m
2019
2018

@SWEDEN har nu gått i graven
Efter 7 år och 356 Twittrare

I september blev det känt att Visit Sweden och Svenska institutet kommer att lägga ner @SWEDEN-kontot där vanliga svenskar har fått möjlighet att yttra sina åsikter och livserfarenheter. Projektet rullade i 7 år och 356 svenskar hann delta innan man drog i nödbromsen. Den sista personen som fick kontrollera kontot var Mattias Axelsson, Maxelson på Twitter, som levererade detta avslutande inlägg där även den första kuratorn, Jack Werner, medverkar. So, this is it.From the last curator (@maxelson) and the first curator (@kwasbeb).HEJ DÅ! (Good bye!) pic.twitter.com/bZm2HZ9PrF— @sweden (@sweden) September 30, 2018 Tumnagel
43.1°
+
André Stray
0

Hejdå @sweden!
Nu har svenskarna twittrat nog

Sedan 2011 sköts Sveriges officiella twitter-konto @sweden av vanliga svenskar som byts ut varje vecka men nu är det snart slut med det skriver TT. Det är Visit Sweden och Svenska institutet som har haft hand om "Curators of Sweden" som projektet kallas. Till SVT Nyheter kommenterar Anna Rudels, chef digitalisering och kommunikation på Svenska institutet, nedläggningen av Curators of Sweden: "Vårt uppdrag är att kommunicera Sverige till resten av världen och det vi ser nu är att vi har en begränsad räckvidd. Det är främst personer från Sverige, Storbritannien och USA som följer oss och vi måste nå ut bredare." Curators of Sweden läggs ner 30 september och då kommer @sweden-kontot som idag har 146.000 följare att ha haft 356 stycken "vanliga" svenskar som twittrat från kontot veckovis. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Nu finns Sverige på Airbnb
Den svenska allemansrätten rockar

Visit Sweden, som har i uppgift att få turister till Sverige, har lagt upp ett antal "objekt" på Airbnb. Här hittar vi en rustik skog i Värmland, klippiga öar i Stockholms skärgård och fantastiska klippor i Bohuslän. Nu ägs ju inte någon av dessa platser av personer eller företag utan omfattas av vår fantastiska allemansrätt. Annonserna är dock utformade som klassiska annonser som säljer in ett boende. Rätt skönt sätt att visa vad Sverige har att erbjuda. Tumnagel
56.1°
+
Roger Åberg
0
2016
2014

Nu kommer @sweden till Instagram
Okända svenskar får posta bilder åt Visit Sweden

2011 lät Visit Sweden och Swedish Institute, organisationerna som står bakom Sveriges officiella Twitter-konto @sweden, helt vanliga svenskar ta över @sweden-kontot och twittra om vad de kände för och nu tar man det experimentet vidare till Instagram. Det är på Instagramkontot @visitsweden som helt vanliga svenskar kommer att få turas om att instagramma bilder från sin vardag i Sverige. Först ut att sköta @visitsweden i tre månader blir den svenske twittraren @wisslaren som har närmare 650.000 följare på Instagram. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Democreativity vill ha dina spel-idéer
Så att Sverige blir ännu bättre speltillverkare

Att Sverige är en av världens främsta speltillverkare är ingen nyhet men nu vill initiativet Democreativity se till att vi blir ännu bättre på detta. Tanken med Democreativity är att vem som helst ska kunna skicka in en spelidé som sedan granskas av branschexperter och om den anses tillräckligt bra kommer den på något sätt användas i en rapport som Democreativity sedan sammanställer. Denna rapport kommer sedan att delas ut gratis till alla som är intresserade av att utveckla ett spel och genom rapporten kanske utvecklarna kan få en del tankar om hur det egna spelet kan bli ännu bättre. Democreativity är ett initiativ från organisationerna Swedish Institute, Business Sweden samt Visit Sweden och dessa samarbetar i sin tur med representanter från den svenska spelindustrin. Nedan kan ni kolla in en kort film om hur jättejättebra vi i Sverige är på kreativitet. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013
2012

Nej, Stephen Colbert får inte ta över @sweden
Svenskar ska twittra på @sweden

Ni som hänger med i Twitter-svängen har antagligen uppmärksammat att det har varit lite ståhej angående Sveriges "officiella" Twitter-konto @sweden den senaste tiden. @sweden drivs av Visit Sweden och Swedish Institute men författas av "vanliga" svenskar under namnet "Curators of Sweden". Bland annat så ville den amerikanske komikern ta över Stephen Colbert ta över @sweden för en vecka för att ge sin syn på Sverige. Nu verkar det dock inte som om det kommer att ske då de ansvariga bakom @sweden har tackat nej till Colberts förfrågan. Man säger att man tycker att det är kul att han har visat intresse för kontot och att det säkert hade gett mycket extra uppmärksamhet men meningen är att det ska vara svenska röster om Sverige på @sweden. Sedan beskedet från Curators of Sweden blev känt igår så har jag sett en del negativa kommentarer och en del som undrar hur Curators of Sweden kan tacka nej till en sådan här PR-möjlighet, Colbert har över 3,5 miljoner följare på Twitter, men jag kan tycka att resonemanget bakom beslutet är ganska så sunt. Även om det säkert hade gett @sweden en satans massa mer följare så anser jag inte att det är det primära syftet bakom @sweden. Vad tycker ni? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

@Sweden vinner Grand Prix i Cannes
Fint reklam-pris till Sveriges officiella twitter-konto

Sveriges "officiella" Twitter-konto @Sweden, som sedan i slutet av förra året författas av "vanliga" svenskar, vann i veckan Grand Prix i den internationella reklamtävlingen Cannes Lions Cyber-kategori. Grand Prix är tävlingens finaste pris. Under namnet "Curators of Sweden" drivs @Sweden av Visit Sweden och Swedish Institute men författas av utvalda svenska twittrare som byts av varje vecka. Bara härom veckan blev det en del ramaskri ute i världen då den dåvarande twittraren ansågs raljera lite väl mycket angående judar och annat. Idén bakom "Curators of Sweden" står reklambyrån Volontaire för. Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Bildstöld KOSTAR fotografen nästan 250 000 kronor(!)
Den högsta ersättningen någonsin i Sverige utbetald till en fotograf

2009 så upptäckte fotografen Richard Ryan att 40(!) av hans bilder använts utan ersättning för både reklam samt i guideböcker om Sverige. Självklart så stämde han det statliga kommunikationsföretaget Visit Sweden som låg bakom dessa annonser med mera. Nu två år sedan så har domen fallit och Stockholms tingsrätt väljer att gå på Richard Ryans linje, i alla fall delvis. Han får den högsta utbetalda ersättningen i Sverige hittills och den blir 256 000 kronor. Dock hade han åberopat på att få ut hela 2,5 miljoner kronor, en summa som grundar sig i den vanliga ersättningen plus skadestånd för att Visit Sweden gjort detta vårdslöst. Det senare kunde dock inte Tingsrätten fastslå gå med och på och menar att Visit Sweden inte varit vårdslösa och därför fick Richard "endast" ersättning för bilderna. Han påpekar dock att han betalt nästan 250 000 kronor för att driva den här processen och att Visit Swedens nota ligger på runt två miljoner kronor (nu vet ni vart era skattepengar går). Enligt Visit Sweden så har Richard Ryan angett till tingsrätten att hans rättegång kostat 471 000 kronor samt att Visit Swedens egna kostnader "endast" varit 681 000 kronor. Vad som gör det hela konstigare är att varken SFF eller BLF har ställt sig bakom Richard Ryan. Två organisationer som är där för att hjälpa oss fotografer. Och tänker man efter så betalade till slut Visit Sweden (dvs du och jag) till slut nästan vad fotografen begärde. Kunde man inte bara skippat rättsprocessen och gett honom pengarna direkt? Även om pengarna inte stämmer längre så tycker jag ändå de eller Stockholm Visitors Board erkänt sitt fel och kommit fram till något utan rättegång. Särskilt då Ryan alltså med de nya siffrorna räknade går minus på att driva detta. Att kämpa för din rätt som fotograf kan alltså vara en extrem förlustaffär även om det gäller hela 40 bilder. Vad ger detta för signal? Uppdaterat Som ni ser är en del strukit i texten, detta då uppgifterna från Dagens media var felaktiga och vi har blivit kontaktade av Visit Sweden. Dessa skyller dessutom ifrån sig på Stockholm Visitors Board som haft det ursprungliga avtalet med Richard Ryan. Visit Sweden har i sin tur avtal med Stockholm Visitors Board för att använda bilder men alltså täcker inte Stockholm Visitors Boards avtal med Ryan att bilderna förmedlades vidare. Så visst ligger även det stora felet hos Stockholm Visitors Board som gett ut bilderna utan att ha koll på sitt avtal, men borde inte de nu betala skadeståndet till Ryan istället då de har varit vårdslösa? Ska man verkligen behöva vara rädd för stor ekonomisk förlust om man märker att sina bilder används till något de inte får användas till och man vill få betalt? Tumnagel
32.7°
+
Gordon Andersson
0

Sveriges officiella Twitter-konto sköts nu av vanliga svenskar
@sweden blir lite mera svensson

I en kampanj för att uppmärksamma Sverige internationellt har Visit Sweden och Swedish Institute, organisationerna som står bakom Sveriges officiella Twitter-konto @sweden, låtit helt vanliga svenskar ta hand om kontot och skriva precis vad som faller dem in. Projektet kallas för Curators of Sweden och tanken är att @sweden byter skribent varje vecka till någon svensk twittrare. Första veckan med Curatoros of Sweden är snart slut och den här veckan har det varit Ajour-skribenten Jack Werner som har haft hand om @sweden. Längre fram kommer @sweden att kureras av bland annat en reklambyrå-grundare, en förtorts-författare, en präst, en lärare och en lesbisk lastbilschaufför. Kampanjen har fått en del uppmärksamhet internationellt och bland kommentarerna där ifrån hittas bland annat; "This is either genius och insanity" (The Next Web), "therex27s little tourism-focused content and there appears to be no filter on what Jack can post." (The Verge) och "this was the greatest idea Sweden has had since Robyn" (TIME). Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Tjoho! Vi är en av Sveriges 100 bästa sajter
Enligt tidningen Internet World

Vi blev idag lite lätt överraskade när tidningen Internet World meddelade oss att Feber har blivit utsedd till en av Sveriges 100 bästa webbsidor. Under "Läs mer" hittar ni de 100 nominerade webbsidorna och den 16:e november är det dags för avgörandet då vi får reda på vilken plats i tävlingen vi får. Lämna gärna en kommentar om vilken plats du tror att vi får i kommentarsfältet. Tre av er som svarar exakt placering kommer att vinna ett par hörlurar från JAYS, modellen är a-JAYS 3. Svarar ingen exakt så vinner de tre som kommit närmast. Är det fler än tre som svarat exakt plats så kommer slumpen att avgöra. Varje deltagare får gissa max en gång. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2009

Sveriges bästa sajt är korad
Vi vann inte i år heller

Tidningen Internet World har haft sin årliga tävling som utser Sveriges bästa sajt och i år gick priset till Omvård.se som du ser här till höger. Som motivering till förstaplatsen nämns bland annat att: Omvård.se utnyttjar verkligen webbens möjligheter fullt ut och visar att det inte behöver vara svårt att göra det svåra enkelt. Här samlas offentlig statistik om svensk sjukvård på ett synnerligen enkelt och tillgängligt sätt. Under "Läs mer" finns hela topp-100-listan. Den enda Febern som placerade sig på den var Resfeber men den ingår tyvärr inte i vårt nätverk... Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2008
2007