m
Artiklar i kategorin Pryl / Artificiell intelligens

Amazon släpper mjukvaran till DeepRacer som öppen källkod
Vill att fler ska utveckla den lilla självkörande bilen

2018 presenterade Amazon den lilla självkörande bilen AWS DeepRacer vilken man tagit fram som ett kul sätt för att lära ut maskinlärning för de som är var intresserade av det. Nu meddelar Amazon att man släpper mjukvaran till bilen som öppen källkod vilket innebär att utvecklare utanför Amazon kan programmera om bilarna och ge de nya egenskaper. Amazon skriver i ett blogginlägg om att man nu gör mjukvaran till AWS DeepRacer tillgänglig för fler utvecklare som öppen källkod: "With the open sourcing of the AWS DeepRacer device code you can quickly and easily change the default behavior of your currently track-obsessed race car. Want to block other cars from overtaking it by deploying countermeasures? Want to deploy your own custom algorithm to make the car go faster from point A to B? You just need to dream it and code it." AWS DeepRacer är bygg i skala 1/18 och går att köpa som byggsats eller färdigbyggd för cirka 300 dollar. Bilarna har även använts för tävlingar i det som Amazon kallar för AWS DeepRacer League och ett klipp från det kan ni kolla in här nedanför. Vill ni skippa försnacket kan ni hoppa direkt till sjunde minuten i klippet. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens visualiserar basketmatcher
Mer individuell statistik i NBA:s matcher

Det amerikanska basketligan NBA har tillsammans med Microsoft skapat något som man kallar för NBA CourtOptix där man förser olika delar av basketmatcherna med ett extra lager grafik och statistik om spelarna och spelet. Med hjälp av AI-funktioner från Microsofts molntjänst Azure har det blivit möjligt att visa upp olika typer av statistik i repriser från olika poäng och annat i basketmatcherna. Det kan till exempel handla om spelarnas skottstatistik, hastighet och annat. Ni kan kolla in ett kort demo om NBA CourtOptix från Microsoft här ovanför och ett riktigt exempel i den inbäddade tweeten nedan. På länken nedan hittas massa fler klipp från NBA CourtOptix. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skapar musik från hur döda musikers musik låter
"Ny" musik med Cobain, Hendrix, Morrison och Winehouse

Organisationen Over The Bridge har tagit en artificiell intelligens till hjälp för att spela in ny musik som går i de stilar som några av de nu döda musikerna i den så kallade 27 Club använde. 27 Club är en benämning på några artister som dött vid 27 års ålder och där återfinns bland andra Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison, Kurt Cobain och Amy Winehouse. Over The Bridges syfte med att skapa ny musik som låter som den kanske kunnat spelats in av några av de här artisterna är att uppmärksamma psykisk ohälsa och hur de som lider av det kan få hjälp med detta. Här ovanför hittas "Drowned in the Sun" som komponerats av en artificiell intelligens och sedan fått rösten pålagd av Eric Hogan som vanligtvis sjunger i ett så kallat tribute-band till Nirvana. Nedan hittas "The Roads Are Alive" i Jim Morrison-stil, "Youx27re Gonna Kill Me" som ska låta som Jimi Hendrix samt den Amy Winehouse-inspirerade låten "Man, I Know". Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar system för att hitta fejkade profilbilder
Kan se skillnader i reflektioner i ögonen

Forskare på amerikanska University at Buffalo har utvecklat ett system som ska kunna se skillnad på riktiga profilbilder och sådana som genererats med hjälp av maskinlärnings-tekniken GAN (Generative Adversarial Networks). Detta är något som man har lyckats göra med hjälp av att mäta reflektionen ögonens hornhinnor på bilderna som analyseras av systemet. På en äkta profilbild ska reflektioner i ögonen vara någorlunda liknande varandra då de oftast tittar på samma sak. På GAN-genererade bilder så kan dock reflektionerna skilja sig åt då inte GAN-algoritmen verkar ha tagit med detta i sina beräkningar, något som ni kan se exempel på bilden här ovanför. Bilderna som forskarna testat sitt system på är genererade av en GAN-algoritm som används för att generera hittepå-profilbilder till databasen "This Person Does Not Exist" vilken vi skrivit lite om tidigare. Det ska observeras att det finns givetvis inget som hindrar någon som vill fejka en profilbild med GAN att i efterhand korrigera reflektionerna på hornhinnan så att dessa ser mer autentiska ut. Systemet som forskarna utvecklat fungerar i dagsläget även bara på stillbilder där båda ögonen är synliga. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan man betala med sitt ansikte i Ryssland
Matvarukedja börjar med ansiktsigenkänning i kassan

