LIVE 23:45 Oculus Gaming Showcase
m

OnePlus 9 Pro imponerar med uppgraderad kamera
Vi har testat OnePlus nya flaggskepp

Sedan 2013 har OnePlus levererat stabila mobilupplevelser på relativt regelbunden basis. Enheterna har levererat hög byggkvalitet, härlig design, smarta funktioner och kraftfull hårdvara till ett relativt rimligt pris. Med tiden har telefonerna blivit vassare på flera sätt och vis, men trots det har kamerautvecklingen svackat och telefonerna har underlevererat jämfört med konkurrenternas flaggskepp. Med nya OnePlus 9-serien verkar OnePlus vilja ändra detta och har börjat samarbeta med det anrika svenska kameraföretaget Hasselblad för att förbättra kameraupplevelsen. Men lyckas OnePlus 9 Pro bryta trenden tack vare Hasselblads assistans? Det korta svaret är ja, men det finns fortfarande utrymme för förbättring. TL;DR: Hasselblad-loggan är inte bara dekaltrim, utan kameraupplevelsen med 9 Pro har förbättrats rejält. Och i vanlig ordning har OnePlus levererat en flaggskeppstelefon som slår många Androider på fingrarna. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Utredare för flygplansolyckor recenserar krascher på film
Verklighetstrogna?

Stephen Moss ägnade 35 år till att utreda flygplansolyckor och här får vi se honom recensera flygkrascher på film. Hur bra stämmer de överens med verkligheten egentligen? Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Epic Games köper Cubic Motion
Ska göra Unreal Engine lite fetare

Spelutvecklaren Epic Games har köpt upp ännu ett företag och den här gången handlar det om företaget Cubic Motion, ett företag som kanske inte är så känt men vars prylar säkerligen många gamers sett någon gång. Cubic Motion gör verktyg som låter spelstudios animera verklighetstrogna ansikten baserade på verkliga människors ansikten genom så kallad motion capture-teknik. Företagets verktyg ska bland annat ha använts till karaktärer i spel som till exempel God of War, Hellblade Senuax27s Sacrifice och Marvelx27s Spider-Man. Tanken bakom uppköpet är att Cubic Motions verktyg ska inkluderas i Epic Games spelmotor Unreal Engine, den spelmotor som tillsammans med Unity är bland de populärare på marknaden. Cubic Motions personal kommer nu att flytta in hos Epic Games men kommer, åtminstone tillsvidare, arbetare vidare med sina nuvarande kunder och partners parallellt med integreringen av sina verktyg i Unreal Engine. Vad Epic Games betalar för Cubic Motion finns det än så länge ingen information om. Här ovanför kan ni kolla in Cubic Motions showreel från 2018. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 En närmare titt på Samsung Neon
Hur funkar Samsungs "artificiella människor"?

Under årets CES-mässa visade Samsung upp något som man kallade för Neon, något som inför CES-mässan beskrevs som en slags "artificella människor". Det byggdes upp en hel del hype runt Neon innan Samsung till slut visade upp något som bäst beskrivs som verklighetstrogna digitala avatar i mänsklig storlek. I klippet här ovanför har CNET tagit sig en närmare titt på Neon och även fått en privat demonstration av det hela. CNET tycker att det hela verkar vara rätt så ballt men ställer sig med rätta lite skeptiska hur det hela faktiskt skulle fungera utanför utställnings-sammanhang. Tanken är bland annat att användare ska kunna "umgås" med sina Neon-avatarer men som synes ovan så känns detta både krystat och rätt långsamt. Samsung har än så länge inte nämnt något om när eller om NEON kommer att lanseras på marknaden. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Samsung presenterar Neon
Realistiska avatarer du kanske hänger med i framtiden

Inför CES-mässan snackades det rätt mycket om något som kallades för "Neon" och som utvecklats av Samsung Technology and Advanced Research Labs (STAR Labs) vilket inför CES beskrevs som en slags "artificiella människor". Nu har det dykt upp lite mer information samt en läckt promovideo för Neon och det verkar väl som om det hela handlar om verklighetstrogna avatarer. De digitala avatarerna som skapas med Neon har ingen fysisk representation och det är inte heller tänkta att fungera som eller ersätta våra smarta assistenter. Samsung sa bland annat om Neon: "Neons are not AI assistants. Neons are more like us, an independent but virtual living being, who can show emotions and learn from experiences. Unlike AI assistants, Neons do not know it all, and they are not an interface to the internet to ask for weather updates or to play your favorite music." Tanken bakom Neons avatarer verkar vara att dessa ska fungera som en slags digital följeslagare och vän åt användare. Pranav Mistry, chefen för STAR Labs och vd för Neon, säger vidare: "There are millions of species on our planet, and we hope to add one more.Neons will be our friends, collaborators and companions, continually learning, evolving and forming memories from their interactions." STAR Labs kommer att presentera Neon lite mer ingående vid privata visningar på CES-mässan. Då kanske vi får reda på lite mer om hur Neon är tänkt att användas eller om det bara, som det låter nu, handlar om en lite mera realistisk version av 1990-talets Tamagotchis. Här nedan hittas en läckt promovideo från Neon där Youtube-kanalen "Good Content | Tech" spekulerar lite mer om Neon. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Teknikens Värld har återigen testat laddhybriders räckvidd
Hur långt kommer de på el - egentligen?

Vi har tidigare skrivit om våra kompisar Teknikens Värld och deras räckviddstester med laddhybrider. Hur långt kommer bilarna egentligen vid verklig körning och stämmer detta överens med vad som står på pappret från tillverkaren? Nu har de återigen testat bilar och det handlar om 20 stycken som fick genomgå diverse tester för att se hur långt de tar sig på bara el. Testmetoden för förbrukning och utsläpp har ändrats vilket har gjort att räckvidderna har blivit kortare på pappret, men också kanske mer verklighetstrogna. Längst av alla i testerna kommer Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid som klarar 5,9 mil på bara el. WLTP-siffran här säger 5,3 mil så det låter ju bra. På plats två hittar vi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid som tar sig 5,4 mil. Den har bara den gamla NEDC-siffran angiven och den lyder 6,3 mil. På en tredje plats hittar vi Kia Niro Plug-In Hybrid som enligt WLTP ska ta sig 4,9 mil men i verkligheten faktiskt klarar 5,2 mil. Allra längst ner i tabellen hittar vi Mercedes E 350 e. Den ska enligt NEDC ta sig 3,3 mil men det roliga tog slut redan efter 2,1 mil. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Proffsförare bryter ner bilscener på film och i serier
Hur bra stämmer de överens med verkligheten egentligen?

Bilscener i filmer och tv-serier kan ibland vara riktigt häftiga att se på men ibland blir det bara överdrivet. Hur långt kan en bil flyga egentligen och går det att köra genom en vägg som så ofta händer? Wyatt Knox kan en hel del om bilkörning och här går han igenom 18 stycken olika scener och förklarar hur verklighetstrogna de egentligen är. Dela gärna med er av era favorit-bilscener i kommentarerna. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lägg till och ta bort grejer på bilder enkelt med AI
IBM och MIT presenterar GANpaint Studio

Forskare på MIT-IBM Watson AI Lab har utvecklat en app som man kallar "GANpaint Studio" med vilket det blir enkelt att lägga till olika objekt i bilden man redigerar. Som synes i klippet ovan så är det bara att välja vilken typ av objekt som ska läggas in i bilden, markera området på bilden där man vill ha det infogade objektet och sedan fixar GANpaints artificiella intelligens resten. Appen använder sig av AI-tekniken "Generative adversarial network" (GAN) där man låter två stycken neurala nätverk "tävla" varandra i ett slags nollsummespel om hitta den bästa lösningen på uppgiften de ställs inför. Systemet har också lärt sig vilken typ av objekt som hör ihop och vilka som kanske inte gör det. Åtminstone inte så länge man är ute efter verklighetstrogna resultat. Det går därför inte att till exempel placera en dörr i luften så att den blir hängande där. Ni kan testa det hela själv i det webbaserade demot som hittas här. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Notre-Dame kanske renoveras efter skisser från Assassin's Creed
Kyrkan är väldigt detaljerad i Assassin’s Creed Unity

