m
Artiklar i kategorin Pryl / Virtuell verklighet

HTC presenterar Vive Pro 2 och fristående Focus 3
5K-upplösning och 120 graders FoV!

Idag har HTC dragit igång VR-festen Vivecon 2021 och inlett festligheterna med att presentera inte mindre en två nya VR-headset som är på ingång. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 heter de senaste tillskotten och den stora uppgraderingen i headseten är nya paneler med 5K-upplösning och synfält på 120 grader som ska göra VR-upplevelsen riktigt uppslukande. Tumnagel
42.1°
+
André Stray
0

HTC ryktas presentera två nya VR-headset på ViveCon
Med fokus på arbete

Snart drar ViveCon 2021 igång och då ryktas HTC presentera två nya modeller av sitt VR-headset Vive. Det är Protocol som har varit i kontakt med källor som uppger att det handlar om efterföljare till Vive Focus och Vive Pro. Både Vive Focus och Vive Pro hade en gaming-inriktning men med de kommande Vive-modeller sägs HTC ha ändrat fokus. Vive Pro 2 och Vive Focus 3 Business Edition tros istället rikta sig mot företag och företagsapplikationer. Det har inte läckt ut några specifikationer om de ryktade nya Vive-headseten så huruvida det handlar om fristående VR-headset eller något som måste kopplas till en dator är oklart. Det har dock läckt ut lite prisuppgifter och enligt dessa kommer Vive Pro 2 kosta 842 euro medan Vive Focus 3 Business Edition kommer att kosta 1474 euro. Båda headseten ska enligt den läckan börja säljas redan den här månaden. HTC arrangerar ViveCon 11-12 maj vilket innebär att vi redan nästa vecka kan få reda på om det ligger någon sanning i de här ryktena. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nytt VR-headset från HTC verkar ha läckt ut
Konceptet Vive Air har VR-träning i fokus

Här kan ni kolla in bilder på ett kommande VR-headset som HTC tros släppa framöver. Bilderna har publicerats på designtävlingen IF World Design Guide webbplats och visar ett VR-headset som går under namnet "Vive Air". HTC Vive Air sägs vara utvecklat särskilt för dem som använder VR-appar för träning och vara anpassat för att kunna använda under lite längre perioder. Det ska vara försett med en funktion som gör det enkelt att ta bort headsetets mjuka delar så att dessa ska gå att tvätta efter användning. HTC uppger själva att det läckta headsetet innehåller detaljer som kan dyka upp i deras framtida produkter men påpekar samtidigt att Vive Air än så länge bara är ett koncept. 11 - 12 maj kommer HTC att arrangera ViveCon och det är väl inte helt omöjligt att vi får reda på lite mer om Vive Air eller något annat som liknar det då. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förvänta er ingen Oculus Quest Pro i år
Fokus på Quest 2 ett tag till

Oculus Quest 2 presenterades i höstas och det verkar som att företaget kommer fortsätta fokusera på det senaste fristående VR-headsetet ett tag till. Tidigare i år hintade Andrew Bosworth, VP på Facebook Reality Labs, att företaget jobbar på ett lite mer kraftfull headset vid namn Quest Pro och under ett Twitter Spaces-snack med John Carmack klargjorde Bosworth situationen och berättade att en Pro-version i alla fall inte kommer släppas någon gång i år. När Quest Pro, eller något som Quest 3, kommer presenteras är för tillfället okänt, men en uppgradering eller uppföljare till Quest 2 lär alltså inte komma i år. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Snubbe gör VR-handskar med fingertracking
Har släppt ritningar så att du kan testa själv

VR är riktigt flådigt och upplevelsen förbättras ständigt med nya tekniker. Något som fortfarande behövs är riktigt bra tracking för händerna och det finns vissa företag som säljer handsklösningar för smått hutlösa summor. Youtubern Lucas VRTech ville se om han kunde göra ett par egna handskar till VR och resultatet kan ni kika på ovan. Kort sagt är det en simpel och billig lösning med en total materialkostnad på runt 22 dollar, men det hela ser ut att fungera riktigt bra. I videon är det den tredje prototypen som visas upp och med den ligger en hel del fokus på att följa fingrarnas rörelser. Den fjärde versionen kommer erbjuda både stabil tracking samt haptisk feedback, vilket gör att du kan känna motstånd när du interagerar med saker i VR-världen. Lucas VRTech har släppt instruktioner, ritningar och kod så att vem som helst kan testa VR-handskarna och länk till allt man kan behöva hittar ni nedan. Tumnagel
48.3°
+
André Stray
0

Minidokumentär om Oculus Rift
VR-headsetet som inledde den andra VR-vågen

Det har nu gått tio år sedan 18-åringen Palmer Luckey hemma i sitt garage spikade ihop den första prototypen av VR-headsetet som senare blev Oculus Rift. Oculus Rift blev tillsammans med HTC Vive hårdvaran som inledde den andra VR-vågen och det fanns i mitten av förra årtiondet stora förhoppningarna om att VR var något som leta sig ut i stugorna på riktigt den här gången. Idag kan man väl dock säga att den största hajpen runt VR har lagt sig även om utvecklingen fortsätter på flera fronter. Det verkar med andra ord inte helt omöjligt att av VR, tillsammans med AR och XR, är något som kan framöver kan komma att bli betydligt mycket större än vad det är i dagsläget. Även detta berörs lite i slutet av filmen som hittas här ovanför. Vad har ni för tankar om VR, det vi har sett hittills på den fronten och hur VR kan komma att se ut i framtiden? Kommentarerna står till ert förfogande. Bonus. Här nedan hittas trailern till filmen Lawnmover Man från 1992, en film som man kanske kan säga drog igång den första VR-vågen. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

HTC Vive släpper Facial Tracker
Kan läsa av 38 olika ansiktsrörelser

Använder du mycket sociala VR-appar och vill att din avatar ska ha lite mer realistiska rörelser? Då kanske HTC Vives nya Facial Tracker kan vara intressant. Facial Tracker fästs på ditt HTC Vive Pro-headset och sensorer i modulen läser av 38 olika områden i ansiktet, som haka, läppar, tunga, kinder och tänder, som i sin tur förvandlas till digitala rörelser din avatar utför. I modulen sitter två stycken kameror med en tracking rate på 60Hz och 6ms i fördröjning samt IR-lampor som gör att systemet fungerar även när det är mörkt. Detta är inte allt HTC Vive presenterat. Gänget har även meddelat att en ny Vive Tracker vid namn Tracker 3.0 har släppts och erbjuder 75 procent bättre batteritid, 15 procent lägre vikt och 25 procent mindre footprint. Kort sagt en rätt ordentlig uppgradering från föregångaren. HTC Vive Facial Tracker och Tracker 3.0 har börjat säljas idag och finns tillgängliga att köpa hos Inet. Priset för enheterna ligger på 1499 kronor. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

HTC verkar vara redo att släppa läpptracker till Vive
Modul visades upp redan 2019

HTC visade upp en läppläsarmodul till Vive under Game Developers Conference 2019 och det verkar som att företaget är redo att lansera enheter. HTC Vive har via sitt Twitter-konto teasat modulen och hintat att enheten kan komma att presenterad idag, 10 mars, vilket ni kan se om ni zoomar in i bilden i Twitter-inlägget och tittar precis där fästet börjar till höger. Läppläsare i VR-headset kan ju vara rätt bra för att ge VR-avatarer lite mer naturliga rörelser när man interagerar med andra i den virtuella världen, vilket ni kan se i videon ovan där tidig version av läppläsaren används i NeosVR. Hur som helst. Vi får se senare i dag vad HTC Vive har för planer med läppläsaren. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

120 Hz officiellt på ingång till Oculus Quest 2
Börjar testas nu i mars

Nyligen började det ryktas om att Oculus fristående VR-headset Quest 2 kommer få stöd för 120 Hz i framtiden och det verkar som att ryktena stämde. Oculus har meddelat att utvecklare kommer kunna börja testa den högre bilduppdateringen redan nu i mars. Det återstår att se när spel och appar till Quest 2 börjar släppas med 120 Hz-stöd, samt hur mycket högre bilduppdatering kommer påverka prestanda och batteritid, men oavsett är det trevligt att stöd för högre uppdateringsfrekvens är på ingång. Tumnagel
45.2°
+
André Stray
0

Facebook Messenger ute nu till Oculus Quest
Tjöta med vänner i VR-världen

Kör du Oculus Quest och har blivit lite irriterad att du ständigt måste ta av dig headsetet, plocka upp telefonen och svara på meddelanden på Facebook Messenger i tid och otid när du bara vill vara i VR-världen? Då har vi goda nyheter då Facebook börjat rulla ut Messenger till Quest. Med Messenger på Quest kan du komma i kontakt med dina nära och kära via Messenger och det är möjligt att föra textkonversationer i appen i VR-världen, antingen med förskrivna meddelanden eller text-till-tal-funktionen. Utöver detta har du även möjlighet att direkt starta ett Oculus Party direkt från chattfönstret. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Wacom släpper VR-penna
Skissa i den virtuella verkligheten

Wacom har visat upp en ny typ av stylus som är tänkt att användas av dem som föredrar att rita 2d-skisser och 3d-modeller i VR istället för att använda en dator eller ritplatta. Wacom VR Pen är tänkt att användas tillsammans med ett VR-headset och försedd med en kontroll så att användaren kan simulera hur mycket tryck pennan ska använda mot det virtuella ritbordet. Förutom det så finns det en kontroll som ger användaren tillgång till olika typer av rit-funktioner utan att behöva använda en dator för att växla mellan dessa. Pennan använder sig av ett tracking-system som utvecklats av Wacom själva. Exakt hur detta fungerar eller vad som krävs för att köra det är dock inget företaget än så länge har avslöjat. I dagsläget går Wacom VR Pen inte att köpa och företaget säger själva i videon här nedanför att man letar efter partners som vill hjälpa dem att ta VR-penna till marknaden. Wacom är inte det första företaget som tar fram en stylus för VR-marknaden. Förra året presenterade Logitech sin Logitech VR Ink stylus vilken går att köpa nu för 750 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Varjo visar upp nya VR- och XR-headset
Med extremt hög upplösning

Det finska företaget Varjo har de senaste åren pysslat med att utveckla VR/AR/M/XR-headset med extremt hög upplösning och nu har man visat upp två nya versioner av dessa. Det handlar om tredje generationens VR/XR-headset från Varjo och de kallas för VR-3 och XR-3. Båda har en så kallad FOV (Field of View) på 115 grader vilket enligt Varjo ska vara den bredaste FOV:n på marknaden. Vidare är headseten försedda med OLED-skärmar på 1920x1920 pixlar vilka ska ge ett periferts betraktningsområde med upplösningen 2880x2720 pixlar, fyra gånger så högt som till exempel Valves vr-headset Index. Headseten ska även ha blivit 40 procent lättare än sina föregångare och försetts med fläktar så att det inte ska bli alltför varmt att använda dem under längre perioder. Vidare är de försedda med både ögon- och handföljning. För att driva det hela krävs en pc med hygglig prestanda. Ni hittar Varjos rekommendationer för detta på bilden längst ner i artikeln. Både VR-3 och XR-3 är primärt avsedda för proffsmarknaden och priserna blir därefter. Även om Varjo lyckats få ner priset till hälften jämfört med sina tidigare headsets så kommer Varjo VR-3 att kosta 3200 dollar medan XR-3 kommer att gå på 5500 dollar. Här nedanför hittas ett videoinslag från UploadVR om Varjos nya headset. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tested tar en titt på HP Reverb G2
Hur vasst är HP:s nya VR-headset

Tested har lagt vantarna på HP:s nya VR-headset Reverb G2 och berättar i en rykande färsk video om hur det är att använda. Headsetet kommer med nya linser och paneler som bland annat ska minska screen door effect och enligt Norm verkar det vara en rätt värd uppgradering. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Trailer för VR-äventyret Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge
Kommer till Oculus Quest nästa månad

Nästa månad är det dags för ett nytt Star Wars-äventyr i VR från Lucasfilm i partnerskap med ILMxLAB och här kommer trailern för det. Det handlar om Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge vilket kommer att släppas exklusivt till Oculus Quest 19 november. ILMxLAB skriver om spelet: "In this action-adventure virtual reality experience, you’ll travel to the planet of Batuu and get caught up in your own unforgettable story. Fight alongside classic characters, and face intimidating villains, as you explore all-new regions and eras of the Star Wars galaxy. With multiple difficulty settings, Tales from the Galaxy’s Edge has been crafted for all types of players and fans. " Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge kommer sannolikt även att dyka upp till andra plattformar men när så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om, Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook råkar visa upp Oculus Quest 2 i förtid
Attans pattans

På onsdag kommer Facebook dra igång sin utvecklarkonferens och planen är troligtvis att visa upp nya VR-headsetet Oculus Quest 2. Men Facebook har varit lite ivriga och lagt upp information om Quest 2 på sin Facebook Blueprint-sida med två ordentliga videor som ger oss massvis med matnyttig information om det nya headsetet. Bland annat står det att Quest 2 kommer utrustas med Qualcomms nya Snapdragon XR2-processor, 6GB ram, 2K-upplösning för varje öga, 3D-positionsljud, ny kontrolldesign och upp till 256GB lagring. 2K-upplösningen är en rackarns trevlig uppgradering då det är 50 procent fler pixlar än vad första Quest erbjöd. Facebook Connect kommer dra igång på onsdag och då kommer vi få lite mer officiell information om det nya VR-headsetet. Eller mer specifikt när Quest 2 kommer släppas och vad enheten kommer kosta, då videorna ovan och under redan avslöjat det mesta. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Facebook pausar försäljningen av Oculus-headset i Tyskland
De nya inloggninskraven går inte i linje med tysk lagstiftning

Nyligen meddelade Facebookägda Oculus att de kommer göra lite profiländringar för användare av Oculusheadset. Mer specifikt kommer Oculus-konton skrotas och användare kommer vara tvungna att använda sitt Facebook-konto för att komma åt de olika Oculus-tjänsterna. Detta har, inte helt oväntat, gjort folk aningen bittra och i Tyskland har myndigheter satt ner foten rejält och sagt att det nya kravet kan strida mot tysk lagstiftning. I ett uttalande till Ars Technica säger Ray Walsh, digital integritets-expert på ProPrivacy, detta om saken: "Regulators in Germany are right to question the legality of this move. Consumers should be allowed to own a device without linking it to Facebook. Forcing users to be part of a social ecosystem is not necessary for the purposes of playing the vast majority of games, and those who wish to play games without social networking should be free to do so." Facebook har i samband med detta inlett samtal med tyska myndigheter och samtidigt bestämt sig för att pausa försäljningen av Oculus-headset i landet. Medan försäljningen pausats kommer dock Facebook/Oculus förstås fortsätta förse stöd till ägare av Oculus-headset. Tumnagel
59.2°
+
André Stray
0

Stockholm VR Center börjar med träningspass
Istället för Friskis och Svettis?

VR-spelhallen Stockholm VR Center kommer nu dra igång en satsning på träning där man kommer att låta ungdomar träna med hjälp av olika VR-upplevelser som finns tillgängliga på VR-centret i södra Stockholm. Bland vr-upplevelserna som kommer att erbjudas för träning finns bland andra Pistol Whip, Beat Saber och Audio Shield. I Audio Shield ska spelaren slå sönder bollar i takt till musik och enligt Virtual Reality Institute bränner en spelare 10 - 13 kalorier per minut i spelet, något som motsvarar samma kaloriförbränning som ett intensivt cykelpass. Priset för sex stycken träningspass i VR på Stockholm VR Center kostar 1500 kronor. I faktarutan nedan hittas några av de spelen som kommer att ingå i VR-träningen. Här nedanför hittas även ett klipp på en session med Audio Shield. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus börjar kräva Facebook-konto för VR-inlogg
Börjar gälla i oktober

Facebook-ägda Oculus har bestämt sig för att göra lite ändringar när det kommer till hur vi använder Oculus-tjänster. Mer specifikt kommer inloggningen ändras och Oculus-konton kommer slopas till förmån för Facebook-konto. I oktober kommer det inte längre vara möjligt att skapa nya Oculus-konton, utan inloggning måste ske med Facebook-konto om man vill komma åt Oculus-tjänsterna. Oculus kommer göra det möjligt att länka samman Oculus och Facebook-konton så att alla dina inställningar sparas på ett ställe. Vill du inte ha något Facebook-konto att logga in med så kommer du kunna använda ditt Oculus-konto fram till januari 2023. Efter det kommer du endast ha begränsad tillgång till ditt headset och för full funktionalitet krävs det Facebook-konto. Tumnagel
-10.1°
+
André Stray
0

Läckta bilder visar en uppdaterad Oculus Quest
Som kan släppas om 1,5 månad

Det verkar som Oculus har en uppdaterad version av Oculus Quest på gång om man ska tro några läckta bilder från Twitter-kontot WalkingCat. Liknande bilder läckt även på Reddit nyss vilket ju talar för att detta är legitimt. Bilderna antyder att denna uppdaterade utgåva kommer vara gjorda av vitt plast och ha en lite mer strömlinjeformad design. De ser också ut att ha ett hörlursuttag (3,5 mm), en USB-C-port, nya linser och den 15 september som släppdatum. Något man inte kan se är en bättre skärm, men det kan man väl nästan anta att headsetet kommer ha då det ändå har gått två år sedan första utgåvan släpptes. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnär bygger personlig tidsmaskin
Så att han kan resa tillbaka i tiden i VR

Att bygga en riktig tidsmaskin lär antagligen aldrig bli möjligt men tech-konstnären Lucas Rizzotto bestämde sig för lite över ett år sedan att bygga en egen personlig tidsmaskin. Denna är nu "färdigbyggd" och med hjälp av "tidsmaskinen" kan Rizotto nu ta sig tillbaka och återuppleva allt han har gjort det senaste året. Det hela har blivit möjligt genom att Rizzotto filmat varje vaken stund av sitt liv det senaste året med hjälp av ett par Spectacles, Snaps kameraglasögon. Detta material har han sedan konverterat till VR-format och sedan lagt in i gränssnittet till sin "tidsmaskin". Det innebär att Rizzotto nu kan kolla in exakt vad han gjorde vid en angiven tidpunkt det senaste året. I det inbäddade Instagram-inlägget nedan kan ni se ett kort exempel på hur det kan se ut när Rizzotto använder sin "tidsmaskin". I det inbädda klippet från YouTube här ovanför går Rizzotto själv igenom sitt projekt lite mer detaljerat och visar även där exempel på hur det hela kan användas. Visa det här inlägget på Instagram I wore a camera on my face for 1 year and built a VR time machine out of it! Link in bio #timemachine #timetravel #virtualreality #vr #tech #diy #project #coding #backtothefuture Ett inlägg delat av Lucas Rizzotto (@_lucasrizzotto) 10 Jul 2020 kl. 9:29 PDT Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Framtidens VR-headset enligt Facebook
Mindre är bra!

Facebook Reality Labs har tagit fram ett proof of concept på ett par VR-glasögon som är betydligt mindre än de som finns i dag. Hemligheten med storleken är en ny typ av skärm som man kallar för holografisk. I de VR-headsets som finns i dag så har man en skärm och framför den en lins som gör att ögonen kan fokusera rätt på bilden. Den nya tekniken gör samma sak i grunden, men på ett annat sätt som minskar avståndet rejält. Man ser helt enkelt till att ljuset studsar några gånger innan det träffar ögat. Tekniken är dock långt ifrån klar, just nu har man endast fått ut gröna bilder men jobbar på att få hela färgspektret. Det här är alltså forskning och något som inte på långa vägar är färdigt att släppas som en konsumentprodukt, men det är intressant att få en inblick i framtiden. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

XRSpace är en vr-lösning för möten i den virtuella verkligheten
HTC före detta VD visar upp sin nya satsning

HTC före detta vd Peter Chou presenterade idag sin nya vr-satsning XRSpace vilket är en vr-lösning som primärt verkar utvecklad för att konferenser och andra sociala tillställningar i VR. Lösningen inkluderar VR-headsetet XRSpace Mova vilket ska vara ett av världens första VR-headset med 5G-stöd. Med headsetet ska sedan XRSpace användare kunna ge sig in den virtuella världen Manova. Det är i Manova-världen som det är tänkt att användarna ska konferensa och genomföra andra sociala aktiviteter med andra XRSpace-användare. Inuti Manova kan användarna röra sig och även "röra" olika objekt som finns inuti i VR-världen. Ni kan kolla in lite hur det är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. XRSpace planerar initialt att släppa Mova med hjälp av olika teleoperatörer i olika länder lite senare i år. XRSpace Mova-headsetet kommer att kosta cirka 600 dollar. Huruvida Manova-tjänsten kommer att kosta något extra framgår inte för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0