m

Kalle Anka och hans vänner firar jul hade flest tittare 2020
Men Melodifestivalen var också en rejäl publikdragare

MMS har släppt sin årsrapport för tv-tittandet i Sverige under 2020 och i den mastiga rapporten finns bland annat statistik över vilka program som vi kollade mest på via linjärtv förra året. Som synes i den första tabellen nedan så blev SVT:s Kalle Anka och hans vänner firar jul som sändes på julafton årets tittar-vinnare 2020. Över 4,5 miljoner tittare bänkade sig framför tv:n för att kolla in Kalle Anka vilket kan jämföras med tvåan, finalen i Melodifestivalen, som drog nästan 3,3 miljoner tittare. Även Melodifestivalens olika delfinaler drog mycket tv-publik och dessa knep platserna 6 - 10 på topp-tio-listan för 2020. SVT stod även för det mest tittade onlineprogrammet med första avsnittet av årets julkalender vilken hade över 2,3 miljoner starter på SVT Play som synes i den andra tabellen nedan. Annars dominerades onlinetittandet enligt topp-tio-listan mest av Aftonbladets olika live-sändingar även om både Expressen och TV4 fick in varsin live-sändning på listan. MMS mäter online-tittande på SVT, NENT Group, TV4, Discovery Networks Sweden, UR , Aftonbladet, Expressen samt PlayAd. I statistiken ingår med andra ord inte sändningar från streamingtjänster som Netflix, HBO, Amazon Prime och Apple TV+. Är ni intresserad av tv-tittande och statistik så kan ni hoppa vidare på länken nedan för att kolla in hela versionen av MMS fullmatade årsrapport för 2020. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Apple ryktas utveckla AR-upplevelser till Apple TV+
TV-tittandet flyttar in i vardagsrummet på riktigt?

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple planerar att integrera någon slags augmented reality-upplevelser i en del av sina program på Apples streamingtjänst Apple TV+. Det ska till exempel kunna handla om karaktärer eller objekt från tv-serier på Apple TV+ som "flyttar in" i användarens mobiltelefon och via den kan visas i tittarens vardagsmiljöer. Bloomberg skriver: "For example, someone watching a moon-walking scene in the Apple show “For All Mankind” might be able to see a virtual lunar rover on their device’s display, seemingly perched atop their living room coffee table." Enligt Bloombergs källor så kommer Apple att introducera AR-upplevelser till Apple TV+ någon gång under nästa år. Det har sedan tidigare ryktats att Apple kommer att släppa ett fristående AR/VR-headset under 2022 så det kanske kan bli en slags uppvärmning inför det. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Plex lanserar funktion för att titta med andra virtuellt
Plex Watch Together passar perfekt i pandemitider

Plex lanserar nu funktionen "Watch Together" vilken gör det möjligt att kolla på program med andra Plex-användare även om de inte befinner sig fysiskt i rummet. Med den nya funktionen kommer alla som bjuds in att titta tillsammans med någon annan få möjlighet att pausa, hoppa vidare till nästa avsnitt och andra funktioner som tar hand om själva tv-tittandet. Det går att välja från Plex egna gratis-utbud eller det man har lagrat i sitt personliga bibliotek. Plex Watch Together kommer att bli tillgängligt på Apple-prylar, Android, FireTV, NVIDIA SHIELD samt Roku. Vi har tidigare skrivit om lite liknande verktyg och tjänster där man kan distanskolla med andra på Netflix, HBO och Facebook Watch vilka ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har Kanal 5 släckts ned för Telias tv-kunder
Discovery Networks och Telia kan inte komma överens om nytt avtal

Telia och Discovery Networks ser inte ut att löst sitt avtalsbråk och det har inneburit att Discovery Networks tv-kanaler sedan midnatt idag inte längre går att se av Telias tv-kunder. Enligt Discovery Networks handlar det om en pengafråga medan Telia anser att det handlar om en tillgänglighetsfråga. Telia uppger att de inte får tillgång till allt det material från Discovery Networks som man vill ha med det nya avtalet. Till Aftonbladet säger Irene Krohn, presschef på Telia: "Vi vill ha en långsiktigt, hållbar lösning på plats som gynnar våra kunder. Det är alldeles för mycket som innebär en försämring för dem. Det handlar om att visst innehåll inte ska finnas tillgängligt via vanlig tv. Det menar vi att dels vet vi att största delen av tv-tittandet görs via vanlig tv. Det försvårar för många äldre där digital tv inte är ett alternativ. Därför kunde vi enas om ett avtal." Det här innebär att Telias tv-kunder tillsvidare inte kan ta del av kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery, Discovery ID, Eurosport 1, Eurosport 2, TLC, Animal Planet och Discovery Science. Det här är tredje gången sedan 2015 som Telias kunder inte kommer att kunna ta del av Discoverys kanaler. De tidigare gångerna, 2015 och 2017, har tvisten lösts inom någon vecka eller två vilket gjort att kanalerna återvänt till Telias kanalutbud. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

TV4 förstår inte vad Com Hem menar i avtalsbråket
Nu är TV4 nedsläckt för Com Hems kunder

Vid midnatt idag slutade Com Hem att sända TV4 och C More efter det att de båda parterna, och deras ägare Tele2 och Telia, inte lyckats komma överens om ett nytt avtal. Com Hem vill ha till ett nytt avtal med TV4 som de anser krävs när de nästa år ska digitalisera 1,6 miljoner hushåll säger Tele2:s vd Anders Nilsson: "Vi har efterfrågat seriösa förhandlingar i över ett halvår och ser inte hur ytterligare förhalningar kan gynna våra kunder långsiktigt. Vi ska digitalisera 1,6 miljoner hushåll nästa år och kan inte acceptera gårdagens rättigheter – vi behöver förhandla om morgondagens tv-tittande." Det Com Hem och Tele2 inte lyckats förklara något vidare är vad det handlar om för rättigheter man anser Com Hem saknar. Det verkar inte ens som om man har lyckats förklara detta för TV4 och TV4:s vd Casten Almqvist säger till Expressen: "Vi har inte ens lyckas förstå vad de menar med att de ska digitalisera Sverige för de har en mängd rättigheter i dag, väldigt exklusiva och unika rättigheter så vi har helt enkelt svårt att förstå vad de menar." Antagligen är det inte riktigt så illa att TV4 inte ens förstår vad Com Hem vill men det känns som om det här inte bara handlar om en fråga mellan TV4 och Com Hem längre. Antagligen kan det ha något att göra med att Telia nu äger Sveriges största tv-kanal TV4 och Tele2 är lite oroliga för att det på något sätt kan missgynna deras operatörsverksamhet i framtiden. Ovanstående är bara spekulationer från min egen sida och sannolikt kommer det snart att sippra ut uppgifter vad Tele2 och Com Hem egentligen vill. TV4 är nu hur som helst nedsläckt för en tredjedel av Sveriges hushåll och jag misstänker att TV4 arbetar frenetiskt med att få igång detta igen så att deras annonsörer får valuta för sina pengar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

3.775.000 svenskar kollade på Kalle Anka på julafton
Publikdragare som vanligt

Mätinstitutet MMS har sammanställt svenskarnas tv-tittande på julafton och som vanligt drog Kalle Anka och hans vänner firar jul på julafton i SVT en miljonpublik. I år var det 3.775.000 svenskar som bänkade sig framför tv:n klockan 15:00 på julafton för att kolla in Kalle Anka och lite andra klipp från Disney. MMS VD Magnus Anshelm säger i ett pressmeddelande: "Vi kan konstatera att trots det enormt stora medieutbudet vi har så är vi Kalle Anka trogen på julafton. Traditioner och att samlas kring "lägerelden" är fortsatt viktigt för oss." Här nedan kan ni kolla in antalet tittare för Kalle Anka och hans vänner firar jul några tidigare år och känner ni för det så kan ni även svara på vår enkät. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är streamad tv större än linjär-tv i Sverige
Trendbrott för webb-tv

Reklamdistributören PlayAd har tillsammans med undersökningsföretaget Inizio genomfört en undersökning om hur svenskar tar del av rörligt material och enligt den tittar vi för första gången någonsin nu mer på streamad tv, så kallad webb-tv, än vad vi tittar på traditionell linjär-tv. Som synes i diagrammet ovan så har svenskarna gått från att titta på streamad tv i genomsnitt 33 minuter om dagen 2014 till att förra året titta i genomsnitt 63 minuter om dagen. Under samma period har tittandet på linjär-tv minskat från 59 minuter till 54 minuter. Alexei Grinevski nordisk researchchef på Playad säger till Dagens Media: "2017 är första gången som rörlig bild online är större än den egenuppskattade konsumtionen av vanlig tv. Vi ser för första gången ett paradigmskifte, det som alla visste skulle hända ser vi nu i siffror." Hur tv-tittandet skiljer sig mellan kön och olika åldersgrupper kan ni kolla in i diagrammet nedan. Baserat på det diagrammet kan man konstatera att ju yngre en person är desto mer kollar den på streamad-tv. Det är bara i åldersgruppen 55+ man uppskattar att man kollar mer på linjär-tv än på streamad tv. PlayAds och Inizios undersökning genomfördes i oktober förra året och 1300 personer i åldrarna 15 - 79 år deltog i undersökningen. Tumnagel
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

3,8 miljoner kollade på Kalle Anka på julafton
Högsta tittarsiffran på flera år

Den branschägda mättjänsten MMS har levererat tittarsiffror över svenskarnas tv-tittande på julafton och där framgår att det var runt 3.859.000 svenska som valde att ratta in SVT:s Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul på julafton. Förra året var det 3,7 miljoner som kollade på Kalle Anka och man får gå tillbaka till 2012 för att komma upp i liknande tittarsiffror som årets upplaga av Kalle hade. En annan klassiker på julafton är Karl Bertil Jonssons julafton som hade 1.057.000 tittare medan Kan du vissla Johanna hade 1.242.000 tittare. Ni hittar tidigare års tittarsiffror för Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul i faktarutan nedan. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska ungdomar ser främst på underhållning online
Youtube, Twitch och Netflix dominerar

Hela 60 procent av de svenska ungdomarna i åldern 15-24 kollar vanligtvis på webb-tv. I åldrarna 15-74 är antalet svenskar som tittar på webb-tv en vanlig dag 45 procent. Det anger Mediavision i en ny rapport. Dock ökar webb-tv-tittandet mest i de övre åldrarna. Främst är det påkostat innehåll liksom serier på tjänster som Netflix, eller mer enkla klipp från Youtube och Twitch som gäller. Det ökade intresset för strömmat innehåll online gör samtidigt att det blir allt svårare för lokala aktörer på mediemarknaden att konkurrera och dra in pengar. Tumnagel
45.4°
+
Emmy Zettergren
0

15,8 miljoner personer såg Stranger Things 2 första avsnitt
Under de första tre dagarna

Det är inget snack om att premiären av Stranger Things 2 var efterlängtad. Granskningsbyrån Nielsen som håller koll på TV-tittande i USA har meddelat att det första avsnittet under de första tre dagarna sågs av 15,8 miljoner personer. Det kan jämföras med det 100 avsnittet av The Walking Dead som "endast" lockade 15 miljoner tittare de första tre dagarna. Det är dock också den svagaste premiären som The Walking Dead har haft. De följande sex episoderna av Stranger Things har dock haft under 10 miljoner tittare. Det kan dock bero på att alla inte tittar på alla avsnitten i följd eftersom samtliga avsnitt släpptes samtidigt. Nielsen säger också att det är svårt att ange exakta siffror på tittare eftersom de lätt blir skeva. Och eftersom Netflix inte delar med sig av de officiella siffrorna så är det oklart hur bra Nielsens siffror egentligen stämmer. Att många är intresserade av serien råder dock inget tvivel om och personligen tyckte jag att den andra säsongen dessutom var bättre än första säsongen, som även den var grym. Bonusvideo nedan där några av skådespelarna kör en dance battle på The Tonight Show med Jimmy Fallon. Tumnagel
54.8°
+
Emmy Zettergren
0

797.000 färre kollade på Eurovisionfinalen i år
Nästan 2,9 miljoner kollade

Lördagens Facebookflöde bestod nästan bara av gissningar på vem som skulle vinna Eurovision, men engagemanget kändes ändå mindre än tidigare år. De som var kloka nog att inte kolla på påhittet gjorde väl förhoppningsvis något roligare än att uppdatera på Facebook kan man gissa. Enligt MMS, som mäter det där med TV-tittande, var det 797.000 färre tittare i år jämfört med förra året, 2.887.000 mot 3.684.000. Av de som kollade på TV då nådde man dock nästan alla, 78,7 procent av de som hade TVn påslagen kollade på Eurovision. Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0
2016

Googles AI tittar på TV för att bli bättre på läppläsning
Har nu 46,8 procents träffsäkerhet

Att läsa läppar är svårt, men Googles AI DeepMind blir bara bättre och bättre på läppläsning. Detta tack vare tusentals timmars TV-tittande som den artificiella intelligensen fått titta på. TV-programmen i fråga är till stor del från BBC och tack vare detta TV-tittande kan AI:t sätta rätt ord på munrörelserna med 46,8 procents träffsäkerhet. 46,8 procent kanske inte låter allt för imponerande, men när en professionell läppläsare fick titta på samma klipp som AI:t så hade denna endast rätt 12,4 procent av gångerna. Tidigare i november visade ett gäng forskare vid Oxford upp ett eget läppläsarprogram vid namn LipNet som kunde tyda korrekt ord 93,4 procent av gångerna genom att bara läsa läppar. LipNet använde sig av förinspelade inslag där skådespelare fått ställa sig framför en kamera och prata där maximalt 51 ord används, medan Googles DeepMind kör mer på maskininlärning. Mer specifikt kallar Google sitt inlärningssystem för "Watch, Listen, Attend, and Spell" där DeepMind fått titta på 5 000 timmar TV-program med 118 000 meningar med 17 500 unika ord. DeepMind-utvecklarna menar att DeepMinds läppläsning kan användas bland annat för att hjälpa hörselskadade att hänga med i konversationer, lägga till undertexter i filmer eller länkas samman med röstassistenter så att du kan prata med assistenten endast genom att röra munnen. Tumnagel
45.1°
+
André Stray
0

Boxer-Robert vill hjälpa tv-tittare att hitta något att titta på
Med hjälp av Roberts TV-test

Boxer vill guida tv-tittare rätt bland det svenska programutbudet och därför har man tagit fram en tjänst som frontas av deras maskot Robert. I Roberts TV-test kan tittare antingen få rekommendationer baserade på vilket humör de känner sig på eller så kan tittarna besvara ett test på åtta frågor och få ett resultat baserat på det. Testet är framtaget med Boxers tv-rapport som underlag. Där sa 29 procent av de tillfrågade att de ville att tv:n ska kunna föreslå program som grundar sig i den befintliga tv-konsumtionen och nära en av tio ville ha förslag baserat på deras användning av sociala medier. Elisabet Åkerhielm, marknadschef på Boxer, säger i ett pressmeddelande: "Med Roberts tv-test gör vi underhållningen mer tillgänglig genom möjligheten att lättare hitta program, avsnitt eller genrer för alla som ska titta tillsammans. Allt fler svenskar efterfrågar möjligheten att anpassa tittandet efter intresse, humör eller användningen av sociala medier. Testet ger därför en ny och spännande bild av hur framtidens tv-tittande kommer att se ut. Dessutom är det ett roligt sätt att undersöka hur väl det egna tv-intresset passar ihop med enspartner, vänner eller nya dejt." Tumnagel
24.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

1,3 år av ditt liv går år till att leta efter grejer att kolla på tv
Kanske dags att börja kolla lite mindre tv?

Enligt Ericssons 2016 ConsumerLab TV & Media report ägnar genomsnitts-amerikanen 23 minuter varje dag med att byta kanaler och leta i tv-guider för att hitta något att se på tv. Det innebär att en person som blir 80 år gammal ägnar hela 1,3 år, eller 475,5 dagar, av sitt liv bara med att söka efter något att kolla på. Quartz skriver: "That’s about 15% of the 129 minutes the average person spends actually watching TV on a typical day. And over the span of an 80-year-long life (roughly the average life expectancy in the US and other developed nations), that’s about 1.3 years. Yes, that is 1.3 years wasted scanning TV channels, trying to find something good to watch." De här siffrorna handlar som sagt om hur det ser ut i USA men då jag misstänker att jänkarnas och vårt tv-tittande liknar varandra så kan det nog handla om liknande siffror även här i Sverige. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Svenskar tittar allt mindre på linjär-tv
Var väl inte helt oväntat

Myndigheten för press, radio och tv har släppt sin årliga rapport om svenskarnas mediekonsumtion och där framgår det, kanske inte helt oväntat, att allt fler av oss har slutat att titta på traditionell tv, så kallad linjär-tv. Som synes i diagrammet ovan så var det många som "klippte sladden" mellan 2014 till 2015 och nu enbart kollar på streamad tv. Andelen som kollade både på linjär-tv och streamad tv ökade även den mellan dessa år och det ska bli riktigt intressant att se hur detta har utvecklats till nästa år. Då lär gapet blivit ännu större, frågan är bara hur stort. I reella tal så minskade linjär-tv-tittandet från 70% till 60% av Sveriges befolkning mellan åren 2014 till 2015. Hur tittar du på TV? Svara gärna på vår enkät nedan. Uppdaterat I diagrammet nedan är en kolumn tillagd baserad på era svar i enkäten efter det att 2.700 personer besvarat enkäten. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi kollar på allt mer tv via Apple TV och Chromecast
40 procent av svenskarna kollar på webb-tv dagligen

Mediavision har släppt en ny rapport där man har undersökt hur det ser ut med webbtv-tittandet i Danmark, Finland, Norge samt Sverige och i Sverige är det 40 procent som dagligen tittar på en webbtv-sändning. Många som väljer att ta del av webbtv-sändningar gör detta via Apples eller Googles streamingmanicker Apple TV och Chromecast. Marie Nilsson, VD på Mediavision, kommenterar undersökningen: "När nu kännedomen ökar för dessa enheter och att användarvänligheten förbättras, blir det lätt också för mindre teknikmogna konsumenter att titta på onlinebaserad media via TV-skärmen. Detta spär på konkurrensen mellan traditionell betal-TV och streamingtjänster ytterligare." I Mediavisions undersökning ingick 1.100 personer från varje land och i Sverige var det 14 procent som uppgav att de hade en Apple TV och lika många som uppgav att de hade en Chromecast. Har du en Apple TV eller Chromecast? Svara gärna på enkäten nedan. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix-användare tittar mer sällan på linjär-TV
Skiljer 42 procent jämfört med TV-tittare utan Netflix

Researchfirman MoffettNathanson har sammanställt en rapport som visar hur olika TV-tittare tittar på TV i USA. I rapporten får vi reda på att under 2015 tittade TV-tittare med Netflix-konton CBS-program 42 procent mer sällan än TV-tittare utan Netflix-prenumerationer. När det kommer till andra amerikanska TV-kanaler som Fox, ABC och NBC så har det också skett en dipp på 35, 32 respektive 27 procent. I rapporten får vi också reda på att TV-tittande i allmänhet i USA har dippat med tre procent under 2015 jämfört med året innan. Tumnagel
56.4°
+
André Stray
0

Det här kan du be Siri om på Apple TV
Röstkommandon för att styra tv-tittandet

I den senaste versionen av Apple TV har Apple implementerat stöd för sin digitala assistent Siri vilket gör att man kan röststyra en del av Apple TV:s funktioner. Gizmodo har sammanställt vilka röstkommandon man kan säga till Siri och nedan följer dessa. “Forward ten minutes” “Play” “Pause” “Who stars in this?” “Put on subtitles” “Show the latest episode of Game of Thrones” “What should I watch?” “Show me documentaries” “Only the good ones” “Show me the films starring Bill Murray and Jason Schwartzman” “What time is it in Sydney?” “What will the weather be like tomorrow?” “Play Alto’s Adventure” “Reduce loud sounds” “What did he/she just say?” Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Den dåliga sommaren drev oss till tv-apparaterna
Ökning för linjär-tv och fördubbling av webb-tv-tittandet

Statistikföretaget MMS har släppt nya siffror över tv-tittandet i Sverige för juli månad och det ser ut som om den regniga sommaren ledde till att vi kollade mer på TV under juli månad jämfört med juli 2014. När det gäller webb-tv så har tittandet i det närmaste fördubblat om man jämför årets juli med förra årets. Mätningarna gäller webb-tv-tittandet på SVT, UR, MTG TV, TV4 samt Discovery Networks och i år tillbringade vi tillsammans 17,2 miljoner timmar framför webb-tv-sändningar i juli månad jämfört med 9,8 miljoner timmar samma period förra året. Även antal startade streams ökade från 35,1 miljoner stycken juli 2014 till 64,7 miljoner starter i år. Även tittandet på linjär-tv ökade under förra månaden jämfört med juli 2014 och i genomsnitt tillbringade vi 120 minuter framför linjär-tv-sändningar i år jämfört med 112 minuter samma period förra året. Kanalernas räckvidd ökade även de från 4.887.000 förra året till 5.005.000 i år. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

TV-tittandet går ner men tv-reklamen ökar
Nu snackar vi linjärtv alltså

Analysföretaget Sanford C. Bernstein har släppt en rapport som visar att linjärtv-tittandet på den amerikanska marknaden har minskat med cirka 9% på ett år samtidigt som kanalerna fylls med allt mer reklam. I diagrammet ovan kan ni kolla in hur mycket tittandet minskade totalt, för broadcast, kabeltv samt kabeltv riktad mot barn. Enligt Bernstein-rapporten ska i stort sett alla amerikanska tv-bolag förutom Fox ha ökat annonseringen i sina kanaler och i tv-bolages AMC:s fall handlar det om en ökning på runt 10% jämfört med antalet annonser från föregående år. Mest anmärkningsvärt är antagligen att kabeltv för barn sammanlagt hade ökat sina annonser med 14% på ett år. Nu är detta en amerikansk undersökning som har kollat på den amerikanska linjärtv-marknaden så den är inte helt applicerbar på svenska förhållanden även om jag misstänker att vi borde kunna se liknande tendenser även här. Att TV-bolagen fyller upp sina kanaler med mer reklam är givetvis något man gör för att väga upp tittartappet men de flesta förstår givetvis att det här inte är hållbart i längden då man med största sannolikhet kommer att tappa tittare i snabbare takt om man fortsätter att öka reklamen. Tumnagel
26.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Magine TV släpps till Windows Phone
Titta på tv även på Microsoft-lurar

Tjänsten Magine TV som gör tv-tittande lätt har äntligen släppt sin streamingapp till Windows Phone. Så om du har ett Magine-konto och ett stycke telefon med Windows Phone så är det bara att hoppa över till butiken och ladda ner appen på direkten. Länk till appen hittar ni här: Magine TV. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

MMS byter mätmetod
TV-tittande ska mätas med ett gemensamt värde

Företaget MMS som tar fram statistik över det svenska TV-tittandet ska i samarbete med det tyska företaget Gfk ta fram en ny mätmetod som ska ge en bättre helhetsbild över hur vi tittar på TV. Fram tills nu har MMS använt olika verktyg för att mäta linjär-tv, webb-tv och timeshift-tv vars data har levererats från flera olika tredjepartsleverantörer så att det inte har gått att få någon enhetlig bild av TV-tittandet på den svenska marknaden. Med det nya systemet från Gfk säger sig MMS bli leverantörsoberoende och att värdet som tas fram blir en sammanslagen "total-TV-valuta". MMS vice VD Pirjo Svedberg säger i ett pressmeddelande: "Det är viktigt för oss att metoden kan användas oberoende av vilken dataleverantör vi använder. Med GfKs lösning är vi fria att byta dataleverantör när våra och marknadens behov förändras." Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Var femte svensk tittar på Youtube dagligen
Youtube är Sveriges tredje största "kanal"

Analysbyrån Mediavision har tagit en titt på hur vi i Sverige konsumerar media och skriver i ett pressmeddelande att svenskar spenderar 21 procent av befolkningen tittar på Youtube dagligen. Detta är en siffra som gjort att Youtube har hamnat på tredje plats när det kommer till vilken kanal som har flest tittare. SVT och TV4 har norpat första, respektive andra, plats. Enligt Mediavision har unga varit i framkant med att spendera sin tid på Youtube, men under det senaste året har fler i äldre målgrupper vänt sig till Googles videosajt för att tillfredsställa sitt mediebehov. I gruppen 65-74 har antalet tittare dubblats sedan förra året. Fler svenskar väljer också att prenumerera på fler Youtube jämfört med tidigare och kanaler om matlagning, hälsa, skönhet och mode växer ständigt, samtidigt som kanaler med komedi- musik- och spel-fokus håller en stadig nivå. Vi får se om denna Youtube-trend fortsätter att växa, eller om det kommer bli mer utspritt med streamandet mellan Youtube, Netflix, Viaplay och liknande. Ovan ser ni ett exempel på en Youtubevideo som både handlar om matlagning och är rolig. Tumnagel
49.9°
+
André Stray
0
2014

Nu tittar vi på TV fyra timmar om dagen
Första gången någonsin vi tittar så mycket

MMS har genomfört en undersökning om hur mycket vi tittat på TV och höstens mätningar visar att vi nu i genomsnitt tittar på TV 249 minuter om dagen. Det kan jämföras med vårens mätning då vi tittade 236 minuter på TV. Det är första gången någonsin som vi tittar på över fyra timmar om dagen och i mätningen inkluderas både linjär-tv, nedladdade tv-program samt streamad tv. Magnus Anshelm, VD på MMS, säger: "Det totala TV-tittandet, som innefattar även nedladdad och streamad TV, är högre än någonsin. Att vi dagligen lägger mer än fyra timmar på att titta på TV visar att TV-mediet står starkt, även om sätten vi tar till oss TV på varierar." Tyvärr verkar man inte ha samlat in statistik om hur mycket som handlade om linjärt, nedladdat respektive streamat vilket kanske hade varit intressantare att veta än det totala tv-tittandet. Undersökningen genomfördes via en webbenkät där 1.000 personer mellan 16 till 65 år deltog. Hur mycket kollar du själv på TV? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det fildelas inte så mycket film i Sverige
Mindre än 4% gör det dagligen

MMS har släppt lite ny statistik över hur det ser ut i det svenska TV-landskapet och tydligen så används inte så kallade "pirattjänster" i den omfattningen som TV-kanaler och andra ibland försöker framställa det som. Enligt MMS så används Sveriges tre största "pirattjänster" dagligen av sammanlagt 3,8% av oss här i Sverige. Nedbrutet per specifik tjänst så används Swefilmer av 2,5%, The Pirate Bay av 1,1% och Dreamfilm av 0,5% dagligen. Man säger även att storkonsumenter av TV som har abonnemang hos till exempel Viaplay, Netflix och HBO även är de som använder pirattjänster i störst utsträckning. Tumnagel
69.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu flyr tittarna från svenska TV-bolagen
Youtube inte oväntat vinnaren

Att det linjära tv-tittandet minskar vet vi sedan länge, exakt hur mycket är man dock inte överens om men Mediavision säger fyra procent hittills i år. Nu tappar inte de svenska bolagen bara tittare till sina egna webbtjänster utan nu minskar även deras total och samtidigt fortsätter tittarna att flytta till utländska tjänster. Det här har mer betydelse än att de svenska TV-bolagen inte kommer att ha lika mycket stålar i framtiden, det betyder även att en hel del annonspengar fortsätter att flöda över till främst Google och därmed ut från landet. Youtube hade under årets tredje kvartal en räckvidd på 1.3 miljoner dagliga tittare. Man är också överläget störst när det handlar om tittade minutrar, man äger 25% av allt webb-tv-tittande. Som jämförelse är det ungefär lika mycket som TV-aktörerna SVT, TV4, MTG och SBS Discovery har tillsammans. - Youtube har varit etta länge redan och fortsätter växa snabbt i alla åldersgrupper. I termer av räckvidd kommer ingen annan onlinetjänst i närheten. De svenska aktörerna slåss dessutom om tittarna med andra amerikanska aktörer som Netflix och HBO Nordic. Trots att även de svenska kanalhusen haft tillväxt online så har de totalt sett tappat tittare under det senaste året. Konkurrensen är helt enkelt mycket tuffare nu, säger Marie Nilsson, VD Mediavision. Efter Youtube är det SVT som regerar som har 13% av tittande på webb-tv - linjärt står SVT för 30% av tittandet, med andra ord en härlig halvering av tittandet. Tumnagel
56.7°
+
Roger Åberg
0

Svenska Videplaza uppköpta av australiska Telstra
Annonser i webbtv-program ligger rätt i tiden

Det svenska företaget Videoplaza har meddelat att man blivit uppköpta av den australiensiska telekom- och betaltv-operatören Telstras dotterbolag Ooyala. Videoplaza har utvecklat en teknik som gör det möjligt att lägga in klickbara annonser i tv-program som sänds på webben vilket antagligen ligger rätt i tiden med tanke på att tv-tittandet via linjär-tv kontinuerligt fortsätter att minska. Dagens Industris källor uppger att Ooyala betalade runt 500 miljoner kronor för Videoplaza som nu kommer att utöka sin verksamhet på Sverigekontoret. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aftonbladet skrotar linjärtv-satsning
Innan den ens haft premiär

I våras fick Aftonbladet tillstånd att börja sända linjär-tv i det digiala marknätet vilket man då såg som ett "komplement" till sin streaming-satsning men nu verkar man helt ha övergett dessa planer och lämnar därför tillbaka sitt sändningstillstånd. Det är antagligen ett vettigt beslut med tanke på hur snabbt marknaden för linjärtv har fallit den senaste tiden och Jan Scherman, affärsområdeschef Aftonbladet TV, säger till Dagens Media: "Strukturomvandlingen går fortare än vi kunnat förutse. Det traditionella tv-tittandet minskar, medan det ökar dramatiskt online. Vi var övertygade om att en linjär kanal skulle vara ett bra komplement i Aftonbladet TV:s utgivning när vi sökte tillståndet. Men tittarbeteendet linjärt ändras nu så snabbt att det är alldeles för hög risk för en ny tv-aktör att dra på sig de kostnader och den gamla teknik och produktionsapparat som krävs för en traditionell tv-kanal." Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida