m

Här är trailern för Night Teeth
Vampyrrulle som har premiär på Netflix nästa månad

Här kommer trailern till Netflix senaste vampyrfilm Night Teeth där tittarna kommer att få följa en chaufför som blir ofrivilligt sällskap åt några vampyrer som ska ut och härja på stan. Chauffören Benny (Jorge Lendeborg Jr) får i uppdrag att köra runt de båda vampyrerna Blaire och Zoe (Debby Ryan och Lucy Fry) som kräver att bli körda till olika platser i stan där de planerar att "festa". Night Teeth har premiär på Netflix 20 oktober. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Imove ska öka från 100 till 1000 stycken bilar
Hedin bil ökar sin ägarandel i elbilstjänsten

I början av året skrev vi att den norska elbilstjänsten Imove där man kan prenumerera på elbil 30 dagar i taget lanserats i Sverige. Hedin bil ökar nu sin ägarandel i en nyligen avslutad kapitalrunda och därmed kan man öka antalet tillgängliga bilar - från dagens 100 till 1000 stycken nästa år. Volkswagen ID.3 och 4, Polestar 2, MG ZS, Kia E-Niro, BMW i3, Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Skoda Citigo iV och Mini Cooper electric är några av modellerna man kan låna här i Sverige. Nästa steg är att expandera vidare i Europa. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Renault 5 börjar tillverkas 2024
Vill ha nu

Allt handlar om väntan. Alltid dröjer det innan det man vill ha levereras, oavsett om det gäller hämtmaten eller en ny fräsig bil. Men den som väntar på något gott! Nu är det bekräftat att den eldrivna Renault 5 som presenterades i början av året kommer att börja tillverkas och säljas 2024. En stund kvar alltså men modellen lär bli ett välkommet inslag på våra vägar, om de nu inte sabbar produktionsversionen helt och plockar bort allt coolt konceptet fick vill säga. Den nya bilen blir den första att baseras på CMF-BEV-plattformen som Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance tar fram tillsammans. Räckvidden kommer att ligga på runt 40 mil med ett batteripack på 52 kWh. Den här ska öppna upp för billigare små elbilar och enligt uppgift kommer den nya 5:an att kosta 33 procent mindre än dagens Renault Zoe. Runt 20.000 till 25.000 euro snackas det om. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0

Aimo byter ut alla sina bilar
Ut med Zoe, in med ID.3 och ID.4

Det har snackats ett tag om att leasingavtalen för de 300 bilar som Aimo Share har haft i Stockholm har varit på väg att gå ut. Vem som har lyckats fångat den attraktiva ordern har inte varit klart, men nu berättar Aimo att det är Volkswagens som kommer att leverera bilarna. Modellerna är ID.3 och ID.4. – Med nya större bilar med längre räckvidd och kortare laddningstid kommer våra kunder kunna resa längre och ta med fler familjemedlemmar eller vänner i bilen, säger Aimo Shares VD Takaaki Imamura. Sedan starten har Aimos ägare Sumitomo Corporation även köpt Q-park och döpt om detta till Aimo Park. Nu kommer man att synka varumärkena så att de får samma profil, vilket är logiskt eftersom Aimo Share har sina hubbar hos Aimo Park. Tumnagel
44.7°
+
Roger Åberg
0

Snapchat-användare undrar hur appen vet när de fyller år
Visar sig att de har berättat det själva

Senaste dagarna har flera Snapchat-användare börjat fråga sig själva hur det kommer sig att appen på något sätt listat ut vilken födelsedag de har. Många användare på både Twitter och TikTok kan inte förstå hur detta har gått till. Är det någon next-level integritetskränkning det handlar om? Nej, användarna har fyllt i informationen om deras födelsedatum själva. För att använda appens astrologi-funktion, där man kan se vad ens vänner har för stjärntecken och hur man matchar, har appen frågat om användarnas födelsedatum. Snapchat säger i ett uttalande till The Verge: The birth date and time information shown above was actually inputted by the users themselves in order to obtain more specific information, stemming from our latest astrological profiles feature. The feature requires exact birth date and time from each person in order to calculate their exact star chart reading. We take the privacy of personally identifiable information very seriously at Snap, and this more granular birth date and time information is used only for this astrological profile feature. Tumnagel
37.8°
+
Hugo Engström
0

En första trailer för Vivo
Animerad sång- och dans-film med Lin-Manuel Miranda

Netflix har släppt en första traile för för den kommande animerade filmen Vivo och denna kan ni kika på ovan. I filmen kommer vi få följa kinkajoun, eller veckelbjörnen, Vivo, spelad av Lin-Manuel Miranda, som dansar och sjunger hela vägen från Havana till Miami. Andra skådespelare som dyker upp i filmen är Zoe Saldaña, Brian Tyree Henry, Michael Rooker och Nicole Byer, Vivo kommer till Netflix den 6 augusti. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0

Renault ska göra elektrisk version av Renault 5!
Storsatsar på elektriskt

Renault har varit rätt tidiga i elbilsbranschen och nu storsatsar man. 2025 ska man ha 65 procent elektrifierad försäljning och 2030 ska 90 procent vara elbilar. Man satsar hårt på Frankrike och kommer att bygga en elmotorfabrik i Normandie och en batterifabrik i Douai. Redan nästa år ska man ha tagit fram ett bättre batteri och 2024 ska nya batterifabriken vara igång. I den lovar man att man ska producera ett batteri som är bättre, billigare och koldioxidsnålare. I elmotorsfabriken ska man tillverka en elmotor som är 30 procent billigare att bygga och som är riktigt bra på att återvinna energi, något som ska ge 2 mils längre räckvidd. Man lovar alltså mycket men det roliga är att det är inom rätt snar framtid. Så upp till bevis. Man lovar tio nya elbilar, varav sju ska ha varumärket Renault. Nästa år kommer en elektrisk version av Mégane, som man så klart kallar för MéganE. Det är en viktig bil eftersom den passar så många, men betydligt roligare är att man ska producera en modern version av klassiska Renault 5. Den är en av två ikoner som kommer att börja tillverkas. Det som är extra roligt är att det inte handlar om någon dyr specialare, nya Renault 5 kommer tvärtom att vara 33 procent billigare än dagens Renault Zoe! Mycket lovande. Man jobbar även på att batteriet ska användas till mer än att driva bilen. Dels fokuserar man på att ompaketera gamla batterier från Zoe-bilar men man tittar även på V2G-teknologi. Det handlar om vehicle-to-grid där bilen och dess batteri kopplas till elnätet, inte bara för att laddas utan också för att hjälpa elnätet att fungera. Renault uppskattar att ett fordon under ett år kan generera 400 euro i intäkter om den används som lastbalanserare. Tumnagel
45.1°
+
Roger Åberg
0

Kolla in invgningen av Avengers Campus
Öppnar på Disney California Adventure imorgon

Efter att ha blivit försenat ett år på grund av pandemin är det snart äntligen dags för premiären för det så kallade "Avengers Campus" på Disney California Adventure. Igår arrangerade Disney en galainvigning av Avengers Campus vilken ni kan kolla in här. Till sin hjälp att presentera den nya sektionen av nöjesfältet hade Disney bland annat tagit Paul Rudd, Jon Favreau och Anthony Mackie. Dessutom skickade bland andra Paul Bettany, Zoe Saldana och Scarlett Johansson videohälsningar under invigningen av Avengers Campus. Här ovanför hittas ett sammandrag av invigningen på cirka åtta minuter och här nedan hittas hela invigningen som är cirka en halvtimma lång. Avengers Campus slår upp sina portar på Disney California Adventure imorgon 4 juni. Framöver kommer det även att byggas upp Avengers Campus på Disneyland Paris och Disneyland Hongkong. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Renault fräschar till gamla Zoe
Uppdaterar bil från 2011

Renault verkar vilja att deras bilar ska rulla länge och har därför startat projektet Refactory. Kort handlar det om att istället för att skrota gamla bilar så fixar man till dem, uppdaterar dem och säljer dem igen. Två bilar har genomgått behandlingen, båda Zoe från första generationen där den ena gått över 21.000 mil och den andra över 31.000 mil. Målet är nu 100.000 mil. – Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in", säger projektledaren Thierry Parot. Bilarna kontrolleras och fräschas upp. Man rengör, fixar ny färg där det behövs och byter ut vissa delar som strålkastare och stötfångare. Man uppdaterar även tekniken i bilen så att de numera stödjer Android Auto och Apple CarPlay. Bilen har också fått en virtuell nyckel. – Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot. Batteriet har fått ny mjukvara, men det är samma batteri som satt i från start. De här två bilarna är bara början, man räknar med att fixa till mellan 100 och 150.000 begagnade bilar under projektet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

Sverige bäst i EU på laddbara bilar
Men det är för att Norge inte är med i EU

Försäljningen av laddbara bilar i EU ökar kraftigt och Sverige leder faktiskt, men det är ju för att Norge inte är med i EU. I Sverige såldes förra året 32,2 procent laddbara bilar och merparten av dessa var plugin-hybrider (PHEV). Bäst i EU på rena elbilar (BEV) är Nederländerna, som sålde mer än 20 procent av dessa, faktum är att det är många andra länder som säljer ungefär lika många BEV som oss men vi har väldigt stor andel PHEV. Norge är i en helt annan liga, där va 74,8 procent laddbara bilar. Klicka här för att läsa om förkortningarna Det är också just PHEV som står för den största ökningen i EU, upp 190 procent. BEV ökade med 89 procent och ICE. Uppgången procentuellt sett är ungefär densamma i Sverige. Båda PHEV och BEV sålde i EU drygt 500.000 under förra året. I Sverige såldes det 28.000 BEV och 66.000 PHEV. Men även om det numera säljs mycket laddbara bilar så är det en väldigt liten del av antalet bilar som finns i landet. BEV står numera för 1,14 procent av det totalen och PHEV står för 2,6 procent så det finns minst sagt många bilar att byta ut. I EU är siffrorna ändå mindre, 0,41 procent BEV och 0,47 procent PHEV. Mest sålda BEV i EU blev Renault Zoe, följd av Tesla Model 3 och VW ID.3. I Sverige var det VW ID.3 som sålde bäst, följd av Tesla Model 3 och Kia E-niro. Mest sålda PHEV i EU blev Passat GTE, följd av Volvo XC40 och Mercedes A-klass. I Sverige sålde Volvo XC60 bäst, följd av Volvo V60 och Passat GTE. Här nedan kan ni ser några plus och minus med VW ID.3. Tumnagel
44.8°
+
Roger Åberg
0

Ryssland har tagit fram coronavaccin till djur
Carnivak-Cov skydda djur från viruset i ett halvår

Ryska Federal Service for Veterinary and Phytosanitary Surveillance (Rosselkhoznadzor) uppger att man har utvecklar det första vaccinet för djur som ska skydda mot coronaviruset som orsakar covid-19. Vaccinet kallas för Carnivak-Cov och utlovas ge djur antikroppar mot viruset i sex månaders tid. Rosselkhoznadzor chef Konstantin Savenkov säger om vaccinet: "Carnivak-Cov, a sorbate inactivated vaccine against the coronavirus infection (COVID-19) for carnivorous animals, developed by Rosselkhoznadzor’s Federal Center for Animal Health, has been registered in Russia. So far, it is the world’s first and only product for preventing COVID-19 in animals." Carnivak-Cov kan börja att massproduceras redan den här månaden men när det kan komma att börja säljas finns det än så länge inga uppgifter om. Konstantin Savenkov uppger att flera företag i bland annat Grekland, Polen och Österrike planerar att köpa in vaccinet medan företag i bland annat USA, Kanada och Singapore visat intresse för vaccinet. Två amerikanska företaget, Zoetis och Medgene Lab, uppges även de ha utvecklat coronavaccin för djur varav Zoetis variant tidigare har testats på apor på San Diego Zoo. Om något av dessa vaccin börjar bli klara för försäljning finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

UBL är ett positioneringssystem som fungerar under vatten
Kanske kan bli havens GPS

Forskare på MIT har utvecklat ett system som kanske skulle kunna fungera som ett slags GPS-system för saker som befinner sig under vattenytan i framtiden. GPS- och andra positioneringssystem som används för att positionera saker här på jorden fungerar väldigt dåligt under vatten då vattnet bryter ner radiovågorna som dessa system förlitar sig på. Systemet forskarna nu har utvecklat kallas man för Underwater Backscatter Localization (UBL) och det förlitar sig på akustiska signaler som reflekteras mot så kallade piezoelektriska mottagare som de träffar. På det sättet har forskarna lyckats att positionera saker som befinner sig under vattenytan. Det finns redan idag sändare som kan positionera till exempel valar under vattenytan men dessa kräver batterier vilket inte behövs i de så kallade PAB-mottagarna (Piezo-Acoustic Backscatter) som MIT utvecklat till sitt UBL-system. I en rapport skriver forskarna om mottagarna: "In contrast to traditional underwater acoustic communication systems, which require each sensor to generate its own signals, backscatter nodes communicate by simply reflecting acoustic signals in the environment. These nodes can also power up by harvesting energy from acoustic signals. Thus (...) UBL would enable us to build a long-lasting, scalable, battery-free underwater GPS." UBL fungerar både i teorin och praktiken men det finns vissa hinder kvar som måste lösas innan vi eventuellt skulle kunna få se en helt fungerande UBL-lösning för positionering under vattenytan. Bland annat så fungerar ljudsignaler dåligt på grunda vatten då de kan studsa fram och tillbaka mellan botten och vattenytan. Vidare så kan piezoelektriska material vara svåra att arbeta med då det bland annat är svårt att bestämma när dessa ska "vakna upp" och reflektera ljudsignaler. Skulle forskarna lösa de här problemen och utveckla en kommersiellt gångbar lösning för UBL-system så skulle systemet bland annat kunna användas för att göra det enklare att kartlägga världshaven. I dagsläget uppskattas det att 80 procent av världshavens bottnar än så länge in kartlagts. Systemen skulle vidare kunna användas för att positionsbestämma olika typer av undervattensfarkoster, marint liv och annat som man vill hålla koll på var det befinner sig. Här nedan hittas ett klipp från MIT där de visar upp och beskriver sina PAB-mottagare lite närmare. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Nya fabriker för Beyond Meat i Europa
Växtbaserat kött kommer bli billigare i Sverige

Vi har tidigare skrivit om Beyond Meat som är ett foodtechbolag som tar fram växtbaserat kött. De presenterar nu två stycken nya fabriker i Europa - något som bland annat kommer att leda till lägre priser på produkterna här i Sverige. De nya fabrikerna ligger i Nederländerna och den första som ligger i Zoeterwoude är redan igång, den andra som kommer ligga i Enschede öppnar i slutet av året. I Sverige finns Beyond Meats produkter i flera olika butiker och det är väl främst hamburgarna och korvarna som säljs. Proteinet kommer från ärtor som sedan blandas med kokosolja och potatisstärkelse. Färgen kommer från rödbetor. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green

Lunds Universitet släpper corona-app
Som ska kartlägga smittspridningen av coronaviruset i Sverige

Forskare på Lunds Universitet har översatt appen "COVID Symptom Tracker" till svenska och hoppas nu att svenskar ska ladda hem den för att hjälpa forskarna att kartlägga smittspridningen av det nya coronaviruset i Sverige. Tanken bakom appen är att användare dagligen ska rapportera in hur de mår och på det sättet hoppas forskarna få en bättre bild av sjukdomsförloppet och varför vissa bara drabbas lindrigt medan andra blir svårt sjuka och dör. Appen kan inte ställa några diagnoser och ger inga hälsoråd utan fokuserar enbart på att kartlägga hur användarna av appen mår dagligen. "COVID Symptom Tracker" är utvecklad av läkare och forskare vid brittiska King’s College i London och Guys and St Thomas’ sjukhus i samarbete med företaget ZOE Global Ltd. Appen hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. För att kunna använda appen krävs det att man skapar ett konto där datan man lägger in registreras. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer till The Plot Against America
Om USA hade fått en fascistisk president 1940

Här kommer trailern till HBO:s nya dramaserie The Plot Against America som tar oss med till en alternativ historiebeskrivning där USA ställde sig på nazisternas sida i andra världskriget. I serien får vi följa en judisk arbetarklass-familj som lever i USA efter det att den fascistiske piloten Charles Lindbergh vunnit över Franklin D. Roosevelt i det amerikanska presidentvalet 1940. I rollerna syns bland andra Zoe Kazan, Morgan Spector, Winona Ryder och John Turturro. The Plot Against America sänds i sex delar och hade premiär på HBO Nordic igår. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ljudlösa vibrationer kan användas för att hacka mobiler
Kan ta kontroll över telefonens smarta assistent

Ett internationellt forskarlag med forskare från universitet i USA och Kina har utvecklat en teknik som kan be mobiltelefoners smarta assistenter att utföra uppgifter utan att mobilens ägare kanske är medveten om detta. Hela lösningen bygger på ljudlösa vibrationer som genereras av en piezoelektrisk omvandlare som placerats i närheten av mobiltelefonen, till exempel under en duk som i exemplet ovan. Om dessa vibrationer sänds i speciella sekvenser kan mobiltelefonens smarta assistent uppfatta detta som mänskligt tal och utföra de kommandon som sänds. Det innebär att en obehörig till exempel skulle kunna ringa samtal, beställa grejer, släcka hemmets belysning och annat som går att utföra med mobiltelefoners smarta assistenter. För att det hela ska fungera så krävs det dock att den obehörige har möjlighet att placera omvandlaren under eller i närheten av den mobiltelefon som ska "hackas". Den behöver vara förhållandevis nära mobiltelefonen, som synes i exemplet ovan, men vissa material, som till exempel aluminum som används i videon nedan, kunde skicka vibrationerna vidare åtminstone upp till 4,5 meter från vibrationskällan. Skulle man vilja skydda sig mot det här så kan man antingen skaffa sig ett fodral till mobilen eller så kan man helt enkelt stänga av de smarta assistenternas "alltid på"-funktioner, något som gör att man måste aktivera assistenten manuellt varje gång man vill använda den. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Första provkörningen av elektriska Mini SE
Verkar trevlig men ingen revolution

En elektrisk Mini har funnits länge, men den första versionen var egentligen bara en testbädd och leasades ut till några få utvalda. Sen hände i princip ingenting vilket var tråkigt. Men nu kommer äntligen en Mini som alla kan köpa och de första provkörningarna har nåt oss. Förutom att baksätet är lite högre på grund av batterierna under så är det här en helt vanlig Mini. Förutom att den går på el då. Räckvidden är inte den här bilens bästa sida, men 232 kilometer (WLTP) borde räcka för de flesta som köper denna. Men fortfarande är konkurrenterna som Renault Zoe betydligt bättre. Noll till undra går på 7,5 sekunder men precis som med andra elektriska stadsbilar är det kraften i början som spelar roll och bilen verkar rätt pigg. Drivlinan är från en BMW i3 förresten. Tumnagel
36.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida