m

Tillverkningen av Volvo C40 Recharge drar igång
I Belgien

Nu drar Volvo Cars igång tillverkningen av den helt eldrivna modellen C40 Recharge i Gent i Belgien. Det här är som bekant en coupé-version av XC40 Recharge med en något annorlunda front och bakdel. Under skalet sitter två stycken elmotorer som drivs av ett batteripack på 78 kWh. På en laddning ska man kunna ta sig 42 mil och man ska kunna ladda från 10 till 80 procent på 40 minuter. Volvos mål att är att hälften av den globala försäljningen ska vara helt elektriska bilar år 2025 och 2030 ska man bara tillverka helt eldrivna modeller. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Fordonsregistreringarna minskade i september
Elbilarna regerar i försäljningstoppen

Den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar - Bil Sweden, har langat ut lite färsk statistik om hur det ser ut på marknaden. Den visar bland annat att fordonsregistreringarna minskade i september - för tredje månaden i rad. 22.634 stycken nya personbilar registrerades, och det är minskning med runt 21 procent jämfört med september förra året. Nyregistreringarna av elbilar ökade med 103 procent samtidigt som laddhybriderna minskade med runt 23 procent jämfört med samma månad förra året. Och just elbilar och laddhybrider regerar hårt bland de populäraste modellerna. Det landade, minst, en båt med Teslor under månaden vilket gjorde att Tesla Model Y blev mest sålda elbilen. Mest sålda bilen blev Kia Niro och av dessa var 858 elbilar och 254 laddhybrider. Även av Kia Ceed, som inte finns som elbil, var det nästan bara laddhybrider som såldes. De två svenska märkena Volvo och Polestar har det uppenbarligen svårt att sälja elbilar, trots att suget verkar gigantiskt. Volvo sålde 38 stycken XC40 och 30 stycken "övriga" registrerades, möjligen C40s. Polestar sålde 188 stycken Polestar 2. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Easypark flyttar in i vissa Volvos
De med Android Automotive

Att ha parkeringsappen i bilen är verkligen supertrevligt. Tidigare i år släppte Easypark sin app för CarPlay och i slutet av förra året kom man till Polestar, som köra Android Automotive. Eftersom en del nya Volvo-modeller också gör Android Automotive så släpper man nu även appen för dessa. En trevlig funktion som appen har är att den automatiskt avslutar parkeringen när man börjar köra eftersom man ju då inte längre står parkerad. Smart! Modellerna som kan köra appen är XC40 recharge, C40, samt 2022-versionerna av XC60, S90, V90 och V90 CC. Appen finns att ladda ner i Play Store. Tumnagel
47.8°
+
Roger Åberg
0

Kia uppdaterar Ceed
Med nya detaljer och mjukvara

Kia säljer bra och bäst säljer Ceed-modellerna. Bättre säljer faktiskt bara Volvo XC40, XC60 och V60. Nu uppdateras hela linjen och Kia är tydliga med att modellerna är utvecklade för den europeiska marknaden. Skillnaderna är inte gigantiska om man säger så och är en regelrätt ansiktslyftning med detaljer. Grillarna har fått lite annan stil lite mer krom och lyktorna har också uppdaterats. Nya fälgar har även hittat in i utbudet liksom fyra färger med coola namn (Machined Bronze, Lemon Splash, Yucca Steel Gray och Experience Green). Enklast att känna igen den uppdaterade varianten är på den nya loggan som nu finns både fram och bak på bilen. På insidan har man ändrat detaljer och materialval, till exempel på växelväljare och knappar. I mitten finns en 12,3 tum stor skärm och framför föraren en skärm på 10,25 tum. Ny mjukvara finns också, inte bara på skärmarna utan också för den som vill koppla upp sig mot sin bil med Kias app. På drivlinjefronten är det inga nyheter förutom att en 1,4 liters bensinare har ersatts av en 1,5 T-GDi. Räckvidden på laddhybriden, som så klart är viktigast i skaran av modeller, är numera 57 kilometer. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Volvo släpper billigare variant av XC40
Prislapp: 529.900 kronor

Både Polestar och Volvo har bara haft dyra versioner av sina elbilar, men för ett tag sedan kom Polestar med en billigare variant av sin Polestar 2. Nu gör Volvo samma sak med XC40, men man kommer inte ner under halvmiljonen som Polestar gjorde. För att spara pengar har man bara en elmotor i den nya versionen, som då driver på framhjulen. Denna version kommer att kallas XC40 Recharge och versionen med två motorer och fyrhjulsdrift kallas för XC40 Recharge Twin. XC40 Recharge kommer att ha 231 hästar och ett batteri på 69 kWh. Räckvidden sägs vara 40 mil enligt WLTP och 10-80 procent ska laddas på 32 minuter. Grundpriset ligger på 529.900 kronor. Då får man Core-utrustning och en motor. Plus kostar 25.000 kronor och då får man elbaklucka, nyckellöst låssystem, LED-strålkastare, elmanövrerat säte och värmepump. Detta vill man ha. Pro kostar 50.000 kronor och innehåller Plus men även Harman kardon-ljud och 360-kamera. Vill man ha två motorer, fyrhjulsdrift och högre effekt får man lägga till 120.000 kronor. Med Pro-paketet landar man på 699.900 kronor. Bilen kostar 5290 kronor per månad med 36 månaders bindningstid och 6590 kronor med tre månaders uppsägningstid. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Polestar och Volvo bjuder på laddning i sommar
För att du ska provköra deras bilar

Tanken med Polestar var att märket skulle göras sig lite fria från Volvo, men det verkar gå så där med det. Man kommer att tillverka Polestar 3 i samma fabrik som Volvos efterföljare till XC90 och man gör en hel massa aktiviteter tillsammans. Under sommaren så öppnar man en tillfällig station för snabbladdning där elbilskunder kan komma och ladda sin bil gratis. Stationen ligger i Mjölby och där erbjuder man sex laddare med 150 kW effekt. Stationen öppnar 8 juli och kommer att ha öppet under juli, augusti och september. Men Volvo och Polestar vill inte bara vara snälla, självklart passar man på att sälja lite. På plats kan man provköra Volvo XC40 och Polestar 2. Man kan dessutom kolla in kommande C40. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska bygga sitt eget operativsystem
VolvoCars.OS

I dagens bilar finns massor av mjukvara, men den är uppdelad i typ tusen delar där tillverkarna av de specifika delarna gör mjukvaran för just den delen. Detta möjliggör inte speciellt mycket roliga saker på toppen, något som Tesla har förstått när man nu är en av väldigt få tillverkare som har tagit ett helhetsgrepp runt det där med mjukvara. Volkswagen verkar också ha förstått för man ska anställa tusentals utvecklare och gå från att själva göra 10 procent av mjukvaran i sina bilar till att göra 60 procent. Inför nästa generation av Volvo-bilar tar Volvo också ett grepp kring detta och utvecklar vad man kallar för VolvoCars.OS. Systemet kommer att fungera som paraply för bilens alla funktioner och ska så klart kunna uppdateras via internet. Under Huvudsystemet kommer ett antal andra system att ligga. För infotainment kommer man att använda Android Automotive OS som man i dag kör i XC40 Recharge och Polestar 2. Man kommer även att använda QNX, AUTOSAR och Linux. Man kommer även att erbjuda olika API:er att använda för andra utvecklare, bland annat Extended Vehicle API. Med hjälp av detta så kommer alltså andra utvecklare att kunna komma åt data om bilen, självklart med ägarens medgivande. Tanken här är att de som exempelvis hyr ut bilar ska kunna ha koll på sin flotta eller att man ska kunna få leveranser till bilen där budfirman kan öppna bilen för att leverera. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Nu går det att köpa en Volvo online
XC40 P8 Recharge går att slanta av för 674.900 kronor

Volvo vill ju att alla deras bilar ska köpas online, helst på månadsprenumeration. Det går sakta framåt, för nu går det att beställa en XC40 P8 Recharge online även om man vill betala för bilen direkt. Prislappen blir då 674.900 kronor. Vi skrev för några dagar sedan att priset hade sänkts till 681.000 kronor, men det blev alltså några tusenlappar till. Det är inte helt lätt att hitta till stället där man kan bygga sin bil och se priset, men den här länken ska fungera. Vill man istället ha en XC40 som bara kostar 5500 i månaden så kan man kolla in Lynk & Co 01. Tumnagel
30.9°
+
Roger Åberg
0

Volvo sänker priset på XC40 som elbil
XC40 P8 Recharge blir 18.000 kronor billigare

Volvo måste sänka priset rejält på sin elversion av XC40 innan den ska klassas som billig, men nu är den i alla fall en gnutta mindre snordyr. Det är nämligen dags för ett nytt modellår för bilen och prislappen på 699.000 kronor har sänkts till 681.000 kronor. Det vi pratar om här är listpriset, just nu går det bara att köpa bilen online till en månadskostnad. Hos handlare kan man däremot köpa den. Både Polestar och Tesla har justerat sina priser på sistone och det börjar, äntligen, bli i alla fall en gnutta konkurrens på elbilsmarknaden. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Volvo säger att onlineförsäljningen är en succé
Var femte beställer online

För ett tag sedan så började Volvo med sitt nya erbjudande Care by Volvo där man helt enkelt beställer sin bil online, får testa på i 30 dagar och sedan har tre månaders uppsägningstid. Det är inte billigt, en XC40 Recharge kostar nästan 9000 kronor, men kunderna verkar gilla det. Enligt Volvo så har var femte privatkund beställt sin bil online sedan starten för en månad sedan. Det ska dock sägas att 30 procent av de som gjorde köpet online fick hjälp med detta av en Volvohandlare. Man säger också att 75 procent av de som beställt online är nya till märket, så det verkar uppskattas av de som inte redan har en kontakt med en handlare. En bra start helt enkelt. Skulle du helst köpa din bil online eller offline? Tumnagel
38.8°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co 01 är riktigt lovande!
Vi har provkört Volvo-syskonet

Det har varit mycket snack från Lynk & Co men nu är deras första bil äntligen här! Eller nästan i alla fall, en första bil har nått Stockholm och jag fick låna den i två ynka timmar. Så det här är inget tet utan mer av ett första intryck. Hur som helst så blev jag positivt överraskad av den här bilen. Lynk & Co 01 är på sätt och vis en annorlunda och billigare Volvo. Företaget är systerföretag till Volvo och ägs av Geely och plattform och massor av teknik är hämtad från just Volvo. Deras första modell heter logiskt nog 01 och det är en liten SUV som är lik XC40 på många sätt under skalet. Bilen är tolv centimeter längre än XC40 så den är lite större men annars är det mycket som är likt. Under skalet. Tumnagel
44.1°
+
Roger Åberg
0

Volvos infotainmentsystem kan användas av andra
Ska först bli basen för hela Geely

Volvo och Polestars nya modeller kör Android-baserade infotainmentsystem från Google men det kommer inte nästa generation med bilar att göra. Huvudägaren Geely äger nämligen det kinesiska företaget EcarX som pysslar med samma sak, och det är deras system man kommer stoppa in i framtida bilar. Förra året flyttade man företaget till Göteborg som nu fungerar som Europa-kontor. EcarX ska utveckla det nya infotainmentsystemet tillsammans med Volvo Cars. Det kommer också att baseras på Android, och tanken är att man ska kunna sälja det vidare även till biltillverkare utanför koncernen. När det ska lanseras är dock oklart för tillfället. Uppdatering Det blev lite snurrigt här. Framtidens system kommer att baseras på dagens system som finns i Polestar och Volvo XC40 och som bygger på Android Automotive. Man kommer alltså inte att skrota det och bygga nytt. Istället kommer man att använda detta som bas för ett gemensamt system för alla tillverkare inom Geely. Volvo har tillsammans med bolaget EcarX startat ett samarbete som kommer att bygga vidare på systemet och se till att de andra tillverkarna inom koncernen kan ta del av det som redan har byggts. EcarX kommer även att göra systemet tillgängligt till andra tillverkare utanför Geely-koncernen. Effekten för Volvo blir med andra ord att man inte behöver dra ett lika stort lass själva. Tumnagel
10.1°
+
Bobby Green
0

Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge återkallas
Har du senaste mjukvaran kan det dock fixas OTA

I oktober förra året tvingades Polestar att återkalla alla Polestar 2 då bilarna kunde förlora drivningen helt plötsligt. Några veckor efter detta fick man återkalla på grund av en felaktig växelriktare. Nu är det dags igen, och denna gång måste även Volvo XC40 Recharge återkallas. Anledningen är ett fel i högvoltsystemet som kan göra att bilarna tappar kraft och stannar mitt i körningen. Det ska dock inte vara samma fel som tidigare enligt Polestar utan ett nytt fel. Felet kan lösas genom att uppdatera mjukvaran. 77 procent av alla Polestar 2 ska ha fått den nya mjukvaran som åtgärdar felet. Ägarna av bilarna kommer att kontaktas med hur felet ska åtgärdas. Tumnagel
23.6°
+
Bobby Green
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
44.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är Volvo C40 Recharge
Coupé-former och nytt ansikte

Nu är den då här, Volvos nya elbil som heter C40 Recharge. Precis som vi tidigare har skrivit så handlar det om en coupé-version av XC40 men det är inte bara en XC40 som man bankat in baken på, även designen i fronten är lite förändrad. Den här fronten ska bli Volvos nya ansikte för de eldrivna modellerna. Bilen baseras på CMA-plattformen och är den första Volvon som designats från grunden upp som en elbil. C40 kommer endast att erbjudas med bara eldrift. Under skalet finns dubbla elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till 408 hästar och 660 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/h. Motorerna får kraft från ett batteripack på 78 kWh och på en laddning ska man komma runt 42 mil. Snabbladda från 0 till 80 procent kan man göra på omkring 40 minuter om man har tillgång till 150 kW. Bilen väger in på 2185 kilo och på dragkroken får man hänga upp till 1,8 ton. Tillverkningen drar igång i höst. När lansering sker är oklart just nu, så även priset. Bilen kommer endast gå att köpa online. Tumnagel
30.0°
+
Bobby Green
0

Idag presenterar Volvo en ny elbil
Följ eventet live här

Idag klockan 14.30 kommer Volvo att dra igång ett live-event på länken nedan och detta kommer kulminera i avtäckandet av en ny elbil. Den ryktas gå under namnet C40 och det ska handla om en coupé-version av dagens XC40. Man kommer även att prata om den elektrifierade framtiden och försäljning av bilar på nätet. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Prova Volvo-bil i 30 dagar
Därefter tre månaders uppsägningstid

Volvo presenterar nu nyheter kring privatleasingtjänsten Care by Volvo. Nu ska du kunna testa en bil i 30 dagar och det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader. Det här ska få de som är skeptiska till privatleasing att känna sig lite lugnare då de inte har skrivit på ett avtal som exempelvis gäller ett år fram i tiden. I tjänsten ingår helförsäkring, sommar- och vinterhjul, Volvo On Call, besiktning och service. Skatten får du dock betala själv. För tillfället kan du bara välja några olika versioner av XC40 men Volvo-modeller ska läggas till allt eftersom. Väljer du den eldrivna XC40 P8 Recharge får du betala 7990 kronor per månad. XC40 T5 Recharge som är en laddhybrid kostar istället 6390 kronor per månad. Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Volvo XC40 Recharge får sin första OTA-uppdatering
Ska ge snabbare laddhastighet och bättre räckvidd

OTA (Over The Air) är uppdateringar som skickas i luften till vad som nu ska uppdateras. I december fick Polestar 2 sina första och nu är det dags för systerbilen Volvo XC40 Recharge att få sin första mjukvaruuppgradering någonsin. I denna ingår uppdateringar, nya funktioner, buggfixar och stabilitetsförbättringar till bilens infotainment- och framdrivningssystem. Den som laddar hem uppdateringen får en ny basmjukvara för bilens elektroniska system, en ökning av laddningshastigheten och en förbättrad räckvidd. Exakta detaljer kring detta får vi dock inte reda på. Exakt när utrullningen sker är lite oklart men ni som har en XC40 Recharge kan börja hålla utkik i era bilar. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars släpper sitt app-API
Så vem som helst kan börja utveckla appar

Det är inte alla som är nöjda med det något skrala utbudet av appar i nya Android-baserade infotainmentsystemet i XC40 Recharge och Polestar 2. I ett försök att göra dessa människor gladare har Volvo Cars nu släppt sitt API öppet så alla som vill kan börja utveckla appar för systemet. Så om detta är något du är sugen på att göra så hittar du API:et via länken nedan. Tumnagel
54.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos nästa elbil presenteras den 2 mars 2021
En Polestar 2 fast med Volvo-logga

Volvos andra elbil baserad på CMA-plattformen är på väg. Nu sägs det att den kommer att presenteras den 2 mars nästa år och Volvos vd Håkan Samuelsson beskriver den nya modellen som mer strömlinjeformad än XC40. Det handlar inte om en ersättare för nedlagda V40 och det är en crossover som blandar olika stilar. Concept 40.2 som visades upp våren 2016 är en sådan och den blev ju till slut som ni kanske vet Polestar 2. Nu ska det alltså även bli en produktionsversion av den fast med Volvos logga i nosen. För att Volvo ska vara mer lönsamt kommer företaget att sikta ännu mer på premiumbilsegmentet och vilket inte helt oväntat kommer att leda till högre pris på bilarna. En XC40 Recharge kostar 699.000 kronor och en Polestar 2 kostar 659.000 kronor. Den nya modellen från Volvo måste dock vara billigare än båda dessa för att kunna sälja i några större volymer. Det kommer den säkert inte att vara initialt utan längre fram när snikversioner med kortare räckvidd och lägre effekt presenteras. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Snart kan suvar utgöra 75 procent av Volvos försäljning
Det tror vdn Håkan Samuelsson i alla fall

Allt fler köper suvar och det märks. Volvo erbjuder idag tre stycken olika SUV-modeller - XC40, XC60 och XC90. Och fler kommer, bland annat lilla XC20. Vdn Håkan Samuelsson tror att 75 procent av Volvos försäljning när den väl har lanserats är suvar. Det är helt enkelt det folk vill ha. Under 2020 har 71 procent av tillverkarens globala försäljning bestått av suvar. Samma period förra året var istället 63 procent. I Sverige har 46 procent av nyförsäljningen av Volvos bilar i år bestått av suvar. När XC20 lanseras vet vi tyvärr inte än. Den kommer att bli helt eldriven och baseras på SEA-plattformen som är framtagen tillsammans med Geely. Tumnagel
25.0°
+
Bobby Green
0

Volvo ska tillverka egna elmotorer till sina bilar
Öppnar ett lab för detta i Shanghai

Volvos första elbil C30 Electric hade motor från Siemens. Den senaste som är XC40 Recharge P8 AWD har också det. Men i framtiden ska man tillverka motorerna själva, och en första start är ett nytt lab för detta som man nu har öppnat i Shanghai. Här ska man utveckla och testa elmotorer som ska hamna i kommande modeller. Volvo har dock sedan tidigare även utveckling av elmotorer i Göteborg och man har batterilaboratorier både i Kina och här i Sverige. Det nya labbet ska hjälpa till att snabba på processerna lite och kommer mest att fokusera på SPA2-plattformen. Den kommer bland annat nästa generation av XC90 att använda sig av. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Volvo XC20 blir helt eldriven
Ny SUV på SEA-plattformen på gång

I flera år har det snackats om Volvo XC20 - tillverkarens minsta SUV. Nu kommer det rykten om den igen och dessa säger att den kommer att baseras på SEA-plattformen och bli helt eldriven. SEA (Sustainable Experience Architecture) är framtagen av Geely och helt anpassad för eldrift. Den visades nyligen upp på bilmässan i Peking och ska alltså vara grunden för framtida Volvo-modeller i den mindre skalan. Volvos vd Håkan Samuelsson säger följande: "We will also use SEA. We’ll use it for a smaller car, where I think it’s very practical and smart for us to share that, so we can have a cost structure for a smaller car that’s very competitive. It’s difficult to push the CMA platform, which is a combination platform for EVs and combustion-engined cars, further down. So if you want to do a smaller car than XC40 then SEA can do it. We will use it for that." Volvo lanserade nyligen sin första elbil XC40 Recharge. Nästa elbil kommer nästa år och även den är i 40-serien. Det kan handla om en uppföljare till V40. När XC20, eller vad den nu kommer att heta, dyker upp är oklart för tillfället. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida