m
Artiklar i kategorin Spel / Feature

Apple Arcade kan ge liv åt spelscenen
Vi har pratat med Illusion Labs

När App Store kom var det snabbt en guldgruva för speltillverkare, stora som små. Hårdvaran va kanske inte otrolig, men suget efter spel, antalet användare och faktumet att vem som helst kunde publicera gjorde att mängder med mindre utvecklare kunde lyckas. En av dessa var svenska Illusion Labs som i höst är en av de utvecklare som får sitt spel publicerat på Apple Arcade. Vi träffade Marcus Dawson från dem i samband med WWDC i San Jose. Det är elva år sedan man startade och elva år sedan vi på Feber för första gången skrev om Illusion Labs och deras första och revolutionerande spel Touchgrind. Sedan dess har man släppt 15 titlar och är i dag lika många på firman. Det har hänt en del sedan dess i mobilspelbranschen. Nu har några mindre spelare från mobilspelgänget, som till exempel King, blivit giganter och de tidigare giganterna har gått in och röjt runt bland mobilspelen. Det gör det inte riktigt lika enkelt för mindre tillverkare att nå ut. Samtidigt har hur man gör spel förändrats. I dag är de allra flesta spel "gratis" och användarna betalar genom att köpa mindre saker i spelen eller genom att titta på annonser. Inget av detta är speciellt härligt. I höst släpper Apple något som de kallar för Apple Arcade. Tanken är att man ska prenumerera på tjänsten och då få spela hur mycket man vill och slippa annonser och trams i spelen. Det som är roligt med detta är att alla titlar som kommer att vara med från start är nya och det är en vild blandning av utvecklare. Stora kändisar som Konami, Sega och Lego blandas med mindre som just Illusion Labs som kommer att vara där med sin nya titel Mr Turtle. – Det är fantastiskt att få fokusera på att göra bästa möjliga spel. Att få försöka vara så nytänkande som möjligt och fokusera på att göra de bästa kontrollerna till spelet. Inget annat. Och det är just detta som gör mig förväntansfull med Apple Arcade. I dag måste mobilspel utformas efter ett sätt att tjäna pengar och det blir ofta ett och samma sätt, vilket gör att spelen blir väldigt lika. – I dag är det svårare att starta som mindre spelutvecklare. Men vi är många svenskar som levererar riktigt bra saker. Vi har en historik med mobilt och är bra på spel överlag. Jag försöker få ut lite hemligheter från Marcus men Apple verkar ha sett till att ingenting ska läcka. Men det är ingen hemlighet att man verkar tycka att man gjort ett bra spel. En mix mellan Mario och Zelda, med en miljö som känns öppen och med bra kontroller. I höst får vi se om det stämmer. Apple Arcade är inte bara iPhone utan alla Apples plattformar förutom Apple Watch. Det betyder att alla spel ska fungera på iPhone, iPad, Mac och Apple TV. Nu har Apple släppt stöd för PS4 och Xbox-kontroller, men det är oklart om detta påverkar den första rundan med spel. Hur som helst så är detta så klart ett lyft både för Mac och Apple TV. Just den senare plattformen trodde jag och många skulle lyfta som spelplattform när man släppte App Store, men det hände aldrig. Om Apple Arcade och stödet för kontroller gör att plattformen kommer igång återstår att se. Det finns ju en stor risk att Apple Arcade har motsatt effekt och spel som ligger utanför prenumerationen aldrig kommer att lyfta och bli stora. Hur som helst är satsningen intressant. För iPhone och iPad som förhoppningsvis kommer att få bättre spel. För Mac och Apple TV som kommer få några överhuvudtaget. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Days Gone är verkligen inget måste ha-lir
Vi har lirat nya "zombieliret"

