m

Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller
Känn det du rör i den virtuella verkligheten

Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Patent från Sony verkar handla om nya VR-kontroller
Justerbara handkontroller till PSVR 2?

Här kan ni kolla in lite skisser från ett patent som Sony ansökte om i augusti förra året och som nyligen blev publikt. I sin patentansökan kallar Sony det hela för "WO2020031271 – Controller Device" men nämner inte vad som avses att kontrollera med kontrollerna. De flesta bedömare är dock eniga om att det antagligen handlar om handkontroller som ska gå att gå att ansluta trådat eller trådlöst till ett framtida PlayStation VR 2, en VR-konsol som många förväntar sig att Sony kommer att släppa någon gång framöver. De nya handkontrollerna ska vara försedda med någon slags mekanism så att de går att justera storleksmässigt beroende på användarens hand- och fingerstorlek, något som givetvis är önskvärt för båda små och stora gamers. När vi eventuellt skulle kunna få se en PSVR 2 finns det än så länga inga uppgifter om och jag antar att Sony för tillfället lägger allt sitt konsol-fokus på den kommande PlayStation 5. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Adam Savage bygger egna kontroller till Beat Saber
För lite mer Star Wars-feeling

Beat Saber är ett riktigt tight VR-spel som får spelaren att känna sig som en musikdiggande jedi. Adam Savage har släppt en ny video där han drar igång ett nytt endagsbygge och den här gången bygger han egna VR-kontroller för att förbättra Beat Saber-upplevelsen. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Tested provar Tactical Haptics VR-kontroller
Rejäla manicker

Här kan du se när folk från Tested provar Tactical Haptics specialgjorda VR-kontroller. Det som är så speciellt med dessa är att de bjuder på rejäl haptisk återkoppling. Tumnagel
39.0°
+
Frode Wikesjö
0
2018

Valve släpper ny utvecklarversion av VR-kontrollerna Knuckles
"Handsfree"-kontroller till HTC Vive

Valve har släppt en ny utvecklarversion av handkontrollerna Knuckles till HTC Vive vars ursprungsversion visades upp 2016. Till skillnad från andra handkontroller riktade mot VR-upplevelser så fäster man Knuckles på händerna vilket gör att man kan öppna och stänga sina händer utan att tappa kontrollerna på marken. Sensorer i kontrollerna kan sedan hålla koll på vad individuella fingrar gör. Detta gör bland annat att man på ett mer naturligt sätt kan plocka upp grejer från marken med sin hand istället för att trycka på en av handkontrollens knappar. Designen har även blivit lite mer slimmad och vissa knappar har arrangerats om medan vissa har ersatts på Knuckles EV2. Det här är som sagt en utvecklarversion av Valves handkontroller Knuckles och det finns inga uppgifter om när vi skulle kunna få se dessa, eller spel anpassade till handkontrollerna, på marknaden. Här nedan är en trailer samt ett litet techdemo från spelet Moondust. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Valve jobbar på tre fullängdsspel i VR
Mycket på gång

Det satsas fullt ut på virtuell verklighet hos Valve just nu. Företaget har nämligen via Gabe Newell meddelat att de jobbar på tre nya spel i VR. Den här gången handlar det heller inte om några korta versioner liksom The Lab utan om fullängdsspel. Gabe meddelade även att både Unity och Source 2 används för att bygga spelen. Dessutom håller Valve på att ta fram VR-kontroller som man kan fästa på händerna så att man slipper hålla i kontrollen. So one of the questions you might ask us is ‘Why in the world are we making hardware?’ So right now, we’re building 3 VR games. And what we can do now is to be designing hardware at the same time that we’re designing software. This is something that [Nintendo Representative Director Shigeru] Miyamoto has always had, right? [Miyamoto] has had the ability to think about what the input devices & the design of systems should be like while he’s trying to design games. Our sense is that that’s going to allow us to actually build much better entertainment experiences for people. So the idea isn’t like oh – we suddenly thought we could make more money by building hardware – because hardware’s actually traditionally been a lousy low-margin business. Vi vet ju att Valve kan göra riktigt bra spel, så det ska bli intressant att se vad de här VR-spelen har att erbjuda. Kan vi kanske hoppas på ett Portalspel i VR? Tumnagel
52.1°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Valve visar upp ny prototyp av VR-kontroll
Fästs på handleden och låter dig greppa föremål i VR-världen

Valve har dragit igång Steam Dev Days i Seattle och under konferensen har gänget visat upp en prototyp av deras nya VR-kontroller. De nya kontrollerna fästs på handlederna och ska kunna känna av när du öppnar och stänger handen, vilket gör att du kan greppa saker i VR-världen med en lite mer realistisk känsla. Utöver greppsensorn-grejen så verkar kontrollen ha samma funktionalitet som HTC Vive-kontrollerna, det vill säga en pekplatta på toppen samt triggerknapp på undersidan. När denna prototyp blir en riktig produkt är för tillfället okänt. Tumnagel
45.0°
+
André Stray
0

GDC216 Kolla in ett gäng roliga VR-kontroller från GDC-mässan
ARS Technica bjuder på en sammanställning

Vi har pumpat ut en hel del nyheter från förra veckans GDC-mässa, Games Developer Conference, men mycket av det som inte presenterats som konkreta nyheter är de tekniska lösningar som företagen visade upp på själva mässgolvet. I den här videon kan vi dock se en sammanfattning av några av de grejer som fanns att testa på plats och fokus ligger på virtuell verklighet och ibland lite udda kontroller. Ännu fler konstiga kontroller hittar ni i ytterligare en videon nedan. Där ska man exempelvis styra ett spel genom att slicka på kontrollen. Hygieniskt! Tumnagel
39.5°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Nu skeppar Valve sina VR-kits till utvecklare
It has begun

Valve har meddelat att de nu börjat skicka sina utvecklingskit för HTC Vive till utvecklare vilket innebär att vi förhoppningsvis snart kommer att få se lite roliga spel och applikationer till VR-glasögonen. Vive kommer att skickas brett till utvecklare från så väl stora spel- och filmstudior till indiutvecklare. Paketet innehåller glasögonen, instruktioner, två trådlösa Steam VR-kontroller, olika kablar och två Lightbouse-stationer samt annat smått och gott som kan behövas för att komma igång. Fler utskick kommer också att göras under sommaren vilket innebär att de som inte får några vid första utskicket lär få sina inom en snar framtid. Valve har också sagt att de vill att Vive ska finnas hos konsumenterna innan julen anländer. Tumnagel
59.8°
+
Emmy Zettergren
0
Slut på artiklar...