m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Spel / Bransch

EA anklagas för illegal spelverksamhet i Kanada
Grupptalan har dragits igång mot lootlådor

EA:s relation till lootlådor har bland annat lett till att flera länder förbjudit sådan verksamhet. Nu verkar företaget ha hamnat i lite trubbel i Kanada där en grupptalan mot företaget dragit igång som hävdar att företaget driver gamblingverksamhet i landet utan tillstånd genom att erbjuda lootlådor i sina spel. Detta samt att EA bryter mot kanadensiska konsumentskyddslagar. Det handlar om en rätt ordentlig grupptalan där alla kanadensare som köpt lootlådor i spel sedan 2008 och specifikt nämns företagets sportspel, Battlefield, Apex Legends med flera. Med andra ord kan EA bli skyldiga en hel del pengar om företaget förlorar i rätten. Tumnagel
54.8°
+
André Stray
0

Rockstar köper Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games
Studion byter namn till Rockstar Dundee

Rockstar äger en och annan utvecklarstudio runt om i världen och nu har gänget införskaffat sig en tionde. Rockstar har köpt upp Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games som nu kommer byta namn till Rockstar Dundee. En skulle kunna tro att namnvalet har något att göra med Crocodile Dundee, men efter en ordentlig granskning har vi kommit underfund med att namnvalet kort och gott handlar om att spelstudion är belägen i Dundee i Skottland. Vad för Rockstar-relaterade arbeten studion kommer arbeta med är för tillfället okänt. Gänget har dock under den senaste tiden rekryterat folk för något Rockstar-projekt med fokus på actionspäckad multiplayerupplevelse. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Uppdaterad SR lägger ner P3 Spel
Är inte intresset för spel högre än aldrig förr?

Intresset för spel har inte dippat. Tvärt om. Allt fler spelar och intresset för underhållningsformatet ökar stadigt. Vad gör då Sveriges Radio med sitt spelfokuserade program P3 Spel som rullat i tio år? Jo, gänget tar beslutet att lägga ner programmet. Spelrelaterade nyheter kommer dock finnas kvar på P3, men som sporadiska segment på P3 Nyheter. P3 Spel kommer inte dö precis nu, utan programmet kommer sändas höstsäsongen ut. Programledarna Anton, Tobias och Elisabeth verkar inte vara så glada av beslutet och har bett lyssnarna att kontakta programansvariga för att övertala dessa att behålla P3 Spel. Till årsskiftet kommer gänget verkligen inte ligga på latsidan och via programmets Instagramssida skrivs det att spelstreams, dokumentärer och bevakning kommer levereras som planerat tills programmet går i graven. Instagraminlägget inleds som sådan: Höstens säsong av P3 Spel blir den sista. Efter nästan 10 års tid kommer P3 Spel snart nå vägs ände, och programmet lägger ner vid årsskiftet. Det har varit tio år av skratt, tårar och kärlek när vi i redaktionen och de gamla veteranerna har gett er Sveriges främsta spelbevakning i form av poddar och på senare år även dokumentärer, streams och nyhetsbevakning på Instagram. Men tyvärr så har allting ett slut, och så även P3 Spel. Instagram-inlägget om det hela har ni här nere. View this post on Instagram Höstens säsong av P3 Spel blir den sista. Efter nästan 10 års tid kommer P3 Spel snart nå vägs ände, och programmet lägger ner vid årsskiftet. Det har varit tio år av skratt, tårar och kärlek när vi i redaktionen och de gamla veteranerna har gett er Sveriges främsta spelbevakning i form av poddar och på senare år även dokumentärer, streams och nyhetsbevakning på Instagram. Men tyvärr så har allting ett slut, och så även P3 Spel. ?? Det här är ett beslut som tagits av P3s kanalansvarige. Kanalen P3 kommer att fortsätta bedriva spelbevakning via P3 Nyheter. Vi förstår att det kommer uppstå många frågor i samband med detta och vi ska göra vårt bästa med att besvara dem i den mån vi kan. Ni kan hitta svar på några av de vanligaste funderingarna på vår Discord. (Länk i bio) ?? Med bara några månader kvar av P3 Spel så vill vi göra det bästa möjliga av tiden vi har kvar. Därför har vi planerat en massa härliga streams, spännande dokumentärer och skarp spelbevakning ända fram till jul, då vi avslutar med en veckas streamingmys till Musikhjälpen. Vi älskar er och är så tacksamma för all pepp och kärlek ni har gett oss genom åren, och vi hoppas att ni vill hänga med oss ända in i mål! A post shared by P3 Spel (@p3spel) on Oct 12, 2020 at 6:53am PDT Uppdatering: P3 meddelar nu att spelbevakningen kommer byggas ut på kanalen med hjälp av Effie Karabuda, nuvarande spelredaktör på Aftonbladet Spela, som kommer anlitas som specialreporter inom ämnet och kommer börja på kanalen 1 januari 2021. Tumnagel
7.4°
+
André Stray
0

Apple och Epic möts i domstol i maj
Blir ingen juryrättegång

Fejden mellan Apple och Epic Games ser ut att bli en rätt lång historia. Nu har det spikats när företagen ska mötas i rätten och det kommer ske 3 maj 2021. Tidigare var det snack om att det skulle bli en rättegång med en närvarande jury, men detta kommer inte ske då ingen av parterna tycker det är en bra idé. Inför domstol ska det redas ut om Apple har ett monopol genom App Store och om det då är okej för Apple att ta 30 procent av intäkterna vid försäljning. Hur länge rättegången kommer hålla på är för tillfället okänt. För Fortnite-spelare på iOS så lär detta betyda att spelet inte kommer vara tillgängligt på Apples produkter ett tag till. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Spider-Mans creative director får mordhot efter skådisbyte
Folk behöver tagga ner

Är man ens en riktig gamer om man inte mordhotar folk som skapat ens favoritspel? Detta smått osköna beteende dyker upp titt som tätt när spelutvecklare tar beslut om sina spel och det hände även nyligen när Insomniac visade upp den nya karaktärsmodellen av Peter Parker som kommer använde i PS5-versionen av Marvelx27s Spider-Man. I originalversionen var det John Bubniak som fick stå modell och med nya releasen har man designat Parker efter Ben Jordan, vilket enligt Insomniac gjordes för att leverera en bättre ansiktsmodell som passar röstskådespelaren Yuri Loventhals inspelningar. Detta var tydligen något som var över gränsen och vissa "fans" startade en häxjakt och riktade sin vrede mot Insomniac-utvecklare. Bryan Intihar, Spider-Mans creative director, meddelade nyligen via Twitter att han mottagit dödshot och passade i samma veva på att påpeka att sådant beteende inte är okej. Tumnagel
21.8°
+
André Stray
0

Tencent köper in sig i svenska 10 Chambers
GTFO-utvecklarna behövde backup

Svenska 10 Chambers jobbar för tillfället för fullt med sitt kooperativa actionskräckspel GTFO, men nyligen behövde gänget leta utvärtes för ekonomisk uppbackning. Och det har gänget fått i form av kinesiska Tencent som köpt "en stor del" av 10 Chambers. Hur stor del och hur mycket pengar Tencent lagt på utvecklarstudion är för tillfället okänt. Med den extra kosingen meddelar 10 Chambers-grundaren Ulf Andersson att utvecklarna får mer kreativ frihet samt möjlighet att färdigställa spelet. Mer specifikt säger Andersson detta om situationen: "We needed to find a partner that gives us the creative freedom to reach these new heights, while at the same time support our long-term commitment to the GTFO community. For the future of the studio as a whole, it makes it even more exciting." GTFO släpptes som early access-spel i december, men när skarp release kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
13.8°
+
André Stray
0

Årets Game Awards hålls 10 december
Datum för spelfest spikat

Nu är det hårda ord på ingång, men 2020 är sådär. Få har gått som planerat, men likt en riddare i vit rustning har Geoff Keighley meddelat att The Game Awards kommer rulla nästan som vanligt och eventet kommer hållas 10 december. Hur upplägget kommer se ut i år är för tillfället okänt, men oavsett kommer det levereras ett gäng trailers för kommande spel samt en hel del prisutdelning. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Blizzard-veteraner startar Dreamhaven
Med ex-chefen Mike Morhaime i spetsen

För två år sedan lämnade Blizzard-chefen Mike Morhaime företaget för att jobba med någonting annat spelrelaterat. Sedan dess har fler Blizzard-veteraner lämnat bygget, men vad de skulle göra efter Blizzard har varit okänt. Nu är det inte lika okänt längre då Morhaime meddelat att han startat en ny spelstudio vid namn Dreamhaven tillsammans med sina gamla Blizzard-anställda. Dreamhaven kommer bestå av två utvecklarstudior vid namn Moonshot och Secret Door. Moonshot kommer ledas av Jason Chayes, Dustin Browder och Ben Thompson medan Secret Door kommer ledas av Chris Sigaty, Alan Dabiri och Eric Dodds. I ett uttalande skrivs detta om de olika studiorna: Moonshot is led by Jason Chayes, Dustin Browder, and Ben Thompson. Chayes was previously an Executive Producer at Blizzard Entertainment where he led the Hearthstone team, a Senior Director at Electronic Arts, and before that, led art teams for the Walt Disney Company’s game division. Browder’s twenty-five year career includes roles as Game Director on StarCraft II, Heroes of the Storm, Command and Conquer, and The Lord of the Rings. Thompson’s credits include Creative Director on Hearthstone, Art Director for the World of Warcraft trading card game, with additional credits on Dungeons & Dragons and Magic: The Gathering. Moonshot is also home to a team of seasoned developers who’ve collectively worked on some of gaming’s most popular franchises. Secret Door is led by Chris Sigaty, Alan Dabiri, and Eric Dodds, who’ve worked on multiple genre-defining games. Sigaty’s roles have included Executive Producer on Hearthstone, StarCraft II, and Heroes of the Storm, as well as Lead Producer on the original Warcraft III. Dodds was the original Game Director of Hearthstone and veteran game designer on World of Warcraft and StarCraft. Dabiri has filled both Technical Director and Game Director roles and has worked on Warcraft III, StarCraft II, and Heroes of the Storm. They are joined by a team of highly talented developers with extensive industry experience and are beginning to explore new game experiences together. Några spel har inte presenterats och det lär troligtvis dröja innan någon sådant sker. Men dessa personer har gett oss timmar och åter timmar av underhållning när de var hos Blizzard, så förhoppningsvis kommer trevligheter serveras. Tumnagel
53.7°
+
André Stray
0

Michel Ancel lämnar spelbranschen
För att satsa på att bevara djurlivet i Montpellier

Spelveteranen Michel Ancel har bestämt sig för att lägga hatten på hyllan samt lämna spelbranschen helt och hållet efter 30 år. Ancel är sannolikt mest känd för en herrans massa Rayman-spel och så klart Beyond Good & Evil. Han ska istället jobba med ett naturreservat för vilda djur i Montpellier-området i Frankrike. Skyddandet av vilda djur har länge varit en passion för honom och eftersom naturreservatet växer vill han satsa helhjärtat på detta istället för spelbranschen. Ancel jobbade med både Beyond Good and Evil 2 och Wild. Utvecklingen av båda dessa spel säger han är i goda händer och kommer inte påverkas av att han nu ska ta hand om riktiga djur istället för digitala sådana. Tumnagel
52.6°
+
Frode Wikesjö
0

USA vill veta om Unreal Engine pratar med Kina
Eftersom Tencent äger delar av Epic Games

Den amerikanska regeringen har som bekant varit lite på krigsstigen när det gäller vissa kinesiska företag så som Huawei och ByteDance. Nu verkar det som att myndigheterna där har ställt in siktat på Tencent som bland annat äger League of Legends-skaparna Riot Games och 40 procent av Epic Games som gör populära spelmotorn Unreal Engine. Rapporter har nämligen börjat dyka upp om att myndigheterna därborta har bett både Riot och Epic att lämna över data för hur de lagrar användardata för att se om/hur det delas med Tencent. Tencent äger delar av många andra spelföretag också så som Supercell, Activision Blizzard, Ubisoft och Paradox. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Monster fick Ubisoft att byta namn på Gods & Monsters
Tydligen svårt att hålla isär läsk med spel

Ubisoft presenterade Gods & Monsters under E3 förra året, men tidigare i år blev det känt att spelet bytt namn och lite grafisk profil. Ubisoft har själva sagt att namnbytet baserades på kreativa beslut i samband med de stora förändringarna, men nu har det uppdagats att det egentligen är energidrycken Monster som ligger bakom namnbytet. Ubisoft lämnade in ansökan om varumärkesskydd för Gods & Monsters i mitten av förra året, men detta nekades efter att Monster-tillverkarna skickat in en oppositionsansökan i april i år. Ubisoft var därefter tvungna att byta titeln på spelet till Immortals: Fenyx Rising. Monster Energy motiverade i sin ansökan att det finns potential för varumärkesförvirring mellan spelet och läskeblasken. Monster menar att deras logotyp används på kläder och accessoarer i spel, i sponsormaterial för esportsturneringar samt i deras egenbrandade spel Monster Energy Supercross: The Official Video Game. Ubisoft kontrade med att "Monster" redan var ett rätt vedertaget begrepp, inte bara i spelsfären, men detta argument verkar uppenbarligen inte funkat. Hela situationen är lite underlig och frågorna är många. Varför har Monster Energy börjat gnälla om detta nu? Varför hävdade Ubisoft att namnbytet berodde på kreativa beslut? Handlar Monster Hunter om att jaga läsk? Youtubern Hoeg Law har grottat ner sig i situationen och om ni känner för att få lite mer kött på benen kring frågan så är det bara att klicka på play-ikonen på videon nedan. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0

The Sinking City borta från spelbutiker
Utvecklare i fejd med distributör

Lovecraft-inspirerade äventyrsspelet The Sinking City från Sherlock Holmes-utvecklarna Frogware släpptes förra sommaren, men nya spelare som skulle vilja lägga vantarna på titeln nu har stött på lite bekymmer. Spelet har nämligen plockats bort från nästan samtliga spelbutiker. Frogware meddelar att detta gjorts som svar efter en års lång fejd med distributören Nacon, som Frogware bråkat med på grund av uteblivna betalningar. I ett uttalande på sin hemsida skriver Frogware detta: Since the release of The Sinking City on June 27, 2019 we’ve been involved in legal battles with BigBen Interactive/Nacon over the title. In 2017 we signed The Sinking City contract as a licensing agreement with BigBen/Nacon, 2 years after the start of production. In exchange for a financial contribution to the development, we gave them the right to sell and commercialize the game on 4 platforms – Xbox One, PS4, Steam and later, Epic Games Store. The intellectual property would still belong to Frogwares, which has always been the only producer and owner of its games, including The Sinking City. I sitt inlägg om situationen skriver Frogware att de blivit lovade pengar för att nå milstolpar under utvecklingen, men dessa pengar kom aldrig. Även royalty-betalningar från Nacon ska ha varit försenade, och i vissa fall skippats helt. Frogware skriver även att Nacon försökt lägga vantarna på källkoden för spelet och uttryckt i marknadsföringsmaterial att det är Nacon som är ägaren av IP:t, vilket inte riktigt stämmer. Vill ni testa The Sinking City så finns det fortfarande några möjligheter att göra detta. Spelet finns tillgängligt i Nintendos eShop, då det är Frogware som själva distribuerat den versionen, samt via Frogwares hemsida. Tumnagel
35.3°
+
André Stray
0

Hur coronaviruset påverkat utvecklingen av Hades
Utvecklarna snackar utmaningar

Att göra spel är svårt. Att göra spel när det pågår en global pandemi som gör att folk måste jobba hemifrån i större grad är svårare. NoClip har släppt en ny del i sin dokumentärserie om Hades-utvecklingen där gänget pratar med utvecklarna Supergiant Games om hur det är att göra spel i dessa tider. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Apple får inte blockera Unreal Engine från iOS
Fortnite fortfarande borta dock

Apple och Epic Games fejd eskalerade illa kvickt och domstol i USA har redan tagit ett rätt omfattande beslut i striden. När Epic Games blev utsparkade från App Store och fick sina utvecklarkonton nedstängda höjde Epic frågan om hur läget ser ut med Unreal Engine, som används av massvis med utvecklare världen över. Mer specifikt var Epic fundersamma om Apple skulle blocka Unreal Engine-titlar från iOS, vilket skulle göra att utvecklarna lämnade Unreal-motorn helt. Nu har en federal domare i staterna sagt sitt i frågan och bestämt att Apple inte får stänga ute Unreal Engine från sin plattform. Detta betyder att Epic Games fortfarande får tillgång till utvecklarverktyg och konton så att de kan fortsätta förse utvecklare och deras andra kunder med Unreal Engine. När det kommer till Fortnite och spelets borttagande från App Store så är domaren på Apples sida. Epic Games bröt direkt mot Apples innehållsregler och Fortnite får fortfarande blockas från App Store. Om en månad, 28 september, kommer nästa rond i Epic- och Apple-fejden dra igång. Tumnagel
50.2°
+
André Stray
0

Spotify drar igång League of Legends-podcast
Har inlett exklusivt samarbete med Riot Games

Spotify och Riot Games meddelar idag att de inlett samarbete för att leverera lite exklusivt League of Legends-innehåll. Samarbetet kommer göra Spotify till go to-stället för fans att ta del av diverse ljudgrejer med League of Legends-koppling. Bland annat kommer vi redan i år få en League of Legends-centrerad podcast-serie vid namn Untold Stories: Top Moments from Worlds där vi får höra intervjuer med spelare under deras resa till den stora League of Legends-turneringen som drar igång senare i år. Utöver detta kommer Spotify få en dedikerad League of Legends-hub där fans kommer få tillgång till musik, podcasts och spellistor som inspirerats av spelcommunityt samt lite bakom kulisserna-material. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-toppar får sparken
Spelets creative director och lead writer går vidare

Det verkar vara en hel del trubbel hos Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-utvecklarna Hardsuit Labs. Förra veckan blev det känt att spelet kommer skjutas upp till 2021. I meddelandet levererade utvecklarna inga detaljer kring varför spelets skjuts upp, men skrev att mer info om releaseplaner samt om potentiella organisatoriska förändringar kommer inom kort. Och nu har vi fått reda på vad gänget menade med organisatoriska förändringar. Hardsuit Labs har under sommaren sparkat spelets lead writer Brian Mitsoda, som även jobbade med berättelsen i föregångaren, samt creative director Ka’ai Cluney. Duon kommer ersättas av Alexandre Mandryka, som tidigare jobbat med bland annat Assassinx27s Creed och Far Cry, som hoppar på projektet som creative director. I ett blogginlägg om ändringarna skriver Hardsuit Labs detta: “We appreciate, and value, the contributions of Brian and Ka’ai, which were instrumental in establishing the game’s storyline and dark tone and have helped to ensure that we are making a true successor to the iconic Bloodlines. We wish them both the best in their future endeavors.” Den drastiska organisatoriska ändringen verkar ha kommit som en överraskning för Mitsoda. I ett uttalande säger han bland annat detta: I was not part of the conversations that led to the decision to delay production, and to my knowledge, there were no delays caused by the Bloodlines 2 narrative development. I am confident and proud of the work that I and my team put forward. When that work will be seen and what form it will take is unknown to me. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Game Maker's Toolkit pratar om spel som designar sig själva
Follow the fun

När det kommer till spelutveckling så är det alltid en bra idé för utvecklarna att leverera roliga och underhållande spel, men vad som är roligt och underhållande är kanske inte så klart och tydligt i början av processen. Vi har hört massvis med historier om utvecklingsprocesser som startat om år in i utvecklingen och andra som återgår till ritbordet år efter spelets release. I den senaste Game Makerx27s Toolkit pratas det om hur utvecklingen förändras med tiden och spelen i sig kan vara en bra fingervisning för hur ett spel ska vara i slutändan. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Creative director för Assassin's Creed sparkas från Ubisoft
Efter utredning om misskötsel

Dramat fortsätter hos Ubisoft. Ashraf Ismail var i början av sommaren tvungen att ta tjänstledigt i samband med att Ubisoft inlett en intern utredning om misskötsel i företaget. Nu har utredningen burit frukt och Ismail kommer vara tvungen att lämna bygget med omedelbar verkan. I ett uttalande till Kotaku säger Ubisoft detta: "Following an investigation by an external firm, it was determined that Ashrafx27s employment with Ubisoft had to be terminated. We cannot provide any details about this confidential investigation." Ismail tog tjänstledigt efter att flera kvinnor berättat att Ismail inlett förhållande med dem och undanhållit att han varit gift. Ismail ska även ha berättat en och annan affärshemlighet om spelen han jobbat på som bland annat att Ubisoft ställt sig mot att ha en kvinnlig protagonist i sina spel. Ismail var creative director för Assassinx27s Creed 4: Black Flag, Assassinx27s Creed Origins och kommande Assassinx27s Creed Valhalla. Det sistnämnda spelet släpps nu i höst. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Svenska Embracer Group köper ytterligare sju spelstudior
THQ Nordics moderbolag storshoppar

Embracer Group, THQ Nordics moderbolag, har i samband med sin senaste kvartalsrapport meddelat att de köpt åtta nya bolag, varav sju är spelstudior. Bland annat har Embracer lagt vantarna på Metro-utvecklarna 4A Games och Insurgency-studion New World Interactive. Utöver spelstudiorna har Embracer också köpt Sola Media som agerar försäljningsagent för internationella film- och TV-rättigheter. Spelstudiorna kommer placeras om och arbeta under Embracer Groups dotterbolag som THQ Nordic, Amplifier Game Invest och Saber Interactive. Hela listan med uppköpta spelstudior har ni nedan: Pow Wow Entertainment Palindrome Interactive Rare Earth Games Vermila Studios Deca Games New World Interactive 4A Games Givetvis kom det även lite finansnyheter i kvartalsrapporten och Embracer Groups nettoomsättning låg på runt 2 miljarder under andra kvartalet, vilket är upp med 81 procent jämfört med samma period förra året. Hela kvartalsrapporten hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
46.7°
+
André Stray
0

Metacritic lägger till 36 timmars tidsfrist för spelarrecensioner
"Please spend some time playing the game"

Tydligen är det fullt möjligt att ha väldigt starka åsikter om ett spel utan att ha spelat det, vilket blev rätt tydligt när The Last of Us: Part 2 släpptes och reviewbombades ordentligt på Metacritic. För att sätta stopp för sådant beteende har Metacritic lagt till en justering för recensioner skrivna av spelare. Mer specifikt har gänget lagt till att vanliga spelare inte kan publicera egna recensioner av spelet förrän 36 timmar efter spelet släppts. I ett uttalande till Gamespot säger representant från Metacritic detta: "We recently implemented the 36 hour waiting period for all user reviews in our games section to ensure our gamers have time to play these games before writing their reviews. This new waiting period for user reviews has been rolled out across Metacriticx27s Games section and was based on data-driven research and with the input of critics and industry experts." Ändringen lades till i fredags, vilket betydde att spelare som ville tycka till om nya Ghost of Tsushima och Paper Mario: The Origami King var tvungna att vänta till helgen innan de kunde leverera sina åsikter om titlarna. Tumnagel
57.8°
+
André Stray
0

QuakeCon at Home 2020 drar igång 7 augusti
Det blir lite nördfest i alla fall

I april blev det känt att årets upplaga av lanfesten/speleventet QuakeCon ställs in, men Bethesda meddelade att mässan kan komma att hållas online. Och så kommer det bli. 7 augusti kommer QuakeCon at Home dra igång och vi kommer kunna ta del av diverse event och aktiviteter över nätet. Vi kommer även få kika på Global Super Stream som ska vara fullknökad med nyheter och previews från kommande Bethesda-produkter och givetvis kommer det spelas en hel del spel via Twitch. Även turneringen QuakeCon World Championships kommer hållas under spelfesten där världens bästa Quake Champoions-spelare kommer få tävla om en prispott på 150.000 dollar. Mer info om QuakeCon at Home hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Snubbe köpte CS:GO-skin för 100.000 dollar
Högsta priset någonsin för ett skin

Att skin till olika spel går att sälja dyrt är ingen nyhet men nu ska ett nytt världsrekord i hur mycket någon betalat för ett sådant satts. Det är Dexterto.com som rapporterar att någon i Kina ska ha betalat runt 100.000 dollar, motsvarande cirka 920.000 kronor, för ett skin till CS:GO. Det ska handla om ett skin som heter StatTrak M4A4 Howl med den påklistrade stickern "4 iBUYPOWER Katowice 2014". Vanligtvis kan spelare köpa M4A4 Howl-skinnet för runt 5180 dollar utan stickern. Enligt twittraren ohnePixel ska köparen vara en kinesisk samlare som handlar med skins. Han kan nu tänka sig att sälja vidare sin dyrgrip för 130.000 dollar, motsvarande nästan 1,2 miljoner svenska kronor enligt ohnePixel. Om nu undrar varför IBUYPOWER-stickers till CS:GO-skin är så värdefulla så har har CSGOTIPS skrivit en utförlig artikel om detta vilken ni kan läsa här. Tumnagel
12.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony köper in sig i Epic Games
Langar in 250 miljoner dollar i Fortnite-skaparna

Spelutvecklaren Epic Games meddelade igår att Sony köper en minoritetspost i företaget för 250 miljoner dollar vilket motsvarar lite över 2,3 miljarder svenska kronor. Sony kommer nu att äga 1,4 procent av Epic Games vilket värderar företaget till 17,86 miljarder dollar, motsvarande nästan 165,5 miljarder kronor. Sonys vd och ordförande Kenichiro Yoshida säger om den strategiska investeringen i Epic Games: "Epic’s powerful technology in areas such as graphics places them at the forefront of game engine development with Unreal Engine and other innovations. There’s no better example of this than the revolutionary entertainment experience, Fortnite. Through our investment, we will explore opportunities for further collaboration with Epic to delight and bring value to consumers and the industry at large, not only in games, but also across the rapidly evolving digital entertainment landscape." Det här innebär dock inte att Epic Games nuvarande och kommande speltitlar kommer att bli exklusiva för Sonys, det är något som Epic Games vd Tim Sweeney bekräftar för Venture Beat. Epic Games är antagligen mest kända för sitt populära spel Fortnite men har även utvecklat spelmotorn Unreal Engine och företaget driver även den egna spelbutiken Epic Games Store. Företaget är även en av de drivande krafterna bakom att skapa det så kallade "Metaverse", en initiativ som man på sikt hoppas ska kunna koppla ihop alla världens virtuella plattformar. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft ryktas köpa Warner Bros Interactive
Inklusive NetherRealm, Rocksteady med flera

För en tid sedan blev det känt att AT&T var sugna på att sälja Warner Bros. Interactive Entertainment för att minska sina skulder. Speljättar som Take-Twi, EA och Activision Blizzard varit sugna på att lägga vantarna på distributören, men det verkar som att Microsoft blir köparen. Enligt källor till The Information ska Microsoft vara sugna på att köpa upp Warner Bros. och priset väntas landa på 4 miljarder dollar. För den prislappen skulle Microsoft då få Warner Bros. Interactive Entertainment samt alla spelstudior distributören äger som bland annat Rocksteady, NetherRealm, TT Games, Monolith, Avalanche och WB Games Montreal. Om köpet går igenom så kommer Microsoft lägga vantarna på en rad väldigt kompetenta spelutvecklare som har möjlighet att utveckla exklusiva titlar till Xbox-plattformen. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Ubisoft lovar ändring i bygget
Efter anklagelser om sexuella trakasserier

Den senaste tiden har flera anklagelser om sexuella trakasserier riktats mot individer på Ubisoft. Detta har lett till att Ubisoft kontaktat externa konsulter och startat en utredning, vilket snabbt ledde till att flera anställda har fått lämna bygget temporärt. Nu har Ubisoft-chefen Yves Guillemot skrivit ett öppet brev till de anställda på Ubisoft och detta har nu delats med allmänheten. I brevet inleder Guillemot med detta: The situations that some of you have experienced or witnessed are absolutely not acceptable. No one should ever feel harassed or disrespected at work, and the types of inappropriate behavior we have recently learned about cannot and will not be tolerated. To those of you who have spoken up or have supported colleagues, I want to be clear: you are heard, and you are helping drive necessary change within the company. Vidare skriver Guillemot att deras Editorial Team, som har ett övergripande ansvar att skapa riktlinjer för de olika spelserierna Ubisoft jobbar på, kommer att struktureras om rejält och att företaget kommer lägga till tjänster som ska jobba aktivt för att alla ska må bra på företaget. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Streamern Byron 'Reckful' Bernstein har gått bort
Blev bara 31

World of Warcraft-streamern Byron x27Reckfulx27 Bernstein har tagit livet av sig. Byron var 31 år och hade under sin karriär lyckats nå en hel del milstolpar i WOW som att hålla första rank under sex säsonger i rad, bli den första spelaren som nådde nivå 3000 samt deltagit och hamnat i toppen under turneringar i både World of Warcraft och Hearthstone. Vila i frid. Tumnagel
-0.9°
+
André Stray
0

Fler Ubisoft-anställda får lämna i samband med utredning
Verkar vara en del misskötsel i bygget

Den senaste tiden har det dykt upp en hel del rapporter om trakasserier från flera håll i spelbranschen. Bland annat har Ubisoft fått ta emot flera anklagelser om sexuella trakasserier, överfall och annan misskötsel. Detta har lett till att Ubisoft tagit kontakt med externa konsulter för att undersöka anklagelserna, vilket lett till att två seniora chefer samt flera andra anställda fått lämna bygget medan utredningarna pågår. Bonusvideo nedan från Jim Sterling som pratar om spelbranschen och nämner bland annat Ubisoft. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Assassins Creed: Valhalla förlorar sin creative director
Tar tjänstledigt fyra månader innan release

Det verkar vara lite drama hos Assassins Creed: Valhalla-utvecklarna Ubisoft Montreal. Spelets creative director Ashraf Ismail har valt att ta tjänstledigt efter att flera kvinnor berättat att de haft en relation med Ismail utan att veta att han varit gift. I ett numera borttaget Twitter-inlägg skrev Ismail detta: I am stepping down from my beloved project to properly deal with the personal issues in my life. The lives of my family and my own are shattered. I am deeply sorry to everyone hurt in this Troligtvis kommer detta inte påverka releasen av spelet, då det förhoppningsvis bara är finputs som behövs göras fram till release. Assassinx27s Creed: Valhalla släpps runt jul till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X och Stadia. Mer Valhalla kommer vi för övrigt få se senare i juli. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Itch.io samlade in över 8 miljoner dollar mot rasism
Imponerande!

I samband med Black Lives Matter-protesterna runt om i världen anordnade Itch.io ett ordentligt spelpaket där pengar gick oavkortat till organisationerna NAACP Legal Defense and Educational Fund och Community Bail Fund. Paketet har verkligen blivit en succé och tillsammans lyckades gänget samla in nästan 8,2 miljoner dollar. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Guerrilla Collective skjuter upp spelfest
Kommer hållas nästa helg i stället

Indiespelfesten Guerilla Collective skulle egentligen skulle hållas i helgen med start i morgon, men anordnarna har nu bestämt sig för att skjuta upp eventet på grund av protesterna i USA. I stället kommer eventet dra igång 13 juni och avslutas 15 juni. Upplägget verkar vara detsamma och spel och andra trevligheter kommer levereras från bland annat Larian, Funcom, Raw Fury och Thunderful. Även om det stora eventet kommer ske nästa helg i stället, så kommer man ändå ta tillfället i akt och köra en annan livestream på söndag som kommer vara tillägnad svarta i spelbranschen. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0