Quantcast
LIVE Onsdag 16:00 Samsung Unpacked
Artiklar i kategorin Spel / Bransch

Metacritic lägger till 36 timmars tidsfrist för spelarrecensioner
"Please spend some time playing the game"

Tydligen är det fullt möjligt att ha väldigt starka åsikter om ett spel utan att ha spelat det, vilket blev rätt tydligt när The Last of Us: Part 2 släpptes och reviewbombades ordentligt på Metacritic. För att sätta stopp för sådant beteende har Metacritic lagt till en justering för recensioner skrivna av spelare. Mer specifikt har gänget lagt till att vanliga spelare inte kan publicera egna recensioner av spelet förrän 36 timmar efter spelet släppts. I ett uttalande till Gamespot säger representant från Metacritic detta: "We recently implemented the 36 hour waiting period for all user reviews in our games section to ensure our gamers have time to play these games before writing their reviews. This new waiting period for user reviews has been rolled out across Metacriticx27s Games section and was based on data-driven research and with the input of critics and industry experts." Ändringen lades till i fredags, vilket betydde att spelare som ville tycka till om nya Ghost of Tsushima och Paper Mario: The Origami King var tvungna att vänta till helgen innan de kunde leverera sina åsikter om titlarna. Tumnagel
57.8°
+
0

QuakeCon at Home 2020 drar igång 7 augusti
Det blir lite nördfest i alla fall

I april blev det känt att årets upplaga av lanfesten/speleventet QuakeCon ställs in, men Bethesda meddelade att mässan kan komma att hållas online. Och så kommer det bli. 7 augusti kommer QuakeCon at Home dra igång och vi kommer kunna ta del av diverse event och aktiviteter över nätet. Vi kommer även få kika på Global Super Stream som ska vara fullknökad med nyheter och previews från kommande Bethesda-produkter och givetvis kommer det spelas en hel del spel via Twitch. Även turneringen QuakeCon World Championships kommer hållas under spelfesten där världens bästa Quake Champoions-spelare kommer få tävla om en prispott på 150.000 dollar. Mer info om QuakeCon at Home hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.3°
+
0

Snubbe köpte CS:GO-skin för 100.000 dollar
Högsta priset någonsin för ett skin

Att skin till olika spel går att sälja dyrt är ingen nyhet men nu ska ett nytt världsrekord i hur mycket någon betalat för ett sådant satts. Det är Dexterto.com som rapporterar att någon i Kina ska ha betalat runt 100.000 dollar, motsvarande cirka 920.000 kronor, för ett skin till CS:GO. Det ska handla om ett skin som heter StatTrak M4A4 Howl med den påklistrade stickern "4 iBUYPOWER Katowice 2014". Vanligtvis kan spelare köpa M4A4 Howl-skinnet för runt 5180 dollar utan stickern. Enligt twittraren ohnePixel ska köparen vara en kinesisk samlare som handlar med skins. Han kan nu tänka sig att sälja vidare sin dyrgrip för 130.000 dollar, motsvarande nästan 1,2 miljoner svenska kronor enligt ohnePixel. Om nu undrar varför IBUYPOWER-stickers till CS:GO-skin är så värdefulla så har har CSGOTIPS skrivit en utförlig artikel om detta vilken ni kan läsa här. Tumnagel
12.6°
+
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.0°
+
0

Microsoft ryktas köpa Warner Bros Interactive
Inklusive NetherRealm, Rocksteady med flera

För en tid sedan blev det känt att AT&T var sugna på att sälja Warner Bros. Interactive Entertainment för att minska sina skulder. Speljättar som Take-Twi, EA och Activision Blizzard varit sugna på att lägga vantarna på distributören, men det verkar som att Microsoft blir köparen. Enligt källor till The Information ska Microsoft vara sugna på att köpa upp Warner Bros. och priset väntas landa på 4 miljarder dollar. För den prislappen skulle Microsoft då få Warner Bros. Interactive Entertainment samt alla spelstudior distributören äger som bland annat Rocksteady, NetherRealm, TT Games, Monolith, Avalanche och WB Games Montreal. Om köpet går igenom så kommer Microsoft lägga vantarna på en rad väldigt kompetenta spelutvecklare som har möjlighet att utveckla exklusiva titlar till Xbox-plattformen. Tumnagel
39.6°
+
0

Ubisoft lovar ändring i bygget
Efter anklagelser om sexuella trakasserier

Den senaste tiden har flera anklagelser om sexuella trakasserier riktats mot individer på Ubisoft. Detta har lett till att Ubisoft kontaktat externa konsulter och startat en utredning, vilket snabbt ledde till att flera anställda har fått lämna bygget temporärt. Nu har Ubisoft-chefen Yves Guillemot skrivit ett öppet brev till de anställda på Ubisoft och detta har nu delats med allmänheten. I brevet inleder Guillemot med detta: The situations that some of you have experienced or witnessed are absolutely not acceptable. No one should ever feel harassed or disrespected at work, and the types of inappropriate behavior we have recently learned about cannot and will not be tolerated. To those of you who have spoken up or have supported colleagues, I want to be clear: you are heard, and you are helping drive necessary change within the company. Vidare skriver Guillemot att deras Editorial Team, som har ett övergripande ansvar att skapa riktlinjer för de olika spelserierna Ubisoft jobbar på, kommer att struktureras om rejält och att företaget kommer lägga till tjänster som ska jobba aktivt för att alla ska må bra på företaget. Tumnagel
40.6°
+
0

Streamern Byron 'Reckful' Bernstein har gått bort
Blev bara 31

World of Warcraft-streamern Byron x27Reckfulx27 Bernstein har tagit livet av sig. Byron var 31 år och hade under sin karriär lyckats nå en hel del milstolpar i WOW som att hålla första rank under sex säsonger i rad, bli den första spelaren som nådde nivå 3000 samt deltagit och hamnat i toppen under turneringar i både World of Warcraft och Hearthstone. Vila i frid. Tumnagel
-0.8°
+
0

Fler Ubisoft-anställda får lämna i samband med utredning
Verkar vara en del misskötsel i bygget

Den senaste tiden har det dykt upp en hel del rapporter om trakasserier från flera håll i spelbranschen. Bland annat har Ubisoft fått ta emot flera anklagelser om sexuella trakasserier, överfall och annan misskötsel. Detta har lett till att Ubisoft tagit kontakt med externa konsulter för att undersöka anklagelserna, vilket lett till att två seniora chefer samt flera andra anställda fått lämna bygget medan utredningarna pågår. Bonusvideo nedan från Jim Sterling som pratar om spelbranschen och nämner bland annat Ubisoft. Tumnagel
37.6°
+
0

Assassins Creed: Valhalla förlorar sin creative director
Tar tjänstledigt fyra månader innan release

Det verkar vara lite drama hos Assassins Creed: Valhalla-utvecklarna Ubisoft Montreal. Spelets creative director Ashraf Ismail har valt att ta tjänstledigt efter att flera kvinnor berättat att de haft en relation med Ismail utan att veta att han varit gift. I ett numera borttaget Twitter-inlägg skrev Ismail detta: I am stepping down from my beloved project to properly deal with the personal issues in my life. The lives of my family and my own are shattered. I am deeply sorry to everyone hurt in this Troligtvis kommer detta inte påverka releasen av spelet, då det förhoppningsvis bara är finputs som behövs göras fram till release. Assassinx27s Creed: Valhalla släpps runt jul till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Stadia. Mer Valhalla kommer vi för övrigt få se senare i juli. Tumnagel
36.3°
+
0

Itch.io samlade in över 8 miljoner dollar mot rasism
Imponerande!

I samband med Black Lives Matter-protesterna runt om i världen anordnade Itch.io ett ordentligt spelpaket där pengar gick oavkortat till organisationerna NAACP Legal Defense and Educational Fund och Community Bail Fund. Paketet har verkligen blivit en succé och tillsammans lyckades gänget samla in nästan 8,2 miljoner dollar. Tumnagel
43.5°
+
0

Guerrilla Collective skjuter upp spelfest
Kommer hållas nästa helg i stället

Indiespelfesten Guerilla Collective skulle egentligen skulle hållas i helgen med start i morgon, men anordnarna har nu bestämt sig för att skjuta upp eventet på grund av protesterna i USA. I stället kommer eventet dra igång 13 juni och avslutas 15 juni. Upplägget verkar vara detsamma och spel och andra trevligheter kommer levereras från bland annat Larian, Funcom, Raw Fury och Thunderful. Även om det stora eventet kommer ske nästa helg i stället, så kommer man ändå ta tillfället i akt och köra en annan livestream på söndag som kommer vara tillägnad svarta i spelbranschen. Tumnagel
36.3°
+
0

ESEN Studio kör välgörenhetsstream på lördag
Tillsammans med Giving People

Så här i coronatider är det bra att visa solidaritet med våra medmänniskor. ESEN Studio och välgörenhetsorganisationen Giving People har slagit sina kloka huvuden ihop och kommer anordna en välgörenhetsström som kommer dra igång på lördag. Strömmen kommer pågå i 24 timmar och donationer som skickas in till gänget kommer gå till välgörenhet för att hjälpa utsatta barn och barnfamiljer i Sverige. Det kommer även auktioneras ut olika produkter och tjänster där pengarna kommer gå till Giving People. Vi gamers, streamers och professionella utövare har ett en unik chans att bidra genom digitala kanaler för att mildra pandemin för de mest utsatta och återigen bevisa att vi är en positiv kraft i samhället och gör vad vi kan för att motverka krisen. I samarbete med ESEN Studio & hjälporganisationen GivingPeople kommer Sveriges gaming & Esports community anordna en 24 timmars välgörenhetsstream med syftet att hjälpa utsatta barn och deras familjer. Under strömmen kommer bland annat spelutvecklare visa upp pågående projekt, DJ:s kommer spela musik och det kommer vara en och annan intervju med olika gäster samt vänskapsmatcher i olika spel. Bland annat kommer strömmen gästas av Tejbz, Zaitr0s, Konrad Ydhage, GGFrolle, Jewanders, Alex Ferm samt Nästa år-podden. Strömmen kommer dra igång klockan 12:00 på lördag och kommer visas på ESEN Studios Twitch-kanal samt hos gästernas kanaler. Tumnagel
37.3°
+
0

PC Gaming Show skjuts fram en vecka
Sänds nästa lördag i ställlet

På grund av oroligheterna i USA efter mordet på George Floyd har flera event skjutits upp för att inte ta uppmärksamhet från protesterna och nu har PC Gamer bestämt sig för att skjuta upp sitt event. PC Gaming Show skulle egentligen dra igång 6 juni och leverera massvis med PC- och VR-relaterade nyheter, men i stället kommer man strömma eventet 13 juni. Tumnagel
36.6°
+
0

Glen Schofield snackar skapandet av Dead Space
Lite kvällsnörderi

Ars Technicas videoserie War Stories fortsätter och den här gången får vi ta del av en ordentlig intervju med Glen Schofield som var en del av teamet som skapade Dead Space. Tumnagel
38.1°
+
0

Det blir inget Blizzcon i år
Var väl inte helt oväntat

Nästan samtliga event som skulle dra igång i år har ställts in på grund av coronaviruset, men huruvida Blizzard skulle anordna spelfesten Blizzcon senare i år har varit okänt. För en månad sedan meddelade gänget att det var lite för tidigt att lova någonting, men att Blizzard höll tummarna att den här skiten skulle vara över tills dess och att de jobbade på en lösning för mässan. Nu har Blizzard levererat en uppdatering gällande Blizzcon och mässan kommer inte bli av i år. Blizzard skriver dock att de undersöker möjligheten att hålla lite festligheter online, mer specifikt turneringar och nyhetspresentationer, men det kommer ske tidigast i början av nästa år. We’re talking about how we might be able to channel the BlizzCon spirit and connect with you in some way online, far less impacted by the state of health and safety protocols for mass in-person gatherings. We’d want to do this as soon as we could, but given that this is new-ish territory and the different factors involved, it will most likely be sometime early next year. BlizzCon is also a stage for big esports events in Blizzard games each year, so we’re also looking into alternatives for supporting some of the high-level competition that would normally take place at the show. Blizzard kommer hålla oss uppdaterade om de digitala Blizzcon-planerna. Tumnagel
38.6°
+
0

NoClip släpper sin ordentliga dokumentär om Arkane
Ger oss en glimt av osläppt Half-Life-berättelse

NoClip meddelade nyligen att de jobbar på en ordentlig dokumentär om utvecklarna Arkane, som bland annat ligger bakom Dishonored och nya Prey. I dokumentären får vi en unik inblick hos utvecklarna som bland annat jobbat på en prototyp av ett Half-Life-spel, vilket vi får höra mer om 33 minuter in i dokumentären. Ovan har ni trailern för dokumentären som ger er ett smakprov av vad som levereras i dokumentären och nedan har ni dokumentären i sin helhet. Tumnagel
38.5°
+
0

Respawn öppnar ny spelstudio i Vancouver
Kommer endast fokusera på Apex Legends

I början av förra året överraskningslanserade Respawn sitt battle royale-spel Apex Legends och det dröjde inte länge innan spelets popularitet slog i höjden. Respawn har under året levererat massvis med nyheter för att hålla spelet fräscht och det verkar som att de kommer fortsätta med det en lång tid framöver. I samband med Respawns 10-årsfirande har gänget slagit upp portarna för en ny spelstudio i Vancouver som kommer helhjärtat fokusera på att jobba med Apex Legends. Tumnagel
39.6°
+
0

Indiespelfesten Guerrilla Collective tar E3:s plats
Tre dagars spelfest i början av juni

E3 ommer som känt inte bli av i år, men vi kommer få ta del av ett gäng shower från andra spelstudior under sommaren ändå. Nu har Indiekollektivet Media Indie Exchange och Kinda Funny bestämt sig för att anordna en digital indiespelfest vid namn Guerilla Collective. Eventet kommer hållas från 6 till 8 juni, vilket betyder att det kommer bli tre dagar fulla av spelnyheter från bland annat 11 Bit Studios, Coffee Stain Studios och Larian Studios. Hela listan med utvecklarna som kommer leverera nyheter i samband med Guerilla Collective hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
38.4°
+
0

Berättelsen om Creative Assembly
NoClip släpper dokumentär om Total War-utvecklarna

Creative Assembly är för tillfället mest kända för sitt arbete med de episka Total War-spelen, men den brittiska spelstudion har en väldigt lång historia. Spelstudion grundades redan 1987 och har sedan dess levererat massvis med olika titlar. Dokumentärmakarna NoClip har gästat spelstudion för att gå igenom deras historia och ger oss en ordentlig titt bakom kulisserna. Tumnagel
38.1°
+
0

Ubisoft spikar datum för spelfest
Skriv in 12 juli i kalendern

Det kommer som känt inte bli något E3 i år, men det kommer bli ett gäng ordentliga spelshower ändå. Summer Games Fest kommer rulla under hela sommaren, PC Gaming Show kommer hållas 6 juni, EA kommer hålla låda 11 juni och där i krokarna ryktas det att Sony kommer leverera lite mer PS5-nyheter. Nu har även Ubisoft levererat lite information om sin E3-lösa E3-show och den kommer hållas 12 juli. Eventet kommer heta Ubisoft Forward och förhoppningsvis kommer gänget leverera massvis med spelnyheter och förhoppningsvis massvis med gameplay från Assassinx27s Creed Valhalla, och inte bara några sekunders gameplay vi fick se sist. Hur som helst. Skriv in 12 juli i kalendern. Tumnagel
39.1°
+
0

Borde spelutvecklare lyssna på negativ feedback?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny intressant video och den här gången handlar det om feedback från spelare. Mer specifikt hur man bäst hanterar negativ feedback. I videon tas det upp fyra punkter som kan vara bra att följa när det kommer till kritik och dessa är: 1. Lyssna inte på den högljudda minoriteten 2. Identifiera problem, inte lösningar 3. Låt inte ändringar förstöra ditt spel 4. Starta en dialog med spelarna Tumnagel
38.8°
+
0

Tokyo Game Show 2020 ställs in
Inte på grund av corona. Okej, på grund av corona

Tokyo Game Show 2020 skulle egentligen hållas 24-27 september, men anordnarna har nu bestämt att ställa in spelmässan. Anledningen är, inte helt oväntat, COVID-19 som fortsätter göra livet surt för alla i hela världen. Anordnarna har meddelat att de planerar att eventet ska hållas online i stället, men hur det hela kommer ske är för tillfället okänt. Detta är inte det enda speleventet som ställs in på grund av coronaviruset. Även Paris Game Week, som vanligtvis hålls i oktober, kommer ställas in och anordnarna kommer fokusera på nästa års event i stället. Tumnagel
38.7°
+
0

id Software talar ut om Mick Gordon-situationen
Gordon levererade inte i tid

Nyligen skrev vi om Mick Gordon, kompositören för DOOM och DOOM Eternal, som inte riktigt var helnöjd över musiksituationen i DOOM Eternal och sa att han inte skulle samarbeta med id Software igen. Det hela handlade om att id Software hade mastrat större delen av soundtracket och Gordon var inte helnöjd med resultatet. Detta ledde till att idx27s lead audio designer audio designer Chad Mossholder, som ansvarade för den kritiserade musiken i spelet, fått ta en hel del skit från internethjältar av olika slag. Nu har Marty Stratton, lead producer på DOOM Eternal, skrivit ett omfattande inlägg på Reddit där gänget går igenom händelseförloppet från id Softwares sida. I den förvånansvärt detaljerade genomgången får vi bland annat reda på hur Gordon inte kunnat leverera låtar till det officiella soundtracket, vilket i sin tur ledde till att soundtrack-släppet sköts upp en månad. Vi får även reda på att Gordon inte velat dela med sig av sitt material, vilket lett till att Mossholder varit tvungen att ta musik från spelet och klippt samman delarna för att leverera någon form av kompletta låtar till soundtracket. När det kommer till att Gordon inte vill samarbeta med id i framtiden så var detta en överraskning för id och Stratton skriver att detta inte varit något de diskuterat tidigare, men att Gordon och id inte kommer samarbeta med kommande DLC för DOOM Eternal. As for the immediate future, we are at the point of moving on and won’t be working with Mick on the DLC we currently have in production. As I’ve mentioned, his music is incredible, he is a rare talent, and I hope he wins many awards for his contribution to DOOM Eternal at the end of the year. I’m as disappointed as anyone that we’re at this point, but as we have many times before, we will adapt to changing circumstances and pursue the most unique and talented artists in the industry with whom to collaborate. Our team has enjoyed this creative collaboration a great deal and we know Mick will continue to delight fans for many years ahead. Inlägget i sin helhet har ni nedan. Tumnagel
40.9°
+
0

DOOM-kompositören Mick Gordon verkar vara färdig med id Software
id har skitit i det blå skåpet

Kompositören Mick Gordon har levererat riktigt ösig musik till id Softwares DOOM och nysläppta DOOM Eternal, men det verkar inte som att Gordon kommer vilja samarbeta med spelutvecklaren i framtiden. Tidigare i april lade ljudentusiasten thatACDCguy upp ett inlägg på Twitter som visade våglängderna i låten BFG Division från DOOM och DOOM Eternal och det var rätt tydliga skillnader mellan låtarna. Mer specifikt var BFG Division i DOOM betydligt med dynamiskt mixad än motsvarigheten i DOOM Eternal, vilket gör att musiken låter lite plattare. När detta blev känt blev kompositören Mick Gordon tillfrågad vad som hänt med mixningen varpå Gordon svarade med att han endast mixat ett fåtal låtar i soundtracket för DOOM Eternal. Efter detta frågade Reddit-användaren Medical Milk Mick Gordon om han kommer jobba med nästa DOOM-titeln varpå Gordon svarade med att det troligtvis inte kommer ske. Gordon har även fått frågan om han kommer släppa sin versoin av DOOM Eternal-soundtracket och svaret på den frågan är ja. När det kommer ske är dock oklart. Och även om det sker kommer musiken i spelet inte ändras. DOOM-spelen är riktigt vassa i sig, men det har varit Mick Gordons musikaliska förmåga som höjt upplevelserna rejält. Om Gordon och id inte kommer samarbeta med kommande titlar, så känns det kort och gott som att det inte kommer bli en lika ösig upplevelse. DOOM Eternal-soundtracket har för övrigt börjat säljas hos Bethesda och kommer dyka upp på streamingtjänster inom kort. Tumnagel
33.0°
+
0

Riot Games köper Hypixel Studios
Spelutvecklarna bakom kommande Minecraft-klonen Hytale

Kinesiska Tencents amerikanska spelstudio Riot Games har köpt upp den kanadensiska spelstudion Hypixel Studios, en studio man sedan tidigare samarbetat med i utvecklingen av det kommande spelet Hytale. Hytale beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där fokuset ligger mindre på att skapa grejer och mer på att fajtas och dra ut på äventyr i en kubistisk spelvärld. Ni hittar ett smakprov på det hela i trailern här nedanför och spelet är planerat att släppas någon gång under 2021 till pc. Vad Riot Games betalar för Hypixel Studios är inget företagen har uppgett. Tumnagel
34.2°
+
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
0

Gamescom kommer köras digitalt i stället
Tyskland utökar restriktioner för folkmassor till sista augusti

Typ alla event som skulle gått av stapeln under första halvan av 2020 har ställts in på grund av coronaviruset. Och det verkar som att coronaviruset kommer skörda offer på eventfronten även under andra halvan av året. Spelmässan Gamescom skulle gå av stapeln 25 augusti och låta media och fans lägga vantarna på nya speltitlar. Detta kommer dock inte ske. Precis som här i Sverige har Tyskland satt stopp för stora folkmassor och har nu utökat tidsplanen för reglerna fram till sista augusti, vilket gör att Gamescom inte kommer kunna köras som vanligt. Det verkar dock inte som att anordnarna kommer ställa in mässan helt, utan kommer flytta eventet till nätet i stället. Hur det hela kommer gå till är för tillfället okänt, men Gamescom-anordnarna kommer hålla oss informerade när ny information finns tillgänglig. Tumnagel
38.4°
+
0

Hur The Outer Worlds blev verklighet
Lite eftermiddagsnörderi från NoClip

NoClip har dragit igång en ny dokumentärserie och den här gången är det Obsidian Entertainments The Outer Worlds som hamnat under luppen. I det första avsnittet får vi en ordentlig insikt i hur arbetet med spelet blev verklihet. Ytterligare del av dokumentärserien om The Outer Worlds kan ni skåda nedan. Tumnagel
37.6°
+
0

Uppdaterad ESRB introducerar nytt märke för slumpade lootlådor
Tydligare markering på spel med mikrotransaktioner

Entertainment Software Rating Board, ESRB, levererade redan i februari 2018 ett nytt märke för spel som innehöll mikrotransaktioner av olika slag. Det hela har dock ansetts vara en för bred beskrivning då alla mikrotransaktioner inte är lika jävliga, och ESRB har nu levererat ett uppdaterat märke som är lite tydligare. Den nya markeringen lyder som sådan "In-Game Purchases (Includes Random Items)", vilket visar att ett spel innehåller lootlådor du kan köpa för riktiga pengar vars innehåll genereras slumpmässigt. ESRB beskriver markeringen på detta sätt: “This new Interactive Element, In-Game Purchases (Includes Random Items), will be assigned to any game that contains in-game offers to purchase digital goods or premiums with real world currency (or with virtual coins or other forms of in-game currency that can be purchased with real world currency) for which the player doesn’t know prior to purchase the specific digital goods or premiums they will be receiving (e.g., loot boxes, item packs, mystery awards)." Huruvida PEGI, den europeeiska motsvarigheten till ESRB, också kommer erbjuda en mer detaljerad markering är för tillfället okänt. För tillfället har PEGI ett märke som endast meddelar om ett spel har in-game-köp. Uppdatering: Nu har även PEGI meddelat att de kommer implementera en mer detaljerad märkning som visar om ett spel har in-game-köp med slumpmässiga lootlådor. Dessa spel kommer märkas med In-Game Purchase-märke samt texten Includes Paid Random Items. Tumnagel
40.4°
+
0

Det blir inget digitalt E3
Full fokus på nästa års event i stället

Årets upplaga av E3 är som känt inställt, men anordnarna ESA meddelade att man undersöker om mässan skulle kunna köras online i stället. Nu har det blivit känt att någon digital mässa kommer inte anordnas. ESA meddelar dock att de kommer jobba med spelföretag för att hjälpa dem få ut sina spelnyheter till folket, men det kommer inte finnas någon central plats där alla spelnyheter samlas. Så, det kommer vara bäst att hänga på spelmedier för att ta del av de senaste spelnyheterna som kommer levereras i början av juni. Förra veckan blev det känt att E3 kommer återvända i sin fulla prakt nästa år, men med ett nytt och förbättrat koncept. Tumnagel
36.2°
+
0