m
Artiklar i kategorin Pryl / Drönare

AquaMAV tar sig fram i både i vattnet och i luften
Lite som en flygfisk

Här kan ni kolla in en slags drönare som är utvecklad av Imperial College Londonx27s Aerial Robotics Lab vilken kan ta sig fram både i vattnet och under korta stunder även i luften. Drönaren kallas för AquaMAV och som synes i klippet ovan så kan den hoppa upp ur vattnet, hopp som kan få drönaren att färdas upp till 26 meter i luften. Detta åstadkom genom att drönaren blandar kalciumkarbid med vatten vilket skapar acetylengas. Denna gas skicks sedan vidare till en förbränningskammare med vatten och luft. När detta sedan antänds så uppstår en liten explosion som tvingar ut vattnet från förbränningskammaren och skapar en jetstråle som får drönaren att hoppa upp ur vattnet. Forskarna som har utvecklat AquaMAV tänker sig att den skulle kunna användas när man till exempel vill samla in svåråtkomliga vattenprover efter till exempel naturkatastrofer. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Silent Arrow är en leveransdrönare för paket på över 700 kilo
Avsedd för militärt bruk

Det amerikanska flygföretaget Yates Electrospace Corporation (YEC) har utvecklat en ny drönare avsedd för tunga leveranser och denna har man nu visat upp på försvarsmässan Defence & Security Equipment International (DSEI) i London. Den stora leveransdrönaren heter Silent Arrow GD-2000 och ska kunna transportera leveranser på upp till 740 kilo. Räckvidden ska ligga på lite över 60 kilometer. YEC tänker sig primärt att Silent Arrow skulle kunna användas istället för det som kallas Joint Precision Airdrop System (JPADS). JPADS är när man släpper material från flygplan som man guidar via GPS-styrda fallskärmar till rätt plats. Enligt YEC skulle man kunna kapa kostnaden med hälften om man började använda Silent Arrow för att leverera material till krigszoner istället för att använda JPADS. Andra fördelar som framhålls är att det skulle vara enklare att dölja och skydda leveranser med drönare än med fallskärmar och de ska även vara enklare att styra till en exakt landningsplats än vad de GPS-styrda fallskärmarna är. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snygg drönarfilm från Liseberg
Drönare förföljer Helix

Här kan ni kolla in en schysst drönarfilm som drönarflygaren Viggo Koch spelade in när han följde efter åkattraktionen Helix på Liseberg, något som jag antar kräver en hel del skills för att genomföra. Tumnagel
76.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parrot släpper drönaren Anafi FPV
En Anafi-drönare med inkluderat headset

Förra året släppte den franska drönartillverkaren Parrot modellen Anafi och nu återlanseras denna som Anafi FPV, i stort sett samma drönare men där ett headset för "First Person View" inkluderas. Det innebär att användaren kan se vad drönarens kamera ser vilket antagligen gör det både lite roligare och mer spännande att flyga med den. Anafi-drönaren har en kamera på 21 megapixlar som kan filma i 4K och har 3x zoom. Den sammanlagda vikten på drönaren ska ligga på 283 gram och batteritiden ligger på runt 25 minuter per laddning. I headsetet visa även information om återstående batteritid, hastighet och annan information om drönaren som kan vara intressant för operatören att ta del av. Parrot kommer att börja sälja Anafi FPV någon gång de här månaden. Den kommer att kosta cirka 800 euro vilket kan jämföras med föregångaren Anafi, som saknade FPV-headset, som kostade 700 euro när den började säljas förra året. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter flyger runt på Helsingfors flygplats
Första flygturen av en octadecacopter på en aktiv flygplats

Tyska Volocopter påstår nu att de är de första som flugit en elektrisk octadecacopter på en aktiv flygplats. Flygplatsen var flygplatsen i Helsingfors där testpiloten Damian Hischier flög runt lite i harmoni med andra flygplan. Ett klipp på hur testuren såg ut kan du se i klippet ovan. Volocopter hoppas kunna erbjuda taxiturer med sina flygmaskiner så tidigt som 2023. Tumnagel
40.2°
+
Frode Wikesjö
0

Drone Racing League släpper sin proffsdrönare på marknaden
Nu kan alla köpa DRL Racer4 Street

Igår kickade den fjärde säsongen av Drone Racing League igång och den drönarmodell som kommer att användas under årets säsong kommer nu att gå att köpa av alla som är intresserade av det. Modellen kallas för DRL Racer4 Street och ska vara någorlunda identisk med de drönare som används i proffsligan. Elektroniken ska ha byggts om något så att köparna ska kunna använda fler typer av kontroller till drönarna och vissa delar har ersatts till sådana som enklare går att hitta som tillbehör i händelse av att de skulle behöva repareras. DRL Racer4 Street är en FPV-drönare som har en topphastighet på närmare 150 km/h. Batteriet ligger på 2200 mAh men det framgår inte hur länge drönaren håller sig i luften på en laddning. Jag antar att det inte handlar om något överdrivet långa perioder givet hur snabbt dessa tävlingar oftast avgörs. Drönarna är dessutom försedd med en mängd LED-lampor som som lyser upp drönarens framfart. Skulle du själv vara sugen på en DRL Racer4 Street-drönare så crowdfundas dessa nu på Kickstarter. Där kostar de 600 dollar och leverans är sagd ska ske i april 2020. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland visar upp sin nya militärdrönare
Okhotnik jungfruflygning uppges ha gått bra

I veckan var det dags för Rysslands senaste militärdrönare och här kan ni kolla in hur det såg ut när drönaren Okhotnik (jägare) lyfte mot skyarna för första gången. Drönaren har en räckvidd på runt 5000 kilometer vilket gör att den skulle kunna flyga över Atlanten utan bränslepåfyllning. Så långt flög den dock inte under veckan testflygning då den tog sig till cirka 600 meters höjd och flög runt där i cirka 20 minuter. Den obemannade Sukhoi S-70 "Okhotnik" väger runt 20 ton, har ett vingspann på cirka 15 meter och en topphastighet på runt 1000km/h. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ordentlig genomgång av DJI Digital FPV System
Rotor Riot recenserar DJI:s digitala styrsystem

Förra veckan presenterade DJI sitt styrsystem "Digital FPV System" där man använder ett headset för att se samma saker som drönaren "ser" och nu har Rotor Riot tagit sig en ordentligt titt på det. Enligt DJI själva ska deras digitala system kunna leverera video på samma avstånd som analoga motsvarigheter men med betydligt mycket högre bildkvalitet. Enligt Rotor Riots recension verkar det vara något som stämmer och man verkar överlag rätt så imponerade av DJI Digital FPV System, en produkt som Rotor Riot även säljer själva är väl bäst att tillägga. DJI FPV System säljs i två olika versioner. FPV Experience Combo som kostar 819 dollar innehåller headsetet, två FPV-kameror samt alla antenner och kablar som krävs. För 929 dollar får man Fly More Combo vilket är ett paket som bara har en FPV-kamera men där även handkontrollen ingår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI presenterar Digital FPV System
Om du vill ha lite bättre koll på din drönare "ser"

Idag visade det kinesiska drönarföretaget DJI upp ett något som man kallar för Digital First Person Viewing (FPV) Transmission System med vilket drönarpiloter kan se samma sak som drönaren "ser" uppe i luften. Det handlar om ett headset som har möjlighet att ta emot video i HD-upplösning från drönaren på upp till cirka 4 kilometers avstånd samt en tillhörande kamera som filmar det drönaren ser. Det går att spela in det som drönaren filmar på ett microSD-kort i headsetet och det går även att spela upp repriser direkt i headsetet om man skulle känna för det. Enligt DJI ska deras Digital FPV System vara det enda digitala systemet på marknaden som levererar video lika snabbt som de analoga motsvarigheterna som finns på marknaden. Det innebär att systemet är lika snabbt som de analoga varianterna samtidigt som kvaliteten på videoströmmen är betydligt mycket högre än vad som är möjligt att leverera i liknande analoga system. DJI FPV System säljs i två olika versioner. FPV Experience Combo som kostar 819 dollar innehåller headsetet, två FPV-kameror samt alla antenner och kablar som krävs. För 929 dollar får man Fly More Combo vilket är ett paket som bara har en FPV-kamera men där även handkontrollen som syns i videoklippet nedan ingår. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare som anpassar storleken
Tuff grej

Här kan du kolla in drönaren Passively Morphing Quadcopter som tagits fram av ett forskarteam på University of Californias High Performance Robotics Laboratory. Detta är den första quadcoptern som kan anpassa sin storlek medan den flyger utan att behöva någon extra kraft eller hårdvara. Den funkar så att varje arm är kopplad till en fjäder som drar ihop dem. Men när propellrarna drar igång dras armarna ut och gör därmed drönaren lite större. Men så fort propellrarna drar längre så gör fjädrarna att drönaren blir mindre igen. Så genom att låta motorn stanna någon sekund kan drönaren ta sig genom mindre öppningar. Man måste dock nog vara rätt duktig om man ska klara av dessa manövrar, något som klippet ovan starkt antyder. Tumnagel
41.5°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du köpa en eldkastare till din drönare
Om du vill göra den lite mer skräckinjagande

Idag börjar det amerikanska företaget ThrowFlame sälja ett kit med vilket man kan fästa en eldkastare på sin drönare. Man kallar det hela för TF-19 WASP och eldkastaren ska ha möjlighet att träffa föremål som befinner sig upp till cirka åtta meter från drönaren. Drönarens tank rymmer cirka 3,8 liter bränsle som ska kunna producera en eldstråle i sammanlagt hundra sekunder. Det finns antagligen lite olika anledningar till varför man skulle vilja ha en eldkastare på sin drönare men man skulle till exempel kunna använda den för att rensa bort skräp från elledningar, ogräsbekämpning samt att elda upp getingbon och annat man irriterar sig på. ThrowFlame TF-19 WASP kostar 1500 dollar. Då tillkommer givetvis kostnaden för en drönare med tillräcklig prestanda för att lyft det hela. I videoklippet nedan använder man drönaren DJI S1000 som med tillhörande kontroll kostar upp emot 2600 dollar skriver The Verge. ThrowFlame erbjuder även modifierade drönare för montering av eldkastaren och dessa kostar allt från 1000 till 10.000 dollar styck. Tumnagel
29.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT testar drönare försedda med både vingar och rotorer
Hybriddrönare kan både glidflyga och hovra i luften

Forskare på amerikanska MIT-CSAIL har utvecklat en plattform för drönarhybrider vilket man hoppas ska kunna leda till att mer bränsleeffektiva sådana utvecklas i framtiden. Hybriddrönare är försedda med både vingar och rotororer vilket gör att de kan lyfta och landa vertikalt för att sedan ta sina vingar till hjälp när den ska flyga. Drönarna påminner om så kallade VTOL-flygplan och tanken bakom drönarna är att dessa ska bli mindre bränslekrävande under flygning samtidigt som de behåller samma precision som drönare med enbart rotorer har. Forskarna på MIT-CSAIL har fokuserat på att utveckla ett system som ska kunna anpassa hybriddrönare för att effektivt ta sig fram baserat på deras faktiskt design. Tanken är att plattformen ska kunna användas av drönar-utvecklare som inte vill ta fram ett sådant drivsystem helt från scratch. I klippet nedan kan ni kolla in lite exempel på hybriddrönare som är försedda med olika antal vingar och rotorer samt kolla in hur det ser ut när man testar dem. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flybotix tefats-drönare har bara två propellrar
Gör att den kan flyga längre

Det schweiziska företaget Flybotix har visat upp en experimentell drönare som ser lite annorlunda ut än de drönare vi vanligtvis skriver om. Den än så länge namnlösa drönaren påminner lite om ett flygande tefat och tar sig fram med enbart två rotorer. Det två rotorerna gör att drönaren är energisnålare än så kallade quadrokoptrar som använder sig av fyra rotorer. Det innebär att Flybotix drönare kan flyga dubbelt så länge på samma batterikapacitet som jämförbara quadrokoptrar. Vanligtvis skulle man offra lite av drönarens stabilitet och manöverbarhet med det färre antalet rotorer men Flybotix har utvecklat ett system som man säger automatiskt ska stabilisera drönaren under flygningen. Flybotix, som startade på det Schweiziska universitetet École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), ser att drönare som dessa till exempel skulle kunna användas för att inspektera platser på anläggningar där människor har svårt att komma åt eller där det är för farligt för människor att vistas. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sjukhus i Göteborg börjar testa drönare
Kan spara mycket tid vid leveranser av blod

GP rapporterar att det svenska drönarföretaget Everdrone som vi skrivit om lite tidigare har inlett ett samarbete med Mölndals sjukhus och Sahlgrenska i Göteborg. De tre kommer nu att börja testa att skicka blod mellan de både sjukhusen med hjälp av Everdrones drönarsystem. Enligt Everdrones vd Mats Sällström ska detta vara första gången som Transportstyrelsen gett tillstånd för någon att flyga drönare utom synhåll i stadsmiljö skriver GP. Vidare säger Sällström: "Vi har haft ögonen på just det här, att kunna använda drönare inom vården. Där man har lätta laster, låg vikt, ibland brådskande och ofta värdefull last i form av blod eller blodprover. Det lämpar sig väldigt bra för drönartransporter." I dag sker det nästan 7500 transporter av blod om året mellan de tre sjukhusen Sahlgrenska, Mölndals sjukhus och Östra sjukhuset i Göteborg. Man tror sig kunna snabba upp leveranstiderna på dessa med mellan 50 - 70 procent om samtliga dessa transporter skulle genomföras av drönare. I klippet ovan snackar Everdron lite mer om sitt drönarsystem generellt. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare målar graffiti
Måla på!

Klipp från en italiensk designfirma som lyckades måla lite graffiti med hjälp av fyra drönare. Det tog drönarna tolv timmar att göra klart målningen som är 14 meter bred och tio meter hög. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Uber och McDonalds börjar leverera mat med drönare
Ska börja testas i San Diego i sommar

Den här veckan arrangerade Uber sin konferens Uber Elevate där man bland annat visar upp hur man tror att transporter kommer att ske i framtiden. Tidigare i veckan har man bland annat visat upp hur interiören i Ubers framtida flygtaxis ska se ut. Ett annat projekt man presenterade var en tjänst där Uber Eats ska börja leverera mat från McDonalds med hjälp av drönare. Försök med detta ska dra igång i San Diego nu i sommar. Drönarna kommer dock inte att flyga ända fram till beställarens dörr. Istället kommer maten levereras till särskilda landningszoner i San Diego och där kommer ett traditionellt Uber Eats-bud plocka upp maten och leverera maten den resterande biten. Att beställa drönarmat från McDonalds via Uber Eats kommer att kosta ungefär lika mycket som deras budtjänst vanligtvis kostar i staden, runt 8,50 dollar, motsvarande cirka 80 kronor. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

En närmare titt på framtidens leveransdrönare
Jättedrönare kommer att sköta logistiken i framtiden

I framtiden kommer mycket av våra prylar levereras till oss, affärer, lager och andra ställen med hjälp av autonoma fordon, både på marken och i luften. När det kommer till autonoma leveranser via luften har vi redan fått se exempel på från till exempel Amazon, Google och Zipline. I dessa fall har det hittills hamnat om mindre drönare som kan leverera paket på upp till några kilo men i framtiden siktar flera företag på att skala upp drönar-modellerna ordentligt. The Verge har tittat lite närmare på vad som kanske kan komma att bli autonoma leveransdrönare i framtiden. Dessa kan väl någorlunda liknas vid mindre flygplan eller de drönare som används av till exempel den amerikanska militären. Det handlar om jättedrönare från välkända Boeing och de kanske lite mindre kända företagen Natilus, Sabrewing och Elroy Air. Drönarna som dessa företag utvecklar inför framtidens autonoma flygvärld kommer att ha kapacitet att autonomt transportera grejer som väger över 200 kg. Drönarnas räckvidd uppges bli över 150 kilometer och det snackas om hastigheter på över 300 km/h. Att vi går mot en framtid där de flesta av våra fordon kommer att bli självkörande är nog de flesta bedömare överens om. Huruvida det blir något av de här företagen som kommer att dominera luften med sina självkörande maskiner återstår att se. Det lär nog dyka upp en del konkurrenter framöver då det bedöms att den autonoma flygindustrin kommer att omsätta runt 1,5 biljoner dollar 2040. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon visar upp ny drönare
Ska kunna leverera grejer på under en halvtimma

Det har nu gått över fem år sedan Amazon avslöjade sina planer på att börja leverera varor med drönare till sina kunder. Nu har man visat upp en ny drönarmodell avsedd för det ändamålet. Den nya drönaren är en slags hybrid mellan en traditionell drönare och ett flygplan vilket kanske mest påminner om ett så kallat VTOL-flygplan. Det innebär att drönaren kommer att ha möjlighet att lyfta och landa vertikalt men när den väl är i luften tar den hjälp sina vingar för att ta sig fram. Amazon har som en första målsättning med sina leveransdrönare att dessa ska kunna transportera varor på upp till lite över två kilo på under en halvtimma till kunder som bor inom ett avstånd på upp till cirka 25 kilometers avstånd från upphämtningsplatsen. När vi kan få se drönare från Amazon Prime Air i kommersiell trafik finns det än så länge inga uppgifter om. Tekniskt sett är det nog inget som hindrar Amazon från att dra igång en sådan tjänst redan idag men då sådana tjänster även påverkar annan flygtrafik krävs givetvis tillstånd från olika myndigheter beroende på var Amazon har tänkt att flyga med sina drönare. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI presenterar drönarplattformen DJI Storm
Proffsdrönare kommer med eget filmcrew och lastbil

DJI har lanserat en ny drönarplattform som man kallar för DJI Storm vilken riktar sig till filmare som ställer höga krav på sin utrustning och kvaliteten på filmmaterialet som levereras. DJI Storm är försedd med åtta stycken rotorer och kan lyfta kameror och annat som väger upp till 18,5 kilo. Topphastigheten ligger på 80 km/h och den kan hålla sig flygande i 15 minuter med 12 kilos last på en batteriladdning. I dagsläget verkar DJI Storm vara reserverad för kunder till DJI:s fotograftjänst DJI Studio Custom Aerial Cinematography Service skriver The Verge. Vad det kostar att köpa eller hyra DJI Storm framgår inte och jag antar att det handlar om en individuell prissättning beroende på vilka krav kunden har när det gäller personal till drönaren, vilka kameror som ska användas och annat. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snyggt drönarfyrverkeri i Kina
Running man

Här är ett kort klipp från en flyguppvisning med drönare som genomfördes i den kinesiska staden Tianjin i samband med att staden stod värd för World Intelligence Congress för två veckor sedan. Det handlar om 500 stycken drönare som koordinerats att flyga i olika formationer för att skapa olika mönster och figurer på natthimlen, bland annat något som ser ut som en gubbe som springer över himlavalvet. World Intelligence Congress arrangerades under fyra dagar och 1400 forskare, företagsledare samt andra verksamma inom artificiell intelligens från över 40 olika länder deltog. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI:s drönare blir svårare att flyga in i flygplan och helikoptrar
Förses med sensorer som upptäcker saker som är i vägen

Det kinesiska drönarföretaget DJI meddelade igår att deras framtida drönare kommer att förses med sensorer som gör att det blir omöjligt, eller i alla fall väldigt svårt, att omedvetet köra in drönarna i flygplan och helikoptrar som kommer i drönarnas väg. Det handlar om så kallade ADS-B-sensorer (Automatic Dependent Surveillance Broadcast) som via satellit håller koll på var olika flygande fordon befinner sig i luften. Dessa sensorer finns även installerade på många flygplan och kommer att bli obligatoriska på för alla amerikanska och europeiska flygbolag nästa år. DJI kallar systemet för AirSense och det kommer att göra drönarpiloten medveten om att det finns andra flygmaskiner i dess närhet. Systemet kommer dock inte att ta över kontrollen från piloten så det är fortsatt upp till denne att styra drönaren bort från andra fordon som eventuellt kommer i dess väg. DJI har redan installerat AirSense i sina lite mer professionella drönarmodeller Matrice 200 samt Mavic 2 Enterprise men från och med nästa år kommer även alla deras modeller som väger över 250 gram förses med detta. Här nedan hittas en video på hur AirSense fungerar samt en illustration från företaget Aireon som utvecklar system som håller koll på flygmaskiner med ADS-B-sändare. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönaren Flying Star kan även ta sig fram på land
Har hjul på sina vingar

Här kan ni kolla in en rätt ball drönare som utvecklats på det israeliska Ben Gurion-universitetet. Som synes i videon ovan så kan drönaren både flyga och ta sig fram hjälpligt på land. Man kallar drönarebn för Flying Star, eller FSTAR, och när den närmar sig marken så fäller den bara ner sina vingar och börjar rulla med hjälp av hjulen som finns fastsatta på dessa. Tanken bakom drönare och robotar som dessa är att de ska kunna ta sig fram på marken och flyga över eventuella hinder de inte kan ta sig över på annat sätt. I videoklippet ovan kan ni kolla in lite av vad FSTAR klarar av. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu varnar USA för kinesiska drönare
Misstänker att kinesiska staten kan ta del av deras data

Efter det att USA:s regering förbjudit ett 60-tal företag att sälja grejer till kinesiska Huawei ser konflikten mellan USA och Kina ut att trappas upp på daglig basis nu för tiden. Nu har amerikanska Department of Homeland Security (DHS) gått ut med en varning för att använda hobbydrönare från kinesiska drönarföretag på grund av säkerhetsrisker. DHS misstänker att kinesiska myndigheter och säkerhetsorganisationer kan ta del av data som registrerats av drönare som sålts av kinesiska företag. DHS säger till CNN att man har: "strong concerns about any technology product that takes American data into the territory of an authoritarian state that permits its intelligence services to have unfettered access to that data." DHS nämner inga tillverkare av drönare men då kinesiska DJI står för 80 procent av alla drönare som säljs på den amerikanska marknaden så kan man väl misstänka vilket företaget DHS har i åtanke. USA:s militär förbjöd redan 2017 drönare från DJI för att man var oroliga över var datan från dessa till slut kunde hamna. Tumnagel
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wing börjar med drönarleveranser i Finland
Premiär för Alphabets drönartjänst i Helsingfors nästa månad

Förra månaden började Alphabets drönarföretag Wing leverera grejer i Australien med hjälp av sina drönare och nu meddelar företaget att man kommer att inleda en liknande satsning i Finlands huvudstad Helsingfors nästa månad. Alphabet meddelade i slutet av förra året att Wing skulle börja testa drönarleveranser i Helsingfors och nu i veckan genomförde den första testleveransen vilken ni kan kolla in i den inbäddade tweeten nedan. Med start nästa månad kommer Helsingfors-bor i stadsdelen/området Vuosaari kunna beställa mat från varuhuset Herkku eller det populära cafét Cafe Monami skriver Wing i ett blogginlägg. Wing uppger att en drönarleverans till boende i Vuosaari förväntas ta runt tio minuter. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

DJI kommer visa upp nytt 15 maj
Dags för ubåtsdrönare?

DJI har sedan en tid tillbaka levererat flera olika sorters drönare som kan flyga i luften samt diverse enheter och tillbehör som låter användare få stabil video på marken. Nu verkar det vara dags gå ännu mer ner på djupet. DJI har meddelat att de kommer hålla låda 15 maj klockan 15:00, men vad som kommer visas är aningen oklart. Som en liten teaser har DJI slängt upp en bild på en kvinna som tar ett dopp med taglinen "Unleash your other side", vilket kan hinta om någon form av vattentät kamera, eller möjligtvis en ubåtsdrönare. Hur som helst. Skriv ner 15 maj klockan 15:00 i kalendern om ni är sugna på att ta del av DJI-nyheter. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Drönare levererar donerad njure
Transplantationen uppges ha gått bra

Vi har de senaste åren sett flera olika exempel på drönarleveranser där man levererat allt från burritos till blodplasma och nu har man för första gången levererat ett organ avsett för transplantation med hjälp av en drönare. Det handlar om njure som donerats från en person på amerikanska Baltimorex27s St. Agnes Hospital som sedan flögs till University of Maryland (UMD) med hjälp av en drönare. Det ska ha handlat om en flygtur på lite över fyra kilometer som tog cirka tio minuter. Njuren ska sedan ha transplanterats till en behövande patient och operationen beskrevs efteråt som lyckad. Anledningen till att man har börjat testa drönare för organdonationer är för att det ibland ska ha skett förseningar i leveranserna när dessa skickas på traditionellt sätt. Teamet på UMD ska ha genomfört 44 stycken testflygningar under 700 timmars tid innan man kände sig tillräckligt säkra på att testa det hela med ett levande organ. Här nedanför kan ni kolla in ett klipp från när testet genomfördes. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ziplines drönare börjar leverera medicin i Ghana
Ytterligare ett afrikanskt land får drönarleveranser

För snart tre år sedan började det amerikanska startupföretaget Zipline International leverera blod och mediciner med hjälp av sina drönare i det afrikanska landet Rwanda. Sedan dess har man dragit igång verksamhet även i Tanzania och nu meddelar företaget att deras drönare ska börja flyga i det västafrikanska landet Ghana. Det här gör Ziplines drönarnätverk till världens största drönarnätverk för medicinsk utrustning. När man ni drar igång sin verksamhet i Ghana så kommer man att leverera blodprodukter, medicin och över 170 stycken olika vacciner till 2500 vårdinrättningar. Dessa servar tillsammans nästan 22 miljoner i de afrikanska länderna där Zipline har verksamhet. Förra året uppgavs det att Ziplines drönare är de snabbaste leveransdrönarna i världen. Enligt företaget så ska man till exempel kunna leverera blod eller önskad medicin till en vårdinrättning inom en halvtimma efter att de skickat in en beställning via sms. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wing börjar med drönarleveranser i USA
Blir första företaget som får tillstånd att göra det

Alphabets drönarföretag Wing har fått tillstånd av den amerikanska flygmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration) att börja leverera varor med drönare vilket gör företaget till det första i USA som får tillstånd att göra det. Wing planerar nu, i ett nära samarbete med FAA, att börja leverera varor med hjälp av drönare i den amerikanska delstaten Virginia. Företaget har redan testat att leverera grejer med hjälp av drönare i delstaten och letar nu efter företag som kan tänka sig att börja leverera sina varor med hjälp av drönare till sina kunder. Project Wing, som Wing ursprungligen kallades, drogs igång av Alphabets dotterföretag Google 2014. Sedan dess har man bland annat testat sina drönare i Finland och i början av den här månaden fick man även tillstånd att börja flyga sina drönare i Australien. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alphabet börjar med drönarleveranser i Australien
Få mat, kaffe och läkemedel från luften med Wing

Det har nu snart gått fem år sedan Google X presenterade drönarprojektet Project Wing och nu ser det ut som om Googles moderföretag Alphabet kommer att börja använda drönarna kommersiellt. Alphabet lanserar nu en drönartjänst i Australien där ett hundratal hushåll i närheten av landets huvudstad Canberra nu kommer att kunna få en del grejer levererade med drönare om de känner för det. Kunderna kommer att få möjlighet att beställa läkemedel, kaffe och mat från lokala kedjor och dessa varor kommer sedan att levereras till kundens hem med hjälp av en Wing-drönare. Alphabet har fått tillstånd av den australiensiska myndigheten Civil Aviation Safety Authority (CASA) att genomföra sina drönarleveranser. De måste dock förhålla sig till vissa regler som till exempel innebär att drönarna inte får flyga längs eller ovanför vägar i landet. Man får inte heller börja leverera grejer före 07:00 på vardagar samt 08:00 på lördag, söndag och andra helgdagar. I klippet nedan kan ni kolla in en kvinna som berättar om sina erfarenheter av Wings drönarleveranser. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skogsstyrelsen räknar älgar med hjälp av drönare
Billigare och miljövänligare än att använda flygplan

Skogsstyrelsen har genomfört ett pilotprojekt där man har inventerat älgstammen på det 330 hektar stora område där den stora skogsbranden i Västmanland rasade för snart fem år sedan. Man använde en drönare som var försedd med värmekamera som man hade programmerat att söka av 10 hektar stora områden i omgångar. Det fanns dock personal på plats som övervakade drönarna och kunde ta över kontrollen om det skulle behövas. Katrin Magnusson, verksamhetsutvecklare på Skogsstyrelsen, säger i ett pressmeddelande: "Tekniken har potential att bli ett komplement till de mer traditionella metoderna vi har för viltinventering, spillningsinventering och inventering med flygplan. Det blir också påtagligt för de som förvaltar viltet lokalt var djuren finns och hur de fördelar sig i landskapet och hur många de verkligen är." Fördelarna med att använda drönare jämfört med flygplan för inventering är att drönarna är både billigare och mer miljövänliga än flygplanen. Nackdelen är att den korta livslängden på drönarnas batterier samt att det finns restriktioner om var man får flyga drönare vilket gör att de inte går att använda överallt. Skogsstyrelsen verkar vara nöjda med sitt pilotprojekt med att räkna älgar från drönare och i framtiden hoppas man kunna utbilda skogsägare i den nya tekniken så att de i framtiden kan genomföra sina egna inventeringar. I klippet nedan kan ni kolla in när Skogsstyrelsens drönare spanar in en älgfamilj. Här nedan hittas även en älgbonus från skidbacken. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0