m

Nya bonus-malus-regler från nästa år
Dyrare med halvsmutsiga bilar

I budgetpropositionen för 2022 föreslår regeringen ett antal nya regler för bonus-malus. Grundtanken är fortfarande densamma, men man justerar nivåer en smula och tillför mer pengar så att de som beställt och kommer att beställa bonus-bilar faktiskt får sina pengar. – Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund I stora drag är alltså tanken densamma och elbilar har samma tak för bonus nästa år som i år, det vill säga 70.000 kronor. 2023 kommer denna att sänkas till 50.000 kronor, troligen eftersom det skulle bli alldeles för dyrt att hålla samma höga nivå. Försäljningen av elbilar ökar ju hela tiden och den utvecklingen lär inte minska. Laddhybrider kan i dag få rätt bra bonus på maximalt 45.000 men det kommer att sänkas till 20.000 kronor nästa år och 10.000 kronor året efter. Om det är rätt kan man diskutera, men det är inte en orimlig del av utvecklingen. Gränsen för att få bonus sänks från 60 gram i år till 50 gram nästa år och 30 gram året 2023. Samtidigt så justerar man malus-delen. I dag kostar det 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram koldioxid som man släpper ut och 132 kronor över 130 gram. Detta justeras till att bli 107 kronor mellan 75 och 125 gram och 132 kronor över 125 gram. Det betyder att en Volvo V60 av slöaste modell som släpper ut 142 g/km kommer att öka från 5864 till 7594 kronor per år de första tre åren. Totalt ökar straffet från 17.592 kronor till 22.782 kronor under de tre första åren. Just malus-delen ökar främst för bilar som inte släpper ut speciellt mycket, en bil som släpper ut 300 g/km får sin skatt höjd från 80.160 till 85.350 kronor, vilket är procentuellt mycket mindre. Tumnagel
31.0°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Autogefühl jämför Volvo V60 med V90
Vad tycker tysken om svensken?

Volvo är ju ett svenskt märke och som ett sådant är vi svenskar kanske inte helt objektiva. Inte bara positivt, samtidigt som Volvo är svenskt och därför kanske lite närmare hjärtat är det svenskt och något vi kanske är lite hårdare emot. Här jämför tyska Autogefühl V60 och V90 och det är lite intressant med en ickesvensk syn på modellerna som har funnits ett tag nu. Och vilken av modellerna gillar man mest? Man kommer helt enkelt fram till att V60 passar den europeiska marknaden bäst och V90 den amerikanska marknaden bäst, de ska ju ha lite större saker där. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Upp till kombi-kamp
Volvo V60 Cross Country mot Subaru Outback XT

Subaru Outback XT är en populär kombi att köpa i USA men den har börjat få konkurrens. En modell som hotar den är Volvo V60 Cross Country som nyligen lanserats "over there". Redline Reviews ställde de båda mot varandra och den testade Volvon är hela 17.000 dollar dyrare än Subarun - men är den värd det? Du får ganska mycket bil i Outbacken, och enligt videon är den även roligare att köra. Vilken av de två hade du valt? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0
2018

Det här tummade ni upp under 2018!
Förbud ligger högt i toppen

Om man går igenom vad ni har tummat upp mest under 2018 så är trenden tydlig: ni gillar förbud och nya lagar. Att muntliga avtal inte längre gäller, att rökning förbjuds på uteserveringar, att sugrör i plast förbjuds och att teleoperatörer inte får skilja på trafik och trafik är några av de saker som ligger på topplistan. Det säger också en del om Febers 2018, vi har alltid skrivit om saker som vi bryr oss om och om jag får klappa oss lite på axlarna har vi under året blivit lite bättre på att hitta de sakerna som, på ett positivt sätt, engagerar er. Vi vill ju inte falla i hålet där man bara skriver om saker för att det blir debatt och reaktioner, men det är roligt att lyfta saker som ni verkligen reagerar på. Faktum är dock att man får leta en bit ner på listan för att hitta riktiga teknik-nyheter som engagerar. Nya iPhones står inte oväntat högt på listan och Volvo V60 engagerar också, att Sverige kan leverera en bil som på riktigt är en god konkurrent verkar gillas. Men tittar man på topp 100-listan över mest upptummade under året hittar vi faktiskt inte så många fler tekniknyheter. Har det varit ett så tråkigt år? Det har släppts (cirka) 100 miljarder mobiltelefoner i år, den ena mer imponerande än den andra, men inte många av dem verkar engagera er. Börjar vi bli lite bortskämda kanske? En av årets största "neeeeej!" var när Simone Giertz fick beskedet att hon var sjuk. Att den operationen gick bra är vi på redaktionen, miljoner fans och så klart Simone och hennes nära och kära väldigt glada över. Återigen en påminnelse om att man inte ska ta saker och människor för givet. Om du får bestämma, vad ska ligga på nästa års topplista när det kommer till engagemang? Och vad har engagerat dig mest i år, både här på Feber och AFF? Ovan får ni återigen njuta av när Falcon Heavy landade. Nedan finns ett urval av artiklarna på topplistan. Hela hittar ni på länken! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

De här sju kan bli årets bil
Volvo V60 kom inte till final

Förra året vann Volvo den fina utmärkelsen Car of the year och självklart hade de hoppats på att lyckas med det i år igen. Men S/V60 kom inte ens till final. Istället är det sju andra bilar som kommer att slåss om titeln i år. Det är lite roligt att Alpine A110 kom till final, men om jag vågar gissa så kommer den inte att vinna. I-Pace kan kanske vinna för att man måste visa att det finns andra elbilar än Tesla. Rösta på din favorit här nedan! Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Vi har kollat in nya Volvo V60 CC
Men vi vill kolla in den i skogen, inte i finrummet

Så har då Volvo äntligen släppt en CrossCountry-version av V60. Men är det så stor skillnad? Svaret är både ja och nej. Tror jag. Å ena sidan så är det lite plastdetaljer, lite högre markfrigång (60 mm), lite fetare sulor (22 mm på varje sida) och större däck (13 mm i diameter). Å andra sidan är det kanske precis lagom skillnad och det som behövs för köparen av V60 CC. När Volvo pratar om den här och jämför den med V90 pratar de om ungdomlighet och dynamik. Så V60 CC-köparen vill inte ha en SUV och ska inte få det, så det här är kanske så lagom man faktiskt kan bli i mellanmjölkens land. Och det är ju absolut inga fel med det! Jag gillar det. Det är inget världsomvälvande eller revolutionerande, men spela roll. Vad som spelar roll är motoralternativen. En D4 och en T5 finns från start, ingen hybrid så långt ögat kan nå. Eller det ska komma, men det är väldigt synd att det inte finns med från start. Med en hybrid hade det här kunnat bli en supersuccé men nu är den inte lika självklar. På utsidan är det en lite annorlunda grill, plastdetaljer, rails på taket och lite annorlunda stil på front och rumpa, i alla fall på nederdelarna. Den största skillnaden på utsidan gör nog hjulen som både är bredare och större. Detaljerna i rostfritt stål bak och på sidan är extrautrustning. På insidan är det precis som i en vanlig V60. Eller på en läderstol får man en lite speciell söm. Nu är ju inte det något dåligt, jag gillar verkligen inredningen i den här. På vägen in är det dock skillnad, den högre markfrigången gör att insteget blir lättare. Kanske inte en så ungdomlig förändring, men det kan nog göra att man utökar målgruppen några år. Nu vill vi ta ut den här i skogen där den hör hemma. Eller på den lite skitigare vägen i alla fall. Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa!

En något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och en hasplåt som skyddar lite grann är något vi svenskar gillar. Volvo har alltid varit i framkant när det kommer till detta och nu får nya V60 också behandlingen. Då kallar man den för Cross Country och med den här ska man alltså våga sig några centimeter utanför asfaltskanterna. Vdn Håkan Samuelsson säger följande om nyheten: "Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda." Markfrigången har höjts 60 millimeter jämfört med vanliga V60 och bilen har ett unikt Cross Country-chassi och fjädring. Fyrhjulsdrift är givetvis standard och så även Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Andra saker på tekniksidan är City Safety med autobroms och Pilot Assist-systemet som hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. På tillvalslistan finns bland annat Cross Traffic Alert med autobroms. V60 Cross Country kan fås antingen som T5 AWD eller D4 AWD. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer längre fram. Det går att prenumerera på bilen med en fast månadsavgift via tjänsten Care by Volvo. Roger är på plats vid avtäckningen så en artikel om hur den upplevelsen var kommer senare. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Klockan 16.00 kollar vi in Volvo V60 CC
Hösten är här!

Det börjar bli höst och då är det dags för Volvo att dra på gummistövlarna på V60. Klockan 16.00 i dag drar de av täcket och vi är så klart på plats. Så håll koll på Instagram och här lite senare under kvällen för en närmare titt! Är det något som ni undrar eller som ni vill att vi ska fråga Volvo när vi ändå hänger med dem, ställ frågan bland kommentarerna! De kommer att ha kunnigt folk på plats. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo gör nya parkeringsrutor för familjer
För familjer kan se olika ut

I de brittiska hushållen är 65 procent icke-traditionella. Volvo i Storbritannien har därför gjort en reklamkampanj för nya V60 där man målat egna parkeringsrutor i garaget till shoppingcentret Westfield London. I rutorna visar man att en familj kan se ut på olika sätt. Tumnagel
26.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida