Recension World of Tanks

Michael Norrving gör debut

World of Tanks
Spel / PC

World of Tanks, är det ett i mängden av gratis online-spel, eller? Nej, World of Tanks är inte ett i mängden. Inte för att det antagligen är det generösaste av alla spel som är "gratis", utan för att de gjorde något lite eget. Ett tredjepersonsstridsvagnsspel som utspelar sig under andra världskriget, med materialutveckling, erfarenhet och pengar, låter det som något?

Spelläget, det finns bara ett, är av enklaste sort. Två lag med stridsvagnar ställs mot varandra på kartor bestånde av kuperade fält eller stadsmiljöer. Därefter finns det två sätt att vinna, ställa sig i fiendens flaggområde under en viss tid, ju fler man är desto kortare, eller det vanligare alternativet att ditt lag slår ut samtliga fiender.

För att bekämpa den lede fi ställs till ditt förfogande en enorm mängd olika stridsvagnar i olika klasser och med olika egenskaper från de stora pansarnationerna Sovjetunionen, Tyskland och USA, men alla förutom första lätta typen måste låsas upp. Varje nation har sitt eget tech tree med stridsvagnar, med individuella tech trees för varje stridsvagn. För att låsa upp en ny stridsvagn måste du först arbeta dig igenom uppgraderingarna på den som ligger före i trädet. För att få tillgång till nya uppgraderingar krävs två saker, erfarenhetspoäng för att låsa upp uppgraderingen, och pengar för att kunna montera den på din stridsvagn. Det finns en genväg, att köpa guldpengar för riktiga pengar som jag kommer gå in lite närmare på längre ner. Erfarenhetspoäng och pengar delas ut efter prestation efter varje slag, och i början går det fort, för att sedan drygt halvvägs börja gå väldigt långsamt.

I Garaget får du välja stridsvagn och uppgradera den, och det är där jag blev riktigt intresserad av spelet. Innan slaget finns det mycket att pilla med. Vilken stridsvagn passar dig, och vilken pansartyp ska du sträva efter att låsa upp? Ska du satsa på den större kanonen med bättre genomslagskraft eller den mindre, pricksäkra, versionen? Du måste helt enkelt göra många val, allt utifrån vad som passar din spelstil bäst och vad du har råd med för tillfället. Det är dock inte bara en tom stridsvagn som rullar runt. Det finns en besättning bestående av tre män som också kan utvecklas genom att bli snabbare på att reparera din stridsvagn eller att dölja den bättre, men de kan också dö. Som tur är finns det alltid nya att tillgå.

Väl inne i en strid förvandlas spelet från pillande med siffror till en taktisk tredjepersonsskjutare. Matchningen fungerade i princip felfritt under min testperiod, men dras med lite balansproblem som jag kommer beskriva längre ner. Du får spela med andra spelare som har samma klass av pansar som du, ett snäpp högre eller lägre och det gör att du oftast inte känner dig helt överkörd. Du manövrerar stridsvagnen med WASD och kanontornet med musen. Utöver det kan du uppmana dina medspelare att göra olika saker eller rikta deras uppmärksamhet till en viss ruta på kartan. På kartan i hörnet syns dina vänner, men även fiender som medspelare sett. Det vill säga, om du är inom kommunikationsräckvidd för medspelarens radio. Kartorna är inte snygga, texturerna är platta och odetaljerade, om än varierade. Trots det fungerar de rätt bra i ett spel där du allt som oftast ser saker från ett litet avstånd i tredje person. Det som stör mest är att kartorna har väldigt lite smådetaljer, och att stadskartorna känna väldigt artificiella. Ljudet i spelet är godkänt, men det består också enbart av motorljud och kanoner som avfyras.

