m

Nya Rolls-Royce Ghost som Black Badge
Går att få i världens mörkaste färg

För ett år sedan rullade Rolls-Royce ut nya Ghost. Nu är det dags för en Black Badge-version av den att göra entré och precis som vanligt handlar det om en bil svart som natten med lite bättre prestanda. Det här är också ett försök till att locka till sig yngre publik, som lite fördomsfullt kanske anses vara de som gillar hela "blacked out"-grejen. Effekten i den 6,75 liter stora V12:an är nu på 600 hästar och 900 newtonmeter vilket är en ökning med 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga Ghost. 0-100 km/h ska gå på 4,5 sekunder. Vidare får bilen ett nytt avgassystem som ska låta lite vassare, och växellådan har kalibrerats om för att växla snabbare när du trampar på lite extra. Du kan få nya Ghost Black Badge i vad man säger är världens mörkaste färg och den består av inte mindre än 45 kilo färg som sprayas på bilens kaross. Vill du inte ha bilen i svart kan du välja någon av de andra 44.000 (!) stycken färgerna som erbjuds. Annars är grill, Spirit of Ecstasy och mängder av andra detaljer i svart. Fälgarna som givetvis också har mycket svart i sig mäter 21 tum och består av 44 stycken lager kolfiber. Priset för bilen börjar på 249.500 pund, innan skatt. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae slutsåld
Sista med V12:a utan elektrifiering

För tre månader sedan presenterade Lamborghini modellen Aventador LP780-4 Ultimae. Den ultimata Aventadoren. Endast 600 stycken exemplar skulle bli till, och nu är alla dessa slutsålda. Detta markerar även ett slut på en annan sak, för denna version är nämligen den sista från Lamborghini som kommer att erbjudas med V12:a utan elektrifiering. Uppföljaren kommer som vi tidigare har skrivit om att få draghjälp av elektroner. Lamborghini har även en helt eldriven modell på gång, men den kommer inte att dyka upp förrän efter 2025 någon gång. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Paganis nästa modell kommer ha AMG-V12:a
Och manuell växellåda

Paganis grundare och vd - Horacio Pagani, berättar den här veckan att företagets nästa bil kommer att utrustas med en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter från AMG och att den kommer att erbjudas med manuell växellåda. Om det handlar om en sekventiell låda eller en traditionell H-låda återstår att se. Enligt Horacio är detta ett drag eftersom det var kunder som inte köpte Huayra just av anledningen att man inte kunde få den med manuell låda. Denna nya modell ska vara för dem. Man kommer inte att satsa på överdrivet mycket hästkrafter utan istället på att få ned vikten. Någon elektrifiering är det inte tal på än, och man kommer att fortsätta på det viset så länge man kan. Den kommande bilen går än så länge under kodnamnet C10. Premiär blir det någon gång under nästa år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Dario Franchitti kör testversionen av T.50 för första gången
Satan vilket ljud!

Som vi har skrivit tidigare är den brittiske racerföraren Dario Franchitti talesperson för Gordon Murray Automotive och den nya superbilen T.50. Den första testversionen av modellen kallas för George och den har nu Dario fått provköra, utan begränsningar för varvtal och liknande så det var bara att gasa loss. Viket Dario också gjorde, och satan vad trevligt motorn låter när den får sjunga ut. Maskinen är utvecklad av Cosworth och det är en V12:a på 3,9 liter som ger 659 hästar. De första leveranserna av T.50 ska dra igång någon gång nästa år. På lördag drar årets upplaga av Goodwood Members Meeting igång och där kommer Gordon Murray Automotive att visa upp ett exemplar och köra med det på banan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Ferraris senaste specialare fångad på film
Presenteras i november

Ferraris Special Projects Division har ett nytt vrålåk på gång och här får vi se den maskerade bilen på film. Det här är det senaste sedan Monza SP1 och SP2 och den här sägs få en mittmonterad V12:a. Maskinen kan komma från 812 Competizione vilket innebär 6,5 liter utan överladdning och 830 hästar som varvar till 9500. Designspirationen till den nya bilen sägs komma från racerbilen 330 P4 från 60-talet. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Rykte Lamborghini renoverar den första Countachen
Här får vi se när motorn byggs ihop igen

Lamborghini har släppt följande två klipp på när de renoverar något viktigt i deras historia och det verkar handla om prototypen Countach LP500 från 1971. I år fyller nämligen bilen 50 år. Här ovan får vi se när den mumsiga V12:an byggs ihop igen och nedan när interiören får nytt liv. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari kommer turbomata sina V12-motorer
Måste för att de ska få leva kvar

I somras presenterade Ferrari den nya modellen 296 GTB och förutom att vara en hybrid hade den en turbomatad V6:a under skalet. Nu snackas det om att samma behandling även kommer att appliceras på de modeller som har dubbelt så många cylindrar. V12:orna ska nämligen också få turbosnurror och elektriska motorer för att de ska få leva kvar. Den kommande suven Purosangue, ersättaren för 812 och LaFerrari kommer alla ha V12:or men antagligen då med mindre cylindervolym och kanske även elektrifiering. 2017 sa den dåvarande vdn Sergio Marchionne att V12:orna absolut inte skulle få några turbos utan istället hybrid-system men det verkar vara dags att revidera detta nu. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

BMW Group Classic visar den enda 7-serien du behöver
E38 750iL

Vilken är den bästa 7-serien som BMW har tillverkat? E38 såklart. En välbyggd pansarvagn med kvalitet som håller än idag. Toppversionen du kunde köpa förr var 750iL som hade förlängd hjulbas och en mumsig V12:a under huven. Här går BMW Group Classic genom tre stycken trevliga exemplar av modellen som finns i deras museum. Och ja, jag är lite färgad då jag äger en E38 själv. Dock ingen 750iL som är drömmen. Eller en L7. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Countach LPI 800-4
En modern version av klassikern

Lamborghini Countach lär vara en av de absolut mest klassiska sportbilarna. Nu fyller modellen 50 år (!) och det måste ju firas så därför släpper Lamborghini en ny version av bilen i 112 exemplar. Bilen baseras på Aventador och får V12:an från den men med en liten elektrisk motor landar totala antalet hästkrafter på 800. Drivningen är på alla fyra, därav namnet 800-4. Man kommer alltså att tillverka 112 exemplar och man kallar det för en "few off", inte en one off. Prislappen väntas ligga på runt 20 miljoner spänn, men det lär nog sälja bilarna ändå. Personligen tycker jag att bilen andas en gnutta för mycket Aventador men om det finns en hel del vackra detaljer som känns igen från originalet. Både front och rumpa hade gärna fått vara lite rakare. Det hade kanske inte varit så bra för luftmotståndet, men det hade varit coolare. Speciellt lyktorna fram tappar lite mot originalet när de inte är raka. Att man ser så mycket gummi bakifrån älskar jag och lösningen med baklyktorna är riktigt snygg. Synd är det dock att det inte är vitt mellan dem som på originalet. Hur som helst en extremt snygg bil! 0 till 100 ska gå på 2,8 sekunder och 0 till 200 på 8,6 sekunder. Torrvikten ligger på 1595 kilo. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Sista versionen av Lamborghini Aventador är här
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae

Lamborghini Aventador har hängt med ett tag nu, modellen firar tio år i år. Som en grand finale av modellen släpper man nu Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae, den ultimata versionen helt enkelt. 350 couper och 250 roadsters kommer att byggas. Självklart hittar vi V12:an i bilen. I den här formen levererar den 780 hästar vid 8500 varv och 0-100 går på 2,8 sekunder. 0-200 tar 8,7 sekunder och toppfarten är 355 km/h. Torrvikten är på 1550 kilo. Lanseringsfärgen är tvåtons grå-grå och väljer du roadstern kan du få taket i synlig kolfiber. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Jaguar E-type har moderniserats
Fin restomod

Jaguar E-type är en av de vackraste bilarna någonsin. Bolaget E-type UK fixar till just E-types och nu har man gett sig på att restomodda en series 3. Men man har inte gett den eldrift utan istället fixat till V12:an så att den har insprutning och andra moderna finesser. 400 hästar får man ut ur den trevliga motorn. Växellådan är en femstegad manuell. Chassit har fixats till och man har numera ställbara dämpare och andra moderna saker. På insidan finns numera säten med värme, bluetooth och sånt. Verkar ju fantastiskt. Men dyrt är det, de har tydligen lagt ner 4000 timmar på bilen och prislappen är där efter. 325.000 pund (nästan 4 miljoner kronor) kostar kalaset, och då ingår inte själva grundbilen. Aj. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

TV12 tillbaka i Com Hems grundutbud
Oklart om någon glädjer sig över det

När TV4 och Com Hem bråkade för några år sedan resulterade det i att TV12 försvann från Com Hems grundutbud. Men förra veckan letade sig kanalen tillbaka till grundutbudet och via streaming-tjänsten Com Hem Play. Måste nog erkänna att jag inte ens visste att TV-kanalerna hade gått upp till tolv vid det här laget men om man nu som Com Hem-användare saknade denna kanal kanske man kan glädjas åt denna nyhet. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Pagani presenterar Huayra R
Har V12:a utan överladdning på 850 hästar

Pagani visar nu upp den mest extrema versionen av modellen Huayra hittills - Huayra R. Den här är speciellt utvecklad för banan och får inte köras på allmän väg. Grunden i paketet är en ny V12:a på 6,0 liter som utvecklats från grunden i samarbete med HWA AG. Den saknar överladdning men lämnar ändå hela 850 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ska ligga på 9000. Man säger att motorn är "lightest, most powerful and efficient track-ready V12 ever created". Till paketet sitter en ny sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Torrvikten på bilen ska ligga på 1050 kilo. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 2,6 miljoner euro, innan skatt. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes varumärkesskyddar modellnamnet E 73
AMG E-Klass som laddhybrid på gång?

Mercedes har lämnat in en patentansökan för modellnamnet E 73 till US Patent and Trademark Office. Det här kan innebära att nästa E-Klass i AMG-utförande kommer som laddhybrid. Sjuan har blivit Mercedes sätt att visa att något är ännu vassare än tidigare. E 63 har ju varit toppversion tidigare men med elektrifiering petas denna ned ett snäpp. Sedan tidigare har Mercedes även reggat G 73, GLS 73, S 73 och nyss smigvisade man kommande GT 73 så det är en hel del på gång. Det här innebär dock inte att bilarna kommer få en V12:a på 7,3 liter som det var förr utan troligtvis blir det den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter parad med en elmotor som finns under huven. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Leveranserna av Aston Martin Valkyrie ska dra igång i år
Två år senare än planerat

Sommaren 2016 presenterade Aston Martin och Red Bull den gemensamma hyperbilen Valkyrie. Forfarande har dock inga kunder fått något exemplar, men snart ska det bli ändring på detta. Aston Martins vd Tobias Moers lovar att de första leveranserna ska dra igång i mitten av året. Det är fortfarande två år senare än man först lovade men den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. "I apologize that itx27s taking a little longer than we promised you. But now wex27re on the run with Valkyrie. Therex27s still a path to go. Therex27s still a lot of things to go, but Ix27m confident that wex27ll have the car available to you as our customers by mid x2721." Endast 175 stycken exemplar av Valkyrie kommer att tillverkas och av dessa kommer 150 stycken vara för gatbruk och 25 stycken endast för bankörning (AMR Pro-versionen). Alla får en Cosworth-utvecklad V12:a på 6,5 liter parad med ett KERS-hybridsystem. Effekten anges till 1160 hästar och det sinnessjukt trevliga motorljudet skickas ut till omgivningen via ett 12-till-1-avgassystem. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Mercury presenterar V12-utombordare
Något att hänga på lilla gummibåten

Det börjar bli hög tid att tänka på årets båtsäsong även om snön fortfarande ligger hårt på backen. Som tur är har Mercury svaret på vilken utombordare du ska köra med i år - deras nya V12 600 Verado såklart. Det är precis som rubriken och modellbeteckningen avslöjar en motor med inte mindre än tolv stycken cylindrar i vinkel. Den är på 7,6 liter och effekten är hela 600 hästar. Förutom massa effekt och cylindrar har motorn även en automatisk tvåstegad växellåda, ett svängbart växelhus och dubbla motroterande propellrar. Mer om monstermaskinen i klippen och på länken nedan. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris brödbil lever igen
Baserad på 550 Maranello

För två år sedan skrev vi att Niels van Roij Design som tidigare bland annat byggt kombi av Tesla Model S och coupé av Land Rover skulle ge sig i kast med att bygga en nytolkning av Ferraris klassiska Breadvan. Det var en Ferrari 250 GT SWB som Ferrari 1962 byggde om för att ha och tävla med. Nu är Niels skapelse klar och man kallar den kort och gott för Breadvan Hommage. Den baseras dock inte på en 250 utan istället en 550 Maranello. Bilen är framtagen åt en kund som efter att ha sett originalet köra på Goodwood kände att han ville ha en egen version av denna udda skapelse. Att valet föll på en 550 beror på att man ville använda en GT-modell, och 550 var den första bilen med frontmatad V12:a kopplad till manuell låda sedan Daytona. Alla karosspaneler har ändrat form på något vis och det enda som egentligen är kvar från ursprunget är vindrutan. I alla fyra hörnen sitter Koni-stötdämpare och ett nytt specialbyggt avgassystem har tillverkats. Motorn har dock lämnats orörd så det är 485 hästar och 568 newtonmeter som gäller här. Insidan har fått sig ett par skålade sportstolar i kolfiber med blå Alcantara på. Maranellos plastiga knappar på mittkonsolen har även bytts ut mot frästa aluminiumswitchar. Vad kunden har fått betala för denna bil framgår inte men det spelar ju heller egentligen ingen roll. Vad tycker ni om bygget? Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Pagani hyllar flygakrobater igen, fast nu med en Huayra
Får extra flygplansinstrument

Pagani presenterar inte Huayra R just nu utan istället Huayra Tricolore. Precis som Zonda Tricolore som man visade upp för tio år sedan hyllar denna version de italienska flygakrobaterna Frecce Tricolori. Förutom att bära färgtemat de har på sina Aermacchi MB-339A utrustas bilen även med ett riktigt flygplansinstrument framför ratten som visar Air Speed. Man har även smackat dit en kralligare splitter framtill och en ny stötfångare. Det finns även ett nytt luftscoop som tittar upp mellan nackstöden och som leder bak till motorn. Fälgarna har också en turbinliknande design för att flörta med flygmaskinerna. Motorn som är en dubbelturbomatad Mercedes-V12:a på 5,9 liter ger 840 hästar och 1100 newtonmeter i vrid. Den är i sin tur kopplad till en sjustegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 5,5 miljoner euro. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Lamborghini presenterar vindrutelösa SC20
Specialbyggd åt en kund

I början av oktober visade vi bilder på en ny Lamborghini som moderiktigt saknade framruta och tak. Nu är bilen presenterade och man kallar den för SC20. Men det här är inget som kommer att säljas till kreti och pleti utan det här är något som specialbyggts åt en enda kund. Det är Lamborghinis Squadra Corsa-avdelning som snidat fram kärran vid Lamborghini Centro Stile precis så som kunden ville ha den. Utseendeinspiration ska ha kommit från Diablo VT Roadster, Aventador J, Veneno Roadster och Concept S. Som väntat är SC20 baserad på Aventador. Under den unika kolfiberkarossen finns en V12:a på 6,5 liter utan överladdning. Här ger den 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Kraften skickas till alla fyra hjulen via en sjustegad automatlåda. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

R-Reforged presenterar de nya Zagato-tvillingarna
Aston Martin V12 Vantage som coupé och Speedster

Vi har tidigare skrivit om företaget R-Reforged och deras plan på att bygga Aston Martin V12 Zagato-bilar. Nu presenteras de första prototyperna och det är ett tvillingpar bestående av en coupé och en Speedster. Båda två är specade av Andrea och Marella Zagato själva och kommer att ingå i deras privata samling. Först ska de ställas ut hos Aston Martin St. Gallen i Schweiz fram till nyårskiftet. Bilarna är del av en mycket begränsad upplaga om 19 stycken exemplar som alla byggs för att hylla Zagatos 100-årsjubileum. Alla tillverkas för hand av R-Reforged i deras nya fabrik som ligger i Warwick i Storbritannien. Under huven sitter en V12:a på 5,9 liter som ger runt 600 hästar. Bilarna skiljer sig från vanliga Vantage genom en helt ny front och bak, andra baklampor, annan motorhuv och specialgjorda interiörer. Varje bil tar ett team på 12 stycken personer 16 veckor att få ihop. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Uppföljaren till Lamborghini Aventador behåller V12:an
Och får en elmotor på framaxeln

Att uppföljaren till Lamborghinis toppmodell Aventador skulle få någon form av elektrifiering har varit känt länge, men inte riktigt på vilket sätt. Under ett samtal Car & Driver hade med tillverkarens chief technical officer Maurizio Reggiani bekräftade han att den nya bilen kommer utrustas med en "hybrid motor". I praktiken kommer det att innebära att en elmotor placeras på framaxeln och ser till att driva framhjulen medan den frustande V12:an där bak driver bakhjulen. Vad kombinationen skulle kunna bjuda på för effekt återstår att se, men det lär bli över 800 hästar totalt. Uppföljaren till Aventador skulle kunna presenteras någon gång nästa år. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes-Maybach S-Klass är här
En bil du inte vill köra

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu kommer den i det lyxigaste utförandet man kan tänka sig - Maybach. Bilen sticker ut genom att ha lack i två toner, mer krom, annan design på fälgarna och en grill med vertikala ribbor i sig. Den är dessutom hela 29 centimeter längre än en vanlig S-Klass vilket innebär att den mäter 5,47 meter på längden. Busenkel att fickparkera alltså. Allt för att man ska förstå att det här inte är någon vanlig vagn som kommer rullandes. Med den här vill man utmana bilar som Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost. Som väntat är det i baksätet man vill hänga i den här bilen. Här dryper det av lyx i överflöd, benutrymme så det räcker och blir över och alla tekniska prylar du kan tänkas behöva. Du kan öppna och stänga dörrarna elektriskt med en knapp eller genom att göra en gest - för att öppna en dörr manuellt är för tjänstefolk. Här bak finns det två stycken fåtöljer att plantera ändan i och dessa är givetvis utrustade med massage, värme och kyla. Sitter man bakom passagerarstolen kan man även fälla sin stol och få en mer liggande position. Då fälls även ett stöd för benen ut från sätet framför, och detta kan ge dig massage av vaderna. Som om inte allt detta vore nog är även dörrsidorna och armstöden uppvärmda för att du inte ska frysa om dina armbågar. Skärmarna på framstolarna mäter 11,6 tum och via dessa kan du styra allt från musik till klimatanläggning. Mellan stolarna finns en skärm till som du kan ta loss och använda som surfplatta. Sist men inte minst finns här ett kylskåp för dina drycker och specialdesignade glas att hälla upp detta i. Under den långa motorhuven finns det antingen en V8:a eller en V12:a. Den förstnämnda versionen heter S580 4Matic och den har den välbeprövade dubbelturbomatade vinkelåttan på 4,0 liter. Den ger här 500 hästar och kan via ett mildhybrid-system bjuda på en extra dos med 25 hästar vid behov. S650 har istället tolv stycken burkar, dubbla turbo och maskinen är på 6,0 liter. Effekten är 625 hästar och drivningen sker på alla fyra hjulen. Längre fram kommer även en laddhybrid-version att erbjudas. Den kombinerar en rak bensinsexa på 3,0 liter med en elmotor och ska ha en sammanlagd effekt på 510 hästar. Lansering sker i mitten av nästa år men något pris har vi inte fått än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

TV4 och Com Hem har kommit överens om nytt avtal
Nu dröjer det nog några år tills det börjar bråkas igen

Com Hem skriver i ett pressmeddelande att de har tecknat nytt avtal med TV4 efter den konflikt som blossade upp gällande detta i slutet av oktober. Det skrivs inget om vad det innebär rent ekonomiskt för någon av parterna men det nu kan hur som helst Com Hems och Boxers kunder fortsätta kolla på TV4, Sjuan, TV12 och C More som tidigare. Det nämns även att Com Hem-fastigheter kommer kunna ta del av sitt kanalutbud via andra enheter som till exempel mobiler och surfplattor. Det nya avtaler mellan Com Hem och TV4 är flerårigt men exakt på hur många år det löper nämns inte i pressmeddelandet. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

GTO Engineering Moderna är en hyllning till Ferrari på 60-talet
Mamma mia!

Den brittiska Ferrari-specialisten GTO Engineering presenterar nu den helt egna modellen Moderna. Det här är en sportbil med V12:a och kolfiberkaross som man vill hylla 60-talets Ferrari-modeller med, fast med en uppdaterad touch. Den färdiga produkten ska väga omkring 1000 kilo och vinkeltolvan ska ge över 350 hästar. Bilen byggs för hand och den har ett rörramschassi i stål och en subframe i aluminium. Även dörrar och huv är i aluminium. Utvecklingen är i full gång och man ska kunna lägga en beställning nu om man är intresserad. Vad man får betala är dock oklart, men det lär bli mer än den 250 SWB Revival man släppte för en månad sedan. Den börjar på 800.000 pund. Tumnagel
50.3°
+
Bobby Green
0

I helgen får alla testa Black Ops: Cold War
In och kötta!

Activision har betatestat Call of Duty: Black Ops - Cold War på PS4 de senaste helgerna, men snart är det dags för alla spelare på samtliga plattformar att hoppa in i pangandet. För tillfället har folk som förbokat spelet tillgång till betatestet, men från och med i morgon till på måndag har alla som vill möjlighet att se vad Cold War har att erbjuda. Nytt för helgens betatest är att spelare kommer få tillgång till det nya spelläget Fireteam: Dirty Bomb där 40 spelare i 10 olika squads måste klara olika uppdrag under matchens gång för att kamma hem segern. Utöver Fireteam-läget kommer spelare också ha möjlighet att lira traditionella 6v6-lägen samt Combined Arms med 12v12. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0
Nästa sida