m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Pryl / Virtuell verklighet

Trailer för VR-äventyret Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge
Kommer till Oculus Quest nästa månad

Nästa månad är det dags för ett nytt Star Wars-äventyr i VR från Lucasfilm i partnerskap med ILMxLAB och här kommer trailern för det. Det handlar om Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge vilket kommer att släppas exklusivt till Oculus Quest 19 november. ILMxLAB skriver om spelet: "In this action-adventure virtual reality experience, you’ll travel to the planet of Batuu and get caught up in your own unforgettable story. Fight alongside classic characters, and face intimidating villains, as you explore all-new regions and eras of the Star Wars galaxy. With multiple difficulty settings, Tales from the Galaxy’s Edge has been crafted for all types of players and fans. " Star Wars: Tales from the Galaxyx27s Edge kommer sannolikt även att dyka upp till andra plattformar men när så kan bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om, Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virtuix Omni One är ett kompakt löpband för VR-upplevelser
Anpassat för att använda hemma

Det har nu gått över sju år sedan VR-företaget Virtuix visade upp sitt löpband för VR-upplevelser och nu meddelar företaget att man har en ny modell på gång. Den nya modellen heter Virtuix Omni One och ska vara betydligt mycket kompaktare än sin föregångare. Det ska bland annat gå att fälla ihop så att det inte upptar så mycket plats när det inte används. Virtuix tänker sig framför allt att Omni One ska användas av dem som vill köra VR-upplevelser i hemmet. Föregångaren var mer anpassad till att användas på kommersiella VR-center. Omni One har precis som föregångaren Omni möjlighet att låta användaren röra sig i 360 grader på löpbandet. Ni kan kolla in hur det ser ut i demon här nedanför. Virtuix Omni One kommer att kosta cirka 2000 dollar när det släpps på marknaden någon gång senare i år. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ekto One är ett par VR-skor
Rör dig mer naturligt i VR-uppleverlser

Det amerikanska startup-företaget Ekto VR har presenterat sin första produkt och det handlar om ett par VR-skor som man kallar för Ekto One. Tanken bakom skorna är att det ska bli mer naturligt att förflytta sig i VR-upplevelser Med Ekto One kan användaren förflytta sig genom att gå istället för att använda handkontroller eller annat för att röra sig åt olika håll. I skorna finns en slags rullplattor som ser till så att användaren inte knallar iväg för långt och kanske går in in en vägg eller något annat som finns i rummet där spelaren befinner sig. Skorna använder sig av HTC:s Vive Tracker för att hålla koll på var skorna, och användaren, befinner sig i spelupplevelsen. Ni kan kolla in ett klipp här nedanför där en användare spelar Half-Life: Alyx med Ekto One. Som synes så står inte spelaren still på samma plats i rummet där spelet tar plats men verkar förflytta sig något längre i spelet än vad den gör i det verkliga rummet. Det ser tyvärr än så länge mest omständligt och inte särskilt imponerande ut. När Ekto VR planerar att släppa Ekto One på marknaden och vad de i så fall skulle kunna kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook råkar visa upp Oculus Quest 2 i förtid
Attans pattans

På onsdag kommer Facebook dra igång sin utvecklarkonferens och planen är troligtvis att visa upp nya VR-headsetet Oculus Quest 2. Men Facebook har varit lite ivriga och lagt upp information om Quest 2 på sin Facebook Blueprint-sida med två ordentliga videor som ger oss massvis med matnyttig information om det nya headsetet. Bland annat står det att Quest 2 kommer utrustas med Qualcomms nya Snapdragon XR2-processor, 6GB ram, 2K-upplösning för varje öga, 3D-positionsljud, ny kontrolldesign och upp till 256GB lagring. 2K-upplösningen är en rackarns trevlig uppgradering då det är 50 procent fler pixlar än vad första Quest erbjöd. Facebook Connect kommer dra igång på onsdag och då kommer vi få lite mer officiell information om det nya VR-headsetet. Eller mer specifikt när Quest 2 kommer släppas och vad enheten kommer kosta, då videorna ovan och under redan avslöjat det mesta. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Facebook pausar försäljningen av Oculus-headset i Tyskland
De nya inloggninskraven går inte i linje med tysk lagstiftning

Nyligen meddelade Facebookägda Oculus att de kommer göra lite profiländringar för användare av Oculusheadset. Mer specifikt kommer Oculus-konton skrotas och användare kommer vara tvungna att använda sitt Facebook-konto för att komma åt de olika Oculus-tjänsterna. Detta har, inte helt oväntat, gjort folk aningen bittra och i Tyskland har myndigheter satt ner foten rejält och sagt att det nya kravet kan strida mot tysk lagstiftning. I ett uttalande till Ars Technica säger Ray Walsh, digital integritets-expert på ProPrivacy, detta om saken: "Regulators in Germany are right to question the legality of this move. Consumers should be allowed to own a device without linking it to Facebook. Forcing users to be part of a social ecosystem is not necessary for the purposes of playing the vast majority of games, and those who wish to play games without social networking should be free to do so." Facebook har i samband med detta inlett samtal med tyska myndigheter och samtidigt bestämt sig för att pausa försäljningen av Oculus-headset i landet. Medan försäljningen pausats kommer dock Facebook/Oculus förstås fortsätta förse stöd till ägare av Oculus-headset. Tumnagel
59.2°
+
André Stray
0

Stockholm VR Center börjar med träningspass
Istället för Friskis och Svettis?

VR-spelhallen Stockholm VR Center kommer nu dra igång en satsning på träning där man kommer att låta ungdomar träna med hjälp av olika VR-upplevelser som finns tillgängliga på VR-centret i södra Stockholm. Bland vr-upplevelserna som kommer att erbjudas för träning finns bland andra Pistol Whip, Beat Saber och Audio Shield. I Audio Shield ska spelaren slå sönder bollar i takt till musik och enligt Virtual Reality Institute bränner en spelare 10 - 13 kalorier per minut i spelet, något som motsvarar samma kaloriförbränning som ett intensivt cykelpass. Priset för sex stycken träningspass i VR på Stockholm VR Center kostar 1500 kronor. I faktarutan nedan hittas några av de spelen som kommer att ingå i VR-träningen. Här nedanför hittas även ett klipp på en session med Audio Shield. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus börjar kräva Facebook-konto för VR-inlogg
Börjar gälla i oktober

Facebook-ägda Oculus har bestämt sig för att göra lite ändringar när det kommer till hur vi använder Oculus-tjänster. Mer specifikt kommer inloggningen ändras och Oculus-konton kommer slopas till förmån för Facebook-konto. I oktober kommer det inte längre vara möjligt att skapa nya Oculus-konton, utan inloggning måste ske med Facebook-konto om man vill komma åt Oculus-tjänsterna. Oculus kommer göra det möjligt att länka samman Oculus och Facebook-konton så att alla dina inställningar sparas på ett ställe. Vill du inte ha något Facebook-konto att logga in med så kommer du kunna använda ditt Oculus-konto fram till januari 2023. Efter det kommer du endast ha begränsad tillgång till ditt headset och för full funktionalitet krävs det Facebook-konto. Tumnagel
-10.0°
+
André Stray
0

Läckta bilder visar en uppdaterad Oculus Quest
Som kan släppas om 1,5 månad

Det verkar som Oculus har en uppdaterad version av Oculus Quest på gång om man ska tro några läckta bilder från Twitter-kontot WalkingCat. Liknande bilder läckt även på Reddit nyss vilket ju talar för att detta är legitimt. Bilderna antyder att denna uppdaterade utgåva kommer vara gjorda av vitt plast och ha en lite mer strömlinjeformad design. De ser också ut att ha ett hörlursuttag (3,5 mm), en USB-C-port, nya linser och den 15 september som släppdatum. Något man inte kan se är en bättre skärm, men det kan man väl nästan anta att headsetet kommer ha då det ändå har gått två år sedan första utgåvan släpptes. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnär bygger personlig tidsmaskin
Så att han kan resa tillbaka i tiden i VR

Att bygga en riktig tidsmaskin lär antagligen aldrig bli möjligt men tech-konstnären Lucas Rizzotto bestämde sig för lite över ett år sedan att bygga en egen personlig tidsmaskin. Denna är nu "färdigbyggd" och med hjälp av "tidsmaskinen" kan Rizotto nu ta sig tillbaka och återuppleva allt han har gjort det senaste året. Det hela har blivit möjligt genom att Rizzotto filmat varje vaken stund av sitt liv det senaste året med hjälp av ett par Spectacles, Snaps kameraglasögon. Detta material har han sedan konverterat till VR-format och sedan lagt in i gränssnittet till sin "tidsmaskin". Det innebär att Rizzotto nu kan kolla in exakt vad han gjorde vid en angiven tidpunkt det senaste året. I det inbäddade Instagram-inlägget nedan kan ni se ett kort exempel på hur det kan se ut när Rizzotto använder sin "tidsmaskin". I det inbädda klippet från YouTube här ovanför går Rizzotto själv igenom sitt projekt lite mer detaljerat och visar även där exempel på hur det hela kan användas. Visa det här inlägget på Instagram I wore a camera on my face for 1 year and built a VR time machine out of it! Link in bio #timemachine #timetravel #virtualreality #vr #tech #diy #project #coding #backtothefuture Ett inlägg delat av Lucas Rizzotto (@_lucasrizzotto) 10 Jul 2020 kl. 9:29 PDT Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Framtidens VR-headset enligt Facebook
Mindre är bra!

Facebook Reality Labs har tagit fram ett proof of concept på ett par VR-glasögon som är betydligt mindre än de som finns i dag. Hemligheten med storleken är en ny typ av skärm som man kallar för holografisk. I de VR-headsets som finns i dag så har man en skärm och framför den en lins som gör att ögonen kan fokusera rätt på bilden. Den nya tekniken gör samma sak i grunden, men på ett annat sätt som minskar avståndet rejält. Man ser helt enkelt till att ljuset studsar några gånger innan det träffar ögat. Tekniken är dock långt ifrån klar, just nu har man endast fått ut gröna bilder men jobbar på att få hela färgspektret. Det här är alltså forskning och något som inte på långa vägar är färdigt att släppas som en konsumentprodukt, men det är intressant att få en inblick i framtiden. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

XRSpace är en vr-lösning för möten i den virtuella verkligheten
HTC före detta VD visar upp sin nya satsning

HTC före detta vd Peter Chou presenterade idag sin nya vr-satsning XRSpace vilket är en vr-lösning som primärt verkar utvecklad för att konferenser och andra sociala tillställningar i VR. Lösningen inkluderar VR-headsetet XRSpace Mova vilket ska vara ett av världens första VR-headset med 5G-stöd. Med headsetet ska sedan XRSpace användare kunna ge sig in den virtuella världen Manova. Det är i Manova-världen som det är tänkt att användarna ska konferensa och genomföra andra sociala aktiviteter med andra XRSpace-användare. Inuti Manova kan användarna röra sig och även "röra" olika objekt som finns inuti i VR-världen. Ni kan kolla in lite hur det är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. XRSpace planerar initialt att släppa Mova med hjälp av olika teleoperatörer i olika länder lite senare i år. XRSpace Mova-headsetet kommer att kosta cirka 600 dollar. Huruvida Manova-tjänsten kommer att kosta något extra framgår inte för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung lägger ner Samsung XR
VR-satsningen stängs 30 juni

Samsung var väldigt tidiga med att hoppa på VR-trenden. Gänget har levererat nya VR-headset till sina flaggskeppstelefoner relativt regelbundet sedan 2015, men nu verkar det vara helt slut på det roliga. Note 10 var den första telefonen som inte levererades med något nytt VR-headset och enheten saknade stöd för tidigare Gear VR-enheter. Nu har Samsung meddelat att även VR-tjänsten Samsung XR, som erbjöd massvis 360-material som kunde avnjutas via diverse VR-headset, kommer att läggas ner. Från och med nu kommer det inte längre vara möjligt att ladda upp 360-material till Samsung XR eller köpa premiumvideor från tjänsten och Samsung XR och Samsung VR video-klienter kommer inte få några nya uppdateringar. 30 juni kommer Samsung VR video sluta fungera på Oculus-enheter samt tas bort från Oculus-butiken. Efter det kommer Samsung att radera alla Samsung XR-konton. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Oculus Link går nu att använda med de flesta USB-kablarna
Använd Oculus Quest som ett Oculus Rift

Facebooks VR-företag Oculus har uppdaterat sin Oculus Link-funktion vilket gör att man nu kan koppla in sitt fristående Oculus Quest-vr-headset lite enklare till datorn. Tidigare var Oculus Quest-användare hänvisade till att använda Oculus egen USB 3.0-kabel för att koppla in Oculus Quest till datorn men nu ska det gå att göra med i stort sett vilken USB-kabel som helst uppger UploadVR. Det innebär att Oculus Quest-användare till exempel kan använda den USB-kabel som skickas med till Questen för att använda denna som ett Oculus Rift och spela upp VR-spel och andra VR-upplevelser via datorn. Oculus varnar dock för att kvaliteten kan försämras beroende på vilken typ av USB-kabel man använder och rekommenderar att man använder en kabel som har stöd för USB 3.0. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur Sony följer fingerrörelser i VR
Är detta en prototyp till nästa Playstation Move-kontroll?

Här kan ni kolla in ett klipp på en prototyp till en handkontroll för VR-upplevelser som Sony har tagit fram. Videoklippet är en del av en studie som Sony kallar för "Evaluation of Machine Learning Techniques for Hand Pose Estimation on Handheld Device with Proximity Sensor" i vilken man bland annat undersöker hur man ska kunna följa en spelare fingrar i VR-upplevelser. Det spekuleras nu en hel del om att prototypen som syns i videoklippet ovan kan ligga till grund för en kommande Playstation Move-kontroll till antingen nuvarande Playstation VR eller en framtida version av Sonys VR-konsol. Handlar det om en handkontroll till ett eventuellt framtida PSVR 2 så lär det antagligen dröja ett tag innan vi får testa den. Sony har tidigare sagt att man inte har några planer på att släppa en ny VR-konsol innan man släpper PlayStation 5, något som antagligen kommer att ske i slutet av det här året. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas vara på gång att köpa NextVR
Sugna på att börja sända VR-arrangemang i coronatider?

9to5Mac har varit i kontakt med källor som uppger att Apple är på gång att köpa upp det amerikanska startup-företaget NextVR, ett företag som vanligtvis pysslar med att streama live-sända arrangemang i VR. NextVR har bland annat tidigare sänt konserter, racingtävlingar och paneldebatter som deras användare har kunnat ta del av i den virtuella verkligheten via ett VR-headset. Enligt 9to5Mac så kommer Apple att betala runt 100 miljoner dollar, lite över 1 miljard svenska kronor, för NextVR. Vad Apple har för eventuella planer med företaget finns det för tillfället inga uppgifter om. Givet den pågående coronapandemin så antar jag att många har märkt att intresset av att träffas, plugga och studera på distans. Företag som NextVR skulle med stor sannolik kunna erbjuda lösningar som åtminstone delvis skulle kunna fylla tomrummet som uppstått på världens sport- och konsertarenor på grund av pandemin. Här nedan hittas en reklamfilm för NextVR. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar
VR-versionen av Second Life får ny ägare

Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP visar upp nytt VR-headset
En efterföljare till Reverb

HP kommer snart att släppa ett nytt VR-headset och har nu delvis börjat visa upp det i form av små teasers. HP släppte förra året VR-headsetet Reverb för Windows Mixed Reality och det verkar som om även HP:s kommande VR-headset är anpassat för det. I dagsläget finns det inte så mycket mer information tillgänglig om HP:s kommande VR-headset och inte heller i vilken priskategori det kommer att ligga. HP Reverb kostade 600 dollar vilket väl kan kallas någon slags mellanklass när det gäller priser på VR-headset. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm visar upp nytt headset
För att demonstrera sin MR-plattform XR2

I slutet av förra året presenterade Qualcomm sin mixed reality-plattform Snapdragon XR2 5G och nu har man visat upp ett headset vilket kommer att kunna ta del av VR/AR/MR-upplevelser som utvecklats för XR2-kombatibla prylar. Qualcomm har utvecklat headsetet med GoerTek och det är försett med 5G-stöd, 8K-upplösning samt dubbla den GPU- och CPU-kraft som fanns i referensdesignen för headsetet till Qualcomms föregående plattform XR1. Förutom det så har headsetet stöd för sju olika kameror och en IR-läsare som kan följa användarens hand- och huvudrörelser. Headsetet som Qualcomm nu visat upp är framtaget som en så kallad referensdesign vilket innebär att vi konsumenter antagligen aldrig kommer att kunna ta del av det. Qualcomms senaste headset är enbart framtaget för att demonstrera för Qualcomms kunder vad man kan göra med XR2 och hur man bygger headset som är kompatibla med Qualcomms senaste MR-plattform. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du förboka HTC Vive Cosmos Elite
För ynka 11.190 kronor

HTC presenterade nya Vive-enheter förra veckan och nu har den nya värstingen blivit tillgängligt för förbokning. Det handlar förstås om HTC Vive Cosmos Elite som går att förboka via företagets hemsida för 11.190 kronor, vilket ger dig headsetet med den nya frontpanelen med 360-tracking, handkontroller samt två lighthouse-sensorer. Äger du ett Vive Cosmos sedan tidigare och känner dig sugen att lägga vantarna på External Tracking Faceplate, så kommer frontpanelen att bli tillgänglig under andra kvartalet. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

HTC visar upp VR-konceptet Project Proton
Mer brillor än headset

HTC har under dagen levererat massvis med VR-nyheter i form av tillskott i Cosmos-familjen. Detta är dock inte allt då gänget även visat upp ett nytt koncept vid namn Project Proton. Som ni ser på bilderna ovan och under så ser det mer ut som VR-brillor än gedigna headset och enheterna ska vara avsedda för användning med både VR och AR. Project Proton har visats upp i två smaker. Ett allt-i-ett-headset där själva "datordelen" sitter på baksidan av huvudbandet och ett lite nättare med extern processordel som påminner med om ett par glasögon. Båda versionerna är utrustade med kameror riktade framåt som kan användas för antingen inside out-tracking eller som passthrough-kameror. Detta är som sagt prototyper och det lär dröja bra länge innan liknande enheter från HTC börjar rulla ut på marknaden. Det är dock trevligt att se att planer finns att göra VR-headset betydligt lättare och mindre bulkiga. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

HTC visar upp nya VR-headset i Vive Cosmos-familjen
Cosmos Play, Cosmos Elite och Cosmos XR