Att skjuta på motståndaren är bra, och sker genom att siktet, en cirkel som representerar träffområdet, blir mindre och mindre ju längre du står still och siktar. Att precisionsskjuta på fiender i prickskytteläget för att slå ut deras motor eller besättning är mycket bättre är att bara skjuta. I prickskytteläget går du in i ett förstapersonsperspektiv för din skytt. Det gör det lättare att sikta på specifika punkter på motståndaren eller bara att träffa alls på längre avstånd. Varje stridsvagn har träffboxar efter modell, vilket gör att du måste lära dig var du ska sikta på varje pansartyp för att verkligen bli effektiv.

Hur spelet känns och spelas ändras drastiskt beroende på vilken nivå du spelar. I början har du snabba, lätta stridsvagnar som sedan byts ut mot tunga, långsamma med enorm eldkraft. Det gör att det inte känns som att du spelar samma runda om och om igen, utan att du hela tiden måste lära dig nya sätt att ta dig an spelet. Utöver stridsvagnar finns även artilleri som istället ser kartan uppifrån när de ska skjuta och då är det viktigt att man spottat pansar åt dem, så de har något att sikta på. Naturligtvis bjuder detta på ytterligare en facett.

Så långt är allt bra, men spelet dras med en hel del brister med tyvärr. Spelet verkar inte ta hänsyn till vad du utrustat din vagn med. Matchningen inför matcher blir därför trots liknande pansartyper i båda lagen rätt skev då och då. Har du det bästa man kan ha är det värt lika mycket i matchningen som om du inte har några uppgraderade moduler alls. Ett av de största problemen är dock pop ins. Helt plötsligt kan en stridsvagn dyka upp bara en ett tiotal meter från dig, och det beror inte på kamouflagesystemet som kan göra gömda stridsvagnar med en besättning med rätt förmågor osynliga i buskage, utan pansar som rullar runt på ett öppet fält. Det finns en begränsning som gör att du ser 500m vilket gör det svårt att veta om fältet du övervakar där borta är "inom sikthåll". Samtidigt skulle längre sikt skapa ännu större incitament för att sitta i en buske på andra sidan kartan och skjuta prick, vilket redan nu är rätt effektivt på grund av lite slapp kartdesign. Vidare är kartorna väldigt odynamiska. Nästan allt fastnar jag på. Den där förstörelsen jag önskade fanns i ett spel med stridsvagnar finns helt enkelt inte där. Kartdesignen gör även att vissa kartor är helt meningslösa att anfalla på om du inte har ett väldigt taktiskt lag. Choke pointsen är så effektiva att alla försök till anfall leder till en säker död. Spelet blir segt och meningslöst i dessa situationer. Det största problemet är dock att det verkar saknas ordentlig utveckling. Kanske kommer den nu när spelet är igång på riktigt, men sedan beta har relativt lite hänt, annat än finslipning och balansering. Fler spellägen behövs och bättre kartor med större variation.

Som en sista sak vill jag ta upp ämnet gratis. Spelet är gratis att ladda hem och spela, och du behöver inte köpa guld för att vara framgångsrik. Det kommer bli ett rejält harvande för att nå upp till de sista tanksen helt utan riktiga pengar, men det kan ju vara ok. Spelet är roligt även innan dess. Det gör mig inget att du kan snabbspola spelet genom att slänga pengar på det. Att få mer erfarenhetspoäng, tränad besättning och så vidare gör detsamma egentligen. Det är något alla får tillgång till förr eller senare. Problemet är att pengar kan köpa dig bättre pansartyper och bättre ammunition än vad du annars kan ha, vilket inte stämmer med deras uttalande att pengar inte skulle påverka gameplay.

World of Tanks är ett bra gratisspel, och kan hålla dig sysselsatt många timmar om du gillar action som också är lite mer taktisk än ditt genomsnittliga FPS. Främst så är det inte en blek kopia av något betalspel, utan spelet känns unikt och det är sannolikt därför det lyckas så bra med att dra till sig spelare.

Apple TV+ är Apples TV-tjänst
Med material från Oprah, Steven Spielberg med flera
16.2°