LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Volkswagen ID.R sätter ytterligare ett varvrekord
Denna gång på Bilster Berg

Volkswagen fortsätter att sätta rekord med eldrivna ID.R. Det senaste är att man kört väldigt snabbt på racerbanan Bilster Berg i Tyskland. Målet var såklart att slå det tidigare rekordet som låg på 1:44.7 och som sattes av en Radical SR3 SL. ID.R lyckades klå detta med råge och klockade 1:24.2. Bakom ratten satt Dieter Depping. Nästa rekord man vill slå med bilen blir på Goodwood SpeedWeek som anordnas mellan den 16-18 oktober. Det nuvarande rekordet där lyder 1:20.4 och det sattes redan 1965 av F1-legendarerna Jim Clark och Jackie Stewart som båda fick samma tid. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Tesla Model S Plaid på Laguna Seca
Häng med på rekordvarvet

Här kommer ett videoklipp som visar när Tesla Model S Plaid tog sig runt Laguna Seca på bara 1:30,3. Bilen som körs är en prototyp utrustad med skalstol, racinginstrument och Michelin Sport Cup 2-däck. De sistnämnda kommer dock vara standard på bilen när den väl lanseras nästa år. Varvrekordet för produktionsbilar på banan sattes av en McLaren Senna förra året när den körde på 1:27,6. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Pagani Huayra BC Roadster sätter nytt rekord på Spa
Slog McLaren Senna

Inofficiellt har Pagani nu satt ett nytt varvrekord på Spa Francorchamps. Till hjälp hade man en Pagani Huayra BC Roadster och när den hade kört klart stod klockan på 2:23.08. Det är snabbare än den tidigare rekordinnehavaren McLaren Senna som för nästan 1 1/2 år sedan körde på 2:24.82. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Tesla tar ut nya Roadster på Ringen nästa år
Elon bekräftar

För ett år sedan skrev vi att Tesla skulle köra med nya Roadster på Nürburgring i år. Men så har det inte blivit. Elon Musk bekräftar dock att man kommer genomföra detta nästa år, och det lär bli sikte på att sätta nytt varvrekord. Nya Roadster skulle kunna lanseras 2022 om testerna nästa år går bra. Yes— Elon Musk (@elonmusk) September 20, 2020 Annat nytt på Tesla-fronten är att det ikväll klockan 22.30 svensk tid är dags för Teslas årsmöte för aktieägare och därefter Tesla Battery Day. Båda två livesänds via denna länk. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Ny cykel från Cervélo och Lamborghini
Kostar 18.000 dollar

För två år sedan skrev vi om en cykel som tillverkaren Cervélo tagit fram tillsammans med Lamborghini. Nu är det dags igen och här har vi Cervélo R5 Automobili Lamborghini Edition. Den här ska bara byggas i 63 stycken exemplar och på varje sitter en prislapp som säger 18.000 dollar. För pengarna får du en racer med samma färgtema som den Aventador SVJ som satte varvrekord på Nürburgring 2018. Du får även Campagnolo Bora One-hjul med Vittoria Corsa Pro-däck, sadel från Fizik Aliante och Campagnolo Super Record EPS-komponenter för att nämna några saker. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Traktor sätter nytt rekord på Nürburgring
Tog sig runt på lite över 24 minuter

En Claas Xerion 5000 VC har nyligen satt nytt varvrekord för traktorer på Nürburgring och så här såg det ut. Med sin sexa på 12,8 liter, över 500 hästar och 2600 newtonmeter i vrid är det här den starkaste traktorn som säljs i Tyskland. Racingföraren Christian Menzel hoppade in bakom ratten och styrde maskinen genom alla böjarna på ett snyggt sätt. När turen var över stod klockan på 24 minuter och 50,57 sekunder vilket alltså är ett nytt rekord för den här typen av fordon. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Bilmärket Delage återuppstår
Det här är superbilen D12

Mellan 1905 och 1954 tillverkade det franska bilmärket Delage bilar i Levallois-Perret. Nu återuppstår namnet som smackas på den nya superbilen Delage D12. Den här benämns som "the world’s fastest street-legal hybrid supercar" och under det Hot Wheels-inspirerade skalet ska det finnas en V12:a på 7,6 liter utan överladdning som är kopplad till en åttastegad automatlåda. Bilen erbjuds i versionerna GT och Club. Den förstnämnda får en elmotor på 112 hästar till förbränningsmotorn och den kombinerade effekten anges till 1115 hästar. Club har en mindre elmotor på bara 20 hästar som endast är igång när man kör långsamt i en kö, parkerar eller backar. Här är den kombinerade effekten istället 1024 hästar. Torrvikten ligger på 1400 respektive 1310 kilo. GT ska accelerera snabbare men Club ska vara snabbare på banan. Målet är att slå varvrekordet på Ringen. Karossen och chassiet ska vara inspirerat från både Formel 1 och stridsflygplan. 2021 ska produktionen dra igång och endast 30 stycken exemplar ska tillverkas. Prislappen börjar på 2,3 miljoner dollar styck. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2019

McLaren Senna sätter nytt varvrekord
På Virginia International Raceway

Car and Driver har ett segment varje år som de kallar för Lightning Lap där de testar olika snabba gatlegala bilar mot varandra på en bana. I år hade man bland annat med sig en McLaren Senna och med den lyckades man att sätta varvrekord. Tiden som klockades blev 2:34.9 vilket gjorde modellen 2,9 sekunder snabbare än en Porsche 911 GT2 RS, 1,9 sekunder snabbare än en McLaren 720S och 1,5 sekunder snabbare än en Chevrolet Corvette ZR1. Snabbt! Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har satt rekord på Big Gate Road med ID. R
99 kurvor på under åtta minuter

Volkswagen tog för ett tag sedan sin helt eldrivna tävlingsbil ID.R till Big Gate Road som är en väg på det kinesiska berget Tianmen. Sträckan är 11 kilometer lång och på den finns inte mindre än 99 stycken väldigt skarpa kurvor. Med racerföraren Romain Dumas bakom ratten lyckades man sätta nytt världsrekord på sträckan med tiden 7:38.585 minuter. ID.R har förutom detta rekord även rekord på Pikes Peak, på Goodwood Festival of Speed och varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordschleife. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Honda Civic Type R är snabbaste framhjulsdrivna på Bathurst
Jenson Button rattade hem rekord

Hondas kvicka modell Civic Type R har slagit ännu ett rekord. Denna gången handlar det om utmärkelsen snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen på racerbanan Bathurst. Varvet tog 2:35.207 och bakom ratten satt F1-föraren Jenson Button. Han säger så här om upplevelsen: "Anything you drive around Mount Panorama is pretty amazing. Up across the top of the mountain, the Type R is so fast through there, so once I got into a rhythm and got used to the speed you carry, it was really good fun. I definitely put the car through its paces and it was quick time, 2 minutes and 35 seconds is a really good time in a front-wheel drive car, and it was hot as well, so I think if it was cooler, you could go a bit quicker, but I do feel like a got everything out of the car." Type R är för närvarande även snabbast på Nürburgring, Spa-Francorchamps, Silverstone, Estoril och Magny-Cours. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill slå rekord på Ringen med uppdaterad ID. R
Nytt varvrekord för elbilar på gång kanske

Tidigare i år skrev vi att Volkswagen hade planer på att försöka slå varvrekordet för elbilar på Nürburgrings Nordslinga med elbilen ID. R. Nu har man uppdaterat kärran och idag ger den sig ut på sina första testvarv med racerföraren Romain Dumas bakom ratten. Det nuvarande rekordet för elbilar ligger på 6:45.90. För att kunna lyckas med bedriften har bilen fått ännu bättre aerodynamik - alla utformade för att ge maximal toppfart. Snittfarten på Nordslingan beräknas vara 180 km/h och på huvudrakan kommer man upp i hela 270 km/h. Motorerna ger 680 hästar och de matas av dubbla litiumjonbatteripaket. Rekordförsöket kommer att ske någon gång i sommar. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen vill slå rekord för elbilar på Nürburgring
Hoppas göra det med ID. R i sommar

Förra året slog Volkswagen rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna ID. R och i sommar är de sugna på att även klå varvrekordet för elbilar på Nürburgring. Det nuvarande rekordet innehas av NextEV med deras NIO EP9. 2017 körde de på stället och satte tiden 6:45.9. För att lyckas med bedriften kommer Volkswagen nu att finjustera ID. R för uppdraget och ett stort fokus kommer att ligga på att modifiera aerodynamiken. Vid Pikes Peak-körningen satt Romain Dumas bakom ratten och han kommer även att köra bilen på Ringen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Mercedes-AMG GLC 63S nu snabbaste suven på Ringen
Petar ner Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Alfa Romeo får nu snällt stiga åt sidan med sin Stelvio Quadrifoglio som de satte varvrekord med i september förra året. Med tiden 7:51,7 klockades man som snabbast SUV men den titeln har nu Mercedes tagit över med modellen GLC 63S. Den nya tiden lyder 7:49,369. Ingen jätteskillnad men ett nytt rekord hur som helst. Mercan har en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 510 hästar under huven. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Porsche sätter nytt varvrekord på Ringen
Med 919 Hybrid Evo

1983 körde Stefan Bellof tävlingsbilen Porsche 956 C på Nürburgring och satte tiden 6:11.13. Det rekordet har stått sig i 35 år, tills imorse. Då körde nämligen Timo Bernhard en Porsche 919 Hybrid Evo på sträckan och lyckades klocka tiden 5:19.55. Det innebär att det gamla rekordet är krossat och att vi har en ny herre på täppan. 919 Hybrid Evo är en vidareutveckling av Le Mans-prototypen tillverkaren vann 24-timmarsracet med 2015, 2016 och 2017. Man har även vunnit FIA World Endurance Championship tre gånger i rad med bilen. Grattis Porsche och bra jobbat! Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Crowdfundade rekordförsöket som nästan lyckades
Viper ACR var nära

Under förra året drogs det igång en crowdfunding-kampanj av ett gäng fans för att få ut Dodge Viper ACR på Nürburgring igen för att återta sitt varvrekord. Planen var att slå tiden 6:57 som innehas av Porsche 918 Spyder och på så vis låta modellen få ett värdigt slut eftersom produktionen skulle läggas ned. Man lyckades få ihop över 200.000 dollar och nycklarna till två stycken utlånade Viper ACR med tillhörande potenta chaufförer. Gänget bar iväg till banan men det gick inte som man hade tänkt sig. Den bästa tiden som klockades var 7:01,3 - snabbt men inte snabbt nog. I den här dokumentären får vi hänga med på resan. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Civic Type R slår varvrekord på Nürburgring
Snabbaste framhjulsdrivna bilen

Nya Honda Civic Type R är nu den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring då man tagit sig runt nordslingan på tiden 7:43.8. Det är nästan sju sekunder snabbare än föregångaren. Rekordet sattes i en utvecklingsbil med tekniska specifikationer som motsvarar den slutgiltiga produktionsbilen redan den 3 april i år men det är först nu Honda delar med sig av rekordtiden. Bilen börjar säljas i Europa till sommaren, några svenska priser har vi dock inte än. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0
2016

Valentino Rossi träffar Motobot
Hans värsta fiende?

I höstas skrev vi om MotoBot - en ombyggd version av Yamahas värstinghoj R1M som kunde köra av sig själv. Hela syftet med projektet har varit att se om det går att bygga en robot som kan slå MotoGP-föraren Valentino Rossis varvrekord, och i det här färska klippet får han träffa MotoBot för första gången. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari från 1957 såld för 300 miljoner kronor
Köptes av Leo Messi?

2014 slog en Ferrari 250 GTO auktionsrekord då den klubbades iväg för 38,1 miljoner dollar. Nu har ytterligare en Ferrari sålts för en ofantlig summa då en Ferrari 335 S Spider Scaglietti från 1957 nyligen såldes för 32,1 miljoner euro. Bilen som endast får köras på bana tävlade Peter Collins och Maurice Trintignant för första gången med i 12-timmarsloppet på Sebring 1957. Samma år kom bilen två i Mille Miglia. Den har även satt varvrekord på Le Mans och vunnit Cuban Gran Prix. För pengarna har den köparen som ryktas vara ingen mindre än Leo Messi fått en anrik racermaskin som har en 400 hästar stark V12:a på 4,1 liter under huven och en toppfart på omkring 300 km/h. Jag kan även meddela att Tjock-Steffes kraschade Ferrari Enzo som byggts upp igen förra veckan såldes för motsvarande 15 miljoner kronor. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0
2014

Mégane RS 275 Trophy R slår Ringen-rekord
7:54:36 är den nya tiden för framhjulsdrivet

Jag skrev precis om att BMW M4 varvat Ringen på 7:52 och en bil som ligger alldeles hack i häl är Renault Mégane RS 275 Trophy R som nu har slagit nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på den berömda slingan. Se rekordvarvet här nedan. Endast 250 stycken bilar kommer att byggas och ett fåtal av dessa kommer till Sverige i höst. På prislappen står det då 396 900 kronor. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2013

Nästa Honda Civic Type R får minst 280 hästar
Information från Honda själva

I samma veva som att Honda ställer ut lite bilar nere i Frankfurt just nu delar de med sig av information kring nästa Civic Type R. Den ska börja säljas 2015 och får minst 280 hästar ur en direktinsprutad turbofyra på 2.0 liter. Enligt Honda är ambitionen att den här ska bli den snabbaste framhjulsdrivna bilen runt Ringen. Manabu Nishimae som är VD för Honda Motor Europe säger följande: "Vi har nyligen tillbringat en vecka på Nürburgring, där vi genomfört omfattande tester och vi är definitivt på rätt väg, vi har redan satt en tid som närmar sig varvrekordet." Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes SLS AMG Electric Drive sätter rekord på Ringen
Snabbaste varvtiden för elbilar

Mercedes SLS AMG Coupé Electric Drive har nyligen satt nytt varvrekord för elektriska bilar på Ringens beryktade Nordslinga. Den nya tiden lyder 7 minuter och 56.234 sekunder. "Mercedes-AMG is the first vehicle manufacturer to have circled the Nordschleife in under eight minutes with an electrically-powered series production vehicle. This record run is further proof for our constant innovative vigour." Senare denna månad kommer bilen att släppas till försäljning, och det man får då är den mest kraftfulla AMG-bilen någonsin. Fyrhjulsdrift, fyra elmotorer som tillsammans genererar 751 hästar och ett vrid på 1 000 Nm, 0-100 km/h på 3.9 sekunder och en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0
2012

Först i Sverige att testa nya BMW M6 Coupé
På racerbanan Ascari dessutom

Ja jag vet. Det är ibland ganska töntigt att säga att man är först med något, men denna gången så måste jag det. Jag älskar att köra bilar och att då som förste svensk få provköra nya BMW M6 Coupé på racerbanan Ascari i Malaga känns allt lite speciellt. Ungefär som när man hittar en parkeringsplats på en vad man trodde full gata, eller när kassapersonalen på ICA öppnar en ny kassa och man slipper vänta på den överfulla kundvagnen före. Typ så kändes det, fast cirka tusen gånger bättre. Tumnagel
48.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida