44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Årets familjebil enligt Motorföraren är Skoda Enyaq iV "Rymlig och klurig" Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) tidning Motorföraren har nu utsett Skoda Enyaq iV till Årets familjebil 2021. Motiveringen lyder "Rymlig och klurig med smarta lösningar samt hög komfort". Enyaq tog hem vinsten med två rösters marginal och det här är sjätte gången som Skoda vinner utmärkelsen. På andra plats kom Hyundai Ioniq 5 och på tredje plats MG Marvel R. Alla tre är elbilar och det är första gången det har varit bara eldrivet i topp tre av Årets familjebil. Kriterierna för att få vara med och tävla i kategorin är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk och ha bra miljöprestanda. Den ska även börja säljas under samma år tävlingen är. Tumnagel
42.7°
0
Undersökning: Volvo S90/V90 är säkraste familjebilarna Honda Jazz är den minst säkra Försäkringsbolaget Folksam har gjort en undersökning kring vilka familjebilar som anses vara säkrast. Man har bland annat tittat på vilken säkerhetsutrustning som finns i baksätet. 177 stycken olika familjebilars säkerhetsutrustning gicks igenom och de bilarna som ansågs vara allra säkrast för barn att åka i blev Volvo V90 och S90 från 2016 och framåt. På plats två hittar vi Volkswagen Touran från 2016 och framåt och på tredje plats Volkswagen Touareg från 2018 och framåt. Den minst säkra är Honda Jazz från 2015 till 2020 års modell. Det finns fortfarande brister i säkerheten i baksätet om man jämför med att sitta i framsätet. De som är mest utsatta här är barn i åldern 4-5 år som kan sitta i framåtvända stolar och då måste förlita sig på krockkuddar och liknande. Hela undersökningen hittas på länken nedan. Tumnagel
43.6°
0
Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna Ska nu klara upp till 9 mil på el Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.7°
0
Det ser inte lovande ut för kombin Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
27.8°
0
Easypark flyttar in i vissa Volvos De med Android Automotive Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.8°
0
Ny bok om svenska polisbilar En bok om blåljus Gillar man bilar har man garanterat en åsikt om polisbilar. Nu har Fredrik nyblad knåpat ihop en bok om svenska polisbilar under 1900-talet. Fredrik har skrivit flera andra böcker om bilar tidigare, bland annat en om Volvos olika polisbilar. I den nya boken får vi läsa allt om alla de bilar som har används genom åren men man kollar även in svenska bilar som har används av poliser utomlands. Vi får även besöka Polismuseet och kolla in deras samling Boken finns ännu inte att köpa, men går att bevaka hos bland annat Bokus. Tumnagel
50.1°
0
Autogefühl jämför Volvo V60 med V90 Vad tycker tysken om svensken? Volvo är ju ett svenskt märke och som ett sådant är vi svenskar kanske inte helt objektiva. Inte bara positivt, samtidigt som Volvo är svenskt och därför kanske lite närmare hjärtat är det svenskt och något vi kanske är lite hårdare emot. Här jämför tyska Autogefühl V60 och V90 och det är lite intressant med en ickesvensk syn på modellerna som har funnits ett tag nu. Och vilken av modellerna gillar man mest? Man kommer helt enkelt fram till att V60 passar den europeiska marknaden bäst och V90 den amerikanska marknaden bäst, de ska ju ha lite större saker där. Tumnagel
37.6°
0
En Volvo V90 som A-traktor Duger inte 740 längre alltså?! Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
0.8°
0
Volvo uppdaterar XC60 Och begåvar den och fler modeller med Android Automotive Det här är en ytterst försiktig facelift av Volvos modell XC60. Bilen har fått en ny grill, ny stötfångare fram, nya fälgar och nya lackalternativ. Det finns även nya materialval att välja på interiört. Flest nyheter hittar vi under skalet. Tillverkaren säger att modellen har blivit smartare än någonsin och då syftar man främst på att bilen nu får Android Automotive vilket säkerligen är välkommet av många. Även S90, V90 och V90 Cross Country (från och med modellår 2022) får det nya systemet som är utvecklat tillsammans med Google. I övrigt får XC60 den senaste ADAS-sensorplattformen (Advanced Driver Assistance Systems) som består av radarenheter, kameror och ultraljudssensorer. Produktionen av XC60 modellår 2022 kommer att dra igång i slutet av maj. Tumnagel
44.5°
0
2020
Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e Nope, ingen frunk Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
0
Nästa sida