Det har bara gått någon dag sedan stora delar av den legendariska kyrkan Notre-Dame brann ner i Paris men redan nu verkar planerna på en renovering av kyrkan vara på gång. Det snackas en del på nätet om att renoveringsarbetet delvis skulla kunna genomföras genom att kolla på skisser av Notre-Dame från Ubisofts Assassin’s Creed Unity där kyrkan visas upp väldigt detaljerat. En av utvecklarna till Assassin’s Creed Unity ska ha tillbringat över två år med att få detaljerna i den klassiska kyrkan så verklighetstrogna som möjligt. Huruvida modellerna från Assassin’s Creed Unity faktiskt kommer att användas under renoveringsarbetet av kyrkan finns det i dagsläget inga bekräftade uppgifter om. Det ska även finnas andra 3D-modeller som ska ha scannats in av teknikintresserade konstkännare och även dessa kanske kan bli aktuella att ta del av när det är dags att bygga upp kyrkan igen. Tumnagel
57.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook experimenterar med verklighetstrogna avatarer
Se lite mera ut som dig i själv i den digitala världen

Facebook verkar sikta på en framtid där våra digitala avatarer i stort sett kommer att se ut som vi gör i verkligheten. Som synes i animationen här ovanför så är det inte mycket som skiljer på den riktiga personen till vänster från den digitala avataren som syns till höger. Facebook kallar det hela för Codec Avatars och man har i det tysta utvecklat ett system för att ta fram sådana på Facebook Reality Labs, före detta Oculus Research, i Pittsburgh. Det handlar om ett rätt så avancerat system som först använder sig av 132 kameror för att fotografera av användaren och därefter använder man ytterligare kameror som ska registrera hur personen som ska digitaliseras rör sig. Codec Avatars är antagligen inget som vi vanliga användare kommer att få tillgång på ett tag då systemet som genererar dessa antagligen måste bli både billigare och mindre komplicerat. Men om några år så kanske vi kan se ut som oss själva i datorspel, vr-upplevelser och på andra platser. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vem av de här personerna finns på riktigt?
Kan du se vilket ansikte som genererats av en artificiell intelligens?

Förra månaden skrev vi lite om en tjänst som med hjälp av artificiell intelligens genererade porträttbilder på personer som inte finns. Nu har ett par forskare på University of Washington tagit detta ett steg vidare och tagit fram ett lite quiz som de kallar för "WhichFaceIsReal". På WhichFaceIsReal får användaren se två porträttbilder och ska därefter välja vilken av dessa som visar en person som faktiskt finns och vilken som är genererad av en artificiell intelligens. Jag har testat några gånger och det handlar om väldigt verklighetstrogna bilder vilket gör att man oftast får chansa för att hitta rätt. En av forskarna bakom projektet, Carl Bergstrom, säger till The Verge att man tagit fram sitt quiz för att göra allmänheten uppmärksam på hur man kan manipulera bilder med hjälp av AI: "When a new technology like this comes along, the most dangerous period is when the technology is out there but the public isn’t aware of it. That’s when it can be used most effectively. what we’re trying to do is educate the public, make people aware that this technology is out there,” says West. “Just like eventually most people were made aware that you can Photoshop an image" Tyckte ni att ThisPersonDoesNotExist.com var rolig så har den tjänsten "klonats" till att även täcka in katter på ThisCatDoesNotExist.com och AirBnb-rum på ThisRentalDoesNotExist.com Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nvidia skapar virtuella världar med AI
Bygg realistiska 3D-modeller billigt och snabbt

Under NeurIPS-konferensen i Montreal så visade Nvidia upp ännu ett imponerande demo där man med hjälp av artificiell intelligens kan skapa virtuella världar baserade på verkligheten. Nvidias system använder sig av maskinlärning för att läsa in hur världen utanför den ser ut och sedan isolera dessa objekt. Med hjälp av detta kan sedan ett neuralt nätverk skapa videoklipp i 3D baserade på vad AI:n lärt sig från sina tidigare betraktelser. Med den här typen av teknik kan det bli betydligt mycket billigare att skapa verklighetstrogna spel, simulatorer och annat som kräver realistiska 3D-miljöer säger Nvidias vvd Bryan Catanzano: "Neural networks — specifically generative models — will change how graphics are created. This will enable developers, particularly in gaming and automotive, to create scenes at a fraction of the traditional cost." Som synes i slutet av klippet nedan går den här tekniken även att användas för att skapa realistiska så kallade "deep fakes", det vill säga fejkade videoklipp där man har ersatts någons ansikte eller annat med något från ett autentiskt videoklipp eller en bild. För att skapa klippet ni ser nedan användes en Nvidia DGX-1 vilket betyder att det här antagligen inte är något man kan skapa med den datorkraften man själv har hemma på kammaren. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Japanskt företag tillverkar verklighetstrogna ansiktsmasker
Fixa en mask som ser ut som dig själv

Det japanska företaget Real F har under några år utvecklat en teknik med vilken man kan tillverka väldigt realistiska ansiktsmasker. De fem anställda på företaget gör cirka 100 stycken masker om året och kunderna kommer bland annat från underhållningsindustrin, bilbranschen, techvärlden och säkerhetsbranschen. Man nämner bland annat att ett japanskt bilföretag ville ha en mask som föreställde en sovande person. Den skulle användas för att testa ansiktsigenkänning för att upptäcka om någon somnat till framför ratten i företagets bilar. Real F:s grundare Osamu Kitagawa säger till nyhetsbyrån Reuters: "I am proud that my product is helping further development of facial recognition technology. I hope that the developers would enhance face identification accuracy using these realistic masks." Kitagawa uppger att man försöker hålla koll på till vilka Real F säljer sina masker så att dessa inte används i något olagligt eller bedrägligt syfte. En mask kostar cirka 300.000 yen vilket motsvarar cirka 24.000 svenska kronor. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Pokémon Go till iOS får bättre AR-funktionalitet
ARKit gör Pokémonsen mer verklighetstrogna

Niantics mobilspel Pokémon Go har alltid presenterats som ett augmented reality-spel men frågan är om särskilt många spelare faktiskt använder spelets AR-funktioner. Mig veterligen brukar de flesta stänga av detta rätt så snabbt efter de installerat spelet då det är enklare att fånga Pokémonsen om man struntar i AR-läget. Nu kanske det blir ändring på det då Niantic idag meddelade att iOS-versionen av Pokémon Go nu har fått stöd för Apples AR-plattform ARKit. Niantic kallar detta läge i spelet för "AR+" och det gör det bland annat möjligt att se hur Pokémonsen ser ut på en skala. Det vill säga att den Pokémon som syns på skärmen blir större eller mindre beroende på om man närmar sig den eller avlägsnar sig därifrån. En annan förändring i iOS-versionen är att man nu har implementerat något som kallas för "Awareness" (medvetenhet) vilket innebär att en Pokémon kan känna av om en spelare kommer för nära och om så skulle vara fallet flyr den (se bild nedan). Niantic introducerar även något som man kallar för "Expert Handler Bonus" vilket är en ny typ av bonus spelaren får om den lyckas smyga nära en Pokémon och sedan fånga denna. Pokémon Go med AR+ till iOS väntar nu på Apples godkännande och därefter kommer uppdateringen att rulla ut. I klippet nedan kan ni se hur det kommer att se ut. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Kent får interaktiv minnesplats vid Tele2 Arena
Hejdå Kent!

Nu på lördag 17 december gör det svenska rockbandet Kent sin absolut sista spelning. Det hela sker på Tele2 Arena och i samband med avskedskonserten anordnas en hyllning till bandet utanför arenan. Det handlar om en interaktiv minnesplats som kommer att bestå av 3.000 verklighetstrogna 3D-stearinljus. Minnesstunden börjar när det börjar mörkna runt 14:30 - 15:00 och de som deltar i minnesstunden kan tända fejkljusen via ett sms och dessa brinner sedan i sex timmar. Minnesstunden håller på till klockan 01:00 18 december. Kommer du att sakna Kent? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

EA presenterar NHL 17
Hockey

I dag meddelade EA att man under hösten kommer släppa NHL 17 till Xbox One och PlayStation 4. I årets upplaga i den populära hockeyspelserien kommer man kunna hitta tre nya spellägen. Ett av dessa är Draft Champions-läget där man kan spela fantasydraft med snabba rundor och val av blivande storstjärnor. Spelet kommer även, för första gången, innehåla World Cup of Hockey-läget där man kan spela matcher från den globala hockeyscenen. Be a GM introducerar även ett Franchise-läge där man skall se till att i och runtomkring hockeylaget fungerar som det ska. Som vanligt när det gäller nya sportspel så drar man till med nya system som skall göra spelet mer verklighetstroget än förra årets upplaga. I år har EA till exempel dragit till med Reactionary Save Intelligence som skall se till att leverera mer verklighetstrogna målvakter som ska läsa spelet och reagera med räddningar eller göra sig stora för att skära av vinklar. Annat man skryter om är bättre är tacklingsmekaniken, passningssystemet och skridskoåkningen. Exakt när NHL 17 kommer släppas men det lär vi väl få reda på under EAs presstjofräs på söndag kväll. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Studion EVR visar väldigt detaljerad animerad människa
Skapad i Unreal Engine 4

I den här videon kan vi se en riktigt imponerande animering av en människa skapad med hjälp av Unreal Engine 4. Exempelvis är ansiktsuttrycken väldigt detaljerade och verklighetstrogna medan håret fortfarande behöver lite mer jobb. Filmen är en teaser för ett projekt som kallas Project M som syftar till att ta fram flera olika VR-karaktärer med målet att få dem så realistiska som möjligt. Bakom projektet och animeringen står Koreanska studion EVR och nedan kan ni se en del från processen när de skapar animationen. Tumnagel
38.5°
+
Emmy Zettergren
0

Se hur orcherna kommer till liv i Warcraftfilmen
Imponerande jobb bakom effekterna

Det råder ingen tvekan om att tekniken för CGI har gått framåt och i den här filmen kan vi se lite bakom kulisserna från inspelningen av Warcraft-filmen med fokus på orcherna. Bland annat får vi se en närbild på karaktären Durotan och hur verklighetstrogna hans ögonrörelser är, en detalj som verkligen gör karaktärerna realistiska. I filmen får vi också veta att gänget på ILM, som jobbat med de visuella effekterna, skapade ett verktyg för att få fram verklighetstrogna håranimationer och att verktyget fick namnet "Haircraft". Tumnagel
44.1°
+
Emmy Zettergren
0

Så här lurar man VR-användare att tro att de rör fysiska objekt
Microsoft Research får folk att tro att de staplar kuber på riktigt

Microsoft Research har utvecklat en teknik som man kallar för "haptic retargeting" med vilken VR-användare ska kunna få känslan av att de faktiskt vidrör fysiska objekt i VR-upplevelsen. I demonstrationsfilmen ovan kan ni se hur en försöksperson tror att han plockar upp, förflyttar och staplar flera kuber när han i själva verket bara flyttar en enda fysisk kub. Detta åstadkommer man genom att VR-upplevelsen lurar användaren att tro att han har förflyttat sin hand till en ny kub när han i själva verket fortfarande sträcker sig efter den enda kuben på bordet. Haptic retargeting verkar fortfarande befinna sig på prototypstadiet men tekniker liknande denna lär nog dyka upp tillsammans med VR-upplevelser i framtiden vilket kommer att göra dem än mer verklighetstrogna. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sajt visar hur mycket av en film som faktiskt är baserad på verkliga händelser
Based on a true story?

Information is Beautiful har tagit fram en sida där man listar hur nära sanningen filmer som utger sig för att vara "based on a true story" faktiskt är. Det hela presenteras som en timeline där man kan se vilka episoder i filmen som faktiskt hänt, någorlunda hänt, inte riktigt stämmer samt aldrig har hänt. Det finns även en procentsats som anger hur nära filmen porträtterar sanningen, ju högre procentsats, desto närmare har filmen befunnit sig de faktiska händelserna. Utav de listade filmerna så anses "The Big Short" bäst porträttera de faktiska händelserna och den får 88,4% medan "The Imitation Game" anses vara den minst verklighetstrogna filman med 35,7%. Tumnagel
65.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Iransk media visade bilder från Medal of Honor som riktigt krig
Inte riktigt korrekt

Att spelen börjar bli allt mer verklighetstrogna vet vi redan. Men att de kan vara så verklighetstrogna att bilderna från spel presenteras som om det faktiskt är verklighet är kanske lite otippat. Det har i alla fall ett iranskt nyhetsmedium gjort och klippet ni kan se ovan, som är från Medal of Honor, ska ha cirkulerat på iransk teve den senaste månaden. Nyhetskanalen ska ha hävdat att bilderna visar den shiamuslimska organisationen Hezbollah från Libanon som prickskjuter på krigare från Islamiska staten. Det var den franska nyhetssajten French24 som först identifierade spelet och gissningsvis känner också många MoH-spelare igen spelets interface även om bilderna gjorts mer suddiga än i spelet vilket gör att filmen ser lite mindre animerad ut. Tumnagel
14.8°
+
Emmy Zettergren
0

CES HP presenterar dator redo för virtuell verklighet
HP ENVY Phoenix har utvecklats i samarbete med HTC

Under CES meddelade HP att de inlett ett samarbete med HTC för att ta fram en dator som är redo för virtuell verklighet. HP ENVY Phoenix kommer tillsammans med HTC Vive, enligt Kevin Frost hos HP, att erbjuda den mest verklighetstrogna VR-lösningen på marknaden. “I takt med att virtual reality blir nästa våg av innovation inom gaming behöver konsumenter en stationär PC med kvalité, prestanda och kraft för att möjliggöra upplevelsen. HP har arbetat tillsammans med HTC för att ta fram HP ENVY Phoenix, en dator speciellt framtagen för att leverera fantastiska virtuella spelupplevelser." Datorn kommer inte bara att ha tillräckligt bra hårdvara för att klara av VR utan kommer också att optimeras för upplevelsen och exempelvis vara konfigurerad med HTC Vive från början. Hårddisken kommer att vara på två terabyte och datorn kommer att vara utrustad med en sjätte generationens Intel Core i7-processor, där överklockningskapaciteten är trimmad av HP, samt grafikkortet Nvidia GTX 980 Ti. Lansering kommer att ske i februari och än så länge är den svenska prislappen okänd men den står listad hos HP för 1700 dollar och då säljs HTC Vive separat. Tumnagel
40.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Stjärnornas krig-vaxdockor skapas
På Madame Tussauds i London

Stjärnornas krig-utställningen på Madame Tussauds i London har en del karaktärer från dessa populära science fiction-filmer. Här kan man se hur de går tillväga för att skapa dessa verklighetstrogna figurer. Tumnagel
49.4°
+
Frode Wikesjö
0

Ny grafisk teknik ger mer verklighetstrogna ansikten
Snart i ett spel nära dig?

I den här videon får vi se en demonstration av den grafiska tekniken Separable Subsurface Scattering som gör att detaljer i grafiskt framtagna ansikten blir mycket mjukare och mer verklighetstrogna. Vi får även se hur tekniken förändrar utseendet på exempelvis växter. Tekniken är framtagen för att användas i spel och då inte i animerade mellansekvenser utan i faktisk gameplay. I videon ovan kan ni se vilka skillnaderna blir och nedan kan ni se en längre demonstrationsvideo som förklarar tekniken mer ingående. Det intressanta är också att projektet nu stöttas av Activision Blizzard. Tumnagel
48.3°
+
Emmy Zettergren
0

Utvecklardagbok för Hellblade visar ansiktsanimationer
Och hur de fångas med motion capture

Att få karaktärer i spel att verka mänskliga är verkligen svårt. Speciellt svårt är det att få till verklighetstrogna ansiktsuttryck. I den här videon får vi se hur utvecklarna Ninja Theory gått till väga när de fångat animationerna till det kommande spelet Hellblade. Tumnagel
40.4°
+
Emmy Zettergren
0

Star Wars till Madame Tussauds
Yoda, Chewbacca och de andra som vaxdockor

I maj kommer Madame Tussauds öppna en specialutställning med Star Wars-karaktärer i London. Det handlar om 16 stycken karaktärer från filmerna som kommer att ställas ut som extremt verklighetstrogna vaxdockor i liknande miljöer som förkommer i filmerna. Det är i dagsläget okänt exakt vilka av karaktärerna från Star Wars som förärats en vaxdocka men man säger att det kommer att handla om karaktärer från de hittills sex släppta filmerna och att både Yoda och Chewbacca kommer att finnas på plats är självklart. Vilken eller vilka karaktär från Star Wars-filmerna skulle ni vilja se på Madame Tussauds? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
49.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida