m

Emilia Clarke har gjort superhjälte-serietidningen M.O.M.
Mother of Madness

Skådespelerskan Emila Clarke, som kanske främst är känd som drakmamman från Game of Thrones, har gjort en egen serietidning som snart kommer att släppas av det amerikanska förlaget Image Comics. Serietidningen heter "M.O.M" vilket står för "Mother of Madness". Clarke ska själv ha stått för ide, manuset samt design för M.O.M. och tagit några andra kvinnliga serieskapare till hjälp för att förverkliga det hela. M.O.M. handlar om en ensamstående mamma som upptäcker att hon besitter lite udda superkrafter vilka hon använder för att ge sig på en liga som ägnar sig åt trafficking. Clarke säger i en intervju med Entertainment Weekly om varför hon ville skapa M.O.M. "Wex27re always calling mothers superheroes, and Ix27m like, what if they were? What if they legitimately were superheroes? Maya has had a very hard life, and she finds herself in a place where everything that makes her unique, she hates and is ashamed about. Itx27s only in the discovery of her powers that she finds her true acceptance of who she is." "M.O.M" dyker upp i de amerikanska seriebutikerna 2 juli. Ni hittar utdrag från det första numret hos Entertainment Weekly på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är nya iMac för tunn?
11,5 millimeter är riktigt tunnt

Nya iMac är larvigt tunn, den är bara 11,5 millimeter tjock. Man vet att en stationär dator är väldigt tunn när den mäts i ,x millimeter. Det är ju riktigt trevligt och att den är liten kommer vara trevligt för dem som måste flytta runt den eftersom den bara väger 4,5 kilo. Men är den för tunn? Den frågan dök upp i mitt huvud igår eftersom tunnheten har tvingat Apple till att göra en del udda lösningar. Det första som ni hade åsikter om bland kommentarerna är hakan, som fortfarande är kvar. Anledningen är så klart att skärmen tar plats, en skärm som är 11,5 millimeter tjock är ju faktiskt inte någon tjockis direkt. Som jämförelse är en MacBook Pro 15,6 millimeter tjock, alltså 35 procent tjockare. iMacens alla delar ligger just i den där hakan och inte bakom skärmen som de gjorde tidigare. Hade man placerat alla saker bakom skärmen hade den blivit dubbelt så tjock. Hade det varit värt det? Apple. You should have made the computer 1 inch thicker and put everything in the chin BEHIND the display. And you know it ?? pic.twitter.com/a00fXFnKpu— Marques Brownlee (@MKBHD) April 20, 2021 Och varför har man inte satt loggan på hakan? Hur det hade sett ut ser ni nedan. Med en så tunn dator kommer också en del problem. Fysiska sådana. Det första är att man fått flytta hörlursuttaget till sidan på datorn för att det ska få plats, något som i och för sig bara är bra. Det andra är att en vanlig strömsladd bara är att glömma, helt enkelt för att den inte får plats. Istället har Apple hittat på en ny magnetisk historia (nej, den åker inte ut som Magsafe om man sparkar till sladden). Från datorn går en sladd som har fin väv runt sig, men den går till en strömdosa som är tänkt att ligga på golvet. Nej, nej, nej! Hur tänkte Apple här? Ja, det är lite härligt att kunna koppla ethernet till strömdosan så att man slipper en sladd till datorn, men exakt hur bra är det att ha skit på golvet? Inte alls, så klart. Så den där dosan kommer att ligga på golvet och samla damm eller så kommer den ligga på skrivbordet för dem som vill ha tomt på golvet. Jag anar att någon kommer att göra en hållare för denna att sätta på iMacens fot eller på väggen. Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Epos H3 visar att basic kan vara riktigt bra
Vi har testat Epos nya allround headset

Sennheiser-avstickarna Epos har visat upp ett nytt headset vid namn H3 och den här gången handlar det om ett headset med relativt grundläggande funktioner till ett billigare pris. I Epos-mått mätt, alltså. Headsetet är ett kabelförsett allround-headset och Epos har behållit en del av designen från företagets tidigare headset i GSP-serien, men har använt en stabil båge klädd i fejkläder. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Paramount+ i Sverige
Typ

Ännu en dag, ännu en streamingtjänst. Nu är det Paramount som försöker slå sig in i Sverige och nu går det att se innehållet, typ. I dag kan man få det som en "kanal" på AppleTV eller via Boxer, Canal Digital, Com Hem, Telenor och Telia. Vill man köra en helt vanlig app så får man göra det i april. En udda lansering kan tyckas. Det finns en del innehåll att se på, men med det material man har i dag så är det nog knepigt att knuffa bort någon av de andra tjänsterna. Vill man testa på AppleTV så får man dessutom bara sju dagars provperiod. Prislappen ligger sedan på 69 kronor. Tumnagel
26.6°
+
Roger Åberg
0

Bang & Olufsen visar upp Beoplay HX
Med brusreducering och batteritid på 35 timmar

Bang & Olufsen har presenterat ett par nya trådlösa hörlurar i Beoplay-serien. Beoplay HX heter det senaste tillskottet och erbjuder den klassiska designen vi lärt känna med Beoplays tidigare over ear-lurar men med lite trevliga uppgraderingar som digital brusreducering och ordentlig batteritid på upp till 35 timmar med brusreducering aktiverad, och upp till 40 timmar med ANC avstängt. Beoplay HX kopplas till valfri musikspelare via Bluetooth 5.1 och drar nytta av Google Fast Pair och Microsoft Swift Pair för snabb koppling till Android-telefoner och datorer. Lurarna har även 3,5mm-ingång om man behöver använda kabel. Lurarna laddas via USB-C-kabel och det ska ta tre timmar att ladda lurarna fullt. Precis som tidigare kör Bang & Olufsen med kvalitetsmaterial och kåpornas kuddar har en insida av memory foam som klätts i mjukt lammskinn. Bågen är gjort av stabilt aluminium och på toppen sitter det koskinn och underdelen som trycker mot hjässan är av mjuk textil. Bang & Olufsen Beoplay HX går att köpa nu via Bang & Olufsens hemsida samt hos utvalda återförsäljare. Rekommenderat pris ligger på 5200 kronor och lurarna finns tillgängliga i svart. Beoplay HX i vitt och brunt kommer bli tillgängliga i maj. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Vad heter Knatte, Fnatte, Tjatte runt om i Europa?
Tupu, Hupu, Lupu

Mapologies har tagit en titt på vad Kalle Ankas brorsöner Knatte, Fnatte och Tjatte heter runt om i Europa. I original så heter de Huey, Dewey och Louie och det är rätt många länder som de heter det, eller varianter av det. Men många länder verkar ändå ha följt vårt exempel och döpt om de tre små ankorna till mer eller mindre udda saker. Mapologies har även tagit en titt på vad Kalle Anka och Musse Pigg heter runt om i Europa, men där är vi mer ensamma om att ha döpt om karaktärerna. Tumnagel
215kg
+
Roger Åberg

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

En första titt på tekniken i Lynk & Co 01!
Vi pratar med deras CTO David Green

När Lynk & Co kontaktade mig i veckan för en virtuell testkörning på distans var jag helt ärligt väldigt tveksam, under det senaste året har jag varit med om rätt många presentationer som lovat mycket men fallit platt. Men jag sa ja för att få snacka lite med deras CTO (alltså teknikchef på ren svenska). Lynk & Co är ju ett udda bolag som ska hyra ut sina bilar med en månads uppsägningstid och där användarna kan göra sina bilar tillgängliga för andra för att minska månadskostnaden. Det låter bra, men om det kommer att fungera i realiteten återstår att se. Oavsett var jag nyfiken på hur tjänsten skulle fungera och hur deras gränssnitt ser ut i bilarna. Det blev ett rätt härligt samtal om delning, vad som är viktigt i en bil, varför alla bilars system ser olika ut och hur det kommer att vara om tio år. Hela intervjun ovan eller hoppa till ett speciellt avsnitt här nedan! 01:37 Hej! 01:54 Rullar Lynk & Co på Android? 03:05 Vilka appar behövs i en bil? 03:53 En första titt på systemet och hur det fungerar 04:28 Unik hårdvara i bilen 04:47 Hur många utvecklare är de? 05:13 Skillnader mellan Kina och Europa när det gäller delning 06:49 Hur fungerar delningen? 07:43 Hur gör man med garage? 08:19 Kommer man endast att dela i city? 09:36 Kommer Lynk & Co att tjäna pengar på delningen? 10:40 Genomgång av systemet 11:36 Så sätter man igång delning i bilen 12:28 Journey Camera 13:35 Vilka nya funktioner kommer i bilarna nu? 14:41 Är gamification bra i bilen? 16:34 Skillnaden mot andra bilar 19:05 Skillnaden att utveckla för en bil och en telefon 21:04 Laddning och tankning av bilar 24:00 Varför gör Volvo, Polestar och Lynk & Co egna system? 25:03 Kommer system i bilar att bli mer lika varandra? 26:08 Är det ett problem att man lånar ut "sin" bil? Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Tim Burton ska göra spinoff på Addams Family
Wednesday Addams får egen tv-serie på Netflix

Klassiska Addams Family skapades som en tecknad serie redan 1938 och har sedan dess förekommit i lång rad serietidningar, böcker, tv-serier, filmer och annat. Igår meddelade Netflix att man har en ny Family Addams-baserad tv-serie på gång vilken kommer att handla om dottern i Addams-familjen, Wednesday Addams. Tv-serien kommer att regisseras av Tim Burton, regissören som tidigare bland annat gjort klassiker som Beetlejuice, The Nightmare Before Christmas, Corpse Bride, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, Dark Shadows, Batman och Batman Returns. Det här kommer att bli första gången Burton regisserar en tv-serie. Tv-serien om Wednesday Addams kommer att handla om när hon beger sig iväg till den lite udda skolan Nevermore Academy för att studera. Netflix skriver vidare om handlingen: "Wednesdayx27s attempts to master her emerging psychic ability, thwart a monstrous killing spree that has terrorized the local town, and solve the supernatural mystery that embroiled her parents 25 years ago - all while navigating her new and very tangled relationships of the strange and diverse student body." Tv-serien kommer initialt att sändas i tio avsnitt men när den kommer att ha premiär finns det inga uppgifter om än så länge. Här nedanför kan ni kolla in ett gäng med scener från när Christina Ricci spelade Wednesday i filmen The Addams Family som släpptes 1991. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Cruella
Emma Stone spelar ung Cruella de Vil

En ordentlig trailer har släppts för den kommande filmen Cruella, där vi får se Emma Stone spela en ung version av skurken från 101 Dalmatiner. I den nya filmen får vi träffa Cruella, eller Estella som hon kallade sig tidigare, härja runt i 70-talets London i hopp om att bli stor på modescenen med lite udda medel. Craig Gillespie, som tidigare regisserat i, Tonya, står för regin och utöver Emma Stone medverkar bland annat Emma Thompson och Mark Strong. 28 maj har Cruella premiär på bio. Vi får se hur det blir med dessa planer. Tumnagel
44.0°
+
André Stray
0

Marvel Studios Assembled ger oss en titt bakom kulisserna
Först ut är WandaVision

Disney meddelade igår att de snart kommer att dra igång den nya serien Marvel Studios Assembled som kommer att ge oss en liten titt på vad som sker bakom kulisserna när de spelar in sina olika superhjälteproduktioner. Det första avsnittet i serien kommer att handla om inspelningarna av WandaVision, den lite udda superhjälteserien som Disney+ började sända förra månaden. Om detta skriver Disney: "The first episode of ASSEMBLED will focus on the critically acclaimed WandaVision. Join Elizabeth Olsen, Paul Bettany and WandaVision’s creative team as the episode pulls back the curtain on this highly groundbreaking series. Witness how the crew went to great lengths to emulate various filmmaking methods used during the early years of television. Discover the unique challenges and ultimate rewards of performing an entire episode in front of a live studio audience." Assembled: The Making of WandaVision kommer att börja sändas på Disney+ 12 mars, en vecka efter finalavsnittet av WandaVisions första säsong. Framöver kommer Assembled även att visa avsnitt som handlar om produktionen av tv-serierna The Falcon and The Winter Soldier och Loki samt filmen Black Widow. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fynda digitala brädspel i ny Humble Bundle
Terraforming Mars, Ticket to Ride och Small World!

