m
2020

Prior Design tjockar till Porsche Taycan
These Hips Don't Lie

Den som tycker att sin Porsche Taycan ser lite för tanig ut kan slå en signal till Prior Design så fixar gänget detta med sitt nya widebody-kit. Med det monterat får du en betydligt tjockare version av elbilen och en mer aggressiv look överlag. Kitet består av ny front och bak, sidokjolar och rejäla skärmbreddare. Det tillkommer även en parkbänk som monteras på bakluckan. För att runda av det hela sitter det nya 22-tum stora smidda fälgar i hjulhusen. Ska gå att beställa nu men vad man får betala framgår inte. Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

En genomgång av Dodge Charger Hellcat Widebody
Redline Reviews klämmer och känner

I början av året rullade Dodge ut en ännu fetare version av Charger Hellcat - Widebody. Den redan tjocka bilen hade nu blivit ännu tjockare genom ett rejält breddningskit. Redline Reviews har tagit sig en titt på kärran och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dodge rullar ut Charger SRT Hellcat Widebody
Och Charger Scat Pack Widebody

Efter teasern under skynket har Dodge nu lättat på hemlisarna och presenterat Dodge Charger SRT Hellcat Widebody. En breddad version av Scat Pack lanseras också. Skärmarna ökar på bredden med 89 millimeter och för att hjulhusen ska fyllas ut ordentligt sitter där nu 20-tummare som är elva tum breda skodda med 305/35ZR20-däck. Fjädringen har ställts in ytterligare och det finns dämpare från Bilstein som går att ställa in i tre stycken olika lägen. Bromsarna har även uppgraderats och har numera sexkolvsok från Bremo. Charger Scat Pack Widebody har en Hemi-V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 492 hästar och kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och kvartsmilen avklaras på 12,4 sekunder. Väljer man Charger SRT Hellcat Widebody får man istället en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger hela 717 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 315 km/h. Maskinen gör den här modellen till "most powerful and fastest mass-produced sedan in the world". Försäljningen drar igång i höst men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye

Dodge har släppt följande teaserklipp som visar en fet Charger under ett skynke. Troligtvis rör det sig om versionen Hellcat Redeye som får ett rejält breddningskit på sig och ännu mer effekt ur den kompressormatade V8:an på 6,2 liter. I Challenger SRT Hellcat Redeye ger maskinen hela 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid och det borde vara samma siffra även för Charger. Bilen kommer att ha premiär inom några veckor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Rolls-Royce Dawn med extra breda höfter
Spofec fläskar på lyxcabben

Rolls-Royce är väl kanske inte det vanligaste bilmärket folk sätter kapen i och breddar, men det är precis det företaget Spofec har specialiserat sig på. Deras senaste skapelse är den här widebody-versionen av modellen Dawn, och den ser riktigt fet ut. Paketet kallar man för "Overdose" och allt som breddar är tillverkat i kolfiber. I hjulhusen har man satt specialdesignade 22-tummare som ser ut att fylla ut utrymmet rätt så bra. Under huven har man skrämt upp den 6,6 liter stora V12:an från 570 till 685 hästar. Det har gjort att tiden från 0-100 km/h kapats med 0,3 sekunder och nu stannar på 4,6. För att få stopp på grejerna sitter där numera keramiska skivor, ett drag som även lättade bilen med 38 kilo. Luftfjädringen finns fortfarande kvar men man har modifierat den så att bilen går att sänka upp till 40 millimeter i högre hastigheter. Vad det skulle kosta att få sin Dawn ombyggd så här framgår inte, men det är troligtvis inget som kommer att ruinera eventuella beställare ändå. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2014

Jens Byggmarks BMW Z4 GT3 som byggs för Gumball 3000
Sponsrad video

Gumball 3000 attracts the craziest cars and drivers around, and 2014 is no exception. Have a look behind the scenes inside the WestCoast Racing workshop, where Team Betsafe member Jens Byggmarkx27s sick new widebody BMW Z4 GT3 is being built. Sponsrad artikel. Tumnagel
37.0°
+
2012

Nya Shelby GT500 Super Snake - 862 hästar!
POWERRR!!!

Super Snake är tillbaka och den här gången presenterar man även en rejäl trimning för den som är intresserad. I det värsta paketet får man hela 862 hästar att busa med. Super Snaken finns dock i "tamare" versioner och har faktiskt exakt samma effekt som vanliga Mustang Shelby GT500 i standardutförande då paketet vanligtvis bara innefattar kjolpaket, fälgar och lack. Det betyder 671 hästar och 856 Nm ur V8:an som är på 5.8 liter. Men det kanske man tröttnar på efter ett tag och det är då man med hjälp av Shelby American adderar ett fetare kompressorkit till motorn. Till den trimmade motorn får man en sexpetad manuell låda med täta steg, styvare fjädring, fet intercooler, annat avgassystem, nya fälgar, motorhuv i glasfiber, fetare bromsar och för den som vill även ett widebody-kit för att nämna några saker. Priset för hela kitet går loss på motsvarande 260 000 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2011

Widebody-kit till Porsche Cayman
Från franska Delavilla

Det är inte varje dag ett franskt företag dyker upp i styling- och tuningssammanhang men här har vi i alla fall franska Delavilla. De har denna gång tagit sig an en Porsche Cayman och försett den med ett widebody-kit samt att de erbjuder lite mer flås i maskineriet. Företaget kallar modellen för Cayman R1 och paketet innehåller kjolar och spoilrar som breddar bilen tolv centimeter fram och 18 där bak. Förutom nya vita fälgar monteras även ett annat avgassystem med pipor a´la Ferrari California. På insidan sitter det skålade sportstolar och Alcantara-klädsel på ratt och växelspaksknopp. Bakom sittbrunnen sitter motorn som kan fås med antingen 340 eller 385 hästar. Det finns även ett trim som lyfter effekten till 420 hästar, men detta gäller endast för bilar som är ämnade för att köras på banan. Tycker man att detta inte räcker finns det ytterligare 34 punkter man kan bocka i för att uppgradera åket, där allt från saxdörrar med fingeravtryckssensor till genomskinlig motorkåpa finns. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

CLP bygger BMW M3 GT-replika - för gatan
En del huvuden lär vrida på sig

Tyska CLP:s senaste projekt heter Interceptor och det är en BMW M3 som de smackat på ett widebody-kit på och stajlat som en GT-bil. Fast det är helt lagligt att köra med den på gatan. Bilen har de rätta klibborna och vita 19-tummare med centrumbult. Den gigantiska fasta vingen och en komplett bur sitter också på plats. Baksätet har man kastat ut och där fram sitter man i rejäla racingstolar från Recaro. För att den inte bara ska se snabb ut, utan även röra på sig lite granna, har man lånat ett kompressor-kit från G-Power. Tillsammans med lite andra modifieringar som ett Akrapovic-system i titan har man lyckats höja effekten från 420 till 600 hästar. För kitet, utöver bilen, får man betala runt 98 000 dollar. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2009

M6 med widebodykit
Fet bil blir fetare

Tyska Prior Design hjälper den som är ägare till en BMW M6 och vill få en fetare look på sitt åk med sitt nya widebodykit PD550. Kittet breddar bilen sammanlagt 80 millimeter och Prior monterar även en sänkningssats som sänker bilen 30 millimeter fram och 25 bak. För att komplettera hela looken erbjuds 20 eller 21 tum stora svarta fälgar. V10:an på 507 hästar lämnas orörd sånär som på ett specialtillverkat avgassystem med handbyggd ljuddämpare och fyra stycken 90 millimeters pipor som sticker ut där bak. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0