m
2020

Vi har kollat in nya Hyundai Tucson
Fjärde generationen av deras storsäljare

Hyundai släpper nu loss fjärde generationen av Tucson, en bil som verkligen står ut från mängden med sin design. Man kallar den för parametrisk dynamik och jag tycker att den är rätt cool, helt klart sticker den i alla fall ut. Tydligast är kanske de nya lysena som inte alls syns när de är släckta och de lite annorlunda vecken på sidan. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0
2019

Tesla vill använda laser istället för vindrutetorkare
Det låter ju faktiskt rätt ballt

Det har hänt en hel del med bilar de senaste årtiondena men vindrutetorkarna på dagens bilar har egentligen inte utvecklats jättemycket sedan de uppfanns för över hundra år sedan. Detta verkar Tesla vara sugna på att förändra. Nu har företaget tagit patent på ett system som använder laser för att torka bort vatten och annat från bilrutor. Tanken bakom systemet är att detta ska kunna identifiera vattendroppar och annat som inte hör hemma på vindrutan och skjuta bort detta från vindrutan med hjälp av laserstrålar. I patentet står det även att tekniken på liknande sätt skulle kunna användas för att hålla solpaneler och kameralinser på bilar fria från smuts och väta. Huruvida Tesla faktiskt utvecklar ett rengöringssystem med laserteknik finns det än så länge inga uppgifter om. Tillsvidare ska nog det här patentet mest ses som en rätt rolig idé och det kan nog dröja ett tag innan vi kan få se system som dessa på våra bilar. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vindrutetorkare som är synkade till musik
Ett måste i alla bilar

Visst är det störande när vindrutetorkarna på bilen inte synkar med musiken som spelas i bilen? Sa ingen. Men Ian Charnas störde sig dock på det och bestämde sig för att fixa detta oerhört stora problem. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Slipp använda vindrutetorkarna när det regnar
Ja tack!

Vindrutetorkare är bra för att få bort regn från vindrutan, men det är också irriterande med saker som far fram och tillbaka framför ögonen. Med en rätt enkel behandling av vindrutan med Aquapel så slipper man köra lika mycket med vindrutetorkarna och det kostar typ 100 spänn, om man redan har dukar och sånt som behövs så klart. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Offroad-paket till Lamborghini Urus
Gör din stads-SUV lite mindre stadsig

Ja, man kan köra med en Lamborghini Urus på leriga vägar, men det är ingen terrängbil utan något som oftast kommer att ses i stadskärnan. Den som ändå vill gödsla lite mer pengar på sin Urus kan beställa ett Offroad-paket som gör bilen ännu mer kapabel att köra utanför tullarna. Då får man de två extra körlägena Terra (grus) och Sabbia (sand), dessa trodde jag dock alltid ingick men så verkar alltså fallet inte vara. Du kan även höja fjädringen upp till 24, 8 centimeter för när du behöver lite extra markfrigång. Hasplåtar i rostfritt stål adderas och stötfångarna får förstärkningar i stål. Utseendemässigt skiljer sig paketet genom att avgaspiporna kommer i borstat stål och att det på taket sitter räcken. När du varit ute och grisat ned din bil kan det ju vara bra att spola av vindrutan och strålkastarna och det kan du göra extra bra om du köper till Washing Package. Då får du vindrutetorkare med inbyggd spolning och spolare till strålkastarna - vilket du inte får annars. I USA kostar en Urus omkring 200.000 dollar innan tillval och genomsnitts-köpesumman brukar landa på omkring 240.000 dollar. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2018

Bugatti Chiron Sport har ingen högre effekt
Men bättre köregenskaper

Den som inte trodde att Bugattis modell Chiron kunde bli sportigare hade såklart fel. Nu presenterar man Chiron Sport i Genève och det är version som ska ha ännu bättre köregenskaper och vassare körkänsla. Men inte mer effekt eller högre toppfart som man första kanske hade kunnat tro (hoppats på). Det man får om man handlar är en Chiron med lättare hjul, mer kolfiber (även vindrutetorkaren), styvare fjädring runt om och ändrad styrning som ska ge mer känsla av kontakt med vägen. Allt som allt är den 18 kilo lättare. Enligt Bugatti ska bilen vara fem sekunder snabbare än vanliga Chiron runt testbanan Nardo. Mest känner man förbättringarna om man tar kurvor i över 200 blås. Insidan dekoreras med diverse sport-emblem och bilen som ställs ut i Genève är lackad i färgen Italian Red framtill medan baken är i synlig grå kolfiber. Om man vill kan man även få bilen i färgerna French Racing Blue, Gris Rafale, eller Gun Powder. Bilen blir din från 2,65 miljoner euro. De första leveranserna kommer att ske i slutet av året. Utställningsexemplaret är laddat med all extrautrustning och kostar därför 2,98 miljoner euro - något som enligt Bugatti gör den till den dyraste produktionsbilen på mässan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2017

Så här ser Hennessey Venom V5 ut på insidan
Kan fås med skärm i ratten

Hennessey har nu delat med sig av bilder på hur den nya supersnabba bilen Venom V5 ser ut på insidan. Här blandas kolfiber med alcantara och det verkar inte finnas jättemycket prylar som kan distrahera föraren. Mittkonsolen är enkel med ett par vred och en liten skärm, och det sitter även en skärm i den fyrkantiga ratten. På ratten finns alla knappar man behöver och det enda som finns bakom den är två stora växelpaddlar. Blinkers, ljus och vindrutetorkare sköter man alltså direkt från ratten och inte via spakar. Som ni kan se går det även att få ratten utan skärmen i sig, den är då istället placerad i instrumentbrädan precis som vi är vana vid. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Vindrutetorkarna som ser in i framtiden
Börjar torka innan rutan dränks

Många nya bilar är i dag utrustade med regnsensorer som börjar torka rutan automatiskt så fort den blir blöt. Men om man exempelvis kör om eller möter en lastbil kan rutan väldigt snabbt bli dränkt och man förlorar sikten i ett par sekunder. Semcon har därför utvecklat Pro Active Wipers som är en smart mjukvara som redan innan vattnet träffar rutan drar igång torkarna. Systemet använder bilens kamera, radar och regnsensor tillsammans för att läsa av omgivningen och förutspå när det kommer en dusch. Hur det hela fungerar ser ni i klippen nedan. Tumnagel
59.6°
+
Bobby Green
0
2016

Nu kommer Rolls-Royce till Sverige!
Och vi har provkört godbitarna som du kan köpa

Rolls-Royce ägs ju av BMW men agerar som ett eget märke och går inte att köpa om man släntrar in till en BMW-handlare. Om du har velat köpa en Rolls-Royce har du behövt kontakta en handlare i Europa men nu ska det bli ändring på det, för nu slår Rolls-Royce upp dörrarna i Sverige. Det gör man tillsammans med återförsäljaren Callisma och snart kommer det att finnas ett showroom nära Stureplan i Stockholm. Återförsäljaren har Norden och Baltikum som ansvarsområde, så alla bilar som säljs kommer inte att rulla på svenska gator. Så vad betyder det för oss vanliga dödliga? Förhoppningsvis att det kan börja rulla lite fler Rollsar på gatorna, för det vill man ju att det ska göra. Vi passade på och provkörde de tre modeller som kommer att säljas, märket har ju fyra men den fetaste Phantom har man slutat sälja. En ersättare kommer men inte än på ett tag. De tre modellerna som är aktuella är Ghost, Wraight och helt färska Dawn. Eftersom bilarna inte är så vanliga här börjar vi med att syna modellerna. Ghost är den "vanliga" Rollsen, om man nu kan säga så. Fyra dörrar, rejält med utrymme och en upplevelse som är len överallt, både vid ratten och i baksätet. Vill man går den att få i ett längre utförande och i en black edition. Pris från 2.895.000 kronor. Wraith är sportbilen i gänget. Snabbare, mer kraft och hårdare än Ghost. Två dörrar och med andra ord en bil som man kör själv, till skillnad mot Ghost som används av de som vill bli körda, inte köra. Pris från 3.295.000 kronor. Dawn är cabrioleten i gänget. Samma upplägg i övrigt som Wraith, det vill säga två dörrar och lite sportigare sättning, även om den inte är lika kraftfull som Wraith. Pris från 3.695.000 kronor. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0
2015

Styr bilens vindrutetorkare med ögonen
Jaguar och Land Rover tar patent på ny eyetracking-teknik

Jaguar och Land Rover har tagit patent på ett rätt smart sätt att kontrollera bilens bakre vindrutetorkare med hjälp av Eye Tracking. Tanken är att om chauffören anser att den bakre vindrutetorkaren behövs så sätts denna på som vanligt men istället för att gå kontinuerligt eller efter ett förutbestämt intervall så styrs vindrutetorkaren via chaufförens ögonrörelser. Då systemet kan känna av när användarens ögon börjar röra sig mot backspegeln kan den aktivera den bakre vindrutetorkaren som då förhoppningsvis hinner svepa bort vattnet från rutan precis innan användarens blick fästs vid backspegeln. Då man oftast tittar framåt när man kör bil så skulle system som det här antagligen kunna spara in lite pengar i form av mindre slitage på den bakre vindrutetorkaren. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Mer Porsche åt folket!
Vi har kört Macan

Hur följer man upp en sådan solskenshistoria som Cayenne? Folket började få dille på lyxiga prestandasuvar och Porsche var inte sena med att leverera. Succén var ett faktum och idag kan man knappt befinna sig ute på vägen utan att stöta på ett exemplar. Men vad är nästa steg? Att följa trenden såklart och analysera köpbeteende hos konsumenterna. Många hade nog insett att de inte behövde en stor suv utan att det räckte med ett mellanting för att ta sig fram och tillbaks till jobbet och kanske några meter på grusvägen ut till landstället. Porsche ruvade på steken en stund men presenterade för inte så längesen sin medlem i kompakt-suv-genren - Macan. Vi fångade dieselversionen och försökte ta reda på om den här är så mycket mer än en Audi Q5 för det finare folket. Tumnagel
192kg
+
Roger Åberg Bobby Green
2013

Katt undersöker vindrutetorkare
Misslyckas

Kan man någonsin få nog av kattklipp? Tumnagel
87.4°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Coolaste sidovagnen någonsin?
Pappa bygger mini-folkabuss till sonen att åka i

Jay Dyer heter mannen som har byggt vad som kan vara den absolut coolaste sidovagnen som någonsin har konstruerats. Till sin Lambretta-scooter från 1961 har han byggt en vagn som ser exakt ut som en gammal folkabuss. Jay älskar scootrar och har grejat och hållit på med dessa i över 27 år. Han ville få sin son att också börja bli intresserad och förstå att det goda i livet handlar om att åka scooter. Han bestämde sig då för att bygga en sidovagn till hans 11-årige son Kaine men istället för att se ut som alla andra blev det en mini-replika av en Volkswagen Camper. Vagnen tog sju månader att bygga, kostade omkring 2 500 pund i material och har förutom fungerande strålkastare även vindrutetorkare och fönsterhissar som fungerar. Win på den vagnen säger jag. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0
2011

Grafen gör att du slipper vindrutetorkare
Nytt material inom nanoteknologin avvisar vatten effektivt

Forskare på Vanderbilt University har kommit på ett sätt att få materialet grafen [wiki] att fästa på glatta ytor som till exempel båtskrov och vindrutor. Grafen avvisar vatten på ett mycket effektivt sätt vilket gör att man slipper använda sig av vindrutetorkare. Grafen har i stort sett samma egenskaper och uppbyggnad som grafit och är 200 (!) gånger starkare än stål. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2010

Ducati-preppad busbil
170 hästar och 300 kilo!

Spartan V är en rörramsbyggd leksak med kolfiberkaross och hojmotor. Motorn är hämtad från Ducatis supersportbåge 1198S och ger 170 hästar, vilket räcker gott och väl i en bil som väger 300 kilo. Lådan är sekventiell och har sex växlar, och sköter du den rätt kan du klippa 0-100 km/h på under tre sekunder. Toppfarten är spärrad till 280 km/h. Spartan V har ingen AC, blinkers, vindrutetorkare eller dörrar. Men vem behöver sånt egentligen? Istället har det fokuserats på att bygga en rolig bil med bra grepp, låg tyngdpunkt och grymma bromsar. Bilen kommer i en begränsad upplaga om 300 exemplar. Byggs i Australien och kommer ha en prislapp på runt 85 000 dollar, vilket motsvarar ungefär 600 000 svenska kronor. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Morgan EvaGT
Inspirerad av sportbilar från 50-talet

Morgan släpper en första teaserbild på EvaGT, en fyrsitsig sportcoupé med anor från 50-talets sportbilar. Chassiet är en modifierad version av aluminiumchassiet som återfinns på Aero Supersports-modellerna. Karossen är också den i aluminum och ordentligt strömlinjeformad med till exempel dolda dörrhandtag och vindrutetorkare. Under skalet sitter en rak sexa hämtad från BMW på 3 liter med dubbla turbo och en effekt på 306 hästar. Denna kan antingen kopplas till en sexstegad automat eller till en sexväxlad manuell låda som skickar kraften till de bakre hjulparet. EvaGT väger in på 1250 kilo och 0-100 km/h ska klaras av på 4,5 sekunder. Toppfarten är inte begränsad till 250 utan här kan man mata på tills man når 273 km/h. EvaGT har premiär i Kalifornien den 15 augusti på Pebble Beach Concours d-Elegance. Bilen byggs i ett begränsat antal med start andra halvan av 2012, men redan nu tar Morgan emot förhandsbeställningar. Inga priser har avslöjats, men en deposition om 5000 pund ska erläggas vid beställning. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2009

Teknikelevernas skapelse godkänd
Baldos II rullar snart på allmän väg

Baldos II är en liten miljöbil byggd av studenter vid Luleås tekniska universitet. Minibilen har nu genomgått en bilbesiktning med godkänt resultat. Baldos II ställde upp i Shell Eco Marathon men på grund av motorproblem gick det inte så bra. Eleverna beslutade sig då för att lyckas få igenom bilen hos Bilprovningen för att sen kunna använda Baldos II på allmän väg. För att bilen skulle kunna bli godkänd monterades vindrutetorkare med spolning, defroster, bälte och indikeringslampor för ljus och blinkers. En liten etanoldriven snurra på 25 kubik från Fuji samsas med två elmotorer som laddas upp av förbränningsmotorn. Exakt hur mycket Baldos II drar finns det för närvarande inga uppgifter på, men den kan bli den bränslesnålaste bilen som genomgått en bilbesiktning i Sverige. Registreringsskyltar och försäkring är det enda som återstår innan den lilla skapelsen lagligt får köras på vägen. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Mer om 458 Italia
Snart premiär

Om några veckor, på Frankfurt-salongen, kommer 458 Italia visas publikt för första gången och här är lite ny information och fler bilder. Ska vi nämna något nytt så fokuserar ersättaren till 430 än fler reglage till ratten. Förutom Manettino-vredet för chassi, gasrespons och stötdämpare hittas dessutom blinkers, hel/halvljus och vindrutetorkare på kringlan. Det positiva med detta "F1-tänk" är att man kunnat göra växellådans paddlar betydligt större. Under bakluckan huserar en 4,5-liters V8 på 570 hk (vid 9000 varv/min). 3,4 sekunder ska det ta till hundra, toppfarten anges till 327 km/h och en intervju med Paolo Pininfarina återfinns efter hoppet. Tumnagel
38.0°
+
Erik Svensson
0
2008

Slipp vindrutetorkarna med nanoteknik
Framtidens vindruta?

Leonardo Fioravanti från italienska Pininfarina har designat en ny typ av vindruta till bilar som helt saknar vindrutetorkare. Det hela byggar på nanoteknik och verkar både smidigt och coolt. Rutan är uppbyggd i fyra lager där det första lagret skyddar mot solen och är vattenavstötande, det andra lagret innehåller nanopartiklar som ska stöta ut smuts mot kanterna av rutan, det tredje lagret är det som känner av själva smutsen och lager nummer fyra tar hand om elektriciteten som krävs för att det hela ska fungera. Rutan finns i en fungerande prototyp och vill sig allt väl kan vi få se liknande vindrutor på marknaden inom fem år. Vad det här ligger prismässigt framgår tyvärr inte. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2007

Febergaraget: Det är de små sakerna som gör det
Både bra och dåliga sådana

Sonen sov över hos farmor i natt så i morse klev jag in i Golfen, slängde väskan på passagerarsätet och satte i nyckeln för att köra ut till mamma. Kallt ute, men lite varmare i Golfen i alla fall. Vrider om nyckeln, sätter på mig säkerhetsbältet och kör iväg. Bilen säger till mig att sätta på mig säkerhetsbältet. Jag undrar om jag blivit senil tills dess att jag kommer på att det är väskan som är orsaken. En vanlig väska med en MacBook Pro, en strömadapter och lite annat smått i. Flyttar ner den på golvet och det slutar låta. Tack. Men ändå smått irriterande. Förutom denna lilla "bugg" så är det inte mycket som jag stör mig på. Reglaget för vindrutetorkaren har alldeles för lite symboler och bältet sitter alldeles för långt bak, annars finns det inte mycket att klaga på. (Saker som vi gillar kommer i en senare rapport) Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0