Att spela brädspel tillsammans med vänner fungerar sådär nu under pandemin, så varför inte införskaffa lite digitala versioner av brädspelen och lira med vänner online? Humble Bundle har samarbetat med Asmodee Digital för att erbjuda en rad olika digitala versioner av ett gäng högkvalitativa brädspel som lär förse spelarna med ett gäng timmars underhållning för en relativt liten slant. I vanlig ordning erbjuds spel i olika nivåer och för 1 euro låser man upp Pandemic med tillägget On the Brink, Small World med expansionen Grand Dames samt Love Letter. Betalar man mer än genomsnittet, 8,10 euro i skrivande stund, får man även tillgång till Ticket To Ride med tilläggen Legendary Asia och France, Splendor med tilläggen The Cities, The Strongholds samt Small World-tillägget Be not Afraid och Pandemic-tillägget On the Brink. Lägger man ut 8,22 euro får man ovan nämnda titlar samt Terraforming Mars, Blood Rage, The Lord of the Rings: Adventure Card Game samt Small World-tillägget Cursed och Ticket to Ride-expansionen Europe. Kort sagt är det rätt intressanta titlar. Undertecknad har tillbringat massvis med timmar i Small World och Terraforming Mars och om de digitala versionerna av dessa spel ens snuddar på upplevelsen som erbjuds i de fysiska versionerna så är det verkligen värt en titt. Speciellt för typ 80 pix. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Medierna i P1 om teknikjournalisternas gråzoner
Intressant reportage!

I veckans Medierna går man igenom teknikjournalistiken, bland annat för att Joel på Surfa.se och Nordichardware helt enkelt hade fått nog av smutsiga samarbeten och betalda artiklar. Reportaget, där jag är med, börjar 13 minuter in i programmet. Techjournalistik är en rätt udda bransch, i alla fall ur ett journalistiskt perspektiv. Vi skriver om prylar och halva grejen är liksom att få tag på dem, leka med dem och berätta för er läsare hur bra de är. Samtidigt har vi företag som tillverkar och vill sälja de där prylarna som vi vill få tag på och lite beroende på hur bra deras produkter är kan det bli en konstig situation om någon av parterna är oseriösa. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Nu bellar en lya innanför tull 100 lax kvadraten!
I Stockholm då

Pandemin har haft en del udda effekter, bland annat så har bostadspriserna ökat. I Centrala Stockholm ligger de nu i snitt över 100.000 kronor per kvadratmeter, vilket är första gången de gör. Efter att marknaden lugnades ner 2017 med amorteringskrav och annat så har alltså marknaden tagit fart igen. Under ytan så hittar man en annan effekt, nämligen att folk vill bo större och ha flera rum, vilket så klart är en effekt av hemmajobbandet. Ettor är fortfarande dyrast men skillnaden när man ser till priset per kvadrat mellan tvåor, treor och fyror är i princip obefintligt. (Bella betyder kostar, lya betyder lägenhet och 100 lax är 100.000 kronor). Tumnagel
22.7°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört Volkswagen ID.4!
Större och bättre än ID.3

När vi provkörde ID.3 i slutet av augusti så konstaterade vi att det var en riktigt bra bil med roligt utseende, billig interiör, bra utrymmen och bra prislapp. Att den skulle sälja anade vi och det gjorde den, mycket tack vare att Volkswagen hade larvigt bra erbjudanden. Nu kommer snart ID.4 och frågan är om den är lika bra, eller till och med bättre. Större kan vi snabbt konstatera att den är. Formatet på bilen är rätt udda, jag kallar det för SUV-likt. För den må vara plufsig som en SUV, men mittendelen av bilen går liksom djupare på mitten än fronten och rumpan så den känns inte riktigt så mycket SUV, men är samtidigt inte något vanlig kombi. Det är helt enkelt något nytt och det behöver ju inte vara dåligt. Se formerna på bilen här! Den nya plattformen och formerna gör att den är rejält stor på insidan, vilket så klart är trevligt. Trots rätt hög markfrigång och inte galen höjd så är utrymmena smått fantastiska. Tre vuxna får till exempel ledigt plats i baksätet. Men klädseln på inredningen är verkligen jätteful. Bagageutrymmet är helt ok och rymmer 543 liter. Kika in baksätet här! Kvaliteten på materialen i inredningen på ID.3 var katastrofal, men här är det bättre. Det är väl inte lyx som i en Bentley eller ens i en Audi, men det är helt ok. Normal Volkswagen-kvalitet. Den stora skärmen i mitten är också helt ok, Volkswagen har mycket att jobba på här men kör man mest CarPlay så spelar inte det så stor roll. Den lilla skärmen framför föraren med körlägesväljaren gillar jag skarpt. Kolla in skärmarna här! Något jag blev överraskad över var AR-funktionalitet på head up-displayen. Den fungerar verkligen och är grymt skönt när man ligger på landsvägen och har adaptiva farthållaren och lane assist igång. Det ska även fungera med navigationen, men det hann vi inte testa. Hur som helst en riktigt imponerande liten teknologiuppvisning av VW, vilket inte hör till vanligheterna. Se hur det fungerar här! VW har ju fått mycket skit för att de ligger efter på mjukvarusidan, och det gör de fortfarande jämfört med Tesla. Men de jobbar på och några av de saker som inte hunnits färdigt till ID.3-lanseringen fanns nu. Att köra är en ok upplevelse. Bilen delar drivlina med ID.3 men är tyngre så det är tråkigare än ID.3. 204 hästar och 0 till 100 på 8,5 sekunder är inget man skriver hem om, men det fungerar. Batteriet är också detsamma och är på 77 kWh och räckvidden ligger på cirka 50 mil enligt WLTP, mellan två mil upp eller ner beroende på utrustning, däckstorlek och sånt. När vi testade så fanns det en 1st Edition och en 1st Edition Max, vilket typ hade räckt om man även släppt en budget-versionen. Men häromdagen släppte man sex versioner till. Jag blir verkligen tokig på alla dessa versioner, de är skapade för att göra det enkelt i fabriken men för köparna är det vimsigt. Inte helt oväntat så är den version som sålt bäst av ID.3 den som det var kampanj på... Ni hittar alla priser och så i länken ovan. Om du vill privatleasa så kan det vara bra att veta att prislappen för en 1st edition (alltså den som kostar 514.900 kronor) ligger på 5425 kronor i månaden, vilket känns rejält rabatterat eftersom 1st edition Max som är 20 procent dyrare att köpa kontant kostar mer än 40 procent mer att leasa, 7725 kronor i månaden. ID.4 känns som en klockren bil för väldigt många. Inte galen prislapp, bra utrymmen och lagom på många sätt och vis utan att vara dötrist. Den stora konkurrenten kommer nog faktiskt att bli Skoda-kopian Enyaq som i alla fall jag tycker är betydligt snyggare, både på ut- och insidan. Har ni frågor eller funderingar? Kommentarerna är era! Vi fick en hel del frågor som vi besvarade på Instagram, de hittar du här. Tumnagel
49.8°
+
Roger Åberg
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Netflix rullar ut nytt ljudcodec till Android
Filmer och serier ska låta bättre

Kikar du ofta på filmer och serier på telefonen via Netflix? Då har vi goda nyheter då ljudupplevelsen är på väg att bli snäppet vassare än tidigare. Netflix har släppt en uppdatering till Android-appen som gör att den strömmar ljud via xHE-AAC, eller Extended HE-AAC med MPEG-D DRC, som ska ge användaren ljudkvalitet i klass med studioljud. Ett rätt vågat uttalande, egentligen, men det nya ljudformatet ska med variabel bitrate erbjuda högre ljudkvalitet när nätet tillåter och kunna sänka kvaliteten när man har dålig täckning. Med det nya codecet ska det även loudness management bli tillgängligt, vilket gör att du inte kommer behöva höja och sänka volymen när filmen eller serien hoppar mellan högljudda actionscener och tysta dialoger. För att kunna använda xHE-AAC behöver du ha en telefon, eller annan Android-enhet, med Android 9 Pie eller senare. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Charlie Cohen gör Assassin's Creed-kollektion
Mer flådiga AR-effekter

Techfokuserade modehuset Charli Cohen brukar göra kläder där gränsen mellan den fysiska världen och den digitala suddas ut. Nu har Charli Cohen gjort ett samarbete med Ubisoft med att släppa en Assassinx27c Creed-kollektion som inte bara ser riktigt trevliga ut om man gillar techwear, utan kommer även med rätt flådiga AR-effekter. Med en mobiltelefon som riktas mot någon som bär kläderna så kan man frammana denna AR-effekt där runor börjar växa ut från användaren för att i sin tur skapa ett par vingar eller Assassinx27s Creed-logotyp med Eivors ansikte. Kollektionen består av fyra olika plagg: T-shirten War Paint Tee som man kan få med både manliga och kvinnliga Eivors ansikte på för 75 euro, jackan Leap of Faith för 395 euro, byxorna Leap of Faith för 265 euro och BH:n Raven för 70 euro. Länk till kollektionen har ni här nere till vänster. I videon nedan ser nu hur AR-effekten ser ut med tshirten från Charli Cohen x Assassin’s Creed-kollektionen. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Rumsligt ljud tydligen på väg till Netflix
AirPods Pro och Max-ägare hurrar!

En riktigt trevlig funktion med AirPods Pro och Max är vad Apple kallar för rumsligt ljud, eller spatial audio som det heter på engelska. Det handlar om en funktion som gör upplevelsen när man tittar på film betydligt bättre genom att dels lista ut hur man vrider på huvudet så att ljudet alltid kommer från enheten man tittar på och dels lägger på surround. Rumsligt ljud är fantastiskt eftersom man får surround men framförallt för att ljudet verkligen känns som att det kommer från skärmen man tittar på. Det senare kan verka som spex, men det är naturligt för hjärnan att tro att ljudet faktiskt kommer från platsen det utspelas på. När man har provat funktionen känns det vanliga sättet att lyssna på rörlig bild udda, lite som att prata med någon några meter bort och dess röst spelas upp inuti ditt huvud. Hur som helst så har funktionen funnits i Apples egna tv-app på filmer och Apple TV+-material samt hos Disney+. Nu verkar det vara på gång även till Netflix, vilket vore en dröm faktiskt. Källan är en utvecklare som vill vara anonym, så det ska tas med en nypa salt. Om Netflix fixar stödet så borde allt material som har stöd för Dolby Atmos även att få stöd för rumsligt ljud. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
51.0°
+
Bobby Green
0

Lenovo presenterar laptop som dubblerar som spelkonsol
NEC Lavie Mini är en udda kombo i pc-segmentet

Snart drar CES-mässan igång och några som verkar ha laddat upp inför det är kinesiska Lenovo. Nu har företaget visat upp en rätt så udda laptop som man har utvecklat tillsammans med samarbetspartnern NEC. NEC Lavie Mini är en liten laptop som både går att använda som en traditionell laptop men som även går att fälla ihop för så att den går att användas som en handhållen spelkonsol. Förutom det så kan man sätta datorn i den tillhörande dockningsstationen och koppla den till en tv om man vill spela på en lite större skärm. Datorn har en 8 tum stor pekskärm som kör upplösningen 1900x1200, Intels 11th-gen i7-processor, 16GB RAM, 256GB SSD-disk samt två USB Type-C-ingångar. Det ska väl nämnas att NEC Lavie Mini i dagsläget bara är ett koncept. Huruvida Lenovo och NEC faktiskt kommer att släppa en sådan här maskin på marknaden återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Genomgång av nya Toyota Mirai
Kommer vätgasbilen lyckas bättre denna gång?

Toyotas första upplaga av Mirai lanserades 2015 men den blev aldrig någon riktig succé. Det berodde troligtvis inte bara på det något udda utseendet utan det hade säkert även att göra med att det här med vätgas är lite speciellt. Sen finns det ju inte överdrivet många ställen att fylla på heller och det ger nog många ångest. Att bilen dessutom kostade en rejäl slant gjorde ju inte saken bättre direkt. Toyota har rena elbilar på gång men de vill ändå göra ett nytt försök med Mirai och har därför lanserat en uppdaterad, och betydligt snyggare, version. Här får vi oss en genomgång av den för att se vad som har förbättrats. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2020

Gammal Apple Watch-prototyp läcker ut
Inblick i hemlig värld

Ibland måste prototyper hitta ut i verkligheten och då får de maskeras. Vanligast är detta på bilar som måste provköras just i verkligheten och då antingen får udda påbyggnader eller knäppa folieringar. Men även mindre saker som en Apple Watch måste ibland testas utanför de hemligaste labben och då placeras de i skal som gör att de går att använda men man ser fortfarande inte själva produkten. I det här fallet är det en tidig Apple Watch som har kvar sitt skal men även som mjukvara från tiden den användes för test. Den har alltså ett gäng olika testappar som används för att bland annat testa hur hemskärmen fungerar. Det är oklart hur just denna prototyp användes, men det kan ha varit av Apples egen personal för att testa klockan i olika miljöer eller så användes den för att visa upp funktioner för partners. Klockan har som ni ser ingen digital krona utan har istället två knappar på sidan. Hemknappen finns istället för knappen som i dag sitter vid den digitala kronan. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida