Quantcast
m

Volvo och Daimler kan börja samarbeta kring förbränningsmotorer
Rimligt med, typ, samma ägare

Volvo gjorde ett smart drag när man för några år sedan mer eller mindre bantade ner sin linje med motorer till en bensinfyra och en dieselfyra. De finns i ett gäng olika versioner, men basen är ändå samma motor. Nu verkar det som att samtal mellan Daimler och Volvo har inletts där man tittar på om man inte skulle göra motorer tillsammans och på så sätt minska utvecklingskostnaderna. Framtiden är ju knappast förbränningsmotorer och tillverkarna har varken pengar eller lust att lägga på dem. Men de kommer att finnas kvar ett bra tag till och behöver ju fortfarande bli effektivare och bättre, så samarbete känns rimligt. Volvos ägare Geely har köpt in sig i Daimler och äger nu 10 procent av bolaget, vilket troligen är en rätt bra anledning till att samtalen började. Volvo har enligt Reuters tidigare sagt att man ska samla utvecklandet av alla motorer inom Geely under en division. Denna ska börja sitt arbete i slutet av mars. Det troliga/rimliga är att även Daimler kommer att bidra och vinna på arbetet i denna division. Om Daimlers hela behov av motorer kommer att fyllas av detta arbete är oklart, men Geely och Volvo lär knappast förlora på arbetet. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Dyson lägger ner utveckling av elbil
Blev för dyrt

Det brittiska dammsugarföretaget Dyson har i ett mail till sina anställda meddelat att man nu lägger ner utvecklingen av den elbil som man beslutade sig för att börja utveckla för två år sedan. Anledningen till det är att företaget kommit fram till att det skulle bli för dyrt att dra igång en verksamhet för att sälja elbilar. Företagets vd James Dyson skriver i mailet till de anställda att företagets ingenjörer designat en elbil som man var nöjd med men att man i samband med designarbetet insett att det skulle bli svårt att få lönsamhet i att sälja den elbil man höll på att utveckla. The Verge, som har tagit del av mailet som skickades ut till Dysons anställda, skriver att företaget hade runt 600 personer som arbetade med att utveckla den framtida elbilen. Man hoppas nu kunna hitta andra arbetsuppgifter för dem inom företaget. James Dyson skriver vidare i mailet: "This is a challenging time for our colleagues and I appreciate your understanding and sensitivity as we consult with those who are affected. This is not a product failure, or a failure of the team, for whom this news will be hard to hear and digest. Their achievements have been immense – given the enormity and complexity of the project." Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic betalade 9,49 miljoner euro för Control-exklusivitet
En rätt saftig bit av utvecklingskostnaden

Epic Games har varit rätt aggressiva när det kommer till att locka till sig exklusiva titlar till Epic Games Store. Mer specifikt har gänget erbjudit utvecklare en hel del kosing för att deras spel ska släppas exklusivt på Epic Games Store, vilket oftast handlar om en tidsbaserad exklusivitet. Hur mycket pengar det handlat om har varit oklart, men vissa utvecklare som tagit emot kosingen har hintat om att pengarna gett dem en hel del ekonomisk säkerhet. Remedy Entertainments Control är ett av spelen som släpps exklusivt på Epic Games Store och i samband med en ny finansrapport från Remedy Entertainments ägare Digital Bros har vi fått en inblick i hur mycket kosing Epic Games kastar runt. I rapporten får vi reda på att Epic betalade Remedy 9,49 miljoner euro för att Control skulle släppas exklusivt i deras spelbutik. Hur mycket Control kostat att utveckla är okänt. I en tidigare finansrapport från Digital Bros får vi dock reda på att deras totala investering för utvecklingen av spelet ligger på 12,25 miljoner euro, men hur mycket Remedy själva investerat är okänt. Oavsett var nog pengen från Epic Games få in. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Porsche Panamera fyller 10 år
Är det en tvådörrars-version på gång?

I april 2009 presenterade Porsche sin första GT-modell - Panamera. Det innebär att bilen nu har hunnit fylla tio år vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Modellen hade både prestanda och var praktisk, utan att för den delen vara en fyrkantig kombi. Planen initialt var att tillverka 20.000 stycken exemplar om året och hittills har man levererat 235.000 stycken. En ordentlig fyrsitsig modell är dock inget nytt för Porsche utan detta experimenterade man med redan på 50-talet med modellen 356. Senare togs en prototyp på 911 fram och även en förlängd version av 928. 1988 gjorde man det igen med Type 989. Men utvecklingskostnaderna var för stora för denna typ av bil så man valde att inte fullfölja prototypen. Ett helt gäng år senare, 2009, var läget annorlunda och Panamera föddes. Andra generationen hade premiär den 28 juni 2016. I mars 2017 presenterade man ytterligare en version - Sport Turismo. Inte en regelrätt kombi, men i samma anda i alla fall. De senaste ryktena kring modellen är att den kommer att komma i en tvådörrars-version. Det blir en modell för den som tycker att 911 är för trång men som inte är i behov av fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2018

Volkswagen vill göra bränslecellsbilar billigare
Har stora fördelar jämfört med elbilar

Just nu håller Volkswagengruppen på att investera miljardbelopp i utvecklingen av elbilar, men det är enligt dem ändå inte det bästa alternativet. Tillverkaren menar att bränslecellsbilar har stor potential och att de har stora fördelar om man jämför med eldrivna bilar. Främst tänker man då på tiden det tar att tanka, som är avsevärt kortare än vad det tar att ladda en elbil. Nackdelen är dock att bränslecellerna fortfarande är väldigt dyra. Detta vill man ändra på genom ett samarbete med Stanford University där man tillsammans tagit fram en metod som gör att man behöver mycket mindre platina vid framställningen vilket bidrar till lägre utvecklingskostnader. Detta skulle i framtiden kunna innebära att bränslecellsbilarna blir ett vettigt alternativ till elbilar och traditionella fossilbilar. Tumnagel
58.4°
+
Bobby Green
0
2017

25 miljoner människor spelar Overwatch
Ny milstolpe nådd

Blizzard meddelade nyligen att man numera har mer än 25 miljoner Overwatch-spelare. Under hösten så nådde man 20 miljoner spelare vilket ju innebär att man ökat spelarantalet rätt så rejält på bara några månader. Om dessa 25 miljoner användare ser till att utvecklingskostnaderna för Titan täcks är oklart men fortsätter det så här reder det väl ut sig förr eller senare. Tumnagel
43.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Nissan ska få ner priset på Leaf
Delar på utvecklingskostnaderna med Renault och Mitsubishi

Världens mest sålda elbil, Nissan Leaf, är inte helt billig med sina dryga 300 000 kronor, men det är något som Nissan vill ändra på. Man vill få ner priset på modellen så att den bättre kan konkurrera med bilar som använder fossila bränslen. Detta hade man tänkt göra genom att dela utvecklingskostnaderna med koncernkompisarna Renault och Mitsubishi. Från och med 2018 ska nämligen både Renault och Mitsubishi börja använda den nya Leaf-plattform som Nissan förväntas presentera under CES-mässan nästa månad. På så vis slipper dessa bolag spendera tid och pengar på att utveckla separata plattformar. Förutom det så kan de även göra större inköp från sina leverantörer. Genom att dela på kostnaderna hoppas Nissan få ner kostnaden på den kommande modellen till två miljoner yen vilket blir ungefär 170 000 kronor. Om det priset sedan även kommer att gälla här i Sverige återstår ju att se. Tumnagel
61.0°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Det går bra för Rocket League
Psyonix är nöjda

Det omåttligt populära spelet Rocket League går det riktigt bra för, så pass att utvecklaren Psyonix dragit in nästa 50 miljoner dollar i intäkter sen spelet lanserades i somras och har nu mer än åtta miljoner registrerade spelare. Spelets utvecklingskostnad ligger runt två miljoner dollar och utvecklarna själva trodde aldrig att det skulle bli en sådan succé som det blev. Rocket League kommer även att släppas till Xbox One under februari månad. Tumnagel
57.6°
+
Frode Wikesjö
0

Apple har gömt Star Trek-referens på iPhone 6s
Och Teardown visar att tillverkningskostnaden ligger på 2000 kronor

Teardown har lagt vantarna på Apples nya iPhone 6s, som för övrigt kommer släppas i Sverige nästa fredag, och har upptäckt ett kul liten detalj som Apple placerat på telefonens ljussensor. Under serienumret sitter USS Enterprise NCC-1701 från Star Trek, vilket är en kul liten detalj. Utöver det har Teardowns genomgång visat att tillverkningskostnaden av iPhone 6s ligger på 245 dollar, vilket är snäppet mer än de 228 dollar som iPhone 6 kostade. Enligt Teardown har flertalet av telefonens komponenter blivit dyrare. Processorn kostar sex dollar mer, displayen två dollar mer, lagringsutrymmet elva dollar och det nya aluminiumskalet ska vara elva dollar dyrare än förra årets iPhone 6. Utöver själva kostnaden att bygga telefonen så tillkommer förstås utvecklingskostnader, skatter och betydligt fler kostnader som gör att vi i slutändan får lägga ut 7495 kronor för 16GB-versionen av iPhone 6s. Tumnagel
51.4°
+
André Stray
0
2014
2013

Det blir ingen Bentley Mulsanne Cabriolet
Planerna skrotade

På förra årets upplaga av Pebble Beach Concours dx27Elegance visade Bentley upp en konceptversion av modellen Mulsanne i cabrioletutförande. En direkt utmanare till Rolls-Royce Phantom Drophead. Men nu berättar Bentley att modellen inte kommer att gå i produktion. Efterfrågan var helt enkelt för liten. "We will not do that car. The demand for a Mulsanne convertible is just regional. So if it would come, it would be very successful in the US and maybe some regions in Europe, but I think that will not be enough demand for a good business case." Förra året sålde Bentley 1 169 stycken Mulsanne och att då plöja ner massa utvecklingskostnad i en cab som skulle sälja ännu sämre fungerar helt enkelt inte. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

OCZ har fått erbjudanden om försäljning
Dock inte så intresserade av att bli uppköpta

OCZ Technology Group, en av de största och mest framgångsrika tillverkarna av SSDs, säger nu att de har haft två erbjudande från större företag om uppköp inom det senaste halvåret. Företagets VD säger att det inte finns några direkt planer på att sälja företaget och säger att även om det finns mycket att göra som ett oberoende företag så ser han en framtid där företaget kommer bli uppköpt. Att företag går ihop eller blir uppköpta är något som händer i teknikindustrin hela tiden då man kan minska utvecklingskostnaderna såväl som produktionskostnaderna och därmed öka lönsamheten. Tittar vi på lagringsindustrin så fanns det omkring 10 företag runt år 2000 men nu återstår bara trå, Seagate, Western Digital och Toshiba. De två företag som tros ha varit intresserade av OCZ är Micron Technology och Seagate. Då SSDs blir allt populärare så kommer vi att få se samma utveckling där som vi tidigare sett i hårddiskmarknaden och endast ett fåtal kommer finnas kvar. OCZ var en av de första som lanserade SSD-produkter och lyckades även introducera en konkurrenskraftig produktlinje i företagssegmentet. Företaget har haft en del finansiella problem den sista tiden men det har inte varit så illa att de vill bli uppköpta för att lösa det. OCZs ledning letar nu efter möjligheter att öka lönsamheten i företaget. Tumnagel
37.7°
+
Samuel Paulsson
0
2012

TSMC kan dedikera fabriker och tillverkning till stora kunder
Apple, Nvidia och Qualcomm kan få sina "egna" fabriker

Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, en av de största tillverkarna av halvledarkomponenter, tillkännagav förra veckan att med tanke på trender på marknaden idag så kan de komma att dedikera hela fabriker till några av företagets stora kunder. Det är ingen hemlighet att det finns ett antal fabrikslösa företag idag såsom Apple, Nvidia, Qualcomm och andra som säljer flera hundra miljoner chip varje år och de växer fort. För sådana företag så betyder problem med tillverkningen hos partners som TSMC en minskning i tillväxt men också en sänkning i lönsamheten av chippen eftersom priset sjunker ju längre tiden går med tanke på konkurrensen från andra tillverkare. Å andra sidan så är det osannolikt att de företagen kommer bygga egna fabriker eftersom de då måste utveckla en egen produktionsteknologi och investera väldigt mycket pengar i underhåll av fabrikerna. Det är därför som TSMC istället tänker föreslå en ny företagsmodell med dedikerade fabriker för de stora kunderna. Att bygga och äga egna fabriker kostar mycket pengar och kräver stor expertis och det är något som till och med stora företag kanske inte är så intresserade av. Den nya modellen kan dock medföra att TSMC kan ge sina kunder specialiserade produktionstekniker och samtidigt en sätt att snabbt fixa de problem som uppstår. Den nya modellen skulle innebära att företagets kunder köper wafers och tid i fabriken istället för att köpa chip eller wafers direkt. Det kan även bli så att de till och med betalar en del av TSMCs utvecklingskostnader för att snabba upp tiden det tar att få chippen på marknaden. Tumnagel
39.2°
+
Samuel Paulsson
0

TVR slutar tillverka bilar - bygger vindturbiner istället
50 års tillverkning av tokiga sportbilar verkar gå mot sitt slut

För ett par år sedan tog den tidigare ryske bankmannen Nikolai Smolensky över den brittiska biltillverkaren TVR. Nu rapporteras det att han ger upp just biltillverkningen och börjar satsa på att tillverka vindturbiner istället. Enligt Nikolai som har pratat med Autocar har han försökt så gott det går att utveckla en ny sportbil under namnet men att extremt höga utvecklingskostnader och lika höga förväntningar från kunder har gjort det omöjligt. För att slippa sparka alla anställda på fabriken i Blackpool ska det nu därför byggas portabla vindturbiner i lokalerna. Reservdelar och service kommer i framtiden att tillhandahållas av självständiga firmor som Performance Engines, Racing Green och TVR Power. Tre stycken modeller hann dock att komma till prototypstadiet. En Tuscan Mk2 cab med Corvette-motor, en Cerbera med turbodiesel från BMW och en helt ny modell som skulle få eldrivlina. Tråkigt besked för de som ville ha nya bilar, kanske lite bättre för de som redan har en TVR då värdet antagligen lär öka. Rackarns också, jag som var sugen på att få loss en Sagaris för en vettig peng. Nåja, drömma kan man ju alltid, och tills den dagen titta på när Jeremy kör bilen. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Fiat 500 med Ferrari-motor?
Så blir det om Lazzarini får som de vill

Lilla gulliga Fiat 500 finns redan nu som en rätt busig version kallad Abarth Esseesse men om man inte nöjer sig där kanske man ska vänta till Lazzarini har förverkligat sina drömmar. De vill nämligen stoppa ner en Ferrari-motor i bagageutrymmet på en 500:a. Motorn sitter direkt bakom föraren och passageraren och är hämtat från modellen 458. Den har tappat 20 hästar och ger nu istället 550, och det sägs bero på greppet. Det är också därför bilen kallas för 550 Italia. Ett kjolpaket modell fläsk har monterats och på bakluckan sitter en gigantisk vinge. Lazzarini söker nu investerare till projektet och vill ha 550 000 dollar för att kunna täcka utvecklingskostnaderna. Vad tycker ni, är det värt att någon puttar in pengar så att den här galenskapen blir verklighet? Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Varför är Apples iPhone-laddare så dyr?
Väldigt välbyggd, absolut, men det är inte allt...

Apple får ofta skit för att vara dyrare än vad de borde, i många fall skulle jag säga att kritiken är felaktig då man ofta bara ser till en viss del och inte helheten. Det finns dock flertalet exempel där kritiken är mer än rättfärdigad, bland annat vad gäller adaptrar och tillbehör. På länken nedan kan ni läsa en väldigt intressant och teknisk artikel om Apples iPhone-laddare. En kille vid namn Ken Shirriff bestämde sig nämligen för att montera sönder laddaren som är betydligt dyrare än alla kopior samt andra märkens laddare. Läser man hans artikel så ser man att Apples utan tvekan håller en högre kvalitet än andra laddare och han verkar både imponerad och förvånad. Dock menar han att den extra materialkostnaden ligger på kanske en dollar vilket gör att det ändå finns bra med marginal för Apple. Nu tar han inte utvecklingskostnad i åtanke men även med den pålagd så är marginalerna nog ganska bra. Kul läsning om man är lite tekniskt lagd hur som helst. Tumnagel
40.9°
+
Gordon Andersson
0

Alan Wake till PC är riktigt poppis
Spelets utvecklingskostnader tjänades in på två dagar

Två dagar tog det, sedan hade PC-versionen av Alan Wake sålt så pass bra att kostnaderna för utvecklingen samt marknadsföringen var intjänade. Och Remedy är inte helt oväntat nöjda med resultatet. "We recouped our development and marketing expenses during the first 48 hours. And yes, wex27re certainly very excited about PC." Spelet släpptes till PC den 16 februari i år och seglade snabbt upp till en förstaplats på Steams försäljningslista. Tumnagel
41.7°
+
Emmy Zettergren
0
2011

Acer och Asus drar ner på antalet bärbara datormodeller
Ska göra företagen lönsammare under nästa år

De båda datortillverkarna Acer och Asus planerar att under nästa år minska antalet modeller i det bärbara datorsegmentet för att minska företagens omkostnader i tillverkningen och designstadiet. De två företagen tror att en minimalistisk framtid är bättre för lönsamheten och det görs alltså genom att dra ner på antalet datormodeller som ska släppas på marknaden framöver. På det här sättet hoppas de också minska riskerna med att ha stora lager och även sänka utvecklingskostnaderna för nya datorer. Asus har i nuläget omkring 50 olika bärbara datormodeller på marknaden. För att minska antalet modeller så ska Eee PC netbooks skäras ner med hälften, från 10 till 5. Datormodeller i mainstreamsegmentet ska också sänkas till förmån för ultrabooks men de kommer att behålla högpresterande och budget-modeller för att uppehålla en volym på marknaden. Acer planerar en liknande strategi och som vi tidigare vet kommer företaget att satsa stort på ultrabooks under nästa år för att bli lönsammare. Tumnagel
38.8°
+
Samuel Paulsson
0
2010

Seagate föreslår HAMR för framtida hårddiskar
Ska öka lagringskapaciteten ytterligare

Seagate har tillkännagett planer på att introducera en ny teknologi för att öka kapaciteterna av mekaniska hårddiskar, en teknologi som de kallar för HAMR, eller Heat-Assisted Magnetic Recording. PMR, Perpendicular Magnetic Recording, som den nuvarande teknologin som återfinns i våra hårddiskar heter fungerar genom att magnetisera små bitar i plattorna inuti hårddiskenheten. Dessa avläses sedan med nålar och det hela är en väldigt delikat process. När de små bitarna görs mindre och mindre uppstår problem och de har svårt att motstå temeraturändringar och laddningen av omkringliggande bitar. Seagate förslår nu att man använder HAMR för att komma runt problemet och det fungerar genom att de små bitarna måste värmas upp för att de ska ändra magnetisk laddning. En annan metod har också förslagits med ett material kallat BPM, eller bit-patterned media, där varje magnetisk bit inkapslas med en isolator. Problemet är dock att det är väldigt dyrt att producera. HAMR kommer också att kosta men då är det först och främst utvecklingskostnad. Med den nya tekniken skulle man kunna nå 50 Tb/in2, vilket kan jämföras med PMRs beräknade gräns av 1 Tb/in2 vilket bör nås omkring år 2013-2015. Tumnagel
37.1°
+
Samuel Paulsson
0

Ingen uppföljare till Alpha Protocol
Sega är inte nöjda med försäljningen

Apropå Obsidian så lyckades de inte så väl med sitt senaste spel Alpha Protocol. Det har bara gått lite mer än en månad sedan releasen, men Sega har redan beslutat att det inte blir någon uppföljare. Segas boss i väst, Mike Hayes: Letx27s speak very commercially; the game hasnx27t sold what wex27ve expected, therefore we wonx27t be doing a sequel. The concept was brilliant, though. Och recensionssiffrorna var heller inte så mycket att hurra för. You know this whole thing with Metacritic where you have to be in the high 70s to mid-80s minimum. Well, with RPGs you have got to be in the late 80s. Whilst we had a good game, I donx27t think we had a game that had enough to get us to that upper echelon and I think that was the issue. The amount you need to invest to get there is so large because RPGs are naturally big projects. Wex27ve decided we wonx27t do a sequel. Alpha Protocol skjöts ändå upp i omgångar, men det enda det verkar ha bidragit till var att öka på utvecklingskostnaderna ytterligare. Tumnagel
36.6°
+
Kristoffer Arvidson
0

Spegellöst med 1D-sensor från Canon?
Brännviddsförlägning på 1,3x

Här är ett trevligt rykte för er som gillar det spegellösa kamerasegmentet. Jag har nämligen läst på två olika ställen från två olika källor att Canon håller på att utveckla ett spegellöst system med den ovanliga sensorstorleken APS-H som används i 1D-serien. Om detta är sant skulle det innebära att Canon kommer att ha störst sensor i segmentet med en brännviddsförlägning på 1,3x. Vad detta har för inverkan på kamerastorleken samt storleken på objektiven återstår dock att se (om ryktena stämmer det vill säga). En av de saker som talar för att det skulle kunna dyka upp en så stor sensor i det nya systemet är att utvecklingskostnaden för 1D kommer att spridas ut och man kan prispressa den mer. Efter hoppet kan du läsa en av grunderna till detta rykte. Tumnagel
37.5°
+
Gordon Andersson
0

Tänkvärt om spelpriser från Namco-boss
Det är för dyrt, branschen behöver hitta nya vägar

Som vi skrivit om några gånger så är det tuffa tider för spelbranschen just nu. Trots enorm försäljning går de flesta av de stora företagen med kraftig förlust, medan konsumenterna, framförallt konsolanhängarna, klagar på för höga priser. Namco Bandai-bossen Olivier Comte uttalade sig nyligen om vad han tycker spelbranschen behöver gör för att komma på fötter igen. Han håller för det första med om att spel är för dyrt. Priserna är rimliga med tanke på företagens utvecklingskostnader och återförsäljarnas marginaler, men för höga för konsumenterna. Problemet, enligt Comte, är att spelbranschen inte har någon annan kanal än spelförsäljning för att dra in pengar - han jämför med musikbranschen (musikförsäljning + konserter) och filmbranschen (filmförsäljning + bio). Lägg till de höga priserna ett ständigt flöde av stora spel och det blir ohållbart. From September to December there are three new blockbusters every week, and consumers just canx27t afford to buy all that. Comte tycker istället att rimliga spelpriser borde vara ungefär hälften av vad de är idag, men det innebär såklart också att spelen inte kan bli lika stora produktioner som de är idag. Comte pratar istället om kortare spel, som istället kan förlängas med DLC, som givetvis kommer att kosta. [W]e should offer consumers four to five hours of gameplay, then after that we can make additional money with DLC. Tänkvärt är det kanske, men är det önskvärt? Tumnagel
36.1°
+
Kristoffer Arvidson
0

Bit.ly fixar korturlar på egen domän
Plus en massa statistik från Bit.ly Pro

Från korturls-tjänsten Bit.ly kommer nu en tjänst som ger användare möjligheten att sätta upp sina egna korturls-domäner som använder sig av Bit.lys teknik. Det här är givetvis något som sajtägare kan fixa utan hjälp av Bit.ly men med deras "white label"-lösning får användaren även tilgång till avancerad statistik över antal klick, var användarna befinner sig geografiskt, vilken sida de kom ifrån samt diverse topplistor och liknande utan att behöva lägga en spänn i utvecklingskostnader. Tjänsten är gratis för upp till 10 000 korturlar om dagen och vill man ha mer så finns det även en Enterprise-version som även ger användaren tillgång till ännu mer statistik samt stöd för tredje-parts-applikationer. Pris på denna tjänst är för tillfället okänt. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2009

Moderkortstillverkare tveksamma till japansk processor
Många blir uteslutna utan kompatibilitet med x86

Under veckan fick vi veta att flera japanska företag planerar att gå samman i ett projekt för att utveckla en processor, vilket inkluderade stora jättar som Canon, Fujitsu, Hitachi, NEC, Panasonic, Renesas och Toshiba. Digitimes rapporterar nu dock att det råder en ganska pessimistisk syn hos tawainesiska moderkortstillverkare då de är väldigt osäkra på den totala kostnaden för utveckling i projektet. Attityden är dock lite konstig då till exempel varken AMD eller Intel avslöjar sina utvecklingskostnader av sina produkter och dessutom har projektet stöd från den japanska regeringen samt att företagen har rätt god ekonomi, vilket borde göra att utvecklingen borde gå hyfsat smidigt och utan många större problem. Den negativa inställningen kan ju givetvis ha andra orsaker såsom att processorn inte kommer vara kompatibel med x86, vilket utesluter en stor del av marknaden. Det gör att processorn enbart kan användas i konsumentelektronik som HDTV, Blu-ray spelare osv. Detta gör också att större delen av moderkortstillverkarna inte kan tillverka kort för chipet utan endast några av de större. Då är det också ganska lätt att förstå att många av moderkortstillverkarna inte har något intresse i projektet. Tumnagel
36.9°
+
Samuel Paulsson
0

Giganter går samman och skapar nytt mobil-märke i Japan
Hitachi, NEC och Casio skapar gemensamt bolag

Uppgifter från Japan idag gör gällande att de tre jätteföretagen NEC, Hitachi och Casio planerar på att lägga sin mobil-utveckling och tillverkning ett gemensamt bolag. Det skulle i så fall betyda att det nya bolaget skulle bli Japans näst största mobiltelefon-tillverkare och jag antar att bolagen även skulle kunna kapa en hel del utvecklingskostnader om de väljer att samarbeta. Än så länge är det ingen från bolagen som har kommenterat det officiellt men enligt MobileCrunch så ska det i det närmaste vara klart att de tre kommer att samarbeta i varierande grad i ett nytt bolag. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

Spelutvecklare ser ändring i industrin om några år
C++ istället för DirectX

Tim Sweeney, CEO av Epic Games, sade i en intervju att han förväntar sig att 3D-kort som används för att driva våra spel idag såväl som stora applications programming interfaces, eller API, kommer att försvinna inom några år. Enligt Sweeney kommer istället mjukvarurendering att komma tillbaks på arenan men det kommer att omforma hela datorgrafiksindutrin. Han säger att i nästa generation kommer man att skriva all renderingskod i riktiga programmeringsspråk som C++ istället för DirectX eller OpenGL. Det skulle göra det möjligt att köra koden på all hårdvara som kan köra general-purpose kod. Att just Sweeney säger en sådan sak kan bero på att han varit med länge och det skulle ge honom fördelar över andra konkurrenter genom att gå över till mjukvarurendering igen. Han ser idealet som ett mjukvarulager som enbart består av en vektoriserande C++ kompilerare för varje arkitektur, Nvidia, Intel, AMD, osv. och sedan skriver man allt i samma kod. Han hävdar också att den enda skillnaden mellan processorer, om det nu är CPU eller GPU, kommer då att vara hur de klarar av verkliga applikationer, vilket skulle underlätta för spelutvecklaren. Han håller dock med om att ifall utvecklingskostnaden för nya metoder blir för hög kommer de aldrig att bli populära. Han säger att vad som behövs är enkla, billiga programmeringsmodeller för att skala upp till flera trådar och kärnor. Tumnagel
37.0°
+
Samuel Paulsson
0

Provkörning: VW Golf VI
Förfinad och förbättrad

I slutet av förra veckan var det dags för en första bekantskap med Golf VI som anländer till handlarna i november. Journalister från de nordiska länderna var inbjudna till Island för att provköra bilen som VW säger ska omdefiniera golfklassen och frågan är om de lyckats. Tumnagel
37.7°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida