m
Artiklar i kategorin Spel / Bransch

Vicarious Visions sägs ligga bakom Diablo II: Resurrected
Borde därav bli bättre än Warcraft III: Reforged

I går blev det känt att Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2-utvecklaren Vicarious Visions skulle bli en del av Blizzard. Inte långt efter den nyheten rapporterar Bloomberg att studion kommer ansvara för den uppdaterade versionen av Diablo II. Denna uppdaterade version utvecklades initialt av ett internt team som var ansvariga för Warcraft III: Reforged, en remake som inte togs emot jätteväl av fans och kritiker. Men nu påstås Vicarious Visions ha tagit över ansvaret och med tanke på hur bra de lyckades modernisera Tony Hawkx27s Pro Skater samt Crash Bandicoot N. Sane Trilogy kan de nog säker få till ett vettigt Diablo II också. Tumnagel
53.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ny minidokumentär om det ökända Aliens: Colonial Marines
Lite eftermiddagsnörderi

Aliens: Colonial Marines är ökänt för att vara ett rätt dåligt spel. Det lanserades 2013 och drunknade snabbt i kritik då det ansågs vara en riktigt usel spelupplevelse knökfull av buggar, dålig story, lat bandesign och risig AI. Youtube-kanalen GVMERS har nu släppt en kort dokumentär om spelet där de går in på vad som egentligen vad som hände bakom kulisserna under utvecklingen av spelet. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Valve med flera får EU-bot för geoblockering av spel
En liten ajsingbajsing på 7,8 miljoner euro

EU har en hel del att säga när det kommer till geoblockering i medlemsländerna. En digital pryl som säljs i Tyskland ska kunna köpas av någon i Sverige, och vice versa. Några som inte tillåter detta är bland annat Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media och ZeniMax som nu bötfällts på den totala summan 7,8 miljoner euro då dessa anses låsa användare till respektive lands nätbutiker. Alla utom Valve har valt att samarbeta med EU i frågan och har på så vis fått än lägre bot medan motstridiga Valve fått ta den största smällen på 1,6 miljoner euro, vilket praktiskt taget är kaffepengar då företagets intäkter för 2020 ligger på runt 2 miljarder dollar. I ett uttalande från Margrethe Vestager, Executive Vice-President för konkurrenspolicyn, säger detta om saken: “Today’s sanctions against the “geo-blocking” practices of Valve and five PC video game publishers serve as a reminder that under EU competition law, companies are prohibited from contractually restricting cross-border sales. Such practices deprive European consumers of the benefits of the EU Digital Single Market and of the opportunity to shop around for the most suitable offer in the EU”. Tumnagel
56.2°
+
André Stray
0

God of War-utvecklarna rekryterar folk till sprillans nytt spel
Söker art director till nytt projekt

Sony-ägda Santa Monica Studio har praktiskt taget bara jobbat med God of War-spel sedan starten 1999 (studions debuttitel var Kinetica som för övrigt ser ascoolt ut), men nu verkar det vara dags att bredda vyerna. Spelstudion söker nytt blod, mer specifikt art director, till ett nytt projekt som ännu inte presenterats. Via jobblänken, som ni hittar här nere till vänster, får vi inte reda på så mycket om den nya titeln utöver att det verkar bli ett AAA-spel. Vad det hela handlar om är förstås okänt, men i samband med God of War-releasen berättade Cory Barlog att han har massvis med spelidéer och troligtvis är det en av dessa idéer som kommer förverkligas. Kanske en reboot av Kinetica som undertecknad ville ha när han såg gameplay från originalversionen? Eller så handlar det om en ytterligare uppföljare till God of War. Oavsett är vi pepp. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Tim Schafer snackar Double Fine-historia
Går igenom 20 år av spel

Tim Schafers utvecklarstudio Double Fine firade 20 år förra året och för att fira detta tog NoClip ett snack med Schafer för att prata om utvecklarens karriär i spelbranschen och studions historia. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Lång studie visar ingen koppling mellan våldsamma spel och våld
Nu kanske jag äntligen får spela vuxenspel för mamma

Debatten om hur våld i media påverkar unga är väl mer eller mindre död då det gång på gång påpekats att konsumtion av våldsamma filmer, spel och annan media inte gör folk mer våldsamma. Nu har ytterligare en studie i ämnet släppts och den här gången har frågan granskats i tio år och resultatet är, inte helt oväntat, att det inte finns någon koppling mellan våldsamma spel och ökad aggression när man växer upp. Studien i fråga går under namnet "Growing Up with Grand Theft Auto: A 10-Year Study of Longitudinal Growth of Violent Video Game Play in Adolescents" och har publicerat i tidsskriften Cyberpsychology, Behavior, and Social Networkin. Det handlar om en kvalitativ studie där deltagare som valts ut och kategoriserats baserad på grad av aggression, depression, ångestsymptom och social interaktion. Resultatet har visat att oavsett i vilken kategori de deltagande varit i har deltagarna inte visat någon ökad aggressivitet när de blivit äldre, oavsett hur mycket våldsamma spel de spelat. Länk till studien har ni här nere till vänster. Tumnagel
75.7°
+
André Stray
0

CD Projekt RED stäms för Cyberpunk 2077
Det går bra nu

CD Projekt Red har nu åkt på stämningar för att de anklagas ha vilselett investerare genom att inte förmedla att spelet var i ett för kasst tekniskt skick på PlayStation 4 och Xbox One. Flertalet olika advokatbyråer har redan lämnat in grupptalan och fler förväntas komma. Om det blir något av dessa juridiska turer återstår väl att se då sådana här grejer brukar bli riktigt långdragna processer. När Cyberpunk 2077 lanserades för några veckor sedan visade det sig att PlayStation 4- och Xbox One-versionen av spelet var riktigt illa. Det ledde bland annat till att återförsäljare erbjöd pengarna tillbaka till alla som köpt spelet. Sony tog till och med bort spelet från sin digitala butik medan Microsoft la in en varning om att spelets skick var kasst på butikssidan. Tumnagel
26.3°
+
Frode Wikesjö
0

Sony, Nintendo och Microsoft går mot en säkrare spelupplevelse
Var inte en rövhatt!

Sedan urminnes tider, i alla fall sedan 360 släpptes, har spelare fått höra hur motståndare ska idka samlag med deras ömma mödrar, men nu verkar det vara dags att växa upp. Speljättarna Sony, Nintendo och Microsoft har levererat ett gemensamt uttalande där trion nämner nya gemensamma principer de kommer följa för att göra spelandet säkrare, mindre hatfullt och allmänt trevligare. De tre grundprinciperna är Prevention, Partnership och Responsibility. Under Prevention skriver företagen att de ska finnas verktyg tillgängliga som låter spelare forma sin spelupplevelse, vilket kan vara att göra spel mer barnvänliga, samt erbjuda enkla säkerhetsfunktioner och implementera regler som förbjuder oskönt beteende. Under Partnership beskriver företagen att de kommer bli bättre på att jobba med varandra och rättsväsenden av olika slag för att ta fram nya säkerhetssatsningar. Sist men inte minst har vi Responsibility och det hela handlar om att förse spelare med verktyg som gör det lätt att anmäla osköna spelare och det låter som att bolagen kommer jobba hårdare med att banna folk som inte beter sig. Inlägget avslutas med detta: "Protecting players can be challenging in a digitally and often instantaneously connected world. This partnership signifies our commitment to work together to improve player safety and ensure gaming remains truly for everyone. While the video game industry has a long history of taking steps to protect gamers, especially children, we recognize that no one company or industry will solve these challenges alone." Hela Shared Safety Principles-inlägget hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
64.7°
+
André Stray
0

EA vill köpa Codemasters för 1,2 miljarder dollar
En skvätt över vad Take-Two bjudit

För en tid sedan blev det känt att Take-Two Interactive, som äger 2K Games och Rockstar, var sugna på att köpa Codemasters Group för 973,8 miljoner dollar. Det verkar som att fler är sugna på att köpa den bilspelsfokuserade distributören och Electronic Arts har lagt ett bud på 1,2 miljarder dollar. Om ingen bjuder över EA så kommer köpet färdigställas under första kvartalet 2021. Ovan har ni en trailer för Dirt 5, som kan bli ett EA-spel om köpet går igenom. Tumnagel
29.5°
+
André Stray
0

Neil Druckmann blir högsta hönset på Naughty Dog
Blir medchef med Evan Wells

Naughty Dog har gjort lite ändringar i ledningen. Neil Druckmann, som skrivit och regisserat The Last of Us-spelen och Uncharted 4, har de senaste åren varit vice chef på Naughty Dog och har nu bumpats upp till co-president för utvecklarstudion, vilket är en titel han nu delar med Evan Wells. Druckmann meddelar att detta inte betyder att han kommer sluta assistera på spelfronten, utan kommer fortsätta skriva och regissera spel samtidigt som han chefar. Ovan har ni en video som släpptes i samband med Horizon: Zero Dawn-releasen där Neil Druckmann pratar med dåvarande Guerilla-chefen Hermen Hulst, som båda klättrat rejält inom Playstation-sfären. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Mass Effect- och Dragon Age-chefer lämnar Bioware
Fler veteraner lämnar bygget

Bioware har förlorat ytterligare två stora namn. Biowares General Manager Casey Hudson och Mark Darrah, som varit executive producer för Dragon Age, har meddelat att de kommer lämna sina poster på spelstudion. Casey Hudson har jobbat med Bioware i nästan 20 år och var game director för Mass Effect-trilogin. Casey lämnade Bioware 2014 för att jobba som creative director för Microsofts speldivision, men återvände till Bioware 2017 när han erbjöds general manager-rollen. Hudson och Darrah har levererat varsitt blogginlägg gällande det hela och bland annat skriver Hudson detta: It’s not an easy decision to make, and big changes like this always come with a certain degree of sadness. I will miss being able to work every day with our inspiring developers on the biggest and most exciting projects I can imagine. But I also know that this is a good time for a change, for both myself and BioWare. Vad Hudson och Darrah kommer göra i framtiden är för tillfället oklart, men troligtvis lär de stanna kvar i spelbranschen. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Bioware-veteranen Mike Laidlaw startar Yellow Brick Games
Med andra veteraner från Bioware och Ubisoft

Mike Laidlaw jobbade en herrans massa år på Bioware och var bland annat lead designer för Dragon Age, Mass Effect och Jade Empire. För några år sedan lämnade han bygget och hoppade över till Ubisoft där han fick jobba med Assassinx27s Creed: Odyssey-utvecklarna för att ta fram ett spel baserat på King Arthur-berättelsen, vilket skrotades av en av Ubisoft-cheferna som i somras fick lämna bygget. Nu har det blivit känt vad Laidlaw ska göra i stället och inte helt oväntat är det mer spelutveckling som gäller. Men något oväntat är att han startat en ny spelstudio vid namn Yellow Brick Road tillsammans med veteraner från både Bioware och Ubisoft. I ett uttalande till Gamesindustry.biz säger Jeff Skalski, en av medgrundarna, detta om den nya studion: "We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games." Den nya spelstudion är baserad i Quebec City och vill man ansluta sig till studion på något sätt så kan ni klicka på länken här nere till vänster och skicka iväg ett mail med intresseanmälan. Tumnagel
42.3°
+
André Stray
0

Ytterligare Ubisoft-chef får lämna bygget
Ubisoft Singapore-chefen anklagas för misskötsel

Under året har det blivit känt att flera Ubisoft-chefer inte riktigt vet hur man beter sig mot medmänniskor. Ubisoft har därefter meddelat att det ska ske ändringar i företagskulturen och anlitade en extern byrå för att rensa upp. Flera seniora chefer har hittills fått lämna bolaget och nu verkar även Hugues Ricour, managing director för Ubisoft Singapore, som jobbar med piratspelet Skull & Bones, fått lämna sin post. I ett uttalande till Kotaku säger talesperson från Ubisoft detta om situationen: “Effective immediately, Hugues Ricour is no longer Managing Director of Ubisoft Singapore. The results of the leadership audit that was conducted in the last few weeks by our external partners makes it impossible for him to continue in this position.” Enligt källor till Kotaku och Gamasutra ska Ricour anklagats för mobbning, nedsättande kommentarer, vedergällning, sexuella trakasserier samt kommenterat kvinnliga kollegors klädval och uppmanat sina anställda att kyssa honom under jobbevent. Tumnagel
41.0°
+
André Stray
0

Last of Us 2 och Hades kan bli storvinnare på Game Awards
Nomineringarna ute nu

Årets upplaga av The Game Awards drar igång 11 december och nu har gänget levererat sin långa lista av nominerade spel, och lite annat, som kommer hyllas under spelfesten. De spel som kammat hem flest nomineringar är, inte helt oväntat, The Last of Us: Part 2 som nominerats i tio kategorier samt Hades som nominerats i nio. Mer specifikt är båda titlarna nominerade i bland annat årets spel, bäst regi, bäst berättelse och bäst art direction. Andra spel i den anrika kategorin Game of the Year är Animal Crossing, DOOM Eternal, Final Fantasy 7 Remake och Ghost of Tsushima. Hela listan med nomineringar har ni i faktarutan nedan. Givetvis går det att rösta på de olika nominerade spelen och detta kan ni göra via länken här nere till vänster. The Game Awards kommer gå av stapeln 11 december och strömmen börjar 01:00, så förbered er för uppesittarkväll. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Embracer storshoppar spelstudior
12 utvecklarstudior och en PR-byrå

Den svenska speljätten Embracer Group har sedan sin start förra året köpt upp en hel del spelstudior. Senast i augusti la bolaget vantarna på sju spelstudior, inklusive Metro-utvecklarna 4A Games, och nu har ytterligare tolv spelstudior köpts upp som Shadow Warrior-utvecklarna Flying Wild Hog och Goat Simulator-utvecklarna Coffee Stain North, samt en PR-byrå vid namn Sandbox Strategies. Hela listan med uppköpta bolag har ni här nere: Flying Wild Hog Silent Games Coffee Stain North Quantic Lab SRL IUGO Mobile Entertainment Purple Lamp Studios Mad Head Games 34BigThings Nimble Giant Entertainment Snapshot Games Zen Studios A Thinking Ape Entertainment Detta betyder att Embracer nu har 58 utvecklarstudior under sitt paraply med 5 700 anställda i 45 länder. Ovan har ni en trailer för kommande Shadow Warrior 3. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Microsoft: Bethesda-spel ska vara bäst eller först på Xbox
Verkar inte ha planer att utesluta andra plattformar

Microsoft har de senaste åren köpt upp massvis med spelstudior som bakats in under Xbox Game Studios-paraplyet och det senaste köpet var Bethesda-ägarna Zenimax som Microsoft norpade för ringa 7,5 miljarder dollar. Det råder lite oklarheter om Microsoft kommer använda sina spelstudior för att leverera exklusiva titlar till Xbox-plattformen och det har snackats om att sådana planer kommer variera från spel till spel. Nyligen hade Microsoft ett samtal med sina investerare och under samtalet fick vi en lite klarare bild av hur Microsofts planer ser ut., Bland annat sades det att Microsoft vill att framtida Bethesda-titlar ska antingen ska släppas först på Xbox-plattformen eller i alla fall erbjuda en bättre eller bäst upplevelse på Microsofts spelplattform. Bland annat sades detta av Xbox-CFO:n Tim Stuart under samtalet: What wex27ll do in the long run is we donx27t have intentions of just pulling all of Bethesda content out of Sony or Nintendo or otherwise. But what we want is we want that content, in the long run, to be either first or better or best or pick your differentiated experience, on our platforms. We will want Bethesda content to show up the best as -- on our platforms. Så om ni inte sitter på Xbox-konsol eller PC så kommer ni troligtvis fortsätta kunna lira Bethesda-spel i framtiden. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Take-Two vill köpa Codemasters
För en sisådär dryga åtta miljarder kronor

Take-Two Interactive (2K, Rockstar Games) har siktet inställt på att köpa spelutvecklaren Codemasters som numera sannolikt är mest kända för sina bilspel så som F1 och Dirt. Budet som de vill lägga sägs ligga på 973,8 miljoner dollar vilket är nästan 8,5 miljarder kronor. Take-Two Interactive har till den 4 december på sig att göra budet på Codemasters officiellt. Tumnagel
36.5°
+
Frode Wikesjö
0

Ta en titt på dokumentär om Shinji Mikami
Lite helgnörderi

Shinji Mikami är lite utav en legend i spelbranschen. Mikami har jobbat med spel sedan 1990 och arbetat på Capcom, Platinum Games och hänger nu på Tango Gameworks och har under sin karriär skapat titlar som Resident Evil, God Hand, Vanquish och The Evil Within. Nu har en dokumentär om Mikami släppts och denna kan ni ta en titt på precis här. Första delen har ni ovan och i den får vi reda på hur det var att börja på Capcom och skapa klassiker som Resident Evil samt vilka influenser Mikami haft under sin karriär. Andra delen hittar ni nedan och i den får vi följa Mikamis karriär efter han lämnade Capcom för att jobba med bland annat Platinum Games. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Vem får egentligen vara häftig i spel?
Lite eftermiddagsnörderi från Game Maker's Toolkit

Folk spelar spel av olika anledningar. Antingen för att få lite verklighetsflykt, utforska nya miljöer, ta del av bombastiska äventyr eller för att få vara helt jävla amazing för en stund. Men hur bestämmer man när, hur och var man får vara häftig? I en ny video från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just detta och gänget går igenom olika filosofier kring detta. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

EA anklagas för illegal spelverksamhet i Kanada
Grupptalan har dragits igång mot lootlådor

EA:s relation till lootlådor har bland annat lett till att flera länder förbjudit sådan verksamhet. Nu verkar företaget ha hamnat i lite trubbel i Kanada där en grupptalan mot företaget dragit igång som hävdar att företaget driver gamblingverksamhet i landet utan tillstånd genom att erbjuda lootlådor i sina spel. Detta samt att EA bryter mot kanadensiska konsumentskyddslagar. Det handlar om en rätt ordentlig grupptalan där alla kanadensare som köpt lootlådor i spel sedan 2008 och specifikt nämns företagets sportspel, Battlefield, Apex Legends med flera. Med andra ord kan EA bli skyldiga en hel del pengar om företaget förlorar i rätten. Tumnagel
54.9°
+
André Stray
0

Rockstar köper Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games
Studion byter namn till Rockstar Dundee

Rockstar äger en och annan utvecklarstudio runt om i världen och nu har gänget införskaffat sig en tionde. Rockstar har köpt upp Crackdown 2-utvecklarna Ruffian Games som nu kommer byta namn till Rockstar Dundee. En skulle kunna tro att namnvalet har något att göra med Crocodile Dundee, men efter en ordentlig granskning har vi kommit underfund med att namnvalet kort och gott handlar om att spelstudion är belägen i Dundee i Skottland. Vad för Rockstar-relaterade arbeten studion kommer arbeta med är för tillfället okänt. Gänget har dock under den senaste tiden rekryterat folk för något Rockstar-projekt med fokus på actionspäckad multiplayerupplevelse. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Uppdaterad SR lägger ner P3 Spel
Är inte intresset för spel högre än aldrig förr?

Intresset för spel har inte dippat. Tvärt om. Allt fler spelar och intresset för underhållningsformatet ökar stadigt. Vad gör då Sveriges Radio med sitt spelfokuserade program P3 Spel som rullat i tio år? Jo, gänget tar beslutet att lägga ner programmet. Spelrelaterade nyheter kommer dock finnas kvar på P3, men som sporadiska segment på P3 Nyheter. P3 Spel kommer inte dö precis nu, utan programmet kommer sändas höstsäsongen ut. Programledarna Anton, Tobias och Elisabeth verkar inte vara så glada av beslutet och har bett lyssnarna att kontakta programansvariga för att övertala dessa att behålla P3 Spel. Till årsskiftet kommer gänget verkligen inte ligga på latsidan och via programmets Instagramssida skrivs det att spelstreams, dokumentärer och bevakning kommer levereras som planerat tills programmet går i graven. Instagraminlägget inleds som sådan: Höstens säsong av P3 Spel blir den sista. Efter nästan 10 års tid kommer P3 Spel snart nå vägs ände, och programmet lägger ner vid årsskiftet. Det har varit tio år av skratt, tårar och kärlek när vi i redaktionen och de gamla veteranerna har gett er Sveriges främsta spelbevakning i form av poddar och på senare år även dokumentärer, streams och nyhetsbevakning på Instagram. Men tyvärr så har allting ett slut, och så även P3 Spel. Instagram-inlägget om det hela har ni här nere. View this post on Instagram Höstens säsong av P3 Spel blir den sista. Efter nästan 10 års tid kommer P3 Spel snart nå vägs ände, och programmet lägger ner vid årsskiftet. Det har varit tio år av skratt, tårar och kärlek när vi i redaktionen och de gamla veteranerna har gett er Sveriges främsta spelbevakning i form av poddar och på senare år även dokumentärer, streams och nyhetsbevakning på Instagram. Men tyvärr så har allting ett slut, och så även P3 Spel. ?? Det här är ett beslut som tagits av P3s kanalansvarige. Kanalen P3 kommer att fortsätta bedriva spelbevakning via P3 Nyheter. Vi förstår att det kommer uppstå många frågor i samband med detta och vi ska göra vårt bästa med att besvara dem i den mån vi kan. Ni kan hitta svar på några av de vanligaste funderingarna på vår Discord. (Länk i bio) ?? Med bara några månader kvar av P3 Spel så vill vi göra det bästa möjliga av tiden vi har kvar. Därför har vi planerat en massa härliga streams, spännande dokumentärer och skarp spelbevakning ända fram till jul, då vi avslutar med en veckas streamingmys till Musikhjälpen. Vi älskar er och är så tacksamma för all pepp och kärlek ni har gett oss genom åren, och vi hoppas att ni vill hänga med oss ända in i mål! A post shared by P3 Spel (@p3spel) on Oct 12, 2020 at 6:53am PDT Uppdatering: P3 meddelar nu att spelbevakningen kommer byggas ut på kanalen med hjälp av Effie Karabuda, nuvarande spelredaktör på Aftonbladet Spela, som kommer anlitas som specialreporter inom ämnet och kommer börja på kanalen 1 januari 2021. Tumnagel
7.1°
+
André Stray
0

Apple och Epic möts i domstol i maj
Blir ingen juryrättegång

Fejden mellan Apple och Epic Games ser ut att bli en rätt lång historia. Nu har det spikats när företagen ska mötas i rätten och det kommer ske 3 maj 2021. Tidigare var det snack om att det skulle bli en rättegång med en närvarande jury, men detta kommer inte ske då ingen av parterna tycker det är en bra idé. Inför domstol ska det redas ut om Apple har ett monopol genom App Store och om det då är okej för Apple att ta 30 procent av intäkterna vid försäljning. Hur länge rättegången kommer hålla på är för tillfället okänt. För Fortnite-spelare på iOS så lär detta betyda att spelet inte kommer vara tillgängligt på Apples produkter ett tag till. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0

Spider-Mans creative director får mordhot efter skådisbyte
Folk behöver tagga ner

Är man ens en riktig gamer om man inte mordhotar folk som skapat ens favoritspel? Detta smått osköna beteende dyker upp titt som tätt när spelutvecklare tar beslut om sina spel och det hände även nyligen när Insomniac visade upp den nya karaktärsmodellen av Peter Parker som kommer använde i PS5-versionen av Marvelx27s Spider-Man. I originalversionen var det John Bubniak som fick stå modell och med nya releasen har man designat Parker efter Ben Jordan, vilket enligt Insomniac gjordes för att leverera en bättre ansiktsmodell som passar röstskådespelaren Yuri Loventhals inspelningar. Detta var tydligen något som var över gränsen och vissa "fans" startade en häxjakt och riktade sin vrede mot Insomniac-utvecklare. Bryan Intihar, Spider-Mans creative director, meddelade nyligen via Twitter att han mottagit dödshot och passade i samma veva på att påpeka att sådant beteende inte är okej. Tumnagel
21.8°
+
André Stray
0

Tencent köper in sig i svenska 10 Chambers
GTFO-utvecklarna behövde backup

Svenska 10 Chambers jobbar för tillfället för fullt med sitt kooperativa actionskräckspel GTFO, men nyligen behövde gänget leta utvärtes för ekonomisk uppbackning. Och det har gänget fått i form av kinesiska Tencent som köpt "en stor del" av 10 Chambers. Hur stor del och hur mycket pengar Tencent lagt på utvecklarstudion är för tillfället okänt. Med den extra kosingen meddelar 10 Chambers-grundaren Ulf Andersson att utvecklarna får mer kreativ frihet samt möjlighet att färdigställa spelet. Mer specifikt säger Andersson detta om situationen: "We needed to find a partner that gives us the creative freedom to reach these new heights, while at the same time support our long-term commitment to the GTFO community. For the future of the studio as a whole, it makes it even more exciting." GTFO släpptes som early access-spel i december, men när skarp release kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
13.8°
+
André Stray
0

Årets Game Awards hålls 10 december
Datum för spelfest spikat

Nu är det hårda ord på ingång, men 2020 är sådär. Få har gått som planerat, men likt en riddare i vit rustning har Geoff Keighley meddelat att The Game Awards kommer rulla nästan som vanligt och eventet kommer hållas 10 december. Hur upplägget kommer se ut i år är för tillfället okänt, men oavsett kommer det levereras ett gäng trailers för kommande spel samt en hel del prisutdelning. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Blizzard-veteraner startar Dreamhaven
Med ex-chefen Mike Morhaime i spetsen

För två år sedan lämnade Blizzard-chefen Mike Morhaime företaget för att jobba med någonting annat spelrelaterat. Sedan dess har fler Blizzard-veteraner lämnat bygget, men vad de skulle göra efter Blizzard har varit okänt. Nu är det inte lika okänt längre då Morhaime meddelat att han startat en ny spelstudio vid namn Dreamhaven tillsammans med sina gamla Blizzard-anställda. Dreamhaven kommer bestå av två utvecklarstudior vid namn Moonshot och Secret Door. Moonshot kommer ledas av Jason Chayes, Dustin Browder och Ben Thompson medan Secret Door kommer ledas av Chris Sigaty, Alan Dabiri och Eric Dodds. I ett uttalande skrivs detta om de olika studiorna: Moonshot is led by Jason Chayes, Dustin Browder, and Ben Thompson. Chayes was previously an Executive Producer at Blizzard Entertainment where he led the Hearthstone team, a Senior Director at Electronic Arts, and before that, led art teams for the Walt Disney Company’s game division. Browder’s twenty-five year career includes roles as Game Director on StarCraft II, Heroes of the Storm, Command and Conquer, and The Lord of the Rings. Thompson’s credits include Creative Director on Hearthstone, Art Director for the World of Warcraft trading card game, with additional credits on Dungeons & Dragons and Magic: The Gathering. Moonshot is also home to a team of seasoned developers who’ve collectively worked on some of gaming’s most popular franchises. Secret Door is led by Chris Sigaty, Alan Dabiri, and Eric Dodds, who’ve worked on multiple genre-defining games. Sigaty’s roles have included Executive Producer on Hearthstone, StarCraft II, and Heroes of the Storm, as well as Lead Producer on the original Warcraft III. Dodds was the original Game Director of Hearthstone and veteran game designer on World of Warcraft and StarCraft. Dabiri has filled both Technical Director and Game Director roles and has worked on Warcraft III, StarCraft II, and Heroes of the Storm. They are joined by a team of highly talented developers with extensive industry experience and are beginning to explore new game experiences together. Några spel har inte presenterats och det lär troligtvis dröja innan någon sådant sker. Men dessa personer har gett oss timmar och åter timmar av underhållning när de var hos Blizzard, så förhoppningsvis kommer trevligheter serveras. Tumnagel
53.7°
+
André Stray
0

Michel Ancel lämnar spelbranschen
För att satsa på att bevara djurlivet i Montpellier

Spelveteranen Michel Ancel har bestämt sig för att lägga hatten på hyllan samt lämna spelbranschen helt och hållet efter 30 år. Ancel är sannolikt mest känd för en herrans massa Rayman-spel och så klart Beyond Good & Evil. Han ska istället jobba med ett naturreservat för vilda djur i Montpellier-området i Frankrike. Skyddandet av vilda djur har länge varit en passion för honom och eftersom naturreservatet växer vill han satsa helhjärtat på detta istället för spelbranschen. Ancel jobbade med både Beyond Good and Evil 2 och Wild. Utvecklingen av båda dessa spel säger han är i goda händer och kommer inte påverkas av att han nu ska ta hand om riktiga djur istället för digitala sådana. Tumnagel
52.6°
+
Frode Wikesjö
0

USA vill veta om Unreal Engine pratar med Kina
Eftersom Tencent äger delar av Epic Games

Den amerikanska regeringen har som bekant varit lite på krigsstigen när det gäller vissa kinesiska företag så som Huawei och ByteDance. Nu verkar det som att myndigheterna där har ställt in siktat på Tencent som bland annat äger League of Legends-skaparna Riot Games och 40 procent av Epic Games som gör populära spelmotorn Unreal Engine. Rapporter har nämligen börjat dyka upp om att myndigheterna därborta har bett både Riot och Epic att lämna över data för hur de lagrar användardata för att se om/hur det delas med Tencent. Tencent äger delar av många andra spelföretag också så som Supercell, Activision Blizzard, Ubisoft och Paradox. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Monster fick Ubisoft att byta namn på Gods & Monsters
Tydligen svårt att hålla isär läsk med spel

Ubisoft presenterade Gods & Monsters under E3 förra året, men tidigare i år blev det känt att spelet bytt namn och lite grafisk profil. Ubisoft har själva sagt att namnbytet baserades på kreativa beslut i samband med de stora förändringarna, men nu har det uppdagats att det egentligen är energidrycken Monster som ligger bakom namnbytet. Ubisoft lämnade in ansökan om varumärkesskydd för Gods & Monsters i mitten av förra året, men detta nekades efter att Monster-tillverkarna skickat in en oppositionsansökan i april i år. Ubisoft var därefter tvungna att byta titeln på spelet till Immortals: Fenyx Rising. Monster Energy motiverade i sin ansökan att det finns potential för varumärkesförvirring mellan spelet och läskeblasken. Monster menar att deras logotyp används på kläder och accessoarer i spel, i sponsormaterial för esportsturneringar samt i deras egenbrandade spel Monster Energy Supercross: The Official Video Game. Ubisoft kontrade med att "Monster" redan var ett rätt vedertaget begrepp, inte bara i spelsfären, men detta argument verkar uppenbarligen inte funkat. Hela situationen är lite underlig och frågorna är många. Varför har Monster Energy börjat gnälla om detta nu? Varför hävdade Ubisoft att namnbytet berodde på kreativa beslut? Handlar Monster Hunter om att jaga läsk? Youtubern Hoeg Law har grottat ner sig i situationen och om ni känner för att få lite mer kött på benen kring frågan så är det bara att klicka på play-ikonen på videon nedan. Tumnagel
25.5°
+
André Stray
0