m

Audi R8 sätter världsrekord på kvartsmilen
Har runt 3000 hästar

Underground Racing har i flera år nu byggt riktigt snabba bilar och nu har man nyligen satt ett nytt världsrekord med en ombyggd Audi R8. Bygget som man kallar för X Version R8 har dubbelturbo och levererar runt 3000 hästar med racesoppa i tanken. Här får vi bevis på hur sjukt snabb den är när man trampar gasen i botten. På kvartsmilen lyckades man köra på bara 7,695 sekunder med en slutfart på hela 316,7 km/h. Bilen har dragracing-däck men har annars full interiör och är inte strippad på det viset. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Ford busar med eldriven Mustang-prototyp
Den här har fyra motorer som ger över 1500 hästar

Om man vill ha mer effekt i sin elbil kan man ju bara lägga till en extra elmotor. Eller fyra? Det var i alla fall vad Ford gjorde när de skapade Mustang Cobra Jet 1400. Det här galna bygget har alltså fyra stycken elmotorer under skalet och dessa producerar tillsammans hela 1523 hästar oavsett vad namnet säger. Och detta är alltså effekt på hjulen. Nyligen var man och körde prototypen på dragracingbanan och där lyckades den köra kvartsmilen på 8,27 sekunder med en slutfart på 270 km/h. Den här bilen får väl ses som en testbänk för vad man kan göra, så räkna alltså inte med att detta är något som kommer att komma i produktion den närmaste tiden. Ford snackar även med NHRA för att se hur man skulle kunna elektrifiera dragracing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2018

Hennesseys Jeep Trackhawk är ruggigt snabb
Suven gör 0-100 km/h på runt 2,3 sekunder

Jeep Trackhawk är med sina 717 hästar långt från en slö bil, men Hennessey är ändå aldrig nöjda. De har tryckt ner inte mindre än 1.200 hästar i sin version och det har gjort den sjukt snabbt. Uppgraderade kolvar, stakar, andra kammar, större kompressor och lite saker till får upp effekten rejält och gör att bilen nu kan avverka 0-60 mph (96 km/h) på bara 2,3 sekunder. Kvartsmilen klämmer den på 9,66 sekunder med en slutfart på 233 km/h. Hennessey kommer att bygga 24 stycken av den här och varje kostar dig 179.000 dollar. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen
Vi har provkört nya Volvo V60!

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0

Världens snabbaste Demon på kvartsmilen
9,14 sekunder

Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Lite fler siffror kring nya Corvette ZR1
Så snabb är den på kvartsmilen

I november förra året presenterade Chevrolet nya Corvette ZR1. Man berättade att den hade 765 hästar och 968 newtonmeter från sin 6,2 liter stora kompressormatade V8:a och att toppfarten var 337 km/h. Men vad bilen klarade 0-100 km/h på fick vi inte reda på, men dessa siffror sägs nu ha sipprat ut på nätet. Jänkarna mäter i och för sig 0-96 km/h men vi får ändå en uppfattning av hur snabb bilen är. 2,85 sekunder är det som gäller och det är ruggigt kvickt. 0-160 km/h ska gå på sex sekunder och kvartsmilen ska vara avklarad på 10,6 sekunder med en slutfart på 215 km/h. Siffrorna är såklart imponerande men inte tappa-hakan-mässiga jämfört med Z06 som gör 0-96 km/h på 2,95 sekunder och kvartsmilen på 10,95 sekunder. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Köpte två stycken Smart för att hålla folk borta från sin uppfart
Har man gott om pengar så

En herre i det snofsiga området Oberkassel i Düsseldorf hade problem med att folk parkerade för nära hans utfart. För att lösa detta köpte han två stycken Smart-bilar och parkerade en på varje sida om sin utfart, så att ingen annan skulle kunna ställa sig där. Nu ska han alltså ha tillräckligt med utrymme för att kunna ta sig ut och in med sin SUV i garaget, och slipper problemet med att någon okänd har parkerat för nära. Enligt uppgift ska hans Smart-bilar ha stått där i tre år nu, och det är inget olagligt med det. Så länge bilarna kan köras därifrån om det skulle behövas har Düsseldorfs Traffic Management Office inget problem med det hela. Grannarna är dock inte helt överförtjusta då det redan är svårt att få parkering i området som det är. Tumnagel
79.8°
+
Bobby Green
0
2017

TC-X är världens snabbaste elbil
På 201 meter

True Cousins är ett danskt företag som består av två kusiner och de ligger bakom ett bilbygge som kallas för TC-X. Bilen är helt eldriven och 2015 fick man titeln världens snabbaste elbil med den när man körde 201 meter på 5,74 sekunder. Rätt imponerande av en bil som drivs av två stycken ombyggda gaffeltrucksmotorer som matas av ett litiumjonbatteri med 960 celler. Nu, två år senare, har man utvecklat bilen ytterligare och prestandan har skruvats upp ännu mer. Rekordet är återigen slagit när man efter körningen klockades för 4,89 sekunder med en slutfart på 233,09 km/h. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
2016

Världens snabbaste gatlegala elbil
En pigg och något modifierad Enfield 8000

1973 presenterade Enfield Automotive modellen Enfield 8000 - en liten eldriven bil som hade åtta modesta hästar, en toppfart på 77 km/h och en räckvidd på omkring 6,5 mil. Fram till 1977 tillverkades 120 stycken exemplar och i dag finns det inte många kvar. En gul lever dock fortfarande, om än något modifierad. Originalmotorn har fått ge rum åt något lite vassare, och nu har bilen korats till världens snabbaste gatlegala elbil. Byggherren heter Jonny Smiths och han har stoppat in två stycken elmotorer som tillsammans bjuder på över 800 hästar och ett vrid på 1 600 Newtonmeter. Det gör bland annat att bilen accar från 0 till 182 km/h på sjukt låga 6,15 sekunder. I helgen körde han kvartsmilen med den 900 kilo tunga (lätta?) bilen på 9,8697 sekunder med en slutfart på 195,91 km/h. Nytt världsrekord och en sekund snabbare än vad en Tesla Model S P90D klarar av. Klippet ovan är från en körning som inte var riktigt lika snabb som rekordrepan, men ändå rätt så kvick. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2015
2014

402 meter på 6 sekunder
Det är snabbt det

Eftersom jag vet att ni älskar när jag lägger upp klipp på snabba bilar som kör 402 meter kommer här ytterligare ett till. Världens snabbaste Toyota Supra var fram tills alldeles nyss den som klippte sträckan på 6.2 sekunder. Det är nu slaget av EKanoo Racing Outlaw som med sin bil nyligen körde på 6.05 sekunder med en galen slutfart på hela 387 km/h. Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0

Nytt världsrekord på kvartsmilen för AMS Performance Nissan GT-R
7.7 sekunder

AMS Performance satte nyligen nytt världsrekord med sin Nissan GT-R Alpha Omega. Den 2 000 hästar starka bilen lyckades klippa kvartsmilen (402 meter) på bara 7.7 sekunder med en slutfart på över 300 km/h. Andra mumsiga siffror att nämna är 0-96 km/h på 1.53 sekunder, 0-160 km/h på 2.69 sekunder och 0-300 km/h på 7.56 sekunder. Tumnagel
52.8°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Volkswagen Golf
402 meter på 8.29 sekunder

Ni kanske har hört talas om den förut, 16vampir. Från början en Volkswagen Golf 1 som numera är kraftigt ombyggd och som hela tiden får mer och mer effekt. Den har varit med ett par år nu och hela tiden uppgraderats för att bli ännu vassare, och nyligen kom belöningen när den körde 402 meter på 8.29 sekunder med 281 km/h (!) i slutfart. Det gör den här bilen till den snabbaste fyrhjulsdrivna Golfen i världen. Den lilla bilen har en 2-liters fyra som skrämts upp till hela 1 100 hästar och 1 000 Nm under huven och siffrorna imponerar rejält; 0-100 km/h på 1.9 sekunder och 100-200 på 2.57. Tumnagel
48.2°
+
Bobby Green
0

Corvette Z06 gör 0-100 km/h på tre sekunder
Och stannar på ett ögonblick

Chevrolet delar nu med sig av lite prestandasiffror kring nya Z06, och de är rätt så imponerande. 0-96 km/h ska gå på kvicka 2.95 sekunder och kvartsmilen avverkas på 10.95 sekunder om bilen är utrustad med den åttastegade automatlådan. Väljer man den sjustegade manuella lådan och är snabb med näven ska man kunna nå 96 km/h efter 3.2 sekunder. Kvartsmilen ska ta 11.2 sekunder med en slutfart på 204.3 km/h. När man kör en bil med omkring 650 hästar som är så här snabb kan det vara bra att lita på sina bromsar och det kan man utan problem göra i den här. Från 96 km/h (60 mph) till stillastående krävs det 30.36 meter, vilket sägs vara det bästa någonsin i en produktionsbil. Nya Z06 i coupéutförande börjar säljas i början på nästa år och priset börjar på 78 995 dollar. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste gatlegala bil
Gör kvartsmilen på 6.16 sekunder

Att vara snabbast är ett mål som alla som kör på strippen strävar efter. Men om du ska vara det måste du nu slå Larry Larson och hans Chevrolet S-10. Nyligen slog han nämligen världsrekord med bilen när 402 meter avverkades på löjligt låga 6.16 sekunder. Slutfarten blev 352 km/h. Tumnagel
56.8°
+
Bobby Green
0

Nytt rekord med eldriven dragster
Så här snabbt går 2 000 elhästar

Med några hästar färre och betydligt lägre ljud börjar de eldrivna bilarna hitta till dragstripen. Nu har Don x27Big Daddyx27 Garlits med sin 2 000 hästar starka elbil slagit nytt hastighetsrekord. Kvartstmilen avklarades på 7.25 sekunder och slutfarten blev 184.01 mph (296.14 km/h) vilket blev nytt rekord. Tyvärr strulade fallskärmen som skulle hjälpa till att bromsa och han for ut i sandlådan, men som tur var skadades ingen. Tumnagel
51.8°
+
Bobby Green
0
2013

Dragster med turbinmotor
Härligt ljud

De flesta dragsters är rätt kvicka nedför rakan och den här är verkligen inget undantag. Det som skiljer den från övriga är dock att istället för en ylande kompressormatad V8:a sitter det här en turbinmotor. Slutfarten landade på 320 km/h. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Toyota Supra
402 meter på 6.2 sekunder

Att Toyota Supra går att trimma till nästan hur många tusen hästar som helst har vi vetat ett tag nu. Exakt vad Titan Motorsports och EKanoo Racing har gjort med denna vita best är oklart, men det är mer än att hänga i ett öppet luftfilter och chippa i alla fall. Deras bygge blev nämligen korat till världens snabbaste "import" på kvartsmilen nyligen. 402 meter på sjukt låga 6.237 sekunder med en slutfart på galna 366 km/h. Det är snabbt det. Ett klipp till hittas under "Läs mer". Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0
2012

Den här lastbilen går jettesnabbt
Den eldar även rätt bra

Den här lastbilen är inte som alla andra lastbilar. Förutom att den likt en drake sprutar eld ur avgasrören är den även försedd med en jetmotor vilket får den att flytta på sig ganska så snabbt. 7.23 sekunder på kvartsmilen med en slutfart på 330 km/h är ju inte helt dåligt. Skulle Posten köpa in dessa att ha som dragbilar när de fraktar paket skulle leveranstiderna kunna kapas ordentligt. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0

Postis Per verkar ha trimmat sin postbil lite
Kanske lite för mycket

Någon har byggt en riktig version av Postis Pers lilla postbil som de flesta säkert känner igen. Den gulliga lilla bilen har här försetts med en 500-kubiks 4-taktssnurra med okänd effekt som får bygget att skutta på riktigt ordentligt. På York Raceway i England gjorde den nyligen kvartsmilen på 17.4 sekunder med en slutfart på 135 km/h. Inte så illa pinkat. Ett kort klipp till hittas under "Läs mer". Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2011

Tiffany Butler kör en 8:a med sin dragsterbåge
Kul med en kvinna i denna sport

Tiffany Butler är en ung kvinnlig dragstermotorcykelförare. Det hör tyvärr inte till vanligheterna att det är tjejer som är med i denna sport som annars domineras av det manliga könet. Tiffany visar dock var skåpet ska stå när hon kör kvartsmilen på en 8:a med 250 km/h i slutfart. Tiden sattes i fredags på Royal Purple Raceway i Baytown. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Corvette ZR1
Sägs det i alla fall

Late Model Racecrafts har byggt om en Corvette ZR1 så att den går som ett skållat ollon. Den gör kvartsmilen på 9.68 sekunder med en slutfart på 247 km/h och därför hävdar företaget som har byggt den att det är den snabbaste Corvette ZR1:an i världen. Nu återstår det att se hur lång tid det tar innan någon slår rekordet. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Parkeringsmiss
Man får inte blockera en utfart

Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Red Brown Arrow - världens snabbaste Mercedes C63 AMG
900 hästar med lustgas!

Mercedes C63 AMG har ganska gott om effekt redan från start, 450 hästar. Varför någon skulle vilja trimma bilen ytterligare kanske man kan fråga sig, och svaret är väl som oftast - för att man kan. Det är precis det Keith Brantley har gjort med den sin C63:a i alla fall, och inte så lite heller. V8:an lämnar nu 652 hästar och med lustgas gör bilen 402 meter på 10,41 sekunder med en slutfart på 218 km/h. Med hjälp av företaget Modern Horsepower (MHP) har bilen fått sig en komplett översyn av motor och drivlina. "Red Brown Arrow" som bilen har döpts till har trimfirmans Stage 3CMR Package som inkluderar ett lyft till 652 hästar och 807 Nm, 201 respektive 206 mer än original alltså. Med hjälp av en dusch lustgas får man ut totalt 900 hästar! När rekordtiden 10,41 sattes gjorde bilen 0-100 km/h på 3,04 sekunder. Men Keith är inte nöjd för det. Det sägs att han tydligen vill ha lite mer lustgas än han har nu. Galning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2010

Mustang med fyra smallblock-V8:or
Varför inte?

Gary Weckesser är en legendarisk dragracing-förare från USA. Han hade en Ford Mustang från 1969 och tänkte att han skulle experimentera lite. Så han stoppade ned fyra stycken 5,7-liters V8:or (351) på 250 hästar vardera i fronten. Ett år tog det innan från idé tills att bilen stod klar. Inredning har prioriterats bort för att hålla vikten nere så mycket som möjligt. Ljuddämpningen är obefintlig och de 32 (!) avgasrören mullrar med all sannolikhet ganska trevligt när Gary bränner ned längs de 402 metrarna. För övrigt klippte bilen den biten på bara sju sekunder 1973, med en slutfart på hela 320 km/h. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Bra knuff i Lingenfelter ZR1
Körde 402 meter på 9,813 sekunder

Den 7 december förra året kördes denna Corvette ZR1 trimmad av Lingenfelter på strippen. Första åket resulterade i en tid på 9,861 med en slutfart på 232 km/h. Andra omgången putsades siffrorna lite och hamnade på 9,813 med en slutfart på 234 km/h. Lingenfelters ZR1:a har den senaste versionen av den kompressormatade LS9-motorn under huven med diverse modifieringar, bland annat har intercoolern fått sig en översyn. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida