m

Luftkvaliteten på Hornsgatan bara marginellt bättre
Bilister struntar i miljözon

I januari förra året infördes en miljözon på Hornsgatan i Stockholm. Den innebär att bilar med dålig avgasrening inte skulle få köra här. Nu har Stockholms stad utvärderat vad denna zon har bidragit med och resultatet visar att luftkvaliteten har förbättrats, men bara marginellt. Anledningen till att den inte är fantastisk är för att det finns ingen övervakning av zonen och för att bilisterna inte följer reglerna. Utsläppen av kväveoxider har minskat med två procent jämfört med ett år utan klimatzon och utsläppen av koldioxid har minskat med 0,5 procent. Om bilisterna hade följt reglerna skulle kväveoxiderna istället ha minskat med elva procent och koldioxidutsläppen med tre procent. De kommande åren ska reglerna skärpas ytterligare och från och med nästa år måste alla bilar som kör här klara Euro 6-kraven. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0
2020

Zenseact är Volvos nya företag för självkörande bilar
Nytt företag skapat efter att Zenuity delades upp

Nu har Volvo dragit igång ett nytt företag som ska pyssla med utveckling av ADAS och AD-teknik ("Advanced Driver-Assistance Systems" och "Autonomous Driving") till bilar. Det nya företaget heter Zenseact vilket är en sammanslagning av orden "zen" + "sense" + "act" skriver företaget på sin hemsida. Tidigare i år delade Volvo och Veoneer (Autoliv) upp ADAS-företaget Zenuity som man drog igång 2017. Detta resulterade i att Zenuity upphörde som fristående företag och Volvo använde sin del av Zenuity för att skapa det nya företaget Zenseact. Zenseact ägs helt av Volvo Cars och cirka 600 av Zenuitys 800 anställda kommer att arbeta på Zenseacts kontor i Göteborg och Shanghai. Här nedan hitta en ganska fin men intetsägande introduktionsfilm om Zenseact. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo och Veoneer delar upp bolaget Zenuity
Separata strategier för ADAS och autonom körning

I början av januari 2017 skapade autotechbolaget Veoneer och Volvo Cars tillsammans Zenuity som skulle utveckla mjukvara för avancerade förarassistanssystem. Nu väljer man att dela upp verksamheten så att Veoneer fortsätter med förarassistanssystemen medan Volvo Cars skapar ett nytt bolag som kommer att fortsätta med utvecklingen av mjukvaran för autonom körning. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Utsläppen av kväveoxid har minskat tack vare pandemin
Luften har lättat upp över Europa

Här kan ni kolla in satellitbilder som visar hur utsläppen av kväveoxid har minskat i Europa från mars 2019 till i år. Som synes så handlar det om en betydande minskning av kväveoxid-utsläpp. Att utsläppen har minskat beror på att Europas industrier, trafik och annat i mångt och mycket stannat av på grund av den pågående pandemin. Satellitbilderna som syns ovan och nedan fotograferades av den europeiska rymdmyndigheten ESA i mars förra året samt mellan 14 - 25 mars i år. På bilderna syns det tydligt att utsläppen runt metropoler som till exempel Paris och Milano har minskat kraftigt om man jämför med hur det såg ut för ett år sedan. Att utsläppen av farliga gaser och annat minskat under virusutbrottet har vi tidigare bland annat kunnat se i Kina. I Kina verkar man nu dock ha börjat dra igång tidigare stängd verksamhet så det är antagligen inte omöjligt att utsläppsnivåerna i Kina snart är tillbaka på sina "normala" nivåer igen. Det finns även risk för att utsläppen framöver kan bli ännu värre när länder och företag vill "ta igen" förlorad produktion för att kompensera sina inkomstbortfall från corona-nedstängningarna. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är maxhastigheten på motorvägarna i Nederländerna sänkt
Max 100 km/h gäller

Förra året presenterade den nederländska regeringen ett förslag om att sänka maxhastigheten på landets motorvägar från 130 km/h till 100 km/h - den lägsta nivån i hela Europa. Anledningen till att man ville göra detta var för att få ned de höga kväveoxid-halterna man hade uppmätt i landet. Nu har begränsningen börjat gälla - dock endast mellan 07.00 och 18.00. Resterande tid på dygnet är det fortfarande 130 km/h som gäller. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Veo är en AI-kamera som filmar fotbollsmatcher
När man inte har råd med proffs som gör det

Det danska företaget Veo har utvecklat en kamera som man hoppas ska vara intressant för fotbollsklubbar som vill filma sina matcher utan att lägga en förmögenhet på detta. Med hjälp av artificiell intelligens har Veo utvecklat ett system som gör att kameran kan filma matcherna genom att följa fotbollen på planen. Det gör att det inte krävs någon kameraman vilket gör att kameran kanske passar fint till klubbar som inte har ekonomi att anlita en kameraman varje gång det ska spelas match. Med hjälp av artificiell intelligens kan kamerans tillhörande tjänst även tagga och namnge spelarna som syns i bild. Kameran kan filma i 4K-upplösning i 180 grader över planen med en hastighet på 30fps. I dagsläget ska över 3500 klubbar från över 60 länder använda Veos kameror när de spelar in sina matcher och träningspass. En Veo-kamera kostar cirka 1200 euro och då inkluderas ett 12-månaders abonnemang på Veos tillhörande Elite-tjänst, ett abonnemang som vanligtvis kostar 55 euro i månaden. Det finns tre olika abonnemang till kameran; "Basic", "Elite" samt "Elite+" och dessa kostar 29 euro/månad, 55 euro/månad och 79 euro/månad. Här nedanför hittas ett instagram-inlägg med ett exempel på hur en film från kameran kan se ut samt en informationsvideo om Veo-kameran. Visa det här inlägget på Instagram Seeing it is one thing, doing it is another ???? @veo_video Ett inlägg delat av 433 (@433) 26 Mar 2019 kl. 5:26 PDT Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sveriges luftkvalitet verkar inte nå målen
Attans

SVT rapporterar att Sveriges luftkvalitet inte når målen som är utsatta. De skriver att många kommuner i Sverige överskrider gränsvärdena för nivåer av luftföroreningar. Jämfört med många andra länder är trots det luftkvaliteten i Sverige hög men jämfört med miljömålen har vi tydligen en bit kvar enligt Johan Genberg Safont från Naturvårdsverket. Några exempel på kommuner som överskred gränsvärden är Gotland, Södertälje och Sundsvall där halterna för grova partiklar var för höga. Även Göteborg, Skellefteå, Stockholm, Uppsala, Umeå och Örnsköldsvik fick anmärkningar då nivåerna av kvävedioxid är för höga där. Johan Genberg Safont nämner också till SVT att det generellt sett är högre halter av fina partiklar i luften i södra delar av Sverige jämfört med norra delen. Enligt honom beror det på att utsläpp kommer upp från kontinenten och inte specifikt de lokala utsläppen även om de också bidrar. Regeringen har sedan tidigare, tillsammans med Naturvårdsverket, tagit fram ett luftvårdsprogram som ska minska utsläpp. Planen är att vid 2030 ha minskat utsläppen av kväveoxid med 66 procent jämfört med 2005. Men chansen att Sverige kan nå detta mål ser just nu mörk ut enligt Anna Forsgren på Naturvårdsverket. Enligt henne är det just kväveoxidutsläppen som är den största utmaningen att tukta. – Vi måste jobba tillsammans med klimatomställningen och hitta lösningar som både minskar utsläppen av luftföroreningar och gynnar klimatet. Det kan vara till exempel att övergå till elbilar och att använda kollektivtrafiken och cykeln mer. Tumnagel
26.6°
+
Frode Wikesjö
0

Virus tros ha minskat Kinas koldioxidutsläpp med en fjärdedel
COVID-19-viruset är dåligt för människor men bra för klimatet

Efter det att Kina mer eller mindre har stängt ner delar av sitt land efter utbrottet av Covid-19 så har även landets energiförbrukning påverkats och Kina släpper för tillfället ut mindre luftföroreningar än på många år. Det tros att Kinas industriproduktion har minskat med 15 - 40 procent de senaste två veckorna jämfört med samma tidsperiod förra året. Egentligen var det tänkt att Kinas fabriker skulle dra igång på högvarv efter det kinesiska nyåret avslutades i slutet av förra månaden men så har inte blivit fallet på grund av viruset-utbrottet. Analytiker tror att det här har lett till att Kina sammantaget släpper ut en fjärdedel mindre koldioxid än vad man skulle ha gjort om virus-utbrottet inte skett. Under samma period 2019 släppte Kina ut 400 miljoner ton koldioxid och skulle analytikernas prognos stämma så skulle det innebära att landet släppt ut 100 miljoner ton mindre koldioxid under de senaste två veckorna än vad man vanligtvis skulle göra. Här nedan kan ni kolla in ett diagram som visar hur mycket mindre kol som några stora kinesiska kraftverk har använt den senaste tiden jämfört med föregående år. Där under hittas en illustration som visar hur mycket mindre kväveoxid (NO2), en gas som även den förknippas med förbränning av fossilt bränsle, Kina släppte ut före, under och efter det kinesiska nyåret 2020 jämfört med förra året. Tumnagel
67.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Världens största elfärja finns i Danmark
Ellen transporterar bilar och människor mellan öarna Ale och Ærø

Världens största färja som drivs av elektricitet har nu börjat trafikera farleden mellan de båda danska öarna Als och Ærø rapporterar CNBC. Färjan heter "Ellen" och har en kapacitet att transportera 30 bilar och 200 passagerare mellan de båda öarna. Batteriet på Ellen levererar 4,3 MWh vilket levererar tillräckligt med energi för att ta färjan tur och retur en gång mellan de båda öarna som ligger cirka 20 kilometer från varandra sjövägen. Färjan är 60 meter lång, 13 meter bred och väger 650 ton. Det schweiziska företaget Leclanché som levererat batteripacket till Ellen uppger att färjan kommer att sänka utsläppen årligen med 2.000 ton koldioxid, 42 ton kväveoxid (NOx), 2,5 ton partiklar och 1,4 ton svaveloxid. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Madrid funderar på att skrota bilförbud i centrum
Stadens ledning anser att trafikkaos är en del av Madrids identitet

Förra året förbjöd Spaniens huvudstad Madrid i stort sett all trafik av bilar som drivs av fossilt bränsle i stadens centrum men i samband med att staden nu fått en ny politisk ledning så verkar det som om det initiativet nu kommer att skrotas. Det skulle göra Madrid till den första större europeiska staden som drar tillbaka åtgärder som tidigare gjorts för att förbättra luften och stadsmiljön skriver The Guardian. Stadens nya ledning verkar dock anse att trafikstockningar och dålig luft är en del av Madrids stadsliv. Isabel Díaz Ayuso, som förväntas leda Madrig-regionen efter det att hennes parti PP vunnit valet i Madrid, säger om beslutet att ta bort bilförbudet i stadens centrum: "I do not think [traffic jams] are a reason for enjoyment but it is a sign [of the] identity of our city, that the street is always alive." När Madrid införde bilförbudet för viss trafik i stadens centrala delar i november förra året så minskade biltrafiken med 24 procent, utsläppen av kväveoxid med 38 procent och koldioxidutsläppen med 14 procent. Tumnagel
9.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida