m
Artiklar i kategorin Samhälle / Medier

The New York Times digitaliserar alla sina bilder
En skatt bevaras och görs tillgänglig

The New York Times har ett bildarkiv som man kallar för The Morgue. Där finns över 100 år av bilder sparade och det är så klart något som måste sparas vidare men också göras tillgängligt. Därför digitaliserar man alla bilder men också dess historia, när de har publicerats, när de togs, vad bilden föreställer och så vidare. Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Politism.se läggs vilande
Kan återuppstå under LO-flagg

Politism.se startades 2013 och var ett lite udda samarbete mellan Schibsted, kommunal och LO. Man siktade på läsare mellan 18 och 35 år och man var tydligt vänster. Man har haft 250.000 besökare i veckan och uppnått sina trafikmål, men annonsaffären har inte fungerat. Bolaget och sajten läggs nu vilande och överlåts till LO, som har en idé om att den ska leva vidare via LO Mediehus. Tumnagel
50.0°
+
Roger Åberg
0

Paret Benioff köper tidningen Time Magazine
Salesforcegrundare ger sig in i media

Paret Marc och Lynne Benioff har köpt den klassiska tidningen Time Magazine. Marc är grundare av Salesforce och värd några miljarder dollar. Men köpet har inget med Salesforce att göra utan Marc tillsammans med sin hustru köper tidningen personligen. Man kommer inte att lägga sig i det dagliga arbetet. Mediekoncernen Meredith köpte tidningen när man köpte Time Inc. i början av året, men man vill fokusera på koncernens titlar med fokus på kvinnor och sa redan från start att man vill sälja Time, Sports Illustrated, Fortune och Money. Räkna med att de tre andra tidningarna säljs inom kort. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Politiker kritiska till affären mellan Telia och Bonnier
Socialdemokrater och Moderater är båda kritiska

I morse blev det klart att Telia vill köpa Bonnier Broadcasting från Bonnier, en affär värd 9,2 miljarder kronor. Röster hördes direkt, bland annat från Feber-besökare, att det inte var så optimalt kanske att staten börjar äga medier på det sättet. Nu har närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson, Elisabeth Svantesson uttalat sig i frågan och ingen av dem är superpeppade på affären. – Vi har under resans gång haft en dialog, där jag framfört mina och regeringens åsikter till Telia. Vi är för mångfaldig media och ser inget intresse eller argument för varför staten indirekt ska äga marksänd tv i Sverige. Mikael Damberg, närings- och innovationsminister – Den här affären borde inte bli av, regeringen har varit väldigt passiv och duckat i frågan. Nu verkar den bli av och det är oläkligt och dåligt för mediamarkanden. Om den här olyckliga affären blir av bör staten överväga att sälja Telia. Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politiska talesperson Moderaterna Enligt Mikael Damberg så ska nu Konkurrensverket granska affären. Han antar även att sändningstillståndet kommer att diskuteras. Det sista verkar alltså inte vara sagt i den här frågan. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Finsk tidning välkomnar presidenter
Till landet som har fri press

I dag kommer Trump och Putin att mötas i Helsingfors. De två herrarna kommer att mötas av 300 reklamskyltar som tidningen Helsingin Sanomat har satt upp. Budskapet är bland annat att landet har fri press och meddelanden på både ryska och engelska finns uppsatta längs den väg som de båda herrarna kommer att ta. Tumnagel
70.5°
+
Roger Åberg
0

Bara fem av 24 mediebolag får godkänt av DO
Efter #metoo-granskning

Nyhetsbyrån Siren har tagit del av 24 beslut från Diskrimineringsombudsmannen (DO), beslut som är resultatet av en granskning av mediebolag som startades i november förra året kring #metoo. Och det ser inte så vackert ut. Bara fem bolag får godkänt och dessa är SVT, MTG, Norrbottens media, TV4 och Bonnier Broadcasting. Bonniers delar får däremot inte alltid godkänt, Expressen, Dagens Nyheter och Sydsvenskan är bolag som inte får godkänt. Andra bolag som inte heller får godkänt är Aftonbladet, Sveriges Radio och Stampen. DO har tittat på bolagens riktlinjer och rutiner för hur trakasserier, både sexuella och andra, hanteras. Bolagen som får underkänt har helt enkelt för dåliga sådana. Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterat Telia vill köpa Bonnier Broadcasting
Alltså TV4, CMore och finska MTV3

Enligt uppgifter till Resumé vill Telia köpa Bonnier Broadcasting, det vill säga TV4, CMore och MTV3. Affären ska vara värderad till mellan 10 och 12 miljarder. Enligt Resumé ska Telia länge varit på jakt efter innehåll och rättigheter. För ett år sedan misslyckades man med försöket att köpa TDC och försök att få köpa Discovery har gått åt pipan. Samtidigt har Tele2 köpt Comhem. Allt detta gör att man nu alltså vill köpa Bonnier Broadcasting, en affär som enligt uppgifterna ska presenteras innan midsommar. Uppdaterat Telias aktie handelsstoppades på Stockholmsbörsen klockan 11:40 idag efter det att uppköpsryktena av Bonnier Broadcasting blivit kända. Innan stoppet hade Telia Companys aktie backat med 2 procent. Tumnagel
24.1°
+
Roger Åberg
0

GQ släpper fint photoshoppat omslag
Till deras komediutgåva

Som en liten passning till Vanity Fairs omslag med Oprah och Reese har GQ till sin comedy issue gjort en rätt härlig photoshoppning. I tidningen hittar man förutom de tre på omslaget även Mike Judge, Mel Brooks, Seth Myers och Jerry Seinfeld. Bland annat. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Strömma svenska tjänster i hela EU
Nya härliga regler!

Vi strömmar allt mer saker men eftersom rättigheter oftast köps per land har bolagen som säljer oss tjänsterna olika utbud i olika länder. Det är inte heller ovanligt att man inte kan ta med en tjänst, till exempel Netflix eller HBO, till ett annat land om man är på semester. Men nu blir det ändring på detta. Nu måste alla tjänster låta sina användare ta med tjänsterna om man "tillfälligt" befinner sig i ett annat EU-land på till exempel semester. Det ska alltså vara möjligt att strömma Netflix, HBO, SVT Play eller Spotify även i Spanien. Vad tillfälligt betyder är inte helt solklart. Bolagen har dock möjlighet att hindra någon som är bosatt i till exempel Spanien att köpa svenska Netflix och sedan använda tjänsten heltid i Spanien. De nya reglerna börjar gälla nu och är retroaktiv, vilket betyder att det även gäller för tjänster som finns och inte bara nya abonnemang. Tumnagel
58.3°
+
Roger Åberg
0

SvD börjar öppna upp för kommentarer
Inga heta debatter ännu

Svenska Dagbladet har länge haft kommentarer avstängda på svd.se men nu öppnar man upp för det igen. Man börjar på debattsidorna och för att få kommentera måste man logga in med Schibsteds inloggning SPID. Man använder ett verktyg som tagits fram internt inom Schibsted som kallas för Core Comments och SvD är första site som använder detta. – Vi vill ta tillbaka debatten till oss och tycker att det är ett bra läge nu när det är valår. Men vi vill inte ha tillbaka den diskussion vi hade under 2015. Den här gången ska det vara en bra, spännande och intensiv debatt – utan otydligheter och hat och hot. Än så länge verkar debatten vara sparsmakad, men det kanske blir härligare med tiden. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

NBC drog in 500 miljoner på Super Bowl
All reklamfilmstid var slutsåld

Under Super Bowl som gick av stapeln i natt var all reklamtid slutsåld. Det betyder att NBC, som sänder jippot, drog in 500 miljoner dollar. Dagens Media rapporterar att det betyder att 30 sekunder kostade 50 miljoner kronor. I en av reklamfilmerna skryter Budweiser att man har ryckt in och hjälpt behövande som drabbats av katastrofer. Det man inte säger är att värdet på det vattnet är en miljon kronor - någon man alltså använder 50 miljoner för att skryta om. Den filmen kan ni se ovan. Tumnagel
34.5°
+
Roger Åberg
0

Fortsatt ok att sända alkoholreklam från Storbritannien
MTG och Discovery får fortsätta

Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv gillar inte att Discovery och MTG sänder alkoholreklam i sina kanaler. De båda nätverken, med kanaler som TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9 sänder från Storbritannien där alkoholreklam är helt ok. Att man sänder till en svensk tv-publik spelar ingen roll. I höstas kontaktade Konsumentverket och Myndigheten för press, radio och tv EU-kommissionen för att se om man kunde stoppa detta. För att det skulle gå vägen var myndigheterna tvungna att bevisa att Discovery och MTG har etablerat sig i Storbritannien för att kringgå lagstiftningen, något som EU-kommissionen inte anser vara bevisat. Det gör att de svenska myndigheterna inte kan ingripa. – Vi står fortfarande fast vid vår uppfattning i den här frågan, men kan nu bara konstatera att nuvarande direktiv ställer höga krav på bevisning som i praktiken är mycket svåra att uppfylla och det beklagar jag, säger Andreas Prochazka, enhetschef vid Konsumentverket i ett pressmeddelande. Tumnagel
23.6°
+
Roger Åberg
0

Peter Jihde slutar på TV4
Drar till MTG och TV3

Efter 18 år på TV4 är det dags för kanalbyte för Peter Jihde. Nya hemvisten blir MTG och TV3. – Tilde fick veta det i dag. Vi grät en skvätt båda två, säger han om att lämna parhästen och vännen Tilde de Paula, säger Peter till Aftonbladet. I november lånades Peter ut för att leda Diabetesgalan, något som ledde till att han nu byter kanal. – Det var otroligt proffsigt, TV4 och MTG håller samma proffsighet. Det fanns en ambition och ett driv kring den här sjukdomen, som jag och många andra har, att få jobba fint och informativt kring, som jag verkligen gillade, otroligt sympatiskt. Och det låg till grund när väl frågan kom att jobba vidare med MTG i full skala. Det var en positiv erfarenhet i höstas. Exakt vad han ska göra på kanalen är inte klart, men att leda Diabetesgalan och att göra dokumentärer om diabetes verkar inte vara någon högoddsare att det kommer att hända. Tumnagel
43.8°
+
Roger Åberg
0

Janne Josefsson lämnar Uppdrag Granskning
Har fått annat uppdrag

Janne Josefsson medverkade i Söndagsintervjun på P1 i helgen och berättade under programmet att han har bestämt sig för att lämna Uppdrag Granskning, Josefsson kommer stanna kvar på programmet våren ut, men sedan är det dags för nya äventyr. Exakt vad det handlar om är för tillfället oklart, men det handlar om ett nytt program på SVT. Till Expressen berättar Josefsson att han har fått ett annat erbjudande: – Jag har blivit erbjuden att göra någonting annat, något jävligt kul och inspirerande. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Vilken kändis vill folk se fronta en reklamkampanj?
Leif GW Persson på första plats

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer försökte ta reda på vilken kändis som svenska folket helst vill se som frontfigur i en reklamkampanj. undersökningsföretaget Novus tog sig an uppdraget och frågade drygt 1 000 svenskar som fick välja mellan en av 19 uppmärksammade kändisar samt de ytterligare två alternativen "Någon annan" och "Vet ej". Den valbara kändisen som fick flest röster var Leif GW Persson som var extra populär bland män och i Mellansverige. På andra plats kom Robert Gustafsson som följdes upp av Zlatan Ibrahimovic och Sarah Sjöström. En lista på hur folk svarade kan hittas i faktalådan nedan. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Myndigheter vill sätta stopp för all alkoholreklam i tv
Ber EU om hjälp

Konsumentverket samt Myndigheten för press, radio och tv har kontaktat EU-kommissionen för att försöka sätta stopp för alkoholreklam i svenska tv-kanaler som sänder från andra länder. Det är förbjudet att sända reklam eller sponsring av alkohol i svensk tv. Men kanaler som TV3, TV6 och Kanal 5 kommer runt detta förbud genom att sända från Storbritannien. Om dessa myndigheter lyckas få igenom ett förbud så är det kanalnätverken MTG samt Discovery som drabbas och då blir tvungna att tacka nej till alla bag in box-reklamer. Tumnagel
64.2°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kommer riktad reklam till verkligheten
Se olika reklam beroende på vilken bil du har

Gillar du riktad reklam? Vi är nog många som ogillar när vi funderar på att köpa en pryl på nätet och sedan får reklam för den i veckor efteråt. Men riktad reklam kan ju vara bra också, det är ju härligare med reklam för produkter som jag kanske är intresserad av än för sånt jag aldrig någonsin skulle vilja köpa. Nu kommer riktad reklam till verkligheten också. Det är de stora skärmarna vid Piccadilly Circus som kommer att få kameror bakom sig. Sedan kommer man att visa reklam beroende på vilka bilar som snurrar nedanför. Man kommer inte att läsa vem du är i bilen utan fokusera på själva bilen. Är det en rosa Fiat 500 kör man reklam för personer som man antar kör en sån bil, är det en Rolls-Royce kör man istället reklam för något lyxigt. Fördomar är ju generellt sätt något dåligt, men just bilen brukar avslöja rätt mycket om oss. Saker som inkomstnivåer är rätt enkla att gissa till exempel. Tumnagel
29.6°
+
Roger Åberg
0

Spotify större än Bonnier
Största mediabolaget i Sverige

Bonnier har länge, varit det största mediebolaget i Sverige, men nu har man fått se sig slagen. Men det är ingen klassisk motståndare som slagit Bonnier på fingrarna utan en, nåja, nykomling: Spotify. Siffrorna är från 2016 och det är väl ingen vild gissning att Spotify kommer att öka försprånget under 2017. Enligt Myndigheten för press, radio och TV så omsatte Spotify 27,8 miljarder kronor, Bonnier 25,6 miljarder kronor och trean MTG 17,3 miljarder kronor. Public Service omsatte 8,5 miljarder, Com Hem 5,7 miljarder, Shibsted Sverige 4,3 miljarder och Stampen 3,6 miljarder. Värt att notera kan vara att Spotify är de enda på toppen som gör förlust förutom Discovery Networks. Fotnot: Feber ägs av Bonnier. Tumnagel
58.2°
+
Roger Åberg
0

TV-avgiften ersätts med public service-skatt
1308 kronor per år från 2019

Tidigare idag levererades resultatet på public service-utredningen som pågått sedan en tid tillbaka. Utredningen pekar på att det nuvarande systemet inte fungerar och att licensavgiften kommer ersättas med skatt. Mer specifikt föreslås skatten att införas 2019 och att alla över 18 år ska betala en viss procent av inkomsten med ett tak på 1308 kronor, vilket är rätt mycket lägre än 2340 kronor som vi betalar per år idag. I och med den skrotade licensavgiften kommer man även lägga ner Radiotjänst i Kiruna. Tumnagel
87.2°
+
André Stray
0

Annonsfirma räknade på spårvagn istället för buss
Landstinget i Stockholm kommer förlora intäkter

Annonsfirman Wallstreet vann förra året en upphandling om att sälja reklamplats i SLs bussar. Avtalet såg ut att vara en riktigt bra affär för Landstinget i Stockholms län som räknade med att intäkterna från reklamplatserna skulle öka med minst 50 procent. Men det fanns bara ett problem. Wallstreet hade, enligt uppgifter till Dagens Media, inte räknat utifrån hur många annonsplatser det finns i en buss utan istället räknat i en spårvagn. Och som bekant är det dåligt med spårvagnar i Stockholm. – Jag vill inte gå in på det, säger Johan Hansson, vd på Wallstreet till Dagens Media. Sedan man upptäckte felet har Wallstreet försökt komma ur avtalet och nu ska SL ha beslutat om att riva avtalet. Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

90 tjänster ska bort på TV4
Enligt nytt sparförslag

TV4 har under dagen presenterat ett sparförslag som innebär att 90 tjänster ska bort. Dessutom vill de lägga ner redaktionerna i Jönköping, Norrköping, Falun och Sundsvall. Sex riksreportrar ska också få sluta enligt förslaget. Anledningen till nedskärningarna är enligt Dagens Media att både omsättning och resultat minskat för Bonnier Broadcasting. Omsättningen har minskat med 350 miljoner kronor till 7,4 miljarder kronor. Det nya sparförslaget ska leda till att 400 miljoner kronor sparas varje år. TV4 ska även slås ihop med Nyhetsbolaget igen. I och med att allt färre tittar på linjär-tv blir det också svårare för kanalerna att ta betalt vilket givetvis bidrar till mindre intäkter. Enligt Bonnier Brodcasts vd Casten Almqvist vill de fortsätta att bjuda på bra teveupplevelser och sparpaketet är en del i att effektivisera verksamheten så att de kan fortsätta producera det utbud de vill kunna erbjuda. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0

Bill O’Reilly får sparken
Efter anklagelser om sexuella trakasserier

Bill O’Reilly har länge varit huvudattraktionen på kanalen Fox News men nu har han fått sparken. Fox News ägare Rupert Murdoch och hans söner James och Lachlan, som leder 21st Century som äger Fox News, ska till slut tvingats göra sig av med sin stjärna. Det var i april som New York Times avslöjade att kanalen under de senaste femton åren har gett 15 miljoner dollar i uppgörelser där fem personer har anklagat Bill O’Reilly för sexuella trakasserier. När det blev känt drog sig ett antal stora annonsörer bort från kanalen. Det hela verkar tydligen till slut ha blivit för kostsamt för kanalen. Ägarna signade Bill på ett nytt kontrakt för bara tre månader sedan där Bill skulle få 18 miljoner dollar per år för att leda The Ox27Reilly Factor. Tumnagel
63.3°
+
Roger Åberg
0

72 procent av kvinnliga skribenter har utsatts för hot
Under de senaste tolv månaderna

Det visar en ny studie, som är gjord på uppdrag av branschorganisationen TU och nätverket Klara K, visar att 72 procent av kvinnliga ledarskribenter, chefredaktörer, krönikörer samt kommentatorer verksamma vid TU-anslutna medier har utsatts för hot eller trakasserier under de senaste tolv månaderna. Undersökningen visar att 72 procent av de tillfrågade från landets 163 dagstidningar har utsatts för hot eller trakasserier under de senaste tolv månaderna. Hoten som flest upplevt är hot om trakasserier på arbetsplatsen, hot om trakasserier i privatlivet och hot om sexuellt våld. 22 procent av de tillfrågade säger även att man avstått från att bevaka eller rapportera om vissa ämnen på grund av hoten och var tredje frågad person har funderat på att sluta med journalistiken helt till följd av alla de trakasserier de utsätts för i jobbet. Runt hälften av de utsatta säger även att hoten samt trakasserierna har lett till personlig rädsla och oro. TU menar nu att det är viktigt att regeringen följer de uppmaningar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap nyligen presenterade i sin rapport om mediernas säkerhet. Förutom det anser de även att de ska avsätta reella resurser för att bland annat se över hot och trakasserier mot medier, men också arbeta fram skyddsstrategier för journalister. Tumnagel
6.6°
+
Frode Wikesjö
0

Regeringen föreslår högre skatter på fossila bränslen
Lägre skatter för mindre datacenter

I går la regeringen fram förslag på lite olika förändringar i energiskatter vilket bland annat skulle innebär att skatten för att använda fossila bränslen för uppvärmning av byggnader skulle bli högre. Den skattehöjningen skulle inkludera både kraftvärmeanläggningar och fjärrvärmeanläggningar. Vidare vill regeringen höja koldioxidskatten och indexera skatter på naturgrus, avfall, kemikalier samt flygresor. Samtidigt föreslår regeringen att skatten för el som används för att driva mindre datacenter ska sänkas. Detta för att höja Sveriges konkurrensnivå när det gäller att just driva datacenter. Sedan tidigare har större datacenter i Sverige får se sin elskatt sänkas. Enligt finansministerns skulle dessa höjningar och sänkningar ta ut varandra. Rent ekonomiskt så ska det resultera i plus minus noll intäkter till statskassan, i alla fall enligt finansministern. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Varannan svensk möter könsdiskriminerande reklam i vardagen
Enligt en ny studie

I dag släppte intresseorganisationen Sveriges Annonsörer en undersökning som försökt kartlägga vad svenska folket tycker och tänker kring könsdiskriminerande reklam. Undersökningen är gjord av Novus, på beställning av Sveriges Annonsörer, och i undersökningen fick drygt 1 000 svenskar svara på frågor kring det här med könsdiskriminerande reklam. Undersökningen pekar på att drygt varannan person i undersökningen möter reklam i vardagen som de upplever som könsdiskriminerande. Det var framförallt åldersgruppen 18-20 och kvinnor som ansåg att de ofta möter denna typ av reklam. Undersökningen nämner även att 42 procent anser att det har blivit mindre könsdiskriminerande reklamen sett över de senaste tio åren medan 16 procent anser att den ökat. 19 procent anser att läget är det samma medan resterande procent valde att svara "Vet ej". Inte helt oväntat kanske så var det fler män än kvinnor anser att den sexistiska reklamen har minskat (47 procent jämfört med 38 procent). Även statistik från Reklamombudsmannen visar att anmälningarna om könsdiskriminerande reklam har minskat på senare år. 2016 gjordes 157 anmälningar, som resulterade i 87 ärenden och 37 fällningar. Sveriges Annonsörer försöker uppmärksamma ämnet genom en reklamkampanj som man körde igång i Stockholms förra veckan. Kampanjen heter ”Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam” och har syftet att belysa samt få stopp på den könsdiskriminerande reklamen här. En studie från 2015 hävdar att sex i reklam inte säljer längre, utan att den typen av reklam nästintill har motsatt effekt. För att göra det enklare för reklamare att skapa mer jämställd reklam har organisationen, i samarbete med en jämställdhets och kommunikationskonsult, tagit fram lathund som man kan hittas via länken nedan. Tumnagel
25.7°
+
Frode Wikesjö
0

TU vill förklara vikten av etik och trovärdighet
Genom en treårig informationskampanj

På senare tid har det riktats kritik från diverse håll och kanter att traditionella medier inte gör sitt jobb. Då misstron växer mot dem (var femte svensk nyhetskonsument sägs misstro medierna) anser Medier i Sverige (TU) att att de måste bli bättre på att förklara vad de gör och varför. Så för att göra detta har TU, tillsammans med Jamendåså, dragit igång en treårig informationskampanj om medier och trovärdighet. Kampanjen kommer bestå av debattartiklar och annonser i dagstidningar. En av kampanjens annonser kan beskådas ovan där man då försöker förklara varför medier sällan sätter ut namn samt bild på brottsmisstänkta personer. Detta för att man bör hänsynen till de misstänkta samt deras familjer men även för att de anser att det är brottet som är nyheten och sällan den misstänkta personen bakom brottet. Under våren kommer informationskampanjen försöka informera vikten med ansvarig utgivare och vad den gör. Senare kommer TU även presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Årets person enligt Time Magazine är...
Påven

Varje år utser tidningen Time årets person vilket många anser vara en ganska så prestigefylld utmärkelse. I år lyckades den nya påven, Franciskus, plocka hem titeln. How do you practice humility from the most exalted throne on earth? Rarely has a new player on the world stage captured so much attention so quickly—young and old, faithful and cynical—as has Pope Francis. In his nine months in office, he has placed himself at the very center of the central conversations of our time: about wealth and poverty, fairness and justice, transparency, modernity, globalization, the role of women, the nature of marriage, the temptations of power. I klippet ovan kan man höra tidningens motivering om varför det valde just Franciskus till årets person. Tumnagel
16.3°
+
Frode Wikesjö
0