Nyhetsbyrån AFP rapporterar att det ryska matvaruföretaget X5 Retail Group har implementerat ett betalsystem som gör det möjligt för deras kunder att identifiera sig via ansiktsigenkänning när de ska betala för sina inköp i en del av X5:s butiker. X5 började testa system för ansiktsigenkänning redan 2019 och har nu börjat rulla ut detta i några av sina butiker. Betalsystemet är utvecklat i samarbete med Visa och den ryska statliga banken Sberbank. Än så länge finns systemet implementerat i 52 av X5:s stormarknader Perekrestok och kommer att ha rullat ut till sammanlagt 150 stycken av dessa i slutet av månaden. X5 planerar att ha betalsystem med ansiktsigenkänning på plats i 3000 av sina ryska Perekrestok- och Pyaterochka-butiker i slutet av året. Tumnagel
22.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens gör NPC:s i spel smartare
Modbox använder OpenAI:s GPT-3 i ballt demo

I framtiden är det inte omöjligt att så kallade NPC:s (Non-Player Character) i spel kan verka lite intelligentare, något som kanske gör det möjligt att få dessa att föra nästan normala samtal med spelaren. I det här demot som skapats av utvecklaren av spelutvecklingsverktyget Modbox kan ni få se ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Modbox har använt sig av Windows röstigenkänning och Replicas röstsyntes tillsammans med OpenAI:s språkmodell GPT-3. GPT-3 anses vara en av världens bästa artificiella intelligenser för att skapa texter baserade på input den får från användaren. I vissa fall anses det svårt att se skillnader på texter som producerats av GPT-3 och texter skapade av en verklig människa. I demot ovan genomför spelaren någorlunda realistiska konversationer med två olika NPC:er som spelaren träffar på i spelet, en "biker" som verkar jobba i stadshuset samt en korvgubbe som snackar lite om sina korvar. I klippet nedan snackar man lite mer om det. GPT-3 lär sannolikt inte inkluderas i Modbox utvecklingsverktyg då Microsoft förra året slöt ett avtal med Open AI som ger dem alla rättigheter att använda GPT-3 i kommersiella sammanhang. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI skapar pianoanimation baserat på ljud
Rätt bra!

Klipp där man får se resultatet av ett datorprogram som kan skapa en virtuell konsert från att lyssna på pianostycken. Genom att läsa in dessa ljudspår klarar programmets artificiella intelligens att läsa noterna och utifrån det generera en pianoanimation med passande spelstil samt handrörelser. Tumnagel
45.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel lanserar RealSense ID med ansiktsigenkänning
Intels 3D-kamerateknik kan användas till lås och annat

Intel har lanserat något som man kallar för "RealSense ID" vilket är ett system som kommer att kunna identifiera användare via ansiktsigenkänning. Intels RealSense-kameror används redan idag för biometrisk inloggning via Windows Hello men med RealSense ID verkar ett liknande system bli tillgängligt för andra typer av identifieringssystem. Intel skriver i ett pressmeddelande att systemet skulle kunna användas för att öppna upp olika typer av fysiska lås via ansiktsigekänning så väl som identifikationssystem i till exempel bankomater. Enligt Intel ska identifieringen med hjälp av RealSense ID ta mindre än en sekund. All hantering av datan för identifiering sker lokalt i RealSense ID. Det innebär att enheten inte behöver vara uppkopplad till molnet för att genomföra identifikationen av en person som till exempel vill låsa upp ett lås eller ta ut pengar i en bankomat. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMinds AI MuZero kan lära sig att spela flera olika spel
Kan anpassa sitt spelande så att det liknar hur en människa spelar

Googles AI-företag DeepMind har presenterat ännu en artificiell intelligens som är specialiserad på att kunna spela, och ofta dominera, i olika slags spel. 2016 presenterade företaget sin AI AlphaGo som kunde slå världens bästa mänskliga Go-spelare och två år senare visade man upp AlphaZero, en AI som kunde spela både Go, Schack och det japanska "schack"-spelet Shogi. Nu har DeepMind presenterat sin senaste AI MuZero som förutom att kunna spela Go, Schack och Shogi även kan lära sig att spela klassiska datorspel från spelutvecklaren Atari. Den största nyheten med med MuZero jämfört med sina föregångare är dock inte att den klarar av att spela datorspel. Istället ska det vara att AI:n kan spela dessa spel utan att ha fått instruktioner om hur spelen ska spelas . Det innebär att den kan ta beslut under spelets gång som mer liknar hur en människa skulle resonerat när de spelar de olika spelen. För att åstadkomma det hela så använder MuZero sig av en teknik som kan avgöra hur sannolikt något är genom att ta med tre faktorer för att bestämma hur den ska handla. Först hur dess senaste beslut påverkade spelet, sedan var den befinner sig i spelet nu och till sist vilket som sannolikt är det bästa beslutet att ta här näst, ungefär som en människa antagligen resonerar när den spelar olika spel. Det här ska ha lett till att MuZero ska vara den bästa algoritmen DeepMind än så länge utvecklat som skulle kunna användas för att lösa en mängd olika uppgifter en AI kan ställas inför, så kallad "general-purpose AI". Detta kan visa sig användbart inför utvecklingen av framtida robotar och annat som ska kunna ta beslut som liknar hur vi människor tar beslut om olika saker. DeepMind skriver i ett blogginlägg för att illustrera detta: "For example, if we see dark clouds forming, we might predict it will rain and decide to take an umbrella with us before we venture out. Humans learn this ability quickly and can generalise to new scenarios, a trait we would also like our algorithms to have. [...] Instead of trying to model the entire environment, MuZero just models aspects that are important to the agent’s decision-making process. After all, knowing an umbrella will keep you dry is more useful to know than modelling the pattern of raindrops in the air." Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch utvecklar sensor som kan känna av vad du tränar
Inte bara att du tränar

Bosch Sensortec har utvecklat en träningssensor som med hjälp av AI ska kunna avgöra vilken typ av träning en användare utför. Sensorn kommer förladdad med 15 olika träningsrutiner som till exempel olika typer av simning och viktlyftning. Finns det inte en specifik rutin för det användaren vill göra så går det att ställa in sensorn ett inlärningsläge för att sedan skapa en sådan rutin, en rutin som sensorn sedan automatiskt kommer att känna igen när användaren genomför den nästa gång. Tanken är att den lilla sensorn ska installeras i till exempel ett aktivitetsarmband eller en smartklocka. Bosch verkar inte ha några planer på att utveckla sådana själva även om man tagit fram den prototyp som syns på bilden ovan. Det är väl dock inte alls omöjligt att utvecklare av aktivitetsarmband och smartklockor kommer att börja installera den här typen av sensorer i sina prylar framöver. Själva sensorn har det rätt osexiga namnet BHI260AP och ni hittar en illustration av den här nedanför. Här nedan hittas även en demonstrationsfilm från Bosch som visar hur sensorn fungerar tillsammans med Bosch prototyp som är kopplad till en tillhörande mobilapp. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Smart fotbollskamera är ganska så dum
Följde flintskallig linjedomare istället för bollen

Här kan ni kolla in vad som kan hända när man tar in en artificiell intelligens för att sköta filmandet under en fotbollsmatch, något som inte är helt ovanligt nu för tiden. Som synes så verkar den smarta kameran, vars uppgift är att följa bollen, ibland missta linjemannens rakade huvud för fotbollen. Det blev med andra ord en rätt skakig upplevelse där kameran hoppade mellan att följa bollen och linjemannens huvud. Det hela skedde under en match i den skotska fotbollsligans division två mellan de båda lagen Inverness Caledonian Thistle FC och Ayr United FC. Kamerasystemet som användes under matchen är utvecklat av företaget Pixellot som specialiserat sig på att ta fram AI-system för olika typer av sportsändningar. En del kommentarer efter matchen föreslog att Inverness skulle förse skalliga linjemän med en peruk inför framtida matcher. Tumnagel
60.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsofts AI börjar bli ruggigt bra på att känna igen saker
Ska nu vara lika bra på det som vi människor

