Quantcast
m
Artiklar i kategorin Pryl / Virtuell verklighet

Läckta bilder visar en uppdaterad Oculus Quest
Som kan släppas om 1,5 månad

Det verkar som Oculus har en uppdaterad version av Oculus Quest på gång om man ska tro några läckta bilder från Twitter-kontot WalkingCat. Liknande bilder läckt även på Reddit nyss vilket ju talar för att detta är legitimt. Bilderna antyder att denna uppdaterade utgåva kommer vara gjorda av vitt plast och ha en lite mer strömlinjeformad design. De ser också ut att ha ett hörlursuttag (3,5 mm), en USB-C-port, nya linser och den 15 september som släppdatum. Något man inte kan se är en bättre skärm, men det kan man väl nästan anta att headsetet kommer ha då det ändå har gått två år sedan första utgåvan släpptes. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Oculus gör det enklare att hitta nya vänner i VR
Som man kan lira spel med i den virtuella verkligheten

Facebooks vr-företag Oculus lanserar nu två nya funktioner vars syfte verkar vara att göra den virtuella verkligheten till en mer delad upplevelse med andra. Det handlar dels om en funktion som man kallar för "Public Parties" där upp till åtta Oculus-användare kan träffas och umgås i den virtuella verkligheten. Det är en funktion som liknar den tidigare Party-funktionen men där man inte behöver vara vän med dem man umgås med sedan tidigare. Dessutom introduceras funktionen "Travel Together" där användare kan "resa" tillsammans till olika VR-upplevelser på Oculus-plattformen och ta del av dessa gemensamt. Bland upplevelserna på Oculus som än så länge har stöd för Travel Together finns Echo VR, Racket: Nx, Synth Riders, Eleven Table Tennis, Elven Assassin, Epic Roller Coasters, Arizona Sunshine, Cloudlands 2, Spaceteam VR, Ironlights, Multiverse och Pro Putt by Topgolf. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnär bygger personlig tidsmaskin
Så att han kan resa tillbaka i tiden i VR

Att bygga en riktig tidsmaskin lär antagligen aldrig bli möjligt men tech-konstnären Lucas Rizzotto bestämde sig för lite över ett år sedan att bygga en egen personlig tidsmaskin. Denna är nu "färdigbyggd" och med hjälp av "tidsmaskinen" kan Rizotto nu ta sig tillbaka och återuppleva allt han har gjort det senaste året. Det hela har blivit möjligt genom att Rizzotto filmat varje vaken stund av sitt liv det senaste året med hjälp av ett par Spectacles, Snaps kameraglasögon. Detta material har han sedan konverterat till VR-format och sedan lagt in i gränssnittet till sin "tidsmaskin". Det innebär att Rizzotto nu kan kolla in exakt vad han gjorde vid en angiven tidpunkt det senaste året. I det inbäddade Instagram-inlägget nedan kan ni se ett kort exempel på hur det kan se ut när Rizzotto använder sin "tidsmaskin". I det inbädda klippet från YouTube här ovanför går Rizzotto själv igenom sitt projekt lite mer detaljerat och visar även där exempel på hur det hela kan användas. Visa det här inlägget på Instagram I wore a camera on my face for 1 year and built a VR time machine out of it! Link in bio #timemachine #timetravel #virtualreality #vr #tech #diy #project #coding #backtothefuture Ett inlägg delat av Lucas Rizzotto (@_lucasrizzotto) 10 Jul 2020 kl. 9:29 PDT Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Framtidens VR-headset enligt Facebook
Mindre är bra!

Facebook Reality Labs har tagit fram ett proof of concept på ett par VR-glasögon som är betydligt mindre än de som finns i dag. Hemligheten med storleken är en ny typ av skärm som man kallar för holografisk. I de VR-headsets som finns i dag så har man en skärm och framför den en lins som gör att ögonen kan fokusera rätt på bilden. Den nya tekniken gör samma sak i grunden, men på ett annat sätt som minskar avståndet rejält. Man ser helt enkelt till att ljuset studsar några gånger innan det träffar ögat. Tekniken är dock långt ifrån klar, just nu har man endast fått ut gröna bilder men jobbar på att få hela färgspektret. Det här är alltså forskning och något som inte på långa vägar är färdigt att släppas som en konsumentprodukt, men det är intressant att få en inblick i framtiden. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Hejdå Oculus Go
Facebook slutar sälja ett av sina VR-headset

Facebooks VR-företaget Oculus har meddelat lite om vad som kommer att gälla framöver för deras Oculus-plattform. Där skriver man bland annat att man kommer att lägga ner produktionen av VR-headsetet Oculus Go. Oculus Go lanserades för två år sedan men kommer nu att sluta säljas i slutet av det här året. Oculus Go ska redan ha sålt slut hos många återförsäljare skriver Engadget. Oculus väljer nu att satsa vidare på sitt ursprungliga VR-headset Oculus Rift och det fristående Oculus Quest som lanserades för ett år sedan. Mjukvara till Oculus Go kommer fortsatt att finnas i Oculus Store men i december kommer man inte längre lägga in ny eller uppdaterad mjukvara till VR-headsetet. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP presenterar Reverb G2
Nytt VR-headset till Windows Mixed Reality

HP har presenterat en ny version av VR-headsetet Reverb som man släppte för ett år sedan vilket ser ut att ha fått en del välkomna uppgraderingar. Reverb G2 har samma höga upplösning som ursprungsmodellen, 2160x2160 pixlar per skärm, men försett med bättre linser och LCD-paneler så att VR-upplevelserna kanske uppfattas som mindre "suddiga". Uppdaterinsfrekvensen ligger även den kvar på 90hz och betraktelsevinkeln är 114 grader. Förutom det så har man lagt till ytterligare kameror och designat om handkontrollerna vilka ska ha fått en mer standardiserad design, en design som liknar dem på HTC Vive Cosmos, se bild nedan. Dessutom ska Reverb V2 fått nya högtalare vilket kanske kan göra ljudupplevelsen lite behagligare för öronen. HP:s nya VR-headset är utvecklat i samarbete med Microsoft och avsett för att ta del av VR-upplevelser på Microsofts Windows Mixed Reality-plattform och har även stöd för Steam VR. HP Reverb G2 kommer släppas i slutet av september och ha ett rekommenderat pris på runt 8000 kronor. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

XRSpace är en vr-lösning för möten i den virtuella verkligheten
HTC före detta VD visar upp sin nya satsning

HTC före detta vd Peter Chou presenterade idag sin nya vr-satsning XRSpace vilket är en vr-lösning som primärt verkar utvecklad för att konferenser och andra sociala tillställningar i VR. Lösningen inkluderar VR-headsetet XRSpace Mova vilket ska vara ett av världens första VR-headset med 5G-stöd. Med headsetet ska sedan XRSpace användare kunna ge sig in den virtuella världen Manova. Det är i Manova-världen som det är tänkt att användarna ska konferensa och genomföra andra sociala aktiviteter med andra XRSpace-användare. Inuti Manova kan användarna röra sig och även "röra" olika objekt som finns inuti i VR-världen. Ni kan kolla in lite hur det är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. XRSpace planerar initialt att släppa Mova med hjälp av olika teleoperatörer i olika länder lite senare i år. XRSpace Mova-headsetet kommer att kosta cirka 600 dollar. Huruvida Manova-tjänsten kommer att kosta något extra framgår inte för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

VR-upplevelser till Oculus Quest kan följa spelaren händer
Skippa handkontrollerna i den virtuella verkligheten

Snart kommer det fristående VR-headsetet Oculus Quest kunna följa en spelares hand- och fingerrörelser i några VR-upplevelser som anpassats för det och som kommer att släppas den här månaden. I slutet av förra året implementerade Oculus hand-följning på Oculus Quest men denna var då begränsad till Oculus egna menysystem och några inbyggda appar. Snart släpps dock de första VR-upplevelserna till Oculus Quest från tredjepart där man implementerat hand- och fingerföljning. Det handlar om VR-spelen Waltz of the Wizard and Elixir och The Curious Tale of the Stolen Pets samt de båda VR-filmerna Gloomy Eyes och The Line som i slutet av den här månaden släpps med hand-följning. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung lägger ner Samsung XR
VR-satsningen stängs 30 juni

Samsung var väldigt tidiga med att hoppa på VR-trenden. Gänget har levererat nya VR-headset till sina flaggskeppstelefoner relativt regelbundet sedan 2015, men nu verkar det vara helt slut på det roliga. Note 10 var den första telefonen som inte levererades med något nytt VR-headset och enheten saknade stöd för tidigare Gear VR-enheter. Nu har Samsung meddelat att även VR-tjänsten Samsung XR, som erbjöd massvis 360-material som kunde avnjutas via diverse VR-headset, kommer att läggas ner. Från och med nu kommer det inte längre vara möjligt att ladda upp 360-material till Samsung XR eller köpa premiumvideor från tjänsten och Samsung XR och Samsung VR video-klienter kommer inte få några nya uppdateringar. 30 juni kommer Samsung VR video sluta fungera på Oculus-enheter samt tas bort från Oculus-butiken. Efter det kommer Samsung att radera alla Samsung XR-konton. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Oculus Link går nu att använda med de flesta USB-kablarna
Använd Oculus Quest som ett Oculus Rift

Facebooks VR-företag Oculus har uppdaterat sin Oculus Link-funktion vilket gör att man nu kan koppla in sitt fristående Oculus Quest-vr-headset lite enklare till datorn. Tidigare var Oculus Quest-användare hänvisade till att använda Oculus egen USB 3.0-kabel för att koppla in Oculus Quest till datorn men nu ska det gå att göra med i stort sett vilken USB-kabel som helst uppger UploadVR. Det innebär att Oculus Quest-användare till exempel kan använda den USB-kabel som skickas med till Questen för att använda denna som ett Oculus Rift och spela upp VR-spel och andra VR-upplevelser via datorn. Oculus varnar dock för att kvaliteten kan försämras beroende på vilken typ av USB-kabel man använder och rekommenderar att man använder en kabel som har stöd för USB 3.0. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in hur Sony följer fingerrörelser i VR
Är detta en prototyp till nästa Playstation Move-kontroll?

Här kan ni kolla in ett klipp på en prototyp till en handkontroll för VR-upplevelser som Sony har tagit fram. Videoklippet är en del av en studie som Sony kallar för "Evaluation of Machine Learning Techniques for Hand Pose Estimation on Handheld Device with Proximity Sensor" i vilken man bland annat undersöker hur man ska kunna följa en spelare fingrar i VR-upplevelser. Det spekuleras nu en hel del om att prototypen som syns i videoklippet ovan kan ligga till grund för en kommande Playstation Move-kontroll till antingen nuvarande Playstation VR eller en framtida version av Sonys VR-konsol. Handlar det om en handkontroll till ett eventuellt framtida PSVR 2 så lär det antagligen dröja ett tag innan vi får testa den. Sony har tidigare sagt att man inte har några planer på att släppa en ny VR-konsol innan man släpper PlayStation 5, något som antagligen kommer att ske i slutet av det här året. Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR
Få lite motstånd i den virtuella verkligheten

De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ryktas vara på gång att köpa NextVR
Sugna på att börja sända VR-arrangemang i coronatider?

9to5Mac har varit i kontakt med källor som uppger att Apple är på gång att köpa upp det amerikanska startup-företaget NextVR, ett företag som vanligtvis pysslar med att streama live-sända arrangemang i VR. NextVR har bland annat tidigare sänt konserter, racingtävlingar och paneldebatter som deras användare har kunnat ta del av i den virtuella verkligheten via ett VR-headset. Enligt 9to5Mac så kommer Apple att betala runt 100 miljoner dollar, lite över 1 miljard svenska kronor, för NextVR. Vad Apple har för eventuella planer med företaget finns det för tillfället inga uppgifter om. Givet den pågående coronapandemin så antar jag att många har märkt att intresset av att träffas, plugga och studera på distans. Företag som NextVR skulle med stor sannolik kunna erbjuda lösningar som åtminstone delvis skulle kunna fylla tomrummet som uppstått på världens sport- och konsertarenor på grund av pandemin. Här nedan hittas en reklamfilm för NextVR. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar
VR-versionen av Second Life får ny ägare

Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HP visar upp nytt VR-headset
En efterföljare till Reverb

HP kommer snart att släppa ett nytt VR-headset och har nu delvis börjat visa upp det i form av små teasers. HP släppte förra året VR-headsetet Reverb för Windows Mixed Reality och det verkar som om även HP:s kommande VR-headset är anpassat för det. I dagsläget finns det inte så mycket mer information tillgänglig om HP:s kommande VR-headset och inte heller i vilken priskategori det kommer att ligga. HP Reverb kostade 600 dollar vilket väl kan kallas någon slags mellanklass när det gäller priser på VR-headset. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm visar upp nytt headset
För att demonstrera sin MR-plattform XR2

I slutet av förra året presenterade Qualcomm sin mixed reality-plattform Snapdragon XR2 5G och nu har man visat upp ett headset vilket kommer att kunna ta del av VR/AR/MR-upplevelser som utvecklats för XR2-kombatibla prylar. Qualcomm har utvecklat headsetet med GoerTek och det är försett med 5G-stöd, 8K-upplösning samt dubbla den GPU- och CPU-kraft som fanns i referensdesignen för headsetet till Qualcomms föregående plattform XR1. Förutom det så har headsetet stöd för sju olika kameror och en IR-läsare som kan följa användarens hand- och huvudrörelser. Headsetet som Qualcomm nu visat upp är framtaget som en så kallad referensdesign vilket innebär att vi konsumenter antagligen aldrig kommer att kunna ta del av det. Qualcomms senaste headset är enbart framtaget för att demonstrera för Qualcomms kunder vad man kan göra med XR2 och hur man bygger headset som är kompatibla med Qualcomms senaste MR-plattform. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du förboka HTC Vive Cosmos Elite
För ynka 11.190 kronor

HTC presenterade nya Vive-enheter förra veckan och nu har den nya värstingen blivit tillgängligt för förbokning. Det handlar förstås om HTC Vive Cosmos Elite som går att förboka via företagets hemsida för 11.190 kronor, vilket ger dig headsetet med den nya frontpanelen med 360-tracking, handkontroller samt två lighthouse-sensorer. Äger du ett Vive Cosmos sedan tidigare och känner dig sugen att lägga vantarna på External Tracking Faceplate, så kommer frontpanelen att bli tillgänglig under andra kvartalet. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

HTC visar upp VR-konceptet Project Proton
Mer brillor än headset

HTC har under dagen levererat massvis med VR-nyheter i form av tillskott i Cosmos-familjen. Detta är dock inte allt då gänget även visat upp ett nytt koncept vid namn Project Proton. Som ni ser på bilderna ovan och under så ser det mer ut som VR-brillor än gedigna headset och enheterna ska vara avsedda för användning med både VR och AR. Project Proton har visats upp i två smaker. Ett allt-i-ett-headset där själva "datordelen" sitter på baksidan av huvudbandet och ett lite nättare med extern processordel som påminner med om ett par glasögon. Båda versionerna är utrustade med kameror riktade framåt som kan användas för antingen inside out-tracking eller som passthrough-kameror. Detta är som sagt prototyper och det lär dröja bra länge innan liknande enheter från HTC börjar rulla ut på marknaden. Det är dock trevligt att se att planer finns att göra VR-headset betydligt lättare och mindre bulkiga. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

HTC visar upp nya VR-headset i Vive Cosmos-familjen
Cosmos Play, Cosmos Elite och Cosmos XR

HTC släppte Vive Cosmos i höstas och nu har tillverkaren meddelat att Cosmos-familjen kommer byggas ut ordentligt i framtiden. HTC har visat upp två nya headset vid namn Cosmos Play och Cosmos Elite samt tillägget Cosmos XR. Cosmos Play beskrivs som ett entry level-headset och är mer eller mindre en lightversion av vanliga Cosmos. Play kör samma inside-out-tracking som vanliga Cosmos, men kommer med fyra i stället för sex kameror för att registrera kontroller och omgivning. Detta lär göra att trackingen inte kommer fungera lika vasst som på Cosmos, men ska enligt HTC fungera finemang i appar som Viveport Video och Angry Birds VR. Cosmos Play skeppas även utan integrerade hörlurar. Utöver det kommer Cosmos Play med samma skärm som vanliga Cosmos med 2880x1700 pixlars upplösning med 110 graders field of view samt uppdateringsfrekvens på 90Hz. Vad Cosmos Play kommer kosta är för tillfället okänt, men förhoppningsvis kommer headsetet inklusive handkontroller ligga på ungefär samma nivå som Oculus Rifts headset. Det andra nya headsetet är Cosmos Elite och som namnet avslöjar är det riktat mot VR-gamers som behöver riktigt vass tracking. Enheten kör inte samma inside-out-tracking som Cosmos, utan är utrustad med External Tracking Faceplate som tillsammans med SteamVR-kompatibla basstationer ska erbjuda mer exakt tracking. Cosmos Elite kommer gå att förboka från och med 4 mars och priset kommer ligga på 11.190 kronor. HTC meddelar även att External Tracking Faceplate kommer kunna köpas separat under årets andra kvartal för 2490 kronor. Plattan kan du använda tillsammans med Cosmos för att få en riktigt bra skärmupplevelse och vass tracking. Den sista nyheten är Vive Cosmos XR som är en ny frontpanel som kommer med tracking-kameror samt två stycken högupplösta passtrough-kameror som låter dig använda Mixed Reality-applikationer av olika slag. Cosmos XR kommer bli tillgänglig till utvecklare under andra kvartalet. Mer information om Cosmos XR och vad man kommer kunna göra med modulen kommer i samband med Game Developers Conference som drar igång 16 mars. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Mamma återförenas med död dotter i VR-upplevelse
Både känslosamt och obehagligt

Här kan ni kolla en ett känslosamt klipp där en mamma i Sydkorea återförenas med sin avlidna dotter i en vr-upplevelse. Den döda dottern har i vr-upplevelsen återskapats som en 3D-modell som både kan röra sig och interagera med mamman. Mamman är försedd med ett vr-headset samt touchkänsliga vr-handskar som ska göra att hon får någon slags känsla av att röra vid något när hon sträcker ut sina händer mot den 3D-modellerade dottern i vr-upplevelsen. Att umgås med avlidna genom olika tekniska lösningar har vi tidigare kunnat få se exempel på i scifi-filmer men nu verkar alltså tekniken vara någorlunda redo att tas i bruk på riktigt. Det här kommer säkerligen att ses som vardagsmat framtiden men för tillfället får jag lite obehagskänslor när jag kollar in det hela. Skulle du vilja träffa dina döda släktingar, vänner eller andra i VR-upplevelser? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Återuppbyggnaden av Notre Dame blir VR-dokumentär
Visas på Oculus TV

Oculus har släppt en VR-dokumentär om Notre Dame, som ju brann i april förra året. Vi får se bilder både från innan och efter branden blandat med nyhetsinslag och intervjuer. Rebuilding Notre Dame finns nu på Oculus TV. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Panasonics vr-brillor är rätt så steampunkiga
Ser nästan ut som ett par riktiga glasögon

Panasonic har visat upp konceptet "VR Eyeglasses" vilket är ett par vr-glasögon som ser betydligt mycket smidigare ut än många av de vr-lösningar som finns på marknaden idag. Panasonic har utvecklat konceptet tillsammans med företaget Kopin Corporation och enligt Panasonic ska det vara det första vr-hedsetet som har stöd för HDR-visning av materialet som spelas upp. Den lilla formfaktorn gör dock att man även använt lite mindre OLED-skärmar i glasögonen, något som gör att konceptet för tillfället bara har ett betraktningfält (FoV) på cirka 70 grader. Panasonic säger dock att detta kan komma att ersättas med skärmar som ger ett FoV på 100 grader. VR Eyeglasses väger bara 150 gram vilket är en fjärdedel av vad till exempel Oculus Quest väger. I dagsläget måste VR Eyeglasses kopplas via sladd till en dator för att ta del av VR-upplevelser men Panasonic siktar på att göra dem trådlösa i framtiden. Panasonic verkar inte ha några planer på att släppa VR Eyeglasses i brådrasket och uppger att något liknande det man nu visar upp på CES-mässan i Las Vegas som tidigast kommer att släppas någon gång under 2021. Tumnagel
52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

VRgineers visar VR-headset med 8K-upplösning
XTAL ska användas för att utbilda piloter och astronauter

VR-företaget VRgineerss har utvecklat en ny version av sitt professionella VR-headset XTAL vilket man tagit med sig till Las Vegas och nu visat upp på CES-mässan. Den nya versionen av XTAL kör enligt VRgineers 8K-upplösning via två stycken LCD-skärmar med 4K-upplösning, något som antagligen kan diskuteras om det ska definieras som 8K-upplösning. Vidare har den nya versionen av XTAL stöd för att både följa användarens ögon- och handrörelser. VRgineers har utvecklat den nya versionen av XTAL tillsammans med det amerikanska flygvapnet och den amerikanska flottan. De kommer därför att bli de första som börjar använda XTAL tillsammans med sina VR-applikationer för att utbilda piloter och sjömän. XTAL ska även vara anpassat för att kunna användas för utbildning av framtidens astronauter. XTAL verkar vara ett riktigt bra VR-headset men då VRgineers vill ha 7900 dollar, motsvarande cirka 75.000 kronor, för den nya versionen av VR-headsetet är det nog få privatpersoner som kommer att införskaffa detta. Här nedanför kan ni kolla in när VRUpload tog sig en närmare titt på XTAL på CES-mässan häromdagen. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på Oculus Quest handföljning
Verkar fungera utmärkt

Häromdagen släppte Oculus en uppdatering till sitt vr-headset Oculus Quest vilket gjorde det möjligt för Oculus Quest att följa användarens hand- och fingerrörelser utan att använda några externa kontroller, kameror eller sensorer. Oculus Quest blir därmed det första fristående vr-headsetet på marknaden som klarar av att följa användarens händer och i klippet ovan har Virtual Reality Oasis kollat in det hela lite närmare. I dagsläget är det egentligen bara några av Oculus egna appar och vr-headsetets menysystem som har stöd för att följa användarens fingrar och händer. Oculus kommer dock att släppa en SDK till utvecklare nästa vecka så det lär dyka upp stöd för hand- och fingerföljning även i vr-upplevelser och spel från andra utvecklare så småningom. Virtual Reality Oasis är imponerade av hur bra det hela fungerar i sitt något begränsade test. De ser bland annat en framtid där till exempel hörselskadade och döva personer skulle kunna använda Oculus Quest för att kommunicera via teckenspråk i den virtuella verkligheten i framtiden, något som antagligen skulle kunna bli en "killer app" för den något begränsade målgruppen. Virtual Reality Oasis säger vidare att man ser fram emot när det börjar komma lite fler upplevelser och spel till Oculus Quest där hand- och fingerföljning utnyttjas mer. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Quest kan nu följa spelarens händer själv
Blir första VR-headsetet som fixar det

Under årets Oculus Connect-konferens meddelade företaget att deras fristående VR-headset Oculus Quest skulle få stöd att följa användarens händer utan externa kontroller, kameror, sensorer eller annat nästa år. Det verkar dock som om arbetet med detta gått snabbare än vad man tänkt och nu har Oculus släppt stöd för att följa användarens händer med Oculus Quest. Det innebär rent praktiskt att Oculus Quest-användare nu kan skippa externa spelkontroller och kontrollera en del vr-upplevelser med sina händer och fingrar vilket ni kan kolla in exempel på i videoklippen här. I klippet nedan kan ni bland annat kolla in hur det skulle kunna se ut att titta in Instagram i VR med Oculus Quest. Oculus skriver själva om den nya funktionen i Oculus Quest: "In this initial release, you can use your hands to navigate and interact within Quest’s Home interfaces like Library and Store, plus in select first-party apps like the Oculus Browser and Oculus TV. You can even set your floor height for a stationary Guardian boundary using your hands—no controller necessary. To switch between your hands and Touch controllers, just use the new toggle switch in your Oculus Home menu." Nästa vecka kommer Oculus att släppa en SDK för utvecklare som själva vill implementera handföljning utan kontroller i sina vr-spel och vr-upplevelser. Har du själv ett Oculus Quest och vill testa handföljning så krävs det att du installerar v12 av Oculus programvara samt aktiverar handföljnings-funktionen under "Experimental Features" i inställningsmenyn. Tumnagel
43.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här kommer trailern för Twin Peaks VR
Kolla in David Lynch märkliga värld i virtual reality

Förra året blev det klart att David Lynch episka tv-serie Twin Peaks skulle bli en vr-upplevelse och här är en första trailern för den. Det är David Lynch och tv-kanalen Showtime som tillsammans med spelutvecklaren Collider Games har utvecklat Twin Peaks VR. Det kommer att dyka upp material från samtliga tre säsonger av tv-serien och de som är bekanta med dem kommer att få återstifta bekantskapen med diverse miljöer från tv-serien. Twin Peaks VR släpps på Steam till Oculus Rift, Oculus Rift-S, HTC Vive samt HTC Vive Cosmos någon gång senare den här månaden. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook köper VR-företaget Beat Games
Utvecklarna bakom Beat Saber

Facebook verkar, till skillnad från Google, fortsatt tro att virtual reality förr eller senare kommer att slå igenom hemma i vardagsrummen och nu köper Facebook upp VR-studion Beat Games. Beat Games kommer framöver att fortsätta som fristående spelstudio under Facebooks VR-företag Oculus paraply. Beat Games har utvecklat vr-spelet Beat Saber vilket är ett av de mest kända och omtalade vr-spelen på marknaden. Oculus innehållschef Mike Verdu skriver i ett blogginlägg angående Oculus uppköp av Beat Games: "Beat Games’ accomplishments are already impressive, but Facebook and the Beat Games team know that there is so much more that can be done across VR, games, and music. They have only scratched the surface with Beat Saber in terms of social features, new modes, music, and more. We are thrilled to join forces to see where this talented team takes VR gaming in the future." När det gäller Beat Sabers framtid så ser det fortsatt ut som om det efterlängtade 360-läget till spelet ska släppas nästa månad. Huruvida kommande versioner av Beat Saber och framtida VR-spel från Beat Games kommer att bli exklusiva för Oculus finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas lite gameplay från Beat Saber. Tumnagel
27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryska bönder testar vr-upplevelser för mjölkkor
Hoppas det kan göra kossorna lite lugnare

Moscow Times rapporterar att lokala bönder har testat att låta deras mjökkor att ta del av VR-upplevelser för att se om detta på något sätt ska kunna förbättra kossornas mjölkproduktion. Det hela låter kanske lite galet men redan idag används olika typer av vr-upplevelser till olika typer av kognitiv terapi för människor som behöver det. I ett tidigt test uppger man att kossorna som testat VR blev mindre ängsliga och att stämningen i hjorden överlag ska ha blivit bättre. I en andra fas i testet ska veterinärer, bönder och forskare nu undersöka hur vr-upplevelserna påverkar kossornas mjölkproduktion. Det finns tidigare forskning som påvisar att kossors mjölkproduktion förbättras om de känner sig lugna och vistas i en trygg miljö, något som kanske VR-upplevelserna kan hjälpa till med. Tumnagel
22.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oculus Link släppt i betaversion
Spela Oculus Rift-grejer på Oculus Quest

Facebooks VR-företag Oculus har nu släppt mjukvaran Oculus Link i en betaversion, en uppdatering till det fristående vr-headsetet Oculus Quest som gör det möjligt att använda detta tillsammans med en kompatibel dator. Det innebär i praktiken att Oculus Quest kommer att fungera som ett Oculus Rift och få möjlighet att ta del av VR-upplevelser som är utvecklade för Rift. Då Quest har en upplösning på 2880x1600 pixlar, Rift har en upplösning på 2560x1440, så kanske det kan bli en schysst upplevelse. I ett blogginlägg skriver Oculus: "At OC6, we introduced Oculus Link—a new way to access Rift games and experiences from a gaming PC on Oculus Quest. Today, we’re excited to share that Oculus Link software is rolling out in beta, so you can now enjoy AAA PC VR games like Asgard’s Wrath and Stormland on Quest. Oculus Link lets you explore the richness of the Rift content library when connected to a PC, while keeping the untethered portability of Quest on the go—the choice is yours." I blogginlägger skriver Oculus också att man snart kommer att börja sälja fem meter långa specialtillverkade optiska kablar som ska vara anpassade för att koppla Oculus Quest till en dator. De kommer att kosta 80 dollar när den släpps i slutet av året. Här nedanför hittas ett klipp där YouTube-kanalen "Virtual Reality Oasis" testar Oculus Link med Oculus Quest. Den rekommenderas att kolla igenom om du själv tänker testa Oculus Link då man får lite tips om vilken hårdvara, kablar och annat som passar bäst med betaversionen av Oculus Link. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google Cardboard blir open source
Efter det att Google fimpat VR-satsningen Daydream VR

För fem år sedan presenterade Google sina billiga vr-brillor Google Cardboard, ett par billiga VR-brillor i kartong, och nu meddelar Google att man släpper specifikationer och kod till detta som öppen källkod. Det innebär att utvecklar fortsatt kan utveckla vr-upplevelser till Google Cardboard utan att vara beroende av support från Google. Anledningen till att Google nu open sourcear Cardboard misstänks bero på att Google håller på att skala ner sina satsningar på virtual reality. Förra månaden bekräftade Google bland annat att man skrotar sin vr-satsning Daydream VR, en satsning som man lanserade 2016. När nu Google släpper Cardboard som öppen källkod innebär det att vr-utvecklare fortsatt kan utveckla vr-upplevelser som använder Google Cardboard, eller andra vr-headset med stöd för Cardboard-upplevelser, utan att vara beroende av Google Cardboards app. Något som ytterligare indikerar på att Google verkar vara på väg att lämna VR-marknaden helt och hållet. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0