8 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Sony presenterar sjusitsig eldriven SUV Startar elbilsföretaget Sony Mobility På CES-mässan för två år sedan överraskade Sony med den eldrivna konceptbilen Vision-S. Den har man sedan dess utvecklat vidare, testat på väg och det verkar som att den kommer bli verklighet en vacker dag. På årets mässa i Las Vegas ställer man ut bilen igen men Sony har även med sig en nykomling - Vision-S 02. Det är också en eldriven bil och den har formen av en, trumvirvel, SUV! I samband med visningen av denna annonserar man även det nystartade företaget Sony Mobility som kommer att fokusera på just eldrivna bilar. Sony satsar alltså hårt på detta och om allt går vägen kommer de också vara med och konkurrera med alla andra elbilar i framtiden. Suven har plats för upp till sju stycken personer, är 4,89 meter lång, 1,93 meter bred och 1,65 meter hög. Hjulbasen mäter strax över tre meter. Bilen väger 2479 kilo och har en elmotor på 271 hästar på vardera axel vilket gör den fyrhjulsdriven. Batteripack och räckvidd får vi tyvärr inte reda på just nu. När Sonys bilar kommer finnas tillgängliga för oss vanliga dödliga återstår att se, men det verkar i alla fall som att man menar allvar och att dessa kommer att tillverkas. Tumnagel
50.8°
0
Indigo presenterar två stycken elbilar på CES Ska vara rymliga och prisvärda Företaget Indigo visar just nu upp två stycken nya elbilar på CES-mässan i Las Vegas. Dessa kallar man för Flow och Flow Plus och den förstnämnda är framtagen som ett bildelningsfordon medan Plus är för leveranser. Som vi kan se så sitter föraren i mitten medan upp till tre stycken passagerare kan sitta där bak. Skjutdörrar på sidorna underlättar när man ska i och ur. Överlag ser interiören väldigt rymlig ut och det stora glastaket lär bidra till att man inte känner sig särskilt instängd. Batteripacket ska vara på 40 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Varje hjul har en elmotor på 30 hästar och 250 newtonmeter i sig. När bilarna kan tänkas hitta ut på marknaden återstår att se. Tumnagel
38.8°
0
2021
Gott nytt år kära Feberläsare! Dra åt pipsvängen 2021! Om 2020 var covidåret på alla sätt och vis har 2021 varit lite underligare. Visst har den där satans sjukdomen knappast försvunnit (inte alls faktiskt) men 2021 bjöd ändå på lite öppning och tillbakagång och jag fick faktiskt gå på en festival. En liknande känsla av "äntligen" kom i september när det började presenteras prylar igen efter en otroligt trist vår på produktsidan. Det var typ bara nya iMac och Sonos Roam som presenterades under våren, men sedan tog det verkligen fart och september, oktober och november bjöd på riktigt mycket nyheter. Och vi älskar ju att skriva om nya prylar så vi fick tillbaka livet litegrann. På bilsidan var det däremot inte stiltje, det har typ presenterats en elbil om dagen i år. Helt sjukt, men så är ju processen för att göra en bil betydligt längre än för de flesta andra produkter och det vi fått se i år är sånt som började utvecklas innan pandemin. Leveranserna har det däremot varit betydligt sämre med. Det ska bli spännande att se hur våren 2022 kommer att se ut när det kommer till produktnyheter. Hemmajobb, halvledarbrist och båtar som inte kan leverera är inte saker som har försvunnit så vi ska nog inte hoppas på för mycket. Strax efter nyår börjar CES-mässan som i fysisk form verkar bli en trist historia. Ett tag tänkte jag åka till Vegas men just nu känns det rätt så rätt att ha hoppat över det. Men vi får hoppas att det kommer att presenteras en massa skoj även om själva presentationerna är online. Tittar vi på listan över de artiklar som fått flest tummar upp här på Feber så är det som vanligt nu för tiden artiklar av en viss stil. Klicka dig in på listan så får du se! Hetast totalt har nog förbudet mot att slänga fimpar på gatan varit, de tre artiklar vi har skrivit om detta ligger alla på topp 25. Topp 1 ligger däremot en vattendelare med artikeln om Xiaomi Mi Mix 4. Just nu har den fått 1952 nertummar och 1948 upptummar. Just Kina har varit en ständig debatt bland kommentarerna under året, minst sagt. Jag vill verkligen tacka alla er som kommenterar här på Feber! Ni är liksom halva grejen, minst. Det är väldigt roligt att läsa vad ni tycker och tänker eller bara läsa Superkonnas fantastiska små saker. Begreppet "vad får du allt ifrån" har slagit mig både en och hundra gånger. Tack! Sist men absolut inte minst vill jag tacka mitt härliga gäng som fyller Feber med så otroligt många artiklar varje dag. Tack André, Bobby, Frode, Hugo och Wille! Ni är alla stjärnor! Vad har varit bäst för er under 2021? Och vad hoppas ni att få se 2022? Tumnagel
68.7°
0
Hyundai visar upp ny mobilitetsplattform MobED ska kunna rulla fram både det ena och andra Hyundai har visat upp lite av en ny mobilitetsplattform som man kommer att presentera på nästa års CES-mässa, världens största teknikmässa som arrangeras i Las Vegas i januari. Hyundai kallar plattformen för Mobile Eccentric Droid (MobED). Det handlar om en robotiserad plattform där varje hjul drivs av tre motorer. Tack vare den konstruktionen kan själva lastplattan alltid befinna sig i vertikalt läge oavsett i vilken terräng roboten tar sig fram, något som ni kan se exempel på i videoklippet ovan. Dong Jin Hyun, chef för Hyundai Motor Group Robotics Lab, säger om MobED: "We have developed the MobED platform to overcome the limitations of existing indoor guide and service robots while maximizing its usability in cities by dramatically improving the platformx27s overall mobility. We are also looking ahead to assess how potential users of MobED will further expand their needs and use for this type of technology." MobED har en topphastighet på 30 km/h och kan rulla i cirka fyra timmar på en laddning. Hyundai tänker sig att MobED skulle kunna användas för till exempel varuleveranser, dollykameror och barnvagnar. Tumnagel
37.8°
0
Peter Molyneuxs nästa spel är en "blockchain business sim" Buzzwordigt värre! För några år sedan fick vi reda på att Peter Molyneux, mannen bakom Fable, Black & White och därefter en massa överhypat skit, jobbade på nytt spel. I vanlig Molyneux-anda hävdades det att spelet skulle bli något ovanligt ingen annan någonsin skådat och nu har vi fått reda på vad det hela handlar om. I samband med en NFT-baseras spelmässa i Las Vegas snackade Molyneux om det nya spelet Legacy, som beskrivs som en "blockchain business sim" där spelare får skapa virtuella produkter baserade på tusentals olika komponenter som de i sin tur kan sälja till andra spelare. När du kränger dina virtuella varor kommer du få in game-valuta LegacyCoin, som finns på Ethereum-kedjan, som du kan spendera för att expandera din verksamhet. Utöver detta kommer det erbjudas diverse in game-tävlingar och event där du kan vinna extra kosing. Det har blivit möjligt att köpa "land" i spelet redan nu så om du är sugen på att starta en fejkverksamhet baserat på NFT:s och blockkedjan så kan ni nu börja göra det i Legacy. Tumnagel
21.2°
0
Engineered Arts visar upp roboten Ameca Animatronisk robot med realistiskt ansiktsuttryck Den brittiska designfirman Engineered Arts har visat upp en efterföljare till de så kallade Mesmer-robotar som man tidigare tagit fram. Engineered Arts kallar sin nya robotmodell för Ameca och precis som med Mesmer-modellerna handlar det om "dumma" robotar med väldigt realistisk modellerade ansikten. Ameca-robotarna kan i dagsläget bara röra på sitt huvud samt överkroppen. I framtiden hoppas Engineered Arts att man även ska kunna få sina robotar att förflytta sig på egen hand. Ameca-robotarna kan, precis som Mesmer-robotarna, programmeras för att använda i till exempel presentationer, uppträdanden och liknande grejer. Engineered Arts planerar att visa upp mer av sina robotar på årets CES-mässa som drar igång i Las Vegas nästa månad. Tumnagel
42.6°
0
Las Vegas godkänner Boring Companys Vegas Loop-system Det kan bli fler tunnlar i Las Vegas snart I veckan bestämde sig Las Vegas att godkänna The Boring Companys planerade Vegas Loop-system. Det innebär att Elon Musks tunnelsatsning har tagit ett steg närmare att börja gräva det dryga 46 kilometer långa tunnelnätverket under staden. När bygget väl drar igång så kommer tunnelsystemet byggas i etapper så när arbetet för en enskild station är klart kommer den omedelbart att öppnas. Företaget hoppas kunna ha fem till tio stationer klara under projektets första sex månader och sedan kunna öppna 20 till varje år därefter. Tanken är att projektet ska vara klart inom tre år efter byggstarten. När detta tunnelsystem står klart ska det ha 51 olika stationer där folk kan hoppa på och av för att nå dit de ska. Boring Company säger att detta system kommer kunna hantera upp till 57 000 passagerare i timmen och att det kommer vara ett "destination till destination"-system. Det innebär att passagerare inte behöver stanna vid varje station på väg till sin destination. Den nuvarande loopen som finns i Las Vegas var först tänkt att hantera upp till 4 400 passagerare i timmen men när den väl öppnade visade det sig att den siffran låg närmare 580 passagerare i timmen. Tumnagel
39.1°
0
CES 2022 återvänder som fysiskt event Världens största tech-mässa återvänder CES hålls vanligtvis i Las Vegas i början av året, och massvis med företag vallfärdar till syndernas stad för att visa upp sina senaste produkter för världen och tech-media. I år blev det ingen ordentlig mässa på grund av smittorisk, men nästa år verkar planen vara att hålla mässan som vanligt. CES-anordnarna CTA meddelar att mässan kommer hållas som vanligt i Las Vegas från 5 till 8 januari med mediadagar 3 och 4 januari. Även om mässan kommer hållas som vanligt så verkar det som att vara lite mer digitalt fokus så att folk som inte kan bege sig till Vegas har möjlighet att se vad som händer och sker på mässan. Enligt CTA kommer följa CDC:s, USA:s folkhälsomyndighet, riktlinjer för att hålla eventet säkert för alla besökare. CES 2020 hade 170.000 besökare och vi får se om planen är att få in lika många, eller fler, till Las Vegas Convention Center eller om anordnarna kommer sätta ett tak för hur många som får besöka. Tumnagel
39.3°
0
Så här ser det ut när man åker genom Musks tunnel Den under Las Vegas Tidigare i veckan fick pressen provåka Elon Musks kollektivtrafik som tar passagerare genom tunlar under Las Vegas. Denna tunnel befinner sig tolv meter under jorden och är sammanlagt ungefär 2,5 kilometer lång med tre stop. Tanken är att det i dessa tunlar ska köra ett stadigt flöde med Teslas som körs autonomt. Bilarna ska också rymma upp till 16 personer. Men just nu är det inte så sexigt då bilarna under denna pressdag var helt vanliga Teslas som kördes av riktiga människor med en fart på runt 55 Km/h Vid full kapacitet är det tänkt att denna loop ska kunna transportera 4 400 i timmen. Om det blir så återstår att se när denna tunnel öppnas upp inom några månader. Under juni månad kommer det hållas en större konferens i Las Vegas och då blir det spännande att om det här är en vettig investering från Las Vegas sida eller ej. Tumnagel
34.8°
0
Grundaren av Vector Motors har somnat in Gerald Wiegert drömde om att bli nästa stora superbilstillverkare Vector Motors Corporation grundades av amerikanen Gerald Alden "Jerry" Wiegert. 1978 presenterades modellen Vector W2 och Gerald plöjde ner pengar i företaget för att kunna sätta bilen i produktion. Det dröjde dock till 1989 och då hette modellen istället W8. Den såg typ ut som ett jetplan på hjul och hade en dubbelturbomatad V8:a på 625 hästar bakom sittbrunnen. Man hävdade att bilen skulle klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa hela 390 km/h, men detta bevisades aldrig. Mellan 1989 och 1993 blev 17 stycken exemplar av W2 till. Initialt skulle bilen kosta 250.000 dollar men när den väl började säljas hade priset stigit till över 400.000 dollar istället. Det gjorde den till en av de dyraste bilmodellerna i världen. En av personerna som ändå köpte sig ett exemplar var tennisspelaren Andre Agassi. Han krävde dock pengarna tillbaka efter att bilen överhettat vid en körning i öknen i närheten av Las Vegas. Enligt Andres bror beskrevs även bilen som en dödsfälla. Totalt har det tillverkats runt 50 stycken Vector-bilar. och 2008 visade man ett helt nytt koncept - WX-8. Den lovade upp till 2000 hästar och toppfart på 443 km/h. Bilen har dock aldrig blivit verklighet. Nu har Gerald somnat in 76 år gammal. Tumnagel
35.3°
0
Nästa sida