m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Upp till kombi-kamp
Volvo V60 Cross Country mot Subaru Outback XT

Subaru Outback XT är en populär kombi att köpa i USA men den har börjat få konkurrens. En modell som hotar den är Volvo V60 Cross Country som nyligen lanserats "over there". Redline Reviews ställde de båda mot varandra och den testade Volvon är hela 17.000 dollar dyrare än Subarun - men är den värd det? Du får ganska mycket bil i Outbacken, och enligt videon är den även roligare att köra. Vilken av de två hade du valt? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Det här tummade ni upp under 2018!
Förbud ligger högt i toppen

Om man går igenom vad ni har tummat upp mest under 2018 så är trenden tydlig: ni gillar förbud och nya lagar. Att muntliga avtal inte längre gäller, att rökning förbjuds på uteserveringar, att sugrör i plast förbjuds och att teleoperatörer inte får skilja på trafik och trafik är några av de saker som ligger på topplistan. Det säger också en del om Febers 2018, vi har alltid skrivit om saker som vi bryr oss om och om jag får klappa oss lite på axlarna har vi under året blivit lite bättre på att hitta de sakerna som, på ett positivt sätt, engagerar er. Vi vill ju inte falla i hålet där man bara skriver om saker för att det blir debatt och reaktioner, men det är roligt att lyfta saker som ni verkligen reagerar på. Faktum är dock att man får leta en bit ner på listan för att hitta riktiga teknik-nyheter som engagerar. Nya iPhones står inte oväntat högt på listan och Volvo V60 engagerar också, att Sverige kan leverera en bil som på riktigt är en god konkurrent verkar gillas. Men tittar man på topp 100-listan över mest upptummade under året hittar vi faktiskt inte så många fler tekniknyheter. Har det varit ett så tråkigt år? Det har släppts (cirka) 100 miljarder mobiltelefoner i år, den ena mer imponerande än den andra, men inte många av dem verkar engagera er. Börjar vi bli lite bortskämda kanske? En av årets största "neeeeej!" var när Simone Giertz fick beskedet att hon var sjuk. Att den operationen gick bra är vi på redaktionen, miljoner fans och så klart Simone och hennes nära och kära väldigt glada över. Återigen en påminnelse om att man inte ska ta saker och människor för givet. Om du får bestämma, vad ska ligga på nästa års topplista när det kommer till engagemang? Och vad har engagerat dig mest i år, både här på Feber och AFF? Ovan får ni återigen njuta av när Falcon Heavy landade. Nedan finns ett urval av artiklarna på topplistan. Hela hittar ni på länken! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

De här sju kan bli årets bil
Volvo V60 kom inte till final

Förra året vann Volvo den fina utmärkelsen Car of the year och självklart hade de hoppats på att lyckas med det i år igen. Men S/V60 kom inte ens till final. Istället är det sju andra bilar som kommer att slåss om titeln i år. Det är lite roligt att Alpine A110 kom till final, men om jag vågar gissa så kommer den inte att vinna. I-Pace kan kanske vinna för att man måste visa att det finns andra elbilar än Tesla. Rösta på din favorit här nedan! Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa!

En något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och en hasplåt som skyddar lite grann är något vi svenskar gillar. Volvo har alltid varit i framkant när det kommer till detta och nu får nya V60 också behandlingen. Då kallar man den för Cross Country och med den här ska man alltså våga sig några centimeter utanför asfaltskanterna. Vdn Håkan Samuelsson säger följande om nyheten: "Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda." Markfrigången har höjts 60 millimeter jämfört med vanliga V60 och bilen har ett unikt Cross Country-chassi och fjädring. Fyrhjulsdrift är givetvis standard och så även Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Andra saker på tekniksidan är City Safety med autobroms och Pilot Assist-systemet som hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. På tillvalslistan finns bland annat Cross Traffic Alert med autobroms. V60 Cross Country kan fås antingen som T5 AWD eller D4 AWD. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer längre fram. Det går att prenumerera på bilen med en fast månadsavgift via tjänsten Care by Volvo. Roger är på plats vid avtäckningen så en artikel om hur den upplevelsen var kommer senare. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Klockan 16.00 kollar vi in Volvo V60 CC
Hösten är här!

Det börjar bli höst och då är det dags för Volvo att dra på gummistövlarna på V60. Klockan 16.00 i dag drar de av täcket och vi är så klart på plats. Så håll koll på Instagram och här lite senare under kvällen för en närmare titt! Är det något som ni undrar eller som ni vill att vi ska fråga Volvo när vi ändå hänger med dem, ställ frågan bland kommentarerna! De kommer att ha kunnigt folk på plats. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo gör nya parkeringsrutor för familjer
För familjer kan se olika ut

I de brittiska hushållen är 65 procent icke-traditionella. Volvo i Storbritannien har därför gjort en reklamkampanj för nya V60 där man målat egna parkeringsrutor i garaget till shoppingcentret Westfield London. I rutorna visar man att en familj kan se ut på olika sätt. Tumnagel
26.4°
+
Bobby Green
0

USA får bara 20 Volvo S60 Polestar Engineered
Kommer att kosta 1100 dollar i månaden

Vi har inte fått några priser på Volvo S60 som gäller här i Sverige, men priserna för den amerikanska marknaden är nu klara. Billigaste versionen kostar 35.800 dollar och sedan går det uppåt. För en T8 får man betala 55.400 dollar med inscription-paketet. Att bara konvertera dollarpriserna till svenska kronor på bilar går tyvärr inte, men i Volvo-fallet fungerar det faktiskt ok. En Volvo V60 T5 Momentum kostar 379.900 kronor i Sverige och 42.500 dollar i USA, översätter man dollarn till kronor 383.000 kronor. Det är faktiskt rätt billigt att köpa en Volvo i Sverige, så det finns hopp och ganska bra pris på S60. En V60 kostar 337.900 kronor med T5-motorn och översätter man dollarpriset rakt av blir det 322.000 kronor. Någonstans där kommer det nog att landa. Men det viktigaste är ändå S60 Polestar Engineered, den lite roligare versionen. Denna kommer endast att gå att köpa via deras prenumerationstjänst Care By Volvo och kommer att kosta 1100 dollar i månaden. En vanligt S60 kostar från 775 dollar i månaden. Det sjuka är att man endast kommer att leverera 20 stycken bilar i USA. Varför är lite oklart. Specialmodeller säljs av naturliga skäl i små upplagor och det kan vara så att Volvo vill göra modellen eftertraktad istället för att sälja få bilar och riskera en flopp. Hur tillgången blir till Sverige är ännu oklart. Vi får hoppas på fler än 20 bilar i alla fall. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Här är Volvos reklamfilm för V60
Där Joel Kinnaman är med i någon sekund

I förra veckan gick Volvo ut med att Joel Kinnaman kommer att vara posterboy för Volvo V60. Nu har man släppt reklamfilmen men där är han bara med i någon sekund. Fokuset ligger i kampanjen på att man ska skydda det som är viktigast för en. Musiken står en annan Joel för, han har efternamnet Alme. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo hoppar över Geneve-salongen
Lanserar S60 i sin nya fabrik istället

Bilsalonger har alltid varit viktiga för biltillverkarna. Journalister och publik i en viss del av världen har varit samlade på ett ställe och det har man använt för att lansera nyheter. Mässorna har varit utspridda över världen; Genève, Beijing, Detroit och så vidare. Men i en allt mer global värld där tillverkarna också släpper betydligt fler saker har mässorna blivit allt mindre viktiga. Många modeller släpps mellan mässorna för att inte försvinna i bruset och det man släpper på mässorna är oftast mindre saker, så att man har något nytt att visa upp. Det här är så klart kostsamt och Volvo har tidigare beslutat sig för att inte ställa ut på ett antal av dem. Och nu hoppar man av Genève-salongen. S60 kommer alltså inte att lanseras på en mässa utan i samband med att man öppnar sin första fabrik i USA, i Charleston i South Carolina. Tidigare har man valt att lansera XC40 och V60 på lite udda ställen, den senare i två villor utanför Stockholm. – Vi säger inte att vi aldrig mer kommer att närvara vid bilmässor. Vi räknar med att branschevenemang som bilsalongen i Genève kommer att fortsätta utvecklas och vi kommer att återvända i framtiden, säger Björn Annwall från Volvo. Tumnagel
46.1°
+
Roger Åberg
0

Joel Kinnaman är stjärnan i nya Volvo-reklamen
Tillsammans med frun Cleo

Volvo V60 är på gång ut i trafiken och då är det dags för en reklamkampanj. Volvo vill lyfta fram bilen som en ny typ av familjekombi och därför tagit hjälp av bland andra Joel Kinnaman. – För mig representerar Volvo starka skandinaviska värderingar. Det är något jag verkligen kan identifiera mig med, och jag relaterar till tanken att familjen är så mycket mer än dina närmaste släktingar. Nu mer än någonsin tror jag att vi behöver den känslan av gemenskap, säger Joel Kinnaman. Med I kampanjen är också tvillingsystrarna Elizabeth och Victoria Lejonhjärta, som bland annat har gjort saker med Drake, och journalisten Amie Bramme Sey som är känd från På Spåret. Musiken är gjord av en svensk artist som ännu inte är presenterad. Vem det är får vi se på lördag när filmen har premiär. Tumnagel
48.7°
+
Roger Åberg
0

Nu ska den snyggaste Volvon någonsin ut i tjänstebilsfolkhemmen
Vi har provkört nya Volvo V60!

För fem år sedan presenterade Volvo sitt Concept C, bilen som var starten för nya Volvo och som snart kommer att bli verklighet i form av Polestar 1. Men det känns som att det man startade med Concept C hade som mål att bli V60. På något sätt är det här den ultimata Volvon. Tumnagel
60.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida