46 meter hög och har en hjulbas som mäter 2,73 meter. Plattformen är samma CMA-platta som 01, 02 och Volvo XC40 bygger på. Tre motoralternativ finns att välja på från start och dessa är Volvos och Geelys maskiner. Insteget blir den nya trepipiga turbosnurran på 1,5 liter som ger 156 hästar. Den går även att få med 180 hästar. Sist ut är en turbofyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och som har ett vrid på 300 newtonmeter. En laddhybrid kommer att erbjudas längre fram och den har då en kombinerad effekt på 248 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya A1 Sportback
Kommer ej med dieselmotor

Igår läckte bilder på nya Audi A1 ut och nu väljer tillverkaren att presentera bilen i sin helhet. Modellen har blivit större, sportigare och fått ny teknik. Givetvis har även utseendet uppdaterats för att matcha det senaste Audi har att erbjuda. Man vill bland annat att tankarna ska gå till klassikern Sport quattro från 1984. En sak som också gör att bilen sticker ut är att den inte kommer att erbjudas med någon dieselmotor, här är det bensin för hela slanten som gäller. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Skodas framtida urbana crossover
Släpper ut 89 gram per kilometer

Nu har Skoda presenterat sitt nya koncept i Genève och precis som vi tidigare har berättat heter bilen Vision X och det är en skapelse som ska kunna gå på el, biogas och bensin. Designmässigt ger den här en förhandsvisning av hur Skodas kommande tredje SUV kommer att se ut. Beroende på underlag och kraftkälla är bilen framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-cykeln ska utsläppet per kilometer på naturgas ligga på 89 gram per kilometer. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som speciellt har utvecklats för att gå på CNG. Den ger 130 hästar och har ett vrid på 200 newtonmeter och ser till att driva framhjulen medan bakhjulen drivs av en elmotor. Den andra elmotorn är inbyggd i startmotorn. 48-voltsbatteriet kan ge upp till två kilometers körning på el. Batteriet laddas genom regenerering när man exempelvis bromsar. 0-100 km/h ska gå på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden ska ligga på 65 mil. När man kört detta och står där med soppatorsk finns det två stycken speciellt utvecklade eldrivna skateboards ombord som laddas av bilens rörelseenergi, så då är det bara att hoppa på dessa och skejta vidare på sin resa. När Vision X ska presenteras i produktionsform berättar man inte för tillfället. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Skodas Vision X kan gå på el, biogas och bensin
En ny typ av hybrid

Skoda berättar nu lite mer om den nya konceptbilen Vision X som kommer att visas upp i Genève. Man kallar den för en ny typ av hybrid och den ska kunna gå på el, biogas och bensin. Drivlinan ska tillsammans göra att utsläppen stannar på 89 gram per kilometer. Det här blir också tillverkarens första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel då det bakre hjulparet drivs av en elmotor. Men på ren eldrift ska man bara kunna köra i upp till två kilometer, så det är ett mildhybrid-system vi snackar om här. Förbränningsmotorn är en turbofyra på 1,5 liter som ger 130 hästar och 250 newtonmeter. Den här kan alltså köras på både bensin och biogas. 0-100 km/h ska gå på 9,4 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 65 mil. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Rezvani presenterar Beast Alpha X Blackbird
Ja, den är döpt efter SR-71

Rezvani visar nu upp en specialversion av modellen Beast Alpha X. Den får tilläggsnamnet Blackbird och precis som ni kanske gissade kommer det namnet från spaningsflygplanet Lockheed SR-71 Blackbird. Bilen får därför också självklart ett svart tema. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och det här blir märkets absolut starkaste modell. Ur en Carillo och Cosworth-trimmad turbofyra på 2,5 liter plockar man hela 700 hästar. Till den kopplas en sexpetad manuell låda men en sekventiell automatlåda finns som tillval. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 2,9 sekunder. Karossen är i kolfiber och vikten på ekipaget anges till 975 kilo. Priset börjar på 225.000 dollar. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nya Hyundai Veloster är här
Kommer i N-version

Hyundais rätt märkliga men ändå ganska roliga modell Veloster som har två dörrar på ena sidan och bara en på andra sidan kommer nu i ny form, och det mest spännande är kanske att den nu erbjuds i sportigt N-utförande. Hyundais första N-bil var i30 N och samma recept gäller för Veloster. Det innebär att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och som har ett vrid på 353 newtonmeter. Den driver framhjulen och kopplas till en sexpetad manuell växellåda. Några prestandasiffror har vi tyvärr inte fått ta del av än. I övrigt handlar det om en bil som får styvare chassi än standardversionen och ett lite roligare kjolpaket runt om. En elektronisk diff ser till att optimera greppet och rejäla bromsar på upp till 345 millimeter fram ser till att stoppa ekipaget. Vanliga Veloster får också ett ganska sportigt utseende med stor grill och dubbla pipor där bak, men lite mindre vinge och inte lika aggressivt frontparti. Instegsversionen har en 2-liters turbofyra som ger 150 hästar som kopplas antingen till en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med sex steg. Versionen som kallas Veloster Turbo (trots att alla motoralternativ har turbo) är istället bara på 1,6 liter men har mer effekt - 200 hästar. Den har även en så kallad overboost-funktion som tillfälligt kan ge upp till 275 newtonmeter i vrid. Till denna går det även att få en sjustegad dubbelkopplingslåda. De säkerhetssystem som man förväntar sig av en modern bil idag finns på plats, och det handlar alltså exempelvis om Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist och automatiskt helljus. Insidan får en åtta tum stor infotainmentskärm som har både Android Auto och Apple Car Play. Det finns även en backkamera och möjligheten att ladda sin smarta telefon trådlöst. Produktionen av bilarna drar igång i mars i Korea. Några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW 740e blir 745e
Får mer effekt och bättre batterier

En helt eldriven 7-serie från BMW hade ju varit något, men en sådan är fortfarande långt bort. Istället får man nöja sig med versioner som 740e som är en plug-in hybrid. Nästa år kommer den här att uppdateras en aning och får då namnet 745e istället. Då får man mer effekt, bättre batterier och en annan elmotor som tillsammans kommer att ge bilen en längre räckvidd. Precis som hos 530e kommer det även gå att ladda bilen trådlöst via en laddplatta i marken. Dagens 740e kombinerar en 2-liters turbofyra på 255 hästar med en elmotor på 111 hästar. Batteripacket är på 9,4 kWh och räckvidden på bara el ska ligga på 2,25 mil. 745e kommer istället att få en kombinerad effekt på omkring 390 hästar men hur lång räckvidden kommer att bli återstår att se. Batteritekniken kommer att påminna om den som finns i uppdaterade i3 och i3s. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2017

Vassare version av Alpine A110 är på gång
Får 300 hästar och blir 50 kilo lättare

I våras presenterades nya Alpine A110. En kul och lätt sportbil med turbofyra på 252 hästar. Det räcker tydligen inte för alla för nu får vi reda på att en vassare version är under utveckling, som får tilläggsnamnet Sport. Motorn kommer att vara densamma men den kommer att trimmas till 300 hästar. Samma maskin kommer troligtvis även att hamna i nästa Trophy-version av Renault Mégane RS. Med denna effekt under huven väntas A110 göra 0-100 km/h på under fyra sekunder. Förutom mer effekt kommer även bilen att lättas med 50 kilo. Målet är att tjänstevikten ska stanna på låga 1 050 kilo. Utöver detta kommer även chassiet och fjädringen att vara mellan 15-20 procent styvare. När den nya versionen kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi nu även som kombi
Sportig utan att vara jättesnabb

I juli presenterade Opel en sportigare version av Insignia med det gamla klassiska GSi-epitetet på sig. Då handlade det om sedan-versionen och nu är det dags för kombin att göra entré - här är Insignia GSi Sports Tourer. Precis som sitt syskon går bilen att få med antingen en turbomatad diesel på 2,0 liter som ger 210 hästar och 480 newtonmeter eller en bensindriven turbofyra på 2,0 liter som ger 260 hästar och ett vrid på 400 newtonmeter. Dieseln gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder och toppar 231 km/h. Förbrukningen anges till 0,73 liter och utsläppet till 192 gram per kilometer. Kör man på bensin kommer man till 100 km/h på 7,5 sekunder och toppar ut vid 245 km/h. Den drar 0,87 liter per mil och släpper ut 199 gram. Oavsett motoralternativ sker drivningen på alla fyra hjul och till motorerna kopplas en nyutvecklad åttastegad automatlåda. Det finns fyra körlägen och dessa är Normal, Sport, Tour och Competition - det sistnämnda är unikt för GSi-versionerna. I de fyra hörnen sitter 20-tummare med Michelin Pilot Sport 4 S-däck och innanför framdäcken Brembo-skivor i storleken 345 millimeter med fyrkolvsok. Bilen har premiär på mässan i Frankfurt nästa vecka. Försäljningen drar enligt rykten igång i oktober men vad det då står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Mini visar riktigt hårigt koncept
Bygg?

2006 och 2012 släppte Mini John Cooper Works GP-versioner av den lilla bilen. Hårigare, kraftigare och roligare än allt man gjort tidigare. Nu toppar man detta med ännu en GP-version och denna är brutalare än någonsin. Än så länge bara ett koncept som man tar med sig till Frankfurt, men visst vill vi att Mini serietillverkar den? Allt på bilen är framtaget för att den ska gå så bra som möjligt på bana. Den feta fronten ser till att trycka ner bilen mot asfalten, så även den enorma vingen där bak. Det sitter även paneler i kolfiber utmed karossen som ska se till att styra luften på det viset man vill. Strålkastarna ser argare ut än tidigare och baklamporna med LED-ljus är formade som brittiska flaggan. Insidan har en helbur, knubbiga skalstolar med fyrpunktsbälte, rattpaddlar och en brandsläckare. Tyvärr får vi inte reda på vad som driver bilen framåt men troligtvis är det en inte helt opigg turbofyra som driver på framhjulen. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen teasar den nya kompaktsuven T-Roc
Presenteras nästa månad

Volkswagen känner att de behöver ytterligare en SUV i sitt utbud och en modell som på riktigt kan utmana bilar som Nissan Juke, Renault Captur och Jeep Renegade. Det är där T-Roc kommer in, och nu får vi en första teaser på den kompakta suven. Bilen baseras på den nya MQB A0-plattformen som även delas med nya Seat Ibiza och kommande Polo. Motormässigt kommer den att få en trecylindrig 1-literssnurra, en 1,5-liters turbofyra och dieslar på 1,6 och 2,0 liter att välja mellan. De kraftigare motorerna kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det kommer även att finnas en dubbelkopplingslåda på tillvalslistan. Någon gång nästa månad kommer T-Roc att presenteras i sin helhet. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida