m

15 år med Feber
Tut i luren!

Idag har det gått 15 år sedan jag skrev min första artikel till det som vi idag lärt känna som Feber. Även om jag inte på något sätt kommer att kunna ge en komplett sammanfattning vad som hänt under de här åren så ska jag åtminstone ge det ett försök. För det har faktiskt hänt en hel del sedan Roger någon dag efter nyår 2005 undrade om inte det var dags att jag började skriva för något som han tyckte att vi skulle kalla Prylfeber. Tumnagel
82.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Kampsportsförbund la ut medlemmars id-handlingar på nätet
Det låter ju inte så GDPR-mässigt

Flera källor rapporterar att det har dykt upp kopior på pass, körkort och andra id-handlingar tillhörande medlemmarna i det svenska Budo- och kampsportsförbundet på nätet, handlingar som vem som helst har kunnat ta del av och som även varit sökbara via sökmotorer. Det här är givetvis en miss från förbundet som inte har någon förklaring till hur det hela har skett. Som ytterligare lök på laxen så verkar detta vara andra gången på bara ett halvår samma sak händer. En liknande incident ska ha skett precis innan jul säger förbundets ordförande Fredrik Gundmark till Aftonbladet. Den gången ska bilderna ha tagits bort inom några timmar och förbundet anmälde därefter sig själva för brott mot GDPR-lagstiftingen. Den föregående anmälan verkar det inte ha hänt något med än så länge. När det gäller det aktuella fallet så kommer förbundet att kontakta sin webbyrå och förhoppningsvis ska bilderna försvinna inom kort. Jag antar att det även kan vara aktuellt med en ny GDPR-anmälan. Tumnagel
21.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

– Vi vill att folk ska må bättre, inte banta
Vi har träffat Marcus Gners från Lifesum

– Vi satt och var svenska i en källarlokal i Stockholm och vågade inte riktigt vara så självsäkra som vi borde ha varit. Det var först när Apple drog upp Lifesum som ett exempel på keynoten på WWDC som vi vågade lansera i USA. Men det började så klart innan dess. Jag träffar Marcus Gners en fredagsförmiddag i Stockholm och det var länge sedan vi sågs. Vi var båda med i internets barndom och träffades senast för ungefär hundra år sedan. Sedan har vi tagit lite olika stigar men hållit i ungefär samma skog, jag startade webbyrån Bazooka och sedan Feber. Marcus slutade jobba på byrå och började marknadsföra Bilddagboken, flyttade sedan till Los Angeles och jobbade på Stardoll. I samma veva började han rådgiva åt det som då hette ShapeUp. 2013 steg han tillsammans med Henrik Torstensson (tidigare Spotify) in i bolaget och tog det man lärt sig på Stardoll och Spotify och förändrade ShapeUp till Lifesum. I dag är han är COO vilket på ren svenska betyder operativ chef. Och så är han styrelseordförande. Lifesum är en app för iOS och Android som helt enkelt har som mål att användarna ska må bättre. Fokus är kalorier, men inte bara att få in så få av dem i kroppen utan också göra med dem och se till att de som man stoppar in i munnen är av rätt typ. Eller sammansättningen av dem ska i alla fall vara korrekt. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Greta Thunberg vinner en Webby
För bästa aktiviströrelse i sociala medier

Den svenska klimataktivisten Greta Thunberg har vunnit pris för bästa "Social Movement of the Year" i den internationella webb-tävlingen Webby. Webby kan ses som en slags internationell motsvarighet till IDG:s Internet Topp100-tävling som årligen utser de bästa svenska webbtjänsterna i lite olika kategorier. I Webby delas det ut priser i ett hundratal kategorier och Disney tog hem hela 32 stycken Webbys medan National Geographic fick 17 stycken och Google 14 stycken. Vill ni kolla in alla Webbys vinnare så hoppa vidare till The Verge på länken nedan. Även USA:s före detta president Barack Obama passade igår på att berömma Thunberg och hennes arbete på Twitter vilket ni kan kolla in här nedanför. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Spotify har flyttat in i sitt nya huvudkontor i Stockholm
Tyvärr får ni inte se lokalerna

När jag besökte Spotify för första gången hade de hyrt in sig på två plan vid Jarlaplan i Stockholm. Det ena planet var fortfarande tomt och användes mest som fotbollsplan, det andra hade plats för en scen och stora ytor för besökare och personal som ville käka lunch på kontoret. På övriga plan satt en firma som höll på med papperstidningar och tjänade bra med pengar. Tiden gick och de där två planen fylldes med folk och man började ta över våningsplan från de där papperstidningsmänniskorna. Till slut fyllde man varenda kvadratmeter man fick tag på i huset och började placera vissa avdelningar på andra ställen i stan. Det höll helt enkelt inte så när man fick chansen att få sitt alldeles egna hus på Regeringsgatan i Stockholm slog man till. Nu är det (nästan) klart och 1300 personer har flyttat in. Men man behåller de gamla lokalerna, man har insett att det nya huset inte kommer att räcka till. I dag bjöd man in pressen för att visa lokalerna och berätta vad man håller på med. Jag hade varit i lokalerna tidigare så de var ingen överraskning. Jag har också varit på drösvis med startups, webbyråer och andra "coola" företag genom åren så feta terasser, en egen bar, spelrum med arkadmaskiner, pingisrum, pysselrum och annat roligt imponerar inte på mig. Det känns mer som att Spotify lite plikttroget har placerat dem där, i alla fall nu när personalen tillfälligt är utknuffad från våningsplanet och ingenting används. Men det är så klart oerhört trevligt för personalen att det finns. Det som överraskade mig i dag var PR-propagandan. Den relativt nya PR-chefen Dustee Jenkins är amerikan och det märks. Hon berättar stolt vad hon gjort tidigare (Target, presidenten, osv) vilket vi svenskar har lite svårt för annars. Men det märks också att nu kommer det att sättas upp regler för hur det här med kommunikation mellan Spotify och medier ska skötas. Det handlar om att de är helt ok med att vi skriver vad vi vill om Spotify, men de kräver "fairness". PR i Sverige är jämfört med många andra delar av världen rätt avslappnad och som alltid handlar det om respekt och att välja sina strider. Respekt för att folk ska få säga saker off the record och då så skriver man (oftast) inte om det. Respekt för att jag måste göra mitt journalistiska arbete och att det inte är lönt att försöka övertyga mig om annat. Men nu ligger Spotify på börsen och allt måste gå rätt till. Så nu är det ordning och reda. Regler blandas med fina ord som transparent. Men Spotify har alltid varit slutet. Man har varit duktiga på att trycka ut information, värdelösa på att svara on the record. Det lär inte bli någon skillnad på det när man nu är börsnoterade. Eller, det lär bli som med Apple och alla andra. Det som man får prata om pratar man gärna om, helst i en PR-manglad version när man själva behagar prata om det. Om jag undrar något annat lär det fortsatt bli tystnad. Och trots att Daniel Ek är svensk, bor i Sverige och ska ha det svenska kontoret som sin bas har jag träffat Tim Cook fler gånger än vad jag har träffat Daniel. Och det är Dustee oerhört tydlig med, det lär inte bli fler intervjuer i framtiden. Hur var kontoret då? Snyggt och trevligt, men som sagt är jag svårflörtad. Vi fick inte fotografera av någon anledning så mer än bilden ovan får ni inte se. Det roligaste var nog den rätt feta studion där man ska spela in Spotify Singles. Men det är inte studios och spelrum som är viktigt här, det är att man kan finns på en central adress i stan. Vi har ju hört Spotify klaga på att Stockholm är svåraste stan i världen att få tag på bostad i, men det är tydligen också den svåraste stan i världen att hitta stora, centrala lokaler i. 1300 personer sitter på huvudkontoret. 70 nationaliteter finns här och fler lär det bli. Man anställer globalt mellan 90 och 110 personer i månaden och behandlar 23.000 ansökningar. Och ja, man försäkrar att Stockholm ska fortsätta vara huvudkontoret, trots att man är fler personer i New York. Daniel Ek och stora delar av ledningsgruppen sitter i Stockholm så det låter rimligt. Men att tro att det här kommer att vara det helsvenska bolag som det en gång i tiden var är att inbilla sig saker. Vilket inte behöver vara dåligt, för mig får Spotify gärna vara en internationell företeelse. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
2016