HTC släppte Vive Cosmos i höstas och nu har tillverkaren meddelat att Cosmos-familjen kommer byggas ut ordentligt i framtiden. HTC har visat upp två nya headset vid namn Cosmos Play och Cosmos Elite samt tillägget Cosmos XR. Cosmos Play beskrivs som ett entry level-headset och är mer eller mindre en lightversion av vanliga Cosmos. Play kör samma inside-out-tracking som vanliga Cosmos, men kommer med fyra i stället för sex kameror för att registrera kontroller och omgivning. Detta lär göra att trackingen inte kommer fungera lika vasst som på Cosmos, men ska enligt HTC fungera finemang i appar som Viveport Video och Angry Birds VR. Cosmos Play skeppas även utan integrerade hörlurar. Utöver det kommer Cosmos Play med samma skärm som vanliga Cosmos med 2880x1700 pixlars upplösning med 110 graders field of view samt uppdateringsfrekvens på 90Hz. Vad Cosmos Play kommer kosta är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer headsetet inklusive handkontroller ligga på ungefär samma nivå som Oculus Rifts headset. Det andra nya headsetet är Cosmos Elite och som namnet avslöjar är det riktat mot VR-gamers som behöver riktigt vass tracking. Enheten kör inte samma inside-out-tracking som Cosmos, utan är utrustad med External Tracking Faceplate som tillsammans med SteamVR-kompatibla basstationer ska erbjuda mer exakt tracking. Cosmos Elite kommer gå att förboka från och med 4 mars och priset kommer ligga på 11.190 kronor. HTC meddelar även att External Tracking Faceplate kommer kunna köpas separat under årets andra kvartal för 2490 kronor. Plattan kan du använda tillsammans med Cosmos för att få en riktigt bra skärmupplevelse och vass tracking. Den sista nyheten är Vive Cosmos XR som är en ny frontpanel som kommer med tracking-kameror samt två stycken högupplösta passtrough-kameror som låter dig använda Mixed Reality-applikationer av olika slag. Cosmos XR kommer bli tillgänglig till utvecklare under andra kvartalet. Mer information om Cosmos XR och vad man kommer kunna göra med modulen kommer i samband med Game Developers Conference som drar igång 16 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Mamma återförenas med död dotter i VR-upplevelse
Både känslosamt och obehagligt

Här kan ni kolla en ett känslosamt klipp där en mamma i Sydkorea återförenas med sin avlidna dotter i en vr-upplevelse. Den döda dottern har i vr-upplevelsen återskapats som en 3D-modell som både kan röra sig och interagera med mamman. Mamman är försedd med ett vr-headset samt touchkänsliga vr-handskar som ska göra att hon får någon slags känsla av att röra vid något när hon sträcker ut sina händer mot den 3D-modellerade dottern i vr-upplevelsen. Att umgås med avlidna genom olika tekniska lösningar har vi tidigare kunnat få se exempel på i scifi-filmer men nu verkar alltså tekniken vara någorlunda redo att tas i bruk på riktigt. Det här kommer säkerligen att ses som vardagsmat framtiden men för tillfället får jag lite obehagskänslor när jag kollar in det hela. Skulle du vilja träffa dina döda släktingar, vänner eller andra i VR-upplevelser? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Återuppbyggnaden av Notre Dame blir VR-dokumentär
Visas på Oculus TV

Oculus har släppt en VR-dokumentär om Notre Dame, som ju brann i april förra året. Vi får se bilder både från innan och efter branden blandat med nyhetsinslag och intervjuer. Rebuilding Notre Dame finns nu på Oculus TV. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Panasonics vr-brillor är rätt så steampunkiga
Ser nästan ut som ett par riktiga glasögon

Panasonic har visat upp konceptet "VR Eyeglasses" vilket är ett par vr-glasögon som ser betydligt mycket smidigare ut än många av de vr-lösningar som finns på marknaden idag. Panasonic har utvecklat konceptet tillsammans med företaget Kopin Corporation och enligt Panasonic ska det vara det första vr-hedsetet som har stöd för HDR-visning av materialet som spelas upp. Den lilla formfaktorn gör dock att man även använt lite mindre OLED-skärmar i glasögonen, något som gör att konceptet för tillfället bara har ett betraktningfält (FoV) på cirka 70 grader. Panasonic säger dock att detta kan komma att ersättas med skärmar som ger ett FoV på 100 grader. VR Eyeglasses väger bara 150 gram vilket är en fjärdedel av vad till exempel Oculus Quest väger. I dagsläget måste VR Eyeglasses kopplas via sladd till en dator för att ta del av VR-upplevelser men Panasonic siktar på att göra dem trådlösa i framtiden. Panasonic verkar inte ha några planer på att släppa VR Eyeglasses i brådrasket och uppger att något liknande det man nu visar upp på CES-mässan i Las Vegas som tidigast kommer att släppas någon gång under 2021. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0