m

Volkswagen utvecklar BattMan
Batteridiagnostikmjukvara med fräsigt namn

Volkswagen har utvecklat "Battery Monitoring Analysis Necessity" som är en batteridiagnostikmjukvara som ska hjälpa tillverkaren att återvinna elbilsbatterier. Man kunde givetvis inte hålla sig så man kallar mjukvaran för BattMan. Ursprungligen utvecklades mjukvaran av Audi för modellen e-tron men har nu alltså återanvänts av Volkswagen. Med denna kan man på ett snabbt och enkelt vis kolla statusen på batteriet vilket ska göra det enklare när det kommer till återvinningen av dem. Den ska användas av experter från Volkswagen Group Components på deras första batteriåtervinningsfabrik som finns i Salzgitter. Om batteriet är i bra skick kan det användas till en annan bil, om det inte passerar testerna med fullgott resultat kan batteriet istället användas till något annat - exempelvis en gaffeltruck eller liknande. Är det för dåligt återvänder man bara materialen det är tillverkat av. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Grönland slutar borra efter olja och gas
Låter vettigt

Grönland har beslutat att sätta stopp för all framtida utvinning av olja och naturgas. Anledningen till det är helt enkelt att landets regering vill fokusera på verksamheter med hållbar potential så som landets natur, fiske och turistindustri. Enligt landets mineralminister, Naaja Nathanielsen, har Grönland inte några stora ekonomiska vinster att göra på sin fossila energi samt att utvinningens av dessa naturresurser påverkar klimatet. Till Ekot sa Naaja: Det är passé att leta efter olja och gas i Arktis, och vi tror inte att det ligger stora vinster och väntar på oss bakom hörnet. Man räknar med att det finns runt 31 miljarder fat oljeekvivalenter i havsbottnen utanför ön. Några kommersiellt gångbara fynd av fossil energi har dock inte gjort där ännu och nu har regeringen där också beslutat att stoppa framtida licenser för att borra efter olja samt gas där. Tumnagel
70.1°
+
Frode Wikesjö
0

Bitcoingrävare lämnar Kina
Kursen föll ytterligare i helgen

TT rapporterar att flera av de företag som utvinner bitcoin och andra kryptovalutor i Kina planerar att lämna landet. Detta är något som sker efter att man befarar att den kinesiska regeringen kan komma att vidta ytterligare åtgärder mot kryptovalutor i landet. Det är sedan tidigare förbjudit att handla med bitcoin och andra kryptovalutor i Kina men än så länge är själva utvinningen av valutan tillåten. Ett av företagen som TT refererar till säger att man planerar att lägga ner sin verksamhet i Kina och istället återuppta denna i Nordamerika. Kursraset som drabbat bitcoin och andra kryptovalutor har fortsatt i helgen. En bitcoin var som lägst nere på lite över 31.000 i helgen men handlas nu för lite under 35.000 dollar. Det innebär att en bitcoin fallit i värde med över 15 procent bara sedan i fredags. På årsbasis så är dock bitcoin fortsatt en bra investering då valutan har ökat med över 300 procent jämfört med vad den handlades för i slutet av maj förra året. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla slutar acceptera bitcoin som betalning
På grund av den miljövidriga utvinningen av kryptovalutor

Teslas vd Elon Musk meddelade igår att bilföretaget beslutat sig för att sluta acceptera bitcoins som betalning för sina bilar, något som man började göra mindre än tre månader sedan. Anledningen till att Tesla inte längre vill ha betalt i bitcoin uppges beror på att bitcoin-utvinningen genererar stora utsläpp från de fossila bränslen som krävs för att driva så kallade kryptofarmar. Tesla uppger att man i framtiden återigen kan tänka sig att acceptera bitcoin som betalning om dessa börjar utvinnas på ett mer miljövänligt sätt. Värdet på bitcoin föll med nästan 15 procent efter Musks uttalande. Ett tag var priset för en bitcoin nere på under 50.000 dollar men handlas i skrivande stund för cirka 51.000 dollar. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur många människor har kärnkraften dödat?
Nytt klipp från Kurzgesagt

