33 i dag 42 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Första detaljerade kartan över världens korallrev färdigställd Allen Coral Atlas är framställd av två miljoner satellitbilder Forskare har nu färdigställt arbetet med att skapa en omfattade korallkarta över världens korallrev rapporterar nyhetsbyrån AFP. Allen Coral Atlas har fått sitt namn efter Microsoft-grundaren Paul Allen som genom sitt företag Vulcan inc. har bidragit med hjälp och finansiering till forskning avsedd att bevara korallrev. Korallkartan har framställts av två miljoner satellitbilder vars data har scannats igenom av en artificiell intelligens som utvecklats på australiensiska University of Queensland. I dagsläget använder myndigheter från 14 olika länder Allen Coral Atlas för i sitt arbete med 48 stycken olika projekt skriver Allen Coral Atlas i ett blogginlägg. I inslaget nedan kan ni kolla in hur Allen Coral Atlas kan användas för att upptäcka korallrev som drabbats av så kallad korallblekning. Tumnagel
45.5°
0
ULA har sålt sin sista Atlas V-raket I framtiden är det Vulcan-raketer som gäller United Launch Alliance, Boeing och Lockheed Martins samägda rymdföretag, har sålt den sista av sina Atlas V-raketer uppger företaget vd Tory Bruno för The Verge. Atlas V-raketerna räknas som en av den amerikanska rymdindustrins riktiga arbetshästar och sköts upp för första gången 2002. Sedan dess har raket-modellen lyft mot rymden närmare 90 gånger och senaste uppskjutningen var i maj i år då raketen användes för att rymdsätta satelliter åt US Space Force. ULA har 29 återstående uppdrag med de Atlas V-raketer man sålt vilka kommer att genomföras de kommande åren. Framöver kommer ULA att börja använda sin nya raket Vulcan Centaur som använder motorer som utvecklats av Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin. Atlas V är 58,3 meter hög och har en diameter på 3,81 meter. Den kan som mest lyfta 18.850 kg till jordens lägre omloppsbana LEO. Vulcan Centaur-raketerna kommer att bli 61,6 meter höga och ha en diameter på 5,4 meter. Dess maxlast till LEO är 27.200 kg. Dessa siffror kan jämföras med konkurrerande Falcon 9 från Space X som är 70 meter hög, har en diameter på 3,7 meter och kan lyfta 22.800 kg till LEO. I sammanhanget kan nämnas att varken Atlas V eller Vulcan-raketerna är återanvändningsbara, något som gör att uppskjutningar med dessa blir rejält mycket dyrare än uppskjutningar med Falcon 9-raketer. Det har även inneburit att SpaceX kunnat genomföra närmare 130 uppdrag med Falcon 9 sedan 2010, alltså mer än 40 procent fler uppdrag än Atlas V på ungefär halva tiden som Atlas V varit i bruk. Någon gång under 2022 är det tänkt att ULA ska använda Vulcan i ett första uppdrag. Den kommer då att användas för att skicka Astrobotic Technology obemannade månlandare Peregrine till månen. Nästa år är det även tänkt att Vulcan-raketer ska använda för att skicka Sierra Nevadas lilla rymdfärja DreamChaser till rymden. Tumnagel
38.2°
0
2020
Roccat släpper Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL Rätt tunna tangentbord Roccat har nu lanserat det senaste tillskotten i Vulcan-serien och enheterna går under namnen Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL. Som ni säkert redan listat ut av namnen så handlar det om ett fullstort tangentbord samt ett lite mindre utan numpad. Vulcan Pro kommer med Roccats nya Titan Optical-brytare som ska enligt Roccat registrera knapptryck 100 gånger snabbare än vanliga mekaniska brytare och ha längre livstid med upp till 100 miljoner klick. Enheterna kommer även med Roccats AIMO-belysning som går att justera fritt Vulcan Pro och Vulcan Pro TKL finns tillgängliga i butik nu och priset ligger på 1799 kronor. Undertecknad har kört TKL-versionen av tangentbordet den senaste veckan och om ni vill läsa lite åsikter om det så är det bara att klicka på läs mer. Tumnagel
37.8°
0
Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor Retro-inspirerad specialare i ett exemplar Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.5°
0
SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen NASA har utsett företag som ska bygga månlandare NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
0
Koenigsegg dundrar ut den nya modellen Gemera GE MIG MERA! Ingen mässa för publik i Genève men Koenigsegg såg till att visa upp sina nyheter ändå. Med sig hade man Jesko Absolut som är syskon till den banversion man visade förra året. Det här är den snabbaste Koenigseggen som någonsin har byggts, och som någonsin kommer att byggas. Under skalet finns 1600 hästar och 1500 newtonmeter i vrid. Men, den riktiga bomben är den helt nya modellen - Gemera. Precis som de tidigare ryktena skvallrat om är det här en fyrsitsig GT-vagn med ett helt nytt tänk från företaget. En Mega-GT enligt Koenigsegg. Bagageutrymme fram och bak och du kan ta med dig kompisarna när du ska ut och åka. Du kan även stoppa in en barnstol bak eftersom det finns Isofix-fästen. Och alla får två stycken mugghållare var - en kyld och en uppvärmd. Hörde ni det?! Bilen har en liten trecylindrig dubbelturbomatad motor på två liter med Freevalve-teknik bakom baksätet som lämnar hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Den får sällskap av en elmotor på vevaxeln och tillsammans driver dessa framhjulen. Sen sitter det även en elmotor på vardera bakhjul vilket gör bilen fyrhjulsdriven. Det finns även fyrhjulsstyrning. Den sammanlagda effekten anges till enorma 1700 hästar och 3500 newtonmeter och 0 till 100 km/h ska gå på låga 1,9 sekunder. När man ska stanna hjälper 415 millimeter stora keramiska skivor med sexkolvsok till fram. Bak sitter det Ø390 millimeter keramiska skivor med fyrkolvsok. Ombord finns ett 800-voltsystem och på bara el ska man kunna ta sig upp till fem mil. Man ska även på bara el kunna accelerera upp till 300 km/h. Den kombinerade räckvidden anges till 100 mil. Målet är att bilen när den kommer i produktion ska väga runt 1880 kilo. Här, här och här kan du gotta ner dig i all teknisk information. 300 stycken exemplar ska tillverkas av Gemera och prislappen verkar ligga omkring 18,5 miljoner kronor. Lanseringen är planerad till 2022. Tumnagel
101.1°
0
2019
Nu har man börjar bygga världens första 3D-utskrivna by Icon Vulcan II har skrivit ut två stycken hus i Mexico Tidigare i år skrev vi om att världens första by med hus utskrivna i 3D-skrivare skulle byggas i Sydamerika och nu står de första två 3D-utskrivna husen klara i byn Tabasco i Mexiko. 3D-byn är ett samarbetsprojekt mellan 3D-skrivarföretaget Icons och den ideella organisationen New Story. För att skriva ut de cirka 50 kvadratmeter stora husen har man använt Icons jätteskrivare Vulcan II vilken syns på en av bilderna här nedanför. Varje hus tar lite över ett dygn att skriva ut och sedan tillkommer lite tid för att montera ihop det hela med, något som görs av den lokala ideella organisationen CHALE skriver Dwell. Sammanlagt tänker sig Icon och New Story att den lilla byn med 3D-utskrivna hus ska bestå av cirka 50 hus och att dessa ska upplåtas till familjer vars gemensamma inkomst understiger motsvarande 2000 svenska kronor. Tumnagel
49.5°
0
Sierra Nevadas rymdfärja ska använda Vulcan-raketer Dream Chaser ska börja leverera grejer till ISS nästa årtionde Det amerikanska rymdföretaget Sierra Nevada meddelade igår att man kommer att använda Vulcan-raketer från United Launch Alliance (ULA) för att skjuta upp sin lilla rymdfärja Dream Chaser till rymden. Sierra Nevada har utvecklat den återanvändbara rymdfärjan Dream Chaser sedan 2004 och 2017 testflög man farkosten för första gången. Sierra Nevada skrev redan 2016 kontrakt med NASA om att börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS och dessa leveranser kommer att dra igång 2021. Sierra Nevadas ursprungliga plan var att även använda Dream Chaser för att transportera astronauter till och från ISS men det kontraktet gick som bekant istället till SpaceX och Boeing. Sierra Nevada säger dock att Dream Chaser har ett visst stöd för att göra bemannade rymdresor och skulle eventuellt kunna användas i en nödsituation om man behöver evakuera personal från ISS. John Curry chefar över Dream Chasers fraktuppdrag med Dream Chaser till ISS och han sa under gårdagens presentation: "You could actually, in an emergency even today, bring people down If you had to. I’m not saying that NASA has asked us to do that. I’m just saying that the capability is there. So the bridge to a crewed vehicle is not that far." Till skillnad från alla andra rymdfarkoster som levererat material och personal till ISS de senaste åren så kommer Dream Chaser att landa på en landingsbana när den återvänder till jorden, precis som USA:s numera skrotade rymdfärjor gjorde en gång i tiden. Dream Chaser har kapacitet att flyga cirka 5500 kilo material till ISS och har i dagsläget kontrakt med NASA om att göra sex stycken fraktflygningar mellan jorden och ISS fram till 2024. Här nedan kan ni kolla in en skiss från United Launch Alliance som visar hur Vulcan-raketen och Dream Chaser lirar ihop. Tumnagel
39.3°
0
Mr JWW ska köra en Aston Martin Vulcan i årets Gumball-race Lyckost! Årets Gumball 3000 går från Mykonos till Ibiza och det äger rum mellan den 7 och 15 juni. Bilvloggaren Mr JWW ska delta och han kommer köra en bil som garanterat ingen annan kommer att dyka upp i - en gatanpassad version av Aston Martin Vulcan. Här går han igenom bilen och berättar vad som har gjorts för att man ska kunna få köra med den här på allmänna vägar. Tumnagel
40.8°
0
Aston Martin Valkyrie har fått en son Det här är AM-RB 003 Efter en teaser kring Valkyries son har Aston Martin nu officiellt presenterat bilen på mässan i Genève. Den kallas för tillfället för AM-RB 003 och är en mindre version av Valkyrie och något som i framtiden kommer att bli tillverkarens tredje modell med mittmotor. Bakom sittbrunnen sitter en nyutvecklad drivlina som man tagit fram själva. Den består av en turbomatad V6:a och ett hybridsystem. Några siffror kring detta får vi dock inte ta del av än. En cool grej är att bilen har ett slutet oljesystem kallat Nexcel som gör det möjligt att byta olja på bara 90 sekunder. Aston Martin Vulcan har samma grej, men det här blir första gången en bil för gatan får det. Vidare ska bilen vara rymligare än sin far och bjuda på bättre förvaringsutrymmen och möjligheten att packa något bakom stolarna. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas men när de dyker upp och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.7°
0
Nästa sida