Microsoft har vidareutvecklat sin artificiella intelligens för datorsyn och säger nu att denna ska vara lika bra som människor på att känna igen vad den "ser". Som synes på en del exempel som visas i videoklippet ovan kan AI:n nu inte bara känna igen vad som visas på en bild utan även mer i detalj beskriva vad som finns på bilden. Microsoft använder den här tekniken bland annat i appen Seeing AI som vi skrivit om några gånger tidigare, en app som riktar sig till synskadade som med hjälp av sin mobil kan få en uppfattning om vad som finns omkring dem. Tekniken kan även användas för att informera synskadade om vad bilder på nätet visar när beskrivande text om det saknas. Microsoft kommer nu att börja erbjuda sin datorsyns-AI som en del av molnplattformen Azures "Cognitive Services". Det innebär att utvecklare som använde Azure kan få tillgång till den kraftfulla AI:n och använda denna i olika appar de skapar, något som givetvis underlättar då det krävs enorma utvecklingsresurser för att kunna åstadkomma något sådant här på egen hand. Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur normal är du?
EU-finansierad AI kanska kan ge dig svaret på det

Skulle du vilja ta reda på hur "normal" du är i förhållande till resten av befolkningen så finns det nu en artificiell intelligens som säger sig kunna bedöma det. Tjänsten "How normal am I?" är en del av det EU-finansierade projektet SHERPA (Shaping the Ethical Dimensions of Smart Information Systems) som bland annat undersöker hur artificiella intelligenser kan påverka etik och mänskliga rättigheter. Tjänsten använder sig av ansiktsigenkänning och vågar du slå på datorns kamera och låta AI:n utvärdera dig så kan du få upplysningar om hur gammal AI:n tror du är, hur attraktiv du är, vilket kön du har, vilket BMI du har samt om hur gammal du kan tänkas bli. Efter genomgången sammanställs resultaten från de olika testerna och man får en procentsats på hur "normal" man anses vara. Personligen har jag alltid trott att jag varit en 9 -10:a i skönhetssammanhang men så är tydligen inte fallet enligt AI:n som gav min utseende nesliga 5,2 i betyg, se bild nedan. Vill du testa "How normal am I?" själv så hoppa vidare på länken nedan och aktivera därefter kameran på datorn. I användarvillkoren som måste godkännas innan man sätter igång uppges att tjänsten inte sparar något av det som datorns kamera filmar. Här nedanför hittas även en informationsfilm som beskriver EU:s SHERPA-projekt lite närmare. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft får exklusiv rätt att använda GPT-3 från OpenAI
Oklart vad de ska använda det till

Microsoft meddelade igår att de har fått exklusiv licens för att använda OpenAI:s AI-baserade språkmodell GPT-3 för kommersiella applikationer. OpenAI grundades av bland andra Elon Musk för fyra år sedan och har sedan dess utvecklat lite olika AI-projekt där språkmodellen GPT (Generative Pre-trained Transformer) är den som fått mest uppmärksamhet. GPT använder sig av så kallat "deep learning" (djupinlärning) för att producera texter som nu för tiden är så pass bra att de kan misstas för att ha skrivits av en människa. Exakt vad Microsoft har för planer för GPT-3 är inget man avslöjat men man verkar se en stor potential i det hela. I ett blogginlägg skriver Microsofts CTO Kevin Scott: "The scope of commercial and creative potential that can be unlocked through the GPT-3 model is profound, with genuinely novel capabilities – most of which we haven’t even imagined yet. Directly aiding human creativity and ingenuity in areas like writing and composition, describing and summarizing large blocks of long-form data (including code), converting natural language to another language – the possibilities are limited only by the ideas and scenarios that we bring to the table." GTP-3 kommer fortsatt gå att använda för icke kommersiellt bruk av forskare, entreprenörer och andra men när det gäller kommersiella applikationer ser det ut som om dessa rättigheter nu är exklusiva för Microsoft. I det första videoklippet nedan beskrivs vad GPT-3 är, lite om hur den utvecklades och vad den kan användas till. I det andra videoklippet visas exempel på applikationer som använder sig av GPT-3. I tweeten längst ner kan ni kolla in hur GPT-3 översätter en beskrivning av Googles hemsida och genererar koden som behövs för att skapa den. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Munskydd har lett till problem för ansiktsigenkänning
Svårt att designa algoritmer som fungerar med munskydd

CNET rapporterar att tjänster som förlitar sig på ansiktsigenkänning för upplåsning av mobiler och annat har fått det svårare att identifiera människor efter det att en stor del av världen börjat använda munskydd. Det här är ett problem som uppmärksammades redan i början av pandemin men en del företag sa sig då ha modifierat sina algoritmer för ansiktsigenkänning så att dessa skulle fungera ändå. Huruvida det faktist stämmer går antagligen att diskutera. CNET har tagit del av en ny undersökning som undersökt hur effektiva 41 olika algoritmer för ansiktsigenkänning är när användaren bär munskydd. Enligt den undersökningen så hade samtliga algoritmer en felprocent på mellan 3 - 50 procent när användaren bar munskydd. I ett av exemplen som nämns så gick en av algoritmerna från att ha en felprocent på 0,6% till 34,5% efter det att man simulerat att användarna bar munskydd. Det fanns dock en del algoritmer som "bara" hade en felprocent på 3 procent när man testade hur väl dessa fungerade när användare bar munskydd, något som visar att det går att designa någorlunda effektiva algoritmer för ansiktsigenkänning där användaren bär munskydd. Undersökningen som CNET tagit del av genomfördes av NIST (National Institute of Standards and Technology). De testade de 41 algoritmerna med 6 miljoner ansiktsbilder vilka försetts med digitala munskydd under testet. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spöar skiten ur stridspilot
Vi kanske inte behöver piloter i framtidens luftstrider

Det amerikanska flygvapnet har låtit en artificiell intelligens strida mot en mänsklig stridspilot i simulerade luftstrider i en tävling som anordnats av amerikanska militärens forskningsgren DARPA (Defense Advanced Research Project Agency). Tävlingen gick under namnet "AlphaDogfight" och där lät man först fem stycken artificiella intelligenser tävla mot varandra i simulerade luftstrider. Den vinnande AI:n från företaget Heron Systems fick därefter möta den mänskliga stridspiloten "Banger" i en slags final. Det hela slutade med att Herons AI spöade Banger i samtliga av de fem simulerade luftstriderna som genomfördes mellan de båda. Den vinnande AI:n ska ha tränats upp i över 4 miljarder simulerade luftstrider vilka motsvarade cirka 12 års flygtid. Här ovan hittas ett lite kortare sammandrag från "AlphaDogfight" och här nedan kan ni kolla in reprisen på den över två timmar långa live-sändningen från tävlingen. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AI spelar Wimbledon
Lite FMV-stil men rätt så tufft ändå!

Den pågående globala pandemin har satt stopp för årets Wimbledon-turnering vilket har gjort att några forskare från Stanford University har valt att simulera turneringen med artificiell intelligens. Denna AI fick studera videoklipp på olika tennisspelare och utifrån det bygga modeller som kunde förutse hur tennisspelare så som Novak Djokovic eller Roger Federer spelar i vissa situationer. Exempelvis kunde denna AI räkna ut att Djokovic föredrar att spela bollen på motståndarens svagare sida och att Federer spelar närmare baslinjen än Rafael Nadal. Förutom det så kan detta system även generera simulerade tennismatcher och ett exempel på det kan du se i klippet ovan. Det hela ser lite ut som ett FMW-spel från förr när man tittar lite närmare på det men det kanske man inte behöver göra. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Cartoonizer är en AI som gör om dig till seriefigur
Eller animerad film

Cartoonizer är en tjänst som med hjälp av artificiell intelligens gör det den matas med lite mera likt en serietidning. Det kan handla om bilder, som i fallet ovan, eller om små korta filmsnuttar, som den som syns här nedanför. Resultatet, åtminstone när det gäller filmscener, är rätt så imponerande att döma av scenen från Avengers här nedanför som körts genom Cartoonizer. Tjänsten bygger på data och teknik från forskningsrapporten "Learning to Cartoonize Using White-box Cartoon Representations" som publicerats av University of Tokyo. Tanken är att verktyg som dessa kanske skulle kunna användas för att till exempel snabbt kunna skapa prototyper till animerade filmer, spel och annat. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan minska risken för drunkningsolyckor
Coral Manta håller koll på vad som händer i swimmingpoolen

Coral Manta från företaget Coral Detection System är ett tillbehör till swimmingpooler vars syfte är att hålla lite koll på dem som badar i denna och upptäcka om någon kanske håller på att drunkna i badet. Systemet använder sig av kameror och AI-tekniken datorsyn för att avgöra om någon som befinner sig i badet kanske kräver tillsyn för att undvika ett drunkningstillbud. Tanken är inte att systemet ska fungera som en bad- eller barnvakt utan ska snarare ses som ett komplement till detta. Skulle Coral Mantas AI bedöma att någon som befinner sig i poolen behöver hjälp så skickas ett meddelande om detta till den tillhörande appen. Coral Manta är avsett för mindre swimmingpooler av den typen en del har i sina hem eller trädgårdar och i videoklippet nedan kan ni kolla in hur det hela fungerar. Coral Manta laddar sitt batteri via solenergi och kostar cirka 2500 dollar. Det finns även en version som inte laddas upp av solen som heter Coral Shell och den kostar cirka 1700 dollar. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft ska inte sälja ansiktsigenkänning-tech till polisen
Gör som Google, IBM och Amazon

I en intervju med Washinton Post uppgav Microsofts ordförande Brad Smith att företaget inte kommer att sälja teknik eller system för ansiktsigenkänning till polisiära myndigheter. Det innebär att Microsoft sällar sig till raden företag som inte vill att deras AI-teknik för ansiktsigenkänning ska användas av polisiära myndigheter runt om i världen. Tidigare i veckan meddelade Amazon att man skulle pausa försäljningen av system för ansiktsigenkänning till polis. Google meddelade redan 2018 att man inte planerade att sälja ansiktsigenkännings-teknik till någon och den här veckan meddelade IBM att man helt kommer att sluta sälja, utveckla och forska inom området. Utav de fyra företagen är det bara Amazon som tidigare har försett amerikansk polis med teknik för ansiktsigenkänning. Det återstår att se om företaget återupptar den försäljningen av detta när pausen av försäljningen avslutas om ett år. Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

VidPress använder AI för att skapa nyhetsklipp
Baidus artificiella intelligens kan göra tusen videoklipp om dagen

Googles kinesiska motsvarighet Baidu har utvecklat en artificiell intelligens som på egen hand kan producera kortare nyhetsklipp där det enda som krävs som input är en webbadress till ämnet som nyhetsklippet ska handla om. Baidu kallar systemet för VidPress och efter det att AI:n fått tillgång till en URL dammsuger den nätet på texter, bilder och andra videoklipp om det aktuella ämnet. Därefter sätter AI:n ihop det hela till ett nyhetsklipp där texter, bilder och videoklipp synkas med varandra så att det ska kännas som ett naturligt nyhetsinslag för tittaren. Enligt Baidu kan VidPress göra runt tusen nyhetsklipp om dagen. Det tar cirka 9 minuter för AI:n att göra ett 2,5 minuter långt videoklipp, något som det vanligtvis tar cirka en kvart att göra för de människor som arbetar professionellt med att producera nyhetsinslag enligt Baidu. Här nedan kan ni kolla in ett flödesschema som visar hur VidPress AI arbetar för att skapa ett färdigt nyhetsinslag med bara en URL som input. Ni kan kolla in ett exempel på ett nyhetsinslag som VidPress gjort på Baidus egna videotjänst här. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kina har fått ännu en AI som läser upp nyheter
Xin Xiaowei är världens första 3D-modellerade AI-nyhetsankare

De senaste åren har tv-kanaler runt om i världen gjort försök med olika typer av virtuella nyhetsankare och i Kina har ännu en sådan nu visats upp. Det är den statliga nyhetsbyrån Xinhua som tillsammans med sökmotorn Sogou utvecklat det virtuella nyhetsankaret Xin Xiaowe vilket ska vara modellerat efter Xinhuas egen nyhetspresentatör Zhao Wanwei. Enligt Sogou ska Xin Xiaowe vara världens första 3D-modellerade AI-nyhetsuppläsare. I den inbäddade tweeten nedan kan ni kolla in hur det ser ut när Xin Xiaowe läser upp nyheter för Xinhua. Det ser väl inte helt overkligt ut men det krävs nog en hel del ytterligare arbete för att någon ska kunna missta Xin Xiaowe för en mänsklig nyhetsuppläsare. Tumnagel
27.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens hittar på nya ord
I used my bungshot to win a game of driftjack

Maskinlärings-algoritmer går att använda till mycket och på tjänsten "This Word Does Not Exist" används det maskinlärning för att hitta på nya ord, ord som inte finns. Förutom att hitta på själva ordet så tar algoritmen även fram en betydelse för ordet som den skulle sett ut om ordet funnits i en traditionell ordbok. Har man inte så mycket för sig så går det med lätthet att kasta iväg några minuter av sitt liv genom att bara och sitta och reloada sidan för att få sig nya ord serverade. För den väldigt intresserade går det även att ladda hem källkoden vilken baseras på OpenAI:s artificiella intelligens GPT-2 vilken vi har skrivit tidigare om några gånger. GPT utvecklades ursprungligen för att skriva så kallade fake news på egen hand, något som den till slut blev så bra på så att OpenAI var lite oroliga för att den skulle börja missbrukas om man släppte ut den i frihet. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony släpper bildsensor med inbyggd AI
IMX500 kommer att dyka upp i framtidens kameror

Sony presenterade idag två nya smarta bildsensorer som ska vara de första i världen som har inbyggd funktionalitet för att hantera olika typer av algoritmer avsedda för artificiell intelligens. Det handlar om bildsensorn IMX500 som har en upplösning på 12,3 megapixlar samt IMX501 som består av själva sensorn förpackad i en färdig produkt. Med hjälp av den inbyggda AI-funktionaliteten kan sensorn till exempel sköta saker som ansiktsigenkänning och andra AI-funktioner helt på egen hand utan att det krävs externa chip för detta. Sony skriver i en pressrelease om möjligheterna att använda sensorn för att analyseras videoströmmar i realtid: "When a video is recorded using a conventional image sensor, it is necessary to send data for each individual output image frame for AI processing, resulting in increased data transmission and making it difficult to deliver real-time performance. The new sensor products from Sony perform ISP processing and high-speed AI processing (3.1 milliseconds processing for MobileNet V1*2) on the logic chip, completing the entire process in a single video frame. This design makes it possible to deliver high-precision, real-time tracking of objects while recording video." Sony har redan börjat sälja IMX500 för 10.000 yen, motsvarande cirka 920 kronor, och siktar på att börja sälja IMX501 i juni för 20.000 yen, motsvarande cirka 1850 kronor. Sony tror att de första produkterna som kommer att börja använda deras nya bildsensorer kommer att dyka upp på marknaden någon gång under första kvartalet nästa år. Här nedanför hittas två bilder från Sony som visar lite användningsområden där man tror att bildsensorn kan användas när det kommer till olika typer av övervakningskameror. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiella intelligenser kan inte ta patent på uppfinningar
Åtminstone inte i USA och Storbritannien

Förra året skrev vi lite om debatten om huruvida artificiella intelligenser skulle kunna ta patent på saker de "uppfunnit" och nu har den frågan avgjorts i åtminstone USA. Det amerikanska patentverket USPTO har nu besluta att AI:s inte får listas som upphovsmän till patent. Istället ska personen eller personerna som skapat, eller lärt upp, AI:n, anses vara upphovsmän till eventuella uppfinningar AI:s hittar på. Bakgrunden till det hela är den artificiella intelligensen DABUS förra året skapade två lite enklare patentbara lösningar, en matbehållare och en slags ficklampa för nödsituationer, vars patent DABUS skapare Stephen Thaler ville skulle tillfalla AI:n. Thaler och andra ansåg att DABUS borde stå som uppfinnare till de båda produkterna då Thaler själv inte hade någon expertis inom de aktuella produkt-områdena. Den brittiske juridik- och hälsoprofessorn Ryan Abbott från brittiska University of Surrey ansåg att AI:n skulle beviljas patenten Han sa i en intervju med Wall Street Journal förra året: "If I teach my Ph.D. student that and they go on to make a final complex idea, that doesn’t make me an inventor on their patent, so it shouldn’t with a machine." Brittiska myndigheter beslutade redan förra året att AI:s inte kan ta patent på uppfinningar och nu är alltså den frågan även avgjord i USA. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan alla göra deepfakes
AI-teknik gör att i stort sett alla kan låtsas att vara någon annan

I slutet av 2017 började AI-utvecklare använda algoritmer för att fejka framträdanden av kändisar, porrstjärnor och annat. Det handlade om en teknik som fick namnet "deepfakes" där man kunde ersätta en persons ansikte, till exempel sitt eget, med en kändis eller någon annan persons. Utvecklingen av deepfakes-teknik tog fart på allvar 2018 och idag finns det deepfake-algoritmer som gör det möjligt för i stort sett vem som helst att skapa ett deepfakes-klipp. I videoklippet ovan går "Two Minute Papers" igenom hur deepfakes fungerar och hur tekniken har utvecklats på bara några år. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMinds nya AI är bättre än dig på Atari-spel
Agent57 spöar typ alla i 57 av Ataris klassiska spel

Googles AI-företag DeepMind har tagit fram en ny artificiell intelligens som man har tränat upp på att bli världsbäst på några av Ataris klassiska arkadspel. DeepMind kallar sin nya AI för "Agent 57" och den bygger vidare på AI:s som DeepMind tidigare utvecklat för att dominera i andra spel. Bland annat har man använt teknik man har lärt sig från AI:n DQN (Deep-Q Network) som är en hejare på att spela Montezumas Revenge för att utvecka Agent 57. DeepMind har även integrerat teknik från sin NVG-AI (Never Give Up) som tidigare bland annat använts för att spela spel som till exempel Pitfall. Ni kan kolla in när Agent57 lirar Alien här ovanför och på YouTube hittas en samling videos där AI:n spelar samtliga spel i Atari57-samlingen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Intel tar fram chip som fungerar som en näsa
Kan lukta sig till farliga ämnen

Forskare på Intel och Cornell University har tagit fram ett chip som med hjälp av artificiell intelligens har lärt sig känna igen olika lukter. Av människans olika sinnen ska lukt vara en av de svårare för en AI att lära sig men nu har forskarna lärt upp Intels Loihi-chip att känna skillnad på tio olika lukter från lite olika farliga kemikalier. Det handlar om grejer som till exempel aceton, ammoniak och metan som den elektroniska näsan nu kan känna av. I tester har man kunnat se att dessa lukter identifierades även om det fanns starka dofter av andra saker i testmiljön. Intel presenterade sitt självlärande så kallade neuromorfiska chip Loihi 2017 och har sedan dess försökt hitta lite olika applikationer där man kan använda det. Neuromorfiska chip försöker efterlikna processer som sker i människans neurala system och passar därför utmärkt för att, som i det här fallet, särskilja olika lukter. Intels forskare förklarar detta lite närmare: "Whether you’re smelling a grapefruit, a rose or a noxious gas, networks of neurons in your brain create sensations specific to the object. Similarly, your senses of sight and sound, your recall of memory, your emotions, your decision-making each have individual neural networks that compute in particular ways." När Intel först presenterade Loihi 2017 hade chippet 130 miljoner artificiella "synapser", kopplingar mellan chippets artificiella "neuroner", men förra året hade man som målsättning att öka detta till över en miljard "synapser". Man sa då att Loihi skulle bli ungefär lika "smart" som en mus efter uppgraderingen. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Currux Vision Smart City AI kan se när olyckor sker i realtid
AI-system kan ersätta trafikövervakare

Det amerikanska företaget Currux Vision har utvecklat ett AI-baserat kamerasystem som ska kunna övervaka trafik och hålla koll på när det sker olyckor där. Currux Vision Smart City AI är tänkt att implementeras i så kallade smarta städer och kan antagligen på sikt ersätta mänskliga trafikövervakare. I ett test i Texas med Currux Vision Smart City AI så ska man ha uppnått nästan 100 procent träffsäkerhet att identifiera trafikolyckor på de vägarna som systemet övervakade. Skulle en olycka vara framme så kan systemet automatiskt tillkalla räddningstjänst vilket kanske kan korta utryckningstiden något för dem. I klippet ovan hittas en reklamfilm för Currux Vision Smart City AI och här nedan hittas ett lite långsammare klipp där systemet pysslar med att räkna bilar i en korsning. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0