Quantcast
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Xbox One X 1TB Cyberpunk 2077 Limited Edition kostar nu bara 3490 kr (tidigare 5475 kr)
Jämför priser
Razer Ornata Chroma tangentbord kostar nu bara 699 kr (tidigare 949 kr)
Artiklar i kategorin Spel / Bransch

Guerrilla Collective skjuter upp spelfest
Kommer hållas nästa helg i stället

Indiespelfesten Guerilla Collective skulle egentligen skulle hållas i helgen med start i morgon, men anordnarna har nu bestämt sig för att skjuta upp eventet på grund av protesterna i USA. I stället kommer eventet dra igång 13 juni och avslutas 15 juni. Upplägget verkar vara detsamma och spel och andra trevligheter kommer levereras från bland annat Larian, Funcom, Raw Fury och Thunderful. Även om det stora eventet kommer ske nästa helg i stället, så kommer man ändå ta tillfället i akt och köra en annan livestream på söndag som kommer vara tillägnad svarta i spelbranschen. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

ESEN Studio kör välgörenhetsstream på lördag
Tillsammans med Giving People

Så här i coronatider är det bra att visa solidaritet med våra medmänniskor. ESEN Studio och välgörenhetsorganisationen Giving People har slagit sina kloka huvuden ihop och kommer anordna en välgörenhetsström som kommer dra igång på lördag. Strömmen kommer pågå i 24 timmar och donationer som skickas in till gänget kommer gå till välgörenhet för att hjälpa utsatta barn och barnfamiljer i Sverige. Det kommer även auktioneras ut olika produkter och tjänster där pengarna kommer gå till Giving People. Vi gamers, streamers och professionella utövare har ett en unik chans att bidra genom digitala kanaler för att mildra pandemin för de mest utsatta och återigen bevisa att vi är en positiv kraft i samhället och gör vad vi kan för att motverka krisen. I samarbete med ESEN Studio & hjälporganisationen GivingPeople kommer Sveriges gaming & Esports community anordna en 24 timmars välgörenhetsstream med syftet att hjälpa utsatta barn och deras familjer. Under strömmen kommer bland annat spelutvecklare visa upp pågående projekt, DJ:s kommer spela musik och det kommer vara en och annan intervju med olika gäster samt vänskapsmatcher i olika spel. Bland annat kommer strömmen gästas av Tejbz, Zaitr0s, Konrad Ydhage, GGFrolle, Jewanders, Alex Ferm samt Nästa år-podden. Strömmen kommer dra igång klockan 12:00 på lördag och kommer visas på ESEN Studios Twitch-kanal samt hos gästernas kanaler. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

PC Gaming Show skjuts fram en vecka
Sänds nästa lördag i ställlet

På grund av oroligheterna i USA efter mordet på George Floyd har flera event skjutits upp för att inte ta uppmärksamhet från protesterna och nu har PC Gamer bestämt sig för att skjuta upp sitt event. PC Gaming Show skulle egentligen dra igång 6 juni och leverera massvis med PC- och VR-relaterade nyheter, men i stället kommer man strömma eventet 13 juni. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Glen Schofield snackar skapandet av Dead Space
Lite kvällsnörderi

Ars Technicas videoserie War Stories fortsätter och den här gången får vi ta del av en ordentlig intervju med Glen Schofield som var en del av teamet som skapade Dead Space. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Det blir inget Blizzcon i år
Var väl inte helt oväntat

Nästan samtliga event som skulle dra igång i år har ställts in på grund av coronaviruset, men huruvida Blizzard skulle anordna spelfesten Blizzcon senare i år har varit okänt. För en månad sedan meddelade gänget att det var lite för tidigt att lova någonting, men att Blizzard höll tummarna att den här skiten skulle vara över tills dess och att de jobbade på en lösning för mässan. Nu har Blizzard levererat en uppdatering gällande Blizzcon och mässan kommer inte bli av i år. Blizzard skriver dock att de undersöker möjligheten att hålla lite festligheter online, mer specifikt turneringar och nyhetspresentationer, men det kommer ske tidigast i början av nästa år. We’re talking about how we might be able to channel the BlizzCon spirit and connect with you in some way online, far less impacted by the state of health and safety protocols for mass in-person gatherings. We’d want to do this as soon as we could, but given that this is new-ish territory and the different factors involved, it will most likely be sometime early next year. BlizzCon is also a stage for big esports events in Blizzard games each year, so we’re also looking into alternatives for supporting some of the high-level competition that would normally take place at the show. Blizzard kommer hålla oss uppdaterade om de digitala Blizzcon-planerna. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

NoClip släpper sin ordentliga dokumentär om Arkane
Ger oss en glimt av osläppt Half-Life-berättelse

NoClip meddelade nyligen att de jobbar på en ordentlig dokumentär om utvecklarna Arkane, som bland annat ligger bakom Dishonored och nya Prey. I dokumentären får vi en unik inblick hos utvecklarna som bland annat jobbat på en prototyp av ett Half-Life-spel, vilket vi får höra mer om 33 minuter in i dokumentären. Ovan har ni trailern för dokumentären som ger er ett smakprov av vad som levereras i dokumentären och nedan har ni dokumentären i sin helhet. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Respawn öppnar ny spelstudio i Vancouver
Kommer endast fokusera på Apex Legends

I början av förra året överraskningslanserade Respawn sitt battle royale-spel Apex Legends och det dröjde inte länge innan spelets popularitet slog i höjden. Respawn har under året levererat massvis med nyheter för att hålla spelet fräscht och det verkar som att de kommer fortsätta med det en lång tid framöver. I samband med Respawns 10-årsfirande har gänget slagit upp portarna för en ny spelstudio i Vancouver som kommer helhjärtat fokusera på att jobba med Apex Legends. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Indiespelfesten Guerrilla Collective tar E3:s plats
Tre dagars spelfest i början av juni

E3 ommer som känt inte bli av i år, men vi kommer få ta del av ett gäng shower från andra spelstudior under sommaren ändå. Nu har Indiekollektivet Media Indie Exchange och Kinda Funny bestämt sig för att anordna en digital indiespelfest vid namn Guerilla Collective. Eventet kommer hållas från 6 till 8 juni, vilket betyder att det kommer bli tre dagar fulla av spelnyheter från bland annat 11 Bit Studios, Coffee Stain Studios och Larian Studios. Hela listan med utvecklarna som kommer leverera nyheter i samband med Guerilla Collective hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Berättelsen om Creative Assembly
NoClip släpper dokumentär om Total War-utvecklarna

Creative Assembly är för tillfället mest kända för sitt arbete med de episka Total War-spelen, men den brittiska spelstudion har en väldigt lång historia. Spelstudion grundades redan 1987 och har sedan dess levererat massvis med olika titlar. Dokumentärmakarna NoClip har gästat spelstudion för att gå igenom deras historia och ger oss en ordentlig titt bakom kulisserna. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Ubisoft spikar datum för spelfest
Skriv in 12 juli i kalendern

Det kommer som känt inte bli något E3 i år, men det kommer bli ett gäng ordentliga spelshower ändå. Summer Games Fest kommer rulla under hela sommaren, PC Gaming Show kommer hållas 6 juni, EA kommer hålla låda 11 juni och där i krokarna ryktas det att Sony kommer leverera lite mer PS5-nyheter. Nu har även Ubisoft levererat lite information om sin E3-lösa E3-show och den kommer hållas 12 juli. Eventet kommer heta Ubisoft Forward och förhoppningsvis kommer gänget leverera massvis med spelnyheter och förhoppningsvis massvis med gameplay från Assassinx27s Creed Valhalla, och inte bara några sekunders gameplay vi fick se sist. Hur som helst. Skriv in 12 juli i kalendern. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Borde spelutvecklare lyssna på negativ feedback?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny intressant video och den här gången handlar det om feedback från spelare. Mer specifikt hur man bäst hanterar negativ feedback. I videon tas det upp fyra punkter som kan vara bra att följa när det kommer till kritik och dessa är: 1. Lyssna inte på den högljudda minoriteten 2. Identifiera problem, inte lösningar 3. Låt inte ändringar förstöra ditt spel 4. Starta en dialog med spelarna Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Tokyo Game Show 2020 ställs in
Inte på grund av corona. Okej, på grund av corona

Tokyo Game Show 2020 skulle egentligen hållas 24-27 september, men anordnarna har nu bestämt att ställa in spelmässan. Anledningen är, inte helt oväntat, COVID-19 som fortsätter göra livet surt för alla i hela världen. Anordnarna har meddelat att de planerar att eventet ska hållas online i stället, men hur det hela kommer ske är för tillfället okänt. Detta är inte det enda speleventet som ställs in på grund av coronaviruset. Även Paris Game Week, som vanligtvis hålls i oktober, kommer ställas in och anordnarna kommer fokusera på nästa års event i stället. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

id Software talar ut om Mick Gordon-situationen
Gordon levererade inte i tid

Nyligen skrev vi om Mick Gordon, kompositören för DOOM och DOOM Eternal, som inte riktigt var helnöjd över musiksituationen i DOOM Eternal och sa att han inte skulle samarbeta med id Software igen. Det hela handlade om att id Software hade mastrat större delen av soundtracket och Gordon var inte helnöjd med resultatet. Detta ledde till att idx27s lead audio designer audio designer Chad Mossholder, som ansvarade för den kritiserade musiken i spelet, fått ta en hel del skit från internethjältar av olika slag. Nu har Marty Stratton, lead producer på DOOM Eternal, skrivit ett omfattande inlägg på Reddit där gänget går igenom händelseförloppet från id Softwares sida. I den förvånansvärt detaljerade genomgången får vi bland annat reda på hur Gordon inte kunnat leverera låtar till det officiella soundtracket, vilket i sin tur ledde till att soundtrack-släppet sköts upp en månad. Vi får även reda på att Gordon inte velat dela med sig av sitt material, vilket lett till att Mossholder varit tvungen att ta musik från spelet och klippt samman delarna för att leverera någon form av kompletta låtar till soundtracket. När det kommer till att Gordon inte vill samarbeta med id i framtiden så var detta en överraskning för id och Stratton skriver att detta inte varit något de diskuterat tidigare, men att Gordon och id inte kommer samarbeta med kommande DLC för DOOM Eternal. As for the immediate future, we are at the point of moving on and won’t be working with Mick on the DLC we currently have in production. As I’ve mentioned, his music is incredible, he is a rare talent, and I hope he wins many awards for his contribution to DOOM Eternal at the end of the year. I’m as disappointed as anyone that we’re at this point, but as we have many times before, we will adapt to changing circumstances and pursue the most unique and talented artists in the industry with whom to collaborate. Our team has enjoyed this creative collaboration a great deal and we know Mick will continue to delight fans for many years ahead. Inlägget i sin helhet har ni nedan. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

DOOM-kompositören Mick Gordon verkar vara färdig med id Software
id har skitit i det blå skåpet

Kompositören Mick Gordon har levererat riktigt ösig musik till id Softwares DOOM och nysläppta DOOM Eternal, men det verkar inte som att Gordon kommer vilja samarbeta med spelutvecklaren i framtiden. Tidigare i april lade ljudentusiasten thatACDCguy upp ett inlägg på Twitter som visade våglängderna i låten BFG Division från DOOM och DOOM Eternal och det var rätt tydliga skillnader mellan låtarna. Mer specifikt var BFG Division i DOOM betydligt med dynamiskt mixad än motsvarigheten i DOOM Eternal, vilket gör att musiken låter lite plattare. När detta blev känt blev kompositören Mick Gordon tillfrågad vad som hänt med mixningen varpå Gordon svarade med att han endast mixat ett fåtal låtar i soundtracket för DOOM Eternal. Efter detta frågade Reddit-användaren Medical Milk Mick Gordon om han kommer jobba med nästa DOOM-titeln varpå Gordon svarade med att det troligtvis inte kommer ske. Gordon har även fått frågan om han kommer släppa sin versoin av DOOM Eternal-soundtracket och svaret på den frågan är ja. När det kommer ske är dock oklart. Och även om det sker kommer musiken i spelet inte ändras. DOOM-spelen är riktigt vassa i sig, men det har varit Mick Gordons musikaliska förmåga som höjt upplevelserna rejält. Om Gordon och id inte kommer samarbeta med kommande titlar, så känns det kort och gott som att det inte kommer bli en lika ösig upplevelse. DOOM Eternal-soundtracket har för övrigt börjat säljas hos Bethesda och kommer dyka upp på streamingtjänster inom kort. Tumnagel
33.0°
+
André Stray
0

Riot Games köper Hypixel Studios
Spelutvecklarna bakom kommande Minecraft-klonen Hytale

Kinesiska Tencents amerikanska spelstudio Riot Games har köpt upp den kanadensiska spelstudion Hypixel Studios, en studio man sedan tidigare samarbetat med i utvecklingen av det kommande spelet Hytale. Hytale beskrivs som ett Minecraft-liknande spel där fokuset ligger mindre på att skapa grejer och mer på att fajtas och dra ut på äventyr i en kubistisk spelvärld. Ni hittar ett smakprov på det hela i trailern här nedanför och spelet är planerat att släppas någon gång under 2021 till pc. Vad Riot Games betalar för Hypixel Studios är inget företagen har uppgett. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jason Schreier lämnar Kotaku efter åtta år
Kommer dock stanna kvar i branschen

Jason Schreier har jobbat på spelsajten Kotaku i över åtta och har nu bestämt sig för att det är dags att lämna bygget. Schreier har under sin tid på Kotaku levererat mängder med intressanta reportage och artiklar som bland annat handlat om vad som gick fel med Anthem, Rockstars crunchkultur, hur Rockstar börjat lämna crunchkulturen och har under samma tid skrivit boken Blood, Sweat, and Pixels som visar hur kämpig spelutvecklarvärlden kan vara. I ett sista inlägg på Kotaku, som ni kan läsa i sin helhet nedan, tackar han för sig och meddelar att han kommer fortfarande täcka spelbranschen och jobbar för tillfället på att färdigställa sin andra bok. Varför Schreier lämnar bygget går han inte in på, men pekar på Kotakus ägare är mer måna om att tjäna pengar än att leverera kvalitetsinnehåll. Var Schreier kommer hamna efter detta är för tillfället okänt, men detta är definitivt inte det sista vi kommer höra från honom. Ovan har ni en video med Jason Schreier och Youtubern YongYea som pratar om spelbranschen. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Gamescom kommer köras digitalt i stället
Tyskland utökar restriktioner för folkmassor till sista augusti

Typ alla event som skulle gått av stapeln under första halvan av 2020 har ställts in på grund av coronaviruset. Och det verkar som att coronaviruset kommer skörda offer på eventfronten även under andra halvan av året. Spelmässan Gamescom skulle gå av stapeln 25 augusti och låta media och fans lägga vantarna på nya speltitlar. Detta kommer dock inte ske. Precis som här i Sverige har Tyskland satt stopp för stora folkmassor och har nu utökat tidsplanen för reglerna fram till sista augusti, vilket gör att Gamescom inte kommer kunna köras som vanligt. Det verkar dock inte som att anordnarna kommer ställa in mässan helt, utan kommer flytta eventet till nätet i stället. Hur det hela kommer gå till är för tillfället okänt, men Gamescom-anordnarna kommer hålla oss informerade när ny information finns tillgänglig. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Hur The Outer Worlds blev verklighet
Lite eftermiddagsnörderi från NoClip

NoClip har dragit igång en ny dokumentärserie och den här gången är det Obsidian Entertainments The Outer Worlds som hamnat under luppen. I det första avsnittet får vi en ordentlig insikt i hur arbetet med spelet blev verklihet. Ytterligare del av dokumentärserien om The Outer Worlds kan ni skåda nedan. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Uppdaterad ESRB introducerar nytt märke för slumpade lootlådor
Tydligare markering på spel med mikrotransaktioner

Entertainment Software Rating Board, ESRB, levererade redan i februari 2018 ett nytt märke för spel som innehöll mikrotransaktioner av olika slag. Det hela har dock ansetts vara en för bred beskrivning då alla mikrotransaktioner inte är lika jävliga, och ESRB har nu levererat ett uppdaterat märke som är lite tydligare. Den nya markeringen lyder som sådan "In-Game Purchases (Includes Random Items)", vilket visar att ett spel innehåller lootlådor du kan köpa för riktiga pengar vars innehåll genereras slumpmässigt. ESRB beskriver markeringen på detta sätt: “This new Interactive Element, In-Game Purchases (Includes Random Items), will be assigned to any game that contains in-game offers to purchase digital goods or premiums with real world currency (or with virtual coins or other forms of in-game currency that can be purchased with real world currency) for which the player doesn’t know prior to purchase the specific digital goods or premiums they will be receiving (e.g., loot boxes, item packs, mystery awards)." Huruvida PEGI, den europeeiska motsvarigheten till ESRB, också kommer erbjuda en mer detaljerad markering är för tillfället okänt. För tillfället har PEGI ett märke som endast meddelar om ett spel har in-game-köp. Uppdatering: Nu har även PEGI meddelat att de kommer implementera en mer detaljerad märkning som visar om ett spel har in-game-köp med slumpmässiga lootlådor. Dessa spel kommer märkas med In-Game Purchase-märke samt texten Includes Paid Random Items. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Det blir inget digitalt E3
Full fokus på nästa års event i stället

Årets upplaga av E3 är som känt inställt, men anordnarna ESA meddelade att man undersöker om mässan skulle kunna köras online i stället. Nu har det blivit känt att någon digital mässa kommer inte anordnas. ESA meddelar dock att de kommer jobba med spelföretag för att hjälpa dem få ut sina spelnyheter till folket, men det kommer inte finnas någon central plats där alla spelnyheter samlas. Så, det kommer vara bäst att hänga på spelmedier för att ta del av de senaste spelnyheterna som kommer levereras i början av juni. Förra veckan blev det känt att E3 kommer återvända i sin fulla prakt nästa år, men med ett nytt och förbättrat koncept. Tumnagel
36.2°
+
André Stray
0

Mixer ger streamingpartners 100 dollar i karantäntider
Litet plåster på såren

Det är många som lider ekonomiskt nu i coronatider. Diverse internettjänster har bestämt sig för att hjälpa kreatörer på olika sätt som att assistera med donationssidor och promota dessa. Microsoft har bestämt att gå en annan väg med sina streamingpartners på Mixer som kort och gott får 100 dollar, runt 1000 kronor, för att lättare kunna hantera den rådande situationen. Troligtvis kommer större streamers som Ninja eller Shroud inte bry sig avsevärt mycket för den extra kosingen, men för mindre partnerstreamers som blivit av med sitt vanliga jobb, eller gått ner i tid, är det nog en liten trevlig bonus. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

E3 kommer tillbaka nästa år
Med nytt och förbättrat koncept

Som bekant kommer det inte bli något E3 i år. Denna enorma spelmässa fick ställas in på grund av den pågående coronakrisen. Men nu har mässan organisatörer, ESA, bestämt sig för att mässan ska komma tillbaka under 2021 mellan den 15 och 17 juni. De har också bestämt sig för att förnya mässans koncept men exakt hur har de inte berättat för allmänheten ännu. Redan innan E3 2020 ställdes in på grund av coronaviruset var det mycket snack om att mässan tappat sitt värde och fokus. Återstår att se om mässan kan locka tillbaka utgivare som Sony till 2021 med sitt nya koncept eller om fler väljer att spara sina pengar för att istället köra sina egna riktade event. Tumnagel
41.8°
+
Frode Wikesjö
0

Bethesda skippar onlineshow i juni
För svårt att anordna för tillfället

E3 har som känt ställts in, men flera företag kommer i stället köra sina presentationer online. Det var även tänkt att Bethesda också skulle göra det, men spelstudion har nu bestämt sig för att ställa in dessa planer. Pete Hines, PR-chef på Bethesda, meddelar via Twitter att på grund av det rådande hälsoläget är det inte möjligt att anordna den show som gänget velet. Hines meddelar dock att Bethesda kommer dela med sig av spelnyheter inom de kommande månaderna. Ovan har ni den teaser för The Elder Scrolls VI som Bethesda släppte för två år sedan. Tumnagel
35.6°
+
André Stray
0

Niantic köper kartföretaget 6D.ai
Ska Niantic göra om hela världen till en AR-plattform?

Spelstudion Niantic har lagt lite av sin kassakista på att köpa upp startup-företaget 6D.ai, ett företag som till vardags pysslar med att kartlägga olika delar av vår värld. Niantic planerar att använda sitt nyförvärvade företag och dess personal för att bygga upp en ny slags AR-upplevelser i "planet-skala" skriver Ninantic i ett pressmeddelande. Niantic tänker sig bland annat att dessa AR-upplevelser skulle kunna leta sig in i företagets populäraste spel Pokémon Go och skriver bland annat om detta: "Wex27ve just scratched the surface of the impact that AR can have on our connection to the people and places around us. Imagine everyone, at the same time, being able to experience Pokémon habitats in the real world or watch dragons fly through the sky and land on buildings in real-time. Imagine our favorite characters taking us on a walking tour of hidden city gems, or friends leaving personal notes for others to find later." Niantic anses vara världsledande på AR-baserade mobilspel och ligger förutom Pokémon Go även bakom de två AR-spelen Ingress och Harry Potter: Wizards Unite. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp lite av de grejerna som 6D.ai har pysslat med fram tills nu. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

QuakeCon 2020 ställs in
Siktar på att leverera nyheter online i stället

id Softwares årliga spelmässa QuakeCon skulle egentligen gå av stapeln i början av augusti, men på grund av den rådande hälsosituationen har man bestämt att ställa in eventet. På mässans hemsida möts man nu av ett meddelande från id Software och Bethesda Softworks där det står att det är svårt att anordna en mässa när alla ombeds att hålla sig hemma. In recent weeks we have spent a lot of time discussing how we might still move forward with QuakeCon this year, particularly given that it’s the 25th year of the event. However, with all of the logistical challenges and uncertainties we currently face due to the COVID-19 pandemic, we have made the difficult decision to cancel this year’s QuakeCon. The health and safety of our employees, volunteers, vendors, sponsors, and players will always be our top priority, and in these times it felt wrong to be talking about a gathering when gathering is the last thing any of us should be doing right now. Anordnarna kommer försöka sikta på att leverera spelrelaterade nyheter när mässan egentligen skulle gått av stapeln, men dessa kommer presenteras digitalt. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Svenska spelutvecklare planerar att massanställa
Paradox och Avalanche ska anställa hundratals personer

I en tid då många företag planerar att dra ner på personal så ser det ut som om en del av spelbranschen har lite roligare planer. DI Digital rapporterar att de båda svenska spelutvecklarna Paradox Interactive och Avalanche Studios planerar att anställda hundratals personer den kommande tiden. För Paradox ska det handla om cirka 200 nyanställningar medan det för Avalanche handlar om cirka 100 personer. Exakt var dessa personer ska anställas verkar vara lite oklart och Avalanches vd vd Pim Holfve säger till DI Digital: "Vi räknar med att rekrytera drygt 100 personer i år och det är svårt att göra i Sverige eller New York. Vi tittar på andra marknader som passar vår bolagskultur. Vi har några dialoger igång. Det blir någonstans i Europa är allt jag kan säga. Det är stökigt nu med coronakrisen, men jag är ivrig och vill få till det här nu i vår." Paradox Interactive har redan rekryterat 50 av de cirka 200 personer de planerar att anställa. Deras vd Ebba Ljungerud säger att man fortsätter rekryteringsprocessen någorlunda som planerat trots den pågående pandemin: "Vi är ju ett bolag i tillväxtfas och har varit det länge. Det kommer många utmaningar i och med att man inte kan träffas fysiskt men vi fortsätter i planerad takt." Paradox Interactive har idag cirka 400 anställda och hade en omsättning på 1289 miljoner kronor 2019. Avalanche Studios har cirka 350 anställda och hade 2019 en omsättning på 518 miljoner kronor. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hur fiender ser och hör i stealth-spel
Lite förmiddagsnörderi

Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången snackas det om stealth-spel. Eller mer specifikt hur vakter i sådana spel ser och hör på olika sätt för att leverera en spännande upplevelse för spelaren. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

GDC återvänder i augusti
Blir en kortare tillställning

Game Developers Conference skulle egentligen ha gått av stapeln den här veckan, men så blev det inte. Men mässan kommer anordnas ändå, om än i lite mindre skala och betydligt senare i år. Anordnarna har meddelat att GDC Summer kommer hållas från 4 till 6 augusti och light-versionen av utvecklarmässan kommer erbjuda diverse paneler och möjligheter för spelutvecklare av olika slag att bredda sina vyer, visa upp sina spel och pitcha spelidéer. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Epic Games köper Cubic Motion
Ska göra Unreal Engine lite fetare

Spelutvecklaren Epic Games har köpt upp ännu ett företag och den här gången handlar det om företaget Cubic Motion, ett företag som kanske inte är så känt men vars prylar säkerligen många gamers sett någon gång. Cubic Motion gör verktyg som låter spelstudios animera verklighetstrogna ansikten baserade på verkliga människors ansikten genom så kallad motion capture-teknik. Företagets verktyg ska bland annat ha använts till karaktärer i spel som till exempel God of War, Hellblade Senuax27s Sacrifice och Marvelx27s Spider-Man. Tanken bakom uppköpet är att Cubic Motions verktyg ska inkluderas i Epic Games spelmotor Unreal Engine, den spelmotor som tillsammans med Unity är bland de populärare på marknaden. Cubic Motions personal kommer nu att flytta in hos Epic Games men kommer, åtminstone tillsvidare, arbetare vidare med sina nuvarande kunder och partners parallellt med integreringen av sina verktyg i Unreal Engine. Vad Epic Games betalar för Cubic Motion finns det än så länge ingen information om. Här ovanför kan ni kolla in Cubic Motions showreel från 2018. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Overwatchs huvudförfattare lämnar Blizzard efter 20 år
Michael Chu går vidare

Michael Chu har jobbat på Blizzard i 20 år och har bland annat jobbat med med Diablo och World of Warcraft, men har de senaste åren jobbat med att bygga ut karaktärerna i Overwatch-världen. Nu är det dags för Chu att gå vidare och kommer lämna Blizzard. Vad han kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men Chu meddelar att han kommer stanna kvar i spelbranschen. I ett blogginlägg skriver Chu detta: “Overwatch has been a life-changing experience. I have always felt that games and the stories they tell have the unique ability to bring people closer together, and that the empathy you feel from stepping into someone else’s shoes, even virtually, can bridge the gap between miles, cultures, and nations. Overwatch and its consistently generous and inspiring community have only reinforced that belief. I’ve heard stories of people learning a new language after hearing a line of dialogue, people feeling inspired to take a trip to a new place after ‘visiting’ it in-game, and people meeting teammates across languages and borders to take up the cause of making our world a better place. But most of all: again and again, of people empathizing with a story about someone who is not the same as them.” Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0