m
Artiklar i kategorin Spel / Bransch

EA låter dig se innehållet i FIFA-lootlådor
Innan du köper dem

EA har infört något som de kallar för Ultimate Team Preview Packs för FIFA 21. Till skillnad mot vanliga paket med kort så kommer man att kunna titta på innehållet i dessa innan man bestämmer sig för att köpa dem med FUT Coins eller FIFA Points. Paketen öppnas sedan precis som vanligt med samma flashiga animation. Om man väljer att inte köpa ett pack så ligger det kvar i affären ett tag men byts sedan ut efter ett tag. Paket inte är köpta via FUT Store utan får på andra sätt (Division Rivals, SBC, etc...) kommer inte vara Preview Packs utan kommer fortsätta ha dolt innehåll. Ultimate Team Preview Packs är just nu de enda paketen som går att köpa i FUT Store, men de vanliga paketen kommer att dyka upp igen när spelets Festival of FUTball är över. Tumnagel
31.9°
+
Frode Wikesjö
0

Roblox stämda för att erbjuda musik utan tillstånd
Kan bli skyldiga 200 miljoner dollar

Branchorganisationen National Music Publishers’ Association, NMPA, har stämt Roblox för att ha gett spelare tillgång till musik från en rad olika artister utan tillstånd. NMPA nämner bland annat att låtar från artister som bland annat Ariana Grande, Imagine Dragons, Deagmau5 och Ed Sheeran erbjuds till användare utan att varken artist eller copyrighinnehavare får kompensation. I ett uttalande säger NMPA-chefen David Israelite detta om saken: "Roblox has earned hundreds of millions of dollars by requiring users to pay every time they upload music onto the platform — taking advantage of young people’s lack of understanding about copyright — and then they take virtually no action to prevent repeat infringement or alert users to the risks they are taking.” NMPA vill att Roblox ska betala minst 200 miljoner dollar för att kunna ge kompensation till sina artister. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Dark Horse Comics startar speldivision
Ska göra spel baserade på Dark Horse-serier

Dark Horse Comics har levererat massvis med underhållande serietidningar och serieromaner som Hellboy, Sin City, 300, Umbrella Academy med flera. Nu verkar det vara dags för utgivaren att bredda sig genom att satsa mer på spel baserade på sina olika franchises. Det verkar bli en omfattande satsning där de kommer utveckla spel internt, men det verkar som att de även kommer sälja licenser till andra utvecklare som vill göra spel baserade på Dark Horse-serier. Dark Horse sitter på en hel del intressanta serietidningar av olika slag som skulle vara kalasroliga att uppleva i spelform, men vi får för tillfället vänta och se vad som kommer hända med satsningen. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

E3 håller spelgala 15 juni
Ska ge priser till den digitala spelmässans bästa spel

E3 kommer dra igång nästa vecka och även om det inte finns någon mässa att besöka så kommer vi ändå få en hel del spelnyheter under veckans gång. Nu har E3-anordarnan Entertainment Software Association, ESA, meddelat att spelmässan kommer rundas av med en regelrätt spelgala där de kommer dela ut priser till mässans flådigaste titlar. En jury bestående av speltyckare från bland annat IGN, GameSpot, PC Gamer och GamesRadar kommer bestämma vilka spel som ska vinna i de olika kategorierna. E3 2021 Awards Show kommer dra igång 15 juni, men tid verkar inte vara spikat ännu. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Respawn snackar dyra skins i Apex Legends
Det kostar att göra spel

Respawn har levererat ett riktigt trevligt battle royale-spel med Apex Legends. Spelet erbjuder massvis med trevligt gameplay som du får tillgång till utan att betala en krona, men när det kommer till kosmetiska grejer har utvecklarna fått en hel del kritik på sistone. Bland annat har spelare ansett att Respawn varit lata genom att sälja exklusiva skins som egentligen bara är gamla skins i nya färger samt att prislappen på skinsen har varit väldigt höga. Just nu säljs skins i Apex-butiken för närmare 180 kronor, vilket många anser vara lite för högt. Nyligen körde Respawn en AMA på spelets subreddit där frågan om hur utvecklarna ser på spelets intäktsgenerering. Svaret blev ett fyrdelat sådan där Respawn lyfte att de fortfarande vill fokusera på gameplay först, vilket är tydligt då allt gameplayrelaterat i spelet går att låsa upp genom att spela, men när det kom till prissättning får vi leva med ett ickesvar. Respawn skriver att spelutveckling kostar pengar samt att arbetet med skins är mer omfattande än vad man tror. Bland annat skrivs detta: Content creation costs - As much as people think we can turn cosmetics out easily because our competition outputs content at a high rate, our team is much smaller and spends more time on our skins. The part of the equation people miss is the expense side of the people we have working on these things and the fact that we canx27t work 24/7. Itx27s more expensive than people think in terms of number of people and hours because people donx27t factor in tons of back and forth on concept, QA, ideation, creation, etc. Pricing - As mentioned, we think about this constantly and itx27s tough because we want Apex to be around for a loooooong time. Us being able to continue to make the game depends on operating a healthy business. Wex27re hoping players understand this is something wex27re working hard to balance, but when you consider the full picture, itx27s a tough challenge. Therex27s a lot players want from the Apex Universe, therex27s a lot we want to give, but we canx27t do that unless wex27re a healthy business at the end of the day. New Game Modes, Maps, Features all come at a cost wex27re trying to support. Även om det är lite utav ett icke-svar så är det ändå förståeligt att Respawn resonerar som de gör, men trots det är det svårt att sticka under stolen med den nuvarande prissättningen. En del spelare argumenterar för att prissättningen gör köp av skins svårmotiverat och om skinsen var lite billigare hade de kunnat tänka sig att köpa skins oftare. Hur känner ni? Borde skins vara billigare, eller känner ni att den nuvarande prissättningen är rimlig? Och hur ofta brukar ni köpa skins? Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Netflix verkar vilja satsa på spel
Letar folk som kan leda satsningen

Tidningen The Information rapporterar om att Netflix letar efter någon som kan leda en spelsatsning i större skala för streamingtjänsten. Det är högst oklart exakt vad detta innebär men det kan ju vara en indikation till att Netflix vill börja satsa lite mer på det här med spel. Artikeln nämnder dock att Netflix sannolikt kommer ta sin affärsidé med ett buffébord av alternativ till en månadskostnad till spelbranschen. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

Game Chest vill bli spelvärldens Netflix och Spotify
Game Pass eller PlayStation Now typ

Game Chest är ett svenskt företag som hoppas kunna lansera en abonnemangsbaserad games-on-demand-lösning. Game Chests mål är dock ganska ambitiöst då de vill vara synonymt med framtidens spelplattform på samma sätt som Spotify och Netflix har blivit för sina respektive motsvarigheter. Game Chest Groups VD, Robin Bäcklund, hade detta att säga om Game Chest: "Jag är övertygad om att Game Chest kan revolutionera spelindustrin. Det är även på tiden att branschen följer och anpassar sig till de konsumtionsmönster som finns på marknaden i de andra nöjesbranscherna. I dagsläget släpps det tusentals nya spel på en daglig basis och en framtid där konsumenterna måste betala för vardera produkt är ej skalbart." Tjänsten är fortfarande under utveckling och kommer att genomgå flertal faser innan den kan lanseras. Första fasen är utveckling samt integration, andra fasen består av bilda partneravtal med utgivare och sista fasen är då lanseringsfasen. Tekniken ska fungera så att spelutvecklare och utgivare har möjligheten att genom Game Chests API synka sin egen autentisering. Det skulle innebära att nästintill samtliga spel på marknaden i dag kan integreras mot Game Chests plattform. Om nu utvecklare och utgivare nappar på detta återstår att se. Tumnagel
39.7°
+
Frode Wikesjö
0

