m

Eyecam är en webbkamera som verkligen håller koll på dig
Om du är ute efter något lite otäckare till dina videokonferenser

Här kan ni kolla in en webbkamera med lite otäck design som är utvecklad på tyska Saarland University Human-Computer Interaction Lab. Webbkameran kallas för Eyecam och förutom att se ut som ett öga så är kameran även försedd med AI-funktion som ger den möjlighet att följa ansiktet på personerna som befinner sig i rummet. Det gör att ögat rör sig och ser ut att hela tiden stirra på den personen som befinner sig framför kameran. För att göra det hela ännu mer realistiskt så är även Eyecam försedd med en funktion som gör så att "ögat" blinkar med jämna mellanrum, precis som ett mänskligt öga, något som ni kan kolla in närmare i videoklippet här nedanför. Eyecam är i dagsläget bara en prototyp och det verkar inte som om forskarna bakom webbkameran har några planer på att utveckla denna till en kommersiell produkt. Skulle du själv vara intresserad av att införskaffa en Eyecam har man lagt ut ritningar och mjukvaran som krävs på GitHub vilka ni kan ladda ner här. Huvudutvecklaren Marc Teyssier skriver där att han även håller på att spela in en steg-för-steg-video med instruktioner på hur man bygger en egen Eyecam. Vi har tidigare skrivit om Teyssier projekt "MobiLimb", ett artificiellt finger till mobiltelefoner vilket ni kan läsa mer om här. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Watch Dogs: Legion lyckas inte riktigt tända aktivistlågan
Vi har spelat Ubisofts nya hackersimulator

Watch Dogs: Legion försöker röra runt i Ubisofts open world-gryta genom att låta oss befria områden som precis som vilken London-bo som helst, men detta sätter mest käppar i hjulet för berättelsen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0
2019

Disney tar fram robot som reagerar lite långsammare
Gör att vi uppfattar den som mindre otäck

Disney Research har arbetat i årtionde med att ta fram robotar och andra animatironiska karaktärer till sina nöjesfält och filmer vilket gör att företaget idag är ett av världens främsta företag inom viss typ av robotforskning. Nu har företaget presenterat en ny robotarm där man har experimenterat med dennas reaktionstid. Tanken bakom det hela är att robotens reaktionstid och rörelser ska anpassas att mer likna en människas. Detta för att människor som möter roboten inte ska drabbas av den så kallade "uncanny valley"-känslan, en slags obehagskänsla som sägs uppstå när människor möter robotar som bara "nästan" beter sig som människor. I sitt experiment så testade Disney bland annat att låta roboten sträcka ut sin hand för att hälsa någon i lite olika hastigheter för att få detta så människolikt som möjligt. Rent tekniskt tar det en robot en millisekund att se att en människa vill hälsa på den men om roboten skulle reagera så snabbt så skulle sannolikt människan tycka att det blev lite otäckt. För en människa tar det oftast någon sekund för att uppfatta att någon sträcker ut handen mot den och sedan besvara detta. Forskarna på Disney upptäckte att samma sak gällde om roboten reagerade för långsamt då människor tyckte att även det var obehagligt. Exakt vad Disney har för pratiska planer med det här experimentet nämns inte. Vem vet, om några år kommer kanske en del av de cosplay-anställda på Dísneys nöjesfält ha bytts ut mot robotar försedd med teknik som denna. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svaga recensioner av nya Lejonkungen
Snygg men inte så mycket mer...

Lejonkungen i ny, verklig version har nått kritikerna och de verkar inte supernöjda. Tekniskt ska den vara riktigt bra gjord, så bra att den ligger i "uncanny valley" och alltså blir rätt kuslig och inte så skön. En recensent klassar den som en musikal som försöker vara en naturfilm på tv. Just nu är status att filmen har 60% på Rotten Tomato och 57 på Metacritic. Som referens fick The Lion King 1 1/2 76 procent på Rotten Tomatoes. Det finns en del roliga citat på recensenter på länken nedan. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0
2018

Afetto är en robot med många ansiktsuttryck
Ser ut som ett barn som planerar sattyg

Forskare på Osaka University har vidareutvecklat roboten Afetto som vi skrev om för första gången för sex år sedan. 2012 påminde Afetto mest om en bebis men den nya versionen av roboten ser ut som ett lite yngre barn. Roboten har bland annat försetts med "hud" som ser mer realistisk ut än föregångaren och den har även fått en liten kalufs på huvudet. Förutom det så har Afetto givetvis blivit bättre på sin huvuduppgift, att visa ansiktsuttryck som ska ge intrycket av att roboten uttrycker olika känslor. Hisashi Ishihara har lett arbetet med Afetto på Osaka University och han säger: "Android robot faces have persisted in being a black box problem: they have been implemented but have only been judged in vague and general terms. Our precise findings will let us effectively control android facial movements to introduce more nuanced expressions, such as smiling and frowning." Målet med Afetto är att den, och andra robotar, ska bli bättre på att umgås mer naturligt med människor genom att imitera människors ansiktsuttryck. Det kan antagligen få människor att känna sig lite mera bekväma runt robotarna och göra så att vi förhoppningsvis slipper den så kallade uncanny valley-känslan när vi stöter på robotar i framtiden. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Humanoida roboten Sophia på besök i Sverige
Tar sig ett snack med TV4

Den humanoida roboten Sophia som vi skrivit om några gånger tidigare är på besök i Sverige för att delta i en konferens för artificiell intelligens och i samband med det så besökte hon TV4:s nyhetsmorgon. Förutom Sophia så intervjuas även den svenske robotforskaren Fredrik Löfgren i klippet. I klippet snackar de lite om uncanny valley-konceptet och sedan får Sophia snacka lite om vad hon tycker om Sverige och annat. Därefter snackar man lite om robotars framtid och vad vi har att se fram emot de kommande åren på robotfronten. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotar lär sig hålla ögonkontakt
Hallå uncanny valley!

Den japanske robotuvecklaren och konstnären Takayuki Todo har tagit fram ännu skapelse och den här gången handlar det om ett litet robothuvud som han kallar för SEER (Simulative Emotional Expression Robot). SEER:s inbyggda kameror letar efter människor i sin närhet och när den får ögonkontakt med en människa så börjar roboten imitera människans ansiktsrörelser samtidigt som den behåller ögonkontakten med människan. SEER visades upp på den pågående SIGGRAPH-mässan i Vancouver, Kanada, och TechCrunch har kollat in det lilla robothuvudet: "Real humans are more expressive, naturally, but this little face with its creepily realistic eyes plunged deeply into the uncanny valley and nearly climbed the far side. It’s a bit creepy, but not in the way that some robots are — when you’re looked at by inadequately modeled faces, it just feels like bad VFX. In this case it was more the surprising amount of empathy you suddenly feel for this little machine." SEER är i dagsläget bara ett konstprojekt men som TechCrunch skriver så är det nog inte alls omöjligt att teknik som denna dyker upp i smarta assistenter, riktiga robotar och annat i framtiden. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Uppdaterad Januaris Playstation Plus-spel blir Deus Ex och Batman
Trevligt!

Sony har via diverse Facebook-reklamer meddelat vilka spel Playstation Plus-prenumeranter kommer kunna lira utan extra kostnad nästa månad. Eller i alla fall PS Plus-spelen till Playstation 4. Dessa är Deus Ex: Mankind Divided samt första säsongen av Batman: The Telltale Series. Och förstås Thatx27s You som varit tillgängligt via PS Plus sedan spelet släpptes i somras. Vilka spel som kommer bli tillgängliga till Playstation 3 och Vita är för tillfället okänt, men troligtvis kommer den informationen dyka upp inom kort. Spelen borde bli tillgängliga 2 januari. Uppdatering: Nu har Sony officiellt berättat vilka spel som vi kommer kunna lira i januari och utöver Deus Ex, Batman och Thatx27s You så kommer PSVR-ägare kunna lira StarBlood Arena. Till PS3 kommer Sacred 3 och Book of Unwritten Tales 2 bli tillgängliga och Vita-spelare kommer kunna lira Uncanny Valley och Psycho-Pass: Mandatory Happiness. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Veckans PSN-uppdatering
I dag är det tisdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären

Till PlayStation 4 så kan man den här veckan köpa The Surge, CrossOut, Future Unfolding, Skyforge, ACA Neo Geo The King of Fighters ’95, Farpoint, Injustice 2, Tango Fiesta, Dick Wilde, ACA Neo Geo Galaxy Fight: Universal Warriors, Black & White Bushido, Uncanny Valley, Portal Knights, Shadow Warrior 2, Skylar & Plux: Adventure on Clover Island, Akiba’s Beat, Chroma Squad och Oceanhorn – Monster of Uncharted Seas (finns även demo för det). PlayStation Vita får Oceanhorn – Monster of Uncharted Seas, Hakuoki: Kyoto Winds och Operation Babel: New Tokyo Legacy. En komplett lista på allt som dyker upp i PlayStation-affären denna vecka kan hittas via länken nedan. Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0

Google visar användares ansikten genom VR-headset
Bra om man vill spela in filmer i mixed reality

Google har utvecklat en teknik som kanske kan vara intressant för YouTubers och andra när de spelar in sig själva då de tar del av olika VR-upplevelser. Detta kallas ibland mixed reality och då får man se spelaren filmad mot en greenscreen där själva VR-upplevelsen visas. För att man även ska kunna se spelaren ansikte, som fram tills nu varit täckt av ett VR-headset, har Google Research och Daydream Labs tagit fram en teknik som visar spelaren ansikte genom VR-headsetet. Detta har man åstadkommit genom att scanna in spelaren ansikte och exportera detta som en 3D-modell. Därefter har man installerat en ögon-tracker i ett HTC Vive som håller koll på var spelaren tittar och därefter renderas 3D-modellen som ett lager ovanpå själva VR-headsetet. Google har valt att låta konturerna av headset vara kvar i spelarens ansikte även om man skulle kunnat ta bort även detta. Google säger att man har gjort detta för att undvika den så kallade "uncanny valley"-effekten som kan drabba människor om konstgjorda föremål är allt för lika människor men det ändå är något som inte riktigt stämmer. Google säger att deras "headset removal"-teknik fortfarande är på utvecklingsstadiet men att man arbetar tillsammans med YouTube för att deras användare ska få tillgång till tekniken när de spelar in VR-upplevelser i mixed reality i framtiden. Nedan kan ni kolla in ett exempel med och utan hjälp av Googles nya teknik. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Veckans PSN-uppdatering
I dag är det tisdag vilket innebär nya grejer i PlayStation-affären

I dag får PlayStation Plus-medlemmar tillgång till månadens PlayStation Plus-spel som är LittleBigPlanet 3 (PS4), Not a Hero (PS4), Starwhal (PS3, Cross Buy med PS4), Anna: Extended Edition (PS3), Ninja Senki DX (PS Vita, Cross Buy med PS4) och TorqueL (PS Vita, Cross Buy med PS4). Till PlayStation 4 kan man denna vecka köpa How to Survive 2, Slide N’ Go, 8Days, Kitty Powers’ Matchmaker, Nioh, VR Ping Pong, Uncanny Valley, Hand of Fate Deluxe Edition, So Many Me och WinKings. PlayStation 4 får även denna vecka en öppen beta för For Honor som drar igång den 9 februari. PlayStation Vita får Uncanny Valley och inte så mycket mer. En komplett lista på allt som man kan hitta i PlayStation-affären denna vecka kan hittas via länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Roboten Nadine ser ut som sin skapare
En social robot

På Nanyang Technological University (NTU Singapore) har robotutvecklaren professor Nadia Thalmann och hennes arbetsgrupp tagit fram den här humanoida roboten som man kallar för Nadine och som har fått sitt utseende efter Thalmann. Det handlar om en "social" robot som fungerar lite som de digitala assistenterna i dagens mobiltelefoner. Det vill säga man kan ställa frågor till den och förhoppningsvis få någorlunda vettiga svar. Den kommer även ihåg personer den har träffat tidigare och kan lagra deras namn och hälsa på dem när de dyker upp igen. Man tänker sig att robotar som Nadine i framtiden ska kunna fungera som en riktig version av Star Wars-roboten C-3PO och till exempel hjälpa till med översättningar, etikettsfrågor och liknande skriver NTU Singapore i ett pressmeddelande. Nedan kan ni se ett lite äldre bonusklipp där Nadine försöker mima och röra sig i takt till en remix av Adeles Rolling In The Deep. Det går väl sådär. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in lite robotar från iREX
Robotmässan i Japan

I veckan var det dags för International Robot Exhibition (iREX), robotmässan som hålls två gånger per år i Japans huvudstad Tokyo, och här kan ni kolla in lite robotar som visades upp där. Det handlade om alla möjliga robotar, både humanoida och andra, som var avsedda för både sällskap, underhållning, arbete och annat. Leonardo daVinci-roboten som syns i början av klippet ovan ska ha varit en av de som tilldrog sig mest uppmärksamhet under årets robotmässa i Tokyo. Den är framtagen för att lära barn om möjligheterna med robotteknik. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spana in Uncanny Valley
Kortfilm om virtuell verklighet

Här har vi den argentinska kortfilmen Uncanny Valley som handlar om några människor som blivit beroende av virtuell verklighet. In the slums of the future, virtual reality junkies satisfy their violent impulses in online entertainment. An expert player discovers that the line between games and reality is starting to fade away. Denna kortfilm har plockats upp av Hollywood och tanken är att den skall fläskas ut till en långfilm inom kort. Tumnagel
43.2°
+
Frode Wikesjö
0
2013
2011
2008

Helt otrolig 3D
Uncanny Valley

Människa i 3d-grafik Tumnagel
37.1°
+
0

Bilder och intervju från Heavy Rain
Bilder på ögon

TVG bjuder på en intervju med David Cage, mannen som ligger bakom Heavy Rain för Playstation 3. Spelet utvecklas av samma team som låg bakom PS2/PC/Xbox-spelet Fahrenheit så man kan säkerligen räkna med ett handligsdrivet spel med karaktärer som enligt utvecklarna skall besegra Uncanny Valley. Sedan projektet offentliggjordes på E3 förra året har man inte hört allt för mycket om det här potentiellt intressanta spelet. Så passa på att läsa vad David Cage har att säga om Heavy Rain. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0