m

Kungen har gjort podcastpremiär
I podcasten Värvet

Sveriges konung, Kung Carl XVI Gustaf, har nu gjort podcastpremiär i ett intervjuprogram som heter Värvet. I programmet pratar han tydligen om huruvida kronprinsessan Victoria är redo att ta över, vilken chipssmak han gillar mest och baksidan av att ständigt vara påpassad. – Det är tungt och jobbigt. När man har statsbesök av någon president så är jag ju värd och går ett steg bakom. Gästen är huvudfiguren, det är fantastiskt stimulerande. Men när man står i första ledet så är alla blickar på en själv, alla lyssnar. Det är tungt. Att få kungen bakom en podcastmikrofon tog dock lång tid och planeringen för intervjun har pågått sedan augusti förra året. Podcastens värd, Kristoffer Triumf, säger också att det fanns vissa områden som han ombads inte ställa frågor kring. Du kan lyssna på avsnittet via länken nedan. Tumnagel
48.5°
+
Frode Wikesjö
0

Indycar drar igång i kväll
21:30 svensk tid

I kväll kommer formelbilserien Indycar dra igång på Barber Motorsports Park i Birmingham, Alabama. Det blir också startskottet för de 14 stall och 33 förare att göra upp om vem som är bäst på att ratta snabba bilar. Vi har två svenska i startfältet i kväll där Marcus Ericsson fick en åtråvärd sjätteplats medan Felix Rosenqvist hamnade längre bak i klassen, nämligen på plats 22 av 24. De kommer ha 90 varv runt den 3,83-kilometer långa banan på sig att köra sig fram till förstaplatsen. Om de kommer lyckas med det återstår att se klockan 21:30 i kväll. Indycar visas i Sverige på Viasat. Lite snabba klipp från kvalificeringen kan kollas in i klippet nedan. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren - 60 år sedan Yuri Gagarin åkte till rymden idag
Första människan i rymden

Idag är det 60 år sedan Yuri Gagarin blev den första människan att åka till rymden. Den 12 april 1961 sköts den då 27-årige Gagarin upp med det sovjetiska rymduppdraget Vostok 1. Vostok 1 sköts upp från den sovetiska rymdbasen Baikonur Cosmodrome och kapseln Gagarin färdades tog sedan ett varv runt jorden. Efter kapseln återinträtt i jordatmosfären sköt Gagarin ut sig från denna och landade via fallskärm i Saratov-regionen i sydvästra Sovjet. Sammanlagt tog det hela från start till landning 108 minuter. Efter Gagarin blev första människan i rymden ansågs han vara så viktig för Sovjet att han aldrig mer fick genomföra några rymduppdrag. Gagarin dog 34 år gammal i en flygolycka när han tillsammans med en kollega var ute på en träningsflygning i ett sovjetiskt Mig-plan. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag om Gagarin och på länken nedan hittas ett lite längre reportage som BBC gjort om honom. Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelmagasinet Svenska PC Gamer kommer läggas ner
Sajten och annat kommer dock leva vidare under annat namn

1996 startades en svensk variant av spelmagasinet PC Gamer och sedan dess har vi fått ta del av spelnyheter, recensioner och annat smått och gott från redaktionen. För några år sedan bestämde sig förlaget Egmont att lägga ner satsningen, men Svenska PC Gamer-redaktionen lyckades hålla magasinet vid liv. Nu har det dock blivit känt att det inte längre är ekonomiskt hållbart att producera papperstidning och magasinet kommer att läggas ner. Chefredaktör Thomas Petterson skriver detta i ett inlägg om nedläggningen: Svenska PC Gamer är inne på sitt 25e verksamhetsår. Vi har haft förmånen att skriva om spel längre än många av våra läsare har levt. PC Gamer är Sveriges äldsta spelmedium alla kategorier. Vi var med och grundlade svensk speljournalistik. Vi har fostrat några av landets bästa skribenter, var en trendsättare för den personliga speljournalistiken, kombinerade skickligt kunskap med underhållning och gick i bräschen för en mer intim kontakt med läsarna – något som inte bara influerat andra spelredaktioner utan också medier över gränserna. Sedan november 1996 har vi recenserat omkring 3 500 spel. Vi har fått resa jorden runt flera gånger om, spela de bästa (och de sämsta) spelen, bevittna branschens enorma utveckling och spelens fantastiska framväxt. Vi har överlevt fyra eller fem omflyttningar i tre städer, en drös VD:ar, fyra förlagsbyten, en nedläggning, och vi har länge stått pall för den största omvälvningen världens medier sett sedan Gutenberg populariserade tryckprocessen för 500 år sedan – internet. Nu försvinner den enda kvarvarande speltidningen i Sverige för vuxna. I en FAQ redaktionen levererat får vi dock reda på att det endast är papperstidningen som kommer försvinna. Redaktionens satsning med hemsidan, Discord, Twitch och sociala medier kommer leva vidare under annat namn. Vad den nya titeln blir är för tillfället okänt, men redaktionen kommer hålla fansen uppdaterade via sina kanaler. Tumnagel
24.7°
+
André Stray
0

BRM Type 15 vaknar till liv igen
Lyssna på den fantastiska V16-motorn

Mellan 1950 och 1951 tillverkade British Racing Motors (BRM) tävlingsbilen Type 15. Bilen hade en kompressormatad V16-motor på 1,5 liter som gav 600 hästar och som varvade till 12.000. I slutet av 1952 såldes BRM till Alfred Owen som fortsatte att tävla med bilarna samtidigt som företaget tog fram en ny generation formel 1-bilar till 1954. Nu ska Alfreds son, John Owen, återuppväcka bilen och framförallt motorn. Tre stycken nya BRM Type 15 ska nämligen byggas och alla får flång nya V16-motorer i sig. Bilarna kommer att bli till med hjälp av överblivna chassinummer och gamla ritningar. För att hajpa upp detta har man släppt följande video där vi får höra den legendariska maskinen ryta. Det första exemplaret väntas visas upp senare i år. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Motorn i en Jeep Wrangler exploderade efter bärgning
Hade lågväxeln i

Det vi ser här är en flång ny Jeep Wrangler Rubicon där motorn har exploderat. Anledningen till detta är att bilen bogserades på ett felaktigt vis. Ägaren drog den efter sin husbil men han hade glömt att koppla ur lågväxeln och första växeln så Jeepens drivning var aktiverad. Det gjorde i sin tur att motorn varvades till över 50.000 varv per minut tills den slutligen exploderade. Kostnaden för att fixa detta väntas landa på runt 30.000 dollar, och då ingår inte arbetet i det priset. Om ägaren kommer laga bilen eller inte återstår att se. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar Huayra R
Har V12:a utan överladdning på 850 hästar

Pagani visar nu upp den mest extrema versionen av modellen Huayra hittills - Huayra R. Den här är speciellt utvecklad för banan och får inte köras på allmän väg. Grunden i paketet är en ny V12:a på 6,0 liter som utvecklats från grunden i samarbete med HWA AG. Den saknar överladdning men lämnar ändå hela 850 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ska ligga på 9000. Man säger att motorn är "lightest, most powerful and efficient track-ready V12 ever created". Till paketet sitter en ny sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Torrvikten på bilen ska ligga på 1050 kilo. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 2,6 miljoner euro, innan skatt. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray kör den första prototypen av T.50
På Top Gears testbana

Det går framåt för Gordon Murrays superbil T.50 och nu har man inlett de första riktiga testerna med en prototyp. Här ser vi när Gordon själv testar den. Eftersom bilen fortfarande är under utveckling är motorns varvtal spärrat till bara 3000 varv så det blir ingen buskörning riktigt än. Tillverkningen av kundbilar väntas dra igång i januari nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jason Cammisa går igenom en Honda S800
Varvvillig!

Honda har byggt många olika roliga bilar genom åren. En av dessa är modellen S800. I det här klippet från Hagerty får vi lära känna den lilla godbiten lite bättre. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Japansk miljardär letar efter folk som vill hänga med till månen
Du kanske kan åka dit med SpaceX 2023

Den japanske ehandels-miljardären Yusaku Maezawa meddelade igår att han letar efter åtta människor som vill åka med honom och SpaceX till månen. Att Maezawa planerade att vara den förste som åkte till månen med SpaceX kommande rymdfarkost Starship blev klart redan 2018 men sedan dess har det varit rätt tyst om "dear Moon"-projektet. Maezawa har köpt samtliga passagerarplatser på Starship-resan till månen och sa redan 2018 att han ville erbjuda de åtta resterande platserna till allmänheten, något han pratade lite mer om igår. Ursprungligen uppgavs det att de åtta som skulle erbjudas platser på månresan skulle vara konstnärer, utan att det specificerades närmare vad detta faktiskt betydde. Igår sa Maezawa att alla som ansåg sig vara kreativa på något sätt skulle kunna få en möjlighet att hänga med till månen. Förutom att vara kreativ så ska de som väljs ut för dearMoon-resan även uppfylla två kriterier. Maezawa säger: 1. "Whatever activity you are into, by going to space, I hope that you can push its envelope, to help other people and greater society in some way." 2. "You have to be willing and able to support other crew members who share similar aspirations." DearMoon-resan är tänkt att ta ett varv runt månen och är planerad att vara i sex dagar. Sammanlagt kommer det att vara 10 - 12 personer med ombord på Starship. Det är planerat att det hela ska ske redan 2023, något som verkar som en rätt optimistisk tidsplan med tanke på att SpaceX Starship inte på långa vägar är klar för bemannade rymdresor som det ser ut i dagsläget. Skulle du själv vara sugen på att hänga med Yusaku Maezawa till månen så kan du ansöka om detta här. I videoklippet nedan kan ni lyssna på när Yusaku Maezawa och SpaceX grundare Elon Musk snackar lite mer om dearMoon-projektet. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Farfarout bekräftat som vårt solsystems mest avlägsna objekt
Farout fick inte behålla ledartröjan särskilt länge

Astronomer bekräftar nu att planetoiden, småplaneten, 2018 AG37 är det hittills mest avlägsna objektet som man upptäckt i vårt eget solsystem. 2018 AG37 upptäcktes redan för två år sedan och fick då smeknamnet "Farfarout" då man misstänkte att det kunde vara vårt solsystems mest avlägsna himlakropp. Nu är detta bekräftat vilket även innebär att Farout, 2018 VG18, förlorar titeln som solsystemet mest avlägsna objekt. Farfarout ligger på ett avstånd av 132 AU från solen medan Farout "bara" ligger 120 AU från solen. 1 AU, astronomisk enhet, motsvarar jordens avstånd från solen vilket är cirka 150 miljoner kilometer. Det innebär att Farfarout när den är som längst bort från solen ligger 132 gånger längre bort från solen än vad vår egen planet gör. Avståndet till Farfarout innebär även att astronomer än så länge inte kartlagt planetoidens exakta omloppsbana runt solen, på bilden här ovanför kan ni dock se en preliminär sådan. Det tar Farfarout cirka tusen år att att ta ett varv runt solen och astronomen David Tholen säger: "A single orbit of Farfarout around the Sun takes a millennium. Because of this long orbital period, it moves very slowly across the sky, requiring several years of observations to precisely determine its trajectory." Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Röstchatt i Destruction AllStars nu avstängd som standard
Var ingen bra idé att låta spelare prata med varandra

Det är allmänt känt att röstchatter i TV-spel sällan brukar vara platser där man kan ha en trevlig dialog med andra individer. Lucid Games fick en liten snabbkurs i detta när deras actionspäckade bilspel Destruction AllStars släpptes förra veckan. PS5-spelet kastar spelare in i ett chattrum i innan matcherna där spelare kunde samtala om filosofi, eller något, men detta visade sig vara en dålig idé. Utvecklarna har därefter fått in massvis med klagomål om trakasseri från spelarna och detta har lett till att Lucid Games släppt en uppdatering till spelet håller röstchatten avstängd. Utöver trakasseri-grejen var det också rätt svårt att stänga av röstchatten. För att göra detta behöver du gå in i PS5-menyn och avaktivera röstchatten. Och då Dualsense-kontrollen är utrustad med en mikrofon, vilket alla spelare tydligen inte är medvetna om, så varvas trakasserierna av någon tjomme vars partner/förälder dammsuger eller lagar mat högljutt, eller levererar andra störiga ljud man inte pallar lyssna på när man spelar. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Nu är den här - nya Suzuki Hayabusa
Uppdaterad motor, ny design och toppfart på 300 km/h

Så var det då dags att presentera den tredje generationen av Suzukis supersnabba sporttourer Hayabusa. Företaget har uppdaterat designen en aning men linjerna från föregångaren finns fortfarande kvar. Givetvis är den sprängfylld med den senaste tekniken och här finns bland annat lutningskänslig ABS, start i backe-hjälp, traction control, motorbromskontroll, launch control, farthållare och ett quickshift-system. Det finns även flera olika körlägen att välja mellan för att hitta det som passar bäst för stunden. I det uppdaterade chassiet sitter en ny hjälpram som är lättare, det finns ny fjädring och större bromsskivor fram på 330 millimeter vardera. I ramen sitter en rak fyra på 1340 kubik som ger 190 hästar och 150 newtonmeter i vrid vid 9700 varv. Motorn ska nu klara utsläppskraven enligt Euro 5. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Även om avgasreglerna gör den lite tamare på pappret lovar Suzuki att responsen och hur kraften levereras ska ha förbättrats. Vikten stannar på 264 kilo vilket är en bantning på fyra kilo jämfört med generation två. Nya Busan ska börja dyka upp hos handlare från och med nästa månad och på prislappen står det 16.499 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

SpaceX ska skicka turister till rymden innan årets slut
Jared Isaacman och tre personer till ska ta några varv runt jorden

Elon Musks rymdföretag SpaceX meddelade igår att man kommer att skicka fyra turister till rymden i vad som antagligen kommer att bli den första kommersiella rymdresan med företagets rymdkapsel Crew Dragon. Företaget Axiom Space meddelade förra veckan att de planerar att skicka fyra turister till den internationella rymdstationen ISS med en av SpaceX Crew Dragon-kapslar. Den resan kommer dock som tidigast att ske nästa år och SpaceX planerar att skicka sina "egna" rymdturister till rymden redan någon gång under det här årets fjärde kvartal. Till skillnad från Axioms Space resa så kommer SpaceX egna rymdresa "Inspiration4" inte gå till ISS. Istället kommer de fyra rymdturisterna att ligga i omloppsbana runt jorden i några dagar för att sedan åter landa på jorden. Den ende passageraren som än så länge är klar för Inspiration4 är entreprenören Jared Isaacman som grundat företaget Shift4 Payments. Han har även donerat 100 miljoner dollar till stiftelsen St. Jude Children’s Research Hospital vilket ger någon dem utser en möjlighet att få en av de andra platserna. Den tredje platsen kommer att gå till någon som även de donerar pengar till stiftelsen medan den fjärde platsen kommer att gå till någon som är "An inspirational entrepreneur who has used the power of Shift4Shop to launch their dream business." Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa drivlinor kommer nya Nissan Qashqai att få
Räckviddsförlängare och mildhybrid

Senare i år kommer nya Qashqai att ha premiär och inför detta delar Nissan med sig av vad den kommer att få för drivlinor. Förutom en mildhybridversion kommer det här att bli Nissans första modell i Europa med räckviddsförlängaren e-Power. Nya Qashqai kommer alltså inte att erbjudas som laddhybrid utan det är dessa två alternativ som Nissan valt att begåva bilen med. e-Power kombinerar en bensinmotor på 1,5 liter och 160 hästar med en elmotor på 190 hästar. Bensinmotorn ser till att ladda batteriet som sedan skickar sin kraft till elmotorn som är den som driver framhjulen. Enligt Nissan ska bilen accelerera snabbare än sina laddhybrid-rivaler samtidigt som den gör det med ett lägre varvtal på förbränningsmotorn. Precis som i den helt eldrivna modellen Leaf kommer nya Qashqai också att få e-Pedal som ska se till att du i princip endast behöver använda gaspedalen när du är ute och kör, regenereringen ser till att hand om bromseriet. Mildhybrid-versionen är en uppdaterad version av systemet som är utvecklat av Nissan, Renault och Daimler. Den har en bensinmotor på 1,3 liter och i det här utförandet är den parad med ett mildhybridsystem på tolv volt. Kommer gå att få med antingen 140 eller 158 hästar. Den sistnämnda ska man kunna få med fyrhjulsdrift och en ny generation CVT-automatlåda. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
2020

Skype får ett "tillsammans-läge"
Som Teams typ

Skype har på senare år blivit varvat av flertalet konkurrerande tjänster men det hindrar dem inte från att försöka hänga med ändå genom att erbjuda ny funktionalitet. En sådan ny funktionalitet är möjligheten att videochatta så det ser ut som man sitter i ett och samma rum. Detta är mer eller mindre en kopia av "tillsammans-läget" i Teams, även det en Microsoft-produkt. För att detta ska fungera krävs det att det är minst fem personer med i samtalet och att alla har igång sin kamera. Det som är bra är att man inte behöver ha klienten installerad för att detta ska fungera då det även kan användas i webbklienten. Det räcker också att bara en person i samtalet har ett Skype-konto, övriga deltagare kan bjudas in via länk. Annat nytt som Skype nu erbjuder är möjligheten att se alla deltagares kameror samtidigt samt ett gäng nya bakgrunder. Skype 8.67 finns nu tillgängligt för Windows, Mac och Linux. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida