38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Mass Effect 5 lär köras i Unreal Engine i stället för Frostbite
Låter ju rimligt

Mass Effect: Andromeda använde sig utav DICE:s spelmotor Frostbite, men det verkar som att det kommande spelet kommer köra den mer lätthanterliga Unreal Engine. I alla fall om man tror på en jobbannons som EA publicerat på sin hemsida. EA letar efter någon som kan jobba på Mass Effect-serien hos Bioware och en stor bonus är om personen har erfarenhet med Unreal Engine 4. "Amen vem fan bryr sig" kanske ni tänker nu, men detta kommer förhoppningsvis underlätta för utvecklarna att leverera ett kompetent och underhållande äventyr. Andromeda kritiserades rejält jämfört med tidigare spel i serien på grund av knepiga animationer, många buggar och ojämn story. Någon månad efter spelets release publicerade Kotaku ett reportage om den långa och struliga utvecklingsperioden och Bioware-utvecklade sade kort och gott att det var rätt problematiskt att jobba med Frostbite. Mer specifikt tillbringades majoriteten av utvecklingstiden med att lära sig spelmotorn och de sista 18 månaderna med att faktiskt jobba på spelet. Hur som helst. I och med att Mass Effect 5 är några år bort så kommer troligtvis spelet använda sig utav den urläckra Unreal Engine 5 och vi kommer få ett Mass Effect-spel som kommer hålla samma höga nivå som originaltrilogin. Vi håller tummarna att det blir så i alla fall. Tumnagel
44.9°
0

Så här ser The Ascent ut ur ett förstapersonsperspektiv
Tufft

The Ascent är inte bara kul att spela det är riktigt snyggt också. Men spelets alla vackra cyberpunk-miljöer kan ju mer eller mindre endast upplevas ur ett fågelperspektiv när man väl spelar spelet. Men för att se hur livet i spelvärlden ser ut på lite närmare håll har YouTube-användaren Griff använt Universal Unreal Engine 4 Unlocker och flyttat kameran till ett mer klassiskt förstapersonsperspektiv. Resultatet kan du se i klippet ovan och där kan man också se vilken otrolig detaljrikedom spelet har trots att spelet egentligen har kameran på ett rätt så bra avstånd. Tumnagel
43.2°
0

Pro Evolution Soccer blir eFootball
Och free-to-play

Konami har bestämt sig för att dumpa namnet Pro Evolution Soccer (PES) för att istället köra sin populära fotbollsspelserie under namnet eFootball. Året spel kommer vara helt byggt från grunden i Unreal Engine 4 och kommer också köras under free-to-play-modellen. Det innebär att spelet kommer vara gratis att spela och istället finansieras via diverse mikrotransaktioner. Om dessa mikrotransaktioner förblir mikro eller blir makro återstår dock att se. I bilden nedan kan man se hur Konami planerar att uppdatera spelet det första året. Då det är gratis att spela kommer det inte säljas någon fysisk version av spelet utan kommer endast kunna laddas ner via respektive plattforms digitala butiker. eFootball kommer släppas under hösten till PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One och Windows. Det ska också komma till iOS samt Android vid ett senare tillfälle. Tumnagel
38.3°
0

Epic Games presenterar MetaHuman Creator
Nya verktyg för att skapa karaktärer i Unreal Engine

Karaktärsdesign i spel brukar vara en lite blandad historia. I vissa fall får vi karaktärer med extremt väldesignade ansikten med mänskliga rörelser och små detaljer som att se svettdroppar bildas ur porer. Och ibland är det så illa att man undrar om spelskaparna någonsin interagerat med en annan människa. Epic Games har visat upp lite nya verktyg som kan hjälpa utvecklare som jobbar med Unreal Engine att leverera riktigt realistiska karaktärer till sina spel. Det nya verktyget heter MetaHuman Creator och ska med enkla medel hjälpa spelskapare att skapa realistiska digitala människor som de i sin tur kan importera till Unreal Engine, vilket både ska fungera med Unreal Engine 4 och kommande Unreal Engine 5. Det hela ska fungera via en webbläsarapp och använder sig utav Unreal Engine Pixel Streaming. MetaHuman går att testa nu och det som behövs är Unreal Engine 4.26.1, eller senare version. Initialt får man leka runt med ett begränsat antal förinställda karaktärer, men med de tillgängliga verktygen får man i alla fall en hum om hur det hela kommer fungera senare. Tumnagel
51.8°
0
2020

Digital Foundry tar en ordentlig titt på Final Fantasy VII Remake
Hur bra presterar spelet på Sonys konsoler?

Digital Foundry har grottat ner sig i Final Fantasy VII Remake för att se hur spelet presterar på den tekniska fronten. Mer specifikt pratas det om dynamiska upplösningar, framerate, användandet av Unreal Engine 4 och lite annat smått och gott. Det pratas även om högupplösta texturer som laddas in väldigt långsamt, och i bland inte alls, vilket verkar vara ett problem oavsett om du kör vilken version av PS4 du kör på eller typ av lagring. Tumnagel
37.9°
0
2019

Simon Stålenhags verk i filmform
Mycket snyggt!

Det är fredag och den börjar vi med den här fantastiska filmversionen av Simon Stålenhags The Electric State. Eller det är en film som är inspirerad av den snarare. Det är ett slutarbete gjort av Berlin-bon Jakob Keudel och det är riktigt snyggt gjort i Unreal Engine 4. Tumnagel
58.9°
0

World of Warcraft återskapat i Unreal Engine 4
Snäppet tjusigare än WOW Classic

World of Warcraft var rätt tjusigt när det lanserades 2004, men sedan dess har det hänt en hel del på grafikfronten. Danske kreatören Daniel L har de senaste åren spenderat en hel del tid med att återskapa områden i det klassiska MMO:t i Unreal Engine 4 och hur det ser ut kan ni skåda ovan. Tumnagel
42.6°
0

Respawn berättar varför Unreal används i Jedi: Fallen Order
Rätt motor för rätt spel

Tidigare i våras släpptes ett omfattande reportage om Biowares företagskultur och i pratades det en hel del om DICE:s spelmotor Frostbite. Mer specifikt hur påfrestande det var att jobba i en spelmotor som tagits fram för Battlefield-serien, då utvecklarna ständigt var tvungna att lösa problem som aldrig tidigare uppstått. Fler EA-ägda utvecklare använder Frostbite, men Respawn verkar ha sluppit undan den tjusiga men problematiska spelmotorn i sina spel. Titanfall och Apex Legends kör Source-motorn och kommande Jedi: Fallen Order är gjort i Unreal Engine 4. I en ny video från Game Informer pratar Vince Zampella och Stig Asmussen om varför Unreal Engine används i sitt kommande spel. Kort och gott handlar det om att Respawn vill använda rätt spelmotor för rätt typ av spel, samt att Respawn inte hade tillgång till Frostbite då gänget inte var ägda av EA när utvecklingen av Jedi: Fallen Order inleddes. Tumnagel
37.7°
0

CS-banan De_dust2 återskapad i Unreal Engine 4
Tjusigt!

Den klassiska Counter-Strike-banan De_Dust2 har troligtvis alla spelare någon gång tillbringat lite kvalitetstid på. Bandesignen har varit mer eller mindre densamma sedan banan släpptes med Counter-Strike 1.1, men har sedan dess fått lite grafiska uppgraderingar. Nu har banan fått en ordentlig uppgradering tack vare den svenske grafikern Wiktor Öhman som restaurerat banan i Unreal Engine 4. En mer detaljerad genomgång hittar ni precis här. Tumnagel
58.1°
0

Days Gone är verkligen inget måste ha-lir
Vi har lirat nya "zombieliret"

TL;DR: Days Gone levererar en intressant, men spretig, upplevelse som inte riktigt når upp till sin potential. Kill your darlings är ett begrepp man stöter på lite titt som tätt och helt ärligt har jag aldrig känt att det är så relevant som med Days Gone. Viljan att göra extremt mycket finns där, men helt ärligt hade spelet mått så sjukt mycket bättre om någon bara hade suttit sig ner, kapat drygt 10 timmars onödigt och bitvis tråkigt innehåll och sedan pusslat samman det som är kvar för att leverera en stabil och genomtänkt upplevelse. Jag såg länge fram emot att få spela Days Gone, men efter att ha pressat mig genom spelets story känner jag att Days Gone inte är ett måste på samma nivå som andra Playstation-exklusiva titlar. Köp Days Gone (sponsrad länk) Tumnagel
36.7°
0
Nästa sida