I sitt senaste klipp snackar YouTube-kanalen Kurzgesagt om kärnkraft och hur många människor energiutvinningen tagit kål på. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier
Första anläggningen är igång

I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Så här borde framtiden för Apples chip se ut
Apple Silicon kan vara mer banbrytande än bytet till Intel

Ryktena har florerat länge, men nu är det officiellt att Apple kommer att flytta även sina mac-datorer till egna chip. Jag säger även, för macen har ju faktiskt varit den enda av Apples stora produktkategorier som inte har rullat på egna chip. Storsäljaren iPhone har gjort det i över tio år nu. På många sätt är bytet logiskt, det har varit konstigt att testa en ny Apple-dator och se den få stryk på vissa områden av deras tablet. Det är också logiskt för Apple vet vad de gör och deras utvecklingskurva är fantastisk, speciellt jämfört med Intel. Apple skryter om att deras senaste iPad Pro har 1000 gånger bättre grafik än den första iPaden, något de har levererat på 10 år. Det är Apples ord, men det är sant och väldigt imponerande. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Elektronikbranschen tror inte på mobilpant
Blir för kostsamt för staten och konsumenterna

Pant på mobiltelefoner är något som har snackats om ett bra tag. Miljöpartiet tog upp frågan innan valet 2014 och Socialdemokraterna snackade om det i samband med förra valet. Nu har Regeringen hoppat på frågan och har dragit igång en utredning som ska vara klar i april nästa år. Några som inte riktigt gillar mobilpant är ElektronikBranschen som skickat ut ett pressmeddelande där de kritiserar förslaget. I sitt pressmeddelande levererar ElektronikBranschen flera skäl varför mobilpant inte fungerar. Bland annat måste panten bli hög, vilket leder till högre kostnad för konsumenten samt att konsumenten möjligtvis kommer köpa produkten utomlands. För att bli intressant måste panten bli hög. Följden blir dock att konsumentpriset i Sverige blir högre och att svenskarna köper samma produkter från utlandet istället. Produkter sålda i Sverige måste i så fall märkas särskilt, vilket är omöjligt utan enorma kostnader. En statlig pant riskerar att minska återbruket. Att produkter används så länge de fungerar ger större miljönytta. Administrationen av ett statligt pantsystem blir omfattande och kostsam. Trots att ElektronikBranschen är kritiska till just mobilpanten, så gillas det att utredningen sker. I pressmeddelandet skriver organisationen att det finns behov av att kartlägga flödet av begagnad elektronik och att undersöka var elektronik som inte samlas in egentligen tar vägen. Klas Elm, VD på ElektronikBranschen säger detta: - Det är bra att utredaren fått i uppdrag att även titta på alternativ till en statlig pant. Att mobiltelefoner blir liggande i byrålådor är dåligt för alla. Utredaren bör föreslå regeringen att istället för en statlig pant hjälpa branschens egna initiativ i strävandet att få svenskarna att lämna sin elektronik till återbruk och återvinning. Norge hade samma idé för 10 år sedan, men kom fram till att det inte fungerar och lade ner projektet. Miljönyttan blir för liten i förhållande till kostnaderna. Vi vill alla öka insamlingen, återbruket och återvinningen, men pant är fel väg att gå. Bonusvideo nedan där våra vänner på NordicHardware och Surfa pratar om mobilpant. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Tesla släpper ny version av Track Mode och ett Track Package
Gör din Model 3 Performance lite bättre på bana

Nu är väl en Tesla Model 3 Performance kanske inte den bilen man köper för att nöta bankörning med men om man råkar ha en sådan och vill att den ska prestera lite bättre när man väl är där kommer här lite nyheter. Körfunktionen Track Mode uppdateras nu till version 2 och man presenterar även ett Track Package för 5500 dollar som ger dig vassare däck, bredare fälgar och andra bromsbelägg. Mjukvaran i uppdaterade Track Mode kostar noll kronor för alla som har en Model 3 Performance och den är bara att ladda hem till bilen och börja använda. Det man får är möjligheten att stänga av alla hjälpsystemen helt och hållet och även fördela kraften mellan bak- och framhjulen hur du vill. Du kan alltså få bilen att bara driva på bak respektive framhjulen. Man ska även nu kunna ställa in bromskraftsåtervinningen. Andra nyheter är Post-Drive Cooling som med hjälp av bilens AC kyler drivlinan både när man står still och är ute och nöter på banan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2019

Dykare hittade 23 elsparkcyklar i Norra hamnen i Helsingborg
Var tionde Voi i plurret

Det är supertrevligt att åka elsparkcykel, men folk verkar verkligen ha problem att parkera dem rätt. Många verkar ha så svårt att parkera dem att de åker ner i vattnet. När Helsingborgs Sportdykarklubb Delfinen i helgen dök i Norra Hamnen hittade man hela 23 stycken elsparkcyklar på botten. Enligt uppgift har Voi 200 elsparkcyklar i Helsingborg vilket gör att var tionde har dykt ner i plurret. Om det bara hade varit ett problem för Voi så hade detta kanske varit något att rycka på axlarna åt, men det är knappast bra för miljön med en massa elektronik och batterier i vattnet. Nu är i alla fall de här elsparkcyklarna inlämnade till återvinningen. Tumnagel
10.4°
+
Roger Åberg
0

BMW 5-serie går nu att få som mildhybrid
Standard i vissa versioner från november

BMW 5-serie har sedan tidigare gått att få som laddhybrid och nu utökar man även utbudet med en mildhybrid-version. Bilen får en 48-volts start-generator som både ska se till att ge lite mer effekt samtidigt som den ska sänka bränsleförbrukningen en aning. Generatorn använder bromskraftsåtervinningen för att ladda upp det extra batteriet och föbrukningen ska kunna minskas med upp till 0,3 liter per 10 mil. I samband med detta berättar BMW även att några av laddhybriderna från och med november månad kommer att erbjudas med dragkrok som tillval. Samma månad lanseras mildhybrid-tekniken som standard i modellerna 520d Sedan, 520d xDrive Sedan, 520d Touring och 520d xDrive Touring. Några priser får vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Etiopien planterade 353.633.660 träd på ett dygn!
Positivt världsrekord

En väg till ett hållbart klimat är att plantera träd och igår gjorde verkligen Etiopien det. Enligt Etiopiens minister för innovation och teknik planterade man 353.633.660, vilket är lite drygt tre träd per invånare. Målet är att plantera en miljard träd under året och vinningen ligger inte bara i ett bättre klimat utan tanken är även att tjäna pengar på planteringen. För hundra år sedan var 35-40 procent av Etiopiens yta täckt av träd, nu bara fyra procent. Tumnagel
104.5°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen har gjort studie som jämför elbil och dieselbil
Elbilen är renare

Det tyska forskningsinstitutet publicerade nyligen en studie som visade att en elbil som laddas med el som utvunnits via kolkraft blir skitigare för miljön än en dieselbil. I undersökningen jämförde man en Tesla Model 3 med en Mercedes C 220d. Studien fick dock ta emot en hel del kritik och ansågs felaktig på många sätt. Nu kontrar Volkswagen med en egen studie där man jämför en e-Golf med en Golf TDI. Man har räknat på hela kedjan på dessa två bilar och då kommit fram till att elbilen är renare än en dieselbil i Europa. Under produktionsfasen är dieseln överlagsen elbilen om man tittar på koldioxidutsläppen. För den sistnämnda är det tillverkningen av batteriet och utvinningen av råmaterial som är den största skurken när det kommer till utsläppen. Men när elbilen väl är tillverkad och redo att användas kommer den snart ikapp dieselbilen. Läs mer om studien på länken nedan. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar mildhybrider med bromskraftsåtervinning
Erbjuds till XC90 och XC60

Volvo uppdaterar nu modellerna XC60 och XC90 och lanserar dessa som mildhybrider. XC90 får då beteckningen B5 (bensin eller diesel) eller B6 (bensin) och för första gången ett avancerat system för bromskraftsåtervinning. Det nya brake-by-wire-systemet jobbar ihop med återvinningen för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen, något som man ska kunna göra med upp till 15 procent under verkliga körförhållanden. Utseendemässigt skiljer sig B-versionen av XC90 genom nya fälgar, nya lackalternativ och en nydesignad grill. Insidan är sig lik fast nu erbjuder man fler säteskonfigurationer. Vill du åka som en kung finns fortfarande den fyrsitsiga versionen Excellence att välja mellan och behöver du lasta in massa folk kan man få den med sju platser. Nytt är dock att det nu även går att få bilen med sex stycken sittplatser. Infotainmentsystemet Sensus i sin senaste version hittar också in i bilen och nu stöds även Android Auto. Övriga nyheter är att City Safety och BLIS-systemet nu även kan erbjuda hjälp med styrningen. Oncoming Lane Mitigation-systemet som först dök upp i XC60 finns nu även till XC90 och Cross Traffic Alert-tekniken kommer nu även med autobroms. XC90 med modellår 2020 kommer att börja tillverkas i maj i fabriken i Torslanda och den går att beställa nu. XC60 som mildhybrid heter B4 (diesel), B5 (bensin eller diesel) och B6 (bensin). Snart kommer även laddhybriden XC40 T5 Twin Engine och senare även XC40 T4 Twin Engine. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Vissa smarta lampor avslöjar ditt wifi-lösenord
Tänk dig för innan du slänger dem

Smarta lampor i hemmet som man kan styra via sin telefon och göra olika ljusscheman med är ju lite kul, men det visar sig att vissa av dem kan ställa till det för dig. Bloggaren Limited Results dissikerade lamporna Lifx Mini White, Tuya Lyasi, Tuya Fcmilia och Xiaomi Yeelight Smart LED Bulb och upptäckte efter lite meckande att lamporna lagrade wifi-lösenordet helt öppet. Skulle du slänga ett par lampor du inte använder längre skulle någon alltså kunna få tag i ditt lösen. Ganska långsökt att någon skulle få för sig att rota bland återvinningen och sedan öppna upp grejerna, men att det faktiskt går att göra på detta viset är ju såklart inte bra. För att skydda sig från detta kan man istället för wifi välja att använda lampor som kommunicerar via Zigbee eller Z-Wave. Måste man köra via wifi ska man se till att inte koppla upp lamporna mot sitt vanliga wifi, utan istället mot ett gästnätverk eller liknande. Sista utvägen är att förstöra chipet ordentligt innan man slänger lamporna. Uppdatering: Lifx har fixat en kryptering och extra säkerhet i sina lampor, så har du sådana är det bara att uppdatera mjukvaran så ska de inte kunna läcka information enligt ovan längre. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
2018

Vi återvinner allt mindre tidningspapper
Det kan vi tacka tidningsdöden för

Vi läser som bekant allt färre dagstidningar tillverkade av papper och det är något som har återspeglat sig på landets återvinningsstationer rapporterar P4 Sjuhärad. I år kommer det för första gången att återvinnas mindre än 200.000 ton tidningspapper vilket kan jämföras med rekordåret 2006 då vi tillsammans återvann 500.000 ton tidningspapper. Sedan dess har återvinningen av tidningspapper minskat med runt 5 - 10 procent årligen säger Andreas Boo, vd på Pressretur, till P4 Sjuhärad. Svenskarna är bäst i världen på att återvinna tidningar och trycksaker. 90-95 procent återvinns och blir toalettpapper eller tidningspapper. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida