LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

PlayStation håller låda på onsdag
Dags för pris och datum?

Nu på onsdag ska Sony visa upp lite mer PlayStation 5-grejer under en 40 minuter lång presentation. Exakt vad de ska visa är oklart men enligt deras egna beskrivning ska de prata lite om spelen från Sony Worldwide Studios och tredjepartsutvecklare. Sen är det väl knappast någon högoddsare att både pris och släppdatum kommer presenteras under denna grej. Presentationen kommer att köra igång klockan 22:00 svensk tid. Tumnagel
53.4°
+
Frode Wikesjö
0

Sony visar upp ny PlayStation Studios-logga
Börjar rulla ut med PS5-spel i höst

Sony har ett gäng utvecklarstudior i sin Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios-organisation, men för att göra livet lite lättare för konsumenter att se vilka spel som Sony utvecklat själva kommer gänget börja med en ny märkning i samband med PS5-releasen. Den nya loggan, som ni kan skåda ovan, kommer användas i marknadsföringsmaterial på spel från Sony-studior som bland annat Naughty Dog, Poyphony Digital och Insomniac Games. Lite som en kvalitetstämpel, liksom. För övrigt så har rykten börjat cirkulera om att PS5 kommer släppas i oktober, vilket beskrivs i en jobbannons i Japan. Sony har dock varit snabba och dementerat detta rykte och PS5 har fortfarande inget officiellt släppdatum. Det lär dock dyka upp inom en snar framtid. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Horizon: Zero Dawn släpps till PC i sommar
Oj, vilken överraskning!

Det har sedan en tid tillbaka ryktats att det PS4-exklusiva spelet Horizon: Zero Dawn kommer släppas till PC någon gång i framtiden och det verkar som att ryktet stämde. Playstation Blog publicerade nyligen en intervju med nya Playstation Worldwide Studios-chefen Hermen Hulst där det bekräftas att spelet kommer släppas till PC i sommar. Några detaljer kring releasen levererades inte nu, utan det kommer komma senare. Tumnagel
52.4°
+
André Stray
0
2019

Guerrilla-chef blir ny chef för PlayStation Worldwide Studios
Tar över efter Shuhei Yoshida

Sony fortsätter röra om i Playstation-grytan. Tidigare i år meddelade Shawn Layden att han kommer lämna sin post som ordförande för PlayStation Worldwide Studios och nu har det även blivit känt att Shuhei Yoshida kommer lämna sin chefsposition i organisationen. Yoshidas ersättare kommer bli Guerrilla-grundaren Hermen Hulst, som nyligen ansvarat för releasen av Horizon: Zero Dawn samt assisterat Hideo Kojima med Death Stranding. Playstation-chefen Jim Ryan säger detta om rekryteringen: "Hermen is one of the most effective and well-respected leaders in the video game industry. Worldwide Studios is a critical part of the future success of the company, and we must deliver on the promise we have made to gamers to create imaginative and exciting content that is truly unique to PlayStation. I have no doubt Hermen can lead our teams to deliver compelling and diverse experiences at a steady cadence." Hulst kommer ansvara för samtliga 15 spelstudios som går under PlayStation Worldwide Studios, vilket bland annat innefattar Naughty Dog, Santa Monica, Sucker Punch, Bend Studio, Insomniac och Media Molecule. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Sony köper Insomniac Games
Blir en del av Sony Interactive Entertainment

Insomniac och Sony har samarbetat sedan urminnes tider, men nu verkar det vara dags att slå ihop verksamheterna. Sony har meddelat att de kommer köpa upp Insomniac och göra spelutvecklarna till en del av Sony Interactive Entertainment tillsammans med 13 andra spelstudios. I ett pressmeddelande säger Sony Interactive Entertainment-chefen Shawn Layden detta: “Insomniac Games is one of the most highly-acclaimed development studios in the industry and their legacy of best-in class storytelling and gameplay is unparalleled. We have enjoyed a strong collaborative partnership with the studio for many years, and are thrilled to officially welcome them to the Worldwide Studios family. The addition of Insomniac Games to SIE WWS reiterates our commitment to developing world class gaming experiences that can only be found on the PlayStation platform.” Insomniac ligger bakom titlar som Ratchet & Clank, Spyro, Resistance och nu senast Spider-Man. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0
2018

Nyheter kring MediEvil-remaken på ingång
Ska komma om 1-2 veckor

I det senaste avsnittet av Playstation Blogcast får vi reda på att lite info om MediEvil-remaken är på ingång. Mer specifkt berättar podcast-pratarna att Shawn Layden och Sony Worldwide Studios kommer leverera någonting MediEvil-relaterad under de kommande två veckorna. Vad det handlar om är oklart, men troligtvis kommer vi få se en trailer av något slag. MediEvil Remake har ännu inget releasedatum, men lär släppas någon gång nästa år. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

EA förvärvar Industrial Toys
Dags att satsa på mobiler?

EA har lagt vantarna på mobilspelsutvecklarna Industrial Toys. Spelstudion kommer bli en del av EA:s Worldwide Studios och kommer jobba med nya upplevelser, vilket lär handla om mobila äventyr. I ett pressmeddelande säger Samantha Ryan från Worldwide Studios detta: “Creating breakthrough games takes passionate developers and incredible creativity, and each time we’ve worked with the Industrial Toys team, we’ve been inspired by their unique approach. We’re thrilled to have them join our studio organization, pursue new ideas together and bring amazing new games to our players.” Industrial Toys grundades 2012 av Bungie-medgrundaren Alex Seropian och har bland annat släppt FPS-liret Midnight Star samt uppföljaren Midnight Star: Renegade. Ovan har ni en trailer för Midnight Star: Renegade. Tumnagel
35.7°
+
André Stray
0
2017

EA ska köpa Respawn Entertainment
André jublar inte just nu

EA meddelade i natt att man planerar att köpa Titanfall-studion Respawn Entertainment. EA har gett ut Respawns tidigare spel men när köpet blir klart så kommer Respawn alltså ägas av EA och blir en del av EA Worldwide Studios. Respawn har med Titanfall-spelen ju bevisat att de kan göra vettiga spel och håller som bekant på att utveckla ett Stjärnornas krig-spel åt EA. Respawn håller även på att utveckla ett nytt spel i Titanfall-universumet och en upplevelse för virtuell verklighet. Köpet förväntas bli klart innan årets slut och om allt går som det skall kan affären kosta EA upp till 455 miljoner dollar. EA kommer nämligen först betala ut 151 miljoner dollar för själva köpet. Sedan kommer man dela ut upp till 164 miljoner dollar i form av aktier över fyra år till de som jobbar på Respawn. Sen om Respawn uppnår vissa mål och milstolpar innan 2022 kan studion få 140 miljoner dollar till. Om allt detta resulterar i att vi om fem år kommer läsa en artikel med rubriken "EA stänger Respawn Entertainment" återstår att se. Tumnagel
23.8°
+
Frode Wikesjö
0

EA stänger Visceral Games
Studion bakom Dead Space finns snart inte mer

EA har stängt ner spelstudion Visceral Games. Studion ligger bakom Dead Space-spelen och Battlefield Hardline. De höll även på att utveckla ett Stjärnornas krig-spel tillsammans med Amy Hennig som tidigare gjort majoriteten av Uncharted-spelen. Detta spel offentliggjordes 2013 men tydligen har man inte lyckats får till något vettigt vilket har lett till att projektet nu måste ändra riktning till något som låter mer kommersiellt gångbart. "we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore." EA Worldwide Studios lett av EA Vancouver kommer nu ta över Stjärnornas krig-projektet från Visceral Games. Ett litet klipp från hur spelet såg ut när det utvecklades av Visceral Games kan beskådas nedan. Tidigare planer sa att spelet skulle släppas 2019 men nu är det dock oklart när detta spel väl kommer släppas. Tumnagel
23.1°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Frågor och svar kring PlayStation VR
Sony ställer och svarar på många, många frågor

Under gårdagen slängde Sony upp en så kallad FAQ om sitt kommande headset för virtuell verklighet, PlayStation VR. Runt 70 frågor och svar har man uppe för tillfället så det täcker en hel del. Här hittar man svar på vad man kan göra med detta headset förutom att spela spel, hur Cinematic Mode fungerar och hur ofta de rekommenderar att man tar en paus. En annan grej som kom fram här är att HDR inte fungerar om man har headsetet inkopplat så om man har en sådan flådig tv och vill utnyttja HDR måste man första koppla ut headsetet ur PlayStationet. Inte hela världen kanske men potentiellt störigt för de som drabbas av detta. Q: Does the Processor Unit support 4K and HDR pass through? The PU supports video pass through so that you can enjoy regular non-VR content on your TV when you have the PS4 connected to the TV via the PU, and the PU is connected to power via the AC adapter and the PS VR headset is not in use. This pass through support works for regular 1080p signals and also supports 2160p (UHD or ‘4K’) content in YUV 420 colour format at up to 60Hz from PlayStation Pro. However, HDR signals are not supported for pass through by the PU. This applies to both 1080p and 2160p HDR. If you have a HDR capable TV and want to view PS4 content in HDR, it is necessary to cable the PS4 directly to the TV. Så om man har diverse funderingar kring detta headset som släpps nästa vecka så kanske man kan hitta svar på sina funderingar efter hoppet eller via länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sony skapar nytt företag för Playstation
Sony Interactive Entertainment

Sony har nu bestämt sig för att klumpa ihop ett gäng Playstation-relaterade företag. Sony Computer Entertainment, där vi hittar Playstation hård- och mjukvara, och Sony Network Entertainment, som jobbar med tjänster som Playstation Vue och Playstation Store, är företagen som kommer slås ihop och skapa Sony Interactive Entertainment. Andrew House kommer styra och ställa i företaget, medan Shuhei Yoshida kommer fortsätta vara chef över Worldwide Studios men kommer ha tidigare Playstation Network-chefen Shawn Layden som chef. I ett pressmeddelande skriver Sony detta: The new companyx27s main focus is to retain and expand PlayStation user engagement, increase Average Revenue Per Paying Users and drive ancillary revenue. SIE will vigorously expand the PlayStation business by delivering an integrated experience built around best-in-class games and network services to consumers worldwide. @yosp how come you guys can change your name but we can’t change our PSN names?— Super Mariota (@__BD1) January 26, 2016 Tumnagel
44.3°
+
André Stray
0
2015

Bloodborne-expansion på gång
Inte helt oväntat kanske

Via Twitter så bekräftade Sonys President of SCE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, att Bloodborne kommer få sig en expansion någon gång senare i år. Vad expansionen kommer bestå av är oklart men man får ju hoppas att det handlar om ett gäng nya områden samt miljöer som man kan utforska och att det inte är en radda nya Chalice Dungeons. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Trailer för PlayStation-versionen av Super Time Force Ultra
Med Shuhei Yoshida

Här har vi en ny trailer för PlayStation-versionen av Super Time Force Ultra som är på gång för PlayStation 4 och PlayStation Vita. Vi vet sedan tidigare att Sony Worldwide Studios-bossen Shuhei Yoshida skulle vara en spelbar karaktär men denna version av spelet kommer även få ytterligare två spelbara karaktärer. Den ena är typen från Journey och den andra är Sir Galahad från The Order: 1886. Det är fortfarande oklart när Super Time Force Ultra väl släpps men enligt utvecklarna släpps det "mycket snart". Spelet kommer stödja Cross Buy så det räcker att man köper spelet en gång för att spela det på båda plattformarna. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Shuhei Yoshida tror helt klart på VR-teknologin
Berättar mer om Project Morpheus

Den senaste tiden har vi hört ett par stora namn inom spelbranschen prata om att de inte tror att marknaden riktigt är redo för virtuell verklighet och att det kan dröja innan den är det. Men någon som verkligen tror på teknologin och dess plats i vardagen är SCE Worldwide Studios-bossen Shuhei Yoshida. I en intervju med Playstation Lifestyle säger han att han tror att VR kommer att bli extremt stort framöver och att integrationen med spel bara är en början. Potentialen att använda teknologin i andra sammanhang är enligt Yoshida stor och redan nu har flera företag hört av sig till Sony angående deras VR-teknik Project Morpheus. VR will definitely broaden in terms of its use: gaming is just the start. Already we’ve been asked to support other industries, but we can’t say yes to everyone. We’re focusing on making VR work with games and with our existing partners. Yoshida meddelar också att just Project Morpehus är framtagen för att fungera väldigt tajt med Playstation 4 och att det redan idag fungerar väldigt bra. Den stora utmaningen kommer att bli att övertyga folk att faktiskt testa tekniken. "Morpheus is designed to work with PS4 very tightly, and the beauty of the tech is that it just works. The technology works so well together, and that’s how we can achieve things like 120Hz and less than 18 ms latency – we control everything. The use of Morpheus with PS4 will become much broader. Getting people to experience VR. Unless you experience it, you don’t know what you’re missing. So that’s the challenge. Having many companies like Oculus trying it out is a great thing. We’re helping each other to get more people to experience VR, so it’s benefitting everyone." Vad tror ni själva. Är tiden för VR här eller inte? Tumnagel
49.8°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Sony sparkar mer folk från sina interna studios
Var tydligen lite övertalighet

Sony bekräftade i dag att man kommer sparka en del människor från sina interna europeiska studios. Det är SCE London Studio, Guerilla Cambridge och Evolution Studios som drabbas nedskärningarna dock är det oklart hur många som kommer få gå. Evolution Studios håller som bekant på med DriveClub för PlayStation 4 dock har man sagt att dessa nedskärningar inte kommer påverka utvecklingen av spelet. Vad SCE London Studio och Guerilla Cambridge jobbade på är oklart. Regular reviews take place throughout SCE Worldwide Studios, ensuring that the resources that we have in such a competitive business can create and produce high quality, innovative and commercially viable projects. As part of this process, we have reviewed and assessed all current projects and have decided to make some changes to some of our European Studios. As a result of this, there will be a focused restructure within London Studio, Guerrilla Cambridge Studio and Evolution Studio to ensure that the SCE WWS is in the best position to achieve their goals going forward. Nu har väl varken någon av dessa studios direkt levererat några större succéer för PlayStation så det kanske inte var helt oväntat att man bantade ner manskapet lite innan finansårets slut. Men hur som helst är det ju tråkigt att höra att folk blir av med sina jobb. Tumnagel
31.2°
+
Frode Wikesjö
0

Får vi se nya virtual reality-glasögon nästa vecka?
Hade varit trevligt

Vi har tidigare rapporterat om att Sony kan komma att visa sitt beryktade virtual reality-headset under GDC-mässan som drar igång borta i San Francisco om en vecka. Intressant är att Sony kommer hålla en presentation som heter Driving the Future of Innovation at Sony Computer Entertainment där man kommer prata om innovation hos PlayStation och framtiden för spel. Denna presentation kommer hållas av Sonys President of Worldwide Studios Shuhei Yoshida och två nyckelmedlemmar från Sonys forskning och utvecklingresearch-team. Ovannämnda nyckelmedlemmar är Richard Marks och Anton Mikhailov som båda kanske är mest kända för PlayStation Move och PlayStation Camera för PlayStation 4. Så någon form av hårdvara lär vi nog får se då, men om det handlar om Move 2.0 eller ett par virtual reality-glasögon återstår att se, jag hoppas på det senare. Tumnagel
50.8°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Inget stöd för Blu-Ray i 3D på PS4
I alla fall vid lanseringen

När Playstation 4 nu lanseras kommer den tyvärr inte att ha stöd för Blu-Ray i 3D. Det meddelade Sonys Worldwide Studios boss Shuhei Yoshida via Twitter. Svaret var dock att det inte skulle finnas vid lansering så det är mycket möjligt att stödet kommer senare via någon uppdatering. Tumnagel
24.6°
+
Emmy Zettergren
0

FAQ för PlayStation 4
Mer än 160 frågor besvaras

Snart släpper Sony sin PlayStation 4 i USA och Europa men trots att det inte är allt för långt kvar tills det händer finns det fortfarande många obesvarade frågor. Sony försöker besvara i alla fall några av de mer vanliga frågorna i sin ultimata FAQ som man fick upp på sin officiella PlayStation-blogg. Bland annat så besvarar man frågan om vilka spel konsolen kommer lanseras med här i Europa. Sony Computer Entertainment WorldWide Studios Titles Flower Killzone Shadow Fall Knack Resogun Sound Shapes Escape Plan Flow Third-Party Titles Angry Birds Star Wars Activision Assassinx27s Creed IV Black Flag Ubisoft Call of Duty Ghosts Activison FIFA 14 EA Sports Battlefield 4 Electronic Arts JUST DANCE 2014 Ubisoft Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition Warner Bros. Interactive Entertainment LEGO MARVEL Super Heroes Warner Bros. Interactive Entertainment Madden NFL 25 EA Sports NBA 2K 2K Sports Indie Titles Contrast Compulsion Games Pinball Arcade FarSight Studios Så om man är sugen på att veta mer om vad man kan och inte kan göra med PlayStation 4 så är det bara till att börja läsa de mer än 160 frågorna samt svaren via länken nedan. Tumnagel
43.1°
+
Frode Wikesjö
0

HDMI-inspelning är inte tillgängligt vid release på PS4
Kommer via en patch

Igår berättade Sony att Playstation 4 kommer att ha stöd för HDMI-inspelning. Dock kommer det inte att vara tillgängligt vid lanseringen. Det meddelade Sonys President of Worldwide Studios Shuhei Yoshida på Twitter. Inspelningsfunktionen kommer att släppas som en patch någon gång efter release men några konkreta datum nämndes inte. Kanske en tråkig nyhet, men den som väntar på något gott. Tumnagel
45.3°
+
Emmy Zettergren
0

PlayStation 4 laddar ner spelen automatiskt
Även om man köper spelen på distans

Sonys President of Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, verkar ofta ha tid över för att svara på olika PlayStation-relaterade frågor som folk ställer till honom via Twitter. Nyligen var det någon som frågade Shuhei hur det kommer fungera om man köper ett PlayStation 4-spel, till exempel, via mobiltelefonen och om man då behöver ha konsolen på för att spelet skall laddas ner automatiskt. På den frågan svarade Shuhei att konsolen kommer slå på sig själv och ladda ner spelet efter man köpt det. Sen när allt är nedladdat och klart så stänger konsolen av sig igen. Tumnagel
74.2°
+
Frode Wikesjö
0

PS4-spelare kan "party-chatta" med PSVITA-spelare
Kul grej

Via Twitter så bekräftade Sonys President of Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, att man kommer kunna bjuda in sina vänner till chattrum även om de inte spelar på samma plattform. Frågan som ställdes var om PlayStation 4-ägare har möjligheten att bjuda in folk som spelar på PlayStation Vita till samma chattrum för att snacka lite. Tumnagel
48.3°
+
Frode Wikesjö
0

Nya PlayStation 4-spel på GamesCom
Trevligt

Jim Ryan från Sony Computer Entertainment Europe nämnde i en intervju att Sony kommer visa upp nya spel under GamesCom-mässan som börjar nere i Köln den 21:e augusti. "Therex27s a lot [of games] coming. Ix27m sure you heard from Shuhei [Yoshida, president of Sony Worldwide Studios] that he has, just from his studios, 30 games in development. 20 are going to ship within the first year of the consolex27s life and of those 12 are new IPs, so therex27s a lot going on, itx27s just that we need to keep stuff back. Wex27ve got Gamescom for us Europeans and we need something to show at Gamescom." Hur spännande dessa spel kommer vara återstår ju att se men hur som helst är det ju kul att veta att man kommer få se något nytt för PlayStation 4 under den mässan. Tumnagel
61.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida