m

NASA har mycket spännande grejer på gång i år
Månlandning, Marslandning, James Webb-teleskopet och annat

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA har som vanligt mycket spännande grejer på gång och i det här klippet har man samlat ihop lite av vad man planerar att genomföra under 2021. Det handlar bland annat om en det första Artemis-uppdraget till månen, landningen av Perseverance-rovern på Mars, rymdsättningen av James Webb-teleskopet, Starliners första astronautuppskjutning till ISS samt tester av de det eldrivna flygplanet X-57 Maxwell och överljudsplanet X-59 Quest. I de inlänkade artiklarna nedan hittas lite mer information om några av de grejerna som visas upp i videon här ovanför. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

NASA visar upp elflygplanet X-57
Deras första egenutvecklade flygplan på över 20 år

NASA är antagligen mest känd för sina rymdresor men parallellt med det har NASA även utvecklat en lång rad flygplan genom åren. Nu har den amerikanska rymdmyndigheten visat upp sitt det lilla elflygplanet X-57 Maxwell som man har utvecklat sedan 2015. X-57 är baserad på den italienska flygplansmodellen Tecnam P2006T och är NASA:s första nya X-plansmodell på två årtionden. NASA:s projektledare Tom Rigney säger om X-57 i ett pressmeddelande: "The X-57 Mod II aircraft delivery to NASA is a significant event, marking the beginning of a new phase in this exciting electric X-plane project With the aircraft in our possession, the X-57 team will soon conduct extensive ground testing of the integrated electric propulsion system to ensure the aircraft is airworthy. We plan to rapidly share valuable lessons learned along the way as we progress toward flight testing, helping to inform the growing electric aircraft market." Nästa år planerar NASA att testflyga X-57 och den kommer då att vara försedd med fjorton stycken elmotorer. Vilket antal passagerare och räckvidd som NASA har som mål med flygplanet är än så länge oklart. X-57 Maxwell är inte tänkt att börja säljas kommersiellt utan istället är det tänkt att teknik som utvecklas för X-57 ska följa kommersiella standarder och i framtiden förhoppningsvis kunna gagna hela flygindustrin den dagen då den börja gå över till helt eldrivna flygplan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

NASA X-57 kommer att bli ett eldrivet flygplan
Ett lite miljövänligare flygplan

NASA kommer under de kommande fyra åren arbeta med att ta fram ett eldrivet flygplan som går under namnet X-57 med smeknamnet Maxwell vilket kommer att bli det första eldrivna flygplanet i NASA:s experimentella X-serie. Flygplanet kommer att vara försett med fjorton motorer utmed planets vingar men endast under start och landning kommer alla dessa att vara igång. När planet väl är i luften ska det kunna flyga med enbart de två lite större motorerna längst ut på planets vingar. NASA siktar på att planet ska få en räckvidd på cirka 150 mil och en topphastighet på runt 285 kilometer i timman. Man uppger att flygplan som X-57 skulle kunna kapa kostnaderna för att flyga ett mindre flygplan med upp till 40 procent. Förra året meddelade NASA att man hoppas kunna ta fram ett eldrivet plan avsett för kommersiell passagerartrafik inom de närmaste 20 åren och i videon nedan kan ni se lite av NASA:s framtidsvisioner. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015
2012

ARM släpper sin första ARMv8-plattform
Innehåller Cortex-A53 och Cortex A57

Under gårdagen tillkännagav tillkännagav ARM att de nu introducerar två nya processorkärnor kompatibla med den nya ARMv8-arkitekturen som i framtiden kommer driva högpresterande smartphones, media tablets, bärbara datorer såväl som lågströmsservrar. De två nya processorkärnorna kallas Cortex-A53 och Cortex-A57 som båda kan köras fristående eller kombineras i en ARM big.Little processorkonfiguration som kombinerar hög prestanda med låg strömförbrukning. ARM Cortex-A50 serien är helt kompatibel med ARMv8-arkitekturen som introducerades tidigare under året. Cortex-A50 familjen är också kompatibel med ARM Mali-familjen av grafikprocessorer för GPU compute-applikationer såväl som ARMs kryptografiaccelerering. ARMv8 kommer vara fullt kompatibel med program designade för ARMv7 vilket också kommer förenkla övergången till 64 bitar inom ARMs värld. ARM Cortex-57 är den mest avancerade av de två och kommer leverera upp till 3 gånger prestandan i enkeltrådade applikationer vid samma strömförbrukning som dagens ledande mobila SoCs. Cortex-A53 är ARMs effektivaste processor hittills som har samma prestanda som dagens SoCs men drar bara en fjärdedel så mycket ström. En kombination av de två kärnorna med big.Little teknologin kommer ge plattformar med en extreme variation i prestandan samtidigt som det drastiskt drar ner strömförbrukningen. Bland de företag som redan tillkännagett att de ska licensiera de nya processorkärnorna hittar vi AMD, Broadcom, Calxeda, HiSilicon, Samsung och STMicroelectronics. Tillverkare av ARM-processorer väntas kunna leverera produkter baserade på Cortex-A50 serien under 2014 och mobila enheter baserade på ARMv8 väntas finnas på marknaden under samma år. Tumnagel
39.0°
+
Samuel Paulsson
0
2010
2009