P3 Dokumentär är Sveriges bästa podcast
Dokumentärt går hem i lurarna

Webbyrån Daytona har genomfört sin årliga omröstning om vilken podcast som anses vara Sverige bästa och i år tillföll den äran Sveriges Radios P3 Dokumentär-podcast. P3 Dokumentärs podcast fick sammanlagt 9.423 röster och slog därmed podcasten Wahlgren & Wistam (7.778 röster) och Tack för kaffet-podcasten (7.747 röster) som plockade hem andra- respektive tredjeplatsen i omröstningen. För en fullständig lista på de tre som placerat sig bäst i enskilda kategorier hoppa vidare till "Läs mer". Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska byråer tog hem fem Webbys
Ingen jättebra utdelning för Sverige i webb-branschens "Oscarsgala"

Nu är årets Webby Award avgjord, det vill säga den globala tävlingen där webb- och reklambyråer belönas för webbsaker de gjort under året, och för Sveriges del blev det fem stycken Webbys. Det kanske får anses som lite skralt då svenska byråer 2014 tog hem tio stycken Webbys skriver Dagens Media. De svenska byråer och webbkampanjer som fick pris i året Webbys var M&C Saatchi Stockholm vann för sin kampanj "Earth 2045" i kategorin "Best Use of Video or Moving Image", Åkestam Holst för "Catch the Unseen" i kategorin "Best Use of Photography", Saatchi & Saatchis för "A Siri-Ous Safety Message" i kategorin "Online Guerilla & Innovation", Forsman & Bodenfors för "805 MILLION NAMES" i kategorin "Viral Marketing" samt Perfect Fools för "Magic Hour Pop-up Shops" i kategorin "Retail". Totalt delades det ut över 220 stycken Webbys i en mängd kategorier som bedömdes av en professionell jury samt ytterligare 226 stycken i "Peoples Choice", det vill säga kategorier där allmänheten fick tycka till. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag är det lösernordsbytardagen
Säkra dina konton

Idag är det 20 januari och troligtvis en helt vanlig onsdag för vissa. Men det är även den omåttligt nödvändiga lösenordsbytardagen och vi för att hålla våra konton säkra och skurkarna borta så firar det genom att byta lösenord. Webbyrån Bazooka levererar ett par tips som du borde tänka på när du byter lösenord och det handlar inte om lösenorden i sig utan mer om tvåstegsverifiering samt smidiga, och säkra, lösenordshanterare. Bazookas tips hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0
2015

Internetmuseum släpper Älskade WWW
Där bland annat vår chef medverkar

Stiftelsen för internetinfrastruktur .SE fortsättar att bygga ut sitt Internetmuseum och idag släppte man utställningen "Älskade WWW" där man går igenom webbdesignens betydelse sedan vi först fick möjlighet att börja navigera internet via grafiska element i början av 90-talet. På utställningen får man ta del av en tidslinje med viktiga händelser inom webbdesignens utveckling och historia. Det hittas även lite intervjuer och krönikor med de som designade webbsidor på 90-talet och en utav dessa står vår egen VD och grundare Roger Åberg för, ni kan läsa den här. Nedan hittas ett bonusklipp från TV-programmet Sajber när de 1997 besökte webbyrån Bazooka där Roger jobbade innan vi drog igång Feber. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Informativ video om nätneutralitet
Visades på Webby Awards

Nätneutralitet är något som det pratats om den senaste tiden. Det är en aningen komplex diskussion för den oinsatte, men under gårdagens Webby Awards visades en video gjord av Youtubekanalen Kurt Gesagt (In A Nutshell) som på ett pedagogiskt sätt beskriver varför diskussionen är viktig och hur den har sett ut. Tumnagel
43.8°
+
André Stray
0

Vecka.nu tillbaka på nätet
Praise the lord!

Vecka.nu, en av sveriges kanske simplaste men mest användbara tjänster, är nu tillbaka på nätet efter att ha lyst med sin frånvaro sedan i slutet av förra året. Orsaken till detta skriver IDG var att webbyrån Kaigan, som köpte upp webbyrån Paregos som ursprungligen drev Vecka.nu, försatts i konkurs och därför släcktes sajten ner. Nu har dock konkursförvaltaren kommit fram till att domännamnet Vecka.nu inte ingick i konkursboet utan att det istället tillhörde privatpersonen som en gång registrerade det. Skulle Vecka.nu försvinna från nätet igen så drog en polare till mig igång Vecka.pl under Vecka.nu:s frånvaro som är ungefär samma sak fast lite tramsigare. Tumnagel
67.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

DunkinDonuts får rätt till sin .SE-domän
Domännappare göre sig icke besvär

2004 registrerade en svensk webbyrå domännamnet DunkinDonuts.se och när nu den amerikanska kafékedjan med samma namn ska göra sitt intåg på den svenska marknaden uppstod en tvist om domänen. Webbyrån sa till stiftelsen för internetinfrastruktur i Sverige, .SE, att man inte kände till företaget Dunkin Donuts när domänen registrerades och ville ha 400.000 dollar euro för att låta företaget Dunkin Donuts ta över den svenska domänen. Dunkin Donuts hävdade å sin sida att det var mer eller mindre omöjligt att webbyrån skulle vara ovetande om företaget då man lagt 27 miljarder dollar på marknadsföring mellan 1971 och 2010. .SE har valt att gå på Dunkin Donuts linje och överför nu DunkinDonuts.se till företaget då man anser att webbyrån registrerat namnet i så kallad "ond tro". Dunkin Donuts öppnar för övrigt sitt första svenska café idag i köpcentrumet Täby Centrum utanför Stockholm. Någon som varit där ännu? Berätta gärna om era intryck i kommentarerna i så fall. Tumnagel
58.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska podradiopriset 2014
Alex & Sigge vann i år igen

I webbyrån Daytonas omröstning om vilken som är Sveriges bästa podcast så vann i år, precis som förra året, Alex & Sigges podcast pris som Sveriges bästa podcast. Det delades även ut priser i ämnesspecifika kategorier och där såg vinnarlistan ut såhär: Bästa musik AVICII Levels Podcast Bästa kultur och nöje Värvet Bästa teknik och vetenskap Institutet Bästa nyheter, samhälle och ekonomi P3 dokumentär Bästa livsstil Alex & Sigge Bästa sport Heja Sverige - en landslagspodd Bästa humor Tack för kaffet Ni hittar samtliga nominerade och vinnare på länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Urban Jungle Street View
Om det växte en djungel i din stad

Här är en rätt så ball Google Maps-mashup där man har använt sig av vanliga Google Maps Streetview i en slags postapokalyptisk framtid där staden så sakta har börjat förvandlas till en skog/djungel. Precis som i vanliga Streetview kan man vandra omkring på stadens gator och kolla in "förstörelsen". På bilden ovan syns den klassiska korsningen Sveavägen/Kungsgatan i Stockholm. Urban Jungle Street View är framtagen av svenske Einar Öberg som till vardags jobbar som utvecklare på den svenska webbyrån North Kingdom. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Utforska Midgård i nytt Chrome-experiment
Baserat på kommande Hobbit-filmen

Den svenska webbyrån North Kingdom har tagit fram ett så kallat Chrome-experiment baserat på den kommande filmen Hobbit: Smaugs Ödemark. Man kallar det hela för "A Journey Through Middle-earth" och det blir en slags interaktiv historia där användaren får navigera sig fram i Trollshaw, Rivendell samt Dol Guldur. Senare kommer även andra platser från filmen att tillkomma. Har ni Chrome kan ni hoppa vidare på länken nedan och börja utforska Midgård men vill du bara få en känsla för upplevelsen så kan du kolla in filmen nedan. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kasta digitala korvar med din telefon
Samtidigt som du väntar på en riktig korv

I Stockholm finns en legendarisk korvmoj som heter Günters som vanligtvis brukar ha väldigt långa köer under lunchtid. Webbyrån Good Morning har sitt kontor precis där kön till Günters brukar vara och för att ge de köande något att göra medan de väntar på sin korv så tog Good Morning fram spelet "Korvkast". Med Korvkast kan den köande kasta digitala korvar med sin telefon och sedan se dessa landa i Good Mornings skyltfönster. Befinner du dig utanför Günters är det bara att surfa in på länken nedan, logga in med ditt Facebook-konto för att därefter börja kasta korv. Är du inte i närheten kan du kolla in videon ovan för att få en uppfattning om hur det funkar. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gif uttalas Jif
Enligt mannen bakom formatet

Mannen som 1987 uppfann formatet GIF (Graphics Interchange Format), Steve Wilhite, klargjorde äntligen för någon dag sedan att formatet uttalas Jif och inte Gif. Detta meddelade han allmänheten under sitt tal efter han blev belönad med en "Lifetime achievement award" vid årets Webby-gala. Så nu när man fått klarhet i detta så kan man ju fira detta genom att klistra in sin favorit-GIF bland kommentarerna. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spela Pong med webbläsare och mobil
Klassiskt spel i modernare version

Gillade du det klassiska spelet Pong så har nu den svenska webbyrån Sticky Beat tagit fram en version av spelet som du spelar i webbläsaren med hjälp av din mobil. Genom att scanna in en QR-kod på webbsidan på länken nedan så kan en eller två spelare använda sina mobiler för att styra "bollen" och antingen spela mot varandra eller datorn genom att använda mobilen som kontroll. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Bakomfilm från porträttjobb
Se hur lite udda byråbilder blir till

Dagens bakomfilm är lite annorlunda då den kommer från en sorts plåtning vi sällan får se bakomfilmer ifrån. Det är nämligen så att detta är en jobbplåtning där fotografen Brian Braun fotograferar porträtt till en webbyrå. Tumnagel
34.9°
+
Gordon Andersson
0

Spela Wolfenstein 3D
FPS-klassikern fyller 20

För att fira 20-årsdagen för det klassiska FPS-spelet Wolfenstein 3D så har Bethesda släppt en HTML5-version av spelet som går att spela direkt i webbläsaren. Bakom denna HTML5-version av spelet ligger den svenska webbyrån RIVER som hade detta att säga om det hela. ”Som en del av 20-årsjubileet av Wolfenstein 3D fick vi frågan om vi ville vara med och ge detta klassiska spel nytt liv och hedra det genom att ta det till en plattform med hög tillgänglighet. Vi blev mycket glada och stolta när Bethesda gav oss uppdraget.”, säger Markus Koos, Senior Producer på RIVER. Redan 20 år alltså, jäklar vad tiden går fort... Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify anordnar Hackathon till helgen
Programmeringstävling i Stockholm

Nu till helgen så anordnar Spotify tillsammans med webbyrån Greener Grass ett så kallat Hackathon i Stockholm som går ut på att man i lag ska ta fram diverse applikationer under en begränsad tidsrymd som sedan ska bedömas av en jury. Det är dock inte helt valfritt vad man ska utveckla utan man kommer att bli försedd med uppgifter som har formen av ett slags äventyr där man ska försöka klara sig undan aliens som har tillfångatagit deltagarens rymdskepp. Man tävlar i lag om två och två (frontend/backend) och det verkar framför allt som om man fokuserar på språken javascript och Python om man läser på anmälningssidan. Har man ingen partner med sig så blir man tilldelad en sådan på plats. Hela tillställningen kallas för "/dev/null" och går av stapeln nu på lördag den 14:e april på Debaser Medis mellan klockan 8:30 till 21:00. Skulle du vara sugen på att delta så hoppa vidare på länken nedan. Bland priser till vinnarna märks bland annat Sonos-system, hörlurar samt konsertbiljetter. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Det här händer på nätet på 60 sekunder
Skön infografik

Det händer imponerande mycket saker på nätet på 60 sekunder, några saker visste jag om som att det laddas upp en herrans massa film till Youtube, men att det snackas så mycket på Skype och skickas så många email visste jag inte. Det strömmas 13 000 timmar musik på Pandora - undrar vad motsvarande siffra är för Spotify. Grafiken och insamlingen av data webbyrån Go-gate. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vill du jobba på en skön webbyrå?
Veckans jobbannonser

Här kommer veckans jobbannonser! Sphinxly söker webbutvecklare (.NET) Just nu söker Sphinxly dig som älskar att programmera och förstår dig på internets förutsättningar. De utvecklar i Microsoftmiljö och i ASP.NET med MS SQL, och enbart mot webben. De kan erbjuda dig en rolig arbetsplats i ett kul gäng där du har möjlighet att få ta plats och visa vad du går för. feber.workey.se Jobba med Feber - Tailsweep söker traffic/partnerkoordinator Vårt fantastiska säljbolag Tailsweep har ju så klart en hel del kontakt med oss på Feber, och den som har den kontakten kan vara du! "Du kommer att vara ansvarig för att sköta annonskampanjer, administrera utbetalningar, support och agera som spindeln i nätet mellan vår säljavdelning och våra partners tillsammans med ytterligare en person. Du kommer arbeta med det senaste inom online annonsering och bli en expert på annonsering i bloggar och sociala medier och få djup kunskap om hur onlineannonsering fungerar i Sverige." blogg.tailsweep.com Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Who Wrote What? - Facebook-spel
Kan du lista ut vem som skrev vad?

Who Wrote What är ett ganska så underhållande frågespel som kan ge dig ett hum om hur väl du känner dina Facebookvänner eller åtminstone om hur väl du läser deras Facebook-uppdateringar. Man ansluter sig via Facebook Connect och därefter så slumpas det fram en Facebook-status från ditt flöde och man får då avgöra vilken av tre Facebook-vänner som skrivit just den statusen. Varje omgång består av 10 stycken statusar. Who Wrote What är framtagen av den svenska webbyrån Great Works och är rätt så kul om man känner att man har lite dötid att slå ihjäl. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starcraft II-turnering för Malmös mediabyråer
Malmös mediabyråer gör upp

Just nu råder det en enorm inflation av Starcraft II-turneringar/ligor världen över. Nyligen blev det känt att även IGN kommer köra igång en nordamerikansk Starcraft II-liga och under våren så kommer den strategiska webbyrån Good Old i Malmö utmana stadens mediabranscher i en Starcraft 2-turnering. Fokuset här är dock inte att få så många proffspelare som möjligt utan snarare föra de lokala mediabyråerna närmare varandra genom att utmana sina konkurrenter i något annat än det dagliga kriget om kunder och publicitet. Turneringen kommer bestå av två faser, ett onlinekval och en final i form av ett slutspelsevent i Good Olds lokaler. Finalen kommer live-streamas och kommenteras av skickliga kommentatorer. Om man nu råkar befinnas sig på ett medieföretag i Malmö och känner suget att krossa det lokala motståndet så kan man få mer information om turneringen via länken nedan. Sista anmälningsdagen för turneringen är 8 april och slutspelet kommer hållas i början av maj. Tumnagel
39.4°
+
Frode Wikesjö
0

Skänk förstasidan på din webbplats till Japan
Enkelt sätt att stödja katastrofens offer

Den svenska webbyrån Great Works, som bland annat har kontor i Japans huvudstad Tokyo, har tagit fram en enkel plugin med vilken webbplatsägare kan "donera" sin förstasida till en insamlingskampanj för offren efter jordbävningen och tsuamin som drabbade Japan förra fredagen. Med en rad javascript så implementerar webbsajtägaren pluginen som gör så att webbplatsens förstasida ser ut som här till höger. Väljer en användare att klicka på donations-knappen så tas man till den amerikanska grenen av Röda Korset på iTunes där användaren enkelt kan välja att donera från 30 upp till 1 200 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amnesia Connect
Coolt gränssnitt där iPhone, iPad och Microsoft Surface kommunicerar med varandra

Den digtiala byrån Razorfish Amnesia har lanserat ett koncept som man kallar för Amnesia Connect där man låter iPhones och iPads kommunicera trådlöst med Microsofts jättepekskärm Surface. Som synes i videon här ovan så är tanken att man ska kunna dela med sig av bilder, musik och annan information genom att "dra och släppa" materialet från en maskin till en annan. Det ser givetvis mycket coolt ut men med tanke på den sammanlagda kostnaden av maskinerna så lär det nog dröja innan vi ser det här i våra egna vardagsrum. Razorfish Amnesia är den australiska delen av den globala webbyrån Razorfish. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Brickify gör din bild till "LEGO"
Om du vill bygga upp din bild i LEGO

Brickify är en bra tjänst för alla er som någonsin velat bygga upp en bild ni gillar i LEGO-bitar. Det enda man behöver göra är att ange url:en (webb-adressen) till bilden man vill bygga och därefter genereras en bild där man kan ändra färgerna om så önskas. När man känner sig nöjd med det kan man ladda ner en komplett ritning på det hela (se bild 2 nedan) och man får även en förteckning på vilka och hur många LEGO-bitar men behöver införskaffa (se bild 3 nedan). Brickify använder sig bland annat av HTML5 och jQuery och skapades av den brittiska webbyrån Carsonified. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2010

Discovery Channel gör en fet takeover på TV.nu
Massiv annons

Spännande annonslösningar på nätet tycker jag är mycket roligt (ni har väl sett vår 3D-logga här ovan ;) och ikväll kör Discovery Channel en massiv kampanj på TV-sajten TV.nu. Det är en annons för Discovery Channels överlevnadsprogram Dual Survival där militären Dave Canterbury och naturforskaren Cody Lundin tävlar om vem som har bäst överlevnadskunskaper. Här till höger kan ni se hur TV.nu ser ut under kvällen (från klockan 20:00) och vill ni se det "live" så hoppa vidare på länken till demon nedan. Kampanjen är framtagen av webbyrån Wisely och produktionsbolaget Adore You. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Festivalplaneraren - kalender till Stockholms Filmfestival

Ska du gå på Stockholms Filmfestival så slog Festivalplaneraren just upp sina portar. Där kan du fylla i vilka filmer du vill se och ut i från det få ett optimalt spelschema för festival-veckan. Förutom att skapa ett schema över vilka filmer man vill se så går det även att få mer information om filmen, när och på vilken plats den visas samt om det finns biljetter kvar. Festivalplaneraren är utvecklad av Kim Metso som i vanliga fall jobbar på webbyrån Bazooka där han bland annat har byggt det systemet som vi använder för att publicera artiklar här på Feber. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida