m

Trafikverket ska släppa app som ska varna bilister för tåg
Vid obevakade järnvägsövergångar

Trafikverket säger till SVT att man planerar att utveckla en app som ska kunna varna bilister om det närmar sig ett tåg i samband med att bilisten närmar sig en obevakat järnvägsövergång. I Sverige finns det idag cirka 3500 obevakade järnvägsövergångar och navigationsappar kan redan idag varna för dessa. Nu vill Trafikverket även kunna få in information om när tåg närmar sig dessa övergångar. Detta är något som Trafikverket, tillsammans med tågoperatörer och teknikbranschen, ska arbeta för att ta fram. Det hela ska också finnas tillgängligt i en separat mobilapp. Någon gång i slutet av året hoppas Trafikverket ha en prototyp till en app färdig och man hoppas kunna börja testa den under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT om varningssystemet för tåg som närmar sig obevakade järnvägsövergångar. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter börjar blockera dem som sprider lögner om covid-19
Efter fem varningar blockeras användaren för gott

Twitter meddelade igår att man har infört ett nytt system för att komma till rätta med en del om den desinformation om covid-19 som sprids via deras tjänst. Det nya varningssystemet innebär att användare som anses sprida desinformation om covid-19 eller något annat coronarelaterat kommer att börja varnas. Vid andra och tredje varningen kommer användarens konto att blockeras i 12-timmar, vid fjärde varningen i sju dagar och skulle användaren bryta ytterligare en gång mot Twitters covid-19-regler så blockeras användarens konto för alltid. Twitter kommer att använda både mänskliga moderatorer och maskinlärning för att hitta tweets som kan anses sprida meddelanden om covid-19 som inte stämmer överens med sanningen. I ett blogginlägg skriver Twitter att man sedan i december raderat cirka 8400 tweets relaterade till desinformation om covid-19. Tumnagel
53.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skoda får Wrong-Way-teknik från Bosch
System som varnar om man kör mot färdriktningen

För flera år sedan presenterade Bosch den molnbaserade tekniken Wrong-Way System. Det är ett varningssystem som ska hindra så kallade spökförare - förare som råkar köra mot färdriktningen. Nu ska systemet implementeras för första gången och Skoda är först ut. Tekniken registrerar anonymt när bilen närmar sig en avfart eller påfart och skickar då denna information till Bosch som i sin tur jämför den med trafikbestämmelserna. Inom några sekunder meddelar varningssystemet om det skulle vara så att du kör åt fel håll. Tekniken hittar in i modellerna Superb, Scala, Kamiq och Kodiaq under årets första kvartal. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Nu börjar SMHI testa sitt nya varningssystem
Hejdå siffror, hej färger!

Förra veckan började SMHI testköra sitt kommande system för vädervarningar, ett system där man ska byta ut siffervarningar mot färgvarningar. Systemet kommer att testköras fram till och med mars och testas i sex nationella delövningar. Den första av dessa genomfördes i mellersta Sverige 21 - 22 januari och nästa delövning kommer att genomföras i västra Sverige 1 - 2 februari. Förutom SMHI kommer personal från olika länsstyrelser och SOS Alarm att delta i övningarna runt det nya varningssystemet. Anledningen till att SMHI byter vädervarningssystem beror bland annat på att siffersystemet kunde göra en del förvirrade då de inte visste om det var Klass 1- eller Klass 3-varningar som var de allvarligaste. Denna förvirring har man i tester säkerställt inte kommer att ske lika ofta med färger, ett system där de flesta verkar förstå att rött är den allvarligaste varningen av gult, orange och rött. SMHI:s nya vädervarningssystem kommer att lanseras i april. På illustrationen nedan hittas när de olika delövningarna för systemet kommer att genomföras på olika platser i Sverige. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

SMHI byter system för vädervarningar
Färger ersätter siffror

Nästa år kommer SMHI att byta system för att visa vädervarningar vilket innebär att man kommer att börja använder färger istället för siffror. I det nya systemet kommer färgerna gult, orange och rött ersätta de tre varningsklasserna 1, 2 och 3. Anledningen till det är att det ska bli tydligare hur allvarlig vädervarningen är då siffersystemet ibland verkar ha gjort en del förvirrade. Josef Runbäck, produktansvarig meteorologiska varningar, säger till DN: "I våra användartester har det inte varit helt glasklart vilken som var värst av klass 1 eller klass 3. Men när vi gjorde tester på gul, orange och röd var det aldrig någon tvekan att den röda symbolen var mest allvarlig." 14 april 2021 planerar SMHI att börja använda det nya färgkodade varningssystemet för vädervarningar. Här nedan hittas SMHI:s varningsklasser med både siffror och färger samt vad respektive varningsklass innebär. Tumnagel
51.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

OpenEEV är varningssystem för jordbävningar i open source
Som backas upp av IBM, Linux Foundation och andra

IBM skriver i ett pressmeddelande att man kommer att börja stödja open source-projektet OpenEEV. Projektets syfte är att bygga upp varningssystem för jordbävningar på platser där sådana saknas och behövs. I dagsläget är det bara Japan, Taiwan, Kina och Mexiko som har nationella varningssystem för jordbävningar medan en del andra länder har sådana regionalt. OpenEEV (Earthquake Early-Warning) är ett initiativ från företaget Grillo. De har open sourceat tekniken runt sitt egna varningssystem såväl som designen på de sensorer som krävs för att kunna upptäcka jordbävningar. Utvecklaren Pedro Cruz från IBM som själv är med och utvecklar OpenEEV säger om projektet: "Grillo has already done an incredible job developing a lower price point seismometer, pre-programmed to stream data to the cloud, which can be monitored remotely.We are complementing Grillo’s earthquake analysis tools with Node-RED, and helping the OpenEEW community expand a Docker-based container solution that can be tested and run locally. It can be optionally deployed to Kubernetes/OpenShift on the IBM Cloud as part of the pathway to building an open source community." Målet med OpenEEV är att systemet ska bli billigt och superenkelt. Då kanske det kan komma till användning på alla de platser på jorden som riskerar att drabbas av jordbävningar men än så länge saknar varningssystem för dessa. I klippet här ovanför kan ni kolla in lite mer om OpenEEV. Tumnagel
43.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så fungerar döda vinkeln-varnaren i nya Kia Sorento
Video visas i instrumentklustret

Döda vinkeln är en riktigt lömsk sak i bilen men sedan många år tillbaka är många bilar utrustade med varningssystem som uppmärksammar dig på att det befinner sig något i detta område. Det brukar oftast då handla om antingen ljud eller ljus eller en kombination av dessa. I nya Kia Sorento används kameror för att upptäcka saker i vinkeln och dessa ser sedan till att visa upp vad du missar i instrumentklustrets skärm. Video kommer även upp när du använder blinkersen och ska byta fil. Systemet är kopplat till Blind-Spot Collision Avoiding Assist (BCA) som kommer att ta över körningen om det tycker att det finns en risk för krock. Blind-Spot View Monitor (BVM) som nyheten kallas ingår i utrustningspaketet Advance Plus. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0
2019

Xiamois mobiltelefoner börjar varna för jordbävningar
Ger dig några sekunder extra för att söka skydd

Den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi har lagt in en funktion sitt Android-gränssnitt MIUI ("Me, You, I") som kan varna för att området man befinner sig i eventuellt kan drabbas av en jordbävning inom kort. I ett uttalande säger Xiaomi att alla deras telefoner och smart-tv:s som kör MIUI 11 kommer att ha möjlighet att få varningar för kommande jordbävningar. Enligt Xiaomi ska deras system kunna varna för jordbävningar upp till tio sekunder innan de sker. Det kan låta som en kort tid men varje sekund innan en jordbävning kan rädda liv om människor är förberedda och kanske redan har hunnit söka skydd när jordbävningen utlöses. Xiaomi kommer först att rulla ut sitt varningssystem för jordbävningar i den kinesiska Sichuan-provinsen som ligger i en av de regionerna i Kina som oftast drabbas av jordbävningar i landet. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook släpper två av sina algoritmer som öppen källkod
Ska kunna hitta bilder från pedofiler och terrorister

Facebook har meddelat att man släpper tekniken bakom en del av deras varningssystem som öppen källkod. Det handlar om två tekniker som Facebook kallar för PDQ och TMK+PDQF vilka kan flagga olika typer av bilder som laddas upp till tjänster som till exempel Facebook. Systemet fungerar genom att det lagrar så kallade hash-summor från bilder man tidigare blockerat från uppladdning och om någon försöker ladda upp samma bild igen så blockeras denna automatiskt. Facebook skriver om PDQ och TMK+PDQF : "PDQ and TMK+PDQF were designed to operate at high scale, supporting video-frame-hashing and real-time applications. We designed these technologies based on our experience detecting abuse across billions of posts on Facebook. We hope that by contributing back to the community we’ll enable more companies to keep their services safe and empower non-profits that work in the space." Facebook ska själva ha använt PDQ och TMK+PDQF för att förhindra att bilder där barn utnyttjas och bilder med kopplingar till terrorism återuppladdas på deras tjänst. Skulle ni vilja kolla in PDQ och TMK+PDQF så hittas de borta på Github på länken nedan. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa bilmärken söker svenskarna mest efter
Volvo i topp

Yougov och Blocket Fordon har gjort en undersökning för att få fram vilka bilmärken som svenskarna söker mest efter på Blocket. Toppar listan gör Volvo och på plats nummer två hittar vi Tesla. Ett nytt märke att hitta in på listan är Chevrolet som placerar sig på plats nummer åtta och det är främst modellerna Corvette och Camaro folk söker efter. Tittar man på vilken säkerhetsfunktion folk vill ha leder backkameran följt av autobroms. Topplista över svenskarnas drömbil 2019 (andel 2018): Volvo, 12% (11%) Tesla, 8% (11%) BMW, 7% (7%) Audi, 7% (6%) Mercedes, 7% (5%) Porsche, 5% (5%) Toyota, 4% (4%) Chevrolet, 3% (ny!) Volkswagen, 3% (3%) Ford, 2% (3%) De fem mest värdefulla säkerhetsfunktionerna i en bil enligt svenska folket: Backkamera, 19% Autobroms, 15% Varningssystem för döda vinkeln, 13% Parkoppling av telefon med högtalarsystem, 11% Adaptiv farthållare, 9% Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Boeing startar fond för offer för 737 MAX-olyckorna
Planerar att avsätta 100 miljoner dollar till denna

Flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man ska dra igång en fond som ska ersätta anhöriga och andra som drabbats av de båda flygolyckorna som orsakade närmare 350 personers död under ett halvår då två Boeing 737 MAX-flygplan störtade. Boeing planerar att under de kommande åren avsätta 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, vilka ska gå till omkostnader, utbildning och annat till de som anser sig ha drabbats av flygolyckorna på något sätt. I ett uttalande säger Boeings vd Dennis Muilenburg: "We at Boeing are sorry for the tragic loss of lives in both of these accidents and these lives lost will continue to weigh heavily on our hearts and on our minds for years to come. The families and loved ones of those on board have our deepest sympathies, and we hope this initial outreach can help bring them comfort." Det ska observeras att pengarna i fonden inte ska användas för att betala de, antagligen, enorma skadestånd som Boeing kommer att få betala till de som drabbats av flygolyckorna när juridiska processer om detta runt om i världen väl är klara. Det är processer som till viss del redan dragit igång och antagligen något som kan komma att ta åratal att reda ut i domstolar runt om i världen. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing meddelade igår att man nu anser sig vara klara med den uppdateringen av deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX, en modell som råkat ut för två dödliga flygolyckor det senaste året. I sitt uttalande skriver Boeing bland annat: "Boeing has completed development of the updated software for the 737 MAX, along with associated simulator testing and the company’s engineering test flight. To date, Boeing has flown the 737 MAX with updated MCAS software for more than 360 hours on 207 flights." Boeing uppger vidare att den amerikanska flygplansverket FAA och deras internationella motsvarigheter nu ska utvärdera den uppdaterade modellen och det samma gäller även flygbolagen som har köpt in modellen. Boeing vd Dennis Muilenburg säger i ett uttalande: "With safety as our clear priority, we have completed all of the engineering test flights for the software update and are preparing for the final certification flight. We’re committed to providing the FAA and global regulators all the information they need, and to getting it right. We’re making clear and steady progress and are confident that the 737 MAX with updated MCAS software will be one of the safest airplanes ever to fly. The accidents have only intensified our commitment to our values, including safety, quality and integrity, because we know lives depend on what we do." Det finns inga uppgifter när FAA och andra myndigheter kommer att vara klara med sina utvärderingar av Boeing 737 MAX. Det är med andra ord oklart om eller när vi får se modellen i passagerartrafik igen. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing trodde att varningssystem för 737 MAX var aktivt
Vilket bara 20 procent hade

Boeing har släppt ett uttalande angående deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX och där framkommer lite uppgifter som inte varit kända sedan tidigare. Det handlar om det varningssystem som skulle förhindra att flygplanen steg för kraftigt, ett system som nu istället misstänks för att ha fått två 737 MAX 8 att störtdyka mot marken kort efter start. Boeings ledning ska ha trott att det system som varnar för att sensorerna som skulle upptäcka om en eventuell stegring av flygplanet visade felaktiga värden var aktiverat, det så kallade AOA Disagree-systemert, på alla Boeing 737 MAX 8. Detta var dock något man upptäckte redan ett år före den första flygolyckan med ett Boeing 737 MAX 8 i Indonesien förra hösten. I sitt uttalande skriver Boeing att man utvärderade om missen skulle kunna leda till några större säkerhetsproblem för modellen. Man ansåg inte att så var fallet och vidarebefordrade inte denna information vare sig till Boeings ledning, världens luftfartsmyndigheter eller sina kunder: "When the discrepancy between the requirements and the software was identified, Boeing followed its standard process for determining the appropriate resolution of such issues. That review, which involved multiple company subject matter experts, determined that the absence of the AOA Disagree alert did not adversely impact airplane safety or operation. Accordingly, the review concluded, the existing functionality was acceptable until the alert and the indicator could be delinked in the next planned display system software update. Senior company leadership was not involved in the review and first became aware of this issue in the aftermath of the Lion Air accident." Efter de båda olyckorna med Boeing 737 MAX 8, där runt 350 personer miste sina liv, har Boeing kunnat konstatera att bara 20 procent av de flygplan som levererats av den aktuella modellen hade AOA Disagree-systemet aktiverat då detta var en funktion som kostade extra. Varken flygplanet som tillhörde Lion Air som störtade i Indonesien förra året eller det flygplan från Ethiopian Airlines som störtade tidigare i år hade AOA Disagree-systemet aktiverat. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Billigt armband kan varna om solen är för stark
Så du slipper få hudcancer

Forskare i Australien har utvecklat en billig uv-sensor i form av ett armband som kan användas av solbadare som inte vill riskera att vara ute i solen när denna ligger på för hårt. Armbandet använder sig av ett specialframtaget bläck som blir mörkare när det utsätts för UV-strålning. Detta symboliseras med olika emojis på armbandet som visar när det är okej att sola och när man kanske hellre ska söka sig till en skuggigare plats. I dagsläget är armbandet än så länge en prototyp men professor Vipul Bansal från Melbourne Institute of Technology tror att UV-sensorn skulle kunna bli så billig som en dollar om man började masstillverka den. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varning istället för fortkörningsböter
Nytt förslag i Skottland

Just nu diskuteras det i Skottland om man ska ta och ersätta fortkörningsböter med ett varningssystem istället. I samma veva snackas det om man ska införa kurser för de som har kört för fort, så att de lär sig att detta var dumt. Varningssystemet skulle finnas på sträckor där hastigheten motsvarar våra 30 och 50 km/h. Kör man för fort får man en varning och om brottet inte upprepas inom en tremånadersperiod blir det inga böter. Kan man inte hålla sig och trycker lite för mycket på gaspedalen blir det dock bot och en prick i registret. Varningar ska inte gälla vid fartkameror och handlar det "bara" om en varning kommer heller inte ditt försäkringsbolag att kontaktas. En av anledningarna till de nya idéerna sägs vara att poliser och myndigheter då skulle kunna koncentrera sig på allvarligare saker. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

I Kina sprutar man vatten på de som går mot rött
Nytt varningssystem vid övergångsställen

I den kinesiska staden Daye har man utvecklat ett system som ska förhindra att gångtrafikanter går mot rött på övergångsställen i staden. Systemet kan med hjälp av laser känna av om en gångtrafikant går för långt ut i vägbanan när trafikljuset är rött. Skulle så vara fallet så kommer systemet att varna gångtrafikanten om att ljuset är rött och även ge gångtrafikanten en liten dusch som synes i klippet ovan. Förutom själva varningsfunktionen så är systemet även försett med ansiktsigenkänning som ska kunna identifiera personer som eventuellt går mot rött. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pojkspoling fixar Hawaiis smått skeva varningssystem
Briljant lösning!

I början av året fick Hawaiis befolkning en otrevlig överraskning då personen som skulle testa det officiella varningssystemet klickade på fel knapp och råkade skicka iväg en till synes officiell och seriös missilvarning till folket. Youtubern Michael Reeves bestämde sig för att komma på en bättre lösning på varningssystemet som är betydligt bättre än skräpsystemet som används idag och resultatet blev en lite mer användbar Bop It-leksak. Tumnagel
47.0°
+
André Stray
0
2017

TripAdvisor börjar varna för hotell där sexbrott begåtts
Så att man får lite koll på det

Resetjänsten TripAdvisor har infört ett slags varningssystem på hotellen som finns i deras databas och nu kan användare varnas för att det kan ha begåtts olika former av sexbrott på hotellen. Varningen som visas i rött liknande exemplet ovan upplyser användaren om att eventuellt söka efter mer information om det aktuella hotellet då det kan ha förekommit uppgifter i media om det. Den fullständiga varningen från TripAdvisor lyder: "Message from TripAdvisor: TripAdvisor has been made aware of recent media reports or events concerning this property which may not be reflected in reviews found on this listing. Accordingly, you may wish to perform additional research for information about this property when making your travel plans." Den här varningsfunktionen har TripAdvisor implementerat i samband för att man kritiserats för att ha raderat hotellrecensioner där sexuella överfall har beskrivits på de aktuella hotellen. Än så länge är det bara tre hotell i Mexico som försetts med TripAdvisors nya varningstext. Varningen ska enligt TripAdvisor vara temporär och plockas bort från de aktuella hotellen efter tre månader om inga andra brott begås på hotellet under den perioden. Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kraftiga solstormar kan slå ut stora mängder teknik
Större risk än man tidigare trott

Utbrott på solen, så kallade solstormar där laddade partiklar kastas ut i rymden, är inte ovanliga. Däremot är de olika kraftfulla. Extremt kraftiga utbrott är relativt sällsynta, men har ändå de senaste två århundradena skapat stor skada när de slagit ut viktiga tekniska samhällsfunktioner. Det rapporterar TT. År 1859 började telegrafledningar att brinna av ett utbrott samtidigt som man kunde se norrsken på Hawaii och Kuba. År 1989 slogs elförsörjningen för Quebec ut i Kanada och i Sverige har kraftiga solstormar orsakat strömavbrott. Så hur vanliga är kraftiga solstormar? Forskare menar att extremt kraftiga utbrott endast sker en gång på 20 miljoner år. Relativt kraftiga utbrott liksom det år 1859 äger rum ungefär en gång på 100 år vilket är mer ofta än man tidigare trott. Nu räknar forskare med att chansen, eller risken, för ett nytt kraftigt utbrott under det närmaste århundradet ligger på 12 procent. För bara fem år sedan ägde en lika kraftig solstorm som år 1859 rum. Men den nådde aldrig jorden. Skulle en liknande storm nå jorden skulle den dock med stor sannolikhet orsaka stor skada då våra samhällen allt mer är beroende av teknik. Enligt forskarna går det att skydda systemen från skada genom att stänga ner dem. Problemet är tidsaspekten. Medan det tar ett dygn för stormen att nå jorden finns det i dag ingen teknik för att förutspå dem förrän de är 15 minuter från jorden. Därför vill man nu också arbeta fram ett bättre och globalt varningssystem. Tumnagel
40.2°
+
Emmy Zettergren
0

Hejdå Stanislav Petrov
Mannen som avvärjde ett potentiellt tredje världskrig har gått vidare

Den före detta rysska överstelöjtnanten Stanislav Evgrafovitj Petrov har avlidit 77 år gammal. Petrov var mannen som natten mellan den 25 och 26 september 1983 sägs ha avvärjt ett möjligt kärnvapenkrig genom att inte slå larm till det sovjetiska försvarets ledning. Detta trots att det sovjetiska varningssystemet visade att USA hade avfyrat fem missiler mot dåvarande Sovjetunionen. Petrov ansåg att enbart fem amerikanska missiler inte var tecken på en riktig attack, vilket visade sig stämma då varningssystemet gick igång på grund av ett ovanligt väderfenomen. Eftersom han inte slog larm om situationen menar man att Petrov kan ha förhindrat ett tredje världskrig. Denna händelse hölls dock hemlig fram till 1998 på grund av militära säkerhetsbestämmelser. För några år sedan släpptes det en film om denna händelse och en trailer för den filmen kan beskådas ovan. Tumnagel
47.4°
+
Frode Wikesjö
0

Apple tar patent för att använda iPhone som en reflex
Går även att använda som party-sällskap

9to5Mac har hittat ett nytt patent från Apple där man beskriver hur man skulle kunna använda iPhones bakgrundsbelysning som ett varningssystem eller som hjälp för att göra partyt lite festligare. Det handlar om två olika funktioner där den ena skulle kunna få telefonens bakgrundsbelysning att fungera som en disco-lampa vars ljus pulserar i takt till musiken som spelas. Det andra funktionen verkar främst vara riktad mot motionärer som är ute och rör på sig när det är mörkt ute och då är bakgrundsbelysningen tänkt att fungera som en reflex eller varningssignal. Som vanligt när det gäller patent är det ingenting som garanterar att det här är funktioner som vi faktiskt kommer att få se i en framtida iPhone. Tumnagel
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia presenterar den kompakta suven Stonic
Kan bli en av Kias mest sålda modeller

Efter lite smygtittar och en läcka har Kia nu valt att officiellt presentera den nya modellen Stonic. Det här är en bil i den kompakta suv-klassen och lansering sker till hösten. Michael Cole som är VD för Kia Motors Europe säger följande: "Kia Stonic kommer att bli en av de mest övertygande nya bilarna i den snabbt växande klassen tack vare Kias unika garanti, bilarnas tillförlitlighet och erkänt höga kvalitet samt moderna design. Eftersom segmentet expanderar kan Stonic bli en av våra mest sålda bilar." För att göra bilen mer personlig finns det möjlighet att få taket i fem stycken olika färger, vilket gör att man totalt får 20 stycken olika kombinationer. På insidan skryter man om klassens bästa utrymme i axelbredd och ett bagageurtymme som sväljer 352 liter. Även här ska man kunna leka loss med färger för att få den stil man själv gillar. Apple CarPlay och Android Auto är standard. Under huven finns det tre stycken olika bensinmotorer att välja mellan och en diesel. Den minsta heter T-GDI och det är en turbosnurra på 1,0 liter som ger 120 hästar. Sen finns det även en motor på 1,25 liter och en på 1,4 liter, bägge utan turbo. Dieselalternativet är på 1,6 liter. På säkerhetssidan finns bland annat autobroms, krockvarningssystem, dödavinkelnvarnare och filövervakning standardmonterat. Det elektroniska stabilitetssystemet har aktiv vridmomentskontroll och kurvbromskontroll. Stonic börjar säljas i höst men några svenska priser har vi inte fått ännu. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Citroën visar en SUV av den nya generationen
Det här är C5 Aircross

På bilmässan i Shanghai har Citroën nu visat upp den nya modellen C5 Aircross. Tillverkaren beskriver den som en C-SUV av den nya generationen. Försäljningen drar igång i Kina i oktober och till Europa kommer den under andra halvåret 2018. Bilen mäter 4,5 meter i längd, 184 i bredd, 167 i höjd och har ett axelavstånd på 2,73 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 482 liter. Under huven finns det bensinmotorer på antingen 165 eller 200 hästar kopplade till en sexstegad automatlåda. Drivningen för dessa sker på framhjulen. Längre fram kommer även en plug-in-hybrid som kombinerar en förbränningsmotor på 200 hästar med två elmotorer - en fram och en bak. Den totala effekten för paketet anges till 300 hästar och bilen ska driva på alla fyra hjulen. Det ska även vara möjligt att köra sex mil på enbart el med denna version. C5 Aircross kommer även att dyka upp som laddhybrid. I övrigt så utrustas bilen med något man kallar för Progressive Hydraulic Cushion och det är ett system som förbättrar stötdämparnas funktion och som ska ge en behagligare åktur. Instrumenteringen på insidan består av en TFT-skärm på 12,3 tum och i mittkonsolen sitter en pekskärm som bland annat har Apple CarPlay. Det finns även möjlighet att ladda sin smarta telefon trådlöst. På säkerhetsfronten finns det saker som autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion. Vad C5 Aircross kommer att kosta när den väl dyker upp är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nya Volvo XC60 undviker faror automatiskt
Får tre nya avancerade förarassistansfunktioner

Snart är det dags för Volvo att presentera helt nya XC60 och efter ett par teaserbilder på bilen får vi nu reda på lite vad den kan göra. Den kommer bland annat att vara utrustad med tre nya avancerade förarassistansfunktioner som ska hjälpa föraren att undvika faror. De här funktionerna ska göra XC60 till en av de säkraste bilarna på vägarna. Malin Ekholm som är Senior Director på Volvo Cars Safety Centre säger följande: "Vi har arbetat med kollisionsförebyggande system i många år och vi kan se hur effektiva de är. Enbart i Sverige har vi kunnat se en minskning av antalet påkörningar bakifrån med 45 procent tack vare vårt kollisionsvarningssystem med autobroms. Med XC60 är vi fast beslutna att ta nästa steg när det gäller att minska kollisioner som kan undvikas med hjälp av nya styrstöds- och assistanssystem." Man har uppdaterat City Safety-systemet så att det nu även innehåller en styrassistans som aktiveras när autobromsen inte är tillräcklig för att undvika en möjlig kollision. Bilen kommer då att hjälpa till genom att styra undan automatiskt. Detta kommer att fungera i hastigheter mellan 50–100 km/h. Förutom detta finns även ett system som heter Oncoming Lane Mitigation. Det är en funktion som hjälper föraren att undvika en kollision med fordon i mötande fil. Föraren varnas om denne oavsiktligt lämnar sin fil och bilen styr automatiskt tillbaka bilen rätt igen. Detta aktiveras i hastigheter mellan 60–140 km/h. Sist men inte minst så har man uppdaterat tillvalet döda-vinkel-funktionen Blind Spot Information System. Det får också styrassistansfunktionen och styr tillbaka bilen till filen om det råkar befinna sig en bil i den döda vinkeln. Tumnagel
61.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida