m

Brave delar med sig av annonsintäkter till användarna
Användare som klickar på annonser får 70 procent av intäkten

Den alternativa webbläsaren Brave kickar nu igång ett nytt vinstdelningsprogram där man har tänkt att dela med sig av sina annonsintäkter till de användare som klickar på annonserna. I den senaste versionen av Brave kan användare välja att titta på annonser som de sedan får 70 procent av Braves intäkt för ett eventuellt klick på annonsen. Än så länge sägs kunder som till exempel Vice och det amerikanska matföretaget Home Chef testa det nya annonssystemet. Det kommer även att dyka upp annonser för välgörenhetsorganisationer som till exempel The Giving Block och Human Rights Foundation. Bakom Brave står bland andra Brendan Eich som är en av grundarna till Mozilla, organisationen som utvecklar webbläsaren Firefox. Brave är precis som Googles webbläsare Chrome och Microsofts senaste version av Edge baserat på Googles plattform Chromium. Skulle du vilja testa Brave så är det bara att hoppa vidare och ladda hem på länken nedan. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mediaföretag tycker Apples kommande nyhetstjänst är för dyr
Apple ryktas vilja ha hälften av alla intäkter

Snart släpper Apple sin nyhetstjänst där användare ska kunna ta del av nyheter från en lång rad medier för ett fast pris varje månad. Tjänsten har beskrivits som ett slags Netflix för nyheter och skulle kanske kunna bli det om man får med sig tillräckligt många tidningar på tåget. Frågan är dock om så blir fallet. Flera källor uppger att Apple planerar att ta hälften av intäkterna från tjänsten och låta de deltagande tidningarna dela på resten efter ett slags vinstdelningssystem. Den innebär att om en månadsprenumeration på tjänsten kostar 10 dollar, vilket den ryktas göra, så kommer Apple att ta fem dollar och de resterande fem dollarna går in i en vinstpool som delas upp baserat på hur ofta de deltagande tidningarnas artiklar har läst. Då många amerikanska tidningar själva tar 10 dollar i månaden för sina premiumtjänster så tror många nu att, åtminstone, de lite större medierna kommer att ställa sig utanför Apple satsning, något som sannolikt kommer att göra tjänsten mindre attraktiv. Mediaföretagen uppges även vara oroliga för att man kommer att tappa kontrollen över, eventuellt inte få ta del alls av, prenumerationsdata och information om vem som läser deras artikel, data som är guld värd i dagens digitala värld. Apples nya nyhetstjänst ryktas lanseras 25 mars. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008

3G iPhone bekräftad i Italien, utan vinstdelning med Apple?

En av Italiens mest respekterade nyhetstidningar, La Repubblica, påstår att en 3G-version av iPhone inom kort kommer att lanseras med Telecom Italia, utan vinstdelning med Apple och utan exklusiv rättighet i Italien. Om detta är sant är det en verklig förändring i Apples strategi att lansera iPhone i världen. Tidigare har dealen varit att man vill lansera iPhone med en exklusiv operatör i respektive land, och dessutom vill ha en del av vinsten. Om denna nya strategi är sann, kan den påskynda lanseringen av iPhone i världen då operatörer bl.a. inte längre behöver ta ställning till om de vill dela sin vinst med Apple. Läs artikeln hos La Repubblica, översatt med Babelfish. Tumnagel
37.0°
+
Emil Gustafsson
0
Slut på artiklar...