m

Ubisoft har visat upp sin digitala lineup

Och jag har provspelat

Ubisoft har visat upp sin digitala lineup
Spel / Multiplattform

I tisdags höll Ubisoft för tredje året i rad sin egen lilla spelmässa kallad Ubisoft Digital Days där de visade upp en hel rad kommande spel. På Ubisoft Digital Days ligger allt fokus på nedladdningsbara spel, free to play-spel och mobilspel.

Jag var där och testade många av spelen och i den här artikeln tänkte jag delge en del intryck från några av de spel som fanns på plats och som jag fick spela.

Valiant Hearts: The Great War

Jag börjar med det spel som jag gav allra starkast intryck på mig under dagen. Nämligen Valiant Hearts: The Great War. Detta trots att vi som var på plats inte själva fick spela det. Istället fick vi titta på när en av utvecklarna spelade en sektion av spelet och pratade om det samtidigt. Spelet utspelar sig under första världskriget och under spelets gång kommer vi få möta fem olika personer som på olika sätt har koppling till kriget. Spelets estetik är inspirerad av serietidningar och karaktärerna känns så där härligt karikatyrmässiga. Jag fick en hel del Tintin-vibbar av spelets miljöer faktiskt. Valiant Hearts är gjort med hjälp av UbiArt Framework som verkligen får spelet att glänsa med grymma animationer och väldigt sköna miljöer.

Spelet har mycket historisk anknytning och de berättade att de gärna vill ha med verkliga händelser. Jag fick känslan av att de vill berätta en ganska seriös och dyster historia om ett fruktansvärt krig trots den gulliga serietidnings-estetiken och den humoristiska framtoningen.
Trailer för Valiant Hearts: The Great War

Child of Light

Child of Light är ytterligare ett spel som är byggt med UbiArt Framework. Det här spelet var verkligen populärt och det tog en lång stund innan jag äntligen kom in i båset där spelet visades upp. Child of Light ser ut som en sagobok och har också inspirerats mycket av sagoberättandet i storyn. Spelet handlar om barnet Aurora som stjäls från sitt hem. På sin väg hem igen måste hon ta tillbaks solen, månen och stjärnorna som hålls fångna av "The Queen of Night".

Aurora kan sväva i luften och genom att åka runt i världen så fortgår storyn samtidigt som man löser pussel och problem. Jag spelade i co-op tillsammans med en annan person. Jag styrde då flickan medan den andra personen styrde en liten fe-liknande varelse som kunde hjälpa till på vägen. Han kunde till exempel flyga runt och hitta hälsa till mig eller blända fiender för att jag lättare skulle kunna besegra dem. En sorts biroll eller assistent skulle man kunna likna det vid.

Det som kändes mest intressant med spelet var striderna som på ett klassiskt JRPG-vis var turodningsbaserade. På en liten "progress-bar" längst ner såg man hur lång tid det skulle ta för både dig själv och fienderna att ladda upp sina attacker. Det gällde då att ha koll på denna för att förstå om man skulle skydda sig eller attackera. Jag fick berättat för mig att alla fiender kommer ha olika svagheter och att det då gäller för dig att testa dig fram med olika attacker och strategier för att klara dig helskinnad från striderna. Det är rätt svårt att förklara på ett bra sätt i textform hur det fungerar. Man måste nog nästan spela det själv för att fullt förstå. Men jag kan i alla fall säga att det kändes annorlunda på ett bra sätt som jag tidigare nästan aldrig sett i ett sånt här spel. Jag tror det finns stor potential för Child of Light att kunna bli riktigt bra.
Trailer från Child of Light.

Watch Dogs

Under dagen fick jag för första gången testa Watch Dogs. Ett spel som jag sett fram emot ända sedan det först utannonserades på E3 förra året. Det som visades upp i tisdags var en del av multiplayerläget där en person styrde Aiden Pearce som skulle ta sig till en viss plats i staden. Den andra personen satt med en tablet och skulle via en kartvy försöka stoppa mig genom att manipulera omgivningen på olika sätt. Det kunde bland annat handla om att ändra trafikljusen, placera ut polisbilar eller att sätta upp roadblocks.

Jag tyckte mig se ganska så många likheter med multiplayerläget i ZombiU just på det sättet att en person sitter med en tablet och ser en kartvy. I ZombiU placerar man ut zombies medan man i Watch Dogs istället sätter ut polisbilar och förändrar diverse andra saker i staden.

En av de mest intressanta grejerna med Watch Dogs är att singleplayer och multiplayer på något vis ska flätas ihop på ett sömnlöst sätt. Hur väl den här implementationen kommer fungera återstår att se men det känns ju så här på förhand rätt så trevligt.

Rayman: Fiesta Run

Rayman: Fiesta Run är en rak uppföljare till mobilspelet Rayman Jungle Run som släpptes förra året. I Jungle Run så hade Rayman fått spring i benen och det gällde för dig att tajma hopp och slag på rätt sätt för att klara av banorna. I Fiesta Run verkar det bli mer av den varan utan några större överraskningar. Jungle Run var riktigt bra och det känns som att detta också kan bli bra. Ett väl anpassat spel för mobil helt enkelt.

Trials Frontier
RedLynx Trials-serie kommer för första gången till mobil i Trials Frontier. Precis som i tidigare spel så gäller det att ta sig genom olika typer av banor med sin hoj och samtidigt försöka hålla balansen för att inte ramla. Man styr med virtuella knappar på touchskärmen. En representant från RedLynx berättade att de under utvecklingen testat flera olika kontrollmetoder såsom tiltstyrning, men att de ändå till slut fastnade vid en mer traditionell styrning. Under min lilla testomgång så fungerade styrningen helt okej, men frågan är hur precis kontrollen är i de lite svårare partierna som kräver större precision? Själva styrningen är ju ett av spelets absolut starkaste och viktigaste moment på konsol och det gäller för RedLynx att de får till den bra även med touch-input för att de ska lyckas hela vägen.

Rabbids Big Bang
Rabbids Big Bang är ett mobilspel som går ut på att du med ett basebollracket ska skjuta iväg en rabbid ut i rymden och på sin väg i omloppsbana runt jorden ska du försöka fånga alla små bollar på vägen. Genom att ta hjälp av gravitationen kan du komma längre och plocka fler bollar. Totalt ska det finnas 150 banor att bemästra. Jag ägnade inte särskilt mycket tid åt det här spelet. Visst, det kan säkert vara kul att spela en stund men det kändes absolut inte lika intuitivt som till exempel Rayman: Fiesta Run eller Trials Frontier.

Assassin's Creed Liberation HD

PS Vita-spelet Assassin's Creed Liberation kommer till konsol i en HD-version. Tydligen vill Ubisoft att fler personer ska ha möjlighet att spela spelet och i den här versionen har de lagt till 14 extrauppdrag, piffat till grafiken lite grann och allmänt förbättrat spelet. Just det demo jag fick spela kändes ofärdig med många buggar och en grafik som inte såg särskilt vacker ut. Detta påpekades också av personalen i båset och är förhoppningsvis något som de kan fixa till innan spelet släpps någon gång under 2014. I så fall kan det nog bli ett trevligt spel. Det ska komma till PS3, Xbox 360 och PC.

Summering

Ja, då var det slut och jag tar framförallt med mig väldigt positiva intryck av två spel, nämligen Valiant Hearts: The Great War och Child of Light. Båda två gjorda med UbiArt Framework som återigen visar på fantastiska möjligheter med motorn. Kul att det inte bara är Rayman-spelen som får åtnjuta denna teknik.

Fler spelintryck om du klickar här
Forskare har återupplivat hjärnan på döda grisar
Visade viss hjärnaktivitet tio timmar efter grisarnas död 
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Adidas Futurecraft Loop är helt återvinningsbara
Kan användas för att göra nya skor när de är uttjänta 
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Seth Everman visar hur Billie Eilish gjorde Bad Guy
Lite eftermiddagstrams 
42.9°
+
André Stray
0
USA vill stänga ute China Mobile från landet
Vill inte ha världens största mobiloperatör på sin hemmamarknad 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook samlade in epostkontakter från 1,5 miljoner användare
Klantar till det när det gäller integritet igen 
16.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Netflix-chef lovar att börja visa tittarsiffror
Transparens ftw! 
47.5°
+
André Stray
0
Jessica Meir blir första svenskan i rymden
Åker till ISS i höst 
62.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Boeing börjar testflyga 737 MAX igen
Mjukvaran ska nu vara fixad 
28.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu kan du klappa hundar i Fortnite
På tiden! 
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook bekräftar att man utvecklar smart assistent
Ny konkurrent till Siri, Alexa och Google Assistant? 
16.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ubisoft bjussar på Assassin's Creed Unity
Så att alla kan kolla in hur Notre-Dame såg ut 
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jaguar I-Pace är World Car of the Year 2019
Grattis igen! 
43.0°
+
Bobby Green
0
Storbritannien ska börja kolla ålder på de som vill kolla på nätporr
Man ska vara över 18 år för att kolla på porr 
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Samsung Galaxy Fold går sönder hos testare
Måndags-ex eller större problem? 
30.0°
+
André Stray
0
Ny teasertrailer för The Boys
Superhjälteserie från Seth Rogen och Evan Goldberg 
43.1°
+
André Stray
0
Colin Furze bygger eldriven trehjuling med 20 000 watt
Blir nog rätt snabb 
43.2°
+
Bobby Green
0