TL;DR: Days Gone levererar en intressant, men spretig, upplevelse som inte riktigt når upp till sin potential. Kill your darlings är ett begrepp man stöter på lite titt som tätt och helt ärligt har jag aldrig känt att det är så relevant som med Days Gone. Viljan att göra extremt mycket finns där, men helt ärligt hade spelet mått så sjukt mycket bättre om någon bara hade suttit sig ner, kapat drygt 10 timmars onödigt och bitvis tråkigt innehåll och sedan pusslat samman det som är kvar för att leverera en stabil och genomtänkt upplevelse. Jag såg länge fram emot att få spela Days Gone, men efter att ha pressat mig genom spelets story känner jag att Days Gone inte är ett måste på samma nivå som andra Playstation-exklusiva titlar. Köp Days Gone (sponsrad länk) Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

En första titt på Nintendo Labo VR Kit
Vi har testat vr-headset i kartong till Nintendo Switch

I morgon släpper Nintendo ett nytt Labo-paket och den här gången handlar det om att bygga ett VR-headset och olika tillbehör till detta med hjälp av kartonger, gummiband och klistermärken. Jag har haft nöjet att leka med Nintendo Labo VR Kit här under eftermiddagen och är fortsatt imponerad av genialiteten bakom Labo-byggsatserna. Nintendo släppte de första Labo-paketen redan förra året och jag tyckte redan då att det var en mycket rolig idé som förlänger konsolens användning ytterligare. Dock så kanske inte själva spelupplevelserna som levererades med första omgången Labo var så mycket att hänga i granen men med Nintendo Labo VR tror jag att detta kan förändras då det mer eller mindre öppnar upp en ny värld för Nintendo Switch-spelare. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sekiro: Shadows Die Twice kan dra åt fanders – men vi älskar det
Vi har dött massvis i From Softwares nya spel

Sekiro: Shadows Die Twice är ett sprillans nytt IP från From Software. Delvis nytt IP i alla fall. Det var egentligen tänkt att Sekiro skulle bli en fortsättning på From Softwares gamla spelserie Tenchu, men gänget valde att bygga en ny spelvärld från grunden. Och resultatet är ett spel som är en kandidat för den anrika titeln ”årets bästa spel”. Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0

Dante och gänget är tillbaka i högform
Vi har spelat Devil May Cry 5

Devil May Cry-serien har tagit ett ordentligt break på elva år. Det senaste spelet i serien var Devil May Cry 4 som släpptes 2008 och i det fick vi följa den nya huvudrollsinnehavaren Nero i hans kamp om att störta korrupta demoner. Det var ett stabilt spel men Capcom kände att det var dags att blåsa nytt liv i serien och bad Heavenly Sword-utvecklarna Ninja Theory att ta fram en reboot och resultatet blev det omåttligt hatade DMC. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Vi återvänder till ett postapokalyptiskt Hope County
Vi har lirat Far Cry New Dawn

Spoilervarning: Det här är en direkt uppföljare på Far Cry 5 och om du inte spelat det och inte vill ha spelet spoilat så får du sluta läsa precis nu. TL;DR: New Dawn en riktigt stabil upplevelse. Det är praktiskt taget ett story-DLC till Far Cry 5, men det nya RPG-liknande systemet höjer utmaningen ett snäpp och håller dig underhållen från start till slut. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Ace Combat-serien på nygammal kurs
Alexander har lirat Ace Combat 7: Skies Unknown

Det är svårt att fatta att det redan gått femton år sedan jag för första gången hade nöjet att ta del av Ace Combat-serien på mitt Playstation 2, en franchise som faktiskt har hängt med ända sedan det första Playstationet och nu gör sin debut på den senaste generationens konsoler. Ace Combat-serien består av spel som vid en första anblick inte riktigt borde funka: arkadiga flygstrider varvade med mellansekvenser där spelaren får en individs kryptiska berättelse från ett pågående krig - det krig som man sedan anonymt utkämpar under själva spelandet. Tumnagel
41.7°
+
Alexander Karlsson
0

Vi kan inte sluta spela Red Dead Redemption 2
Rockstar briljerar igen

TL;DR: Vi har spenderat drygt en arbetsvecka med Red Dead Redemption 2 och vi vill tillbringa ännu mer tid i spelet. Red Dead Redemption 2 är inte bara ett av årets måsten, utan även den här konsolgenerationens. Spelet börjar, likt många andra Rockstar-lir, mitt i berättelsen. Arthur och Dutch Van Der Linde-gänget är på rymmen och försöker hitta skydd i en snöstorm. Vi får reda på att livet strulat till sig en aning i samband med ett rån i den fiktiva staden Blackwater och lagen är på jakt efter Van Der Linde-gänget. Samtidigt som Dutch försöker hålla sina kumpaner vid liv smider han planer om hur de kan tjäna mer pengar och det tar inte lång tid innan vi placerar ut dynamit på ett järnvägsspår för att råna ett tåg med diverse monetära godsaker, vilket inte riktigt går som planerat. Under bara den första timmen lyckas Rockstar cementera spelets ton och stämning som håller praktiskt taget spelet ut. Tumnagel
70.8°
+
André Stray
0

Här är vinnarna i Blizzcon 2018-tävlingen
Grattis!

I fredags drog vi igång en tävling som ni kunde delta i för att lägga vantarna på ett stycke Virtual Ticket till årets Blizzcon. Era inlägg har lästs och vi har utsett fem stycken vinnare som kommer få följa Blizzard-presentationen på distans samt få lägga vantarna på lite in-game-items i diverse Blizzard-spel. Vinnarna blev Mattias Nygren, Jocke, Erik Rönnqvist, jhnsi samt Eduardos vinnande inlägg kan ni läsa precis här nere. Vinnarna har kontaktats via kommentarerna i tävlingsartikeln. Det har för övrigt varit en sann fröjd att läsa era Blizzard-relaterade inlägg och jag uppmanar alla att hoppa över till tävlingsartikeln för lite finläsning. Länk till tävlingen har ni bland de inlänkade artiklarna. Grattis alla vinnare! Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

Vinn Virtual Ticket till Blizzcon 2018
Berätta om ditt bästa Blizzard-minne!

2 november drar den årliga Blizzard-mässan Blizzcon igång och vi har lagt vantarna på fem Virtual Tickets till eventet som ni läsare har möjlighet att vinna. För att norpa en digital biljett behöver ni bara scrolla ner till kommentarsfältet och skriva ner någon episk upplevelse ni varit med om i något Blizzard-spel. Kanske det var första gången ditt raid-team sänkte Ragnaros eller när ni för äntligen lyckades överleva en ordentlig Zerg-rush i Starcraft. Vi kommer granska inläggen under helgen och vinnarna kommer kontaktas på måndag och de vinnande inläggen kommer synas i en alldeles egen artikel här på Feber. Inlägg som röstas upp av andra användare kommer få lite försprång, men hög "karma" kommer inte betyda direkt vinst. Virtual Ticket till Blizzcon 2018 kommer ge dig tillgång till samtliga livestreams som kommer anordnas under mässan. Mer specifikt handlar det om spelturneringar och paneldiskussioner om Blizzards olika spel. Utöver det kommer Virtual Ticket ge dig tillgång till diverse unika in-game-föremål i Blizzards spel som Demon Hunter-skin till Sombra. Någonting som kanske lockar ytterligare är en demoversion av World of Warcraft Classic som ni har möjlighet att lira hemma. Tävlingen avslutas på söndag klockan 18:00. Lycka till! Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Red Dead Redemption 2 är det närmaste vi kommer Westworld
Vi har lirat Rockstars kommande westernspel

Tidigare i år berättade en Gamestop-anställd som fått se gameplay från Red Dead Redemption 2 och berättade att innehållet var så tråkigt att han nästan somnade. Vi har nu fått lägga vantarna på liret och undrar vad för dödsknark han lagt vantarna på. Red Dead Redemption 2 är fullspäckat med innehåll och vi längtar till spelets release så att vi kan sätta tänderna i spelet på riktigt. Tumnagel
67.5°
+
André Stray
0