WB Games ska delas upp och säljas
Oklart vilka och hur dock

I går skrev vi om att den amerikanska telekomjätten AT&T:s mediadivision, WarnerMedia, kommer slås ihop med Discovery Networks för att bilda ett företag som är fristående från AT&T. Ett resultat av denna sammanslagning är att några de spelstudios som ägdes av WarnerMedia kommer att säljas. Warner ägde elva spelstudios och de var WB Games Montréal, WB Games Boston, WB Games Los Angeles, WB Games New York, WB Games San Diego, WB Games San Francisco, Netherrealm, Rocksteady, TT Games, Avalanche Software samt Monolith. Vilka av dem som kommer säljas samt var de kommer att hamna återstår att se men det borde väl finnas gott om spekulanter som vill köpa flertalet av dem. Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0

Epic Games stämmer mixed reality-företaget Nreal
Anser att namnet är för likt Unreal

Epic Games kastar nävar åt alla håll och kanter. Speljätten är mitt i en stor fejd med Apple gällande huruvida App Store är konkurrenshämmande och nu har Epic stämt Nreal, som jobbar med mixed reality-brillor. Nreals namn är enligt Epic boven i dramat och hävdar att namnet både ser ut och låter som Epics Unreal, vilket Epic varumärkesskyddat på tio olika sätt. Kinesiska Nreal lanserade sina första glasögon i Sydkorea förra året och planerar att släppa dessa i USA under pågående kvartal och företagen har försökt gemensamt försökt komma fram till en lösning med Unreal-namnet utan framgång, vilket är anledningen till att stämningen kommer nu och inte tidigare. Epic vill med stämningen att Nreal ska dra tillbaka sin varumärkesansökan och att Nreal ska betala någon summa för sveda och värk. Tumnagel
29.5°
+
André Stray
0

QuakeCon 2021 hålls digitalt i augusti
Skippar fysiskt event i år igen

2020 blev det ingen ordentlig QuakeCon-fest, men i stället anordnades lite digitala festligheter. Och samma verkar gälla i år. I ett Twitter-inlägg skriver anordnarna att årets upplaga av spelfesten kommer hållas online från 19 till 21 augusti. Specifikt hur schemat kommer se ut lär vi få reda på några veckor innan eventet, men förvänta er en hel del spelstreams och lite trevliga nyheter. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

NoClip släpper dokumentär om Dishonored
Lite kvällsnörderi

Arkanes lönnmördarsimulator Dishonored var en riktigt härlig upplevelse och är man nyfiken om hur arbetet gick till med spelet så kan ni kika på den nya NoClip-dokumentären där vi får en hel del insikt i arbetet. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Filmregissör anklagar Capcom för plagiat
Anser att boss från Resident Evil: Village är en kopia av hans verk

Spoilervarning: Storyn handlar uppenbarligen om en bossfight i Resident Evil: Village, så sluta läs om ni inte vill bli spoilade. Den nederländska regissören Richard Raaphorst är lite missnöjd på Capcom då han anser att Capcom kopierat ett monster från en av hans filmer och använt denna på en av Resident Evil: Villages bossar. Mer specifikt handlar det om propellerförsedda Strum som spelare får slåss mot i Heisenbergs fabrik som enligt Raaphorst är en kopia av ett propellerförsett monster från hans film Frankensteinx27s Army. Det handlar inte bara om karaktärsdesignen, utan även att bossen brinner en aning och att hela scenen har samma färgpalett som filmen. Mer specifikt säger Raaphorst detta: "Itx27s just the same scene as in my movie, except that in my movie you have to cut loose the fuel tubes. Thatx27s the only thing that is missing. But the whole thing is getting into flames, and then it explodes, and then the way it rotates through the camera - itx27s all the same, really. Even the environments, the whole colour palette. It looks like an animatic for my movie." Raaphorst meddelar att han inte haft någon kontakt med Capcom innan spelets release och att han kommer utforska möjligheterna att få någon form av ersättning eller i alla fall lite credd från Capcom. Ovan har ni ett klipp från Frankensteinx27s Army där propeller-monstret visas och nedan har ni bossen från Resident Evil: Village. Bonus-Resident Evil: Village: Kör man spelet på PC och vill ersätta bebisen Rosemary med Chris Redfield så är det nu möjligt. Grattis världen! Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Kolla in hur spel designas för att ta dina pengar
Mycket intressant

Några personer har gjort en rätt så rejäl djupdykning i hur moderna spel använder diverse tekniker för att få sina spelare att spendera en extra slant. För att demonstrera sina fynd har artikelförfattarna skapat ett fiktivt spel där de visar och förklarar de olika teknikerna som som uppmuntrar spelarna att spendera pengar. Ett exempel som anges är att de ofta har ett prisförslag som är extremt högt för att få de lägre prisalternativen se vettiga ut. En annan grej som nämns är att spelet kan, om man kopplat spelet till sina sociala medier, anpassa färger på det man kan köpa utefter vilket sportlag man gillar. Artikeln är som sagt en rejäl djupdykning och är en ordentlig långläsning, men det kanske passar bra en helgdag som denna? Så om man är intresserad av de ibland diaboliska lösningarna som utvecklarna kommit på för att få dig att spendera pengar då hittar du artikeln via länken nedan. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Gamescom skrotar hybridplanerna
Spelmässan blir helt digital

Gamescom har tidigare meddelat att årets upplaga av spelmässan kommer bli ett hybridevent som både skulle hållas digitalt och fysiskt. Det var kanske för optimistiskt planerat på grund av den pågående pandemin som fortfarande härjar och hybridplanerna har nu skrotats och man kommer i stället fokusera på att hålla eventet online. I ett uttalande säger anordnarna detta: "This decision was made after extensive discussions with partners and exhibitors. Thus, the organisers take into account the current situation, in which too many companies are unable to participate in physical events this year due to the still difficult development. In this way, they also meet the partnersx27 strong need for planning security." Räds icke, spelfans, ty det vankas spelfest ändå. Precis som förra året kommer det hållas en ordentlig inledningsshow under ledning av Geoff Keighley där massvis med spelnyheter kommer presenteras. Showen kommer dra igång under kvällen 25 augusti och själva mässan kommer pågå fram till 27 augusti. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Double Fine-dokumentären Amnesia Fortnight Movie har släppts
Om den interna spelfesten Amnesia Fortnight

Utvecklarstudion Double Fine håller i tid och otid en intern spelfest vid namn Amnesia Fortnight där utvecklarna delas upp i lag och under två veckor får fria händer att skapa vad de vill. Festligheterna brukar liveströmmas, men nu har studion även släppt en regelrätt dokumentär om Amnesia Fortnight och denna kan ni kika på ovan. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Alla Activision-studior jobbar nu på Call of Duty
Lägger alla ägg i samma korg?

Activision har en hel del spelstudior under sina vingar och har de senaste åren levererat ett någorlunda brett utbud av spel. Förra året fick vi bland annat Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2, Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time och Call of Duty: Black Ops - Cold War. Mest fokus har dock legat på Call of Duty-serien och nu verkar det som att Activision gått all in på krigsserien då samtliga av Activisions spelstudios jobbar på Call of Duty på ett eller annat sätt. Majoriteten av studiorna jobbade redan med Call of Duty på något vis, men nyligen blev det känt att Crash Bandicoot 4-utvecklarna Toys For Bob skiftat fokus och jobbar nu även med Call of Duty: Warzone-innehåll, vid sidan av att stödja Crash 4. Huruvida Activision kommer fortsätta att fokusera mer på Call of Duty-serien i framtiden återstår att se, men det verkar inte som att speljätten har några planer att bromsa utvecklingen. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

Biljetter släppta för den svenska spelmässan Grow Gaming
Eventet hålls 18-19 juni

Den nya svenska spelmässan Grow Gaming vill bli Skandinaviens största spelmässa, men för att bli störst behöver man givetvis ha lite besökare. Och då är det ju bra att biljetterna till mässan nu släppts. Eventet kommer pågå 18-19 juni och vill man besöka den virtuella festen får man antingen lägga ut 70 kronor som privatperson och vill man ställa ut eller medverka så kostar det 1560 kronor. Under de två dagarna kommer företag visa upp det senaste inom gamingsfären och det kommer anordnas turneringar av olika lag. Vidare kommer besökare få ta del av olika seminarier av olika slag. På sin Grow Gaming-hemsidan skrivs detta: During two exciting days, leading companies will showcase the latest in gaming, hardware and other gaming-related products. There will be game tournaments on the main stage, culminating in prizes and celebrations! Grow Gaming starts with two days of programs, company ticket holders will have the opportunity to listen to exciting and ground-breaking seminars and debates. We also want to share the inspiring stories of those who started as amateurs and the countless hours of hard work that they put into becoming a professional in the field, as well as those who, without sponsorship, have become some of the larger companies in the business. Hur schemat för festligheterna kommer se ut är ännu inte spikat. Länk till biljetterna har ni här nere till vänster. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Overwatch-chefen lämnar Blizzard
Jeff Kaplan går vidare efter 19 år i bygget

Blizzard har förlorat en hel del stora namn det senaste året. Bland annat har veteraner som grundaren Mike Morhaime valt att lämna och det har även Overwatchs huvudförfattare Michael Chu gjort. Nu har ytterligare en Blizzard-profil bestämt sig för att gå vidare och den här gången är det Jeff Kaplan, som de senaste åren har varit Overwatchs game director. I ett blogginlägg säger Kaplan detta om avhoppet: It was truly the honor of a lifetime to have the opportunity to create worlds and heroes for such a passionate audience. i want to express my deep appreciation to everyone at blizzard who supported our games, our game teams and our players. but i want to say a special thanks to the wonderful game developers that shared in the journey of creation with me. Never accept the world as it appears to be. always dare to see it for what it could be. i hope you do the same. Detta är ju inte allt för bra nyheter för Overwatch 2, men Blizzard meddelar att utvecklingen av spelet går framåt och mer nyheter kommer under årets gång. Vad Kaplan ska göra i framtiden är för tillfället okänt. Det spekuleras att det vankas pension, men det vore inte helt oväntat om han dök upp hos Blizzard-avhopparnas nya spelstudio Dreamhaven. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Marvel's Avengers förlorar sin creative director
Shaun Escayg flyttar tillbaka till Naughty Dog

Marvelx27s Avengers försöker återuppliva sig själv med nya uppdrag och hjältar, men bakom kulisserna fortsätter utvecklarna tappa namn. Shaun Escayg jobbade tidigare på Naughty Dog och var regissör för Uncharted-avstickaren Lost Legacy samt jobbade på Uncharted 4 och The Last of Us. För några år sedan rekryterades han av Crystal Dynamics och fick titeln creative director för Marvelx27s Avengers, men nu verkar det vara dags att återvända. I ett Twitter-inlägg berättar Escayg att han återvänt till Naughty Dog, men vad han ska göra där är för tillfället okänt. Detta är förstås trevligt för Naughty Dog, men avhoppet lär svida lite för Marvelx27s Avengers-utvecklingen och det känns lite som att folk lämnar då det är ett sjunkande skepp. Alternativt gör detta att någon annan kan ta över ansvaret och styra upp skutan á la No Manx27s Sky. Vad som kommer hända Marvelx27s Avengers återstår dock att se. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Ubisoft spikar datum för sin E3-show
Skriv in 12 juni 21:00 i kalendern

E3 kommer som känt hållas digitalt i år och flera speljättar, typ alla utom Sony, har meddelat att de kommer medverka under festligheterna. E3 kommer hållas från 12 till 15 juni och nu har Ubisoft meddelat när deras spelshow kommer sändas under festens första dag. Mer specifikt klockan 21:00. Specifikt vad som kommer visas är för tillfället okänt, men troligtvis kommer det pratas en hel del om Rainbow Six: Quarantine samt piratspelet Skull & Bones. Och förhoppningsvis kommer vi även få lite nyheter om Beyond Good & Evil 2. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Epic Games släpper MetaHuman Creator i early access
Testa att skapa egna ansikten

Epic Games visade upp sitt verktyg MetaHuman Creator som låter utvecklare och kreatörer skapa diverse digitala avatarer. I samband med presentationen släpptes en demoversion av verktyget men nu har MetaHuman Creator fått en lite mer skarp release. Ansiktsskaparen har släppts i early access, eller som betatest som man också kan kalla det, och det är möjligt för kreatörer av olika slag att be om att få testa verktygen och se vad det hela handlar om. Länk till MetaHuman Creator har ni här nere till vänster. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Epic Games köper svenska Planetic Labs
Heja Malmö

Epic Games har köpt upp Malmöbaserade Planetic Labs för en okänd summa pengar. Planetic Labs är ett relativt nytt bolag då det grundades 2019. Planetic Labs mjukvara används för att enkelt generera stadsmiljöer för datorspel. Mjukvaran skapar nämligen automatiskt stadsmiljöerna med hjälp av GIS-data så det enda utvecklarna egentligen behöver göra är att att fixa till fasaden och rita ut några fönster. Man får väl anta att Planetic Labs mjukvara kommer integreras i Unreal Engine i framtiden. Tumnagel
45.8°
+
Frode Wikesjö
0

E3 2021 blir ett virtuellt event i juni
Nintendo, Xbox, Capcom, Ubisoft med flera kommer delta

Förra året fick vi stå utan spelfesten E3, men trots det levererades spelnyheter via separata spelevent som anordnades av de olika spelföretagen samt via Geoff Keighleys spelfest Summer Game Fest. I år kommer dock E3 återvända, men den här gången kommer eventet vara helt digitalt. Eventet kommer hålla på från 12 till 15 juni och under eventet kommer vi få se spelnyheter från Nintendo, Xbox, Capcom, Konami, Ubisoft, Take-Two, Warner Bros. Games och Koch Media. Sony lyser med sin frånvaro, men troligtvis kommer gänget hålla separat event för sina titlar. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

CD Projekt RED ändrar hur de gör spel i framtiden
Vill inte ha en ny Cyberpunk-situation

CD Projekt RED meddelade nyligen att spelstudion kommer strukturera om en hel del i framtiden. För att undvika situationer som liknar Cyberpunk 2077-releasen kommer spelstudion stuva om hur de utvecklar spel i framtiden. Enligt CDPR kommer det nya arbetssättet tillåta utvecklarna att jobba parallellt med AAA-titlar och expansioner från och med nästa år. Den största ändringen kommer vara hur studion kommer jobba med spelmotorn REDengine, som kommer få en mer central plats i utvecklingsprocessen. Utvecklarna skriver detta: “The Studio’s REDengine technology will be improved and centralized, while reorganizing the Studio as a set of interdisciplinary agile teams will transform the way games are developed, making its approach more proactive,” Vidare kommer marknadsföringsplanerna ändras. I stället för att bygga upp hype kring ett spel sju år innan release, kommer framtida kampanjer bli betydligt kortare. Utöver detta kommer själva materialet visa hur de kommande spelen rullar på samtliga plattformar spelet kommer släppas på. Även i CDPR kommer det även göras interna ändringar för att höja tillvaron för de anställda, men studion går inte in på detaljer hur detta kommer ske. När det kommer till aktuella spelplaner så kommer studion fortsätta fokusera på att leverera singleplayerrollspel i framtiden och fler spel i Witcher- och Cyberpunk-världarna kommer levereras. Detta är trevligt, men det betyder att multiplayerdelen i Cyberpunk kommer sättas i baksätet ett tag till. CDPR skriver att i stället för att utveckla en onlinekomponent till Cyberpunk kommer utvecklarna i stället jobba på teknik som möjliggör för multiplayerlägen i alla framtida titlar, inklusive Cyberpunk i sinom tid. Bonusvideo nedan med gameplay från Cyberpunk 2077 med Patch 1.2. Tumnagel
45.4°
+
André Stray
0

Anthem-regissör hoppar av BioWare
Jonathan Warner lämnar bygget efter tio år

Bioware har tappat ännu ett stort namn. Jonathan Warner har jobbat på spelstudion i närmare tio år och det har nu blivit känt att han lämnat bygget. Warner har tidigare jobbat med spel som Dragon Age, Mass Effect, Star Wars: The Old Republic samt var regissör för Anthem. Det sistnämnda spelet hade som känt en lite brokig release, men det verkade som att utvecklarna skulle få möjlighet att styra upp skutan, men dessa planer lades ner för ungefär en månad sedan. Vad Warner kommer göra i framtiden är för tillfället okänt, men troligtvis lär han stanna i spelbranschen. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Spelmagasinet Svenska PC Gamer kommer läggas ner
Sajten och annat kommer dock leva vidare under annat namn

1996 startades en svensk variant av spelmagasinet PC Gamer och sedan dess har vi fått ta del av spelnyheter, recensioner och annat smått och gott från redaktionen. För några år sedan bestämde sig förlaget Egmont att lägga ner satsningen, men Svenska PC Gamer-redaktionen lyckades hålla magasinet vid liv. Nu har det dock blivit känt att det inte längre är ekonomiskt hållbart att producera papperstidning och magasinet kommer att läggas ner. Chefredaktör Thomas Petterson skriver detta i ett inlägg om nedläggningen: Svenska PC Gamer är inne på sitt 25e verksamhetsår. Vi har haft förmånen att skriva om spel längre än många av våra läsare har levt. PC Gamer är Sveriges äldsta spelmedium alla kategorier. Vi var med och grundlade svensk speljournalistik. Vi har fostrat några av landets bästa skribenter, var en trendsättare för den personliga speljournalistiken, kombinerade skickligt kunskap med underhållning och gick i bräschen för en mer intim kontakt med läsarna – något som inte bara influerat andra spelredaktioner utan också medier över gränserna. Sedan november 1996 har vi recenserat omkring 3 500 spel. Vi har fått resa jorden runt flera gånger om, spela de bästa (och de sämsta) spelen, bevittna branschens enorma utveckling och spelens fantastiska framväxt. Vi har överlevt fyra eller fem omflyttningar i tre städer, en drös VD:ar, fyra förlagsbyten, en nedläggning, och vi har länge stått pall för den största omvälvningen världens medier sett sedan Gutenberg populariserade tryckprocessen för 500 år sedan – internet. Nu försvinner den enda kvarvarande speltidningen i Sverige för vuxna. I en FAQ redaktionen levererat får vi dock reda på att det endast är papperstidningen som kommer försvinna. Redaktionens satsning med hemsidan, Discord, Twitch och sociala medier kommer leva vidare under annat namn. Vad den nya titeln blir är för tillfället okänt, men redaktionen kommer hålla fansen uppdaterade via sina kanaler. Tumnagel
24.7°
+
André Stray
0

Tim Cook ska vittna mot Epic Games
I rättegången om Apples "App Store-monopol"

I juridiska dokument för rättegången som Epic Games driver mot Apple kom det fram att ingen mindre än Tim Cook kommer vittna i rättegången. Epic stämde som bekant Apple för att Apple plockade bort Epics grejer från från App Store förra året. Även Apples vice VD Craig Federighi och tidigare marknadschefen Phil Schiller samt Epic Games VD Tim Sweeney kommer vittna under rättegången. Förutom folk från Apple samt Epic Games så kommer bland annat representanter från Facebook, Microsoft och NVIDIA också dyka upp. Denna spännande rättegång kommer dra igång den 3 maj. Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0

Investerargrupp sura på Activision Blizzard-chefens nya bonus
Får ordentlig bonus samtidigt som anställda förlorat jobb

Att Activision Blizzard vill tjäna storkovan på spelare är varken förvånande, underligt eller fel. Men ibland blir det väldigt tydligt att cheferna på Activision Blizzard, och andra stora speljättar, saknar fingertoppskänsla. Nyligen blev det känt att Activision Blizzard kommer säga upp mellan 50 och 190 anställda som bland annat jobbar med bolagets esportssatsning, vilket kort och gott sker på grund av arbetsbrist i samband med pandemin. Som plåster på såren får de lön i 90 dagar, sjukförsäkring året ut och ett presentkort på Battle.net värde 200 dollar. Samtidigt som detta skett har Activision Blizzard-chefen Bobby Kotick fått en rejäl bonus på närmare 200 miljoner dollar. Detta är något som investeringsfirman CtW Investment Group, som tidigare påpekat oetiskt och oansvarigt beteende bland cheferna på bland annat Activision Blizzard och EA, inte riktigt uppskattar och menar kort och gott att Kotick inte förtjänar bonusen. I ett uttalande skriver gruppen detta: "While the increase in Activisionx27s stock price is somewhat commendable, as we stated last year and continue to assert, this achievement alone does not justify such a substantial pay outcome for the CEO. There are many factors that may contribute to a rise in this particular companyx27s stock price that may not be directly attributable to Robert Kotickx27s leadership. The use of video games as one of the few entertainment options available amid the COVID-19 pandemic, for example, has been a boon to many companies in the gaming industry irrespective of executive talent or strategic decisions." Tumnagel
7.9°
+
André Stray
0

Roblox har börsnoterats och är mer värt än EA
Stabil start!

Under gårdagen gjorde Roblox sin debut på New York Stock Exchange och det populära spelet verkar vara rätt värt på den öppna marknaden. När handeln stängdes hade aktien ett värde på 69,50 dollar och bolagets totala värde landade på 38,26 miljarder dollar. Det är en rätt imponerande summa och extra imponerande är det att Roblox i samband med detta är mer värt än speljättar som EA, Take-Two och Ubisoft. Mer specifikt är EA värderat till 37,43 miljarder dollar, Take-Two ligger på 18,98 miljarder dolllar och Ubisoft ligger på 8,16 miljarder dollar. I ett Twitter-inlägg skriver Roblox-chefen David Baszucki detta om det hela: "We are deeply humbled by the overwhelming support for @Roblox and our public offering today. To all those who helped us get one step closer to fulfilling our vision of the #Metaverse-thank you. #RobloxIPO." Roblox är för övrigt en plattform där spelare och användare har möjlighet att skapa sina egna multiplayerupplevelser och dela dessa med andra spelare och samtidigt tjäna pengar på sina alster. Majoriteten av användarna är under 13 år, men plattformen genererar ändå en hel del kosing. Precis som resten av spelindustrin gynnades Roblox rejält av den pågående pandemin och det dagliga användandet ökade med 85 procent och under året lade spelare 923 miljoner dollar på den virtuella valutan Robux, som de i sin tur kunde lägga på upplevelser i spelet. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Tysk lootbox-lag stoppar ungar att köpa spel med lootlådor
Verboten!

EA får en herrans massa skit väldigt ofta, men en sak ska de ha cred för. Bolagets girighet har lett till ordentliga diskussioner på regeringsnivå om huruvida lootlådor av olika slag är något vettigt över huvud taget. Flera länder har redan satt stopp för lootlådor och i dessa länder har lootlådor kort och gott plockats bort från spelen. Tyskland verkar ta det hela ett steg längre och har godkänt en förändring i landets ungdomsskyddslag som gör att spel med lootlådor inte får säljas till folk under 18 år. Detta betyder att spel som innehåller lootlådor kommer få en 18-årsgräns, oavsett vad gränsen legat på tidigare. Spel som Fifa 21 har haft en låg åldersgräns då det bara är ett fotbollsspel, men under denna lag kan åldersgränsen alltså höjas till 18 år i Tyskland. Tumnagel
77.2°
+
André Stray
0