m

BMW M235i xDrive Gran Coupé imponerar inte i älgtest
Än slank han hit, än slank han dit

KM77 har nu kört älgtest med BMW M235i xDrive Gran Coupé och den presterade inget vidare. Problemet var att man inte fick tillbaka bilen på rätt spår tillräckligt snabbt efter att ha gjort de snabba svängarna och resultatet blev att man hamnade i konerna istället. Först när man sänkte hastigheten till 68 km/h gick det utan att några koner fick sätta livet till. Mercedes-Benz CLA 200 var dock ännu sämre och där tvingades man sänka till 66 km/h för att det skulle gå vägen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volkswagen Golf i älgtest
Kämpar mot understyrning

Här får vi se när nya Volkswagen Golf körs i ett så kallat älgtest. Testet visade att bilen understyr ganska så kraftigt och man var tvungen att sänka hastigheten till 69 km/h för att den skulle passera konerna på ett godkänt vis. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Racerförare testar Porsche Taycan Turbo S
Andy Pilgrim tar ut bilen på bana

Andy Pilgrim är en professionell racerförare och vet ett och annat om hur en bil ska bete sig för att anses vara bra på bana. Här får vi se när han kör med en Porsche Taycan Turbo S på NCM Motorsports Park i Kentucky för att se vad den går för. En av grejerna Porsche har tryckt på med denna bil är att den fortfarande ska kännas som en Porsche att köra, och inte skämmas för sig vid just bankörning. Resultatet blev lite understyrning men överlag blev Andy imponerad. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0
2019
2017

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar nya Picanto
Första småbilen med torque vectoring

Det är dags för den tredje generationen av Kia Picanto att göra entré och så här ser den ut. Bland nyheterna hittar vi större utrymmen, mer teknik och bättre komfort. Hjulbasen har ökat med 15 millimeter och mäter nu totalt 2,38 meter. Överhänget fram har blivit kortare medan man gjort tvärtom där bak. Längden på bilen är dock densamma som föregångaren, 3,59 meter. Chassit har styvats upp och styrningen ska ha blivit snabbare.Nya Picanto får även som den första småbilen torque vectoring (vridmomentsfördelning vid kurvtagning) som hjälper till att minska understyrning. På insidan hittar vi en sju tum stor pekskärm och finare materialval med högre finish. Apple CarPlay och Android Auto ska finnas, på tillvalsidan finns bland annat backkamera och trådlös mobiltelefonladdning. Tidigare gick det in 200 liter i bagaget, nu är det istället 255 liter som gäller. Fäller man baksätet ska det gå in 1 010 liter vilket Kia säger är störst i klassen. Picanto erbjuds nu för första gången i en GT-Line-version. Det tuffar till utseendet med röda, silvriga eller svarta detaljer på utsidan, ett lite roligare kjolpaket och dubbla avgasrör som är kromade. Under huven finns det tre stycken olika motorer att välja mellan - 1,0 MPI med 67 hästar, 1,2 MPI med 84 hästar eller 1,0 T-GDI med 100 hästar. Oavsett vilken du väljer kopplas den till en fempetad manuell växellåda. Premiär blir det på bilmässan i Genève. Försäljningen drar igång i maj men några svenska priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2016

Nissan Micra generation fem är här
"The revolution has begun"

Det är dags för Nissan att rulla ut generation fem av modellen Micra och med denna säger man att revolutionen har börjat. Den nya bilen är längre, bredare och lägre än sin föregångare och följer nu designmässigt sina övriga syskon lite bättre fast med en ännu modernare känsla. Den ska även vara rymligare interiört och under huven har man bantat motorerna och monterat turbo. Nya Micra får även massa smarta säkerhetssystem, såsom döda vinkel-varnare, lane assist, parkeringshjälp, automatiskt helljus och nödbroms som själv bromsar bilen om olyckan skulle vara nära. För att få till en sportigare körupplevelse har man plockat över system från Qashqai och X-Trail som ska minska understyrningen. Bilen får även elektrisk servostyrning. Under huven finns det från start tre olika motorer att välja mellan. Den minsta är en trecylindrig bensinturbo på 0,9 liter som ger 90 hästar. Sen finns det ytterligare en bensinmotor på 1,0 liter men den har ingen turbo och ger istället 73 hästar. Sist ut är en diesel på 1,5 liter som även den ger 90 hästar. Nya Micra börjar säljas i Sverige i maj nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Det vore kul att inte hålla med hyllningskören, men det går inte
Jag har kört nya Mazda MX-5

Mazdas nuvarande utbud av bilar gör inte direkt att det skallrar i knäskålarna av habegär men det finns en modell som sticker ut och som troligtvis alltid kommer att göra det - MX-5. Eller Miata som jag tycker att man alltid ska kalla den, så vi håller oss till det. Nu har jag i alla fall fått provköra den senaste upplagan av världens vanligaste öppna sportbil i två olika smaker - både med den lilla och med den stora motorn. Det var föresten ljug, för någon särskilt stor motor finns inte. Men det har aldrig varit grejen med Miata heller, utan fokus har alltid legat på låg vikt, trevligt uppträdande på vägen och en körupplevelse som alla kan uppskatta. Den allra första modellen rullade av bandet på fabriken i Hiroshima i april 1989 och för bara någon vecka sedan hände en sak som inte många biltillverkare kan skryta med - det miljonte exemplaret av modellen tillverkades. Och även om Mazda lyckats få ur sig fyra generationer är receptet fortfarande detsamma. Både journalisterna och fansen är lyriska, men över vad? Vad är det som har gjort Miata till en sådan framgångssaga och varför har konkurrenterna ingen direkt utmanare? Svaret är helt enkelt less is more, för det man behöver för att få en kul upplevelse i en bil är precis det Mazda har fått till här, och det handlar verkligen inte om lyxigt skinn, träpaneler som tuggats fram av uzbekisk bäver eller 27 stycken lager diamantlack. Och framförallt inte om att ha en miljon hästar under huven. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0
2015

Det är den här 911:an du ska ha
Jag har kört Porsche 911 Targa 4 GTS

Vilken är egentligen den ultimata 911:an? Vilka kriterier ska uppfyllas och hur ska man tänka om ett köp stundar? För min egen del vill jag först och främst ha manuell låda. Porsches dubbelkopplingslåda PDK är helt fantastisk men den är också lite för avancerad för att ge den där rätta känslan. Och har man väl testat någon manuell Porsche vet man hur det ska kännas. Mitt andra krav är att motorn inte ska vara överladdad. Det ger en helt annan karaktär och även om man får mer effekt tappar man det där råa vridet och upplevelsen som bara en sugmotor kan bjuda på. Den tredje saken jag kan komma att tänka på är en lyxpryl jag blivit mer och mer kär i på senare år - möjligheten att kunna plocka av taket och släppa in himlen. Men jag är inte så förtjust i cabbar, utan har insett att targatak är den bästa kompromissen. När man kokar ner dessa önskemål till en modell måste det nödvändigtvis inte landa i en Targa 4 GTS, men i det här fallet är det precis det som sker ändå. Jag hävdar fortfarande att det är en Cayman GTS du ska titta på om du funderar på en ny Porsche, men är du helt inne på att köpa en 911 är det den här du ska ha. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Kurvsmiskare men ingen bansmiskare
Jag har kört nya Mini John Cooper Works

Småbilar i dag är inte hur småbilar alltid har varit. Nästan varenda tillverkare erbjuder i dag en prestandaversion av en befintlig småbil men hos Mini kan man faktiskt blicka tillbaks så långt som till 60-talet och träffa på fenomenet redan då i form av Cooper S. Versionen fick givetvis följa med när BMW återupplivade märket igen 2001 och det blev inte helt oväntat väldigt välkommet. Precis som förr finns det även ett namn för de som vill ha ännu mer prestanda - John Cooper Works. Förra året presenterades den tredje generationen under BMW:s styre och denna har jag satt tänderna i på slingriga vägar i Toscana-området. Och det är precis där den hör hemma, och inte på en racerbana som man först kanske hoppas på. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2014

Jag tävlade mot Bobby och Bobby vann
Så var det att åka med i Audis självkörande RS7

Det bästa med att köra bil är att just köra bil. Man har kontrollen över en maskin och bestämmer vart man vill åka och hur fort eller långsamt det ska gå. Det är väldigt enkelt att känna sig fri när man kör bil. En trevlig vägsträcka, vackert väder, nedvevad ruta och ingen tid att passa - då mår man. Sedan lång tid tillbaka har vi människor förutspått att vi i framtiden inte skulle köra bil - utan bara åka bil. En dator skulle alltså ta över körningen och vi skulle förpassas till passagerare som bara åkte med på turen. Framtiden har varit här en stund och vi har sett allt från självbromsande bilar till de som håller dig i rätt körfält. Audi tog nyligen ett steg till när de presenterade RS7 Concept - en helt självkörande bil kapabel till att blåsa på i full fart på en racerbana. Det låter ju helt galet men det här är bara början. Jag begav mig till varmare nejder för att åka med i konceptbilen som det visade sig att jag hade mer gemensamt med än jag trodde - den heter nämligen Bobby. Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
2013

Liten facelift och ny växellåda till Evoque
Nu nio kuggar

Range Rover Evoque är en dundersuccé och hittills har Land Rover sålt 170 000 exemplar på så kort tid som 1 1/2 år. Nu uppdateras modellen lite grann på ut- och insidan och får som vi tidigare har berättat en helt ny växellåda med nio steg. Nytt på utsidan är nya lackalternativ, bland annat den vi ser här som kallas för Zanzibar Bronze. Sen får bilen nya fälgar och ett nytt utseende på Land Rover-märket. Det är alltså under skalet det har hänt flest saker och det största är den helt nya 9-stegade lådan från ZF. Den förbättrar bland annat bränsleförbrukningen med 11.4 % och utsläppen med 9.5 %, ger mjukare växling än tidigare och bättre acceleration när man trycker på. Nytt är också något som kallas för Active Driveline, en förbätttring till fyrhjulsdriften som ska minska understyrningen. Den ser också till att koppla ur fyrhjulsdriften när man kör över 35 km/h, för att spara in på soppan. När uppdaterade Evoque släpps och om det blir något prispåslag jämfört med föregångaren är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Det busiga arvet lever kvar

Ahh, Golf GTI. Bilen som 1976 inte själv visste vad den skulle göra för avtryck här i världen. Det här är bilen som startade något helt fantastiskt, helt plötsligt kunde körglädje köpas av gemene man och man behövde inte längre vara hästhandlare för att själv få ta del av bilar som fick smilbanden att masseras. Pigga och ettriga motorer som stoppades ner i små och smidiga chassien visade sig vara ett makalöst bra recept och är du en av de stora biltillverkarna idag måste du ha en sån här i ditt utbud. Men Golf GTI var alltså det som startade hela vågen, och den lever som tur är fortfarande idag. Mer än någonsin skulle jag vilja säga. Tumnagel
233kg
+
Bobby Green
Nästa sida