NHL 2019 ger oss hopp om NHL-hösten
Alexander har tagit en tidig titt på EA:s senaste hockeyspel

Jag måste erkänna. Det är lika bra. Jag hade i förväg ställt in mig på att spana in förra årets text jag skrev om NHL 18 för att inte använda samma formuleringar nu. Det var givet att jag skulle få testa “samma” spel, och att jag skulle raljera kring hur less jag är på att EA levererar mer av samma vara till fullpris. Tumnagel
38.4°
+
Alexander Karlsson
0

Marvel's Spider-Man svingar in som ett av årets bästa spel
Spider-Man: Arkham City

TL;DR: Marvel’s Spider-Man är ett måste för Playstation 4-ägare då det levererar ursnygg grafik, härlig svingmekanik och varierad gameplay som underhåller från start till slut. Tumnagel
47.7°
+
André Stray
0

Dead Cells är rogue-lite när det är som bäst
Vi har dött massvis i Dead Cells

TL;DR: Med Dead Cells har Motion Twin egentligen inte levererat någonting nyskapande när det kommer till gameplay, men utvecklarna har finjusterat samtliga element till perfektion och levererat en riktigt episk actionlir du kan spendera otaliga timmar i. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

Vi har lirat Adventure Time: Pirates of the Enchiridion
Ett måste för fans, annars inte

Har du varit sugen på att segla runt i Ooo tillsammans med Jake och Finn från Adventure Time? Det har i alla fall jag varit sedan Adventure Time: Pirates of the Enchiridion presenterades. Vid första anblick såg det ut att efterlikna Witcher 3 eller Wind Waker med farliga vatten, pirater och äventyr utan dess like. Efter att ha spelat ett gäng timmar känns det som en rätt orättvis jämförelse då Pirates of the Enchiridion endast snuddar in på äventyret. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Häng med och betatesta The Crew 2
Vi har lagt vantarna på ett gäng koder

Förra veckan åkte vi ner till Spielberg i Österrike med Ubisoft för att lira The Crew 2 och prata lite med utvecklarna Ivory Tower. Inom kort kommer vår hands on på spelet och om ni vill lira det själva så har ni möjlighet att göra det. Ivory Tower kommer köra ett stängt betatest av The Crew 2 och det kommer starta 31 maj klockan 10:00 och hålla på fram till 4 juni. Vi har fått en kod som räcker till 500 betaregistreringar och ni har efter registrering möjlighet att bjuda in tre vänner till testet. Ju fler desto roligare, liksom! För att äntra betatestet behöver ni följa dessa instruktioner och koden hittar ni efter instruktionerna. - Go on www.thecrewgame.com/betaredeem - Choose “I have a beta guaranteed access code” button - Uplay Login (NB. players need to have a Uplay account in order to login and play) - Choose your platform (PS4, Xbox One, PC), redeem your code & check your mail - You receive a confirmation e-mail with the keys for the platform you have chosen - You can invite up to three friends - You will receive your access once Preload starts. If you redeem after preload/when the Closed Beta is live you will be given your access immediately. Kod: TG3NYZANZY27 Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Black Ops IIII riktar in siktet mot Rainbow 6
Vi har pangat i nya Call of Duty

Activision har bjudit in oss till reveal-eventet för Call of Duty: Black Ops IIII i Los Angeles för att ta en titt på nymodigheterna. Till skillnad från tidigare spel i Call of Duty-serien så kommer inte Black Ops IIII komma med något singleplayer-läge, utan i stället fokuserar på att spelarna ska skapa egna stories i multiplayer-läget, zombie-läget och nya Battle Royale-läget. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

Idag släpps Nintendo Labo i Sverige
Här är våra första intryck från kartongfesten

Idag släpper Nintendo sitt unika speltillbehör Labo till Nintendo Switch i Sverige. Vi hade möjligheten att redan igår börja bygga ihop lite kreationer från ett av de två Labo-paketen. Efter att bara ha lekt i några timmar med Labos "Variety Kit" så får jag säga att Nintendo, än en gång, lyckats ta fram en spelupplevelse som erbjuder något som ingen av deras konkurrenter ens kommer i närheten av. Med Labos byggsatser i kartong kan i stort sett alla över sex års ålder som någorlunda kan läsa på engelska bygga ihop interaktiva små maskiner som de sedan kan leka med. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Recension God of War är gudomligt bra
Kratos är dock fortfarande arg

TL;DR: God of War till Playstation 4 är ett av vårens måsten och är helt klart en kandidat till att vara ett av årets bästa spel. Fightingsystemet är tungt och brutalt, storyn är uppslukande och intressant och hela spelet ser urläckert. Tumnagel
49.4°
+
André Stray
0

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är en magisk upplevelse
Lev som kungar i Level-5s nya lir

TL;DR: Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är ett spel som inte bara drar in dig med en otroligt fin animerad värld, intressant story och underhållande fightingsystem, utan lyckas också hålla dig kvar med flådiga element som en stabil stadsbyggarsimulator och underhållande sidouppdrag. Spelet är ett måste för dig som suktar efter ett relativt lättsamt, men matigt, RPG till Playstation 4 eller PC. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Far Cry 5 är fanatiskt bra
Vi har hängt i våldsamma och vackra Hope County

Far Cry-serien har tidigare tagit oss till exotiska områden med färgstarka karaktärer som vi får lära oss att älska eller hata. I den femte delen av serien har Ubisoft Montreal bestämt sig för att visa oss en lite mer familjär miljö, men fokus ligger fortfarande på frihet, karismatiska karaktärer och en hel del eldstrider. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

HyperX Cloud Flight är nya trådlösa mästaren
Imponerande trådlös debut

HyperX släppte för en tid sedan deras första trådlösa headset. Enheten har samma design som företagets tidigare enheter i Cloud-serien, men gänget har skippat kabeln och skickar ljud över bluetooth via en dongle i stället. Något som sticker ut är den rätt massiva batteritid en på 30 timmar, vilket gör att lurarna hamnar på toppen när det kommer till trådlösa gamingheadset. Detta är dock inte det enda som är bra med lurarna. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är helt fantastiskt
Mer action, större äventyr och mer styrande

Bandai Namco bjöd nyligen in oss till Hever Castle söder om London för att få ta en ordentlig titt på det kommande spelet Ni No Kuni II: Revenant Kingdom. Tidigare har media endast fått testa korta sekvenser från spelet och detta var första gången hela kapitel från spelet var tillgängliga. Vi fick hoppa in i spelet precis i början av kapitel tre och vi fick lira fram till slutet av fjärde kapitlet, vilket gav oss en bra överblick om hur spelet kommer bli i slutändan. Och jag är villig att säga redan nu att Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är ett av årets måsten. Men vi tar det från början. Ni No Kuni II: Revenant Kingdom ett rätt annorlunda spel jämfört med föregångaren. I alla fall gameplaymässigt. Designmässigt är det likt föregångaren med cel-shade-grafik och en Studio Ghibli-lik karaktärsdesign, vilket är lika härligt att se på. På tal om härligt att se på så kommer spelet renderas i upp till 4K/30fps och vill du hellre köra 1080p så kommer spelet rulla i 60 fps oavsett om du sitter på PS4 Pro eller ej. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Krönika Assassin's Creed mådde bra av ett sabbatsår
Nu är Ubisoft på rätt spår

Jag har egentligen alltid uppskattat Assassinx27s Creed-serien. Men jag ska också erkänna att intresset dalat lite för varje ny del och som bäst var den faktiskt fram tills vi lämnade berättelsen om Ezio och Altaïr samt Desmond bakom oss. Min personliga favoritdel är nog Brotherhood, men även Revelations och Assassinx27s Creed 2 var riktigt bra. Nu har jag, ska erkännas, haft riktigt kul med andra uppföljare. Jag gillade exempelvis Assassinx27s Creed 3 och även Black Flag. Mycket på grund av att det fanns så mycket att utforska samtidigt som de var extremt olika varandra. Men med de senaste tillskotten Rogue, Unity och Syndicate kändes det som att Ubisoft var på väg åt helt fel håll. Det har varit okej underhållning, men inte mer. Tumnagel
46.9°
+
Emmy Zettergren
0

Krönika Mikrotransaktioner som mikrotransaktioner?
Mja, inte riktigt

De senaste dagarnas kontroverser kring EA, Dice, Star Wars: Battlefront 2 och mikrotransaktioner är minst sagt intressant. För är det något som många konsumenter ogillar så är det just möjligheten för med- och motspelare att köpa sig fördelar i spel. Och kritiken mot affärsbeslutet har inte låtit vänta på sig. Vi har dock mer eller mindre vant oss vid det här. I vissa spel kan helt enkelt de som har råd bli bättre, medan de som inte kan eller vill satsa pengar får nöja sig med att leka med det som erbjuds i grunden. Är det rättvist? Inte särskilt. Är det något vi kommer att få fortsätta leva med? Antagligen. Tumnagel
49.5°
+
Emmy Zettergren
0

Frozen Wilds gör det värt att återvända till Horizon - Zero Dawn
Vi har slagits mot nya robotdinosaurier i expansionen

The Frozen Wilds heter den nya expansionen till det smått mästerliga Horizon - Zero Dawn som släpptes i våras. I expansionen får vi besöka ett helt nytt snöklätt område och får träffa nya karaktärer och får ett par nya dödliga robotar att ta kontroll över. För att göra en lång historia kort så är det nya äventyret verkligen värt att spela igenom om du är ett fan av originalspelet. Äventyret är utmanande på rätt sätt, karaktärerna i Banuk-stammen känns riktiga och även om det nya området är snötäckt och aningen tråkigt så är det ändå en rätt härlig plats att hänga på i spelets dryga 15 timmar. Tumnagel
42.5°
+
André Stray
0

Spelintryck Wolfenstein II: The New Colossus
Frode tycker till

Det är inte allt för ofta som ett spel kan få mig att säga "Holy balls!" rakt ut, men Wolfenstein II: The New Colossus lyckades med det, flera gånger om. Wolfenstein II: The New Colossus är uppföljaren till Wolfenstein: The New Order samt Wolfenstein: The Old Blood och är precis som de spelen utvecklat av den svenska spelstudion MachineGames. Spelet utspelar sig i ett alternativt 1960-tal där nazisterna tagit världen med hjälp av atombomber och avancerade vapen. Man spelar än en gång som William J. Blazkowicz vars främsta talang är att döda nazister på alla möjliga sätt och vis. Denna gång åker Blazkowicz till USA för att där starta en revolution. Spelet tar vid där föregångaren slutar så många av karaktärerna man möter under spelets gång kommer från de tidigare spelen. Så om man har spelat dem har man direkt en koppling till dem. Har man inte gjort det så missar man tyvärr en del av dynamiken som finns i gruppen och vissa punkter i handlingen blir inte lika dramatiska. Så ett stalltips är att köra genom de tidigare spelen på en lättare svårighetsgrad eller kanske kolla någon längre sammanfattning av handlingarna på Tuben. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

Spelintryck Emmy har lirat Super Mario Odyssey och älskar det
Hatten av Nintendo!

Enligt mig behövde Nintendo åstadkomma ett par saker för att komma tillbaka som gigant på spelmarknaden och säkra en stabil försäljning av den nya konsolen Switch. Det första var ett starkt Zelda-spel. Det kan vi med facit i hand checka av. Det andra var ett riktigt bra Mario-spel. Nu kan Nintendo checka av även det. Super Mario Odyssey är ett av de bästa spel jag spelat på länge, och jag vill bara fortsätta spela. Det är snyggt, varierat, underhållande och humoristiskt. Det känns fräscht och nyskapande utan att vara klyschigt (okej, att Mario ska rädda Peach är fortfarande en klyscha) och flirtar samtidigt med retrofansen på ett fantastiskt sätt. Tumnagel
50.7°
+
Emmy Zettergren
0

Vi pratar studiokultur med Massive
Hur är det att jobba där egentligen?

Den svenska spelutvecklaren Massive Entertainment ligger bakom spel som Ground Control, World in Conflict och Tom Clancyx27s The Division. Man håller även på att utveckla ett spel baserat på filmserien Avatar och nyligen öppnade man upp en systerstudio, Ubisoft Stockholm, i Stockholm. Studion fyller 20 år i branschen i år, något man bland annat firar genom en jubileumsvideo som man kan beskåda nedan. Så på grund av detta jubileum så passade jag tidigare i veckan på att besöka Massive för att prata lite med deras VD, David Polfeldt, om studiokulturen där. Polfeldt har jobbat på Massive sedan 2005 och tog över VD-rollen från studions grundare, Martin Walfisz, för nästan tio år sedan. Efter vi lite kort bondat över att ICO faktiskt är ett av världens absolut bästa spel så berättade Polfeldt att tagit mycket ledarinspiration från lagsporter i sin roll som VD. Detta för att lagsport och spelutveckling har flera gemensamma utmaningar. Båda måste bland annat få ett flertal olika sorters individer att samarbeta för att lyckas bli bäst. Att vara bäst är också något som kom upp flera gånger under vårt samtal. Studions motto har sedan man skapades för 20 år sedan varit att man ska skapa världens bästa spel. Detta mål har Polfeldt jobbat hårt med att uppnå genom att titta på förutsättningarna runtomkring målet. Och genom att placera Massive i ett ekosystem där de har en nyckelroll har utvecklaren tagit sig in i spelutvecklarnas finrum. Tack vare den stora uppmärksamheten som studion fick i samband med att The Division kom ut på marknaden så har man inte heller haft allt för stora svårigheter att locka folk till studion på Drottninggatan i Malmö. Uppmärksamheten och Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop har gjort att folk från hela världen har fått upp ögonen för studion. Detta har i sin tur lett till att man har en väldigt bred mångfald bland sina anställda, något som har hjälpt ge Massive ett starkare målinriktat fokus. Detta tack vare något som Polfeldt kallar för fördomskollaps vilket innebär att man med bred mångfald på arbetsplatsen skalar bort alla sociala stereotyper och istället får ett rent fokus på hantverket Vi pratade även lite kort om det här med crunch, det vill säga att man måste tokjobba mot slutet av projektet, och om det krockar med den klassiska svenska kontorsmodellen. Det är tydligen svårt att undvika crunch-perioder i spelbranschen, men det är något som Massive aktivt arbetar med att få ner så mycket som möjligt. Detta gör man bland annat genom att inte tillåta crunch-perioder i planeringen och genom att bättre försöka fördela arbetet längs projektets tidslinje. Trots det så nämnde han att det finns flera, framförallt unga, anställda som gärna vill uppleva en crunch även om Massive inte uppmuntrar det. Intervjun kan läsas i sin helhet efter hoppet. Tumnagel
50.9°
+
Frode Wikesjö
0

Spelintryck NHL 18 - ett kärt återseende?
Alexander har kollat in senaste installationen i serien

Då var det dags igen att sätta tänderna i den senaste patchen i EA sports hockeyserie, som den här gången går under namnet NHL 18. De senaste årens versioner har i ärlighetens namn inte bjudit på några revolutionerande nyheter, och med tanke på att EA försöker att införa någon stor nyhet åtminstone vart femte år eller så känns det som att det börjar dra ihop sig nu - senast det hände något var så länge sedan som den stora omarbetningen av skridskoåkningen i NHL 13. Så, vad blir utlåtandet? Tumnagel
38.2°
+
Alexander Karlsson
0