m
Artiklar i kategorin Spel / Utveckling

Hur viktigt är heads-up display i spel?
Game Maker's Toolkit snackar gränssnitt

Heads-up display, eller HUD, används för att ge spelaren information om vad som händer och sker i spelet, men är det verkligen nödvändigt i alla spel? Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video där det pratas just om HUD och sådant kan förändra spelupplevelsen. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Epic Games presenterar MetaHuman Creator
Nya verktyg för att skapa karaktärer i Unreal Engine

Karaktärsdesign i spel brukar vara en lite blandad historia. I vissa fall får vi karaktärer med extremt väldesignade ansikten med mänskliga rörelser och små detaljer som att se svettdroppar bildas ur porer. Och ibland är det så illa att man undrar om spelskaparna någonsin interagerat med en annan människa. Epic Games har visat upp lite nya verktyg som kan hjälpa utvecklare som jobbar med Unreal Engine att leverera riktigt realistiska karaktärer till sina spel. Det nya verktyget heter MetaHuman Creator och ska med enkla medel hjälpa spelskapare att skapa realistiska digitala människor som de i sin tur kan importera till Unreal Engine, vilket både ska fungera med Unreal Engine 4 och kommande Unreal Engine 5. Det hela ska fungera via en webbläsarapp och använder sig utav Unreal Engine Pixel Streaming. MetaHuman går att testa nu och det som behövs är Unreal Engine 4.26.1, eller senare version. Initialt får man leka runt med ett begränsat antal förinställda karaktärer, men med de tillgängliga verktygen får man i alla fall en hum om hur det hela kommer fungera senare. Tumnagel
51.8°
+
André Stray
0

Hur belöningar i spel inte alltid fungerar som tänkt
Lite eftermiddagsnörderi

Belöningar i spel fungerar ofta rätt bra för att få spelare att fortsätta lira, men ibland har belöningar motsatt effekt. I den senaste videon från Game Makerx27s Toolkit pratas det om just sådana tillfällen. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Unreal Engine får stöd för ansiktsspårning från mobil
Lär underlätta rejält för hemmastadda utvecklare

Att animera ansiktsrörelser i spel är rätt tidskrävande, men det kan underlättas rejält med motion capture-teknik. På grund av coronan jobbar allt fler utvecklare och animatörer hemifrån, vilket gör att tillgången till sådan teknik kan vara lite svår om man inte har en ordentlig studio på hemmaplan. Genierna på Epic Games har tagit fram en lösning på detta genom att lägga till stöd för ansiktsspårning med mobilen i spelmotorn Unreal Engine. Live Link Face App heter den nya applikationen som animatörer har möjlighet att använda. Appen använder Apples ARKit-plattform och TrueDepth-kameran på nyare iPhones som du enkelt kan föra över till karaktärsmodeller i spel. Mer info om Live Link Face App har ni via länkarna här nere till höger och vänster. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Core siktar på att bli YouTube för spelutvecklare
Spelutvecklare kan göra och dela med sig av spel på ny plattform

Spelstudion Manticore Games har tagit fram en plattform för spelutvecklare som man hoppas ska kunna fungera som en slags kombination av YouTube och Github i framtiden. Tanken bakom plattformen är att spelutvecklare både ska kunna bygga, visa upp, dela med sig av och sälja sina spel eller speltillägg på plattformen. Med Core kommer spelutvecklare att kunna dela med sig av funktioner, grafiskt material och annat som används inom spelutveckling för att sedan låta andra användare bygga egna spel med det, antingen helt gratis eller mot betalning. Det kommer bland annat att bli möjligt för spelutvecklare att bygga upp kompletta spel med saker som finns på Core. Dessa spel kan de sedan modifiera, antingen med nya grafiska element, nya funktioner eller förändringar i själva spellogiken. Core rullar för tillfället i en sluten alfaversion men kommer snart att att öppna upp denna. För att ta del av Core Open Alpha måste man ansöka om att få en inbjudan vilket man kan göra på länken nedan. The Verge har gjort ett lite längre reportage om Core där man beskriver plattformen mer ingående vilket ni kan läsa här om intresse finnes. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Square Enix visar upp snyggt ray tracing-demo
Så här snygga kommer framtidens spel att bli

Här kan ni kolla in demot Backstage som Square Enix tagit fram för att visa upp vad som kommer att bli möjligt att utveckla grafikmässigt i framtidens spel. Demot togs fram med utgångspunkten: How can you use ray tracing in a next generation game? skriver Nvidia i ett blogginlägg. Det hela är utvecklat i Square Enix egen spelmotor Luminous Studio vilket gör att vi antagligen kommer att få se grejer liknande detta i till exempel kommande Final Fantasy-titlar. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kan dialoger i spel bli lika roliga som strider?
Mark Brown pratar om prat

Att springa runt och panga i spel är rätt underhållande, men är det möjligt att skapa ett dialogsystem som är lika underhållande och tillfredsställande som pangandet? En ny Game Makerx27s Toolkit-video har släppts och i den senaste pratar Mark Brown om just detta. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0