m

Audi visar upp Grandsphere Concept
Ett privatjet för vägarna

Efter konceptbilen Skysphere är det nu dags för Audi att visa upp Grandsphere. Den här eldrivna lyxlimpan beskrivs som ett privatjet för vägarna och självkörning i nivå 4 gör att du kan luta dig tillbaka och låta bilen ta dig dit du vill. Bilen mäter 5,35 meter på längden, två meter på bredden och är 1,39 meter hög. Den bygger på PPE-plattformen och batteripacket är på 120 kWh. Räckvidden ska ligga på över 75 mil. Det sitter en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln och den sammanlagda effekten anges till 720 hästar och 960 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på runt fyra sekunder. På insidan är det avskalad lyx som gäller. Skärmar och annat störigt dyker upp först när förarfunktionerna aktiveras, annars är de dolda. Läs allt om konceptbilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Bugatti Centodieci i vindtunneln
Testerna fortsätter

I augusti 2019 visade Bugatti upp specialaren Centodieci. Det är en modell som endast kommer att tillverkas i tio stycken exemplar och varje har en prislapp på åtta miljoner euro. Rimligt. För pengarna får man något ganska så unikt baserat på Chiron. Den väger 20 kilo mindre och W16-motorn på 8,0 liter med fyra turbos lämnar här 1600 hästar vilket är en ökning med 100 hästar. Nu har bilen genomgått sina vindtunneltester och här får vi se hur detta såg ut. De första kunderna ska få sina exemplar någon gång nästa år. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Det här är utsidan av Mercedes elektriska lyxbil
EQS är officiell

Nya Mercedes EQS är deras moderna och elektriska version av deras S-Class. Självklart är det en lång bil, men eftersom den ska gå riktigt långt har man jobbat väldigt mycket i vindtunneln vilket syns på resultatet som verkligen är slankt, cW-värdet (alltså måttet på luftmotståndet) är låga 0,2. Man har även jobbat på ett nytt system som tar hand om energin vid inbromsningar och detta ska kunna generera 290 kW. Räckvidden blir som längst hela 77 mil. Ladda går, om man har rätt stolpe, snabbt - upp till 200 kW. Mercedes säger att man ska kunna ladda 30 mils körning på 15 minuter under rätt förutsättningar och hela batteriet ska kunna laddas på en halvtimme. Batteriet är på 107,8 kWh. Laddar man med laddbox på 22 kW kommer man från 10% till 100% på drygt fem timmar. Mercedes lovar att man med laddbox hemma ska få 10 mils körning på en timme. Men det kräver som sagt 22 kW. Inredningen har massor med skärmar och det går vi igenom här. Säljstart är i juni och första bilarna levereras i augusti. Prislapparna är ännu inte satta. Tumnagel
32.6°
+
Roger Åberg
0

Porsche Taycan Cross Turismo har premiär den 4 mars
Kombin är snart här

Porsche är precis i sluttampen med testerna av Taycan Cross Turismo som är kombiversionen av den heta elbilen. Nu får vi reda på att den digitala avtäckningen kommer att ske den 4 mars klockan 16.00 här. Stefan Weckbach som är Vice President för Taycan-modellerna säger: "När vi utvecklade Cross Turismo kunde vi naturligtvis bygga på våra erfarenheter från sportlimousinen Taycan. Den största utmaningen var att kombinera kraven på sportighet med goda terrängegenskaper. Resultatet är imponerande. Men, Cross Turismo är ingen renodlad terrängbil, utan är specialiserad på oasfalterade vägar och grusvägar. Den är som en schweizisk armékniv på 21-tumshjul." Lanseringen kommer att ske nu i sommar. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Dags för Rimac C_Two att genomgå sina sista vindtunneltester
Kan dippa nosen rejält för extra downforce

I det här klippet får vi se en prototyp av Rimacs kommande eldrivna superbil C_Two när den hänger i vindtunneln och gör sitt för att visa hur den kommer att skära genom luften när den väl är lössläppt på vägarna. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2020

Världens mest aerodynamiska lyxbil
Det säger Lucid om sin Air

Lucid Motors har nu testat modellen Air i en vindtunnel hos Windshear och resultatet blev att den har en dragskoefficient på 0.21. Det gör den, enligt Lucid, till världens mest aerodynamiska lyxbil. Jean-Charles Monnet som är Aerodynamicist hos Lucid säger följande: "We applied lessons learned from shaping the world’s highest performance racing machines as integral to the Lucid Air’s design process. It’s not just about achieving the lowest coefficient of drag. It’s also key to have a highly balanced performance vehicle with precisely managed airflow in all aspects." Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Den här vill Glickenhaus köra 24-timmars på Le Mans med
Det är dags för en amerikansk bil att vinna igen

Det har nu gått 53 år sedan en amerikansk bil vann 24-timmars på Le Mans och enligt James Glickenhaus och hans gäng är det dags att ändra på det nu. Till sin hjälp har man bilen vi ser här - 007 Le Mans Hypercar. Den kostar två miljoner euro och för pengarna får du en racerbil optimerad för bankörning med en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter och 852 hästar under skalet. Vikten ligger på 1100 kilo. Som vi kan se handlar det fortfarande bara om renderingar här, en prototyp av bilen ska köras i vindtunnel nästa månad så det är en bit kvar. Går allt enligt planerna ska produktionen dra igång i augusti och de första testerna påbörjas i september. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2019

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Tom Scott besöker Indoor Wingsuit Flying I Stockholm
Världens enda av sitt slag

Tom Scott besökte nyligen Stockholm för att testa att flyga i världens enda diagonala vindtunnel och i videon ovan får ni se hur det såg ut. Vill ni testa, eller läsa mer om, Indoor Wingsuit Flying så är det bara att klicka på länken här nere till vänster. Tumnagel
47.6°
+
André Stray
0
Nästa sida