m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Deals på Sonos, Hue och Apple!

Vi har provat prototypen av Vässla Bike
En rätt skoj grej!

Trogna läsare av Feber kanske kommer ihåg att jag provade delningstjänsten Wheels och det var en riktigt sorglig upplevelse. När Vässla visade upp sin Vässla Bike blev jag av förståeliga skäl inte lyrisk eftersom de såg lite lika ut. Men folket på Vässla var övertygande, så jag åkte och provkörde. Allt måste ju få en chans. Det ska först sägas att det här är en prototyp så massor av detaljer är inte klara och mjukvaran fortfarande inte färdig, så något test är detta inte. Men det är lovande. Dels så sitter man mycket bättre på den här än på Wheels-varianten och dels känns den kraftfullare. Två saker som gör att det går från tragedi till rätt skoj. Och roligt är viktigt, annars hade inte folk åkt elsparkcykel, det är ju knappast speciellt "coolt". Folk måste flytta sig mellan punkt A och B och vill göra det snabbt och inte plågsamt. Är det roligt är det ju en stor bonus. Hur som helst så ser jag fram emot den färdig produkten som kommer under andra kvartalet. Någon prislapp är tyvärr inte klar, men det här är ett fordon som konkurrerar med en elcykel och inte med en elsparkcykel vilket kommer att synas på prislappen. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Vässla släpper Vässla Bike
En mix av elsparkcykel, cykel och elmoped?

Svenska Vässla har under några år nu sålt elmopeder och elsparkcyklar. Nu lanserar man sitt tredje fordon som man kallar för Vässla Bike. Enligt grundaren Rikard Bröms är det inte en elsparkcykel, inte en cykel, inte en elmoped utan alla tre. Minst två versioner kommer att finnas, en som går i 20 km/h och som då kommer att ha samma regler som elsparkcyklarna har i dag. Motorn kommer att vara på 250W och räckvidden upp till 4 mil. Den andra versionen går i 45 km/h och klassas då som EU-moped. Motorn är då dubbelt så stor, 500W. Båda versionerna väger nätta 17 kilo, har ett portabelt batteri på 1,5 kilo (från Samsung), laddar fullt på en timme och till 80 procent på 20 minuter. Vässla Bike ska vara förberedd för delningstjänster. I november så lanserades delningstjänsten Wheels i Stockholm som använder ett liknande fordon, ett fordon som jag inte alls var imponerad av vilket mest berodde på den lilla motorn. I elmopedsversion kanske det blir intressantare! Vässla Bike lanseras i dag. Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0
2018

Vässla släpper två nya scooters
En att sitta på, en att sparka på

Ibland dyker det upp ord som inte alls betyder samma sak på flera språk. Eller alltså, det är väldigt vanligt så klart men ibland dyker det upp uttryck som är förvirrande. Scooter är ett sådant. I Sverige är en scooter för mig precis som Wikipedia beskriver det, " en typ av moped eller motorcykel med små hjul, vindskydd framför knäna och inbyggd motor". Men jänkarna tycker att sparkcyklar med elmotor är en scooter. Hur som helst så släpper nu svenska märket Vässla en av varje. Vässla 2 är version två av deras scooter (i den formen man sitter på) och den har fått lite annan design med ny framlykta. Motorn har också blivit lite kraftigare (Bosch 1200W) så att backar klaras bättre. Toppfarten är fortfarande 45 km/h och räckvidden är mellan 4 och 6 mil. Batteriet går att lyfta ur så att man inte behöver ha sladd till scootern. Den andra versionen är en sån där scooter som man sparkar på. Den kallas för Vässla Kick och här gäller toppfarten 25 km/h, räckvidd på mellan 1,5 och 2,5 mil och motor på 250W. Båda två säljs nu i en specialversion som man kallar för Black Edition. Beställer och betalar man nu får man Vässla 2 för 22.500 kronor och Vässla Kick för 4500 kronor. Väntar man blir priset 25.000 respektive 5000 kronor. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0