m

Snubbe gör VR-handskar med fingertracking
Har släppt ritningar så att du kan testa själv

VR är riktigt flådigt och upplevelsen förbättras ständigt med nya tekniker. Något som fortfarande behövs är riktigt bra tracking för händerna och det finns vissa företag som säljer handsklösningar för smått hutlösa summor. Youtubern Lucas VRTech ville se om han kunde göra ett par egna handskar till VR och resultatet kan ni kika på ovan. Kort sagt är det en simpel och billig lösning med en total materialkostnad på runt 22 dollar, men det hela ser ut att fungera riktigt bra. I videon är det den tredje prototypen som visas upp och med den ligger en hel del fokus på att följa fingrarnas rörelser. Den fjärde versionen kommer erbjuda både stabil tracking samt haptisk feedback, vilket gör att du kan känna motstånd när du interagerar med saker i VR-världen. Lucas VRTech har släppt instruktioner, ritningar och kod så att vem som helst kan testa VR-handskarna och länk till allt man kan behöva hittar ni nedan. Tumnagel
48.1°
+
André Stray
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in andra sidan av jorden med Floom
Ny augmented reality-app från Google

De flesta av oss har väl någon gång funderat lite på var vi skulle hamna om vi grävde ett hål rakt genom jorden och kom ut på andra sidan. Nu har Google släppt en augmented reality-app som låter oss få reda på det utan att behöva gräva själva. Med appen Floom kan man kolla in vad som finns på andra sidan jorden på den platsen man befinner sig. Befinner man sig i Sverige och riktar telefonen rakt ner så visas bilder från Google Maps på Stilla Havet vilket kanske inte är så spännande. Det går även att vinkla telefonen så att man inte "gräver" helt horisontellt och då kan man hamna på andra platser vilket jag gjorde när jag testade appen lite tidigare idag, se bild ovan. För att köra Floom måste man använda Googles webbläsare Chrome på en mobiltelefon eller tablet med Android. Floom använder sig av WebXR vilket är en teknik för att visa AR och VR på webben. Google visade även upp lite andra WebXR-appar igår och dessa kan ni kolla in på länken här nere till höger. Floom hittas på länken nedan. Skulle du vilja hitta din så kallade antipod och inte kan köra Floom så går sådana även att kolla in på tjänsten Antipodes Map här. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

ARM presenerar ARMv9
Första större uppdateringen av ARM-arkitekturen på ett årtionde

ARM har presenterat en ny arkitektur för sin plattform vilket är den första större uppdateringen av denna på tio år. ARM-baserade chip hittas nu för tiden i både mobiltelefoner och laptops och tanken är att de kommande 300 miljarderna ARM-chip kommer att vara baserade på ARMv9-arkitektur. Bland nyheterna i ARMv9 hittas flera säkerhetsfunktioner samt den senaste versionen av deras Scalable Vector Extensions-teknik, något som bland annat kommer att göra chippen mer kompetenta på att processa 5G, maskinlärning samt VR och AR lokalt. ARM skriver själva om ARMv9: "The launch of the Armv9 architecture signals a new era for our company; a globally-pervasive platform driving secure AI-driven computing that will enable our ecosystem of more than 1,000 partners well into the 2030s. Armv9 will be at the forefront of the next 300 billion Arm-based chips; driven by the demand for increasingly specialized, secure and high performance processing built on the economics, design freedom and accessibility of general-purpose compute." När det kan dyka upp maskiner på marknaden med ARMv9-chip finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett inslag där ARM:s vd Simon Segars snackar lite mer om ARMv9 samt ett lite längre inslag där ARM:s chefsarkitekt Richard Grisenthwaite presenterar plattformen närmare. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida