m

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Link går nu att använda med de flesta USB-kablarna
Använd Oculus Quest som ett Oculus Rift

Facebooks VR-företag Oculus har uppdaterat sin Oculus Link-funktion vilket gör att man nu kan koppla in sitt fristående Oculus Quest-vr-headset lite enklare till datorn. Tidigare var Oculus Quest-användare hänvisade till att använda Oculus egen USB 3.0-kabel för att koppla in Oculus Quest till datorn men nu ska det gå att göra med i stort sett vilken USB-kabel som helst uppger UploadVR. Det innebär att Oculus Quest-användare till exempel kan använda den USB-kabel som skickas med till Questen för att använda denna som ett Oculus Rift och spela upp VR-spel och andra VR-upplevelser via datorn. Oculus varnar dock för att kvaliteten kan försämras beroende på vilken typ av USB-kabel man använder och rekommenderar att man använder en kabel som har stöd för USB 3.0. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp NextVR
För att komma över deras virtual reality-patent?

Apple har bekräftat för nyhetsbyrån Bloomberg att man har köpt upp VR-företaget NextVR, något som det ryktades om att Apple var på gång att göra i början av april. NextVR har de senaste åren specialiserat sig på att sända olika evenemang i virtual reality. Företaget har bland annat sänt olika typer av sportarrangemang, politiska debatter och konserter via olika typer av VR-lösningar. Vad Apple kommer att göra med NextVR finns det än så länge inga uppgifter om. Det kan handla om att fortsätta sända olika typer av VR-arrangemang såväl som att lägga ner hela NextVR:s nuvarande verksamhet och istället utnyttja företaget olika patent i Apple egna VR/AR-lösningar. Det finns inga officiella uppgifter om vad Apple betalade för NextVR men det har tidigare spekulerats om att köpesumman landade på 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 980 miljoner kronor. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook köper spelstudion Sanzaru Games
Utvecklarna av Asgard's Wrath ansluter sig till Oculus

Facebook har köpt upp ännu en spelutvecklare och nu handlar det om den amerikanska spelstudion Sanzaru Games som har utvecklat spel till olika plattformar sedan 2007. Sanzaru har genom åren bland annat utvecklat spel som till exempel Ninja Reflex och även arbetat med portningar av andra utvecklares spel till diverse plattformar. Det var dock sannolikt deras VR-spel Asgardx27s Wrath som släpptes förra året som gjorde att Facebook fick upp ögonen för företaget. Efter uppköpet kommer Sanzaru Games att fungera som en fristående utvecklare under Facebooks VR-företag Oculus. Vad Facebook betalar för Sanzaru Games finns det inga uppgifter om för tillfället. Här nedan kan ni kolla in trailern till Asgardx27s Wrath som släpptes till Oculus Rift i oktober förra året. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

VRgineers visar VR-headset med 8K-upplösning
XTAL ska användas för att utbilda piloter och astronauter

VR-företaget VRgineerss har utvecklat en ny version av sitt professionella VR-headset XTAL vilket man tagit med sig till Las Vegas och nu visat upp på CES-mässan. Den nya versionen av XTAL kör enligt VRgineers 8K-upplösning via två stycken LCD-skärmar med 4K-upplösning, något som antagligen kan diskuteras om det ska definieras som 8K-upplösning. Vidare har den nya versionen av XTAL stöd för att både följa användarens ögon- och handrörelser. VRgineers har utvecklat den nya versionen av XTAL tillsammans med det amerikanska flygvapnet och den amerikanska flottan. De kommer därför att bli de första som börjar använda XTAL tillsammans med sina VR-applikationer för att utbilda piloter och sjömän. XTAL ska även vara anpassat för att kunna användas för utbildning av framtidens astronauter. XTAL verkar vara ett riktigt bra VR-headset men då VRgineers vill ha 7900 dollar, motsvarande cirka 75.000 kronor, för den nya versionen av VR-headsetet är det nog få privatpersoner som kommer att införskaffa detta. Här nedanför kan ni kolla in när VRUpload tog sig en närmare titt på XTAL på CES-mässan häromdagen. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Facebook knyter Oculus-användare hårdare till sig
Nu krävs Facebook-konto för att använda vissa tjänster i VR

Facebooks vr-företag Oculus presenterade häromdagen lite nya sociala funktioner som gör det möjligt för Oculus-användare att socialisera lite mera i den virtuella verkligheten. Det handlar om grejer som till exempel att arrangera multiplayer-sessioner, dela länkar till var man befinner sig i olika vr-upplevelser samt livestreama och dela foton och videon från sina spelupplevelser. För att ta del av de nya funktionerna krävs dock att Oculus-användare ansluter sitt Oculus-konto till Facebook. Det här gäller även för äldre Oculus-funktioner som att lägga till vänner, ansluta sig till "vr-partyn" och besöka varandras profilsidor i Oculus. Det här innebär att Oculus-användares data även kommer att användas av Facebook när man ska rikta annonser på sina andra tjänster mot användare, till exempel Instagram. Facebook har uppdaterat integritetspolicyn för Oculus och där står nu bland annat: "If you choose to log into Facebook on Oculus, Facebook will use your Oculus account information and information about your use of Oculus products to provide, personalize and improve Facebook Company Products, including to personalize the ads you see on and off Facebook Company Products." När Facebook köpte upp Oculus för 2 miljarder dollar 2014 så var det många som misstänkte att Oculus-data förr eller senare skulle börja användas av Facebook och deras andra tjänster. Detta verkar nu ha hänt och ingen är antagligen förvånad. Tumnagel
6.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook köper VR-företaget Beat Games
Utvecklarna bakom Beat Saber

Facebook verkar, till skillnad från Google, fortsatt tro att virtual reality förr eller senare kommer att slå igenom hemma i vardagsrummen och nu köper Facebook upp VR-studion Beat Games. Beat Games kommer framöver att fortsätta som fristående spelstudio under Facebooks VR-företag Oculus paraply. Beat Games har utvecklat vr-spelet Beat Saber vilket är ett av de mest kända och omtalade vr-spelen på marknaden. Oculus innehållschef Mike Verdu skriver i ett blogginlägg angående Oculus uppköp av Beat Games: "Beat Games’ accomplishments are already impressive, but Facebook and the Beat Games team know that there is so much more that can be done across VR, games, and music. They have only scratched the surface with Beat Saber in terms of social features, new modes, music, and more. We are thrilled to join forces to see where this talented team takes VR gaming in the future." När det gäller Beat Sabers framtid så ser det fortsatt ut som om det efterlängtade 360-läget till spelet ska släppas nästa månad. Huruvida kommande versioner av Beat Saber och framtida VR-spel från Beat Games kommer att bli exklusiva för Oculus finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas lite gameplay från Beat Saber. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Link släppt i betaversion
Spela Oculus Rift-grejer på Oculus Quest

Facebooks VR-företag Oculus har nu släppt mjukvaran Oculus Link i en betaversion, en uppdatering till det fristående vr-headsetet Oculus Quest som gör det möjligt att använda detta tillsammans med en kompatibel dator. Det innebär i praktiken att Oculus Quest kommer att fungera som ett Oculus Rift och få möjlighet att ta del av VR-upplevelser som är utvecklade för Rift. Då Quest har en upplösning på 2880x1600 pixlar, Rift har en upplösning på 2560x1440, så kanske det kan bli en schysst upplevelse. I ett blogginlägg skriver Oculus: "At OC6, we introduced Oculus Link—a new way to access Rift games and experiences from a gaming PC on Oculus Quest. Today, we’re excited to share that Oculus Link software is rolling out in beta, so you can now enjoy AAA PC VR games like Asgard’s Wrath and Stormland on Quest. Oculus Link lets you explore the richness of the Rift content library when connected to a PC, while keeping the untethered portability of Quest on the go—the choice is yours." I blogginlägger skriver Oculus också att man snart kommer att börja sälja fem meter långa specialtillverkade optiska kablar som ska vara anpassade för att koppla Oculus Quest till en dator. De kommer att kosta 80 dollar när den släpps i slutet av året. Här nedanför hittas ett klipp där YouTube-kanalen "Virtual Reality Oasis" testar Oculus Link med Oculus Quest. Den rekommenderas att kolla igenom om du själv tänker testa Oculus Link då man får lite tips om vilken hårdvara, kablar och annat som passar bäst med betaversionen av Oculus Link. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

John Carmack slutar som teknisk chef för Oculus
Byter VR mot AI

John Carmack, programmeraren som en gång i tiden var med och grundade den legendariska spelstudion id Software, har meddelat att han slutar som CTO på Facbooks VR-företag Oculus. Carmack anslöt sig till Oculus som CTO 2013, året efter grundaren Palmer Luckey startade företaget som 2014 köptes upp av Facebook för 2,3 miljarder dollar. Carmack kommer fortsatt arbeta vidare med några av Oculus VR-grejer och han kommer även att fungera som "konsultande" CTO skriver Carmack i ett inlägg på Facebook. Annars verkar Carmacks nya fokus ligga på att utveckla så kallad artificiell generell intelligens, AGI, vilket är en typ av AI som på sikt ska kunna fungera och lära sig saker på samma sätt som vi människor. Fast betydligt mycket snabbare. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart blir det möjligt att testa Holoride
VR-upplevelser för bilfärder

Det verkar dröja ett tag innan VR- och AR-upplevelser letar sig in i våra vardagsrum på allvar men på nöjesfält och VR-center verkar det som om det satsas för fullt på specialutvecklade äventyr för den virtuella verkligheten. Vi har bara de senaste dagarna skrivit om lite mer avancerade VR/AR-upplevelser där man kan leka Ghostbusters i Tokyo eller hänga med Avengers i USA. Igår meddelade även Universal och Ford att de kommer att köra en Holoride-upplevelse på Universal CityWalk i Hollywood under Halloween. Holoride är ett VR-företag som tar fram VR-appar för bilpassagerare som anpassar sig efter miljön där bilen färdas. Det hela ska gå att anpassa oavsett vilken typ av äventyr eller fordon som är inblandat. I exemplet nedan kan ni till exempel kolla in hur ett Holoride-exempel för Audi kan se ut och vi har även tidigare skrivit om att Porsche håller på att utveckla en Holoride-upplevelse. I VR-upplevelsen som Ford och Universal kör under Halloween ska spelarna hjälpa Frankensteins brud att leverera ett paket till sin återupplivade make. Det hela ska ta cirka tio minuter och har du vägarna förbi Hollywood den kommande månaden så går det att testa det hela på Universal CityWalk. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest går snart att koppla till datorn
Fristående VR-headset dubblerar som ett Oculus Rift

Facebooks VR-företag Oculus hade en stor presentation igår och då presenterade man bland annat något som man kallar för Oculus Link vilket gör det möjligt att använda det fristående VR-headsetet Oculus Quest tillsammans med en kompatibel dator. Det innebär i praktiken att Oculus Quest kommer att fungera som ett Oculus Rift och få möjlighet att ta del av VR-upplevelser som är utvecklade för Rift. Då Quest har en upplösning på 2880x1600 pixlar, Rift har en upplösning på 2560x1440, så kanske det kan bli en schysst upplevelse. I november kommer Oculus släppa en mjukvaru-uppdatering som gör det möjligt att koppla Oculus Quest till datorn och låta det dubblera som ett Oculus Rift. Under presentationen visade även upp lite kommande spel som kommer att fungera för både Oculus Quest och Oculus Rift. Bland dessa fanns bland andra The Room VR: A Dark Matter och Pistol Whip vilka ni kan kolla in lite snabbt i trailern här nedanför. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook köper CTRL-labs
Utvecklar system för geststyrning

Flera källor uppger att Facebook är på väg att köpa det amerikanska företaget CTRL-labs, ett företag som bland annat pysslar med geststyrning av mobiler och datorer. CTRL-labs har utvecklat ett armband med ett gäng sensorer och detta ska kunna känna av hur användaren rör sin hand och sedan kan detta användas för att till exempel styra musmarkören på en dator. Ni kan kolla in ett snabbt exempel på hur det hela fungerar i videoklippet här nedanför. Exakt vad Facebook har för planer med CTRL-labs teknik är inte känt för tillfället men Facebook har tidigare snackat om att man är intresserade av att utveckla system där man kan styra saker utan att för den delen röra vid dem. Så det är väl inte helt omöjligt att teknik från CTRL-labs letar sig in i Facebooks vr-företag Oculus prylar framöver. Facebook har de senaste åren köpt upp en lång rad företag, både större och lite mindre, och ni hittar ett femtontal av dessa affärer i de inlänkade artiklarna här nedanför. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple har anställt VR-veteranen Arthur van Hoff
Grundaren av VR-företaget Jaunt

Variety rapporterar att grundaren av VR-företaget Jaunt, Arthur van Hoff, nu för tiden verkar arbeta för Apple enligt hans profilsida på LinkedIn. Det framgår inte vad van Hoff pysslar med på Apple men med tanke på vad han gjort tidigare så utgår de flesta från att han arbetar med något VR- och/eller AR-relaterat på Apple. Enligt uppgifter så ska von Hoffs företag Jaunt VR gått lite ekonomiskt knackigt och lämnat sina VR-projekt för att istället ta fram en AR-plattform. I samband med detta meddelade van Hoff att han skulle lämna företaget vid årsskiftet. Ovan hittas en två år gammal intervju med Arthur van Hoff då han fortfarande var vd på Jaunt. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus fixar lite mer realistiska VR-avatarer
Kan visa känslor

Facebooks VR-företag Oculus har fixat till sina VR-avatarer litegrann så att dessa nu mer ska kunna användas för att uttrycka känslor. Man kallar det hela för Expressive Avatars och de nya avatarerna ska kunna visa känslor genom att till exempel visa upp ett leende. Då Oculus inte har någon koll på vilken känsla användaren faktiskt har och vill visa så har Oculus tagit fram en algoritm som beräknar avatarens känsla baserat på saker som till exempel hur användare tittar på något eller pratar med någon annan i den virtuella verkligheten. Expressive Avatars finns tillgängliga i Home-appen på Oculus Go samt Oculus Rift och det kommer även att implementeras stöd för Expressive Avatars i vr-upplevelser som till exempel Poker Stars VR och Epic Rollercoaster. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Hejdå IMAX VR
IMAX skrotar sin satsning på VR-center

Flera källor skriver att IMAX nu lägger den satsning på virtual reality som man drog igång 2016. IMAX har de senaste två åren öppnat upp ett antal VR-center i Nordamerika men dessa verkar inte riktigt ha gått så bra som man hade tänkt sig och därför stänger man nu ner det hela. I en skrivelse till den amerikanska myndigheten SEC skriver IMAX: "With the launch of the IMAX VR centre pilot program our intention was to test a variety of different concepts and locations to determine which approaches work well. After a trial period with VR centres in multiplexes, we have decided to conclude the IMAX VR centre pilot program and close the remaining three locations in Q1 2019." IMAX VR-center hade ett samarbete med VR-företaget StarVR som häromdagen meddelade att de pausar sin verksamhet efter att delägaren Starbreeze har fått lite ekonomiska problem. Om det har något att göra med IMAX beslut att skrota sin VR-satsning är oklart. Tidigare i år lade Google och IMAX ner sitt samarbete om att utveckla en videokamera för VR-filmer. Här nedan hittas ett kort klipp från IMAX VR Arcade från deras anläggning i Los Angeles. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook har löst VR-tvist med ZeniMax
Dock oklart hur

Facebook har förlikats med företaget ZeniMax som tidigare stämt Facebooks VR-företag Oculus då man ansåg att detta utvecklats med teknik som stulits av ZeniMax. En domstol dömde förra året Facebook, samt två före detta anställda på ZeniMax, att betala ett skadestånd på 500 miljoner dollar till ZeniMax. Detta skadestånd sänktes tidigare i år till 250 miljoner dollar men nu ser det alltså ut som om de båda företagen förlikats utanför domstol. Den innebär att en över fyra och ett halvt år juridisk tvist nu är över för de båda företagen. Då de båda företagen nu valt att förlikas utanför domstol innebär det även att vi inte heller kommer att få reda på hur uppgörelsen mellan de båda ser ut. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starbreeze ska fokusera på spelutveckling
Annat får stå tillbaka för kärnverksamheten

Det krisdrabbade svenska spelstudion Starbreeze uppger i ett pressmeddelande att man framöver kommer att fokusera på sin kärnverksamhet, det vill säga spelutveckling och förlagsverksamhet för spelutgivning. Områden som anses falla utanför kärnverksamheten ska Starbreeze försöka hitta andra ägare eller intressenter till så att dessa kan drivas vidare. Man skriver inte exakt vad det handlar om för verksamheter man nu drar sig ur. Man kan väl dock misstänka att det handlar om StarVR, VR-företaget som Starbreeze äger tillsammans med Acer, samt sin VR-center-satsning Enterspace som öppnades upp i Stockholm i våras. I pressmeddelandet skriver Starbreeze att man ska återkomma med närmare information om sin framtida verksamhet innan årsskiftet och man planerar att verksamhetsförändringarna ska ha genomförts till halvårsskiftet 2019. Aktiemarknaden verkar ha uppskattat Starbreeze framtidsplaner och aktien har idag stigit med hela 50 procent skriver Dagens Industri. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer till Ralph Breaks VR
Röjar-Ralf går loss i virtual reality

VR-företaget The Void har tillsammans med Disney och ILMxLAB utvecklat en ny VR-upplevelse till sina nöjescentrum och den här gången handlar det om en VR-version av Disneyfilmen Ralph Breaks The Internet. I VR-upplevelsen Ralph Breaks VR kommer två spelare att få uppleva Disneys animerade värld tillsammans med tillsammans med Wreck-It Ralph och Vanellope von Schweetz. The Void skriver själva om Ralph Breaks VR. "In Ralph Breaks VR, you and your friends will sneak onto the internet to play the newest, coolest video game ever alongside Wreck-It Ralph and Vanellope von Schweetz. And, have the ultimate food flight in Pancake Milkshake Diner." Det kommer att gå att uppleva Röjar-Ralf i VR på sju stycken av The Voids anläggningar i USA. Biljetterna kostar cirka 30 dollar. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart kan du köra riktiga go-karts i VR
Dagens kombo?

Intel har tillsammans med go kart-företaget K1 Speed och VR-företaget Master of Shapes utvecklat en VR-upplevelse där man kan köra riktiga go karts inuti en värld uppbyggd i VR. Man kallar det hela för "VR Go Karts" och precis som i traditionella racingspel så kan användaren plocka upp belöningar i form av extrafart och annat längs med banan. Skulle man plocka upp en boost så gör det även att go kartarna går snabbare, både i verkligheten och i VR-upplevelsen. Man skriver själva om VR-upplevelsen: "It took Master of Shapes six weeks to laser scan every twist and turn of our Torrance track, and equip the track’s perimeter with 28 cameras that detect the driver positions while racing virtually. A microcontroller on the kart, called the Teensy, reacts in real time to any movement in the kart: each push of the throttle or gas pedal and every turn of the wheel is registered and reflected in real-time via virtual reality." I dagsläget finns det bara stöd för en riktig go kart i VR-upplevelsen vilket gör att man än så länge inte kan tävla mot sina kompisar. De inblandade företagen hoppas dock implementera multiplayer-stöd i "VR Go Karts" någon gång under 2019. Skulle man vilja testa det hela så måste man bege sig till K1 Speed:s anläggning i Gardena, Kalifornien, när VR-upplevelsen öppnar officiellt nästa år. Här nedan hittas ett kort videoklipp på "VR Go Karts". Tumnagel
45.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus-grundare lämnar Facebook
På grund av att man fimpade Oculus Rift 2?

Flera medier rapporterar att Brendan Iribe, som en gång i tiden var med och drog igång VR-företaget Oculus, nu lämnar Oculus och deras ägare Facebook. Facebook köpte upp Oculus för 2 miljarder dollar 2014 och företagets andre grundare Palmer Luckey lämnade Oculus och Facebook förra året. Enligt källor TechCrunch har varit i kontakt med så ska Iribe ha beslutat sig för att lämna Facebook för att man lade ner utvecklingen av VR-headsetet Oculus Rift 2. Detta är dock uppgifter som Facebook förnekar och man uppger att man fortsatt arbetar med att ta fram nästa generations VR-headset för PC. Vad som än är orsaken till att Iribe lämnar Facebook så kan man väl konstatera att företaget verkar ha haft svårt att behålla grundarna till företag som man har köpt upp. Förutom Brendan Iribe och Palmer Luckey från Oculus har bland annat WhatsApp-grundaren Jan Koum och Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lämnat Facebook efter det att deras företag blivit uppköpta. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En första titt på Oculus Quest
Oculus fristående VR-headset

Igår presenterade Facebooks VR-företaget sitt senaste VR-headset Oculus Quest och här kan ni ta en närmare titt på det. Det handlar om ett VR-headset som man varken behöver dator eller mobiltelefon för att använda. Det innebär med andra ord att man slipper kablarna som används till Oculus Rift och kan få lite fetare VR-upplevelser än vad man kan få med Oculus Go. Oculus Quest kommer att börja säljas nästa vår och kommer då att kosta cirka 400 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

StarVR presenterar StarVR One
Se ännu mera i den virtuella verkligheten

Starbreeze och Acers VR-företag StarVR har visat upp deras kommande VR-headset StarVR One där synfältet (FOV) och annat har förbättrats från föregångaren som man presenterade 2015. I StarVR One kommer användaren att få ett FOV på 210 grader horisontellt och 130 grader vertikalt på VR-headsetets två AMOLED-skärmar som har en uppdateringsfrekvens på 90hz. Enligt TechCrunch så uppger StarVR att upplösningen på de båda skärmarna tillsammans blir en slags 5K-upplösning, en standard som än så länge inte riktigt finns. StarVR One har inbyggd eyetracking vars teknik svenska Tobii står bakom. Headsetet är kompatibelt med SteamVR:s motiontracking men det går även att köpa en XT-version av StarVR One om man skulle vilja bygga ett eget system för att följa hur användaren rör sig. TechCrunch har fått testa StarVR One och skriver i ett kort utlåtande: "Although this headset will be going to high-end commercial types, you can bet that the wide FOV and eye tracking in it will be standard in the next generation of consumer devices. Having tried most of the other headsets, I can say with certainty that I wouldn’t want to go back to some of them after having experienced this one." Starbreeze skriver i ett blogginlägg att man kommer att meddela vad StarVR One kommer att kosta och när det släpps någon gång i framtiden. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-företag skapar standarden VirtualLink
Allt ska gå via USB-C

Ett gäng med företag verksamma inom VR-industrin har presenterat en slags standard som kanske kommer att göra livet lite enklare för de som tar fram hårdvara till VR i framtiden. Standarden kallas för VirtualLink och tanken bakom den är att få bort alla olika sladdar och kontakter som företag i dag använder till sina VR-headset och istället ersätta detta med USB-C. Med USB-C skulle strömtillförsel, grafik och annan data överföras till VR-headset med samma kabel som många av oss använder för att ladda våra mobiltelefoner. Företagen som ligger bakom VirtualLink är AMD, Microsoft, NVIDIA, Oculus och Valve. Tumnagel
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus släpper app för livesändingar i VR
Kolla konserter, fotbollsmatcher och annat med Oculus Venues

Det Facebook-ägda VR-företaget Oculus släpper nu appen Oculus Venues med vilken med vilket man ska kunna ta del av livesändningar från diverse arrangemang runt om i världen. Appen släpps till Oculus fristående VR-headset Oculus Go samt Samsungs mobila VR-headset Samsung Gear VR. Tanken med appen är givetvis att man ska kunna kolla in liveframträdanden, sportevenemang och liknande utan att själv behöva vara på plats. Oculus Venues är gratis men det är antagligen inte omöjligt att det kommer att kosta en slant att kolla på vissa grejer i framtiden. För att kunna använda appen krävs det att användaren har ett Facebook-konto. I klippet nedan kan ni kolla in hur det skulle kunna se ut att kolla på en fotbollsmatch med Oculus Venues. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

SmarterEveryDay testar VR-handskar med haptisk feedback
Med HaptX

Destin från SmarterEveryDay hänger med VR-företaget HaptX som jobbar på en handske som låter dig känna saker i den virtuella världen genom haptisk feedback. Tumnagel
45.5°
+
André Stray
0
2017

Starbreeze hjälper SEGA att bygga arkadhallar
StarVR levererar utrustning till VR-upplevelser

Starbreeze och Acers samägda VR-företag StarVR kommer att hjälpa SEGA Entertainment med utrustning till de arkadhallarna som Sega planerar att bygga upp. Totalt ska det handla om tre stycken arkadhallar i Tokyo som kommer att förses med StarVR:s VR-headset och annan utrustning som krävs för att ta del av VR-upplevelserna i arkadhallarna. Sega första arkadhall med StarVR-prylar öppnar i Tokyo idag och i mars ska alla tre vara färdigbyggda. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida